Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Luulis että näkyisi testerillä akun heikkeneminen, jos käy huollossa. Oma kulkine on parin vuoden aika välillä käyttäytynyt näin välillä, että ei sammu pysähdyksissä lämpimällä, mutta olen olettanut että liittyy dieselin hiukkassuodattimeen tms. Webastolla on kuitenkin lämminnyt ja lähti viime talvena käyntiin ongelmitta. Talven varalta haluaisin juurikin mahd ongelmat välttää. No pitää katsoa mitä huolto sanoo.
VAG autossa akun hallinnalla näät kaapelilla (esim vcds) viimeisen mitatun käynnistys virran ja saatavilla olevat ampeeritunnit sekä mitatun lepojännitteen. Jos siis joltain löytyy, niin näät sieltä suoraan miltä vaikuttaa. Toki sitten eri asia osaako kaikki tulkita noita tietoja oikein.
 
Komppaan edellistä. Omassa vaggilaisessa start / stop oireili ensin ja kun tarpeeksi pitkään noteeraamatta niin jäätiinkin sitten kaupan pihaan starttaamatta.
Minä myös komppaan, ei kannata vaihtaa ennen kuin alkaa oireilla. Hyvällä hoidolla (eli lataa kunnolla täyteen eikä syväpura turhaan) akku kestää todella kauan (vielä vuosikausia). Akku ei myöskään pääsääntöisesti hajoa kerrasta vaan alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja oireilemaan, sittenkin vielä yleensä ajaa aika kauan.

Kuitenkin jos on rahamies ja pennin venyttäminen ei kiinnosta, eikä sitten myöskään mahdollisen vaihdon ollessa ajankohtainen kuitenkaan sitä kykene itse vaihtamaan vaan on huoltamoiden armoilla, on tuo akku kuitenkin jo sen ikäinen, että ei suunnattomia omantunnon tuskia siitä kannata ottaa, vaikka sen nyt hyvän sään aikana vaihtaisikin.
 
Minä myös komppaan, ei kannata vaihtaa ennen kuin alkaa oireilla. Hyvällä hoidolla (eli lataa kunnolla täyteen eikä syväpura turhaan) akku kestää todella kauan (vielä vuosikausia). Akku ei myöskään pääsääntöisesti hajoa kerrasta vaan alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja oireilemaan, sittenkin vielä yleensä ajaa aika kauan.

Kuitenkin jos on rahamies ja pennin venyttäminen ei kiinnosta, eikä sitten myöskään mahdollisen vaihdon ollessa ajankohtainen kuitenkaan sitä kykene itse vaihtamaan vaan on huoltamoiden armoilla, on tuo akku kuitenkin jo sen ikäinen, että ei suunnattomia omantunnon tuskia siitä kannata ottaa, vaikka sen nyt hyvän sään aikana vaihtaisikin.
Yleensä jos käy ostamassa akun muualta kuin marmorilta, eli ihan akkuliikkeestä, ne pistää sen paikalleen ja tekee ohjelmoinnin ilman lisämaksuja. Akun hinta itsessään on samaa luokkaa kuin vaikka motonetistä haettu. Jos siis itsellä ei vaihtokykyä, suosittelen ainakin kysymään hintaa kylän akkuliikkeistä.
 
Luulis että näkyisi testerillä akun heikkeneminen, jos käy huollossa. Oma kulkine on parin vuoden aika välillä käyttäytynyt näin välillä, että ei sammu pysähdyksissä lämpimällä, mutta olen olettanut että liittyy dieselin hiukkassuodattimeen tms. Webastolla on kuitenkin lämminnyt ja lähti viime talvena käyntiin ongelmitta. Talven varalta haluaisin juurikin mahd ongelmat välttää. No pitää katsoa mitä huolto sanoo.
Eipä itsellä agm-akussa näkynyt, ainakaan selvästi. Mondeossa alkuperäisakku kyykähti ~8v iässä 2019. Oireilu ilmeni et startti ei aina pyörittänyt vaan vein auton marmorille et startti oireilee silloin 190tkm ajettuna. No sen vaihtovat turhaan, koska vaihdon jälkeen sama oire ja vika olikin akun heikkenemisessä. Mut en silti vaihtaisi akkua ilman oireita, nykyises autos menee 11v agm-akku. Seurannut vain et auton omissa mittareissa akun varaus ei ole alle 12.8V kun virrat päällä ennen starttia.
 
Hyvällä hoidolla (eli lataa kunnolla täyteen eikä syväpura turhaan) akku kestää todella kauan (vielä vuosikausia). Akku ei myöskään pääsääntöisesti hajoa kerrasta vaan alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja oireilemaan, sittenkin vielä yleensä ajaa aika kauan.
Omissa autoissa akku on pääsääntöisesti hajonnut kerrasta ja myös veneen akulle on pari kertaa käynyt näin. Voi olla, että kyseessä on vain poikkeus joka vahvistaa säännön, mutta prosentit puhuvat sitä vastaan. Mitä on hyvä hoito akulle? Niissä parissa akussa missä on ollut korkit, olen pitänyt akkuveden pinnan suositellulla alueella, mutta nykyään näitä ei edes taida saada mistään. Sellaista ajoa, jossa akku ei ehtisi lataantua käynnistyksen jälkeen täyteen tulee myös hyvin vähän.
 
Mitä on hyvä hoito akulle? Niissä parissa akussa missä on ollut korkit, olen pitänyt akkuveden pinnan suositellulla alueella, mutta nykyään näitä ei edes taida saada mistään. Sellaista ajoa, jossa akku ei ehtisi lataantua käynnistyksen jälkeen täyteen tulee myös hyvin vähän.

Hyvä hoito tuli jo tuolla ylempänä, eli pitää sen akun ladattuna eikä päästä syväpurkautumaan, (syväpurkuhommiin sitten sitä paremmin kestävä akku). Pätkäajo on pahinta myrkkyä, etenkin pakkasella kylmästä startaten ja/tai webaston käyttö. Akku ei pääse koskaan lataantumaan täyteen edellisen startin jälkeen, tuollaisessa käytössä olisi ylläpitolaturi hyvä. Kovemmilla pakkasilla tarvitaan noin tunnin yhtämittainen ajo yhden startin jälkeen, että päästään takaisin lähtötilanteeseen latauksessa omin voimin.
 
Yleensä jos käy ostamassa akun muualta kuin marmorilta, eli ihan akkuliikkeestä, ne pistää sen paikalleen ja tekee ohjelmoinnin ilman lisämaksuja.
Tosin osa näistä akkuliikkeistä saattaa väittää tehneensä ohjelmoinnin, mutta eivät sitä oikeasti ole osanneet taikka pystyneet tekemään. Samoin on mahdollista kuulla väitettävän ettei autoon tarvitsisi ohjelmoida akun vaihtoa, vaikka oikeasti se pitäisikin tehdä. Pieni riski siis noiden kanssa on, mutta onpa toisaalta hintakin paljon järkevämpi kuin siellä merkkihuollossa.
 
Tosin osa näistä akkuliikkeistä saattaa väittää tehneensä ohjelmoinnin, mutta eivät sitä oikeasti ole osanneet taikka pystyneet tekemään. Samoin on mahdollista kuulla väitettävän ettei autoon tarvitsisi ohjelmoida akun vaihtoa, vaikka oikeasti se pitäisikin tehdä. Pieni riski siis noiden kanssa on, mutta onpa toisaalta hintakin paljon järkevämpi kuin siellä merkkihuollossa.
Ainoa mitä itse noihin joutunut tekemään on se ampeerituntien ohjelmointi. Jos uusi akku on täysin identtinen spekseiltään niin ei tarvitse. Monesti kuitenkin vaikka 68 Ah akku saatetaan korvata 70 tai 72 Ah akulla, jolloin se täytyy softalle kertoa.
 
Omissa autoissa akku on pääsääntöisesti hajonnut kerrasta ja myös veneen akulle on pari kertaa käynyt näin. Voi olla, että kyseessä on vain poikkeus joka vahvistaa säännön, mutta prosentit puhuvat sitä vastaan. Mitä on hyvä hoito akulle? Niissä parissa akussa missä on ollut korkit, olen pitänyt akkuveden pinnan suositellulla alueella, mutta nykyään näitä ei edes taida saada mistään. Sellaista ajoa, jossa akku ei ehtisi lataantua käynnistyksen jälkeen täyteen tulee myös hyvin vähän.
Kyl nykyiset akut on jo vuosia tupanneet olemaan sellaisia että helteellä tai pakkasella laakista kuolee. Vanhat lyijyakut vaan huononivat yleensä ja jossain vaiheessa tuli lähinnä pakkasilla vaihto eteen.
 
Tuleva korjaushomma tiedossa: tuttavan mk2 focus johon asennettu lisäpitkät +5v sitten ja keulaa uusittu ~2v sitten (rusakko meni syylärin sisälle). Nyt ne pitkät kuulemma ovat itsestään syttyneet yön aikana palamaan ja sammuivat vain kun auton käynnisti ja käytti iltavaloilla ja takaisin päivä-asentoon.

Onkohan ns ryöstöpaikasta johdot menossa vai mistäköhän se nappaa nyt virrat itselleen? Herätteestä ajattelin aloittaa kun sitten pääsee auton luo.
 
Tuleva korjaushomma tiedossa: tuttavan mk2 focus johon asennettu lisäpitkät +5v sitten ja keulaa uusittu ~2v sitten (rusakko meni syylärin sisälle). Nyt ne pitkät kuulemma ovat itsestään syttyneet yön aikana palamaan ja sammuivat vain kun auton käynnisti ja käytti iltavaloilla ja takaisin päivä-asentoon.

Onkohan ns ryöstöpaikasta johdot menossa vai mistäköhän se nappaa nyt virrat itselleen? Herätteestä ajattelin aloittaa kun sitten pääsee auton luo.
Mahdotonhan se on tutkimatta sanoa, kun ei edes tiedä miten ne on kytketty. Periaatteessa ei pitäisi mistään saada herätettä yksinään yöllä. Voisi olla ehkä lisävalojen rele sökö? Ellei sitten ole autossa itsessään jotakin häiriötä (valokatkaisija?) ja sinne lisävaloille oikestikin menee herätevirta jostakin?
 
Mahdotonhan se on tutkimatta sanoa, kun ei edes tiedä miten ne on kytketty. Periaatteessa ei pitäisi mistään saada herätettä yksinään yöllä. Voisi olla ehkä lisävalojen rele sökö? Ellei sitten ole autossa itsessään jotakin häiriötä (valokatkaisija?) ja sinne lisävaloille oikestikin menee herätevirta jostakin?
Tämähän se on. Mitä selitti, niin jostain johdosta aikanaan ottivat herätteen lisävalojen releelle. Sisäpuolelle eivät lisävalolle omaa katkaisijaa asentan. Mut itse ehdin vasta lauantaina sitä vilkaisemaan niin eiköhän täs kuule jos joka päivä on itsestään menny valot päälle.

Sen hän mainitsi et eilen pesi auton pihallaan, et kai sinne jonnekin voi kosteuskin sit päästä.
 
Tämähän se on. Mitä selitti, niin jostain johdosta aikanaan ottivat herätteen lisävalojen releelle. Sisäpuolelle eivät lisävalolle omaa katkaisijaa asentan. Mut itse ehdin vasta lauantaina sitä vilkaisemaan niin eiköhän täs kuule jos joka päivä on itsestään menny valot päälle.

Sen hän mainitsi et eilen pesi auton pihallaan, et kai sinne jonnekin voi kosteuskin sit päästä.

Lähes aina se lisävalojen vika löytyy releestä tai sen kannasta, se monesti jätetään sellaiseen kohtaan että saa vettä, eikä rele useinkaan ole lähtökohtaisestikaan mitään merkkikamaa. Valokatkaisijalla tarkoitin sitä, että alkuperäinen valokatkaisijakin voi vioittua niin, että pääsee vuotamaan sen verran, että jaksaa vetää releen päälle, silloin pitäisi kyllä hehkua näkyä niissä vakiopitkissäkin, epätodennäköistä, mutta mahdollista.
 
Mistä yleisestä autosta paisuntasäiliö, jossa 1 bar korkki? Tulee kuvan säiliön tilalle. Ja pitää tietenkin olla hyvä ja halpa, ja järkevän mallinen, että saa tuon nykyisen tilalle.

Syyläri alkoi vuotamaan, koitin juottamalla korjata mutta ei siitä tullut oikein mitään, niin nappasin pihalla olevasta vanista "uuden". Pienellä modauksella menee paikoilleen, mutta korkki on paisuntasäiliössä ja se oma säiliö ei istu mitenkään järkevästi tuonne pickuppiin.

Harkinnassa myös hitsata oma säiliö, mutta ei löydy oikein muita kuin alumiinisia korkin kauluksia, eikä ole vehkeitä tai materiaalia alumiinille. Mazda RX7:ssa ois pultattava kaulus, mutta maksaa saman verran kun kokonainen aftermarket säiliö OEM Mazda Rx-7 86-87 Radiator Cooling System Cap N3261517YA Ships Today for sale online | eBay
 

Liitteet

  • IMG_20230914_151439.jpg
    IMG_20230914_151439.jpg
    329 KB · Luettu: 128
  • IMG_20230912_111310.jpg
    IMG_20230912_111310.jpg
    321 KB · Luettu: 132
  • IMG_20230909_161401.jpg
    IMG_20230909_161401.jpg
    582,4 KB · Luettu: 120
Mistä yleisestä autosta paisuntasäiliö, jossa 1 bar korkki? Tulee kuvan säiliön tilalle. Ja pitää tietenkin olla hyvä ja halpa, ja järkevän mallinen, että saa tuon nykyisen tilalle.

Syyläri alkoi vuotamaan, koitin juottamalla korjata mutta ei siitä tullut oikein mitään, niin nappasin pihalla olevasta vanista "uuden". Pienellä modauksella menee paikoilleen, mutta korkki on paisuntasäiliössä ja se oma säiliö ei istu mitenkään järkevästi tuonne pickuppiin.

Harkinnassa myös hitsata oma säiliö, mutta ei löydy oikein muita kuin alumiinisia korkin kauluksia, eikä ole vehkeitä tai materiaalia alumiinille. Mazda RX7:ssa ois pultattava kaulus, mutta maksaa saman verran kun kokonainen aftermarket säiliö OEM Mazda Rx-7 86-87 Radiator Cooling System Cap N3261517YA Ships Today for sale online | eBay
Romikselle kiertelemään ja katsomaan mitä olisi tarjolla? Tuossahan on tilaa joka suuntaan hyvin, niin ei ole kovin tarkkaa. Joku vw:n pyöreä säiliö voisi olla aika hyvä halpa ja yleinen esim, samaa mallia suunnilleen jokaisessa volkkarissa 98-> En tiedä tuon paineista, mutta eiköhän ne siellä baarin kieppeillä ole kaikki paineelliset jäähdytinnestesäiliöt.
 
Volkkareissa on muistaakseni 1.4bar korkki pitkälti kaikissa. Eikö tässä haettu 1bar korkkia?
 
Yleisesti ottaen se hieman kovempi paine on ainoastaan parempi asia.

Minä ymmärrän kyllä mitä etuja sillä saavutetaan, mutta ymmärrän myös mahdollisen tarpeen pienemmälle / sille paineelle jolle valmistaja on sen korkin ja järjestelmän suunnitellut.
 
Minä ymmärrän kyllä mitä etuja sillä saavutetaan, mutta ymmärrän myös mahdollisen tarpeen pienemmälle / sille paineelle jolle valmistaja on sen korkin ja järjestelmän suunnitellut.
Mä en keksi nopeasti mitään syytä, miksi haluttaisiin nimeomaisesti se pienempi paine. Korkeammasta paineesta ei sinällään ole juurikaan mitään hyötyä normaalissa autossa joka toimii hyvin pienemmälläkin, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin nyt.
 
Joskus mittailin noita VW korkkeja niin ne kyllä löysistyy ajastaan ja alkaa aueta pienemmälläkin paineella. Eikä terve kone tee yli kilon painetta joten ihan sama onko 1 bar vai 1.4 bar korkki. Sit kun kansipahvi menee niin sillä nyt ei paljon ole eroa kumpi korkki on.. ulos tulee joka tapauksessa, ellei ole just sillä rajalla että toisella ei tule. Kannattaa ennemmin korjata se vika.

Jossain BMW:eissä näyttäs muuten olevan 2bar korkki.

Mä en keksi nopeasti mitään syytä, miksi haluttaisiin nimeomaisesti se pienempi paine. Korkeammasta paineesta ei sinällään ole juurikaan mitään hyötyä normaalissa autossa joka toimii hyvin pienemmälläkin, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin nyt.

nuo korkit ei ole mitään regulaattoreita, vaan lähinnä ylivuotoventtiileitä. Eli se varsinainen jäähdytinjärjestelmän paine pysyy samana oli sit 1 tai 1.4 bar korkki. Kun raja ylittyy niin ne ylimääräset paineet vaan lentää säiliön ulkopuolelle..
 
Viimeksi muokattu:
Mä en keksi nopeasti mitään syytä, miksi haluttaisiin nimeomaisesti se pienempi paine. Korkeammasta paineesta ei sinällään ole juurikaan mitään hyötyä normaalissa autossa joka toimii hyvin pienemmälläkin, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin nyt.

Sen ymmärtää jos vaikka kokonaan haluaa paineettoman, säästää vanhoja letkuja. Tietysti riippuu autosta onko kannattavaa tehdä.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
Pitäis googletella automaalaamo joka tekee värikoodin mukaista maalia kilikoli-pulloon.
 
Pitäis googletella automaalaamo joka tekee värikoodin mukaista maalia kilikoli-pulloon.
Juu, lähinnä kokemuksia etsiskelen. Ja jos pääsisi alle 50€ investoinnilla. Näyttäisi jostain ebaysta/Amazonista saavan ilmeisesti ok-maaleja 30-40€ hintaan rahteineen, mutta ei noista silti oikein tiedä mitä tulee.
 
Juu, lähinnä kokemuksia etsiskelen. Ja jos pääsisi alle 50€ investoinnilla. Näyttäisi jostain ebaysta/Amazonista saavan ilmeisesti ok-maaleja 30-40€ hintaan rahteineen, mutta ei noista silti oikein tiedä mitä tulee.
No kyllä mä etsisin ihan omasta kaupungista moisen maalaamon/maalien myyjän. Siltikin saattaa mennä pieleen, mikäli esim. paikattu valkoisella kitillä ja pohjamaalilla, mut orkkis pohjamaali esim. musta tai punainen.
 
Ainaki aiemmin Kuopiossa Puijon värissä tekivät maalin kilikoli-pulloon värikoodilla.
 
 
Kakkosauton virkaa tekevä Vanha Volvo V70 mk1 pomppasi katsastuksesta
- raiderangon pää vaihtoon vasen eteen
- bensatankissa pieni vuoto ( ei jää lätäkköä)
- pakoputken takaosassa pieni reikä
- uudet ajovalo umpiot eteen

Kaipaisi vertaistukea, kannattaisiko yrittää korjata itse, vai laittaa auto suosiolla paaliin? Vähän ymmärrystä autoista on ja ehkä saisin nuo korjattua, pari työkalua puuttuu, kilsoja tulee vuodessa ehkä 5000km. Muuten toimiva käyttöauto.

Vähän ahden vaiheilla, talvella pärjtäään yhdellä autolla, kesällä kaksi autoa helpottaa arkea.
 
No raidetangonpää helppo. Pakoputken ehkä vois paikata pakoputkimassalla ja sellanen leveä panta päälle. Bensatankin reiästä kaipais kyl kuvaa. Miksi uudet ajovaloumpiot? Kuvaa?
 
No raidetangonpää helppo. Pakoputken ehkä vois paikata pakoputkimassalla ja sellanen leveä panta päälle. Bensatankin reiästä kaipais kyl kuvaa. Miksi uudet ajovaloumpiot? Kuvaa?
Rouva oli katsastamassa, joten en itse ollut paikalla. Tankin reiästä ei viel kuvaa, yritin päästä auton alle mutta en mahtunut, täytyy nostaa autoa vähän ilmaan. Sama pakoputkessa, en heti löytänyt reikää.

Umpiot sameat, yritin kiillotella, mutta reflektoritkin jo samenneet -> ajovalokuvio epäselvä.
 
Rouva oli katsastamassa, joten en itse ollut paikalla. Tankin reiästä ei viel kuvaa, yritin päästä auton alle mutta en mahtunut, täytyy nostaa autoa vähän ilmaan. Sama pakoputkessa, en heti löytänyt reikää.

Umpiot sameat, yritin kiillotella, mutta reflektoritkin jo samenneet -> ajovalokuvio epäselvä.
Umpiot Aeromotorsilta 55 - 65 euroa kappale:
Tarkista kuitenkin malli ennen kuin tilaat :D
Pakoputken voi saada hyvällä tuurilla paikattua.
Tankin reikä voi olla paha rasti. Voi olla syöttöputki ruostunut, tankissa reikä tai vuotaa tankin päällä olevasta pumpun "huoltoaukosta". Joka tapauksessa jos tankin joutuu irrottamaan se on tympeä homma.
Raidetangon pää tuskin maksaa missään montaa euroa ja sen voi vaihtaa (yleensä) melko helposti itse. Toki se voi olla fuusioitunut raidetankoon (tai siis sisäosaan) niin hyvin ettei saa ilman pillejä auki. Näinkin on joskus käynyt :D
 
Enemmän veikkaan, et tässä on taas puhdas kusetus menossa et saadaan näytöstä rahat myös.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
Automaalaamo tai muu ammattiliike. Lappeenrannassa on esimerkiks Väritikka, joka todettu hyväksi. Ongelma monesti on, että vaikka sulla ois auton värikoodi tiedossa, niin se 20v vanha maalipinta ei ole enää sama kuin uutena, jollon saat rajat vaikka värikoodilla tilasit.

Väritikan kautta ite käyny monesti, ja siellä katotaan liuskoilla se auton kylki läpi, omaa koodia lähimmät kymmenen sävyä, ja kun löydetään oikea mikä täsmää kyljen sävyyn, niin sillä tehdään sitten tarpeellinen määrä joko sprayta, tai ruiskumaalia.
 
Kakkosauton virkaa tekevä Vanha Volvo V70 mk1 pomppasi katsastuksesta
- raiderangon pää vaihtoon vasen eteen
- bensatankissa pieni vuoto ( ei jää lätäkköä)
- pakoputken takaosassa pieni reikä
- uudet ajovalo umpiot eteen

Kaipaisi vertaistukea, kannattaisiko yrittää korjata itse, vai laittaa auto suosiolla paaliin? Vähän ymmärrystä autoista on ja ehkä saisin nuo korjattua, pari työkalua puuttuu, kilsoja tulee vuodessa ehkä 5000km. Muuten toimiva käyttöauto.

Vähän ahden vaiheilla, talvella pärjtäään yhdellä autolla, kesällä kaksi autoa helpottaa arkea.
Etenkin jos ropaaminen yhtään kiinnostaa, niin tämä on oivallinen kohde harjoitella, ei ole juuri menetettävää ja nämä on suht helppoja rasteja. Jos muuten on hyväkuntoinen auto, nämä kyllä ehdottomasti kannattaa korjata, ei ole mikään suunnattoman kallis remontti edes korjaamolla.
-Bensatankki näistä on se tympein homma, aloittaisin siitä. Ensin tarkastus mistä vuotaa, etenkin jos jostakin yläreunasta ja pienenpieni vuoto, voi mahdollisesti kokeille vuodon tilkitsemistä. Noin keskimäärin tankin tilkitseminen on vähän niin ja näin, aika herkästi kannattaa hakea uusi tai purkutankki.
-raidetangonpää on helppo ja halpa.
-Pakoputken saa kyllä yleensä tilkittyä massalla/pellillä patentoimalla, tai sitten hitsaamalla jos ei ole ihan mätä. Uusi pönttökään ei Volvoon varmaan ole suunnattoman hintainen.
-Uudet umpiot vaan, tuossa autossa ei kannata kiilloitella kun uudetkin on edulliset.
 
Jees, hyviä vinkkejä, kiitos kommenteista. Itsekin ajattelin, että tankki ehkä pahin homma, joten aloitan siitä, jos aloitan. Sitten pakoputki.

Jos asuisi omakotitalossa, niin ois enemmän tilaa ropata, näin rivarissa asujana ei jaksaisi taloyhtiön pihalla tehdä isoa remppaa.
 
Noissa on muovitankki, ei ruostu. Varmaan joku letku vähän hikoilee. Tankkkilaite näkyy takapenkin alta, kun ottaa peltisen peitelevyn pois.

Pakoputki katilta taakse pakoputkenpäineen kaikkineen maksaa jotain 60€, ei mitään järkeä patentoida. Kaksi mutteria alta irti, vanha pois ja uus tilalle.

Raidetangon päät ei ole vielä yhdessäkään ollut kovin tiukassa mitä noita olen vaihtanut, tuohon malliin noin 20kpl tullut vaihdettua.

Jakoavaimen ja pajavasaran tarvii työkaluiksi.

Umpion heijastin pinnat noista menee, uusien umpioden vaihtoon tarvii 10mm pikkuräikän ja puoli tuntia aikaa.
 
Laitoin tuonne kyselyä tekevätkö minun värikoodilleni, katsotaan mitä vastaavat.

Automaalaamo tai muu ammattiliike. Lappeenrannassa on esimerkiks Väritikka, joka todettu hyväksi. Ongelma monesti on, että vaikka sulla ois auton värikoodi tiedossa, niin se 20v vanha maalipinta ei ole enää sama kuin uutena, jollon saat rajat vaikka värikoodilla tilasit.

Väritikan kautta ite käyny monesti, ja siellä katotaan liuskoilla se auton kylki läpi, omaa koodia lähimmät kymmenen sävyä, ja kun löydetään oikea mikä täsmää kyljen sävyyn, niin sillä tehdään sitten tarpeellinen määrä joko sprayta, tai ruiskumaalia.
Riittäisi enemmän kuin hyvin, että olisi edes alkuperäistä vastaava maali. Mastonin purkki kun oli niin paljon päin mäntyä. Täytyy Tampereen seudulla toimivat vastaavat liikkeet katsastaa läpi.
 
Automaalaamo tai muu ammattiliike. Lappeenrannassa on esimerkiks Väritikka, joka todettu hyväksi. Ongelma monesti on, että vaikka sulla ois auton värikoodi tiedossa, niin se 20v vanha maalipinta ei ole enää sama kuin uutena, jollon saat rajat vaikka värikoodilla tilasit.

Väritikan kautta ite käyny monesti, ja siellä katotaan liuskoilla se auton kylki läpi, omaa koodia lähimmät kymmenen sävyä, ja kun löydetään oikea mikä täsmää kyljen sävyyn, niin sillä tehdään sitten tarpeellinen määrä joko sprayta, tai ruiskumaalia.

Tämä on just se pointti. Eli vaikka auton värikoodi on tiedossa, niin ei varmasti osu kohdilleen kun maalin sävy muuttuu vähän mutta riittävästi jo parissa vuodessa.

Kauan sitten kävin automaaliliikkeessä hakemassa sävytettyä maalia. Niillä oli siellä jokin skanneri/värimittari jonka painoivat auton kylkeen ja sävytys tehtiin mittaustuloksen mukaan. Osui kyllä todella hyvin kohdilleen. Hiomatahnalla ja vahalla sai maalatun ja alkuperäisen sävun häivytettyä tosi hyvin. Ei kylläkään ollut metallihohtomaali, mikä varmasti helpotti hommaa.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
Lahdessa Hirsimetsäntiellä Työkalumakasiini(?) maaliliikkeestä, väri oli just kohdallaan.
Myyjä kävi malleja vertaamassa auton pintaan ja teki spraypullollisen.
 
Tommonen auto on nätti myllyttää, johon on kulahtaneen pinnan mukaan tehty paikkakorjaukset. Kaikki paikat tulee vaaleampana esiin mitä orkkispinta.

Ekana kiillottaa sen alkupäräisen hyvin, (koneella, ei käsin hiomavahalla pyyhkäisemällä niinkuin noi kameratyypit) sitten voi katsoa sen orkkissävyn. Jos nykyaikainen lakkaväri, niin ei noi juuri haalistu. 35v vanhan sprintterinkin kun paikkasi mersulta haetulla orkkisvärillä ja sen jälkeen myllytti, niin ei sävyeroa huomannut, vaikka oli akryyliväri.

91-vuoden volvo 940 konepellin maalasin automaalit.netistä värikoodin mukaan tilatulla maalilla. Ei ollut sinneppäinkään, ennenkuin myllytti huolella muun auton, nyt ei sävyeroa huomaa...
 
Tämähän se on. Mitä selitti, niin jostain johdosta aikanaan ottivat herätteen lisävalojen releelle. Sisäpuolelle eivät lisävalolle omaa katkaisijaa asentan. Mut itse ehdin vasta lauantaina sitä vilkaisemaan niin eiköhän täs kuule jos joka päivä on itsestään menny valot päälle.

Sen hän mainitsi et eilen pesi auton pihallaan, et kai sinne jonnekin voi kosteuskin sit päästä.
Vastaillaas kun autoa pääsi viikonloppuna tutkimaan. Mitään näkyvää vikaa ei tosiaan löytynyt. Rele pelasi kuten pitää, enkä saanut vikaa toistumaan. Teippailin vaan liitokset, sitä ei oltu aikaisemmin joku tehnyt. Lisäpitkä itsessään näytti et sillä olisi osuttu johonkin, koko etuala siitä maalit veks

Noista automaaleista, mitä itse olen aikanaan kokeillut niin käynyt ihan automaalaamosta et mittaavat auton värin ja sekoittavat sopivan purkin mukaan. Toki maksaa hieman enemmän kuin valmiit kilikolit ja vaatii paineruiskun, mut sävy on ollut erittäin hyvä lakan jälkeen. Mut silleen tuli aikanaan harjoiteltua mm etulokarien maalaamista. Nykyään olen laiska ja vien palaset maalaamoihin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 168
Viestejä
4 863 060
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom