Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja



Pitäis vaihtaa skobaan tulppa jos se olisi vihdoin ja viimein siitä kiinni että lähtisi jotenkin kohtuudella käyntiin. Kylmänä lähtee ja sitten kun lämpenee - jos sen päästää sammumaan niin sitten game over. Viime kesänä kaasarin kalvo vaihdettu mikä on kai vähän sinnesuuntaan kun ei tuohon mitään oikeita osia saa. Näin että kävi ja kukkui, kotiin meni sitten työntämällä ja niille sijoilleen jäi sen jälkeen. Polkemalla, no kun tulpatonta mopoa polkis... no vamos.

Uusi tulppa mikä ehkä saattaa käydä. En vaan saa vanhaa tulppaa mitenkään irti mopon omilla vaatimattomilla työkaluilla, ei riitä käsivoimat kääntämään eikä siinä tilaakaan ole mitään kikkailla pidemmällä ruuvarilla. Videolla näppärästi räikällä. No pikku räikkä on mutta ei se tuohon avaimeen istu mitenkään päin. Enkä vittu osaa näille muutenkaan oikein mitään tehdä.

Juutuubin videolla käy niin näppärästi, mutta minkälaista väkivaltaa pitää oikein käyttää ja varsinkin kun tilaa ei ole??

Jos nelitahtikoneella, niin venttiilien säätö kannattaa tehdä. Jäävät äkkiä lämpöisenä kantamaan jos liika pienet välykset ja sit ei lähde millään käyntiin.
 
Ei ehkä tähän ole oikea ratkaisu mutta magneettinen tulppa-avain auttaa älyttömästi tulppien vaihdossa, etenkin jos tulpat ovat syvissä koloissa.
Tässä tapauksessa kannattaa tosiaan mennä työkalujen ääreen jos ei halua itselle ostaa. Huonoilla työkaluilla ei mene kuin hermot :)
Kaikissa mun roplaamissa vehkeissä on tulppa kiilautunut avaimeen niin sopivasti, että aina tullut tulppa avaimen mukana ylös/ulos.
 
Yleensä noissa "virallisissa" tulppahylsyissä on kumi siellä pohjalla mihin tulppa tarttuu ja tulee mukana ylös, estää samalla myös keraamisen osan katkeamisen.
 
Yleensä noissa "virallisissa" tulppahylsyissä on kumi siellä pohjalla mihin tulppa tarttuu ja tulee mukana ylös, estää samalla myös keraamisen osan katkeamisen.
Ainakin niissä, mitä mulla on, niin on. Sellainen kannattaa ehdottomasti hommata kun eivät ole yhtään sen kalliimpia.
 
Jos nelitahtikoneella, niin venttiilien säätö kannattaa tehdä. Jäävät äkkiä lämpöisenä kantamaan jos liika pienet välykset ja sit ei lähde millään käyntiin.

Nelitahti on joo. Venttiilit säädetty aikanaan. Tuollahan ei ole ajettu juuri mitään, oli siis moottoripyörä mitä en saanu myytyä mitenkään ja vaihdoin sitten liikkeessä uuteen skootteriin ja rahaan. Sittemmin ollut lähinnä tilaa viemässä, noilla hassuilla kilsoilla ei luulisi vaativan säätöä vielä.

Nyt sitten akku ollut yön yli ylläpitolaturissa, eikä vieläkään näytä täyttä. Ensin piti antaa vauhtia ihan perinteisellä laturilla että alkoi jotain virtaa ottamaan vastaan. Sama viime keväänä ja luulin että akku kaput, mutta liikkeessä mittasivat olevan kunnossa - sitten lisää latausta. Menee ainakin akun osalta ens viikkoon tai kokeilen sitä vanhaa laturia miten nyt kotona joudan olemaan.

MP huollossa tarjoilivat uutta kaasaria tuohon käyntiongelmaan, hinta jotain 450€ huitteilla...
 
Kysytääs täältä vinkkejä kun on paljon tee-se-itse miehiä ketjussa:

Jaguaarin maskia yrittänyt tuunailla ritiläverkolla mutta britit menneet muuttamaan maskin kiinnitystä ruuveilla kiristyvästä klipsuilla kiinni menevään, ongelma vaan on kun nuo klipsut olivat ohuesta ja paskasta muovista tehtyjä eli hajosivat melkein heti kättelyssä ja tuo ritiläverkko tulee sen verran tuonne maskin väliin että ei jaksa pelkällä liimalla pysyä reunat tiiviisti kiinni. Ajattelin porata pienet pultit tuosta kehyksestä läpi ja kiristää muttereiden kanssa toiselta puolelta, onko muita ajatuksia miten tuo kannattaisi toteuttaa?

20230513_162109.jpg20230513_163914.jpg
 
Kysytääs täältä vinkkejä kun on paljon tee-se-itse miehiä ketjussa:

Jaguaarin maskia yrittänyt tuunailla ritiläverkolla mutta britit menneet muuttamaan maskin kiinnitystä ruuveilla kiristyvästä klipsuilla kiinni menevään, ongelma vaan on kun nuo klipsut olivat ohuesta ja paskasta muovista tehtyjä eli hajosivat melkein heti kättelyssä ja tuo ritiläverkko tulee sen verran tuonne maskin väliin että ei jaksa pelkällä liimalla pysyä reunat tiiviisti kiinni. Ajattelin porata pienet pultit tuosta kehyksestä läpi ja kiristää muttereiden kanssa toiselta puolelta, onko muita ajatuksia miten tuo kannattaisi toteuttaa?

20230513_162109.jpg20230513_163914.jpg

Sikaflex 221:llä umpeen ja kiinni
 
Tulppa vaihdettu kun oli oikeat työkalut. Akku paskana mutta ihme ja kumma lähti parilla polkaisulla käyntiin. Tyhjäkäynti varmaan 4000rpm koska joku automaatti ryyppy eikä siinä kovin alas pudonnut, eikä säätämiset auttaneet. Sitten seisontatuki pois ja takarengas kun koski maahan ja sammui samantien, niin ei inahtanutkaan sen jälkeen, eli työntäen kotiin.... onneks matkaa alle sata metriä. Vittu näitä kiinalaisia keksintöjä:facepalm: Pitää vissiin työntää parkkiin johonkin sopivaan paikkaan vkl ja toivoa että se yllättäen katoaa.
 
Nelitahti on joo. Venttiilit säädetty aikanaan. Tuollahan ei ole ajettu juuri mitään, oli siis moottoripyörä mitä en saanu myytyä mitenkään ja vaihdoin sitten liikkeessä uuteen skootteriin ja rahaan. Sittemmin ollut lähinnä tilaa viemässä, noilla hassuilla kilsoilla ei luulisi vaativan säätöä vielä.

Nyt sitten akku ollut yön yli ylläpitolaturissa, eikä vieläkään näytä täyttä. Ensin piti antaa vauhtia ihan perinteisellä laturilla että alkoi jotain virtaa ottamaan vastaan. Sama viime keväänä ja luulin että akku kaput, mutta liikkeessä mittasivat olevan kunnossa - sitten lisää latausta. Menee ainakin akun osalta ens viikkoon tai kokeilen sitä vanhaa laturia miten nyt kotona joudan olemaan.

MP huollossa tarjoilivat uutta kaasaria tuohon käyntiongelmaan, hinta jotain 450€ huitteilla...
Kiinanvehkeissä venttiilit hakkaavat kanteen syvempää poteroa siihen tahtiin, että saa tosi usein olla säätämässä.
Brake cleaneria kaasarin imupuolelle suihkuttaen jos käy on vika polttoaineen saannissa-> putsaa kaasari.
Tulpan kun otat irti, laitat tulpanjohtoon ja tulpan metallirungon vaikka kannenpulttia vasten niin pitäisi näkyä startatessa kipinä.

Venakopan kannen kun ottaa irti ja pyörittää moottoria niin jossain kohtaa pitäisi tuntua keinuissa reilu välys.

Noi on niin pirun yksinkertaisia, että helppo selvittää vika.
 
Kiinanvehkeissä venttiilit hakkaavat kanteen syvempää poteroa siihen tahtiin, että saa tosi usein olla säätämässä.
Brake cleaneria kaasarin imupuolelle suihkuttaen jos käy on vika polttoaineen saannissa-> putsaa kaasari.
Tulpan kun otat irti, laitat tulpanjohtoon ja tulpan metallirungon vaikka kannenpulttia vasten niin pitäisi näkyä startatessa kipinä.

Venakopan kannen kun ottaa irti ja pyörittää moottoria niin jossain kohtaa pitäisi tuntua keinuissa reilu välys.

Noi on niin pirun yksinkertaisia, että helppo selvittää vika.

No niin tuossa kun otin asennussarjaa ja motivoiduin kokeilemaan uudestaan. Auton akku, kaapelit kiinni - napista käyntiin. Kylmänä tyhjäkäynti oli taas tyyliin punaisella. Sitten kun ryyppy tippui pelistä pois niin sain säädeltyä jotenkin niin että hädintuskin pysyi käynnissä, mutten saanut sopivaksi. Lämpimänäkin lähti käyntiin vaikka kuinka monta kertaa nyt kun virtaa oli ns. riittävästi. Diesel volvon isohko akku.

Kaasari tosiaan on putsattu viime kesänä ja vaihdettu uusi kalvo. Tää kalvokin on ehkä vähän kysymys kun siinä oli joku millin ero jossain, täysin alkuperäistä ei saa mistään. Kaverin bensalenkkari poika siis teki tämän homman. Tässä kohtaa pitää muistaa että mun osaamiset ei riitä edes tuollaiseen mikä tuli teininä jo huomattua että työkalut ei vaan pysy käsissä ja osaaminen 404.

Kilsoja tuolla on mittarissa ööö taisi olla 1500 nyt kun muistin vilkaista, siis tuhat viisisataa, ei typoja.

Venakoppaa en uskalla alkaa availemaan kun en niistäkään oikein ymmärrä vaikka kompastuisin vikaan.

Pitää huomenna käynnistellä uudestaan ja kattoa mikä on tyhjäkäynnin tilanne kylmänä. Tähän aikaan en enää viitsi huudattaa mitään. JOS se nyt sattuisi toimimaan ok niin sitten pitäisi vielä taiteilla katteet jotenkin paikalleen, jotkut klipsit lähteneet pois paikaltaa enkä nyt ainakaan saanut niitä kohdilleen kun ei kaksi kättä riitä, tai sitten vaan pistän ne särki niin saan ruuvailtua loput paikalleen kun ei noilla ole mitään virkaa.
 
No niin tuossa kun otin asennussarjaa ja motivoiduin kokeilemaan uudestaan. Auton akku, kaapelit kiinni - napista käyntiin. Kylmänä tyhjäkäynti oli taas tyyliin punaisella. Sitten kun ryyppy tippui pelistä pois niin sain säädeltyä jotenkin niin että hädintuskin pysyi käynnissä, mutten saanut sopivaksi. Lämpimänäkin lähti käyntiin vaikka kuinka monta kertaa nyt kun virtaa oli ns. riittävästi. Diesel volvon isohko akku.

Kaasari tosiaan on putsattu viime kesänä ja vaihdettu uusi kalvo. Tää kalvokin on ehkä vähän kysymys kun siinä oli joku millin ero jossain, täysin alkuperäistä ei saa mistään. Kaverin bensalenkkari poika siis teki tämän homman. Tässä kohtaa pitää muistaa että mun osaamiset ei riitä edes tuollaiseen mikä tuli teininä jo huomattua että työkalut ei vaan pysy käsissä ja osaaminen 404.

Kilsoja tuolla on mittarissa ööö taisi olla 1500 nyt kun muistin vilkaista, siis tuhat viisisataa, ei typoja.

Venakoppaa en uskalla alkaa availemaan kun en niistäkään oikein ymmärrä vaikka kompastuisin vikaan.

Pitää huomenna käynnistellä uudestaan ja kattoa mikä on tyhjäkäynnin tilanne kylmänä. Tähän aikaan en enää viitsi huudattaa mitään. JOS se nyt sattuisi toimimaan ok niin sitten pitäisi vielä taiteilla katteet jotenkin paikalleen, jotkut klipsit lähteneet pois paikaltaa enkä nyt ainakaan saanut niitä kohdilleen kun ei kaksi kättä riitä, tai sitten vaan pistän ne särki niin saan ruuvailtua loput paikalleen kun ei noilla ole mitään virkaa.
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...
 
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...
Ja jos ne venttiilit vuotaa vain vähän, niin se jaksaa apuvirralla lähteä käyntiin, kun reilummilla kierroksilla saa riittävästi puristusta kun ei kerkeä vuotaa venttiileistä niin paljon pihalle...
Suuri osa kiinankoneiden käynnistymisvioista johtuu venttiilien kantamisesta.
 
Nissan Almera -98. Yhtäkkiä outo vika, kun käynnistää aamulla auton alkaa palamaan öljyvalo, antaa kierroksia 4000 asti niin sammuu eikä enään syty.
Ilmeisesti aina kun kylmiltään käynnistää niin syttyy öljyvalo ja antaa kierroksia niin sammuu.
Kauppa reissun jälkeen käynnistin auton niin ei syttynyt öljyvalo eli kone oli lämmin.
Öljyt on tarkistettu ja vaihdettu n. 4000km sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos ne venttiilit vuotaa vain vähän, niin se jaksaa apuvirralla lähteä käyntiin, kun reilummilla kierroksilla saa riittävästi puristusta kun ei kerkeä vuotaa venttiileistä niin paljon pihalle...
Suuri osa kiinankoneiden käynnistymisvioista johtuu venttiilien kantamisesta.

Aikasempi skoba oli saman merkkinen, nelitahtari kanssa. 98a tankkiin vaan ja aina toimi. Yamaha Virago taas oli ihan solmussa yhden talven jälkeen kun en muistanut laittaa säilöntäainetta tankkiin. Lumilinko ilman lisäaineita lähti kanssa syksyllä yhdellä nykäisyllä käyntiin. Nurtsin leikkuri kanssa keväällä mutta siinä aina ollut pienkone bensaa.

Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...

Ei se viime kesänäkään toiminu kunnolla, muutama kymmenen kilsaa kai ja sitten ajoin 500m päähän missä hyvää yritystä ja työntämällä kotiin. Eipä tuossa taida muuta olla kun tyhjäkäynnin säätö.

Jos se ei tuosta viikon sisään parane tai saa ihan oikeaa mekaanikkoa kosittua kattomaan sitä, niin kampe häviää pihalta kyllä. Ei jaksa tuollaista rahareikää mihin ei voi ikinä luottaa.
 
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Ihme juttu tämä "nykybensa", sillä sellaista ei ole osunut kertaakaan omaan eikä tuttavien tankkiin vaikka siitä on puhuttu jo ainakin -80 luvulta saakka. Ongelmia ei ole syntynyt talven yli seisoneissa mopoissa, perämoottoreissa, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ym., eikä myöskään henkilöautossa. Onko näistä ongelmista oikeasti jotain näyttöä vai onko vain onni ollut myötä.
 
Ihme juttu tämä "nykybensa", sillä sellaista ei ole osunut kertaakaan omaan eikä tuttavien tankkiin vaikka siitä on puhuttu jo ainakin -80 luvulta saakka. Ongelmia ei ole syntynyt talven yli seisoneissa mopoissa, perämoottoreissa, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ym., eikä myöskään henkilöautossa. Onko näistä ongelmista oikeasti jotain näyttöä vai onko vain onni ollut myötä.
Onni myötä tai sitten on sellanen kone, joka ei oo kauheen ronkeli polttoaineesta ja et oo huomannut vaan asiaa. Itellä on Stihl raivaussaha, joka on aika herkkä tolle polttoaineen laadulle. Lämpösessä tilassa ja kuukauden seisonu, niin saa nykiä hien pintaan perus 98E5 pohjalta sekotettua (+2% öljyä), että ensimmäiset savut saa. Pienkonebensalla lähtee selvästi helpommalla pidemmästä seisonnasta. Toisesta ääripäästä on Hondan moottorilla oleva ruohonleikkuri, joka oli just melkein täyden vuoden ulkona katoksessa ja ilman suurempia temppuja läks eilen about 5 vetäsyllä käyntiin. Tosin ruohonleikkurissa oli pienkonebensaa tankki täynnä. Ja varastoitaessa kannattaakin olla tankki täynnä, ettei pääse esim vettä kondensoitumaan ja muutenkin haihtuvuus pysyy pienempänä. Jos muistaa vielä viimeisen tankin ennen seisontaan laittoa ajaa tommosella alkylaattibensalla, niin kaasuttimet pysyy puhtaana seisonnan yli.
 
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...

6v ajanut nyt kaasari moottorisella moottoripyörällä, kertaakaan ei ole tarvinnut kaasareita putsata talven jäljiltä "nyky bensoilla".
 
2 kpl Stihlin moottorisahoja. Puoli vuotta jos ollut sekoitettu 98e tankissa, niin joutuu käytännössä vaihtamaan bensat tuoreisiin jos haluaa käyntiin ilman pitkää taistelua.
 
Ihme juttu tämä "nykybensa", sillä sellaista ei ole osunut kertaakaan omaan eikä tuttavien tankkiin vaikka siitä on puhuttu jo ainakin -80 luvulta saakka. Ongelmia ei ole syntynyt talven yli seisoneissa mopoissa, perämoottoreissa, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ym., eikä myöskään henkilöautossa. Onko näistä ongelmista oikeasti jotain näyttöä vai onko vain onni ollut myötä.

Samaa itsekin ihmetellyt.Bensan kanssa ei ole ongelmia ollut vaikka olis mitä jämiä käytetty, tosin eipä oo mitään tappiin viritettyjä vehkeitäkään.

Sen sijaan dieselin kanssa on ollut ongelmia, jonkinlaisen bakteerin ja/tai levän muodossa, joka tukkii paikkoja ja tarttuu alumiinipinnoille kuin ruoste..
 
Nissan Almera -98. Yhtäkkiä outo vika, kun käynnistää aamulla auton alkaa palamaan öljyvalo, antaa kierroksia 4000 asti niin sammuu eikä enään syty.
Ilmeisesti aina kun kylmiltään käynnistää niin syttyy öljyvalo ja antaa kierroksia niin sammuu.
Kauppa reissun jälkeen käynnistin auton niin ei syttynyt öljyvalo eli kone oli lämmin.
Öljyt on tarkistettu ja vaihdettu n. 4000km sitten.
Varmaan nyt ihan eka on jo se öljymäärä tarkistettu tikusta?
 
Samaa itsekin ihmetellyt.Bensan kanssa ei ole ongelmia ollut vaikka olis mitä jämiä käytetty, tosin eipä oo mitään tappiin viritettyjä vehkeitäkään.

Sen sijaan dieselin kanssa on ollut ongelmia, jonkinlaisen bakteerin ja/tai levän muodossa, joka tukkii paikkoja ja tarttuu alumiinipinnoille kuin ruoste..
Pienkaivinkoneen tankin ja ruiskun väli meni tukkoon jostain levästä. Maatilaileva sukulainen sano että ihan normaalia dieselin kanssa.
 
6v ajanut nyt kaasari moottorisella moottoripyörällä, kertaakaan ei ole tarvinnut kaasareita putsata talven jäljiltä "nyky bensoilla".
Ei mene nallekarkit taas tasan :D

Xjr:n kaasarit oli joka kevät sellaisessa "limassa" ja jawassa sokerina. Säilytys kylmässä tallissa.
20190702_135343_copy_1512x2016.jpg
 
Nissan Almera -98. Yhtäkkiä outo vika, kun käynnistää aamulla auton alkaa palamaan öljyvalo, antaa kierroksia 4000 asti niin sammuu eikä enään syty.
Ilmeisesti aina kun kylmiltään käynnistää niin syttyy öljyvalo ja antaa kierroksia niin sammuu.
Kauppa reissun jälkeen käynnistin auton niin ei syttynyt öljyvalo eli kone oli lämmin.
Öljyt on tarkistettu ja vaihdettu n. 4000km sitten.

Kuka alkaa ryntäyttää kierroksilla jos öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä. :hmm:
Ilmeisesti kakkoskulkine ja ei niin väliä.
Jos öljynmäärä on tarkastettu 4000km sitten, niin suosittelen tarkistamaan välittömästi uudestaan.
 
Ja suodatin tietty vaihtunut myös joka kerta, mitenkä pitkiä öljynvaihtovälit ovat olleet?
15000-20000km välein. Suodatin vaihdettu myös.

Nyt kävin testaamassa niin lähti normaalisti käyntiin eikä jääny palamaan öljyvalo. Öljyn määrä pysynyt samana eli ei oo vähentynyt eikä lisääntynyt.
Eli näillä näkymin siellä on ilmeisesti tukkoutumassa öljysihti ja osa kerkesi veikata antureita.
 
Viimeksi muokattu:
15000-20000km välein. Suodatin vaihdettu myös.

Nyt kävin testaamassa niin lähti normaalisti käyntiin eikä jääny palamaan öljyvalo. Öljyn määrä pysynyt samana eli ei oo vähentynyt eikä lisääntynyt.
Eli näillä näkymin siellä on ilmeisesti tukkoutumassa öljysihti ja osa kerkesi veikata antureita.
Voi olla tukoksia. Mutta voi olla toki öljynpaineen anturi tai öljypumppu. Saako tosta vikakoodeja pihalle? Viallinen anturi voisi antaa vikakoodia.
 
Ei mene nallekarkit taas tasan :D

Xjr:n kaasarit oli joka kevät sellaisessa "limassa" ja jawassa sokerina. Säilytys kylmässä tallissa.

Ihan samoja kokemuksia on, enkä keksi muuta kuin, että pumppubensoissa on huomattavia laatuvaihteluita.
Joskus mopo selvinnyt talven seisotuksesta hyvin, toisinaan kaasutin keväällä on ollut ihan hartsissa ja kaikki suuttimet tukossa. Mopossa suuttimet ovat vielä tosi pieniä, että kun hartsia näkyy yhtään silmällä, saa purkaa koko kaasuttimen.

Sen jälkeen, kun olen laittanut talviseisotukseen pienkonebensaa, niin aina on kaasutin ollut keväällä puhdas ja pakokaasut lievemmän hajuisia. Mutta polttoainelinja pitää olla täynnä pienkonebensaa, jos sitä on sekoitettu vaikka puoleen tankkiin pumppubensaan, niin ei auta.

Joskus Nesteen esittelijä sanoi, että öljynjalostuksessa polttoaineista tulee ylipuhtaita ja lopuksi mukaan sekoitetaan prosessissa syntynyttä kuonaa, että polttoaine juuri täyttää laatukriteerit. Saadaan "jäte" hyötykäyttöön, eikä se lyhyellä varastoinnilla tai isommissa autojen moottoreissa aiheuta ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
4t Hondan mönkijä "nykybensalla" talven jäljiltä toistuvasti kaasarin purkukunnossa.
 
Fordin 1.8 tdci motarille kiihdyttäessä rupes pitämään lievää rynkytysääntä ja täristämään. Samalla kierrokset hyyty ja moottori sammui. Starttia kun pyörittää niin kuuluu vain tasainen pyörimisen ääni, eli tuntuu kuin männät ei liikkuisi ollenkaan tai niissä ei olisi lainkaan vastusta. Apulaitehihna moottorin toisella puolella kyllä pyörii startin mukana eli yhteys sinne asti on. Auto myös liikkuu eteenpäin startin voimin vaihde päällä startatessa. Eli diagnoosina jakohihnan katkeaminen ja sitä myöten myös venttiilit rikki jonka takia ei mitään pyörintävastusta?
 
Fordin 1.8 tdci motarille kiihdyttäessä rupes pitämään lievää rynkytysääntä ja täristämään. Samalla kierrokset hyyty ja moottori sammui. Starttia kun pyörittää niin kuuluu vain tasainen pyörimisen ääni, eli tuntuu kuin männät ei liikkuisi ollenkaan tai niissä ei olisi lainkaan vastusta. Apulaitehihna moottorin toisella puolella kyllä pyörii startin mukana eli yhteys sinne asti on. Auto myös liikkuu eteenpäin startin voimin vaihde päällä startatessa. Eli diagnoosina jakohihnan katkeaminen ja sitä myöten myös venttiilit rikki jonka takia ei mitään pyörintävastusta?
Taitaa juu olla jakohihna katki ja venat solmussa :|
 
Ai niin jossain autoissa saa varmuuden öljykorkin reiästä startatessa huomaa ettei nokka pyöri. Rellun 1.6 ja 1.8 koneissa ainaki nokka näkyy
 
1.8 tdci:ssä mahtuu varmaan vähän kampeemaan jakohihnan suojakoppaa auki niin näkee pyöriikö siellä mitään.
 
Potilas on Honda Hrv 2002 cvt automaatti 4wd.
Vasen vetoakseli tarvitsee uusia ja löytyisi yllättäen kohtuu hintaan suomipurkaamolta, mutta on manuaalista.
Esim. Autodocin sivuilla joidenkin kohdalla näyttäisi että sopii molempiin, uskaltaakohan luottaa?
Saisi vain nopeemmin tuolta purkaamolta kuin edullisista kaupoista.

Edit: Ei käy samat manuaaliin ja automaattiin. Uusi onneksi löytyi edullisesti Tallinnasta, ei tarvinnut käytettyä ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
4t Hondan mönkijä "nykybensalla" talven jäljiltä toistuvasti kaasarin purkukunnossa.
Selvennyksenä, että "nykybensalla" tarkoitetaan etanolia sisältävää, eli E5 tai E10. Ennen vanhaan oli vähemmän bensan vanhenemiseen liittyviä juttuja, kun bensaa ei lantrattu viinalla.
 
Fordin 1.8 tdci motarille kiihdyttäessä rupes pitämään lievää rynkytysääntä ja täristämään. Samalla kierrokset hyyty ja moottori sammui. Starttia kun pyörittää niin kuuluu vain tasainen pyörimisen ääni, eli tuntuu kuin männät ei liikkuisi ollenkaan tai niissä ei olisi lainkaan vastusta. Apulaitehihna moottorin toisella puolella kyllä pyörii startin mukana eli yhteys sinne asti on. Auto myös liikkuu eteenpäin startin voimin vaihde päällä startatessa. Eli diagnoosina jakohihnan katkeaminen ja sitä myöten myös venttiilit rikki jonka takia ei mitään pyörintävastusta?
Oliko paljon ajettu hihnalla?
 
Jos hanskalokerossa olevaan gatesin lappuun uskominen niin jotain 40tkm ja 4 vuotta. Auto lähti tänään kotipihasta seuraavalle omistajalle. Oli harvinaisen ongelmainen auto
Ylläri jos Gatesi porsi. Itse ajoin Gatesin sarjalla noin 5km jonka jälkeen onneksi kurkkasin kopan alle, hihna oli enää puoliksi pyörillä, kun kiristin oli korkannut.

Enää ei kyllä ikinä tule mitään gatesia. Inaa tuli tilalle, inan kiristimen sisus terästä, Gatesin kasattu ohuista aluvaluosista.
 
Alkoi hieman jännittää. Laitoin Gatesin setin viime kesänä ja sen olisi tarve vielä kestää 135tkm:ä. Olisi ollut edukkaampiakin settejä, mutta kuvittelin Gatesin olevan laatua.

Asiasta toiseen:
Jarrut täristävät. Koska tärinä ei tunnu vähääkään ratissa, päättelin ongelman olevan takalevyissä. Mittasin heittokellolla molemmat levyt. Oikealla on heittoa 0,11mm ja vasemmalla 0,025mm. Kuvittelen siis tärinän johtuvan oikeasta takalevystä. Tietysti kaikkien ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa molemmat levyt, mutta olen vaihtamassa ainakin aluksi vain enemmän heittävän, koska levyt eivät ole vanhat.
 
Tietysti kaikkien ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa molemmat levyt, mutta olen vaihtamassa ainakin aluksi vain enemmän heittävän, koska levyt eivät ole vanhat

Osia saa tietysti monesta paikasta, mutta esim. Motonet myy levyt vain pareittain.(ellei asennuspuoli ole yksilöity)
 
Asiasta toiseen:
Jarrut täristävät. Koska tärinä ei tunnu vähääkään ratissa, päättelin ongelman olevan takalevyissä. Mittasin heittokellolla molemmat levyt. Oikealla on heittoa 0,11mm ja vasemmalla 0,025mm. Kuvittelen siis tärinän johtuvan oikeasta takalevystä. Tietysti kaikkien ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa molemmat levyt, mutta olen vaihtamassa ainakin aluksi vain enemmän heittävän, koska levyt eivät ole vanhat.
On kyllä mitättömän pieni heitto. Tuommoinen tulee ihan jos on pienikin roska tai ruostehippu navan ja levyn välissä. Ota levyt irti, puhdista pinnat ja hinkkaa santapaperilla kitkapinnat puhtaaksi, jos harrastuneisuutta riittää.
 
15000-20000km välein. Suodatin vaihdettu myös.

Nyt kävin testaamassa niin lähti normaalisti käyntiin eikä jääny palamaan öljyvalo. Öljyn määrä pysynyt samana eli ei oo vähentynyt eikä lisääntynyt.
Eli näillä näkymin siellä on ilmeisesti tukkoutumassa öljysihti ja osa kerkesi veikata antureita.

Mikä moottori, paljonko ajettu?

Onhan tuo ihan liian pitkä vaihtoväli. Valmistaja kertoo normaaliksi vaihtoväliksi 15tkm, raskaassa käytössä, johon voisi laskea esim. pätkäajon talvella ja
tietty jos vetää jotain, niin 7,5tkm. Itse olen käyttänyt 10tkm vaihtoväliä.

Voisi tehdä moottorin sisäpesun ohjeen mukaisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 954
Viestejä
4 679 488
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom