Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ite hinkutin -09 Civicciä Philipsin setillä noin kuukausi sitten, kirkastui aika paljon mutta eihän niistä uusia saa. Kannattaa kyllä hioa, ei oo kallis projekti.

IMG_20240828_182723.jpg

Joo, siis todettakoon, että itselläkin on pari valmistakin kittiä, mutta saman saa käymällä jostain vesihiomapaperia, poralaikan, kiillotusvahan ja 2k-lakan. En tiedä, tuleeko juuri halvemmaksi ensimmäisellä kerralla, mutta jatkossa kyllä..
 
Jaahas. Rouvan Yaris -09 sai konttorilta hylkäyksen, taka-akselin kiinnityspisteet pohjassa ruosteesta pehmeät molemmin puolin. Semmoiset nyrkin kokoiset pohjasta alaspäin tulevat ulokkeet. Ei vielä läpireikää, mutta ei kaukanakaan. Itsellä ei riitä välineet tai taito rakenteelliisesti kriittisiä osia hitsailemaan. Kuinkahan iso operaatio tuo mahtaisi olla ja onko joku teettänyt? Mitähän moinen voisi kustantaa?
Onkohan ne murkulat ihan pistehitsattu kiinni sinne pohjaan, eli purkuautosta tms saisi helposti korjauspalan/ostettua uuden?

Kyllä noi korin kriittisten vaurioiden paikka on yleensä semmonen että romuttamo alkaa olemaan lähellä jossei kohtuuhintaan saa korjausta tehtyä. -09 niin on jo laatutekele ruostesuojauksen osalta.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
Kannattaa noin vanhaan autoon katsoa paljonko koko uusi umpio maksaa? Omaan autoon (2019) maksaa tarvike umpio 90€ niin ei maksa vaivaa alkaa hiomaan.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
Tällaista jälkeä sai tuolla Tokmannin markettisarjalla reilussa varttitunnissa. Uv -suojakin oli vielä reilun vuoden jälkeen kirkas kun möin auton pois. Ei siinä kokeilussa oikein mitään häviäkkään.
20230714_200904_copy_1266x949_1.jpg
20230714_201001_copy_2000x1500_1.jpg
20230714_200942_copy_2000x1500.jpg
 
Onkohan ne murkulat ihan pistehitsattu kiinni sinne pohjaan, eli purkuautosta tms saisi helposti korjauspalan/ostettua uuden?

Kyllä noi korin kriittisten vaurioiden paikka on yleensä semmonen että romuttamo alkaa olemaan lähellä jossei kohtuuhintaan saa korjausta tehtyä. -09 niin on jo laatutekele ruostesuojauksen osalta.
Netistä pöllitty kuva alla, tuo sama osa jossa kuvassa reikä. Kyllä se taitaa olla juurikin pistehitsattu sinne. Katsuri sanoi tämän olevan Yariksissa tyypillistä, koska tuonne sisäpuolelle pääsee kosteus kertymään ja se lilluu sitten tuolla sisäpohjalla. Uskoisin ettei sitä tarvitse edes välttämättä kokonaan vaihtaa, mädät pois ja uutta rautaa tilalle. Saa melkeinpä vähän maksaakin - tuo Yaris on ketjuvetoinen dieselkone, jossa pitäisi olla vielä 100tkm jäljellä moottorin puolesta, eikä muuta ongelmaa oikeastaan ole joten ihan heti ei tekisi mieli paaliinkaan laittaa.
 
Kannattaa noin vanhaan autoon katsoa paljonko koko uusi umpio maksaa? Omaan autoon (2019) maksaa tarvike umpio 90€ niin ei maksa vaivaa alkaa hiomaan.
Tunnin homma tai alle ja ei maksa 180€ vaivaa? Umpioiden vaihto on jo isompi operaatio useissa autoissa. Kyllä noista vielä hyvät saa. Vesihiomapaperia ja lakka päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.
 
Tunnin homma tai alle ja ei maksa 180€ vaivaa? Umpioiden vaihto on jo isompi operaatio useissa autoissa. Kyllä noista vielä hyvät saa. Vesihiomapaperia ja lakka päälle.
Tosi iso homma, klipsi auki ja umpio on kädessä, joten omaan autooni ei maksa vaivaa alkaa hinkkaamaan.
 
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.
Kannattaa huomioida että uudemmissa autoissa pitää olla virtaa kokoajan järjestelmälle toisin kuin 2000-luvun alun autoille. Liikkeessä laitetaan erillisestä akusta virtaa tulemaan kun vanha akku otetaan pois ja uusi asennetaan paikoilleen. Vanhoissa autoissa korkeintaan kelloa pitää siirtää muutama minuutti eteenpäin mutta uudemmissa saattaa tulla isompia ongelmia.
 
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.

Kurkkaa auton ohjekirjaa. Saattaa olla tästä mainintaa. Tai maanantaina soittaa valtuutettuun huoltoliikkeeseen ja kysyy.
 
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.

2000-luvun autossakin voi mennä radio lukkoon, jos akun vaihtaa. Sitten ollaan merkkihuollon tiskillä kyselemässä avauskoodia kovalla rahalla.

Mutta jos akun osaat vaihtaa, niin laitat vaihdon ajaksi jostakin muualta elektroneja tulemaan. "Car memory saver" tms. Googleen.



Edit: Sitten voi olla vaikeampia/vaatia enemmän työkaluja, jos autolle pitäisi myös kertoa, että siellä on uusi akku...
 
Mikäköhän mahtaisi olla -15 Dacia MCV:n kytkinongelman takana? Vanhemmat ovat kahdesti käyttäneet huollossa, eikä ilmeisesti ole korjaantunut mitenkään. Vaihdettu kytkinsarja ja kytkimen työsylinteri. Itsekin kun ajelin, niin ei antanut heti pihasta lähtiessa vaihtaa ykköseltä vapaalle kytkin pohjassa. Siinä hetken aikaa kun ihmettelin auto käynnissä, niin alkoikin jo hiljalleen vetää, kytkin pohjassa. Sammutin auton ja sitten uudella kytkimen painalluksella sai vaihteen pois. Kerran liikenteessä valoista kiihdyttäessä taisi kakkoselta vapaalle vaihto vaatia ylimääräisen kytkimen vapauttamisen ja pohjaan painalluksen. Vanhemmilla ollut enemmän, mutta samankaltaisia ongelmia.

Näyttää siltä, että kytkimen huolellinen ilmaus saattoikin lopulta olla tässä se ratkaiseva korjaus.
 
Nyt tuli purettua verhoilua ja alkuperäinen moduuli sieltä löytyi.Screenshot_20240904-200519.png
Naapurin kanssa mittailtiin, niin jännite tuli moduuliin menevään johtoon, mutta rasialle ei tule. Voisikohan moduuli olla rikki ? Auto kävi huollossa toisen vian takia ja silloin lukivat vikakoodit ja mitään tuohon liittyvää ei ollut.
Moduuli oli rikki. Ostin käytetyn 70€ ja valot toimii 👍
 
Onko vetoakselin suojakumit yleisesti ottaen kaikki ylivedettäviä, vai pitääkö se olla nimenomaan mainostettu sellaisena?

Laitoin tämän GKN-vetonivelen suojakumi ylivedettävä "ei purkamista" | Motonet Oy

mutta jäi aavistuksen lyhyeksi, jos toiselle puolelle laittaisikin tämän Vetoakselin suojakumisarja 17-01106 | Motonet Oy Eri materiaali, eikä ole nimenomaisesti mainittu yli vedettäväksi, eli tarvisko tuon kans purkaa nivel?
Ne missä ei lue ylivedettävä vaativat purkamisen. Ylivedettävän materiaali on paljon joustavampaa mikä mahdollistaa sen ylivedon.
 
On kyllä kohtuullinen työmaa saada maalatut paikat siistiksi. Olen hionut vesihiomapaperilla 3000 asti, myllyttänyt, ajanut toisella hiomatahnalla ja laittanut väriainetta. Mutta kun ei niin ei. Toki lakan kiillotus nyt elämää vaikeampaa pitäisi olla, niin ehkäpä siirryn vanteiden pariin, kun oli tarkoitus puhdistaa nekin. Valmiiksi talvea varten.

Eilisestä oppineena tajusin sentään tulla syömään välillä. 😀
 
Netistä pöllitty kuva alla, tuo sama osa jossa kuvassa reikä. Kyllä se taitaa olla juurikin pistehitsattu sinne. Katsuri sanoi tämän olevan Yariksissa tyypillistä, koska tuonne sisäpuolelle pääsee kosteus kertymään ja se lilluu sitten tuolla sisäpohjalla. Uskoisin ettei sitä tarvitse edes välttämättä kokonaan vaihtaa, mädät pois ja uutta rautaa tilalle. Saa melkeinpä vähän maksaakin - tuo Yaris on ketjuvetoinen dieselkone, jossa pitäisi olla vielä 100tkm jäljellä moottorin puolesta, eikä muuta ongelmaa oikeastaan ole joten ihan heti ei tekisi mieli paaliinkaan laittaa.
Kuva ei näy, mutta selvittäisin saako kiinnityskorvakkeita (tai sopivaa laajempaa kokonaisuutta) marmorilta varaosana tai korjausosaa jostain. Korin osat saattavat olla yllättävänkin sopuhintaisia myös alkuperäisosana ja katsurin lienee helpompi hyväksyä tehdasuudet kuin korjatut osat.
 
tuli avattua 2008 Civic hybridin akku kun autossa P1570 koodi joka viittaa vaihteleviin kennojännitteisiin. Lisäksi palaa punainen latausvalo. Kennoissa oli 12-15 välillä jännitteet. Nyt pitää keksiä jokin sopiva 16V kuorma jolla voi purkaa kennoja ja katsoa miten kauan ne antaa virtaa. Käsitykseni mukaan 10.8V asti niitä voi purkaa, ja lataus 16V, säädettävällä muuntajalla. Näin voi "elvyttää" niitä ja hyvällä tuurilla selviää ilman uuden akun tai kennojen ostoa.
 
Eipä se taida taas olla kuin ukosta ja välineistä kiinni. Hiukan tätäkin aihetta opiskelleena voisi käyäd tekemässä tuon huomenna loppuun. Eli toisenlainen laikka, niin eiköhän nuo tuosta ala kiillottumaan.

Kyllä tässä sangen riittävästi on yhdelle viikonlopullu tehty, niin loput joutanee hieromaan jossain kohtaa kuntoon..
 
Kannattaa huomioida että uudemmissa autoissa pitää olla virtaa kokoajan järjestelmälle toisin kuin 2000-luvun alun autoille.
Mistähän se tämäkin urbaani legenda kerta toisensa jälkeen hyppää esille?

Ei tarvitse olla jatkuvaa virtaa, ainoastaan sen verran maalaisjärkeä että auton annetaan varmasti nukahtaa kunnolla ennen akun irrotusta. Ovet auki lukosta ja konepelti auki jonka jälkeen viedään avain kauas autosta ja etsitään hetki työkaluja.

Sitten vaihdetaan se akku. Seuraavalla käynnistyksellä mittaristossa palaa muutamia varoitusvaloja jotka sitten sammuvat itsestään kun lähtee ajamaan.

Ainoa huomioitava erikoisasia on kysyjän skodan tapauksessa se, että käy jonkun testerin omistavan harrastajan pihassa pyörähtämässä jotta autolle tulee kerrotuksi akun vaihto ja mahdollisesti uuden akun speksit mikäli poikkeavat vanhasta. Mutta itse akun fyysisen vaihdon voi tehdä kuka tahansa samalla tavalla kuin siihen 80-luvun corollaankin.
 
Tää vetoakselin sisemmän kupin liike ei taida olla ihan normaalia? Pitäskö tämä lähtä ihan vaan vetämällä irti niinkuin youtube ohjeissa (eri autoissa), vai onko näissä olemassa jotain erilaisia kiinnityksiä? ei näy mutteria sisäpuolella, pelkkä tulppa, ettei näy akselin päätä.

Nivel ei ollu väljä, ajettukin vain 30k km. Aixam Mega 1, 2004, Z482. Ei löydy yhtään minkäänlaisia speksejä tai korjausoppaita mistään.

 
Pitäskö tämä lähtä ihan vaan vetämällä irti niinkuin youtube ohjeissa (eri autoissa)
En just tosta tiedä, mutta siellä vetarin päässä on usein lukitussokka, eli vetarin akselin urassa oleva avoin metallirengas. Tällainen irtoaa parhaiten rivakalla vedolla, eli esim. vetovasara on oikein hyvä peli. Voi toki kokeilla jollain vääntötyökalullakin sillai terävämmin yrittää, jos vetovasaraa ei löydy.
 
Tää vetoakselin sisemmän kupin liike ei taida olla ihan normaalia? Pitäskö tämä lähtä ihan vaan vetämällä irti niinkuin youtube ohjeissa (eri autoissa), vai onko näissä olemassa jotain erilaisia kiinnityksiä? ei näy mutteria sisäpuolella, pelkkä tulppa, ettei näy akselin päätä.

Nivel ei ollu väljä, ajettukin vain 30k km. Aixam Mega 1, 2004, Z482. Ei löydy yhtään minkäänlaisia speksejä tai korjausoppaita mistään.


Jotain aixami videoita olin löytävinäni (en tiedä oliko just oikea malli), nykäisemällä tuo pitäisi lähteä. Mutta toisin kuin oikeissa autoissa, joissa tuo nivelen pää menee yleensä laatikon sisälle, tuossa aixamissa siitä laatikon kyljestä mahdollisesti pilkistää ulospäin tumppi, jossa boorit ulkopuolella ja tuo nivelen pää jota olet irroittamassa on sen tumpin päällä. Nivelen vaihtamalla ei näin ollen tuo väljä sieltä häviä mihinkään siinä tapauksessa.
Hyvin paljon samaa näköä, vaikka ei ihan sama malli olisikaan:

aixam.png
 
Viimeksi muokattu:
Jotain aixami videoita olin löytävinäni (en tiedä oliko just oikea malli), nykäisemällä tuo pitäisi lähteä. Mutta toisin kuin oikeissa autoissa, joissa tuo nivelen pää menee yleensä laatikon sisälle, tuossa aixamissa siitä laatikon kyljestä mahdollisesti pilkistää ulospäin tumppi, jossa boorit ulkopuolella ja tuo nivelen pää jota olet irroittamassa on sen tumpin päällä. Nivelen vaihtamalla ei näinollen tuo väljä sieltä häviä mihinkään siinä tapauksessa.
Juu akseli tulee laatikosta ulos. Yritin jollai liinavetovasaravirityksellä nykiä irti, vaa ei se mihinkään sieltä liikkunu nii laitoin takas kasaan.

Mitä sillä on merkitystä, että onko se booriliitos laatikon ulkopuolella vai sisällä? Samalla tavallahan se väljyys häviä, kun (jos) vetari on tarkoitettu kuluvaksi osaksi. Mutta sehän tässä ihmetyttää, kun ei vaikuta normaalilta välykseltä, kummallakin puolella samanlainen ja kuitenkin niin vähän ajettu ja nivelet ei oo mitenkään väljän tuntuiset. Että onko siellä ollu joku kumiholkki tms, joka on hapertunut.
 
Mitä sillä on merkitystä, että onko se booriliitos laatikon ulkopuolella vai sisällä? Samalla tavallahan se väljyys häviä, kun (jos) vetari on tarkoitettu kuluvaksi osaksi. Mutta sehän tässä ihmetyttää, kun ei vaikuta normaalilta välykseltä, kummallakin puolella samanlainen ja kuitenkin niin vähän ajettu ja nivelet ei oo mitenkään väljän tuntuiset. Että onko siellä ollu joku kumiholkki tms, joka on hapertunut.
En osaa ottaa kantaa tuon laatikon sisuskaluihin kun en tuota vehjettä tunne, mutta ei se ihan terveeltä vaikuta, että ne tumpit tuolla tavoin heiluu. Varmaan siinä ulostuloakselissa on laakerit vaihdon tarpeessa ja varmaankin tarvitsee laatikko purkaa, että niihin pääsee käsiksi. Tuo vetoakselin vaihto ei muuta mitään, jos siinä ei kerran väljää ole.
 
En osaa ottaa kantaa tuon laatikon sisuskaluihin kun en tuota vehjettä tunne, mutta ei se ihan terveeltä vaikuta, että ne tumpit tuolla tavoin heiluu. Varmaan siinä ulostuloakselissa on laakerit vaihdon tarpeessa ja varmaankin tarvitsee laatikko purkaa, että niihin pääsee käsiksi. Tuo vetoakselin vaihto ei muuta mitään, jos siinä ei kerran väljää ole.
Ei vaihdelaatikon laakereissa ole vikaa, välys on laatikosta tulevan akselin ja vetoakselin kupin booriliitoksessa. Sanoin, että vetoakselin nivelissä ei ole väljää, joka täsmää 30k mittarilukeman kanssa, koska ei niiden kuuluisi ollakkaan kuluneet. Sen takia on outoa, että miten tuossa kyseisessä liitoksessa on sitten väljää.
 
Ei vaihdelaatikon laakereissa ole vikaa, välys on laatikosta tulevan akselin ja vetoakselin kupin booriliitoksessa. Sanoin, että vetoakselin nivelissä ei ole väljää, joka täsmää 30k mittarilukeman kanssa, koska ei niiden kuuluisi ollakkaan kuluneet. Sen takia on outoa, että miten tuossa kyseisessä liitoksessa on sitten väljää.
ok. Hyvin erikoinen paikka väljälle, jos se väljä tosissaan on tuossa booriliitoksessa ja itse akselitumppi on kuitenkin jämäkästi paikallaan. Tyypillisesti booriliitos on aina niin tiukka, että se ei helpolla kulu väljäksi, vaan se kuluma tai välys tulee ensimmäisenä johonkin muualle. En väitä, etteikö olisi mahdollista, että se liitoskin jossakin sovelluksessa kuluu väljäksi.
Saitko sen kupin jo irti siitä?
 
ok. Hyvin erikoinen paikka väljälle, jos se väljä tosissaan on tuossa booriliitoksessa ja itse akselitumppi on kuitenkin jämäkästi paikallaan. Tyypillisesti booriliitos on aina niin tiukka, että se ei helpolla kulu väljäksi, vaan se kuluma tai välys tulee ensimmäisenä johonkin muualle. En väitä, etteikö olisi mahdollista, että se liitoskin jossakin sovelluksessa kuluu väljäksi.
Saitko sen kupin jo irti siitä?
Ei lähteny irti, piti laittaa kasaan että meikäpoika 32v pääsi kouluun. Pitää rakentaa joku parempi irrotustyökalu ja koittaa uudestaan, onneksi on helppo purkaa. Rengas + 2 mutteria.
 
Voiko vuosittaisen öljynvaihdon (+filtteri) skipata jos kilsoja on tullut vain reilut 5k vuoden aikana? Kuinka paljon itseensä öljyt ottaa ns. ajallisesti jos kilsoja tulee tosi vähän eli ts. meneekö öljyt huonoksi ihan ajan myötä? Mietin että jos vaihtaisi öljyt 2v välein kun kilsoja tulee niin vähän.
 
Voiko vuosittaisen öljynvaihdon (+filtteri) skipata jos kilsoja on tullut vain reilut 5k vuoden aikana? Kuinka paljon itseensä öljyt ottaa ns. ajallisesti jos kilsoja tulee tosi vähän eli ts. meneekö öljyt huonoksi ihan ajan myötä? Mietin että jos vaihtaisi öljyt 2v välein kun kilsoja tulee niin vähän.
Totta kai voi. Voit jättää vaikka kokonaan vaihtamatta :confused:
 
Voiko vuosittaisen öljynvaihdon (+filtteri) skipata jos kilsoja on tullut vain reilut 5k vuoden aikana? Kuinka paljon itseensä öljyt ottaa ns. ajallisesti jos kilsoja tulee tosi vähän eli ts. meneekö öljyt huonoksi ihan ajan myötä? Mietin että jos vaihtaisi öljyt 2v välein kun kilsoja tulee niin vähän.

Ei kai tuo kovin pahaa tee, riippuen vähän miten autoa säilytät.. Talvella/vaihtuvissa lämpötiloissa jos ei juuri käytetä saattaa kerätä vähän vettä mukaansa. Itellä tulee kans joku 5tkm/vuosi, oon about 1,5 vuoden välein vaihdellu.
 
Ei ole mikään suositus, mutta olen muutamalla eri autolla ajanut reilusti yli 300tkm ilman vaihtamista, toiseen ei juurikaan edes lisätä tarvinnut välillä, toista sai tankata taas tämän tästä. Ei sieltä ihan just mitään ole hajoamassa jos jonkun vaihdon skippaa.
 
öljynvaihto nyt on tärkein asia mitä autolle voi tehdä eikä mitään järkeä siitä alkaa tinkiä. Suodatin maksaa max 10€ ja öljyt 30-50€. Vuodessa tuo on aika pieni kuluerä verrattuna siihen, mihin laiminlyönti todennäköisesti johtaa..
 
Nykyinen ja entinen Mersu ilmoittaa kyllä vuosittain öljynvaihdosta vaikka kilometrejä tulee jotain 4000km. Tulee itsellä kyläajoa niin paljon että en riskeeraa jättämällä vaihtamatta, periaatteessa suodattimen voisi vaihtaa vain joka toinen kerta, mutta se maksaa hyvälaattuisena osana 8e ja helppo vaihtaa niin sama vaihtaa sekin.
 
Ei ole mikään suositus, mutta olen muutamalla eri autolla ajanut reilusti yli 300tkm ilman vaihtamista, toiseen ei juurikaan edes lisätä tarvinnut välillä, toista sai tankata taas tämän tästä. Ei sieltä ihan just mitään ole hajoamassa jos jonkun vaihdon skippaa.

epäilemme.gif


Vähän lapinlisää vai näppihäire?
 
Lähinnä kysymykseni oli juurikin tuo öljyn happaminen ajan, ei kilsojen saatossa eli kuinka paljon öljy huononee '"per vuosi".

Ei ole sinänsä estettä teetättää tuota öljyjen vaihtoa (+filter) vaikka joka vuosi niinkuin tähänkin asti, mietin vaan että siinäkin säästää jonkun 120€ tms jolle varmaan muutakin käyttöä keksii.

Tai sitten teen sen itse, youtuben perusteella varsin yksinkertaista mutta pitäisi hommata jotain suojamattoja, suodattimen irroitustyökalu (olin oletuksessa että nämä lähtevät käsinkin pyörittämällä mutta ilmeisesti olin väärässä). Ilmeisesti edes TI-hallia ei tarvitsisi vaan voi tunkata toisen etukulman ylös pukin päälle ja sitä kautta pääsee kiinni proppuun ja filtteriin.

Oma momenttiavain on rikki, kuinka herkkiä nuo filtterit ja proput on oikealle kireydelle, joissain videoissa sanotaan että filtterin kohdalla riittää kun vetää sen niin kireälle kun pelkällä kädellä sen saa, proppuakaan ei hampaat irveessä saa vääntää.
 
Vähän lapinlisää vai näppihäire?
Pakko olla typo. Kyllä se auto jo 100tkm kohdalla samoilla öljyillä alkaa hajoamaan.
Youtubessa kanavalla just rolled in tulee noita välillä vastaan.
Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
 
tuo varmaan olisi kevyt kulkuinen pyörä peruskäyttöön, vielä kun löytyisi kaveri joka tarvitsee samanmoisen niin voisi saada tuon alennuksen.

Täysin tuntematon minulle tuo vaihteisto merkki mutta varmaan ajaa asiansa.

Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
tätä on kyllä mahdoton uskoa. Juuri tuo FSI konekin on jakoketjunsa kanssa aika arka huonolle öljylle. Öljy menettää ominaisuuksiaan pahasti yli 15tkm ajon jälkeen ja jos mennään 40-50tkm niin sen ominasuudet on jo romahtaneet, se ei puhdista ja todennäköisesti suodatin on jo mennyt tukkoon ja ohivirtaus aukeaa jolloin koneen paskat pyörii siellä ja aiheuttaa limaa vai miksi sitä suomeksi kutsutaan (sludge).
Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
 
tätä on kyllä mahdoton uskoa.
Tähän voi vastata neljällä kirjaimella, evvk

Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
Kaikki autot on mennyt jo eteenpäin ilman vaikeuksia, suurin osa suoraan ja osa liikkeeseen vaihdossa. 4-600tkm ajetun vanhan auton hinta on muutenkin sellainen, että siinä ei öljynvaihtoväleillä ole mitään merkitystä, jos auto on muuten siisti/katsastettu/toimiva.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.

E: @Hammer Schultz kunhan noiden kiristyksessä noudattaa sitä maalaisjärkeä, niin ei noihin momenttiavainta tartte. Öljynsuodatin tosiaan käsikireydelle, muistat vaan sen tiivisterenkaan öljytä. Öljyproppu sitten käsin myöskin kireälle, ei jatkovarrella tai hampaat irvessä.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.
No toki jos polttaa sitä öljyä huolella niin siinähän vaihtuu parhaimmillaan nopeammin kuin normaali vaihtovälillä.
 
Mun sisko ajeli aikoinaan 1.5 Nissan Almeralla n. 50 tkm öljynvaihtovälillä (tehtaan ohje tais olla 15 tkm). Ja öljyä lisättiin silloin kun öljynpainevalo alkoi vilkkua... Mutta kyllä silläkin autolla 400 tkm meni rikki. Ajo oli pitkää matka-ajoa, joka on tietty armollisempaa.
 
50tkm ajetut öljyt tuli yhdestä autosta aikanaan ulos, näki jo kun metallit kiiltää seassa. 300tkm suoritteeseen on jo vaikea uskoa. Tutun kaverin avensis kiskoi reippaasti öljyä, 70tkm kohalla alkoi suodattimen tiiviste vuotamaan, onko @asentaja1 päästelly samalla filtterilläkin menemään 300tkm?
 
Ford Focus 2 2005 S malli eli Ti-vct koneella ruvennut nyt tekemään sitä että kostealla ja kylmänä kun käynnistää ja lähtee niin köhii ja tehot häviää vilautttaa jopa moottori valoa jos heti lähtee ajaa. Tyhjäkäynti ok ja kierroksia ottaa paikallaan. eilen ajoin lämpöseksi ja toimii ok ja tehot tallessa mutta kylmänä vetää hajutkin koneesta tai putkesta??
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 126
Viestejä
4 602 553
Jäsenet
75 786
Uusin jäsen
krisipisi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom