Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

En tiedä minkä kokoinen 5 -kulmainen hylsy pitää sitikassa olla mutta Fordin satulaan sai lyötyä muistaakseni 14mm normihylsyn jolla saa aukaistua pultit.
 
Autodoc ei toimita isoja osia, kuten pakoputkia. Virosta saa ja joskus kotimaastakin. Yllätys oli, kun ppmarket.fi myi polttoainetankin edullisimmin Mikkelistä.

Mahtaa olla kullasta tehty 5-kulmahylsy. Kyllä noita erikoishylsyjä nyt kympillä-kahdella on saanut, kun käyttää vaivaa etsimiseen.
Sitä luokkaa ne on mutta kun satula maksoi 60 euroa niin ei maksa vaivaa. Vaikka sen kuinka hyvin putsaa niin ei se kauaa kestä. Uusi satula kestää (näköjään) sen reilu 5 vuotta.
 
Mikäköhän tuossa 2013 Focus ecoboost 1.0:ssa on kun paikalta lähtiessä kytkintä nostaessa kuuluu vinkaisu? Kuuluu silloin kun on hieman enemmän kuin tyhjäkäynnin verran kaasua. Kun vapaalla kytkintä painelee ja nostelee niin ei kuulu mitään erikoista eikä myöskään liikkeestä ollessa.
 
Mikäköhän tuossa 2013 Focus ecoboost 1.0:ssa on kun paikalta lähtiessä kytkintä nostaessa kuuluu vinkaisu? Kuuluu silloin kun on hieman enemmän kuin tyhjäkäynnin verran kaasua. Kun vapaalla kytkintä painelee ja nostelee niin ei kuulu mitään erikoista eikä myöskään liikkeestä ollessa.
Mielestäni tämä on painelaakerin hajoamisen ensimmäisiä oireita. Minkä verran rullattu? 130 tkm?
 
E61 BMW 535d täristää maantienopeuksissa lievästi. Tärinä tuntuu omassa persauksessa, kaasupolkimessa ja esim kädellä pelkääjän selkänojasta. Ratti ei kuitenkaan tärise ja vaiva on suht laimea. Vaimo / kaverit eivät kiinnitä tärinään/tutinaan huomioita ellen erikseen mainitse, mutta itseäni se häiritsee kovasti. Kiihdytykset ja jarrutukset eivät vaikuta oireeseen, eikä myöskään vaihteen vaihto vauhdista vapaalle. Vaiva on pahimmillaan 80-100km/h nopeudessa ja saattaa joskus hävitä 130-140km/h vauhdissa pidemmäksikin aikaa. Parkissa vaihteen vaihdot D - N - R eivät aiheuta kolahduksia, enkä ole huomannut myöskään ajossa ylimääräisiä ääniä.

Olen testannut parilla eri vanne- ja rengassarjalla, ilman mitään spacereita ja soviterenkaita. Ei vaikutusta. Edestä kuului jotain pientä kolinaa ja vaihdoin sinne kaikki tukivarret, sekä tarkistin kääntölaakerin. Etupäässä kaiken pitäisi nyt olla kunnossa, mutta silläkään ei ollut vaikutusta tutinaan. Takana puslat mahdollisesti alkuperäisiä, mutta niissä ei tunnu välystä ja auto ohjautuu loogisesti mutkaisilla ja kuoppaisilla teillä ilman ylimääräisä ääniä. Kardaania olen myös käpistellyt, sen mitä siihen pääsee käsiksi suojakilpiä irrottamatta. Rättinivel vaikuttaa silmämääräisesti ehjältä, mutta tukilaakeria ja ristikkoa ei pääse tutkimaan ilman suurempaa purkutyötä. Jarruja on rempattu, eivätkä ne laahaa.

Onko 320tkm ajettua kardaania taloudellisesti järkevää lähteä kunnostamaan, jos kardaanista löytyy vikaa? Uusi maksaisi rahteineen 1050e. Vanhan kardaanin suurempi remontti varmaan samassa hintaluokassa; uusi vakionopeusnivel, tukilaakeri ja rättinivel maksavat noin 500e ja siihen päälle mahdollinen ristikon vaihto ja tasapainotus.

Kyseessä on käyttöharraste, jossa on tehoa 445hv ja 844Nm.
Ihan ensimmäiseksi renkaat uusiksi, samalla ammattilainen katsoo että vanteet kahteen suuntaan mitoissaan.
Tämän jälkeen kardaani näkyviin.. pientäkin epäilyä niin romut uusiksi, osat saa alta 500e reilusti. Ja jos irrotukseen menee niin pitkän z mitan sorvissa tarkistat heittokellolla ettei kierussa.
Ja laatikon sekä perän ulostulot, onko laakerointi kunnossa.

Perän poskilaakerien eheys, pyörän laakerien kunto, myös edestä. Vetoakselien suoruus, vetonivelten välykset.
Harvinaisempia kohteita kierot jarrulevyt. Tosin nämä tuntuu yleensä selvästi polkimessa.

Tuossa tyypilliset Bemmin jumputuksen lähteet. Onko ollut lainassa tai muuten joku runtannut?
 
Viimeksi muokattu:
Enpä tuotakaan tiennyt, että vetokoukun sähköpistokkeessa on pieni piilotettu nappula, joka kytkee pois takasumuvalon kun kärryn pistoke on kiinni.

Loistavaa suunnittelua ongelmaan jota ei ole. Lika ja kura jumittaa tuon kytkimen ja viimeistään katsastuksessa tulee sanomista kun takasumari ei toimi. Netistä löytyykin paljon tarinaa kuinka nämä jumittaa jo uudenkarheissa autoissa.

Kokeilin omaa pistoketta paineella puhdistaa, voiteluöljyillä herkistää ja lopulta vasaralla avittaa, mutta se ei ikinä luonut kontaktia sumuvalon kytkimelle, joten ohitin nappulan johtosarjasta pysyvästi.

1651603924915.png



1651603943065.png
 

Liitteet

  • 1651603925671.png
    1651603925671.png
    2,5 MB · Luettu: 10
Enpä tuotakaan tiennyt, että vetokoukun sähköpistokkeessa on pieni piilotettu nappula, joka kytkee pois takasumuvalon kun kärryn pistoke on kiinni.

Loistavaa suunnittelua ongelmaan jota ei ole. Lika ja kura jumittaa tuon kytkimen ja viimeistään katsastuksessa tulee sanomista kun takasumari ei toimi. Netistä löytyykin paljon tarinaa kuinka nämä jumittaa jo uudenkarheissa autoissa.

Kokeilin omaa pistoketta paineella puhdistaa, voiteluöljyillä herkistää ja lopulta vasaralla avittaa, mutta se ei ikinä luonut kontaktia sumuvalon kytkimelle, joten ohitin nappulan johtosarjasta pysyvästi.

1651603924915.png



1651603943065.png
Tekemäsi liitos ei vaikuta kovinkaan pysyvältä...:asif:
 
Enpä tuotakaan tiennyt, että vetokoukun sähköpistokkeessa on pieni piilotettu nappula, joka kytkee pois takasumuvalon kun kärryn pistoke on kiinni.

Loistavaa suunnittelua ongelmaan jota ei ole. Lika ja kura jumittaa tuon kytkimen ja viimeistään katsastuksessa tulee sanomista kun takasumari ei toimi. Netistä löytyykin paljon tarinaa kuinka nämä jumittaa jo uudenkarheissa autoissa.

Kokeilin omaa pistoketta paineella puhdistaa, voiteluöljyillä herkistää ja lopulta vasaralla avittaa, mutta se ei ikinä luonut kontaktia sumuvalon kytkimelle, joten ohitin nappulan johtosarjasta pysyvästi.

1651603924915.png



1651603943065.png
Uuden rasian saa tarvikkeena niin halvalla, että melkein suosittelen uuden ostamista. Hinnat lähtevät muutamista euroista vähän rasian mallista riippuen. Kyllä se uusi taas muutaman vuoden ainakin kestää, tuurilla paaliin asti.
 
Vielä piti jarruputki vaihtaa sitikkaan, ei kestänyt jarrusatulan vaihtoa. Onneksi tihkui maltillisesti niin ei tullut vaaratilanteita. Ei kestänyt ihan kahtakymmentä vuotta :D
1651758832572.png
 
Vielä piti jarruputki vaihtaa sitikkaan, ei kestänyt jarrusatulan vaihtoa. Onneksi tihkui maltillisesti niin ei tullut vaaratilanteita. Ei kestänyt ihan kahtakymmentä vuotta :D
1651758832572.png

No niin, auton tärkein osa alkaa näyttää hyvältä. Pitikö itse taitella putki? Aivan kuin olisi yksi taitos lytyssä.

Kannattaa vaihtaa palat ja levyt myös toiseen puoleen, ettei tule isoja eroja.
 
No niin, auton tärkein osa alkaa näyttää hyvältä. Pitikö itse taitella putki? Aivan kuin olisi yksi taitos lytyssä.

Kannattaa vaihtaa palat ja levyt myös toiseen puoleen, ettei tule isoja eroja.
Joo ei näitä käytännössä saa valmiiksi muotoiltuna kuin sikahintaan marmorilta. Ei ne ihan samanlaisia koskaan itse taiteltuna ole ollut mutta hyvin toimivat. Aika jyrkkiä mutkia kestää tehdä metritavarasta tehty putki, mutta kohtuus siinä pitää muistaa.
Levy on vaihdettu toiselle puolellekin, palat uusin jo viime kesänä eikä niillä ole ajettu sen jälkeen.
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?
Vaikka Motonetista, useampaa sorttia hyllyssä, mutta ite oon laittanu ihan nimen mukaista kiveniskumassa-tuotetta. Sitä pitää vaan laittaa paksu kerros jos spraypurkkimallista hommaa, eli ei pidä hutiloida liian nopeasti kannua liikutellen.
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?

Ei taida oikein löytyä kuluttajalle sopivan jämäkkää alkuperäisen kaltaista pvc-massaa mistään muualta kuin ammattikorjaamoilta. Nuo mustat/värilliset kiviniskumassat ei oikein kovetu ja tosiaan ovat aika liruja. Muutenhan tuo orkkis massa on helvetin hyvä muutoin kun vesi pääsee väliin ja sitten on pahimmillaan koko auton pohjalevy sen massan varassa ja mätää peltiä koko alusta täynnä.
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?

Olen viime vuodet korvannut kiveniskumassat tuollaisella 4CR:än Titanium Shellillä eli struktuuri polyuretaanimaalilla, ainakin tähän asti on toiminut hyvin niin telalla kuin ruiskullakin levitettynä.
Toki olen aina sävyttänyt tuon auton väriin, niin ei paista niin pahasti silmään.

Nytkin pitäisi tehdä tuon työmaapakun vähäisestä ja paikallisesta pintaruosteesta kärsivät helmat tuolla sävytetyllä Titanium Shellillä, niin menisivät auton loppuiän.
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Hinta-arviota koitin saada huollolle AutoJerryn kautta, mutta toistaiseksi vaan yksi tarjous tullut. 270€ veloittaisivat. Jouset näyttää olevan vajaa 50€ motonetissä, että tuntuu hieman korkealta tuo hinta. Iskunvaimentimia eteen saa kyseiseen malliin kuulemma vaan merkkihuollon kautta, eli ehkä jätänkin niiden vaihtamisen suosiolla tältä erää, kun ei ole pakko vaihtaa.

Parkkipolttimokin tietysti palanut. Ei siinä, pikkuhomma, ellei tarvisi alkaa koko etuvaloa irroittamaan tuon vaihtamiseksi. Jotenkin käsittämätöntä, että polttimon vaihtamiseksi pitää irroittaa koko valo. Noh, joissain autoissa pitää purkaa vielä enemmän, että kai tilanne voisi olla huonompikin.

Ainiin, kuukausi sitten laukesi starttimoottori yllättäen. Sattuuhan näitä, mutta kyllä hieman tympäisi, kun tämä tietysti sattui silloin, kun auto oli tyttökaverilla lainassa ja tyttökaveri käymässä toisessa kaupungissa 250 km päässä. Autoilun iloja :)
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Hinta-arviota koitin saada huollolle AutoJerryn kautta, mutta toistaiseksi vaan yksi tarjous tullut. 270€ veloittaisivat. Jouset näyttää olevan vajaa 50€ motonetissä, että tuntuu hieman korkealta tuo hinta. Iskunvaimentimia eteen saa kyseiseen malliin kuulemma vaan merkkihuollon kautta, eli ehkä jätänkin niiden vaihtamisen suosiolla tältä erää, kun ei ole pakko vaihtaa.

Parkkipolttimokin tietysti palanut. Ei siinä, pikkuhomma, ellei tarvisi alkaa koko etuvaloa irroittamaan tuon vaihtamiseksi. Jotenkin käsittämätöntä, että polttimon vaihtamiseksi pitää irroittaa koko valo. Noh, joissain autoissa pitää purkaa vielä enemmän, että kai tilanne voisi olla huonompikin.

Ainiin, kuukausi sitten laukesi starttimoottori yllättäen. Sattuuhan näitä, mutta kyllä hieman tympäisi, kun tämä tietysti sattui silloin, kun auto oli tyttökaverilla lainassa ja tyttökaveri käymässä toisessa kaupungissa 250 km päässä. Autoilun iloja :)

Jos iskarit on täysin kuivat, niin en vaihtaisi.
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Tuolle ennakoivalle korjaamiselle kun lähtee, niin sit kannattaa vaihtaa myös yläpään kumit, kääntölaakerit...... listasta saa aika pitkän jos rupeaa vaihdattamaan osia "samalla työllä".

Mä ainakin vaihdan vain rikkinäiseksi / kuluneeksi osoitettuja osia. Katsastuksen iskaritestistä nyt ei voi mitään sanoa, siihen vaikuttaa niin paljon muutkin asiat kuin itse iskunvaimentimet.
 
Tuolle ennakoivalle korjaamiselle kun lähtee, niin sit kannattaa vaihtaa myös yläpään kumit, kääntölaakerit...... listasta saa aika pitkän jos rupeaa vaihdattamaan osia "samalla työllä".

Mä ainakin vaihdan vain rikkinäiseksi / kuluneeksi osoitettuja osia. Katsastuksen iskaritestistä nyt ei voi mitään sanoa, siihen vaikuttaa niin paljon muutkin asiat kuin itse iskunvaimentimet.

Nuo iskarin yläpään osat kyllä vaihdattaisin samalla.
Harvemmin ne täysin ehjiä on tuon ikäisessä.
 
Nuo iskarin yläpään osat kyllä vaihdattaisin samalla.
Harvemmin ne täysin ehjiä on tuon ikäisessä.

No jos aikoo pitää autoa pitkään niin silloin järkevää. Kunhan laittaa tilalle laatuosia, ettei mene toimintaa vaan huonommaksi niinkuin itellä Fiestan kanssa. Kokeilemani tarvike kääntölaakerit kaikki niin jäykkiä että ohjaus takerteli niin että etujouset ei meinannu pysyä lautasissa, kun taas vanhoilla kuluneilla toimi aivan moitteetta. Ja aivan oikeaoppisesti asennettu kuitenkin. Sama oli erään Mazdan kanssa, uudet yläpäänlaakerit paikoilleen ja jouset pyöri alustoissaan...
 
Kiitän vastauksista. Taidan jättää vaihtamatta, vaihdetaan sitten kun pakko. Ihan totta toi, että tulee loputon suo, jos alkaa osia ennakoivasti vaihtamaan. Vaihdetaan sitten kun katsastusmies niin sanoo tai alkaa kuulumaan ylimääräisiä kolinoita.
 
Iskarin yläpään laakerit vaihdattaisin samalla. Kukin tekee toki, niin kuin parhaaksi näkee.

No jos aikoo pitää autoa pitkään niin silloin järkevää. Kunhan laittaa tilalle laatuosia, ettei mene toimintaa vaan huonommaksi niinkuin itellä Fiestan kanssa. Kokeilemani tarvike kääntölaakerit kaikki niin jäykkiä että ohjaus takerteli niin että etujouset ei meinannu pysyä lautasissa, kun taas vanhoilla kuluneilla toimi aivan moitteetta. Ja aivan oikeaoppisesti asennettu kuitenkin. Sama oli erään Mazdan kanssa, uudet yläpäänlaakerit paikoilleen ja jouset pyöri alustoissaan...

Ei ole kyllä ikinä ollut tuollaisia ongelmia. En tosin asentele enkä asennuta mitään pilipali osia. Nuo osat ei niin paljoa maksa, että kannattaisi penniä venytellä.
 
Kiitän vastauksista. Taidan jättää vaihtamatta, vaihdetaan sitten kun pakko. Ihan totta toi, että tulee loputon suo, jos alkaa osia ennakoivasti vaihtamaan. Vaihdetaan sitten kun katsastusmies niin sanoo tai alkaa kuulumaan ylimääräisiä kolinoita.
95e tunti.. osat auto docista täydellisenä muutaman satasen täydellisiin etutolppiin.
Auto on jo suht vanha.
 
Nissan Maximan takimmainen äänenvaimennin maksaa Autodocilla ~270 euroa :facepalm:

On siis putki mätä taka-akselin ylityksen kohdalta.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H
 
95e tunti.. osat auto docista täydellisenä muutaman satasen täydellisiin etutolppiin.
Auto on jo suht vanha.
Toki tuokin olisi vaihtoehto, että tilaisi osat ja veisi ne vaan huoltamolle ja pyytäisi asentamaan paikalleen. Mitä kaikkea tohon settiin pitäis tilata, iskarit + jouset + yläpään laakerit?
 
Toki tuokin olisi vaihtoehto, että tilaisi osat ja veisi ne vaan huoltamolle ja pyytäisi asentamaan paikalleen. Mitä kaikkea tohon settiin pitäis tilata, iskarit + jouset + yläpään laakerit?

Muista sitten vaan se että ne osat on oikeasti oikeat, ettei käy niin että alottavat hommat - purkavat ja kun asentavat uutta niin huomaavat että ei oo sopiva ja sitte koko paska takas läjään. Tulee maksamaan sitten ihan kivasti jos tollanen virhearvio sattuu kohdalle.

Eli huolellisesti sitten vaan kattoo sen, että ne osat sopii.
 
Toki tuokin olisi vaihtoehto, että tilaisi osat ja veisi ne vaan huoltamolle
Niinkuin tuossa ylempänä jo kerrottiin, kannattaa huolellisesti katsoa mitä tilaa ja varmistaa että ne sopivat omaan autoon. Rekisterinumeron avulla tehtävät osahaut eivät ole 100% varmoja, eli niistä voi saada väärät osat. Ja vaikka nettisivut ilmoittavat osan sopivan johonkin automalliin, niin eipä ne aina käykään. Nuo on niitä nettitilaamisen vaaroja. Väärien osien palautus ja vaihtoprosessit on pitkiä ja hermoja raastavia.
 
Tuli taas tänään harrastettua. X-Trailiin vaihdoin kesärenkaat ja samalla huomasin että kallistuksenvakaajan runkopuslat ovat houkuttelevasti esillä. Niinpä tuli ne samalla vaihdettua. Sinänsä melko helppo nakki kun puslat olivat halkeavaa mallia niin sai asennella suoraan oikeille kohdille. Joskus olen asentanut päästä pujotettaviakin.
Koeajolla sitten ilokseni huomasin että lokakuussa huoltamani takajarrusatula laahaa ja pahasti. Korjaussarja maksoi noin 12 euroa, satulan saisi halvimmillaan 40 eurolla. Taas tuli muistutus siitä, että satuloita ei ole _mitään_ järkeä korjata huoltosarjalla. Oppina tuli se, että jos tuohon kuitenkin lähtee, niin pitää aina kokeilla ennen sylinterin tiivistekumin asentamista että sylinteri menee vaivatta paikalleen. Nyt tiivisteen ulkoreunan puolelle oli jäänyt hivenen ruostetta, joka jumitti sylinteriä riittävästi etteivät jarrut toimineet.
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.

Marmorilta olen itse käynyt hakemassa erikoisemmat ruuvit, kun ei niitä oikein muualta löydä.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H
Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H

Mulla oli pari vuotta seisseessä autossa tommonen tuntuma ja syy oli siinä että (lähinnä taka)jarrupalat jumitti niissä "kiskoissa" eikä voima mennyt levyn puristamiseen, vaan kitkan voittamiseen siinä että palat yleensä liikkuu. Lisäks levyt oli ruosteiset.
Poljin tuntui jotenkin kumimaiselta eikä jarruteho vakuuttanut. Vasta kun voimalla työnsi jarrupoljinta niin tehoa löytyi.

Ihan herkistelemällä palat sekä ajamalla lisää kilometrejä että ruosteet karisevat niin rupes tuntumaan semmoselta kun pitääkin.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H

Äkkiseltään sanoisin, että sinulla on ilmaa jossain päin systeemiä, ilmasitko ABS-yksikön testerin kanssa?

Parissa autossa on ollut jarrutuntuma olematon, vaikka kuinka on ilmannut, mutta sitten kun on ajanut testerillä ABS purkin ilmauksen, niin johan on alkanut toimimaan.
Tosin ilmakuplan saamiseksi ABS purkkiin pitää päästää vähintään yksi jarrulinja tyhjäksi.

Toinen vika voi olla kiukutteleva pääsylinteri tai tehostin, vanhassa Hiacessa oli kerran pääsylinteri hapantunut sen verran, että toimi hienosti kun painoi jarrua vähän, mutta sitten kun survaisi jarrun pohjaan, niin paineet hävisivät lähes täysin.

Tai sitten palat ovat lasittuneet tai eivät ota kiinni koko pinnaltaan.

Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.

Mätänet möi aikoinaan "laadukkaita" Icer jarrupaloja, jotka piti yleensä vaihtaa pois jo parin sadan kilometrin ajon jälkeen, kun kulutuspinta mureni kovemmassa jarrutuksessa tai lensi pois kokonaisena palana. :rofl2:
 
Jos katsastuksessa jarruarvot olivat hyväksi todettu, ja eikä jarrujen toiminnasta tullut palautetta, niin vaikuttaa oudolta. Kyllä inssin pitäisi kokemuksella huomata ilma putkissa tai että tuntuma ei ole normaali. Vai oliko katsastus joskus vuosi sitten ja ongelma syntynyt lähiaikana.
Vanhemmissa perusautoissa jarruteho on aika vaatimaton, ja riippuu paljon mikä on jarrutehon vertailukohta, joku urheiluauto tms. Kuivalla asfaltilla sitä jarrua saa tosissaan survoa, että abs aktivoituu, ettei tee mieli kokeillakaan.

Onko jarrutehostimen alipaineletku tarkastettu?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
Tuollainenko? M6x16 Disc Brake Countersunk Bolt Škoda N10648301

Näyttää ihan tavalliselta M6x16 uppokantaruuvilta, saa mistä tahansa pulttiliikkestä. Sekatavarakaupoissa yleensä pienissä pakkauksissa KUUSIOKOLORUUVI M6X16 10.9 25KPL UPPO DIN7991
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.

Sama ruuvi se on edessä ja takana, kun valmistajan varaosakuvastosta katsoin. Sitä samaa ruuvia on käytetty monen eri automerkin malleissa.
 
Kävin jo hakee marmorilta. Maksoi 1,90e 2kpl yhteensä.
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.
 
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.

Tän takia siellä vararengastarvikkeissa on se muovitappi joka pyöritetään napaan ennen renkaan asettamista. On ihan paras keksintö autoihin joiden vanteet on painavia ja kiinnitys on pulteilla.

1652116746041.png
 
Työksi ja harrastukseksi tulee näitä rassailtua. Pinnapulttien kanssa enemmän ongelmia kohdannut huonojen kierteiden (Kia, Hyundai) kanssa kun pulttien.

Ja kyllä itsellä jää tapit ym. laittamatta. Yksi pultti reikään, hylsy paikalleen ja joko hylsystä tai puolasta nostamalla ja samalla peukalolla auttaen pultti reikään ja vanne on paikallaan. Tätä olen yrittänyt opettaa muutamalle einiin autoihmiselle ja tuntuu olevan yllättävän hankalaa. Ensin nostetaan vanne napaan ja sitten pyöritellään ja yritetään löytää oikea kohta josta pultti menee paikalleen..
 
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8.

Ei 8.8 ruuvi ole automaattisesti huonompi, kuin 10.9. Jälkimmäiseen on vaikeampi tehdä pintakäsittely, ettei se heikennä lujuusluokkaa (vetyhauraus). Usein 10.9 ruuvit ovat vain mustattu, ja se ei juuri kestä korroosiota.
Tuossa tietoisku: https://www.boltscience.com/pages/t...is-not-necessarily-the-case-for-fasteners.pdf

Muok.
Kyllä jopa 12.9 ruuveja löytyy sinkattuna. Silloin pitää vain hyväksyä, että ongelmia voi tulla kestävyydessä, kun puhutaan halvoista kiloruuveista. Kunnollinen lämpökäsittely lisää valmistusaikaa useilla tunneilla-vuorokaudella, niin siitä on helppo säästää. Kuluttajat harvoin yksittäisistä markettiruuveista reklamoi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Wurthilla ja paikallisessa kiinnitystarvikemyymälässä on 10.9 senkkikanta kuusiokoloruuveja sähkösinkittyinä.
 
Citroen Xsara VTS vm.2004 ja katsuri väänsi oikeein vääntämällä metrisellä sorkkaraudalla oikealt takaa, "väljää taka-akselistossa" eli näiden tyyppivika. Hehe, tiesi aika tarkalleen mitä oli hakemassa.

Kysymys: Uusi peruskorjattu akseli noin 490e +rahti + työt ... 500e. Noita ei taida pystyä uudelleen laakeroimaan (katselin laakerivaraosasarjoja) mitenkään järkevästi? Klappia vain OT, VT ei mitään vaikka yritystä ei puuttunut.

Kyseessä on aivan vara-autoksi jäänyt entinen käyttisromu, jolla ei ole enää edes käyttöarvoa. On vain niin siisti ja fiksu laite ettei huvittaisi lykätä Romu-Keinäselle.

:speechless:
 
No sehän riippuu miten määritellään järkevä. Melko paljon hommaa siinä varmaankin on, joten tuskin kannattaa kellekkään muulle viedä tehtäväksi ainakaan. Toki jos itse kykenee eikä laske omalle harrastelulle hintaa niin mikä jottei.

Toki ei sitä romu-ukolle ole pakko työntää, laittaa satasia hintaa niin joku toiveikas sen käy hakemassa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 774
Viestejä
4 663 221
Jäsenet
76 501
Uusin jäsen
mentalfist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom