Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Minkälainen rakenne on pakoputken jousto-osassa,vaikuttaisi että ulko ja sisäpinnassa rosterilangasta kudottu tiheä verkko mutta mitä niiden välissä on ?Tänään kävin katsastamassa 07 bensa Kian ja ensi töikseen inssi sanoi että pakoputki vuotaa,onneksi meni kuitenkin päästöistä läpi huomautuksella että happi on vähän korkealla.Tutkittiin yhdessä pakoputkistoa, mitään selvää vuotopaikkaa ei löytynyt mutta todettiin että äänen perusteella jousto-osa vuotaa.
 
Minkälainen rakenne on pakoputken jousto-osassa,vaikuttaisi että ulko ja sisäpinnassa rosterilangasta kudottu tiheä verkko mutta mitä niiden välissä on ?Tänään kävin katsastamassa 07 bensa Kian ja ensi töikseen inssi sanoi että pakoputki vuotaa,onneksi meni kuitenkin päästöistä läpi huomautuksella että happi on vähän korkealla.Tutkittiin yhdessä pakoputkistoa, mitään selvää vuotopaikkaa ei löytynyt mutta todettiin että äänen perusteella jousto-osa vuotaa.
Tuosta näet rakenteen

Teraspunosletku-tuuuman-putkipailla-MET06-INCH-mittaletku.jpg


Puhutaan nimellä kokometaliletku, päällä suojana punottu verkko ja sisäpinta poimutettu metalliputki...
 
Minkälainen rakenne on pakoputken jousto-osassa,vaikuttaisi että ulko ja sisäpinnassa rosterilangasta kudottu tiheä verkko mutta mitä niiden välissä on ?Tänään kävin katsastamassa 07 bensa Kian ja ensi töikseen inssi sanoi että pakoputki vuotaa,onneksi meni kuitenkin päästöistä läpi huomautuksella että happi on vähän korkealla.Tutkittiin yhdessä pakoputkistoa, mitään selvää vuotopaikkaa ei löytynyt mutta todettiin että äänen perusteella jousto-osa vuotaa.

se on tämmönen paljaana
1695313986674.png
 
Minä luulin että tuossa on jotain eristekuitua tai vastaavaa noiden välissä,luulisi että jos sisäosaan tulee reikä niin se näkyisi nokena pintaverkossa,nyt ei löytynyt mitää jälkiä.
 
..luulisi että jos sisäosaan tulee reikä niin se näkyisi nokena pintaverkossa,nyt ei löytynyt mitää jälkiä.
Voi se joskus näkyäkin ihan selvästi, mutta usein tuo verkko hajottaa sen vuodon niin laajalle, että sitä on vaikea paikallistaa. Hyvinkin minimaalisen pieni reikä jo voi nostaa jäännöshapen korkeaksi. Kannattaa myös tutkia ne lähiseudun mahdolliset liitokset.
 
Noita myydään motonetissä irto-osina eri pituuksia ja eri paksuisia. Jos ei paha paikka, niin helppo nykäistä puukkosahalla molemmin puolin poikki, ja hitsata uusi tilalle.
 
Pakoputki katilta taakse pakoputkenpäineen kaikkineen maksaa jotain 60€, ei mitään järkeä patentoida. Kaksi mutteria alta irti, vanha pois ja uus tilalle.
Halvoissa putkissa on sitten syytä muistaa että ne ovat usein laatua "laitetaan tonnin pommia tässä vuodeksi". Mulla ruostui katilta taaksepäin uusitun tarvikeputkiston taempi osa pöntön juuresta reilussa vuodessa puhki. Sen tieltä pois otettu osa oli alkuperäinen noin 15 vuotta vanha. Orkkisputki pörisi parina päivänä ja rysähti ajossa poikki ennen kuin ehdin tehdä asialle mitään.
 
Muistan kun piti paikata pakoputkea ennen vuotta 2000. Sen jälkeen on tullut osteltua kiesejä joissa on happoteräksest tehtyjä pakoputkia. Ei tarvi paikkailla vaikka ois 20v vanhoja.
 
Mulla ruostui katilta taaksepäin uusitun tarvikeputkiston taempi osa pöntön juuresta reilussa vuodessa puhki.

Sinne loppupäähän taitaa helpommin jäädä kosteutta. Sinkkisprayta jos vetäis uutena päälle kriittisiin kohtiin saattaisi kestää vähän pidempään.
 
Sinne loppupäähän taitaa helpommin jäädä kosteutta. Sinkkisprayta jos vetäis uutena päälle kriittisiin kohtiin saattaisi kestää vähän pidempään.
Tuskin auttaa. Ainoa jeesi taitaa olla se, että ei ajele lyhyttä matkaa, vaan reilua 20km työmatkaa, jotta kuumenee kunnolla koko putkisto.
 
Halvoissa putkissa on sitten syytä muistaa että ne ovat usein laatua "laitetaan tonnin pommia tässä vuodeksi". Mulla ruostui katilta taaksepäin uusitun tarvikeputkiston taempi osa pöntön juuresta reilussa vuodessa puhki. Sen tieltä pois otettu osa oli alkuperäinen noin 15 vuotta vanha. Orkkisputki pörisi parina päivänä ja rysähti ajossa poikki ennen kuin ehdin tehdä asialle mitään.
Tommonen 60€ putki on ollut ex-appiukkokokelaan V70 nyt joku 4-5v ja 70-100tkm. Ei tonnin pommiin parempaa kannata laittaa.
 
Muistan kun piti paikata pakoputkea ennen vuotta 2000. Sen jälkeen on tullut osteltua kiesejä joissa on happoteräksest tehtyjä pakoputkia. Ei tarvi paikkailla vaikka ois 20v vanhoja.
Noi Volvon putket alkaa happanemaan tossa noin 20-25 vuoden iässä noin 400tkm ajettuina. On RST tms putkea alunperin.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
Kannattaa käydä myös marmorilta kysymässä, japanilaisiin ainakin kohtuu hyvin sai ja väri on just eikä melkein. Alkaa vanhempiin vaan saatavuus olemaan huono kun uusia eivät enää tee sekä isompiin hommiin purkin pieni koko.
 
Kannattaa käydä myös marmorilta kysymässä, japanilaisiin ainakin kohtuu hyvin sai ja väri on just eikä melkein. Alkaa vanhempiin vaan saatavuus olemaan huono kun uusia eivät enää tee sekä isompiin hommiin purkin pieni koko.
No tämä hyvä neuvo myös. Mut yleensä myyvät vain paikkamaalia, harvemmin kilikolipulloa?
 
Jos minua tarkoitat niin eipä kannata ruveta patentoimaan Putket: KIA CEE'D SW (ED) 1.6 (2007 - 2012) Arvatkaa muuten mitä marmorilla maksaa tuo osa?
Delta-Autossa kaikki osat maksavat n. 2-8x enemmän. :beye: Mainitaan esimerkkeinä MK II Ceed: Peruutuskamera 800€, Egr venttiili 1200€, Abs-anturi 150€.

EGR venttiilistä maksoin Aeromotorsilla 160€. Peruutuskamera oli Kiinasta 30€. Abs-anturilla oli kiire, joten se piti ostaa marmorilta.
 
Delta-Autossa kaikki osat maksavat n. 2-8x enemmän. :beye: Mainitaan esimerkkeinä MK II Ceed: Peruutuskamera 800€, Egr venttiili 1200€, Abs-anturi 150€.

EGR venttiilistä maksoin Aeromotorsilla 160€. Peruutuskamera oli Kiinasta 30€. Abs-anturilla oli kiire, joten se piti ostaa marmorilta.
550€ pyysivät marmorilla tuosta jousto-osasta. Muuten ei ole juuri ollut alkuperäisosien kestossa valittamista,200tkm ja 16 vuotta, pakoputkistossa ensimmäinen vika,moottoriinkaan ei ole tarvinnut vaihtaa muuta kuin nakutusanturi.Jakoketjukin on alkuperäinen
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin auttaa. Ainoa jeesi taitaa olla se, että ei ajele lyhyttä matkaa, vaan reilua 20km työmatkaa, jotta kuumenee kunnolla koko putkisto.
Tuon lyhyempää ei juuri tullut sillä romulla ajettuakaan. Tiedä sitten mikä osa se oli, nyrkkipaja teki homman ja laskuerittelyssä luki vain jotain geneeristä "Pakoputki Nissan". Tais olla rellun osia. :kahvi:
 
Mitä minulla on noita vanhempia romuja ollut niin pakoputkistossa on vaihtotarve mennyt noin suunnilleen näin etuputki x1 keskiputki x2 ja takavaimennin x4
 
Pökö 206 vm about 2005. Vuotaa jostain vettä sisään ihan reippaasti. Tuulilasin vaihdosta ei tietoa, joten tuskin ihan lähivuosina josko siinä olisi mennyt jotain pieleen. Onko näissä jotain tyyppivikoja tuon suhteen? Kaverin auto joten sen puolesta kyselen. Kesällä ollut sama vehje itsellä lainassa ja silloin ei viikonlopun aikana ollut mitään ikkunoiden huurtumista tai muutakaan tunkkaista. Mistähän tuota lähtisi selvittämään.?
 
Pitäs v70 2009 kans korjailla jousto osa, jumalauta putki on yhtä palaa pakosarjan kanssa. Onko kukaan laskenu tota palaa alas sattumalta? Näyttäs että alakautta tippuu, mutta entiedä miten ahdas homma.
 
Pökö 206 vm about 2005. Vuotaa jostain vettä sisään ihan reippaasti. Tuulilasin vaihdosta ei tietoa, joten tuskin ihan lähivuosina josko siinä olisi mennyt jotain pieleen. Onko näissä jotain tyyppivikoja tuon suhteen? Kaverin auto joten sen puolesta kyselen. Kesällä ollut sama vehje itsellä lainassa ja silloin ei viikonlopun aikana ollut mitään ikkunoiden huurtumista tai muutakaan tunkkaista. Mistähän tuota lähtisi selvittämään.?
Uskoisin että klassinen vuoto tulee ovesta, ota ovipahvit irti ja katso missä kunnossa se muovi suoja siellä on, jos se irtoaa niin vesi tulee sieltä...

Kuva mistä näkee muovin ja kiinnityksen

20286769_1480910845298664_8267857377239935396_o.jpg.f7f4341944308548620943e7530fb7f7.jpg
 
Pökö 206 vm about 2005. Vuotaa jostain vettä sisään ihan reippaasti. Tuulilasin vaihdosta ei tietoa, joten tuskin ihan lähivuosina josko siinä olisi mennyt jotain pieleen. Onko näissä jotain tyyppivikoja tuon suhteen? Kaverin auto joten sen puolesta kyselen. Kesällä ollut sama vehje itsellä lainassa ja silloin ei viikonlopun aikana ollut mitään ikkunoiden huurtumista tai muutakaan tunkkaista. Mistähän tuota lähtisi selvittämään.?
Tässä ei nyt mainittu, että onko tietoa mihin se vesi valuu, mutta ehkä etupäähän kun tuulilasista puhut? Tyypillisiä vuotopaikkoja on lasin reunat (pelti hävinnyt sieltä alta), kattoantennin asennusreikä, mahdollisten kattokaiteiden asennusreiät, kattoluukku, takavalot, takaluukun tiiviste ja johtojen läpiviennit, kumitulpat ja läpiviennit tulipellissä ja vuotava lämppärin kenno, huono oven tiivistekin voi hyvin vuotaa vettä sisälle, mutta yleensä ne enemmän vaan suhisee, eikä niinkään paljoa vuoda vettä sisälle.

Vettä letkulla tai kastelukannulla kaadat eri paikkoihin ja katsot milloin alkaa vesi lisääntymään sisällä. Se vesi voi hyvin valua pitkällekin, eli jos vaikka kattoantenni on katon takareunassa, voi se silti sieltä lirutella peltejä pitkin verhoilun alla eteen asti.
 
Tässä ei nyt mainittu, että onko tietoa mihin se vesi valuu, mutta ehkä etupäähän kun tuulilasista puhut? Tyypillisiä vuotopaikkoja on lasin reunat (pelti hävinnyt sieltä alta), kattoantennin asennusreikä, mahdollisten kattokaiteiden asennusreiät, kattoluukku, takavalot, takaluukun tiiviste ja johtojen läpiviennit, kumitulpat ja läpiviennit tulipellissä ja vuotava lämppärin kenno, huono oven tiivistekin voi hyvin vuotaa vettä sisälle, mutta yleensä ne enemmän vaan suhisee, eikä niinkään paljoa vuoda vettä sisälle.

Vettä letkulla tai kastelukannulla kaadat eri paikkoihin ja katsot milloin alkaa vesi lisääntymään sisällä. Se vesi voi hyvin valua pitkällekin, eli jos vaikka kattoantenni on katon takareunassa, voi se silti sieltä lirutella peltejä pitkin verhoilun alla eteen asti.

Etujalkatilassa, vielä kun muistaisi kummalla puolella... Kattoluukkua ei ole, eikä kaiteita. Kaverin auto tosiaan, kunhan saa tallin tyhjättyä nuorison romuista niin pääsee sitten tutkimaan tarkemmin. Nopsaan alkanut vuotamaan sieltä jostain, elokuun puolivälissä toi oli mulla lainassa eikä silloin ollut mitään ongelmaa - mutta eihän se aikaa tietenkään katso kun jotain menee.

Uskoisin että klassinen vuoto tulee ovesta, ota ovipahvit irti ja katso missä kunnossa se muovi suoja siellä on, jos se irtoaa niin vesi tulee sieltä...

Kuva mistä näkee muovin ja kiinnityksen

20286769_1480910845298664_8267857377239935396_o.jpg.f7f4341944308548620943e7530fb7f7.jpg

Vielä kun tuo ihanuus on viisi ovinen, varmaan etuovista aloittaen sitten.
 
Etujalkatilassa, vielä kun muistaisi kummalla puolella... Kattoluukkua ei ole, eikä kaiteita. Kaverin auto tosiaan, kunhan saa tallin tyhjättyä nuorison romuista niin pääsee sitten tutkimaan tarkemmin. Nopsaan alkanut vuotamaan sieltä jostain, elokuun puolivälissä toi oli mulla lainassa eikä silloin ollut mitään ongelmaa - mutta eihän se aikaa tietenkään katso kun jotain menee.



Vielä kun tuo ihanuus on viisi ovinen, varmaan etuovista aloittaen sitten.

Vettä letkulla ja sitten ovi auki niin näkee heti vuotaako ovesta sisälle kun se valuu siihen kynnyskotelon päälle ja siitä sisään, yksi paikka voi olla myös raitisilmasuodatin, jos sieltä ei vesi pääse pois...
 
Mites se kaukalo tuulilasin alla, onko vedenpoistoreiät auki. Autosta riippuen tuolta löytyy n. puoliämpärillistä lehtiä ja eriasteisia maatumistuotteita.

Se on kuulemma katsottu eikä siellä mitään kummempaa ollut. Raitisilmasuodatinkin kuulemma sillätavalla ettei sieltäkään pitäisi (ja pitäisi) mitään tulla muuta kun ilmaa.
 
Se on kuulemma katsottu eikä siellä mitään kummempaa ollut. Raitisilmasuodatinkin kuulemma sillätavalla ettei sieltäkään pitäisi (ja pitäisi) mitään tulla muuta kun ilmaa.

Lämppärin kenno tai viemäröinnit taitaa yleensä kastella jalkatilaa, niistä lähtisin tutkimaan.
 
Mikähän voisi tuo keltainen olla sulakkeen ympärillä, nostin ylös muttei saanut alas painettua?
IMG_20230928_203101.jpg
 
^Kuvan perusteella arvaan, että kyseessä olisi sulakkeenirrotin, eli apuväline, jolla kuvassa näkyvän tyyppiset sulakkeet saa kätevämmin irti.
 
2002 vuoden P11-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan (EDIT: siis ei lähde moottori päälle). Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Osaako joku antaa suuntaa että mikä tuossa mahdollisesti voi olla ongelmana? Mietin myös tuota NATSia että voisiko olla syy sielläkin? Vähään aikaan ei ole kaukosäädöt toimineet avaimessa mutta lukot ja auto on kyllä toiminut ihan normaalisti avaimella käytettynä. Ja itse asiassa juuri tällä kauppareissulla oli tarkoitus katsella se uusi paristokin kaukosäätimeen. Ei kuitenkaan vaikuta että olisi mikään ajonesto mutta en ole kyllä mikään ammattilainen että miten nuo toimii.

Otin pari videota, joista kuuluu se vaivalloinen "pyörähdysääni" sekä näkyy mitä valot ja mittaristo tekee käynnistysyrityksen aikana. Ainakin kellonaika ja trippimittari nollaantui toisella käynnistysyrityksellä (joka on ensimmäinen ottamani video) mutta kuten jo kirjoitin, niin virtaa siellä minun järkeni mukaan kyllä yhä on.

Se mitä myös kuuluu videolla on lukkojen naksautus(?), joka tapahtuu starttausyrityksen jälkeen eli kun kääntää avaimen pois starttaukselta siihen asentoon, missä näkyy mittarivalot.

Sen verran oudosti mittaristo ja lukot käyttäytyy että onkohan huono arvaus että joku sähkövika? Onko jollain parempaa arvausta tai jopa tietoa mikä tuossa voi olla vikana?



 
Viimeksi muokattu:
2002 vuoden P10-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan. Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Osaako joku antaa suuntaa että mikä tuossa mahdollisesti voi olla ongelmana? Mietin myös tuota NATSia että voisiko olla syy sielläkin? Vähään aikaan ei ole kaukosäädöt toimineet avaimessa mutta lukot ja auto on kyllä toiminut ihan normaalisti avaimella käytettynä. Ja itse asiassa juuri tällä kauppareissulla oli tarkoitus katsella se uusi paristokin kaukosäätimeen. Ei kuitenkaan vaikuta että olisi mikään ajonesto mutta en ole kyllä mikään ammattilainen että miten nuo toimii.

Otin pari videota, joista kuuluu se vaivalloinen "pyörähdysääni" sekä näkyy mitä valot ja mittaristo tekee käynnistysyrityksen aikana. Ainakin kellonaika ja trippimittari nollaantui toisella käynnistysyrityksellä (joka on ensimmäinen ottamani video) mutta kuten jo kirjoitin, niin virtaa siellä minun järkeni mukaan kyllä yhä on.

Se mitä myös kuuluu videolla on lukkojen naksautus(?), joka tapahtuu starttausyrityksen jälkeen eli kun kääntää avaimen pois starttaukselta siihen asentoon, missä näkyy mittarivalot.

Sen verran oudosti mittaristo ja lukot käyttäytyy että onkohan huono arvaus että joku sähkövika? Onko jollain parempaa arvausta tai jopa tietoa mikä tuossa voi olla vikana?




Korvakuulolla ihan selvästi tyhjä akku. Valot toimii, koska ne tarvii murto-osan virtaa verrattuna starttiin.

Varmista että akku on tyhjä mittaamalla jännite yleismittarilla.
Jos akku on tyhjä, lataa akku täyteen.
Käynnistä auto, mittaa latausjännite. Jos jännite on epänormaali, selvitä syy. Jos jännite on normaali, selvitä onko akulla tullut ikä täyteen, vai olitko unohtanut valot päälle tms.

PS. ei voi olla samaan aikaan totta että "auto ei inahdakkaan" sekä "pyörähdysääni kuuluu ja valot toimii" :D Itse ainakin ymmärrän, että jos ei ole inahdustakaan niin avaimesta kääntämällä ei tapahdu yhtään mitään.
 
Kiitokset vastauksista! Ja minä kun nimenomaan muka "järkeilin" että ei ainakaan akku olisi :D

No, ihan satavarmahan tuo ei kai vielä ole mutta lähden tuota nyt ensin setvimään. Onhan sillä jo ikääkin kun auto ollut käytössä viitisen vuotta ja sama akku kuin ostaessa eli ei mitään hajua minkä ikäinen se lopulta on.

Korvakuulolla ihan selvästi tyhjä akku. Valot toimii, koska ne tarvii murto-osan virtaa verrattuna starttiin.
Minulla on tainnut jäädä jostain taannoisesta autosta väärä kuva kun siinä oli sellainen tapaus että kun akku oli loppu niin sen huomasi myös kaikkialta muualta eli myös valoista. Samoin starttaukseen riitti jatkuvasti vähemmän ja vähemmän virtaa. Mutta jos nyt oikein ymmärsin niin ilmeisesti nyt tuo akku on jo niin tyhjä että se starttauksen yrityskin (eli se "pyörähdysääni") on vain tuollainen "sihahdus"?

PS. ei voi olla samaan aikaan totta että "auto ei inahdakkaan" sekä "pyörähdysääni kuuluu ja valot toimii" :DItse ainakin ymmärrän, että jos ei ole inahdustakaan niin avaimesta kääntämällä ei tapahdu yhtään mitään.
Joo, totta turiset. Varmaan olin tarkoittanut siinä kohtaa sanoa että se varsinainen moottori ei tee mitään mutta oli tosiaan vähän ristiriitaisesti kirjoitettu joten kävin nyt vielä yliviivailemassa typeryyteni.

Kiitos paljon ohjeista ja avusta!
 
Veikkaisin myös tyhjää akkua. Tripin ja kellonajan nollaantuminen tapahtuu yleensä, kun huonolla akulla yrittää startata.
 
Startin virrankulutus on pikkasen jotain muuta kuin mittaristovalojen. Sillon se akku on tyhjä kun startti ei enää kunnolla pyöri.
 
Ihan selvästi kuulostaa siltä, että tyhjä akku. Voisi myös olla, että akkukenkä tai maajohto on irti/löysällä.
 
2002 vuoden P10-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan (EDIT: siis ei lähde moottori päälle). Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Veikkaukseni: starttimoottori tai sen solenoidi mennyt rikki.

Itselle kävi kolme vuotta näin saman ikäluokan eurooppalaiselle. Välillä toimi ja välillä temppuili. Ensimmäinen ajatus viasta oli, että akku on sanomassa sopimuksensa irti. Tosin olin vaihtanut akun muutama vuosi aiemmin. Lopulta auto jätti pihaan ja piti kutsua ammattilainen hätiin. Ammattilainenkin lähti liikkeelle akun vaihdosta, ei auttanut. Sitten auto hinausautolla korjaamolle. Samainen ammattilainen vaihtoi starttimoottorin ja vanhan akun takaisin. Siitä lähtien ei ole ollut mitään ongelmia startin eikä akun kanssa.

Tekninen selitys (joka ei ole aukoton): starttimoottori voi ottaa liian suuren viran, joten akku tyhjenee jo yhdellä käynnistysyrityksellä. Solenoidi toimii ja käyttää bendix-käynnistintä, mistä tulee vaimea pyörähdysääni. Omassa kiesissä ääni oli naksahdus eikä mitään pyörimiseen viittaavaa ääntä.

Sitten työkaverilta kuultua: Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).
 
Millaisissa hinnoissa liikkuu ruostevaurioiden korjaukset (tai millaisesta ammattilaisen työtuntien määrästä puhutaan)? Kuvat liittyy. Autona sukulaisen neloskoppainen golf, eli tämmöinen "paaliin vai ei" tilanne jos katsastuksessa tulee sanomista. Mahdollisen korjauksen ulkonäöllä ei hirveän suurta väliä kun lopputulosta ajatellaan.
 

Liitteet

  • pirssi1io.jpg
    pirssi1io.jpg
    93,7 KB · Luettu: 202
  • pirssi2io.jpg
    pirssi2io.jpg
    95,9 KB · Luettu: 201
99 sadasta olisi osannut jo laittaa akun lataukseen ilman mitään ihmettelyä.
No nyt kun viitsin kuitenkin kysyä ja varmistaa niin jatkossa se on 100/100?

Vähän epäilen kuitenkin että noin moni kuin 99/100 (tai edes sinnepäin) osaisi. Aika monet ei välitä minunkaan vertaa kysellä tai itse selvitellä tällaisia.

Ja minusta on kuitenkin aina parempi tunnustaa ettei tiedä ja kysyä. Siinähän sitä oppii.

Sekä tietysti se että minulla ei ole yleismittaria eikä akkulaturia, niin ei oikein pysty kumpaakaan hyödyntämään. Kaupasta ne tietysti saa mutta kun en tuota asiaa jaksa (tai ole tarve) tänään selvittää niin ajattelin ensin kysäistä mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

Veikkaukseni: starttimoottori tai sen solenoidi mennyt rikki.

Itselle kävi kolme vuotta näin saman ikäluokan eurooppalaiselle. Välillä toimi ja välillä temppuili. Ensimmäinen ajatus viasta oli, että akku on sanomassa sopimuksensa irti. Tosin olin vaihtanut akun muutama vuosi aiemmin. Lopulta auto jätti pihaan ja piti kutsua ammattilainen hätiin. Ammattilainenkin lähti liikkeelle akun vaihdosta, ei auttanut. Sitten auto hinausautolla korjaamolle. Samainen ammattilainen vaihtoi starttimoottorin ja vanhan akun takaisin. Siitä lähtien ei ole ollut mitään ongelmia startin eikä akun kanssa.

Tekninen selitys (joka ei ole aukoton): starttimoottori voi ottaa liian suuren viran, joten akku tyhjenee jo yhdellä käynnistysyrityksellä. Solenoidi toimii ja käyttää bendix-käynnistintä, mistä tulee vaimea pyörähdysääni. Omassa kiesissä ääni oli naksahdus eikä mitään pyörimiseen viittaavaa ääntä.

Sitten työkaverilta kuultua: Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).
No niin, eli kuten vähän tuolla ylempänä jo mietiskelin niin vaikka akku kannattaa varmasti ensin sulkea pois niin voi löytyä se vika muualtakin.

Täytyy toivoa että olisi akku niin pääsisi helpolla.
 
Sitten työkaverilta kuultua: Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).
Tämä on kyllä aika tuubaa. Jos männänrenkaat kuluu, niin öljynkulutus kyllä epäilemättä lisääntyy, mutta ei se mitään vastusta tee, pikemminkin päinvastoin, väljemmäksi ne kuluessaan muuttuu. Jos moottori on ylipäätänsä pyörivä ja käyntikuntoinen, niin kyllä ehjä startti ehjällä akulla sitä pyörittää ongelmitta. Manuaalivaihteisessa autossa voi vaikka laittaa vaihteen päälle ja startilla ajaa sitä koko autoa eteenpäin yllättävän pitkälle, ei sieltä voima ihan heti lopu.
 
Sekä tietysti se että minulla ei ole yleismittaria eikä akkulaturia, niin ei oikein pysty kumpaakaan hyödyntämään. Kaupasta ne tietysti saa mutta kun en tuota asiaa jaksa (tai ole tarve) tänään selvittää niin ajattelin ensin kysäistä mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

No niin, eli kuten vähän tuolla ylempänä jo mietiskelin niin vaikka akku kannattaa varmasti ensin sulkea pois niin voi löytyä se vika muualtakin.

Täytyy toivoa että olisi akku niin pääsisi helpolla.
Jos yhtään meinaa mitään touhuilla auton tai minkään muidenkaan laitteiden suhteen, niin yleismittari on aika ehdoton ensimmäinen hankinta. Huonoin ja halvinkin on yleensä riittävä näissä hommissa. Myöskin akkulaturi on ihan ensimmäisiä hankintoja autonomistajalle, ennaltaehkäisevästi käytettynäkin hyvä olla olemassa.
Mars kaupoille :thumbsup:

Jos olisi starttikaapelit, voisi pyytää naapuriautosta virtaa, silläkin selviää heti että onko virranpuutteesta kysymys ja saat todennäköisesti auton käyntiin, että pääset sinne akkukauppaan ajamalla.
 
Jos ei ole intoa autoa yleensä rassailla enempää myöhemminkään niin helpoin on aloittaa hakemalla uusi akku,siinä selviää 50-100€ panostuksella.Itsellä on vastaavassa tilanteessa ollut syynä,kuollut akku,särkynyt akunkenkä,hapettuma akun navan ja kengän välillä ja tyhjä akku.
 
Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).

Tässä ei oo mitään järkeä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 168
Viestejä
4 863 060
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom