Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käsijarrun säätö tai palojen vaihto uusiin. Ihan fysiikanlakeja tottelee sinunkin auto.Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
Vaijeri yleensä venyy uutuuttaan hieman. Käsijarrukahvan juurella muovien alla on säätömutteri josta saa kiristettyä.Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan.
Otat sieltä reilusti ilmaa pois ja tyhjennät sinne paikkapullon, sitten paineet normaaliksi ja ajoa muutama kymmenen kilometriä.Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?
Kiitos tiedosta. Irti, putsaus ja rasvaa varmaan sitten.
Jos on sama systeemi kuin Ceed niin voi olla että automaattisäätö ei toimi kunnolla.Onko takana levyt vai rumpujarrut?Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
Turhaa summassa paikkapullolla sotkea ennen kuin selvittää mistä vuotaa.Otat sieltä reilusti ilmaa pois ja tyhjennät sinne paikkapullon, sitten paineet normaaliksi ja ajoa muutama kymmenen kilometriä.
Aina on hiljalleen vuotavat tällä korjaantuneet.
Toki kannattaa kattoa onko ruuvia tms että korjaantuuko kamelinpaskalla, jos ei, niin vaahto korjaa.Turhaa summassa paikkapullolla sotkea ennen kuin selvittää mistä vuotaa.
Egr jumii? Ei mitään hajua ooppeleista, mutta egr jumiessaa tekee mielenkiintoisia asioita. Transhitissä huppaili kierrokset miten sattui ja välillä hyytyi ajossa egrrän takia. Lopulta antoi vikakoodia ties mistä, voimansiirrosta alkaen.Ikinä en ole OCF-foorumillakaan saanut edes mahdollisia syitä seuraaviin vikoihin: Opel Insignia 2009 2.0cdti 6v manuaali tekee seuraavaa: Ainoastaan 3->4 vaihtaessa kierrokset jää välillä leijaamaan. Ei kertaakaan muilla vaihteilla yli 200 tkm aikana. Eipä tule aina kierroslukumittaria tarkistettua vaihdetta vaihdettaessa joten kytkintä nostaessa nyppää ikävästi kun luulee normaalisti vaihtavansa vaihteen, mutta silloin kierrokset leijaakin. Tätä olen ensimmäisen kerran kysellyt jo 2019.
Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa. Mikäli on vakkari päällä, niin sekin sammuu itsestään ja kierrokset laskee. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkee. Sitten ihan yhtäkkiä taas herää henkiin. Tämä tapahtuu harvemmin kuin tuo kierrosten leijaaminen vaihdetta vaihdettaessa.
Vikakoodeja ei ole. Auto ei näiden lisäksi käyttäydy poikkeavasti. Hyvin on huollettu ja alusta asti ollut taloudes. Olisi mielenkiintoista tietää mikä ihme nämä mahtaa aiheuttaa.
Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa.
Eipä ne autokorjaamot/rengasliikkeet paljoa veloita kun käy poikkeamassa ja pyytää korjaamaan vuotavan renkaan. Sen verran helppo työ että tuollaiset otetaan melkein heti työn alle ja asiakkaan hörppiessä kahvia rengas on korjattu.Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?
Eipä ne autokorjaamot/rengasliikkeet paljoa veloita kun käy poikkeamassa ja pyytää korjaamaan vuotavan renkaan. Sen verran helppo työ että tuollaiset otetaan melkein heti työn alle ja asiakkaan hörppiessä kahvia rengas on korjattu.
Paikkausvaahtoa ei kannata laittaa. Se on vain väliaikainen korjaus tien päällä sattuneita vuotoja varten ja sen käytön jälkeen pitäisi ajaa suoraan rengasliikkeeseen korjauttamaan rengas.
Just eikä melkein näin.Pari kertaa olen osunut ruuviin ja rengasliikkeen mies haluaa heti vaihtaa renkaan ja jos renkaat eivät ole ihan uunituoreet niin kaikko renkaat. Vähän pienemmässä paikassa saattaa paikkauskin onnistua
Ilmeisesti tuo ei ole korjattavissa, jos nettikeskusteluihin on luottaminen. Uusi osa Kialta 500-600€ ja Alilta muutaman kympin. Täytyy ainakin purkaa ja katsoa, että tämä on oikea osa 2016 farkku Ceediin: https://m.aliexpress.com/item/10050...lgo_pvid=f65a6070-ed86-465c-a3dc-b21306ba62bfPeruutuskameran kuva meni sumeaksi pari päivää sitten. Kokeilin putsata ulkoa, mutta ei mitään vaikutusta. Mikähän lie syynä. Kosteutta en nähnyt sisällä, mutta voisiko linssin suojuksen sisäpuolella tai linssissä olla jotain pölyä?
![]()
![]()
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.
Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Normaali ranskalainen.. Jousi menee ihan yllättäen ajossa poikki. Enpä enää noihin PSA kamppeisiin koske. Ajo-opetusajossa olimme, kevyt loiva risteyskäännös oli menossa kun jousen kuuli hajoavan laakista. Hidas vauhti, ei kiire mihinkään, pelasti renkaan ja kaiken muun menemästä paskaks. Jousi kun nappaa kiinni renkaaseen, sen mukana repeää rikki ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Opetteleva kuojettaja pysäytti meidän tapausessa auton tien sivuun. Tarkistimme ajettavuuuden - vain alin kieppi katkennut, ajettiin kotiin ja romua korjaamaan.Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.
Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Jousihan sieltä on katkennut. Jousen terävä pää pääsee sitten uimaan karkuun kupistaan ja rikkoo huonolla tuurilla renkaan, vetonivelen tai mitä tahansa. Näitä on nähty automerkistä riippumatta. Yllättävän usein menee myös parkissa ollessaan. Aina se silti on parempi vaihtoehto, kuin satasen vauhdissa.Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.
Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Naapurilla kävi näin ja kovasti ihmetteli että voiko tosiaan jousi katketa auton ollessa pysäköitynä.Jousihan sieltä on katkennut. Jousen terävä pää pääsee sitten uimaan karkuun kupistaan ja rikkoo huonolla tuurilla renkaan, vetonivelen tai mitä tahansa. Näitä on nähty automerkistä riippumatta. Yllättävän usein menee myös parkissa ollessaan. Aina se silti on parempi vaihtoehto, kuin satasen vauhdissa.
Mjahas. Potilas VW Bora -01 2.0 bensa manuaali ilmastoinnilla.
Tuli rouvalta viestiä että auto työntää pelkkää kuumaa ohjaamoon. Ihan sama mitenkä veivailee ilmastointia / puhalluksen lämpötiloja.
Onkohan tuolla nyt vilmavirtausläppä jumiutunut "Kuuma"-puolelle ja työntää moottorista sitten lämmintä ilmaa jatkuvasti?
Mistähän tuota lähtisi nyt purkamaan ja tutkimaan?
Mistähän löytyis Ford Transit 2008 räjäytyskuvat? Pitäs liukuoveen uusia osia mutta auto on toisella paikkakunnalla eikä nyt muista miltä ne näyttää.
Tuskaista hommaa koittaa näin uusia autoja korjata, 40 vuotiaaseen jenkkiin tuntuu löytyvän kaikki etsimättä![]()
Oisko tuolla?Mistähän löytyis Ford Transit 2008 räjäytyskuvat? Pitäs liukuoveen uusia osia mutta auto on toisella paikkakunnalla eikä nyt muista miltä ne näyttää.
Kiitos, sieltähän niitä löytyy.Oisko tuolla?
Lokasuoja piti maalata, mutta nyt pitäisi maalata myös ovi jos haluaa siistin. Mitähän tuon kanssa tekee kun sävy on selvästi väärä autoon?
Melkoinen homma häivyttää kun väri ei istu mitenkään muuhun autoon.Kai ne pitäs häivyttää, jos hyvän haluaa.
Melkoinen homma häivyttää kun väri ei istu mitenkään muuhun autoon.
Tätä asiaa nyt seuraillut ja kyllä taitaa moottorin tuennassa olla häikkää. Hyvin pieni värinä tuntuu tyhjäkäynnillä (niin pieni, ettei siihen juuri kiinnitä huomiota), mutta sammuttaessa moottori selvästi nytkähtää. Käsin koitin moottoria heilutella, ei tuntunut liikkuvan sitten yhtään mihinkään. Ainakin googlen mukaan moottorin pitäisi hieman (ei tietenkään mitenkään hervottomasti) liikkua käsivoiminkin, kun "kelluu" kuitenkin kumityynyjen varassa. Nyt kun ei liiku, niin tuosta voinee olettaa, että joku kumityynyistä täysin kaput? Ainiin, piti kärryä vetää (onneksi vain lyhyt matka) ja nelosella ylämäkeen ajaessa 80 km/h nopeudessa alkoi aivan hillitön tärinä, eli eiköhän vika ole tuossa moottorin tuennassa, kun raskaalla kuormalla tärinä pahenee.Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainenSeurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.
Opel Astra H
Etupäästä kuuluu vaimea ja pehmeähkö kolahdus, kun ajaa montuista tai hidasteista. Tulee myös silloin, kun ajaa pienistäkin töyssyistä rauhallisesti. Kuuluu mielestäni vain vasemmalta. Iskarit ja jouset on vaihdettu noin 50 000 km sitten. Mikähän voisi olla?
Koiranluu tai vakaajan puslat.
Kyllä ne kannattaa samalla vaivalla vaihtaa kummallekin puolelle.No aika vähällä taas pääsee. Vaihtaisko ennakoivasti myös oikealle puolelle? Osa maksaa reilun kympin.
Itse aloittaisin ihan ekana siitä että tuleeko hehkuille ylipäätään jännitettä sekä tuleeko sitä tarpeeksi (hehkun releen kontaktit menneet)Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:
Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.
Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.
Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.
Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:
Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.
Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.
Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.