Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Makee mersu, onks INLAINSIX vai ihanko käsikone?

En tajunnut, että liittyikö tämä jotenkin kryptisesti tuohon omaan - todennäköisesti ei, kun ei noita ole kasikoneella edes tehty.

Mutta on se noin tarkalleen ottaen short inline six, kuten lienen jo muutamaan otteeseen maininnut.
 
Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.

No kyllä useimmilla liikkeillä jotka tekee about mitä tahansa autoihin liittyvää on klasuuli melkein kaikissa töissä, että jos on ruosteen jumittamia pultteja niin niiden aukominen tapahtuu tuntityönä lisäveloituksella.

Vaihtoehto olisi sitten se, että ne liikkeet ei edes tarjoaisi kulmien säätöä lainkaan yhtään vanhempiin autoihin.
 
Eikös näihin päde vähän samat kuin kaikkiin automaatteihin, että öljyt uusiksi ja mielellään huuhdellen, että tulee metallisiru pois. Sitten jos autoa saa käskettyä piuhan päästä, niin adaptaatioitten nollaus (en jaksanut googlata, että onko tätä optiota just tuossa automerkissä ja mallissa).

Lontooksi löytyy enemmän juttua.



Variaattori kai tuolta sulaa mutta yleensä litkujen vaihto ja nollaukset (jotka siis pyrkivät estämään noita töksähteleviä vaihtoja) voivat auttaa, jos palikat ei ole vielä kuluneet..

Muuten voi olla sen verran reipas työmaa, että melkein hommaisin ehjän lootan ja vaihtaisin sen. Voi päästä helpommalla kuin purkamalla ja ihmettelemällä.


Ok, tuolla tietämälläni yksilöllä on ajettu noin 100tkm, huoltokirja yms löytyy. Tuntematta Subarun huolto-ohjelmaa - että mitä milloinkin, niin vaikea sanoa mitä on tehty, jos siellä on muuttuvia tekijiöitä kuten vaihteiston öljyn vaihdot. Ainoa ongelma tuossa on ollut ohjaustehostin minkä osia sai odottaa useammankin kuukauden kun ne japaniasta saapui. Ja auto oli sen ajan telakalla. Meni kyllä myyjän piikkin tuo ja vielä etänä ostettu näkemättä tai kokeilematta... No pitää varovaisesti kysäistä ja vihjata että lootan öjyt kandee vaihtaa jos ei ole sitä tehty.
 
Potilaana BMW 116D, 2013 (F20)

Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.

Rempan jälkeen ongelma on, että nyt kaasu on koko ajan hieman päällä. Rullatessa kulutus näyttää 0.3-1.0L/100km ja esim start&stop järjestelmä ei aktivoidu pysähtyessä. Alamäessä vauhti lähtee kiihtymään kun moottorijarrutusta ei tule. Muuten ajoon tuo ei vaikuta ja esim matkakulutus äsken oli tietokoneen mukaan 3.9L/100km eli ihan kunnossa.

Kaasupolkimesta jos käsin vetää ajaessa sitä millin pari ylöspäin saa kulutuksen tippumaan nollaan ja myös start&stop järjestelmän aktivoitumaan.

Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?
 
Viimeksi muokattu:
Potilaana BMW 116D, 2013 (F20)

Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.

Rempan jälkeen ongelma on, että nyt kaasu on koko ajan hieman päällä. Rullatessa kulutus näyttää 0.3-1.0L/100km ja esim start&stop järjestelmä ei aktivoidu pysähtyessä. Alamäessä vauhti lähtee kiihtymään kun moottorijarrutusta ei tule. Muuten ajoon tuo ei vaikuta ja esim matkakulutus äsken oli tietokoneen mukaan 3.9L/100km eli ihan kunnossa.

Kaasupolkimesta jos käsin vetää ajaessa sitä millin pari ylöspäin saa kulutuksen tippumaan nollaan ja myös start&stop järjestelmän aktivoitumaan.

Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?

Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.
 
Olisiko kenelläkään kokemusta alla olevasta:

Honda CRV 2008 EPS (electric power steering). Kyseinen osa irroitettiin koska hammastangossa oli väljää. Väljyys korjattiin ja kun osa oli kiinnitetty takaisin autoon niin tuli vikakoodi DTC 52-01. Tämän lisäksi kun auton käynnistää niin eps kääntää rattia täysin oikealle koko ajan.

Johtosarja (20 pin)) EPS hammastangolta EPS moduulille on tarkastettu ja kunnossa.
Torque anturin kalibrointia ei saada tehtyä jumppaamalla eikä diagnostiikan avulla.
 
Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.
Tätä itsekin sanoisin. Nuo kaasuläpät täytyy aina sopeuttaa, eli tietokone etsii sille tosiallisen sulku ja täysavaus kohdan.
 
Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.
Muistaakseni kuului releen naksahdus jostain päin autoa silloin kun kaasuläpän resetoinnin suoritti onnistuneesti ohjeita käyttäen, mutta kyseessä oli vanhempi auto.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?
Napin painalluksella pitäisi onnistua ainakin ISTA:lla ja INPA:lla. Resetointi pitää tehdä auto sammuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ISTAn pitäisi kyllä pystyä lataamaan ilmaiseksi mutta muistelen itsekin, että päädyin maksamaan muutaman roposen, että sain valmiin asennuspaketin.

Yllä oleva linkki voisi toimia paremmin - ei tuo ole itsellä vaatinut päivityksiä sen koommin ja F11 5-sarjaa olen tuolla lukenut ja F30 3-saejalaista.

Lisäksi tarviit luonnollisesti sopivan kaapelin koneen ja OBD-portin väliin. Enet toimii ainakin F-sarjalaisissa, itse tilasin aikanaan jonkun muutaman kympin version ebaysta ja hyvin on pelannut.

Lisäyksenä vielä, että testeriläppärissä on itsellä Win11 ja ihan nätisti pelaa. Eli ei ole kranttu käyttiksestä.
 
Käsittääkseni ISTAn pitäisi kyllä pystyä lataamaan ilmaiseksi mutta muistelen itsekin, että päädyin maksamaan muutaman roposen, että sain valmiin asennuspaketin.

Joo ainakin moni näyttää jakavan tuolla MEGAssa noita, mutta lataaminen vaatii ilmaisena paljon aikaa tai sitten maksamista.
 
Löysin itse ainakin nämä vaihtoehdot:
BMW ISTA+ ISTA/P ISTA/D Software for coding and programming
Hinta:15GBP

Saakohan tuosta ylemmästä linkistä ihan kuranttia softaa ?

Joo ainakin moni näyttää jakavan tuolla MEGAssa noita, mutta lataaminen vaatii ilmaisena paljon aikaa tai sitten maksamista.

Juurikin näin, ja asennuskaan ei tahtonut olla aivan suoraviivaista noissa. Itsekin latailin useamman version, joissain oli paketeissa salasana jota ei ollut missään, osa ei toiminut jne.

Joten helpommalla pääsi kun maksoi vähän ja latasi valmiina asennuspaketin.

Samoin Volvoissaa VIDAn saa kyllä ihan ilmaiseksikin kun tarpeeksi kaivaa.

Mutta kovinkin paljon kätevämmäksi on tuossa osoittautunut virtuaalikone, jossa valmiina VIDA sun muu tarvittava asennettuna.

Hitaampihan tuo on kuin suoraan koneelta käyttää, mutta vielä ton kestää, kun saa hommat tehtyä itse.
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

OBDeleven. Pro-ominaisuudet tosin nykyään vuosimaksun takana, mutta siltikin halvempi.


 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
Tuollaisesta on pelkästään hyviä kokemuksia. Osaava voi esim. koodata lisävarusteita autoon yms. Lisäksi tuosta saa lähes omansa pois jos ei enää tarvitsekaan. Tuon piuhan valmistajalla (Ross tech) on myös erittäin kattava foorumi, jossa käyttäjän rekisteröidyttyä ja linkitettyä piuhansa käyttäjätiliinsä, saa tukea neuvoja ja vinkkejä erittäin kattavasti.
 
Ja merkkiforumeilta löytyy usein ko vermeen omistavia jotka auttelevat tarpeen tullen. Tai ainakin audifinnsiltä. :cool:
 
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

Vanha versio kiinasta.

tai sitte obd-eleven on kuulemma hyvä vaggilaisten kanssa myös. ja halpa. mutta sillä ei kaiketi ihan kaikkea voi tehdä mitä vcds:llä. paljon kuitenkin.
 
Paljonko on kilsoja?


No voi paska, just tuommoinen se ääni/oire on :(

Kiitos toki paljon videosta, niin nyt saa edettyä homman kanssa :thumbsup:

Kilsoja on 230 000. 200k kohdalla vaihdatin vaihteistoöljyt, mutta en tiedä onko edelliset omistajat vaihtaneet miten..
 
No voi paska, just tuommoinen se ääni/oire on :(

Kiitos toki paljon videosta, niin nyt saa edettyä homman kanssa :thumbsup:

Kilsoja on 230 000. 200k kohdalla vaihdatin vaihteistoöljyt, mutta en tiedä onko edelliset omistajat vaihtaneet miten..


Tossa näkyy olevan sangen mielenkiintoiset ohjeet sen adaptaation nollaukseen kotikonstein. Mutta ei se varmaan ota jos ei anna kokeilla.

Sen verran opiskelin itse tuota adaptaatiota, että se nyt ei sinänsä opettele kuljettajan ajotapoja, joskin jossain määrin tätäkin tapahtuu. Sen sijaan se pyrkii sopeuttamaan vaihteistoa terävien vaihtojen ja oletettavasti juurikin tämän CVT:n kohdalla tuollaisen heilumisen osalta.

Omaan V70:iin vaihtelin kesän aikana vaihteistoöljyt ja nollasin itsekin adaptaation VIDAlla. Ainakaan sellaisia ikäviä runttauksia vaihteisto ei ole tuon jälkeen tehnyt esim. pakille vaihdettaessa. Aiemmin tuntui ajoittain aina pahalta kun laatikko runttasi pakin päälle katokseen peruuttaessa.

Adaptaatiota ei ole toki pakko nollata öljynvaihdon yhteydessä, mutta ainakin, jos auto on ollut muiden ajossa, niin ei siitä näytä suuremmin haittaakaan olevan. 16v vanha Geartronic tuntuu toimivan nyt oikein nätisi ja pehmeästi, kun laatikossa on uudet öljyt ja sopeuttamiset nollattu.

Toivotaan että korjaantuu noinkin pienillä toimenpiteillä. Voi parhaimmillaan säästää varaiaattoriremontilta, joka noissa näyttää sitten lopulta porsivan.
 

Tossa näkyy olevan sangen mielenkiintoiset ohjeet sen adaptaation nollaukseen kotikonstein. Mutta ei se varmaan ota jos ei anna kokeilla.

Sen verran opiskelin itse tuota adaptaatiota, että se nyt ei sinänsä opettele kuljettajan ajotapoja, joskin jossain määrin tätäkin tapahtuu. Sen sijaan se pyrkii sopeuttamaan vaihteistoa terävien vaihtojen ja oletettavasti juurikin tämän CVT:n kohdalla tuollaisen heilumisen osalta.

Omaan V70:iin vaihtelin kesän aikana vaihteistoöljyt ja nollasin itsekin adaptaation VIDAlla. Ainakaan sellaisia ikäviä runttauksia vaihteisto ei ole tuon jälkeen tehnyt esim. pakille vaihdettaessa. Aiemmin tuntui ajoittain aina pahalta kun laatikko runttasi pakin päälle katokseen peruuttaessa.

Adaptaatiota ei ole toki pakko nollata öljynvaihdon yhteydessä, mutta ainakin, jos auto on ollut muiden ajossa, niin ei siitä näytä suuremmin haittaakaan olevan. 16v vanha Geartronic tuntuu toimivan nyt oikein nätisi ja pehmeästi, kun laatikossa on uudet öljyt ja sopeuttamiset nollattu.

Toivotaan että korjaantuu noinkin pienillä toimenpiteillä. Voi parhaimmillaan säästää varaiaattoriremontilta, joka noissa näyttää sitten lopulta porsivan.

Okei, kiitoksia vinkistä :thumbsup:

Vaihdoin akun viime talvena ja kyllä se vaihteisto jotenkin siinä "nollautui", kun oli erilainen alkuunsa, mutta minäpäs kokeilen huomenna vielä ihan linkin mukaiset krumeluurit, josko se lopettaisi vinkaisut ajossa.
 
Liittyy aiheeseen. Vanhasta läppäristä sain ryssittyä Vidan asennuksen, eli uusiksi pitäisi ottaa. Uusi asennus ei kuitenkaan enää mahdu asentumaan jo ennestään pienelle levylle vaikka miten yritän optimoida. Piti sitten vaihtaa tuohon muinaiseen koneeseen isompi ssd tilalle, mutta siellähän olikin esihistoriallinen 2.5 ide levy, ei onnistunut. Siihen ei halpista ssd levyä saa mistään, mutta tuli mieleen sd-ide adapteri. Näyttäisi olevan aika halpoja ja sd kortteja on isoja jo ennestään joutilaana. Onko tuollainen toimiva ratkaisu, vai hankinko suosiolla jonkun normaalin hdd:n tuon tilalle?
Sen verran eloa vielä vanhassa koneessa, että ei periaatteessa muuten vielä tarvetta uudelle vida-läppärille jos tuohon saa vähän vielä henkeä puhallettua, kun melkein tarvii olla oma läppäri erikseen joka autolle/softalle kuitenkin, kun ne sen verran herkällä sekoilee keskenään.
 
Ei tarvitse edes mitään vanhaa tilata, saa sieltä tuoreenkin.
Ei vagin omistajan juuri muuta kannata miettiäkään kuin vcds:n hankkimista.
VCDS on tietty erinomainen, mutta jos ei nyt ihan korjaamotoimintaa yms. pidä. Niin OBDeleven on erittäin monipuolinen vehje VAG:n hallintaan melko pienellä rahalla. Pelkkä älyluuri/tabi riittää palikan kaveriksi. Myös SFD:n alaiset VAG-autot onnistuu hienosti.
 
Tuskin se ainakaan enempää rikkoo.

Just näin. Kyllähän se luistaminen on vähän eri asia kuin terävät vaihdot, joten mekaanisen vaurion mahdollisuus on sangen ilmeinen.

Näissäkin lienee helpointa pistää koko loota vaihtoon ja mallia Liettua löytynee edullisemmin osaa. Ellei sitten ole sen verran aikaa ja harrastuneisuutta + tiloja ja työkaluja, että voi lootan tiputtaa kaikessa rauhassa pois, purkaa, vaihtaa vialliset osat ja niputella uudestaan. Katsellut noita joskus Instagram yms, niin onhan tuo aika sepän hommaa..
 
Luin CVT vaihteistoista ja näyttää siltä että hyvällä tuurilla voi selvitä jonkin tunnistimen vaihdolla. Jos säätäminen on mahdollista niin voihan silläkin ostaa lisäaikaa, eli varmaan juuri tuo resetointi.

Tässä oli noita mekaanisen puolen juttuja seliteltynä: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2019/RCLRPT-19V855-2068.PDF

The transmission hydraulic sensor may incorrectly measure the hydraulic fluid
pressure. If the fluid pressure is measured higher than its actual value, the
hydraulic pressure will be reduced. If this occurs, the drive chain may not have
the proper tension.
 
Toivotaan, että olisi tuommoinen vika, kun tosiaan vain tietyllä nopeudella ja pienellä vastuksella vinkasee, niin on saattanut ketju vain kuluttaa uran "kytkimeen" ja vinkasee/luistaa sen yli mennessä :hmm:

Kiihdytellessä ei siis tosiaan ääntele, vaan toimii ihan normaalisti.

 
Jep. Varmaksihan vian tietää sitten kun laatikon ottaa irti ja pöydälle ja katsoo.

Ennen sitä voi kuitenkin kokeilla nuo helpot pois alta.
 
Menee Subaru Amgear - nimiselle korjaamolle 4.11. niin palailen sitten asiaan, kun ovat tutkineet :thumbsup:

Kiitoksia vain vielä kerran avuista :sshake:
 
VCDS on tietty erinomainen, mutta jos ei nyt ihan korjaamotoimintaa yms. pidä. Niin OBDeleven on erittäin monipuolinen vehje VAG:n hallintaan melko pienellä rahalla. Pelkkä älyluuri/tabi riittää palikan kaveriksi. Myös SFD:n alaiset VAG-autot onnistuu hienosti.

En mä nyt sanoisi, että mitenkään pienellä rahalla saa OBDeleveniä vcds verrattuna, sehän on just toisin päin.
OBDelevenistä näyttää olevan rajoitettuna karvalakkimallina alkaen 99e tuolla ei tee paljon mitään vielä, lähimmäksi vertailukelpoinen versio jolla tekeekin jo jotakin on 239e. Vcds on vähän mallista riippuen noin 15-30e ja sillä tekee kaiken. Ei kovinkaan monella harrastajalla alkuperäistä hinnakasta vcds:ää ole, joten siitä ei kannata alkaa jeesustelemaan kenenkään. Puhelimella käytettävyyden voi kyllä laskea Obdelevenin eduksi, jos liikkuvuutta tarvitsee (ja haluaa ährätä pienellä ruudulla:D).
 
Vcds on vähän mallista riippuen noin 15-30e ja sillä tekee kaiken. Ei kovinkaan monella harrastajalla alkuperäistä hinnakasta vcds:ää ole, joten siitä ei kannata alkaa jeesustelemaan kenenkään.
Mun kuplassa taas tosi monella harrastajalla nimenomaan on se alkuperäinen VCDS. Tuote on hyvä ja firman asiakaspalvelu ensiluokkaista niin mitenkä voi perustella ettei sitä tarvitse tukea?

lähimmäksi vertailukelpoinen versio jolla tekeekin jo jotakin on 239e
Mikähän versio se tämä on ja miksei tuollaisella satasen luokkaa maksavalla paketilla (nextgen-palikka ja vuoden PRO plan) pärjäisi?

Sekin tosin menee pieleen, että VCDS hoitaisi kaiken. Sillä ei aukea SFD joka rampauttaa uusien autojen koodausmuutokset melko totaalisesti. Obdeleven avaa sen.
 
Mun kuplassa taas tosi monella harrastajalla nimenomaan on se alkuperäinen VCDS. Tuote on hyvä ja firman asiakaspalvelu ensiluokkaista niin mitenkä voi perustella ettei sitä tarvitse tukea?
No sitä jeesustelua ei kauaa tarvinnut odotella, sieltä tultiin keula pystyssä :lol:

Yhtään enemmän jos autoja harrastaa, pitää olla suurinpiirtein joka merkin omat softat että pystyy tekemään asioita. Alkaa tuntumaan jos joka merkille ostaa alkuperäiset softat ja maksaa lisenssit, harvempi harrastaja tekee niin.
Sen lisäksi monella on parempaakin tekemistä rahoilleen, tai vaihtoehtoisesti rahaa ei ole ylimääräistä. Olisihan se muuten mukavaa tukea kaikkia kivoja yrityksiä.
Jos siinä omassa kuplassa on vaan volkkareita ja aikoo pysyäkin sen oman kuplansa sisällä, niin mikäs siinä sitten.


Mikähän versio se tämä on ja miksei tuollaisella satasen luokkaa maksavalla paketilla (nextgen-palikka ja vuoden PRO plan) pärjäisi?
Ainakin livedata näyttää speksilistalta puuttuvan, aika kriittinen ominaisuus vianetsinnässä. Sen lisäksi vuosi on seuraavakin vuosi ja taas uudet maksut.

Sekin tosin menee pieleen, että VCDS hoitaisi kaiken. Sillä ei aukea SFD joka rampauttaa uusien autojen koodausmuutokset melko totaalisesti. Obdeleven avaa sen.
Totta, on muutama uusi automalli, jossa joku yksittäinen asia on sfd:n takana, tarve on tällä hetkellä aika teoreettinen tilanne jos ei juuri kyseinen auto satu kohdalle. Normaalit asiat voi tällekin autolle tehdä ihan normaalisti edelleenkin.
Tuollainen teoreettinen tilannekin kyllä aukeaa vcds:llä, mutta vaatii erillisen nettisivun kanssa pelaamista. Jos aikoo tehdä paljon juuri tuota kyseistä automallia ja asioita jotka on sfd:n takana ja paljon löysää rahaa, silloin voi obdeleven olla hyväkin vaihtoehto.
Tilanne varmastikin muuttuu tulevaisuudessa kun näytä "ongelmallisia" automalleja tulee lisää. Oletettavasti muuttuu tilanne myös softapuolella kaikilla toimijoilla.
 
Yhtään enemmän jos autoja harrastaa, pitää olla suurinpiirtein joka merkin omat softat että pystyy tekemään asioita.
Näin se menee ja jos ei ole rahaa harrastaa niin sitten ei pysty harrastamaan kaikkea mitä haluaisi.

Ainakin livedata näyttää speksilistalta puuttuvan
Missä tämmöinen lista mahtaa olla? Mulla on pakissa se ihan perus nextgen-palikka ja hyvin näkyy livedata, ei siihen mitään satojen eurojen pakettia ole ainakaan aiemmin vaadittu. Voihan tämä toki olla muuttunut, siitähän on jo aikaa kun omani ostin. Täälläkin edelleen väitetään livedatan olevan ilmaisten ominaisuuksien joukossa: OBDeleven

on muutama uusi automalli, jossa joku yksittäinen asia on sfd:n takana
Ihan muutama vain? Yksittäisiä asioita eli perusjuttuja kuten esimerkiksi takavalojen palaminen päivävaloilla ja muut klassikot mitä yleensä about ensimmäisenä halutaan koodata.

Here are some of the models that come with SFD protection:
  • Audi:
    • A3 from 2020
    • Q4 from 2021
    • Q5 e-Tron from 2022
  • Volkswagen:
    • ID.3 from 2020
    • ID.4 from 2021
    • ID.5 from 2022
    • ID.6 from 2021
    • Golf 8 from 2020
    • Caddy from 2021
    • Teramont from 2020
    • Talagon from 2021
    • Lamando from 2022
    • ID Buzz from 2022
    • Viloran from 2020
    • Transporter from 2022
    • Atlas from 2024
  • Škoda:
    • Octavia from 2020
    • Enyaq from 2021
  • Seat:
    • Leon from 2020
  • Cupra:
    • Leon from 2020
    • Born from 2021
    • Formentor from 2020
 
Miksi vertaat piraattisoftaa aitoon?

Siksi, että jos ollaan realisteja, näitä valtaosin harrastajilla on käytössä kun huoltosoftista puhutaan. Oli auton merkki sitten mikä tahansa.
Jonkun omassa kuplassa tai harhoissa voi joku ostaa aidon Starin, Odiksen, Boschin tai vastaavan, ellei jopa kaikki.
 
Missä tämmöinen lista mahtaa olla?
Tuli vastaan kun googlettelin speksejä, löytyi moneen lähtöön sekä hinnastoa, että speksilistoja ei ole omakohtaisia kokemuksia, enkä ollenkaan väitä tuota kyseistä laitetta huonoksi.

Ihan muutama vain? Yksittäisiä asioita eli perusjuttuja kuten esimerkiksi takavalojen palaminen päivävaloilla ja muut klassikot mitä yleensä about ensimmäisenä halutaan koodata.
Enimmäkseen samaa autoa ne on monetkin noista monin osin, joka tapauksessa saivartelua montako niitä malleja on, marginaali-ilmiö kuitenkin vielä tällä hetkellä muihin autoihin verrattuna.
Jokaisen pitääkin hankkia laite oman tarpeensa mukaan, kuten sanoin jo aikaisemminkin, jos sattuu itsellä olemaan sellainen auto, johon tietää haluavansa koodata takavaloja usein, niin sittenhän sen tietää mikä laite kannattaa hankkia.
 
Onko muuten pirkanmaan seudulla muita TI-halleja nosturipaikalla kuin nuo Easygaragen 30€/h veloituksella toimivat?

Tuntuvat olevan katoavaa kansanperinnettä yleisestikin.
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

Mulla on ollut jo varmaan 15 vuotta aito VCDS piuha/lisenssi. Kokeilin joskus kiinalaista piraattipiuhaa, mutta VCDS tunnisti sen heti piraatiksi ja poltti sen rommin niin, ettei sitä piuhaa voinut enää sen jälkeen käyttää. Vaikka sen alkuperäisen hinta oli kova niin minusta se on kyllä maksanut itsensä pitkällä juoksulla. Monta omaa, sukulaisen, ystävän, tuttavan, naapurin yms. vagginetta olen käynyt läpi. Varsinkin käytetyn oston yhdeydessä monta piilovikaa on sen avulla saatu laitettua takuuseen. Samoin sitä on tullut käytettyä huoltovälin nollaukseen öljynvaihtojen yhteydessä vanhemmissa vageissa ja/tai vaihdettu joskus km-perustaisen ja longlife-huoltovälin välillä. Ja tietysti on tullut tutkittua monta erilaista anturidataa milloin mihinkin liittyen. Ihan kerran tai kaksi olen tainnut jotain can-bokseja koodata sillä, mutta hyvin harvoin sitä ominaisuutta on tarvinnut.
 
En mä nyt sanoisi, että mitenkään pienellä rahalla saa OBDeleveniä vcds verrattuna, sehän on just toisin päin.
OBDelevenistä näyttää olevan rajoitettuna karvalakkimallina alkaen 99e tuolla ei tee paljon mitään vielä, lähimmäksi vertailukelpoinen versio jolla tekeekin jo jotakin on 239e. Vcds on vähän mallista riippuen noin 15-30e ja sillä tekee kaiken. Ei kovinkaan monella harrastajalla alkuperäistä hinnakasta vcds:ää ole, joten siitä ei kannata alkaa jeesustelemaan kenenkään. Puhelimella käytettävyyden voi kyllä laskea Obdelevenin eduksi, jos liikkuvuutta tarvitsee (ja haluaa ährätä pienellä ruudulla:D).

Isommat väärinkäsitykset tuli tuossa edellä jo selvitettyä. SFD:stä sen verran, että niinkin harvinainen asia kuin akun koodaus vaikka -21 malliseen Caddyyn tarvi tuon SFD:n purun, luonnollisesti hoitui OBDelevenillä.
Tarvii tietty pro-lisenssin joka on vuosimaksullinen, itsellä sen verran parempi tilanne, että on pysyvä lisenssi, koska eleven ostettu kauan siten.

Hinnasta sen verran, että vuoden lisenssin kera palikka näyttää nyt maksavan 99€ ja livedata luonnollisesti sisältyy.
 
Eilen vedin käsijarrusta (bmw f30 335i), ja käteen tuntui, sekä kuului pieni krunts. Tämän jälkeen käsijarrun kahva on ollut hieman löysempi ennen kuin se osuu ensimmäiseen hampaaseen. Kun kahva pääsee ensimmäiseen kliksaukseen, se toimii normaalisti ja jäykistyy. Tuossa vapaassa asennossa alaosassa se kuitenkin on löysempi kuin ennen, ja pitää rutinaa kun sitä nostaa. Kun sen laskee, se tuntuu ottavan vähän johonkin kiinni. Tämä kaikki siis tuossa vapaassa alueessa ennen yhtäkään hammasta. Käsijarrun alueessa näyttäisi olevan 6 klikkiä, ja auto pysyy paikoillaan mäessä neljännellä. En ole varma onko se ennen pitänyt paremmin, mutta katsastus meni juuri läpi edellisenä päivänä..kuulostaako tämä enemmän tuon itse kahvan ongelmalta, vai onko syytä katsoa auton takapäätä? Mietin voiko tuon kahvan verhoilun poistaa, ja suihkasta vaikka litiumrasvaa siihen? Kahva vaikuttaa myös liikkuvan sivusuunnassa muutamia millejä.

 
Eilen vedin käsijarrusta (bmw f30 335i), ja käteen tuntui, sekä kuului pieni krunts. Tämän jälkeen käsijarrun kahva on ollut hieman löysempi ennen kuin se osuu ensimmäiseen hampaaseen. Kun kahva pääsee ensimmäiseen kliksaukseen, se toimii normaalisti ja jäykistyy. Tuossa vapaassa asennossa alaosassa se kuitenkin on löysempi kuin ennen, ja pitää rutinaa kun sitä nostaa. Kun sen laskee, se tuntuu ottavan vähän johonkin kiinni. Tämä kaikki siis tuossa vapaassa alueessa ennen yhtäkään hammasta. Käsijarrun alueessa näyttäisi olevan 6 klikkiä, ja auto pysyy paikoillaan mäessä neljännellä. En ole varma onko se ennen pitänyt paremmin, mutta katsastus meni juuri läpi edellisenä päivänä..kuulostaako tämä enemmän tuon itse kahvan ongelmalta, vai onko syytä katsoa auton takapäätä? Mietin voiko tuon kahvan verhoilun poistaa, ja suihkasta vaikka litiumrasvaa siihen? Kahva vaikuttaa myös liikkuvan sivusuunnassa muutamia millejä.



Tuskin se rasvaus ainakaan huonontaa. Ainakin E91 oli muistaakseni automaattinen kehintä. En muista enää, miten se nyt meni - ei kait tuon pitäisi olla kuin 4-5 klikkiä ja sitten lukittaa..

Hitusen tuo viittaisi kahvan ongelmaan joten aloittaisin voitelulla ja säädöllä. Kuvaus kuulostaa toki sille, että joku muoviosa sieltä on voinut antaa periksi, niitä nyt voi tonkia taas kerran sieltä ISTAsta ja marssia sitten vaikka marmorille tilaamaan oikean osan - tuskin maksaa montaa euroa kun tietää, mitä tilaa..


Tuossa näkyy olevan jotain vihjeitä säätöön ja tarkastukseen.
 
En taaskaan korjannut, vaan paransin.

Vanha näyttö vaan oli niin kulimallia, että siitä edes saanut luettua tietoja - tai sitten optimointi on sössinyt softan muutoin..

IMG_1142.JPEG

Mutta siellä lepää ja pääosin vielä toimiikin. Alkoi tulla näkä, vilu ja pimeä, niin ajattelin jatkaa säätämistä huomenna, mutta kyllä tuo näkyi pelaavan, eikä auto urputtanutkaan - mitä nyt käsin asetetuista kilsoista jotka kyllä laitoin ihan oikein. :dead:

Tämän vuoksi sitten ilmeisesti radio otti ja suuttui, eikä toimi enää. Mutta olkoon toimimatta - kunhan Android-purkki jaksaa saapua kotimaahan, niin lähtee vakionäyttökin mäkeen ja aletaan koodailemaan silleen, että loppuu urputukset.
 
Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.

Nyt on muutama päivä jumpattu ja saatu ISTA kaapeleineen toimimaan, mutta en kyllä löytänyt tuota kaasuläppäkotelon adaptaatiota. Kaikkia muita vaihtoehtoja löytyy kyllä ilmamassamittarista EGR-venttiiliin.
Näyttökuva 2024-10-18 205938.png
Näyttökuva 2024-10-18 205953.png


Näyttökuva 2024-10-18 210027.png
Näyttökuva 2024-10-18 210043.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 240
Viestejä
4 549 721
Jäsenet
74 948
Uusin jäsen
Peltzi68

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom