- Liittynyt
- 08.04.2017
- Viestejä
- 1 298
Mistähän voisi johtua että Avensis 2.2 4d4 moottorista kuuluu ujeltavaa ääntä moottorin sammuttamisen jälkeen n. 30 sek. Paikansin äänen EGR-venttiilin kohdille ja ajattelin että sen sähkömoottori pitäisi sitä ääntä. Mutta otin sen johdon irti ja ääni jatkui. Ilmeisesti ääni tulee sen alapuolella olevasta vekottimesta, minkä funktiota en tunne. Ääni kuulostaa ihan viimeisillä käyvän sähkömoottorin ujellukselta ja katkea kuin seinään, kun joku rele naksauttaa virrat pois.
Siitäkin olis paljon apuja, jos joku osais sanoa että mikä tuo moottorissa oleva osa on EGR:n alapuolella. Kuvassa näkyy EGR ja sen alla on sitten se oletettu ulisija.
Edit. edellämainitun vikaäänen lisäksi autossa on aiemmin/välillä palanut vikavalot, jotka viittaisivat hiukkassuodattimen tukkoisuuteen. Ajattelin nyt ensialkuun putsata EGR:n ja kokeilla jotain lisäainetta, jolla saisi hiukkassuodatinta putsattua.
Tässä vielä parempi kuva nyt kun EGR on purettu päältä pois. Tuossa osassa on samanlainen kansi vasemmassa reunassa, kuin EGR:ssä, joten olettaisin että sen takaa löytyy sähkömoottorin rattaat, jossa vika ehkä on. EGR:stä irroitettu jäähdytinnesteletku menee tuohon osaan. Jollain tavalla tämä siihen EGR:ään on yhteydessä. Tätä on vaan vähän hankala lähteä irrottamaan, kun alapuolella pultit.
Asia selvinnyt osittain, joten kirjoitellaan vähän tuosta, jos jollain sama ongelma. Eli ensimmäinen oire autossa (Avensis 2.2 D4D 2010) oli kojetauluun syttyvät vikavalot ja ilmoitukset: Check VSC system / Check Parking brake system. Autosta myös hävisi samalla tehot. Vika ilmaantui aina välillä, hävisi itsekseen ja ilmaantui taas. Seuraavaksi auto alkoi pitämään sammuttamisen jälkeen n. 30 s. todella ikävän kuuloista ulinaa. Vikakoodit luettiin ja auto ilmoitti viaksi: "P0488 pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) kaasuläpän ohjausvirtapiiri". Ulina tuli kaasuläppäkotelosta (Air Throttle Body - osa nro 26100-0R020). Kotelossa oleva ilmaläppää säätävä sähkömoottori pyöri tyhjää, koska muovinen ratas oli totaalisesti hajonnut ja piti sitä ulisevaa ääntä. Läppäkotelo maksaa jotain 600-800 euroa, mutta Ebaysta sellainen löytyi purkuosana 50 eurolla. Vaihtamisen yhteydessä pitää purkaa EGR-venttiili ja samalla senkin sai puhdistettua. Läppäkotelo on vähän hankalassa paikassa, mutta auton alta saa pultit helposti auki, kun vain avaimessa on pitkä ja taittuva jatkovarsi.
Korjaamisen jälkeen ulina hävisi, mutta edelleen sama vikakoodi (P0488) syttyy ja merkkivalot palaa. Nyt ajatuksena käydä jossain tekemässä läppäkotelon ohjelmointi/adaptaatio, testata tai vaihtaa siihen johtosarjat ja voihan se purkuvaraosakin olla rikki. Jos jollain löytyy tähän ideoita, niin kiitollisena ottaisin niitä vastaan.