Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Fordin 1.8 tdci motarille kiihdyttäessä rupes pitämään lievää rynkytysääntä ja täristämään. Samalla kierrokset hyyty ja moottori sammui. Starttia kun pyörittää niin kuuluu vain tasainen pyörimisen ääni, eli tuntuu kuin männät ei liikkuisi ollenkaan tai niissä ei olisi lainkaan vastusta. Apulaitehihna moottorin toisella puolella kyllä pyörii startin mukana eli yhteys sinne asti on. Auto myös liikkuu eteenpäin startin voimin vaihde päällä startatessa. Eli diagnoosina jakohihnan katkeaminen ja sitä myöten myös venttiilit rikki jonka takia ei mitään pyörintävastusta?
Taitaa juu olla jakohihna katki ja venat solmussa :|
 
Ai niin jossain autoissa saa varmuuden öljykorkin reiästä startatessa huomaa ettei nokka pyöri. Rellun 1.6 ja 1.8 koneissa ainaki nokka näkyy
 
1.8 tdci:ssä mahtuu varmaan vähän kampeemaan jakohihnan suojakoppaa auki niin näkee pyöriikö siellä mitään.
 
Potilas on Honda Hrv 2002 cvt automaatti 4wd.
Vasen vetoakseli tarvitsee uusia ja löytyisi yllättäen kohtuu hintaan suomipurkaamolta, mutta on manuaalista.
Esim. Autodocin sivuilla joidenkin kohdalla näyttäisi että sopii molempiin, uskaltaakohan luottaa?
Saisi vain nopeemmin tuolta purkaamolta kuin edullisista kaupoista.

Edit: Ei käy samat manuaaliin ja automaattiin. Uusi onneksi löytyi edullisesti Tallinnasta, ei tarvinnut käytettyä ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
4t Hondan mönkijä "nykybensalla" talven jäljiltä toistuvasti kaasarin purkukunnossa.
Selvennyksenä, että "nykybensalla" tarkoitetaan etanolia sisältävää, eli E5 tai E10. Ennen vanhaan oli vähemmän bensan vanhenemiseen liittyviä juttuja, kun bensaa ei lantrattu viinalla.
 
Fordin 1.8 tdci motarille kiihdyttäessä rupes pitämään lievää rynkytysääntä ja täristämään. Samalla kierrokset hyyty ja moottori sammui. Starttia kun pyörittää niin kuuluu vain tasainen pyörimisen ääni, eli tuntuu kuin männät ei liikkuisi ollenkaan tai niissä ei olisi lainkaan vastusta. Apulaitehihna moottorin toisella puolella kyllä pyörii startin mukana eli yhteys sinne asti on. Auto myös liikkuu eteenpäin startin voimin vaihde päällä startatessa. Eli diagnoosina jakohihnan katkeaminen ja sitä myöten myös venttiilit rikki jonka takia ei mitään pyörintävastusta?
Oliko paljon ajettu hihnalla?
 
Jos hanskalokerossa olevaan gatesin lappuun uskominen niin jotain 40tkm ja 4 vuotta. Auto lähti tänään kotipihasta seuraavalle omistajalle. Oli harvinaisen ongelmainen auto
Ylläri jos Gatesi porsi. Itse ajoin Gatesin sarjalla noin 5km jonka jälkeen onneksi kurkkasin kopan alle, hihna oli enää puoliksi pyörillä, kun kiristin oli korkannut.

Enää ei kyllä ikinä tule mitään gatesia. Inaa tuli tilalle, inan kiristimen sisus terästä, Gatesin kasattu ohuista aluvaluosista.
 
Alkoi hieman jännittää. Laitoin Gatesin setin viime kesänä ja sen olisi tarve vielä kestää 135tkm:ä. Olisi ollut edukkaampiakin settejä, mutta kuvittelin Gatesin olevan laatua.

Asiasta toiseen:
Jarrut täristävät. Koska tärinä ei tunnu vähääkään ratissa, päättelin ongelman olevan takalevyissä. Mittasin heittokellolla molemmat levyt. Oikealla on heittoa 0,11mm ja vasemmalla 0,025mm. Kuvittelen siis tärinän johtuvan oikeasta takalevystä. Tietysti kaikkien ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa molemmat levyt, mutta olen vaihtamassa ainakin aluksi vain enemmän heittävän, koska levyt eivät ole vanhat.
 
Tietysti kaikkien ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa molemmat levyt, mutta olen vaihtamassa ainakin aluksi vain enemmän heittävän, koska levyt eivät ole vanhat

Osia saa tietysti monesta paikasta, mutta esim. Motonet myy levyt vain pareittain.(ellei asennuspuoli ole yksilöity)
 
Asiasta toiseen:
Jarrut täristävät. Koska tärinä ei tunnu vähääkään ratissa, päättelin ongelman olevan takalevyissä. Mittasin heittokellolla molemmat levyt. Oikealla on heittoa 0,11mm ja vasemmalla 0,025mm. Kuvittelen siis tärinän johtuvan oikeasta takalevystä. Tietysti kaikkien ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa molemmat levyt, mutta olen vaihtamassa ainakin aluksi vain enemmän heittävän, koska levyt eivät ole vanhat.
On kyllä mitättömän pieni heitto. Tuommoinen tulee ihan jos on pienikin roska tai ruostehippu navan ja levyn välissä. Ota levyt irti, puhdista pinnat ja hinkkaa santapaperilla kitkapinnat puhtaaksi, jos harrastuneisuutta riittää.
 
15000-20000km välein. Suodatin vaihdettu myös.

Nyt kävin testaamassa niin lähti normaalisti käyntiin eikä jääny palamaan öljyvalo. Öljyn määrä pysynyt samana eli ei oo vähentynyt eikä lisääntynyt.
Eli näillä näkymin siellä on ilmeisesti tukkoutumassa öljysihti ja osa kerkesi veikata antureita.

Mikä moottori, paljonko ajettu?

Onhan tuo ihan liian pitkä vaihtoväli. Valmistaja kertoo normaaliksi vaihtoväliksi 15tkm, raskaassa käytössä, johon voisi laskea esim. pätkäajon talvella ja
tietty jos vetää jotain, niin 7,5tkm. Itse olen käyttänyt 10tkm vaihtoväliä.

Voisi tehdä moottorin sisäpesun ohjeen mukaisesti.
 
Osia saa tietysti monesta paikasta, mutta esim. Motonet myy levyt vain pareittain.(ellei asennuspuoli ole yksilöity)
Juu kyllä tässä tulee hankituksi kaksi levyä ja neljä palaa, mutta jäävät siten odottamaan seuraavaa levyn kieroutumista.
On kyllä mitättömän pieni heitto. Tuommoinen tulee ihan jos on pienikin roska tai ruostehippu navan ja levyn välissä. Ota levyt irti, puhdista pinnat ja hinkkaa santapaperilla kitkapinnat puhtaaksi, jos harrastuneisuutta riittää.
Uskoisin tuolla korjautuvan, jos vika olisi tullut renkaan vaihdon, jarruremontin tai jonkin muun yhteydessä. Nyt vika tuli yllättäen keskellä talvirengaskautta, eli kuvittelen levyn oikeasti kieroutuneen. Satulat eivät ole kelluvat, eli eivät roiku väljien tappien varassa. Molemmilta puolilta puristavan satulan rakenteessa on vähemmän väljiä paikkoja, eli kuvittelen olevan herkempi levyn kieroudelle.
 
Joskus auttaa kunnolliset jarruttelut. Parin kuukauden talviseisonnan jälkeen jarrut alkoivat täristämään, mutta muutamilla täysjarrutuksilla 100 km/h vauhdeista täristely katosi kokonaan.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Potilas Ford Fiesta -20, litrainen ecoboost manuaali.
Kytkinpolkimeen välittyy ajoittain hyvin herkästi värinää. Tämän huomaa jo ihan liikkeelle lähdettäessä sekä kiihdytettäessä 1, 2 tai kolmosvaihteella.
Muutoin kytkimen toiminnassa ei ole mitään normaalista poikkeavaa.

Ei ole kokemusta 3-pyttyisistä, joten ei tietoa miten nämä laitokset tärisee ja värisee.
 
Joskus auttaa kunnolliset jarruttelut. Parin kuukauden talviseisonnan jälkeen jarrut alkoivat täristämään, mutta muutamilla täysjarrutuksilla 100 km/h vauhdeista täristely katosi kokonaan.
Varmasti, mutta silloin levyt ovat suorat. Päivittäisessä käytössä alkavaan tärinään en pidä potentiaalisena lääkkeenä, ellei ole muuten jarruja säästelevä Hybridi. Meidän tapauksessa esim. kuuman levyn saama loskasuihku on voinut saada aikaan kieroutumisen. Vaimon ajelut huolehtivat meillä jarrujen säännöllisestä käytöstä.
 
Ei tuollainen CRC:n paikkausmassa toimi kuin hetken pakoputkessa. Oli autossa sellaiset pörinät, niin tuo korjausmassa auttoi sen pari viikkoa ja sitten tipahti pois eli taas pörisi. Vähän sen jälkeen tuli korjaamolla vaihdettua pakoputki uuteen.
 
Potilas Ford Fiesta -20, litrainen ecoboost manuaali.
Kytkinpolkimeen välittyy ajoittain hyvin herkästi värinää. Tämän huomaa jo ihan liikkeelle lähdettäessä sekä kiihdytettäessä 1, 2 tai kolmosvaihteella.
Muutoin kytkimen toiminnassa ei ole mitään normaalista poikkeavaa.

Ei ole kokemusta 3-pyttyisistä, joten ei tietoa miten nämä laitokset tärisee ja värisee.
Samanlaista oon huomannu oiskohan tuo 2018 vuosimallin vastaavassa, varmaan normaalia?
 
Samanlaista oon huomannu oiskohan tuo 2018 vuosimallin vastaavassa, varmaan normaalia?

Onko sulla ollut kauan toi yksilö ajossa? Näitähän on todella paljon liikenteessä, joten luulisi porukalla olevan kokemuksia näistä enemmänkin.
 
Samanlaista oon huomannu oiskohan tuo 2018 vuosimallin vastaavassa, varmaan normaalia?
Mulla on '18 ST. Siinäkin tuntee värinää, varsinkin kun reilusti kiihdyttää. Tosin tämä tieto tuskin hirveän hyödyllinen, koska tässä autossa on kytkin jo parhaat päivänsä nähnyt. Uutena en tiedä... Mutta toimii ihan hyvin.
 
Mulla on '18 ST. Siinäkin tuntee värinää, varsinkin kun reilusti kiihdyttää. Tosin tämä tieto tuskin hirveän hyödyllinen, koska tässä autossa on kytkin jo parhaat päivänsä nähnyt. Uutena en tiedä... Mutta toimii ihan hyvin.

Ehkä tuo on sitten normaalia näissä. Tällä on päästelty 28tkm.
 
Mites vaginan hihna tsi:n (1.0 ja 1.4) puolat (taitaa kyllä olla samoja ollut jo ainakin 10v), onko sillä T10530 työkalulla käyttöä? Jos kahteen autoon vaihtaa tulpat niin 7 puolaa pitää irroittaa ja työkalu maksais 30€ niin tuntuisi hintansa arvoiselta jos edes 1/2h säästää ajassa.

Ruuvarillakin vissiin saa kammettua ihan hyvin paikassaan mutta ymmärsin että koneesta riippuen joku/jotkut puolat voi olla jossain montussa ettei väliin oikeen mitään saa.

Kokemuksia/mielipiteitä?
Sanoisin että ei tuo työkalu huono ollut. Puolat on todella piukassa tulpissa kiinni tai sitten tuo tunteeseen vaikuttaa siinä puolassa oleva joustava kumi joka tapauksessa hampaat irveessä sai vetää ja huonossa asennossa vieläpä. Ei kaduta työkalun osto vaikka en kokeillutkaan ainoatakaan irroittaa ilman sitä.

Yllättäen työn hasteellisimmat osuudet olivat saada tulppahylsy jatkovarren mukana ulos kolosta kun tulppa puri hylsyyn niin helvetin lujaa kiinni. Sekä ilmansuodattimen taaempi putkiklemmari kun se ei putkessa työnaikana pysynyt ja pomppasi myöskin pari kelpaa paskojen siirtoleuka pihtien välistä, tuossa myöskin liikerata oli niin pitkä että piti keksiä jotain väliin jotta täysin puristuneen klemmarin sai sellaiseen tilaan että siitä sai otettu uuden otteen niin että sem pystyi puristamaan kokonaan auki. ”Air guide hosen” klipsut olivat kanssa ihan perseestä, jotain puutikkuja työnsin välin pitämään niitä auki ja kalikan irrottua yksi tikuista putosi melkein ahtimeen :).
 
Mitä realistisia seurauksia voi olla sillä, jos vaggineen 1.6 tdi cr koneesta on suutin jollain tapaa rikki?

Ajelin tre-hki motaria 120km/h vakionopeudensäädin päällä, kun säädin putosi pois päältä, legendaarinen hehkuvalo alkoi vilkuttamaan ja moottori kävi selvästi huonosti.
Limp-mode meni tietysti myös päälle joten vedin seuraavasta liittymästä sivuun ja pientareelle parkkiin. Autosta virrat pois ja takaisin käyntiin, hehkuvalo ei enää vilku ja toimii normaalisti.

Varsinainen moottorin häiriövalo ei missään vaiheessa syttynyt, ainoastaan hehkuvalon vilkutus ja limp-mode. Koska vika ei toistunut ja kaikki tuntuu toimivan normaalisti olen jatkanut normaalia käyttöä.

Moottori on CAYC koodin kone eli 1,6tdi cr 77kW.
Koodi:
Trouble codes:
P020200 - Cylinder 2- Injector Circuit
Intermittent
Mileage: 248091 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 2351.75 1/min
Normed load value: 42.0 %
Vehicle speed: 122 km/h
Coolant temperature: 84 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.005 V
 
Pieni probleema Kia Proceed GT vm 2019 kanssa. Talvirenkailla auto kulki mukavasti suoraan ja suoralla tiellä ei tarvinnut paljon ohjailla, antoi mennä vaan.

Nyt kun keväällä vaihdoin kesärenkaat alle, niin meno muuttui. Rattia täytyy suoralla tiellä pitää hieman vinossa vasemmalle päin. Muuten lähtee ojaan. Aika rasittavaa ajaa. Sellainen fiilis että pitäisi tehdä pyörien suuntaus. Mutta miksi se nyt renkaiden vaihdon jälkeen alkoi?

Ajattelin kokeilla vaihtaa eturenkaat puolelta toiselle. Tiedä sitten onko se vain turhaa?

Ilmanpaineet tarkistettu ja kaikki ok 0,1 baariin sisällä

Kaikissa renkaissa samat merkinnät.
 
Viimeksi muokattu:
... ilmansuodattimen taaempi putkiklemmari kun se ei putkessa työnaikana pysynyt ja pomppasi myöskin pari kelpaa paskojen siirtoleuka pihtien välistä, tuossa myöskin liikerata oli niin pitkä että piti keksiä jotain väliin jotta täysin puristuneen klemmarin sai sellaiseen tilaan että siitä sai otettu uuden otteen niin että sem pystyi puristamaan kokonaan auki.

Hankalissa paikoissa oleviin itsepuristaviin klemmareihin on hyvä tämä kalu
 
Pieni probleema Kia Proceed GT vm 2019 kanssa. Talvirenkailla auto kulki mukavasti suoraan ja suoralla tiellä ei tarvinnut paljon ohjailla, antoi mennä vaan.

Nyt kun keväällä vaihdoin kesärenkaat alle, niin meno muuttui. Rattia täytyy suoralla tiellä pitää hieman vinossa vasemmalle päin. Muuten lähtee ojaan. Aika rasittavaa ajaa. Sellainen fiilis että pitäisi tehdä pyörien suuntaus. Mutta miksi se nyt renkaiden vaihdon jälkeen alkoi?

Ajattelin kokeilla vaihtaa eturenkaat puolelta toiselle. Tiedä sitten onko se vain turhaa?

Ilmanpaineet tarkistettu ja kaikki ok 0,1 baariin sisällä
Vaihda takarenkaat eteen jne joskus noistarengaista hajoaa sisältä jotain jolloin vetää. Pyöräsuuntaus ei pitäs olla ongelma. Tietty leveemmät renkaat ja urat tiessä kyllä ikävästi aiheuttaa vetelyä vetääkö kokoajan jos annat mennä sen vasemmalle vai palaako jossain vaiheessa kaistan reunassa takaisin päin
 
Pieni probleema Kia Proceed GT vm 2019 kanssa. Talvirenkailla auto kulki mukavasti suoraan ja suoralla tiellä ei tarvinnut paljon ohjailla, antoi mennä vaan.

Nyt kun keväällä vaihdoin kesärenkaat alle, niin meno muuttui. Rattia täytyy suoralla tiellä pitää hieman vinossa vasemmalle päin. Muuten lähtee ojaan. Aika rasittavaa ajaa. Sellainen fiilis että pitäisi tehdä pyörien suuntaus. Mutta miksi se nyt renkaiden vaihdon jälkeen alkoi?

Ajattelin kokeilla vaihtaa eturenkaat puolelta toiselle. Tiedä sitten onko se vain turhaa?

Ilmanpaineet tarkistettu ja kaikki ok 0,1 baariin sisällä

Kaikissa renkaissa samat merkinnät.
Jäykkä kesärengas ohjaa urasta tai tien kallistuksen mukaan, puslissa voi olla myös väljää...
 
Pieni probleema Kia Proceed GT vm 2019 kanssa. Talvirenkailla auto kulki mukavasti suoraan ja suoralla tiellä ei tarvinnut paljon ohjailla, antoi mennä vaan.

Nyt kun keväällä vaihdoin kesärenkaat alle, niin meno muuttui. Rattia täytyy suoralla tiellä pitää hieman vinossa vasemmalle päin. Muuten lähtee ojaan. Aika rasittavaa ajaa. Sellainen fiilis että pitäisi tehdä pyörien suuntaus. Mutta miksi se nyt renkaiden vaihdon jälkeen alkoi?

Ajattelin kokeilla vaihtaa eturenkaat puolelta toiselle. Tiedä sitten onko se vain turhaa?

Ilmanpaineet tarkistettu ja kaikki ok 0,1 baariin sisällä

Kaikissa renkaissa samat merkinnät.
Joko sulla on renkaiden tasapainoitus pielessä tai sitten sulla on joku renkaista viallinen, todennäköisesti se rengas mihin suuntaan auto lähtee kääntymään itsestään. Samanlainen tullut vastaan ja uusilla renkailla korjaantui. Toki jos ne renkaat on erikoisesti kuluneet niin suuntaus olisi hyvä tarkistaa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihda takarenkaat eteen jne joskus noistarengaista hajoaa sisältä jotain jolloin vetää. Pyöräsuuntaus ei pitäs olla ongelma. Tietty leveemmät renkaat ja urat tiessä kyllä ikävästi aiheuttaa vetelyä vetääkö kokoajan jos annat mennä sen vasemmalle vai palaako jossain vaiheessa kaistan reunassa takaisin päin

Kyllä se jatkuvasti vetää oikealle päin elikkäs ojaan. Niin reunaan en ole antanut mennä, että olisi koskaan palannut vetely keskelle päin.

googlettelin, niin joku oli pyörien tasapainotuksella saanut korjattua.

Taidan vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa päikseen. Eli vaihdan oikean puolen takarenkaan ja oikean puolen eturenkaan paikkaa. Ja sama vasemmalle. Etkö tätä tarkoittanut?

Tässä on kolme neljästä rengasta aika paljon kuluneet sisäsyrjältään. Yksi on todella pahasti, se on takana ja sen sisäsyrjä on 4-5 cm kohdalta ihan sileä. Tiedä sitte onko syytä vai seurausta. Minulla eka kesä tämän kanssa ja renkaat olivat kuluneet saadessani auton.
 
Kyllä se jatkuvasti vetää oikealle päin elikkäs ojaan. Niin reunaan en ole antanut mennä, että olisi koskaan palannut vetely keskelle päin.

googlettelin, niin joku oli pyörien tasapainotuksella saanut korjattua.

Taidan vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa päikseen. Eli vaihdan oikean puolen takarenkaan ja oikean puolen eturenkaan paikkaa. Ja sama vasemmalle. Etkö tätä tarkoittanut?

Tässä on kolme neljästä rengasta aika paljon kuluneet sisäsyrjältään. Yksi on todella pahasti, se on takana ja sen sisäsyrjä on 4-5 cm kohdalta ihan sileä. Tiedä sitte onko syytä vai seurausta. Minulla eka kesä tämän kanssa ja renkaat olivat kuluneet saadessani auton.
Jos renkaat ovat kuluneet reunasta niin varmasti puoltaa. Käyttäisin varalta pyöränkulmien tarkastuksessa ja säädössä ja ostaisin uudet renkaat.
 
Juu yleensä reunasta silleet renkaat viittaa nelipyöräsuuntauksen tarpeeseen. Todnök auraus kulmat vituillaat tai jos säädetty jo renkaat on pilalla kuluu kartioiksi eikä mene suoraan koskaan. Yleisesti ottaen uudet Autot säädetään tehtaalla puoltamaan aavistuksen oikealle ettei nukajtaminen tms ohjaamatta jättäminen aiheuttaisi nokka kolaria mutta se on hyvin vähäistä
 
Oisko suositella Tampereen seudulta hyvää pajaa joka korjais kiveniskemiä maalipinnassa ja pari ruosteläikkää helmassa ja lokasuojassa, edellinen omistaja oli ilmeisesti vähän huonosti korjauttanut lokasuojan ruosteen alun, kun on alkanut kupruilemaan. Auto on tosiaan 2007 saab 9-3, mutta maalipinta on muuten ihan hyvässä kunnossa, kiviä vaan meinaa sataa tuossa pirkkalan motarilla rekkojen perässä hyvää tahtia, että pitäs vähän niitä tilkkiä ja suojata ennenkuin leviää. Kynällä noista sais varmaan pienimmät itse korjattua, mutta jos sais jollain ammattilaisella kaikki laitettua kerralla.
 
Jos renkaat ovat kuluneet reunasta niin varmasti puoltaa. Käyttäisin varalta pyöränkulmien tarkastuksessa ja säädössä ja ostaisin uudet renkaat.

Ei ole tietoa onko suunnattu kulumisen jälkeen vai ei. Parasta varmaan ajaa nämä loppuun ja suunnata sitten.

Tältä ne näyttää.

Vaihdoin päikseen edestä taakse. Ehkä tuli paremmaksi, ehkä vain lumevaikutus.

Ei kiinnosta rengaskaupoille mennä, kun uudet maksaa sen tonnin kai. 225/40 r 18
 

Liitteet

  • IMG_20230520_155650.jpg
    IMG_20230520_155650.jpg
    327,9 KB · Luettu: 139
Jos on Leveä ja matalat kesärenkaat, niin korkeampien talvirenkaiden jäljiltä voi esiintyä vetelyä.
 
Jos on Leveä ja matalat kesärenkaat, niin korkeampien talvirenkaiden jäljiltä voi esiintyä vetelyä.

Itsellä oli 156 Alfa missä tuon huomasi hyvin, 16” talvirenkailla oikein mukava ajettava, ja vakiokokoisilla 17” kauhea uramagneetti. Minkäänlaisia säätöjä pl. auraus ei moisessa vehkeessä ollu.
 
Ei ole tietoa onko suunnattu kulumisen jälkeen vai ei. Parasta varmaan ajaa nämä loppuun ja suunnata sitten.

Tältä ne näyttää.

Vaihdoin päikseen edestä taakse. Ehkä tuli paremmaksi, ehkä vain lumevaikutus.

Ei kiinnosta rengaskaupoille mennä, kun uudet maksaa sen tonnin kai. 225/40 r 18
Eihän nuo pahalta näytä, sun orkkis kuvauksen mukaan toisessa reunassa ei pitäisi olla kulupintaa enää ollenkaan.

Bemarissa saa tuohon kuntoon ihan tehtaan camberilla.

Tietysti jos tuo ei se ole huonoin rengas ja huonoin on oikeasti sileä niin onhan sulla pyörät kulmat vituillaan.

Säätäisin heti ja pyytäisin nostamaan camberia pystyyn takaa jos renkaat tollaset, vähintään tehtaan ohjearvon äärilaitaan.

PS. Ei ne kumit tonnia maksa jos tilaat ulkomailta ja käyt veivaamassa jossain vanteelle ja ei tuollasella koolla edes merkkirenkaalla suomessa (toki 700+€ tuo on täällä).
 
Eihän nuo pahalta näytä, sun orkkis kuvauksen mukaan toisessa reunassa ei pitäisi olla kulupintaa enää ollenkaan.

Bemarissa saa tuohon kuntoon ihan tehtaan camberilla.

Tietysti jos tuo ei se ole huonoin rengas ja huonoin on oikeasti sileä niin onhan sulla pyörät kulmat vituillaan.

Säätäisin heti ja pyytäisin nostamaan camberia pystyyn takaa jos renkaat tollaset, vähintään tehtaan ohjearvon äärilaitaan.

PS. Ei ne kumit tonnia maksa jos tilaat ulkomailta ja käyt veivaamassa jossain vanteelle ja ei tuollasella koolla edes merkkirenkaalla suomessa (toki 700+€ tuo on täällä).

Tossa huonoin rengas. Eli muutaman sentin verran täysin sileää.

Totta, ei kesärenkaat maksa niin paljon. Talvirenkaat helposti yli tonnin.
 

Liitteet

  • IMG_20230520_201251.jpg
    IMG_20230520_201251.jpg
    294,1 KB · Luettu: 145
Kyllä nuo kulmat vituillaan on jos toinen puoli oli edeltävä kuva. Minimissään camberia on niin paljon että normiajoon riittää paljon pystympi kulma. Tuo camber vaikuttaa myöskin paljon uraherkkyyteen.

Ehdottomasti kävisin säätämässä. En kyllä silti renkaita vaihtaisi kun pääkulutuspintaa on hyvin jäljellä. Ei tuo rengas toki säädönkään jälkeen enää ”optimaalisesti toimi”, mutta tuskin mitään merkittävää puoltoa silti tekee jos rengas säädetty kunnolla pystyyn. Säädön jälkeen tuollakin renkaalla uraherkkyys pitäisi olla minimaalista.

Mikä auto sulla on, esim bemari haluaa säätöön painoa sekä kuskin&hantin&takaluukkuun. Nuo kannattaa mielestäni vaatia jokaiseen autoon, vähintään kuskin paikalle 40kg. Ja katso/käy autossa sisällä ratin lukituksen jälkeen että se on mielestäsi suorassa. Mikään muu vituta enemmän kuin suoraan menevä auto jossa ratti vinossa :). Tuokin pitää siis katsoa ilman omaa painoa esim takaikkunan läpi, toinen huonompi vaihtis on ottaa painot kuskin puolelta pois ja istua itte et pitä ratti halutussa asennossa kun se lukitaan ja sitten ulos& painot sisään.

Fiksussa paikassa säätö maksoi joku 6v sitte 110€ eli mitään merkkarin 200+€ hintaa ei kannata nytkään maksaa.
 
,nykyisin kyllä laser tms kehittynyt 4pyöräsuuntaus kehoittaa laittaa ratti suoraan ja käännellä joka suuntaan jotta ratti on varmasti suorassa. Jos suuntauksen jälkeen ratti on vinossa on siellä ollut tumpelo asentaja jopa vanhoissa laitteissa lähdettiin siitä että ratti on suorassa. Jos pelkät aurauskulmat säätä eikä 4 pyöräsuuntausta niin saattaa olla että takan akseli on aavistuksen vinossa jolloin taas ratti suorassa auto ei menekään suoraan.Ainoastaan 4pyörä suuntaus laitteella varmistetaan että auto menee suoraan silloin kun ratti on suorassa.
 
Eihän se järjestelmä mistään tiedä että missä asennossa ratti on kun se on lukittu. Ratti voi olla vaikka 10 astetta vinossa niin raidetankoja säätämällä saadaan silti auto kulkemaan suoraan. Lisäksi kun siellä autossa ”ei voi olla” sisällä niin ratin suoraan saaminen ei ole kovin/täysin triviaalia, sanotaan että nyt hehtaarilla että asteen vinossa oleva ratti pistää jo silmään ja tuota asteen vinoutta ei oviaukosta katsomalla/kurkkaamalla huomaa.

Omassa E61 bemarissa oli ainakin vilkun ja valojen viikset eri tasossa, eli jos laitoit ratin siten että viikset näkyi yhtä paljon ”välistä” niin vituiks meni. Ekan kerran kun kävin suuntaamassa niin ei tullut hyvä ku omin päin tekivät. Korjasivat ja minä sanoin koska ratti on hyvä. Toisella kertaa kun vaihdoin etupään osia ja vein suunnattavaksi eri paikkaan niin sanoin suoraan että minä päätän/kerron mihin ratti laitetaan niin ei tartte tulla rekkulan kanssa takas - kelpasi tekijöille enemmän kuin hyvin ja sanoivat että onhan noita eri autoja ominpäin vaikea hahmottaa vs. kuski ite joka veivannut autoa vuosia. Hiton hyvä tuli suoran molemmilla jälkimmäsillä kerroilla eikä siinä ekassakaan itse kulkupuolessa mitään vikaan ollut.

Eka rekkula säädettiin niin että vähän arvottiin lisäpainoja, istuin autossa sisällä, nosturilla ylös ja vain raidetankoja säädettiin. Ei niitä pyöritetty tyyliin 1/8 kierrosta enempää (toista löysättiin, toists kiristettiin), mutta kun ei se isosta ole kiinni…
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se jatkuvasti vetää oikealle päin elikkäs ojaan. Niin reunaan en ole antanut mennä, että olisi koskaan palannut vetely keskelle päin.

googlettelin, niin joku oli pyörien tasapainotuksella saanut korjattua.

Taidan vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa päikseen. Eli vaihdan oikean puolen takarenkaan ja oikean puolen eturenkaan paikkaa. Ja sama vasemmalle. Etkö tätä tarkoittanut?

Tässä on kolme neljästä rengasta aika paljon kuluneet sisäsyrjältään. Yksi on todella pahasti, se on takana ja sen sisäsyrjä on 4-5 cm kohdalta ihan sileä. Tiedä sitte onko syytä vai seurausta. Minulla eka kesä tämän kanssa ja renkaat olivat kuluneet saadessani auton.

Mulla oli pari vuotta sitten autossa erittäin sliksit 2 rengasta, ja sitten 2 hyvällä pinnalla täysin paskaa rengasta. Vein auton keväällä renkaitten vaihtoon, mutten huomannut sanoa että että ne "huonommat" sitten eteen. Siitä sitten liikkeelle ja ratti vinossa, vähän veti kait oikealle. Takaisin pajalle ja etu- takarenkaat vaihtoi paikkaa ja ongelma poistui.
Sen verran kurja rengastus oli kuitenkin että Kärkkäiseltä tilasin uudet gummit joka nurkkaan ja kovaa ajoa. nelipyörämittausta ei tehty missään vaiheessa, mutta ei ole renkaat kuluneet mitenkään epätasaisesti.

Sun renkaiden hintaluokassa kyllä voi olla paikallaan tehdän se suuntaus kun se ei loputa hirveitä maksa vs. renkaiden hinta.
 
Sun renkaiden hintaluokassa kyllä voi olla paikallaan tehdän se suuntaus kun se ei loputa hirveitä maksa vs. renkaiden hinta.
Just näin, kun renkaat maksaa kikkaillenkin liki 1500€/molemmat kierros, niin tyhmää yrittää säästää 100+€ siinä ainoassa asiassa joka takaa ettei nuo kummatkin renkaat kulu normaalia nopeammin vaihtokuntoon.

Ja siten kun ne kulmat on säädetty niin esim. itse vaihdoin raidentangot puoli kerrallaan. Ensin mitalla vanhalla hollille, sitten pieni 300m lenkki ja 1/8 tai 1/16 veivaus kerrallaan kunnes ratti ja auto suorassa. Tämän jälkee toisen vaihto ja sama säätöiteraatio -> renkaat kulu tasaisesti edelleen vuosia tasaisesti&auto meni suoraan&ratti pysyi suorassa. Säätö on nopea kun pihassa ajaa ramppien päälle ja ”hohtimet” maasta käteen ja pieni säätö ennen uutta lenkkiä. Eli ei niitä kulmia koko ajan tartte olla säätämässä, olennaista on tietää että ne on ollut kohdallaan niin piste mihin verrata…
 
Ei saatana jos raidetangon nivelet vanhat ne samalla vaihtoon ennen suuntausta.ei niitä ikinä saa arvojen sisään kotikonstein kun raidetangon päitä vaihtaa. Lähelle saa muttei täydellistä. Jo se että valmistaja yleensä etuvedoissa antaa harittavan arvon kun on laskettu että ajossa silloin kulmat on oikein
 
No mä vaihdoin 10v aikana 3 krt raidetangon ulkopään toiselle puolen, 2krt toisella ja yhden kerran samalla myös sisemmät. Ohjaukseen ei katsastuksessa pompannut pää vaikuttanut mitään. Onhan siellä jo valmiiksi 10v vanhassa autossa muutakin väljää et mielestäni ihan turhaa alkaa vaihtamaan mitään yksittäisiä pisteosia jos ne ovat ”ehjiä” ja yhtä hyvin kulki myöskin vaihdon jälkeen kunhan tosiaan vaihtoi puolen kerrallaan ja sääti välissä ”samaksi”. Vaihdetut osat oli ihan ”oem”-laatua eikä mitään halvinta kuraa, 1xTRW ja loput lemföferiä.
 
Kyllä nuo kulmat vituillaan on jos toinen puoli oli edeltävä kuva. Minimissään camberia on niin paljon että normiajoon riittää paljon pystympi kulma. Tuo camber vaikuttaa myöskin paljon uraherkkyyteen.

Ehdottomasti kävisin säätämässä. En kyllä silti renkaita vaihtaisi kun pääkulutuspintaa on hyvin jäljellä. Ei tuo rengas toki säädönkään jälkeen enää ”optimaalisesti toimi”, mutta tuskin mitään merkittävää puoltoa silti tekee jos rengas säädetty kunnolla pystyyn. Säädön jälkeen tuollakin renkaalla uraherkkyys pitäisi olla minimaalista.

Mikä auto sulla on, esim bemari haluaa säätöön painoa sekä kuskin&hantin&takaluukkuun. Nuo kannattaa mielestäni vaatia jokaiseen autoon, vähintään kuskin paikalle 40kg. Ja katso/käy autossa sisällä ratin lukituksen jälkeen että se on mielestäsi suorassa. Mikään muu vituta enemmän kuin suoraan menevä auto jossa ratti vinossa :). Tuokin pitää siis katsoa ilman omaa painoa esim takaikkunan läpi, toinen huonompi vaihtis on ottaa painot kuskin puolelta pois ja istua itte et pitä ratti halutussa asennossa kun se lukitaan ja sitten ulos& painot sisään.

Fiksussa paikassa säätö maksoi joku 6v sitte 110€ eli mitään merkkarin 200+€ hintaa ei kannata nytkään maksaa.
Missä sää oot muuten säätänyt? Tuntuu nykyään olevan paikat vähissä missä asentajalla ei ole pää vinossa eli saisi ratin suoraan. Rengasliikkeet ym käyty läpi, vituttaa juosta 3 kertaa säätämässä siellä. Parhaimmat on säätäneet väärän auton arvoilla...
 
Ei saatana jos raidetangon nivelet vanhat ne samalla vaihtoon ennen suuntausta.ei niitä ikinä saa arvojen sisään kotikonstein kun raidetangon päitä vaihtaa. Lähelle saa muttei täydellistä. Jo se että valmistaja yleensä etuvedoissa antaa harittavan arvon kun on laskettu että ajossa silloin kulmat on oikein

Itse käytin edellistä autoa nelipyöräsuuntauksessa, kun tuli molemmille puolille vaihdatettua sisäpuolen että ulkopuolen raidetangon päät. Oli toisella puolen kuulemma asentajan mukaan ollut hieman väljää eli ihan parin sentin heitto sisemmässä raidetangon päässä ja toisessa ei niin paha heitto. Oli kuljettajan puolella todella reippaasti poskellaan vaihdon jälkeen ja sen jälkeen kohdillaan
 
Tossa huonoin rengas. Eli muutaman sentin verran täysin sileää.

Totta, ei kesärenkaat maksa niin paljon. Talvirenkaat helposti yli tonnin.

Ei noin tavalliseen kokoon saa tonnia menemään renkaisiin vaikka kuinka yrittää.
Ei talvi eikä kesä eikä edes asennettuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom