Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Laturissa vieläkin, 13,3v oli viimeisin - siis laturi kiinni kun ei tuota viitsi irtikään ottaa koska säätäminen... Olkoot aamuun ja sitten ensin soitan korjaamolle ja sitten vasta katon mitä tapahtuu kun avaimesta kääntää ja mikä on suunta. Mutta ainakin akku ottaa virtaa sentään vastaan vaikka hitaasti tuolla laturilla, joten eiköhän se ole The laturi tiensä päässä. Tuohon kamppeeseen pitäis olla aika helppo vaihtaa ihan mitä tahansa, joten seuraava jännitys on että kuin nopeasti sen saa pajalle ja takaisin ajoon.
Ja tai jos jotain pientä matkaa, niin kaikki sähkölaitteet pois päältä, valot parkille jne, niin ehkä selviää hybridinä jonkun päivän jos ei heti saa telakalle.
Akku saattaa näyttää kunnossa olevalle, mutta kuormituksen alla kyykätäkin täysin. Sen takia se on tärkeä päästä tsekkaamaan yleismittarilla. Eli ensin kaveri tontille, yleismittari kiinni akkuun ja starttaamaan. Siitä se sit lähtee selviämään.
 
Törmäsin Motonetissä tähän, jota suositellaan esim. liukutappeihin:
Ei kuitenkaan ole silikonirasva, jota yleensä pidetään turvallisena kumiosien kanssa.

Olen itse laitanut hyvällä menestyksellä tavallista mineraaliöljyperusteista vaseliinia jarrujen mäntiin, männän suojakumiin, jarrujen liukutappeihin. Syntisesti olen laittanut sitä myös prutkun vesipumpun siipipyörään. Olen myöhemmin antanut itseni muka viisastua ja alkanut kuvitella, että tavallinen vaseliini olisi haitaksi kumille em. kohteissa. Itse en ole komplikaatioihin törmännyt. Kyseinen jarruihin tarkoitettu rasvakaan ei ole silikonirasva. Miten asia ihan aikuisten oikeasti on?
 
Akku saattaa näyttää kunnossa olevalle, mutta kuormituksen alla kyykätäkin täysin. Sen takia se on tärkeä päästä tsekkaamaan yleismittarilla. Eli ensin kaveri tontille, yleismittari kiinni akkuun ja starttaamaan. Siitä se sit lähtee selviämään.

Yön yli latauksen jälkeen soittelin toisellekin korjaamolle, jossa veikattiin että todennäköisesti laturi. Mutta joo, jäi nyt tämä mittausvaihe väliin ja ajoin suoraan vakikorjaamolle, missä tällä kertaa saivat raivattua aikaa perjantaille. Nyt ei palanut mikään merkkivalo, tosin sammutin kaikki radiota myöten ja parkit päällä sinne.
Akku ei ulkospäin näyttänyt pölyn määrästä päätellen kovin uudelle, että onhan sekin yks mahdollisuus, ja mistä noista tietää kestääkö ne vuoden vai viisi.
 
Törmäsin Motonetissä tähän, jota suositellaan esim. liukutappeihin:
Ei kuitenkaan ole silikonirasva, jota yleensä pidetään turvallisena kumiosien kanssa.

Olen itse laitanut hyvällä menestyksellä tavallista mineraaliöljyperusteista vaseliinia jarrujen mäntiin, männän suojakumiin, jarrujen liukutappeihin. Syntisesti olen laittanut sitä myös prutkun vesipumpun siipipyörään. Olen myöhemmin antanut itseni muka viisastua ja alkanut kuvitella, että tavallinen vaseliini olisi haitaksi kumille em. kohteissa. Itse en ole komplikaatioihin törmännyt. Kyseinen jarruihin tarkoitettu rasvakaan ei ole silikonirasva. Miten asia ihan aikuisten oikeasti on?

TDS:n mukaan olis ok, itse en ole käyttänyt kuin metallipinnoilla. Liukujen kumeissa pelannu hyvin CRC Silicone Grease

1726672825161.png
 
Yön yli latauksen jälkeen soittelin toisellekin korjaamolle, jossa veikattiin että todennäköisesti laturi. Mutta joo, jäi nyt tämä mittausvaihe väliin ja ajoin suoraan vakikorjaamolle, missä tällä kertaa saivat raivattua aikaa perjantaille. Nyt ei palanut mikään merkkivalo, tosin sammutin kaikki radiota myöten ja parkit päällä sinne.
Akku ei ulkospäin näyttänyt pölyn määrästä päätellen kovin uudelle, että onhan sekin yks mahdollisuus, ja mistä noista tietää kestääkö ne vuoden vai viisi.
Melkein sanoisin et uusi akku kehiin, varmempi talvella ajella tai vähintään 600A starttiboosteri. Itse vaihdoin omaani akun pihalla -30 pakkasessa kun siihen kyykkäsi ~12v akku.
Mut latasit siis akkua ylläpitolaturilla ja akun varaus ei noussut yli 13.3V:n? Viittaisi silloin kyl akun vikaan eikä laturin. Toki jos auto ei lataa tyhjäkäynnillä tuon enempää niin viittaisi laturiin, kun ac/radio yms sammutettuna.

mk1/mk2 Focuksissa voit lukea esim tuon akun varauksen myös mittaristosta:

1. Laita avain virtalukkoon, mutta älä käännä sitä vielä mihinkään.
2. Paina trippi mittarin nollaus nappi pohjaan, ja pidä sitä pohjassa.
3. Laita autosta virta päälle (avain asentoon 2).
4. Pidä nollaus nappia edelleen pohjassa, kunnes mittaristossa olevaan LCD-näyttöön tulee lukemaan "TEST", päästä nappi ylös.
5. Tässä vaiheessa kaikkien mittareiden neulat käväisevät tapissa, ja näyttöön tulee lukemaan "GAGE".
6. Paina nappia, näyttö tulee täyteen kaseja (testaa LCD-näytön toiminnan).
jne nappia painamalla lopulta tulee akun varaus ja muita lämpötiloja ja tietoja.
 
Viimeksi muokattu:
Yön yli latauksen jälkeen soittelin toisellekin korjaamolle, jossa veikattiin että todennäköisesti laturi. Mutta joo, jäi nyt tämä mittausvaihe väliin ja ajoin suoraan vakikorjaamolle, missä tällä kertaa saivat raivattua aikaa perjantaille. Nyt ei palanut mikään merkkivalo, tosin sammutin kaikki radiota myöten ja parkit päällä sinne.
Akku ei ulkospäin näyttänyt pölyn määrästä päätellen kovin uudelle, että onhan sekin yks mahdollisuus, ja mistä noista tietää kestääkö ne vuoden vai viisi.
Näistähän myös murtuu tyyppivikana mittariston liittimen tinaukset, jolloin tulee mittaristoon joku failure teksti ja vikavaloja täyteen ja mittarit menee nolliin. Auto ei myöskään käynnisty, jos tämä vika päällä ( hetkellinen korjaus on et täräyttä mittariston päälle kontaktin saamiseksi)
Omaan räppänään tehnyt kyseisen korjauksen. Mittaristo helppo irroittaa ja mittaristo palasiksi ja kolvailua. Netistä lyötyy video ohjeita kyllä.
 
Melkein sanoisin et uusi akku kehiin, varmempi talvella ajella tai vähintään 600A starttiboosteri. Itse vaihdoin omaani akun pihalla -30 pakkasessa kun siihen kyykkäsi ~12v akku.
Mut latasit siis akkua ylläpitolaturilla ja akun varaus ei noussut yli 13.3V:n? Viittaisi silloin kyl akun vikaan eikä laturin. Toki jos auto ei lataa tyhjäkäynnillä tuon enempää niin viittaisi laturiin, kun ac/radio yms sammutettuna.

mk1/mk2 Focuksissa voit lukea esim tuon akun varauksen myös mittaristosta:

1. Laita avain virtalukkoon, mutta älä käännä sitä vielä mihinkään.
2. Paina trippi mittarin nollaus nappi pohjaan, ja pidä sitä pohjassa.
3. Laita autosta virta päälle (avain asentoon 2).
4. Pidä nollaus nappia edelleen pohjassa, kunnes mittaristossa olevaan LCD-näyttöön tulee lukemaan "TEST", päästä nappi ylös.
5. Tässä vaiheessa kaikkien mittareiden neulat käväisevät tapissa, ja näyttöön tulee lukemaan "GAGE".
6. Paina nappia, näyttö tulee täyteen kaseja (testaa LCD-näytön toiminnan).
jne nappia painamalla lopulta tulee akun varaus ja muita lämpötiloja ja tietoja.

En epäile yhtään etteikö akku sanoisi kaput ennemmin tai myöhemmin. Vara-akku on nyt ladattuna valmiina... Ja en tosiaan siinä alkanut mitään mittailemaan kun tuli vähän vauhdikas lähtö. No siellä korjaamolla tietävät paremmin eikä ole kusetuspaikka.

Mittarit toimi tänään normaalisti sen minkä sillä ajoin, ja jostain olin lukenut että se on yks heikko kohta noissa.

Tuo ohje pitää laittaa talteen, en tuosta tiennyt mitään.
 
Juu kyllähän tuo solenoidivika on.
Voiko tämä liittyä paineensäädön venttiileihin? Löysin papereista laskun vuodelta 2013, jossa luki "VAIHTEISTON PAINEEN SÄÄDÖN VIKA, LINJAPAINE EI OLE RIITTÄVÄ, P0006". Ehkä ovat tukkeutuneet tai kuluneet?

Pelkkä asian diagnosointi taitaa maksaa itsessään jo pari hunttia.
 
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Tämä olikin lopulta kiinni rikkinäisestä jarruvalojen katkaisimesta. Eipähän pala enää mittaristossa joulukuusi.
 
Peugeot 406 bensamittari toimii silleen että kun tankki on täynnä niin viisari on ihan pohjassa oikealla eli paljon yli täyden tankin....noin puolessa tankissa näyttää täyttä tankkia ja sitten viisari puolessa välissä on tyhjä tankki....onko mittaristovika vai tankin puolella anturissa vikaa?

Ja toisena vikana semmonen kolkatus takapäästä joka ilmenee hitaalla vauhdilla mutta ei sitten enää kovemmilla vauhdeilla esim kun on yli 60kmh...se paikantuu enemmän kuskin puolelle....oon koittanu nostaa koko takapään ilmaan ja käsivoimin heilutella tankoja, mikään ei liiku ja välystä ei tunnu missään....paikallaan ollessa ei tota voi demota vaikka kuinka hytkyttelis perää, ainoastaan ajossa ilmenee ja enimmäkseen kun ajelee parkkipaikkavauhtia 10-20kmh
Takakontissa ym ei ole mitään joka pääsis heilumaan
Kaverin kanssa tota testattiin ja olin itse takakontissa penkit kaadettuna ja yritin ettiä sitä paikkaa missä se eniten kuuluu, se voimakkaamin kuulus takapyöräkotelon etupuolelta eli takapenkin alta....sinne ei pohjan kautta näkys menevän kun yks tanko jossa on pusla mutta käsivoimin se ei liiku oli auto tunkattuna tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Peugeot 406 bensamittari toimii silleen että kun tankki on täynnä niin viisari on ihan pohjassa oikealla eli paljon yli täyden tankin....noin puolessa tankissa näyttää täyttä tankkia ja sitten viisari puolessa välissä on tyhjä tankki....onko mittaristovika vai tankin puolella anturissa vikaa?

mittaristovika melko varmasti
 
Peugeot 406 bensamittari toimii silleen että kun tankki on täynnä niin viisari on ihan pohjassa oikealla eli paljon yli täyden tankin....noin puolessa tankissa näyttää täyttä tankkia ja sitten viisari puolessa välissä on tyhjä tankki....onko mittaristovika vai tankin puolella anturissa vikaa?

Ja toisena vikana semmonen kolkatus takapäästä joka ilmenee hitaalla vauhdilla mutta ei sitten enää kovemmilla vauhdeilla esim kun on yli 60kmh...se paikantuu enemmän kuskin puolelle....oon koittanu nostaa koko takapään ilmaan ja käsivoimin heilutella tankoja, mikään ei liiku ja välystä ei tunnu missään....paikallaan ollessa ei tota voi demota vaikka kuinka hytkyttelis perää, ainoastaan ajossa ilmenee ja enimmäkseen kun ajelee parkkipaikkavauhtia 10-20kmh
Takakontissa ym ei ole mitään joka pääsis heilumaan
Kaverin kanssa tota testattiin ja olin itse takakontissa penkit kaadettuna ja yritin ettiä sitä paikkaa missä se eniten kuuluu, se voimakkaamin kuulus takapyöräkotelon etupuolelta eli takapenkin alta....sinne ei pohjan kautta näkys menevän kun yks tanko jossa on pusla mutta käsivoimin se ei liiku oli auto tunkattuna tai ei.

Aurauksen säätötankoja näissä menee, ei kalliita ja suht-helppo vaihtaa. Omassa talvella aina kuuluu kolketta, eikä äänenlähdettä ole löytynyt (kuuluu kun ajaa hidasteen tms yli)
 
Aurauksen säätötankoja näissä menee, ei kalliita ja suht-helppo vaihtaa. Omassa talvella aina kuuluu kolketta, eikä äänenlähdettä ole löytynyt (kuuluu kun ajaa hidasteen tms yli)

Vanhat iskarit nekin voivat pitää mysteerikolinaa ajoittain, mutta ei välttämättä kannata vanhaan autoon enää uusia. Peugeot teki vielä itse iskareita todennäköisesti tähänkin malliin ja niiden sanottiin olevan kestäviä.
 
Vanhat iskarit nekin voivat pitää mysteerikolinaa ajoittain, mutta ei välttämättä kannata vanhaan autoon enää uusia.
Miksei muka kannattaisi vaihtaa? Jos iskari maksaa vähän päälle 20€ kappaleelta niin halpahan se olisi kuntoon laittaa. Toiset vaan tykkää kuunnella kolinoita.
 
Miksei muka kannattaisi vaihtaa? Jos iskari maksaa vähän päälle 20€ kappaleelta niin halpahan se olisi kuntoon laittaa. Toiset vaan tykkää kuunnella kolinoita.
Auto on menossa romutukseen kuitenkin parin vuoden päästä. Jos menee läpi katsastuksesta, ei niihin enää 406:ssa kannata koskea. Usein vanhaa autoa pidetään juuri tuolla logiikalla, eikä hirveästi ylimääräistä tehdä. Varsinkaan jos vähä kolahtaa harvoin.

Kyllä juu takaiskarit on n. 20€ kpl, mutta etuiskarit kalliimpia, eikä ne ole ainoat asiat, jotka siihen samalla pitäis uusia. Kääntölaakerit mm ja kenties jousetkin. Sitten on hinta yli 200€ ja jos teetättää korjaamolla, kustannukset pomppaa.
 
Voiko tämä liittyä paineensäädön venttiileihin? Löysin papereista laskun vuodelta 2013, jossa luki "VAIHTEISTON PAINEEN SÄÄDÖN VIKA, LINJAPAINE EI OLE RIITTÄVÄ, P0006". Ehkä ovat tukkeutuneet tai kuluneet?

Pelkkä asian diagnosointi taitaa maksaa itsessään jo pari hunttia.
Juu kyllä tuo vikakoodi on juuri kyseisen solenoidin aiheuttama. Eli silloin varmaan se vaihdettu? Itse ainakin vaihtaisin ilman sen suurempaa dignosointia nuo venttiilit, mutta tietysti on aina pieni riski että on jotain muuta. Mutta todennäköisyys sille on kovin pieni että en viitsisi erikseen mitään diagnosointeja miettiä ja varsinkin jos sen tekee itse niin rahaakaan ei siihen hirveästi kulu.

Edit. Ja tietysti jos ei tule vika jatkuvasti päälle niin sillä öljynvaihdolla voi mahdollisesti pitkittää väistämätöntä eli saada lisäaikaa ettei ehkä tarvitse miettiä asiaa kuin vasta ensi kesänä.
 
Viimeksi muokattu:
Törmäsin Motonetissä tähän, jota suositellaan esim. liukutappeihin:
Ei kuitenkaan ole silikonirasva, jota yleensä pidetään turvallisena kumiosien kanssa.
Mitä voiteluaineita oikein tarvittaisiin, jos haluaisi voidella jarruosat oikein?
Mihin laitetaan Aten Plastilube ja mihin Bremszylinder-Paste ja tarvitaanko lisäksi muutakin?
 
Mitä voiteluaineita oikein tarvittaisiin, jos haluaisi voidella jarruosat oikein?
Mihin laitetaan Aten Plastilube ja mihin Bremszylinder-Paste ja tarvitaanko lisäksi muutakin?
Älä laita kumiosiin "tavallista" rasvaa, käytä silikonipohjaisia mitkä eivät turvota kumia.
 
Älä laita kumiosiin "tavallista" rasvaa, käytä silikonipohjaisia mitkä eivät turvota kumia.
Voisiko joku selittää mistä johtuu tämä hokema?Iänkaiken on laitettu tavan rasvaa palloniveliin ja vetarinniveliin eikä niistä ole kumit menneet miksikään,onko nämä jarrujen kumit jotain ihmeseosta joka vaatii erikoisrasvan?Enkä puhu mistään nykyajan halpis kumiosista joissa ei ole kumia kuin nimessä.
 
Voisiko joku selittää mistä johtuu tämä hokema?Iänkaiken on laitettu tavan rasvaa palloniveliin ja vetarinniveliin eikä niistä ole kumit menneet miksikään,onko nämä jarrujen kumit jotain ihmeseosta joka vaatii erikoisrasvan?Enkä puhu mistään nykyajan halpis kumiosista joissa ei ole kumia kuin nimessä.
Kumiosat ei tykkää petrokemilaakeistsa evvk, joten silikonipohjaiset käyttäytyy paremmin kumiosien kanssa. Käytännössä havaittu näin olevan,
 
Mitä voiteluaineita oikein tarvittaisiin, jos haluaisi voidella jarruosat oikein?
Mihin laitetaan Aten Plastilube ja mihin Bremszylinder-Paste ja tarvitaanko lisäksi muutakin?

Liukutappeihin olen menestyksekkäästi käyttänyt myös Bilteman silikonirasvaa tuubissa.
Pikaisella silmäyksellä en nyt sitä sivuilta löytänyt.
 
Mitä voiteluaineita oikein tarvittaisiin, jos haluaisi voidella jarruosat oikein?
Mihin laitetaan Aten Plastilube ja mihin Bremszylinder-Paste ja tarvitaanko lisäksi muutakin?
Molyrasva:

 
Ajattelin että vaihtelen S60 vilkuiksi ledit ja samalla kaapissa olleet Osramin night breakerit, kun ei ole autoon raaskittu tilata xenoneita.

Toisin kuin vanhempi V70, tuo suuttui välittömästi ledeistä ja alkoi ilmoittaa polttimovikaa.

Tuttu juttu sinänsä, vastustahan noissa vaan sitten pitää lisätä.

Vilkut alkoivat taas toimimaan kun vaihdoin vanhat polttimot takaisin. Ajattelin että vanha polttimo on rikki ja laitoin alkuperäisen takaisin. Sama homma, ei pala.

Kokeilin vielä laittaa toisenkin vanhan polttimon toiseen umpioon mutta kiukutteli edelleen kuskin puolen lähivalosta.

Noh, kohta kokeilemaan uusiksi ja vähän liittimien tarkastusta. Taidan ottaa läppärin kainaloon ja katsoa, mitä VIDA tuumaa, siis mikäli ongelmaa vielä ilmenee.

Ymmärtäisin jos olisi monimutkaisemmat tuikut mutta että yhtä halogeenia saa palamaan..

e. Kas niin, uusi yritys ja uusilla polttimoilla. Käytin samalla urputtavan puolen liittimen auki ja suihkuttelin CRC Precision cleaneria kumpaankin puoleen ja annoin kuivaa sen aikaa, kun vaihdoin polttimot. Oli päivällä vielä umpiot vähän tiukassa ja ei ehkä hetkeen irroteltu mutta nyt liikkuvat jo varsin sutjakasti paikalleen ja pois. :D

Mukavampi nämä hommat on tehdä alta pois plussakeleillä kuin näprätä talvipakkasessa..
 
Viimeksi muokattu:
Mukavampi nämä hommat on tehdä alta pois plussakeleillä kuin näprätä talvipakkasessa..

Äläs, mulla on vieläkin paleltumisvamma oikean käden etusormessa kun jotain yli -20c pakkasessa vaihdoin yhtä polttimoa. Tietty koska minuutin hommassa kaikki vastusti niin näppi jäätyi aika kirjaimellisesti eikä taida parantua ikinä.

Jaa niin oman kulkineen sain takaisin korjaamolta perjantaina, uus laturi ja se oli siinä. Oli vielä alkuperäinen laturi paikoillaan millä kilsoja takana ihan kiitettävästi.
 
Äläs, mulla on vieläkin paleltumisvamma oikean käden etusormessa kun jotain yli -20c pakkasessa vaihdoin yhtä polttimoa. Tietty koska minuutin hommassa kaikki vastusti niin näppi jäätyi aika kirjaimellisesti eikä taida parantua ikinä.

Jaa niin oman kulkineen sain takaisin korjaamolta perjantaina, uus laturi ja se oli siinä. Oli vielä alkuperäinen laturi paikoillaan millä kilsoja takana ihan kiitettävästi.

Itse naplasin pariinkin otteeseen autoista sulakkeita joskus -20c pakkasessa kun Tsekin ylpeydestä päätti palaa puhaltimen moottorin sulake ja muutama muukin.

Tuo nyt oli vielä ennen 2010-lukua lähinnä kävelyä puistossa kun ne sulakkeet oli jopa näkyvillä ja helposti saavutettavissa.

Myöhemmin juurikin sillä 2010-luvulla, on eräältä talvelta melkoisen lämpimät muistot henkisesti ja kylmät fyysisesti, kun ronkin sulaketta E91-bemarin apukuskin jalkatilan yläpuolelta jostain hanskalokeron takaa. Viitsinyt alkaa purkamaan pakkasessa puolta autoa että pääsee sulakkeisiin käsiksi.

Nämä muistot ovat palanneet mieleen tämän 2012-mallisen Ruotsin ylpeyden kanssa, kun joka paikka on tutun ja turvallisen viheliäinen laittaa.

Yksi sulakeboksi on juurikin siellä apparin jalkatilassa. Eilen vaihdoin autoon sisätilan ledit ja voin rehellisesti kertoa, etten koskaan ole nähnyt surkeampaa ratkaisua jalkatilan valoissa missään autossa

Lasi kammetaan irti ja sitten pohjan saa ronkkia jollain tapaa pois paikoiltaan, koska polttimon kanta on niin syvässä, että paikallaan sitä ei ole mahdollista tehdä.

Apparin puolella sentään saa koko muovin irti parin ruuvin irrottamisella.

Ainut lohtu tuossa on, että todennäköisesti tuo led kestää tuolla sen minkä autokin. :beye:
 
Vitun transit taas, takapyöränlaakeria aloin vaihtamaan, toihan ei oo kuin mutteri pois, napa pois ja takaisin.
Mutta perkele, että on tiukassa, vedin hyvällä ulosvetäjällä irrän pyssyllä 1100newtoniin, annoin lämpöä ja lekaa, mutta ei hievahdakkaan. On kyllä sellainen auto, että kaikki remontit on vitunmoista tuskaa, oikeen insinöörin taidonnäyte.

Nyt jätin vetäjän kiinni, jos vaikka jäähtyessään irtoisi(tuskin). Tarvii aamulla keksiä jotain uusia keinoja, kun tarvis taas puolenpäivän jälkeen olla töissä...
 
Vanhalla Boxsterilla (hydraulinen kytkin) otin vähän rivakamman lähdön ja taisin hajusta päätellen polttaa kytkintä. Kytkinpoljin jäi hetkeksi pohjaan, onkohan se merkki siitä että pääsylinteri on vaihtokunnossa vai mistä?

Normaalisti ajaessa kytkimen toiminta ja tuntuma on hyvä. Ei ole mitenkään tahmea tai tunnu että linjassa olisi ilmaa.
 
Vanhalla Boxsterilla (hydraulinen kytkin) otin vähän rivakamman lähdön ja taisin hajusta päätellen polttaa kytkintä. Kytkinpoljin jäi hetkeksi pohjaan, onkohan se merkki siitä että pääsylinteri on vaihtokunnossa vai mistä?

Normaalisti ajaessa kytkimen toiminta ja tuntuma on hyvä. Ei ole mitenkään tahmea tai tunnu että linjassa olisi ilmaa.

Oma veikkaus että linjastossa joku ahdistaa ja sen takia tulee tahaton kuristin joka estää nopeat liikkeet. Putki lytyssä tai jos siellä on jarruletkua muistuttava viimeinen pätkä vaihteistolle, niin saattaa olla turvonnut umpeen.
 
ostin tollasen Honda Civic Hybridin jossa ilmeisesti vikaa sähköjärjestelmässä. IMA ja punainen akkuvalo palaa. Auton 12V akku oli myös niin loppu, että piti antaa apuvirtaa. Mittasin, että lataus heilui 10-14V kun auto kävi ja kierroksia muutteli. Ilmeisesti kuitenkin lataa jollain tapaa. Nyt on tuo 12V akku latauksessa, en uskaltanut ajaa autoa ostopaikalta kotiin ennenkuin tuo ladataan koska auto voi sammua milloin vain ja ohjaus kipsata.

Onko joku tutustunut näihin, että mistä lähtisi mittailemaan missä vikaa on? Auto on vm. 2008
 
ostin tollasen Honda Civic Hybridin jossa ilmeisesti vikaa sähköjärjestelmässä. IMA ja punainen akkuvalo palaa. Auton 12V akku oli myös niin loppu, että piti antaa apuvirtaa. Mittasin, että lataus heilui 10-14V kun auto kävi ja kierroksia muutteli. Ilmeisesti kuitenkin lataa jollain tapaa. Nyt on tuo 12V akku latauksessa, en uskaltanut ajaa autoa ostopaikalta kotiin ennenkuin tuo ladataan koska auto voi sammua milloin vain ja ohjaus kipsata.

Onko joku tutustunut näihin, että mistä lähtisi mittailemaan missä vikaa on? Auto on vm. 2008

En kyseistä merkkiä tai mallia tunne paremmin, mutta eikös nämä hybridit kuole juuri siihen, että 12V akku kuolee.

Jos on testeri, jolla näkee koodit, niin vilkaisisin niitä ensin akun latauduttua. Voi ihan hyvin olla, että elpyy itsestäänkin kun on vaan autolle muuten virtaa..
 
ostin tollasen Honda Civic Hybridin jossa ilmeisesti vikaa sähköjärjestelmässä. IMA ja punainen akkuvalo palaa. Auton 12V akku oli myös niin loppu, että piti antaa apuvirtaa. Mittasin, että lataus heilui 10-14V kun auto kävi ja kierroksia muutteli. Ilmeisesti kuitenkin lataa jollain tapaa. Nyt on tuo 12V akku latauksessa, en uskaltanut ajaa autoa ostopaikalta kotiin ennenkuin tuo ladataan koska auto voi sammua milloin vain ja ohjaus kipsata.

Onko joku tutustunut näihin, että mistä lähtisi mittailemaan missä vikaa on? Auto on vm. 2008


Ainakin Toyotan hybridissä pikkuakun tyhjeneminen/vajaus aiheuttaa hybridijärjestelmän, ajonvakautuksen ja ties minkä vikailmoituksia. Omassa lexuksessa ei enää riittänyt että pikkuakun latasi täyteen vaan herjat loppuivat vasta akun uusimisen jälkeen.
 
406 pösö vinku tossa muutaman viikon moottoritievauhdissa kovaäänisesti, en keksiny mikä tossa olis pitäny ääntä, epäilin jo pyörän laakeria....huomioin kuiteskin että tuuli vaikutti tohon ääneen ja nyt rekan perässä ajaessa se ei kuulunu niin päätin kokeilla kääntää kattoantennia eri kulmaan niin loppu äänet siihen....oli vissiin pesun jäljiltä kääntyny toi antenni semmoseen kulmaan että piti hirveetä mekkalaa maatievauhdissa
Pienestä se on joskus kiinni jos noin 5mm paksu ja 30cm pitkä antenni tommosta ajomelua aiheuttaa.
 
ostin tollasen Honda Civic Hybridin jossa ilmeisesti vikaa sähköjärjestelmässä. IMA ja punainen akkuvalo palaa. Auton 12V akku oli myös niin loppu, että piti antaa apuvirtaa. Mittasin, että lataus heilui 10-14V kun auto kävi ja kierroksia muutteli. Ilmeisesti kuitenkin lataa jollain tapaa. Nyt on tuo 12V akku latauksessa, en uskaltanut ajaa autoa ostopaikalta kotiin ennenkuin tuo ladataan koska auto voi sammua milloin vain ja ohjaus kipsata.

Onko joku tutustunut näihin, että mistä lähtisi mittailemaan missä vikaa on? Auto on vm. 2008
Oliko huutokaupat.com? Siellä myytiin yhtä samaa Civiciä toukokuusta lähtien aina vähäsen vaihtelevilla tiedoilla. Välillä myös "Myydään eniten tarjoavalle" labelilla, mutta eihän se sillonkaan minnekään liikkunut.

Mut siis noin yleisesti ottaenhan tuo ei kuulosta sen kummemmalta kuin että akku ja/tai laturi pitää vaihtaa. Alle parilla sadalla pitäis saada korjattua ellei joku ole metkuillut ihan kunnolla sähköjen kanssa.
 
Mikäköhän mahtaisi olla -15 Dacia MCV:n kytkinongelman takana? Vanhemmat ovat kahdesti käyttäneet huollossa, eikä ilmeisesti ole korjaantunut mitenkään. Vaihdettu kytkinsarja ja kytkimen työsylinteri. Itsekin kun ajelin, niin ei antanut heti pihasta lähtiessa vaihtaa ykköseltä vapaalle kytkin pohjassa. Siinä hetken aikaa kun ihmettelin auto käynnissä, niin alkoikin jo hiljalleen vetää, kytkin pohjassa. Sammutin auton ja sitten uudella kytkimen painalluksella sai vaihteen pois. Kerran liikenteessä valoista kiihdyttäessä taisi kakkoselta vapaalle vaihto vaatia ylimääräisen kytkimen vapauttamisen ja pohjaan painalluksen. Vanhemmilla ollut enemmän, mutta samankaltaisia ongelmia.
 
Mikäköhän mahtaisi olla -15 Dacia MCV:n kytkinongelman takana? Vanhemmat ovat kahdesti käyttäneet huollossa, eikä ilmeisesti ole korjaantunut mitenkään. Vaihdettu kytkinsarja ja kytkimen työsylinteri. Itsekin kun ajelin, niin ei antanut heti pihasta lähtiessa vaihtaa ykköseltä vapaalle kytkin pohjassa. Siinä hetken aikaa kun ihmettelin auto käynnissä, niin alkoikin jo hiljalleen vetää, kytkin pohjassa. Sammutin auton ja sitten uudella kytkimen painalluksella sai vaihteen pois. Kerran liikenteessä valoista kiihdyttäessä taisi kakkoselta vapaalle vaihto vaatia ylimääräisen kytkimen vapauttamisen ja pohjaan painalluksen. Vanhemmilla ollut enemmän, mutta samankaltaisia ongelmia.
No varmaan vika siellä polkimen päässä pääsylinterillä jos työsylinteri ja kytkin jo vaihdettu. :facepalm:
 
Oliko huutokaupat.com? Siellä myytiin yhtä samaa Civiciä toukokuusta lähtien aina vähäsen vaihtelevilla tiedoilla. Välillä myös "Myydään eniten tarjoavalle" labelilla, mutta eihän se sillonkaan minnekään liikkunut.

Mut siis noin yleisesti ottaenhan tuo ei kuulosta sen kummemmalta kuin että akku ja/tai laturi pitää vaihtaa. Alle parilla sadalla pitäis saada korjattua ellei joku ole metkuillut ihan kunnolla sähköjen kanssa.
ei ollut huutokaupasta, ihan liikkeestä ostin ilman takuuta korjattavaksi. Nyt sain 12V akun ladattua ja ajoin autolla vähän. Se sammuu herkästi ajossa. 12V akkuun tulee latausta kun kierrokset on vähän korkeammat. IMA akkuun ei mene latausta ja mittaristossa palaa IMA sekä punainen akkuvalo. Vikakoodi P1570 joka viittaisi tuohon hybridi akkuun. Se pitänee kaivaa esiin ja yrittää mitata kennot. Auto on yli 300tkm ajettu pommi, että mitään uutta akkua ei kannata enää laittaa, mutta jos saisi herätettyä kennot.
 
Vanhalla Boxsterilla (hydraulinen kytkin) otin vähän rivakamman lähdön ja taisin hajusta päätellen polttaa kytkintä. Kytkinpoljin jäi hetkeksi pohjaan, onkohan se merkki siitä että pääsylinteri on vaihtokunnossa vai mistä?

Normaalisti ajaessa kytkimen toiminta ja tuntuma on hyvä. Ei ole mitenkään tahmea tai tunnu että linjassa olisi ilmaa.
Pieni tarkennus, Porsche vai citikka? Montakin vaihtoehtoa. mm Työsylinteri voi olla jumissa/ruosteessa (tämä todennäköisin), pääsylinteri voi jumittaa, painelaakeri voi jumittaa, poljinvarsi kevyesti vääntynyt (joskus aika pienestä kiinni).
 
406 pösö 1.8 8v bensa taas eli semmosta on ilmenny että ei välttämättä ekalla lähde käyntiin, pyörittää starttia mutta ei hörähdä, joskus lähtee ekalla joskus vaatii muutaman startin....enimmillään 4 starttia on vaatinu, ei näytä olevan lämpötilasta johtuvaa vaan saattaa tehdä ihan kuumalla koneellakin...tässä mallissa ei turhan monta anturia ole niin olisko paras vaihtoehto kampiakselin asentotunnistin?
 
Mistäköhän ihmeestä lähtisi selvittämään tämmöistä? Auto on Subaru Legacy 2.5l bensa vm.2010 ja cvt-automaattivaihteisto.

Alkukesästä ajelin kerran motarilla, vakkari päällä ja ykskaks auto sanoi vaimean: "skriiks" - äänen, joka kesti n. 0,2sek. Samalla auto vähän nytkähti ja kiekat tippu hetkellisesti. Nyt olen ajanut koko kesän vailla moista ääntä, mutta tällä viikolla sama ääni on kuulunut kaksi kertaa, kun vakkari päällä oon körötellyt kehä kolmosella :confused:

Eilen ajelin aamulla töihin ilman äänimerkkiä, mutta töistä lähtiessä ääni kuului kerran kehällä ja tänä aamuna töihin ajaessa kuului kerran. Täysin epäsäännöllinen ja ihme ääni siis tämä :hmm:
 
Mistäköhän ihmeestä lähtisi selvittämään tämmöistä? Auto on Subaru Legacy 2.5l bensa vm.2010 ja cvt-automaattivaihteisto.

Alkukesästä ajelin kerran motarilla, vakkari päällä ja ykskaks auto sanoi vaimean: "skriiks" - äänen, joka kesti n. 0,2sek. Samalla auto vähän nytkähti ja kiekat tippu hetkellisesti. Nyt olen ajanut koko kesän vailla moista ääntä, mutta tällä viikolla sama ääni on kuulunut kaksi kertaa, kun vakkari päällä oon körötellyt kehä kolmosella :confused:

Eilen ajelin aamulla töihin ilman äänimerkkiä, mutta töistä lähtiessä ääni kuului kerran kehällä ja tänä aamuna töihin ajaessa kuului kerran. Täysin epäsäännöllinen ja ihme ääni siis tämä :hmm:
Vaihtoehtoja miljoona tähänkin, mutta heittäisin, että joltakin hihnan välityksellä pyörivältä kamppeelta alkaa tulemaan kilometrit täyteen (kompura/kiristin/laturi/ohjaustehostin/jne).
 
Pieni tarkennus, Porsche vai citikka? Montakin vaihtoehtoa. mm Työsylinteri voi olla jumissa/ruosteessa (tämä todennäköisin), pääsylinteri voi jumittaa, painelaakeri voi jumittaa, poljinvarsi kevyesti vääntynyt (joskus aika pienestä kiinni).
Boxster edelleen, lue tarkkaan :)

Varmaan vaihdan sitten nuo molemmat sylinterit ja hydrauliletkun samalla kun ei näyttänyt olevan kalliita osia paitsi joku liitin siellä letkun keskellä näytti vähän kalliilta niin pieneksi osaksi.
 
Boxster edelleen, lue tarkkaan :)
Luin kyllä oikein, mutta yritin olla nokkela:p
Onko se 986 vai mikä? Ihan hyvä idea vaihtaa noissa se koko linja, vaikka se vika todennäköisesti onkin työsylinteri.
Jos taas haluaa harrastaa, siitä linjasta saa paljon simppelimmän ja siistimmän yksiosaisella teräspunosletkulla, mahdollisesti myös halvemmallakin jos itse tekee.
 
Vaihtoehtoja miljoona tähänkin, mutta heittäisin, että joltakin hihnan välityksellä pyörivältä kamppeelta alkaa tulemaan kilometrit täyteen (kompura/kiristin/laturi/ohjaustehostin/jne).

Joku tämmöinen se varmaan oltava, mutta on kyllä omituinen juttu, kun ei ole ääni mitenkään säännöllinen :hmm:

Noh, pitää koittaa kurkkia konepellin alle johonkin väliin..
 
NV200 Turbo temppuilee. Vikakoodi P2263 TURB SOL VLV CNTRL (ahtopaine).
Aiemmin ongelma on ollut satunnaisesti kun on ollut kostea ilma ja/tai satanut paljon.
Solenoidi ilmeisesti rikki? Tämä vika korjattu kerran aiemmin solenoidi vaihtamalla 7v/180 tkm sitten.
Miten mahdollisesti testataan solenoidin viallisuus yleismittarilla?
Jollakin videolla kaveri testasi ja mittari näytti "ehjä solenoidi" 16-17 ohmia. Kun itse testasin, mittari näytti 448-450 ohmia.
Neuvoja?
edit: Turbo alkoi taas toimimaan itsestään. Pitää mitata nykyinen solenoidin resistanssi (toki auttaa edelleen jos jollain on tietoa tästä).
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tietää että mihin euro-luokkaan dieseli auto kuuluu? niinkun rekkarin perusteella, pystyykö jostain tarkistamaan ilmaseks?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 537
Viestejä
4 524 100
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom