Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Voi olla sen verran ruosteesta turvonnu metalliläpyskä ettei mene suosiolla. Siinä liittimen kyljessä pitäs olla hahlo joka liukuu siihen metalliklipsiin. Nippuside ajaa saman asian jos ei rupea menemään...
Jaa en osaa sanoa mitä tuon kanssa pitäisi tehdä... Voisikohan koittaa vähän uittaa WD40:ssä. Onko tuossa jokin nappula mistä pitää painaa että se lähtee vai onko vaan "use the force"? Periaatteessa ei tarttivs ehjänä edes saada ulos kun moottori antaa sitä p0141 koodia eli lambdalämmitin paskana tuossa.
 
2000 vuoden 320i E46 coupe. Taka-akselilta ne pienet vakaajan yhdystangot poikki. Mitäs muuta kannattaa samalla vaihtaa kun niitä pajottaa?
 
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
 
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
 
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
 
Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
Naapurilla petti 2016 vuosimallisesta audi a4 2.0tdi quattrosta myös yllättävän nopeasti kaksoismassa vaikka olikin pääasiassa maantie ajossa, samaa valitteli hänkin että maantienopeuksissakin vedättää liian isolla vaihteella ja vastamäessä ei millään meinannut vaihtaa pienemmälle.

Omasta ex 2006 golfista oli vaihdettu vauhtipyörä neljään kertaan 300tkm mennessä vaikka oli manuaali, osaa ne jotkut ihmisetkin noita näköjään vedättää rikki :D

Viimeisellä kerralla oli sitten vaihdettu kiinteä vauhtipyörä mutta siitä tuli melko häiritsevät resonanssit ja värinät koriin vääntöpiikin aikana.
 
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä.
Kaikki ne vedättävät isolla vaihteella, vaikka olisi ihan kunnollinen mehuaski ja tosiaan vaikka manuaalilaatikolla saa ajettua kaksoismassapyörän nopeasti maaliin. Kunnollisen vaihdelaatikon tapauksessa ei välissä ole yhtä susiratkaisua, jolla korjataan toista susiratkaisua. Susiratkaisu on liian pieni sylinterien lukumäärä. Neljä mukia on kovin vähän tasaisen käynnin saavuttamiseksi. Älyttömintä on, että olen liikenteessä nähnyt ja kuullut "autoja", joissa on vain kolme mukia. Niiden tapauksessa on jo samantekevää ja itsestään selvää, että kaksoismassavauhtipyörä ei ole pitkäikäinen. Muitakin ongelmia on todennäköisesti niin paljon takahampaiden paikkojen irtoamisesta alkaen, että vauhtipyörät eivät siinä sopassa paljon tunnu.
 
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.

Tämähän on usein käsittääkseni vielä dieseleille se iso ongelma kun moottori tuottaa kampiakselille suuren väännön. Mutta joo... onko mikään firma onnistunut tuplakytkin "automaattia" tekemään kestäväksi?

Periaatteessahan ei ylivaihteella ajaminen niin kuluttavaa ole kun kaasua antaa vain vähän. Tietysti heti kun pitää kaasua enemmän painaa pitäisi pienentää vaihdetta, mutta ei näköjään nuo tuplakytkin askit sitä tee ellei sportilla ole?

EDIT:

Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.

Eikös KIA:ssa ole 7v takuu?
 
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
 
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
Mene ja tiedä. Ensimmäinen oletettu vaihto tapahtui auton oston yhteydessä n. 228tkm kohdalla ja nyt autolla ajettu 280tkm. Sakalta ostin 2019 ja jouduin odottelemaan autoa useamman viikon, että korjaavat rallattavan kaksoismassavauhtipyörän. Vika oli olemassa ennen, kuin auto tuli Sakalle, kun löysin tuolloin edellisen nettiauton myynti-ilmoituksen. Ei tuota osaa varmaan saa korjattua, mutta liekö vaihdettu joku halpa kaksoismassavauhtipyörä tai osunut maanantaikappale. Ääni häviää, kun antaa kierroksia n. 2000rpm.
 
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
Riippuu se paljon ajotavastakin, jos lähdöissä repii kytkimellä, tai ajaa aina liian isolla vaihteella, niin voi nopeastikkin saada särjettyä.
 
Mene ja tiedä. Ensimmäinen oletettu vaihto tapahtui auton oston yhteydessä n. 228tkm kohdalla ja nyt autolla ajettu 280tkm. Sakalta ostin 2019 ja jouduin odottelemaan autoa useamman viikon, että korjaavat rallattavan kaksoismassavauhtipyörän. Vika oli olemassa ennen, kuin auto tuli Sakalle, kun löysin tuolloin edellisen nettiauton myynti-ilmoituksen. Ei tuota osaa varmaan saa korjattua, mutta liekö vaihdettu joku halpa kaksoismassavauhtipyörä tai osunut maanantaikappale. Ääni häviää, kun antaa kierroksia n. 2000rpm.
Uudesta saakka tuollaista huoltanut taxsi ajon jäljiltä. Kolmessa eri vuorossa 24/7 pk seudun ajossa. Vielä useammalla moniosaaja kuljettajalla. Muuta kaasun asentoa ei auto ole kokenut kuin pohjassa. Kahdesti vaihdettu 410 000 lasissa. Alkuperäisiä paketteja olivat, vauhtipyörä,pultit,painelaakeri,massalevy ja paineasetelma.
On sen verta koijausta asennus hommissa nykyään että. Omin silmin nähdä ne avaamattomat osa pakkaukset, ja sen verran vilkaista nosturin päällä että menevät paikalle.
 
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.
 
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.

Jos löytyy kylältä motonet, niin kannattaa kysäistä sieltä. Sikäli kun oikein katsoin, niin varastosaldot näyttää nollaa, niin kuin kaikkialla muuallakin, mutta on ne yllättäneet positiivisesti ennenkin. Ja mahdollisesti tilattaessa toimitusaika maailmalta tommoselle isolle liikkeelle voi olla ihan uskomattoman hyvä.
 
Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.

Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?

Minulla ei ole kokemusta Volvon VVT-pyörästä, mutta kuvassa näyttäisi olevan purettavaa mallia, niin ehkä tiivisteet saa vaihdettua. Jos ne on perus O-renkaat, eikä mitään erikoisempaa. Tuossa on tarinaa, ilmeisesti joku on onnistunut operaatiossa: 2003 S40 VVT cam seal replacement - Volvo Forums - Volvo Enthusiasts Forum
 
Viimeksi muokattu:
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.

Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
 
Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?

Minulla ei ole kokemusta Volvon VVT-pyörästä, mutta kuvassa näyttäisi olevan purettavaa mallia, niin ehkä tiivisteet saa vaihdettua. Jos ne on perus O-renkaat, eikä mitään erikoisempaa. Tuossa on tarinaa, ilmeisesti joku on onnistunut operaatiossa: 2003 S40 VVT cam seal replacement - Volvo Forums - Volvo Enthusiasts Forum
Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
Kiitos paljon näistä! Ehdin varmaan perua vielä tuon jenkkilän tilauksen ja tilata Euroopasta..!
 
ilmastointia korjaamassa.

aiemmin tutkin että solenoidi ei vedä. tilasin uuden kytkinsetin kompuraan.

jooh kompura irti ja siitähän puuttuu koko ulompi kitkalevy, akselin päähän tuleva mutterikin hävinnyt.

Ei taida tämmösestä saada toimivaa enää?

1653140757697.png
 

Liitteet

  • 1653140758078.png
    1653140758078.png
    989,1 KB · Luettu: 13
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.
 
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
 
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.

Kaippa noita korjauspuljuja on, googlaa vaikka vanteiden pulverimaalaus tms.. Se hinta vaan voi nousta niin korkeaksi että jos ei mitkään BBS CH-R:t tms ole niin hmm.. Itse ehkä ajaisin sellaisenaan, mikään ei vituta niin paljon kuin uudet vanteet ja sitten vahingossa itte möhlii jotenkin :) Voithan katella jotkin replicat tms niin saat sellaiset kuin haluat..
 
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.

Kato vaikka motonetistä rekkarilla se VIN koodi, ja syötä ne seitsemän vikaa merkkiä (esim. E123456) realoem.comiin , sieltä saat kaikki osanumerot millä on helppo sitten googlailla halvimpia hintoja.

Tuo penkinlämmitin ei liene helpoin jälkiasennettava, koska saattaa vaatia myös johtosarjan yms uusimista.. Ehkä, voi mennä vanhallakin CAN-aikakaudella. Sen kytkinhässäkän kojelautaan saat varmaan satkulla ebaysta, mutta itte vastuksien asentaminen penkkiin voi ottaa vähän hermoja jne.. En maksaisi 600e mistään tokmannin lämmittimistä kyllä..

Googlaa vaikka jotain tommosta alkuun: retrofit 225xe - Google-haku
 
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
Sitä saa mitä tilaa. Biltemasta lämmitettävät istuintyynyt talveksi ja tupakansytyitn liittimeen laajennusosa:)
 
Sitä saa mitä tilaa. Biltemasta lämmitettävät istuintyynyt talveksi ja tupakansytyitn liittimeen laajennusosa:)
Tottakai saa mitä tilaa. Autossahan on ajastettava/kännykällä ohjattava sisätilan lämmitys , joten ongelma ei ole järin suuri, vain kovimmilla pakkasilla jos auto ei ole johdon päässä se syö akkuvirtaa. Siististä tai halvasta toteutuksesta toki voisi maksaakin jos se samalla parantaisi jälleenmyyntiarvoa. Sinänsä ajattelisi että tuo päällisen ratkominen ja uudelleenompeleminen piiloon jäävästä takasaumasta olis sellainen tunnin työ, näillä ompelutaidoilla en kuitenkaan haluaisi sitä itse tehdä ja siksi kyselen. Taitaa kyllä tuontiautoissa useimmiten olla pulkan reunassa se kytkinmokkula, jopa halvoissa Suomi-autoissa.
 
Kaippa noita korjauspuljuja on, googlaa vaikka vanteiden pulverimaalaus tms.. Se hinta vaan voi nousta niin korkeaksi että jos ei mitkään BBS CH-R:t tms ole niin hmm.. Itse ehkä ajaisin sellaisenaan, mikään ei vituta niin paljon kuin uudet vanteet ja sitten vahingossa itte möhlii jotenkin :) Voithan katella jotkin replicat tms niin saat sellaiset kuin haluat..

No joo, vähän yritin googlailla, toistasataa menee per vanne niin että jos ei rengasfirma valita niin mennään näillä. Talvivanteet ostelin uudet ja ihme kyllä ne on ihan uuden veroiset viime talven jälkeen.
 
Tota persekrilliä en kyllä ole itse ikinä kangaspenkeissä kaivannut. Ja jos hinta on tuota tasoa, niin eikö Webasto olisi järkevämpi?

Nykyään ryssänwebastoa tai kiinalaista saa jo Suomestakin. Mukavuus vähän eri tasoa, kuin kylmään autoon hyppääminen ja ikkunoiden skrapaus.

Esim: Webasto-tyylinen 5KW Diesel/Bensa-lämmitin, Nestelämmitin, Vesilämmitin

Itsellä vastaava aliexpressistä tilattu ollut jo 3-talvea talviautossa ongelmitta.
 
Tota persekrilliä en kyllä ole itse ikinä kangaspenkeissä kaivannut. Ja jos hinta on tuota tasoa, niin eikö Webasto olisi järkevämpi?

Nykyään ryssänwebastoa tai kiinalaista saa jo Suomestakin. Mukavuus vähän eri tasoa, kuin kylmään autoon hyppääminen ja ikkunoiden skrapaus.

Esim: Webasto-tyylinen 5KW Diesel/Bensa-lämmitin, Nestelämmitin, Vesilämmitin

Itsellä vastaava aliexpressistä tilattu ollut jo 3-talvea talviautossa ongelmitta.
Niin hybridissä tuollainen "webasto" toimii sähköllä, ottaa virran joko töpselistä tai ajoakusta, jälkimmäinen kuitenkin syö ajoakusta virtaa ja siis toimintamatkaa. Ratti ja penkki tuntuu vähän pitempään kylmältä. Toisaalta ratin- ja penkinlämmitin vienee virtaa nekin...
 
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.

Itse kiikuttaisin tuonne Rimpula.com ja vetäisin johonkin sopivaan väriin.

Olen tuolla käyttänyt viimeisen 8-9 vuoden aikana varmaan vajaan sata sarjaa maalattavana ( toki läheskään kaikki eivät ole olleet omiani ).

Mielummin blinkit orkkisvanteet, kuin kympin raskasmetalli kiinatinat.
 
Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti kun en löytänyt tähän mitään selkeää vastausta:

Pitäisikö vagilaisissa (vm. 2003 Audi TT 1.8T) kaasupolkimen asennon ja kaasuläpän asennon välillä vallita lineaarinen suhde? Huomasin VCDS:llä tehdyistä loggauksista, että moottoritiellä ajettaessa tasakaasulla* kaasuläpän asento saattaa vaidella useita prosentteja. Olen ollut siinä käsityksessä, että mahdolliset korjaukset seokseen tehdään aina polttoaineen määrää säätämällä, mutta voiko kaasuläpälläkin olla tässä jokin rooli?

* kaasupolkimen asennon ollessa prosentin sadasosaa myöten täysin sama
 
Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti kun en löytänyt tähän mitään selkeää vastausta:

Pitäisikö vagilaisissa (vm. 2003 Audi TT 1.8T) kaasupolkimen asennon ja kaasuläpän asennon välillä vallita lineaarinen suhde? Huomasin VCDS:llä tehdyistä loggauksista, että moottoritiellä ajettaessa tasakaasulla* kaasuläpän asento saattaa vaidella useita prosentteja. Olen ollut siinä käsityksessä, että mahdolliset korjaukset seokseen tehdään aina polttoaineen määrää säätämällä, mutta voiko kaasuläpälläkin olla tässä jokin rooli?

* kaasupolkimen asennon ollessa prosentin sadasosaa myöten täysin sama

Jos sähkökaasu kyseessä, läpän asentoa korjataan kokoajan kuormituksen mukaan. Ei tarvitse kumma nousu tai vastatuuli olla, niin tehoa pyydetään lisää. Seossuhteen muutos on taas eri juttu.
 
Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?
Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
Eipä löytynyt noilta, Kiinasta nyt pistin tilaukseen ~250€, katsotaan miten käy.
 
Eipä löytynyt noilta, Kiinasta nyt pistin tilaukseen ~250€, katsotaan miten käy.

Katsoitko Volvo foorumin #52 viestin? Näyttää olevan aika helppo korjattava, jos löytää oikean kokoisen tiivisterenkaan.

Foorumilla oli o-renkaan mitatkin annettu 7/16" x 1/4" x 3/32", vaikka alkuperäinen näytti olevan profiililtaan suorakaide ei pyöreä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoitko Volvo foorumin #52 viestin? Näyttää olevan aika helppo korjattava, jos löytää oikean kokoisen tiivisterenkaan.

Foorumilla oli o-renkaan mitatkin annettu 7/16" x 1/4" x 3/32", vaikka alkuperäinen näytti olevan profiililtaan suorakaide ei pyöreä.
Nuo koot oli tosiaan mainittu tuon foorumin viestissä 53 ja sitten sama kaveri totesi parin kuukauden päästä viestissä 54 että taas vuotaa öljyä. Itsellä ei ole mitään osaamista autojen suhteen, odottelen suosiolla tuon uuden osan.
 
1649786537939.png

Onko tällaisissa nakutussensoreiden jännitteissä mitään poikkeavaa? Auto on Audi TT mk1, jossa on VW 1.8t AUQ -moottori. Auto käy kuormituksen alla hieman rikkaalla (multiplicative fuel trim n. -9%, ei vikakoodia), käy ajoittain hieman karkeasti (huomaa joskus tärinästä paikoillaan ollessa) ja ajoittain tuntuu, että tehoja on himpun verran kadoksissa. Samoiten tasokaasulla ajettaessa ajotietokoneen ilmoittama kulutus saattaa hetkellisesti hypätä +20% vaikka kaasu on varmasti samassa asennossa.

Tarkoittaako tämä samaa kuin "Ignition angle retard" ? Jotain sylinterikohtaista kulmalukua sieltä saa ulos (spoiler-tagin sisällä lisätietoa), mutta en ole kokeillut logata tätä. Otetaan työlistalle.

1649795705943.png

Vähän enemmän taustatietoa:
- Bensasuodatin vaihdettu 6tkm sitten
- Bensanpaineen tasaaja vaihdettu juuri äskeittäin
- Lambda-anturi vaihdettu n. 1tkm sitten
- PCV-venttiili ja ahtoputkessa oleva pressure regulating valve vaihdettu äskettäin, osa huohotinletkuista n. 6tkm sitten, eikä autossa ole näillä näkymin imuvuotoja ( additive fuel trim ~ +2% )
- Diverter valve irroitettu ja testattu toimivaksi tämän ohjeen mukaan.
- Ahtopaineen pyynti ja mitattu ahtopaine ovat järkeviä, tai itseasiassa mitattu ahto on yhden login perusteella keskiarvoisesti hieman pyyntiä suurempi (1074 vs 997mbar) => en siis usko että olisi kyse ahtovuodosta
- Lämpötilat vaikuttavat hyviltä (jäähdytysneste n. 95 astetta ja imuilma ajonopeudesta riippuen järkevällä tasolla)

Auto vain tuntuu vastaavaan kaasuun joskus paremmin ja joskus huonommin. Ongelma on ajoittainen.

Vastaan omaan kysymykseeni jälkipolvia varten:

Vähän vinksallaan olevan fuel trimmin syyksi paljastui lopulta kampiakselin sensori. Additive fuel trim korjaantui -9,4 prosentista -1,8 prosentiin. Hetkelliset tehonkatoamiset myös loppuivat tämän myötä.

Tätä ennen vaihdettiin myös turbon N75 ahtopaineen säätöventtiili, jonka seurauksena kaasuvaste parani selvähkösti (ei kuitenkaan vaikuttanut seoksiin).
 
Mjahas, pitänee ruveta tutkimaan mistä tuo -05 vm honda cr-v vuotaa jäähytinnestettä.. jonkun aikaa kun ollu paikallaan, niin sellainen imelä haju siinä lähistöllä ollut. Ihmettelin, ja eilen kävin kaupassa niin ihan normaalisti toimi ja lämmöt yms ok.
Nyt eilen kun siirsin auton toiseen paikkaan, niin katsoin että joku lammikko siinä imeytyny maahan.. märkää se hiekka oli, muttei haissut oikein millekään. Ajattelin olisiko ilmastoinnin vedet ajon jälkee tiputellu siihe..

Nyt aamulla katselin öljyt yms perusjutut, ja huomasin ettei jäähyttimessä näy nestettä siinä rajalla missä pitäisi. Eli sitä kait vuotanut sitten? muttei kovin pahaste, jos ajon aikana ei lämmöt noussut mittarin mukaa ainakaa.. :hmm:
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Hinta-arviota koitin saada huollolle AutoJerryn kautta, mutta toistaiseksi vaan yksi tarjous tullut. 270€ veloittaisivat. Jouset näyttää olevan vajaa 50€ motonetissä, että tuntuu hieman korkealta tuo hinta. Iskunvaimentimia eteen saa kyseiseen malliin kuulemma vaan merkkihuollon kautta, eli ehkä jätänkin niiden vaihtamisen suosiolla tältä erää, kun ei ole pakko vaihtaa.

Parkkipolttimokin tietysti palanut. Ei siinä, pikkuhomma, ellei tarvisi alkaa koko etuvaloa irroittamaan tuon vaihtamiseksi. Jotenkin käsittämätöntä, että polttimon vaihtamiseksi pitää irroittaa koko valo. Noh, joissain autoissa pitää purkaa vielä enemmän, että kai tilanne voisi olla huonompikin.

Ainiin, kuukausi sitten laukesi starttimoottori yllättäen. Sattuuhan näitä, mutta kyllä hieman tympäisi, kun tämä tietysti sattui silloin, kun auto oli tyttökaverilla lainassa ja tyttökaveri käymässä toisessa kaupungissa 250 km päässä. Autoilun iloja :)

Tämä asian kanssa kävi juuri kuten olin pelännytkin, eli rekisterinumerolla tilaamalla tuli väärät iskarit. Onneksi iskarit oli tilattu autoliikkeen toimesta, eli itselle ei rahallista tappiota tullut. Eli lopulta vaihdettiin vaan jouset + yläpään laakerit. Löytyihän sieltä myös väljäksi mennyt koiranluu, mikä vaihdettiin samalla. Lisäksi vaihtoivat öljyt, kiristivät/herkistelivät käsijarrua ja vaihtoivat parkkipolttimon, kun kustansi vaan 10€, jokin oli sentään halpaa :lol: Uudet etuiskarit tuohon Kia Ceed II malliin (tai onko se vaan facelift) on aika hintavia, kun saa vaan merkkiliikkeiden kautta ja hintaa parille >300€.

Vielä pitäisi uusintakatsastukseen viedä, mutta sen kerkeää ensi viikolla. Ajettavuus parani kummasti, kun toinen jousi ei ole poikki ja kolinatkin vähenivät.

Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainen :D Seurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.
 
Mitä pikaisesti vilkaisin niin Virosta saa iskaria 40-50€/kpl, niin kuin kaikkiin muihinkin "normaaleihin" autoihin. Miksi ei saisi?
 
Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainen :D Seurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.

Tarkista moottorityynyt. Paskatissa teki samaa startissa ja sammuttaessa ja molemmat sivutyynyt oli väsyny iän puolesta. Loppu muukin ihme tärrääminen.
 
Mitä pikaisesti vilkaisin niin Virosta saa iskaria 40-50€/kpl, niin kuin kaikkiin muihinkin "normaaleihin" autoihin. Miksi ei saisi?

Niin minäkin kuvittelin, mutta ei vaikuta olevan ihan selkeää. Yksi korjaamo ei olisi vaihtanut iskareita ollenkaan, kun kuulemma vaan merkkihuollon kautta saa. Pari korjaamoa sitten tarjosivat alkuperäisiä (Kybin valmistamia), mutta niillä olisi ollut se 160-170€ hintaa kappaleelta. Korjaamo johon vein olisi vaihtanut nuo hintaan 100€/iskari, mutta rekisterinumerolla tilatut iskarit eivät olleet sopineet paikoilleen, tiedä sitten oliko ne tarkoitettu ykköskoppaiseen Kia Ceediin. Koitin googletella, mutta en kovin selkeää vastausta löytänyt, että onko facelift mallissa erilaiset iskarit kuin ykköskopan Ceedissä. Ajettavuudessa noiden välillä on eroja, joten luulisi alustassa jotain eroja olevan.

Sen verran epäselvältä vaikuttaa, että saa ainakin olla tarkkana, että varmasti tulee oikeat osat, jos itse alkaa tilaamaan. Voi sitä vitutuksen määrää, jos olisinkin itse päätynyt tilaamaan osat ja ne olisivatkin olleet väärät o_O

Tarkista moottorityynyt. Paskatissa teki samaa startissa ja sammuttaessa ja molemmat sivutyynyt oli väsyny iän puolesta. Loppu muukin ihme tärrääminen.

Moottorin tuentaa mietin itsekin, pitääpä selvitellä. Jännästi heti huollon jälkeen alkoi tekemään tätä, vaikka tehtyjen huoltojen ei tuohon pitäisi vaikuttaa...
 
Niin minäkin kuvittelin, mutta ei vaikuta olevan ihan selkeää. Yksi korjaamo ei olisi vaihtanut iskareita ollenkaan, kun kuulemma vaan merkkihuollon kautta saa. Pari korjaamoa sitten tarjosivat alkuperäisiä (Kybin valmistamia), mutta niillä olisi ollut se 160-170€ hintaa kappaleelta. Korjaamo johon vein olisi vaihtanut nuo hintaan 100€/iskari, mutta rekisterinumerolla tilatut iskarit eivät olleet sopineet paikoilleen, tiedä sitten oliko ne tarkoitettu ykköskoppaiseen Kia Ceediin. Koitin googletella, mutta en kovin selkeää vastausta löytänyt, että onko facelift mallissa erilaiset iskarit kuin ykköskopan Ceedissä. Ajettavuudessa noiden välillä on eroja, joten luulisi alustassa jotain eroja olevan.

Sen verran epäselvältä vaikuttaa, että saa ainakin olla tarkkana, että varmasti tulee oikeat osat, jos itse alkaa tilaamaan. Voi sitä vitutuksen määrää, jos olisinkin itse päätynyt tilaamaan osat ja ne olisivatkin olleet väärät o_O

Jos Ceedin vuosimalli on 2010, niin se on ykköskopan (ED) malli, tosin faceliftattuna. Minun käsittääkseni iskunvaimentimet eivät tuossa faceliftissä päivittyneet, mutta voisikohan noissa iskareissa olla jotain eroa hatchback vs. farmari.

Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä Kiaan täältä: Contact form. Ovat vastailleet meikäläiselle teknisiin kysymyksiin ihan asiallisesti.
 
Satunnaisia kertoja on käynyt niin, että kytkinpoljinta painaessa poljin ei mene kerralla aivan pohjaan asti, vaan siinä tuntuu "pykälä", ja poljin menee pohjaan sitten, kun painaa hieman kovemmin. Nestetoiminen kytkin.

Ilmennyt satunnaisesti ja yksittäisiä kertoja. Mikähän voisi aiheuttaa sen? Ilmaa järjestelmässä?
 
Satunnaisia kertoja on käynyt niin, että kytkinpoljinta painaessa poljin ei mene kerralla aivan pohjaan asti, vaan siinä tuntuu "pykälä", ja poljin menee pohjaan sitten, kun painaa hieman kovemmin. Nestetoiminen kytkin.

Ilmennyt satunnaisesti ja yksittäisiä kertoja. Mikähän voisi aiheuttaa sen? Ilmaa järjestelmässä?
Työ tai pääsylinteri rikki...
 
Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.

Ei tietoa tarkalleen mitkä palat käytössä. Ostin nyt ainakin eteen uudet Boschit, jotka vaihdan jossain vaiheessa. Nyt jäi vaihtotyö kesken, koska huomasin, että jarrujen palautusjousi on huonossa kunnossa ja ne kannattaa vaihtaa samalla uuteen.


Mulla oli pari vuotta seisseessä autossa tommonen tuntuma ja syy oli siinä että (lähinnä taka)jarrupalat jumitti niissä "kiskoissa" eikä voima mennyt levyn puristamiseen, vaan kitkan voittamiseen siinä että palat yleensä liikkuu. Lisäks levyt oli ruosteiset.
Poljin tuntui jotenkin kumimaiselta eikä jarruteho vakuuttanut. Vasta kun voimalla työnsi jarrupoljinta niin tehoa löytyi.

Ihan herkistelemällä palat sekä ajamalla lisää kilometrejä että ruosteet karisevat niin rupes tuntumaan semmoselta kun pitääkin.

Irrotin liukutapit edestä ja putsasin ja voitelin ne. Onko muita tapoja herkistellä jarruja?

Tuntui ainakin vähän auttavan, mutta voi olla myös lumevaikutusta. Etujarrun laahaamiseen auttoi, nyt molemmat pyörät pyörivät kädellä. Auto tuntuu paremmalta ajaa nyt.

autolla on kyllä viime aikoina ajeltu ja olen tietoisesti jarrutellun enemmän, mutta se ei ole tässä auttanut.


Äkkiseltään sanoisin, että sinulla on ilmaa jossain päin systeemiä, ilmasitko ABS-yksikön testerin kanssa?

Parissa autossa on ollut jarrutuntuma olematon, vaikka kuinka on ilmannut, mutta sitten kun on ajanut testerillä ABS purkin ilmauksen, niin johan on alkanut toimimaan.
Tosin ilmakuplan saamiseksi ABS purkkiin pitää päästää vähintään yksi jarrulinja tyhjäksi.

Tai sitten palat ovat lasittuneet tai eivät ota kiinni koko pinnaltaan.

En ole ilmannut mitään testerin kanssa. Voisihan tuon ilmauttaa ammattilaisella vielä. Ilmasin alipaineella imemällä. Mikä tämä testeri on ja miten ABS pitäisi tähän astraan ilmata?

Hiacessa oli kerran pääsylinteri hapantunut sen verran, että toimi hienosti kun painoi jarrua vähän, mutta sitten kun survaisi jarrun pohjaan, niin paineet hävisivät lähes täysin

Minulla ehkä vähän saman tyylinen tuntuma. En toki sanoisi, että paineet häviäisivät täysin, ihan turvallista tuolla on ajella, mutta se terävin osa puuttuu pitkästä ja voimakkaasta jarrutuksesta esim. 80 km/h nopeudessa.

Paloissa olisi vielä melkein sentti kulutuspintaa jäljellä, mutta ajattelin ne vaihtamalla aloittaa. Jarrut ovat kuitenkin minulle turvallisuuden takia tärkeät, vaikka katsastusmies leiman antaakin joka vuosi.
 
Jos Ceedin vuosimalli on 2010, niin se on ykköskopan (ED) malli, tosin faceliftattuna. Minun käsittääkseni iskunvaimentimet eivät tuossa faceliftissä päivittyneet, mutta voisikohan noissa iskareissa olla jotain eroa hatchback vs. farmari.

Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä Kiaan täältä: Contact form. Ovat vastailleet meikäläiselle teknisiin kysymyksiin ihan asiallisesti.
Vaikea sanoa, eroja voisi periaatteessa olla myös eri moottorimallien välillä (bensa/diesel)? Epätodennäköistä, mutta mahdollista kai.

Kiaan otin yhteyttä jo aiemmin, mutta vastaus oli, että merkkihuolto auttaa. Tosin en suoraan kysynyt tuosta erosta, vaan OEM iskunvaimentimien mallia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 744
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom