Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tota persekrilliä en kyllä ole itse ikinä kangaspenkeissä kaivannut. Ja jos hinta on tuota tasoa, niin eikö Webasto olisi järkevämpi?

Nykyään ryssänwebastoa tai kiinalaista saa jo Suomestakin. Mukavuus vähän eri tasoa, kuin kylmään autoon hyppääminen ja ikkunoiden skrapaus.

Esim: Webasto-tyylinen 5KW Diesel/Bensa-lämmitin, Nestelämmitin, Vesilämmitin

Itsellä vastaava aliexpressistä tilattu ollut jo 3-talvea talviautossa ongelmitta.
Niin hybridissä tuollainen "webasto" toimii sähköllä, ottaa virran joko töpselistä tai ajoakusta, jälkimmäinen kuitenkin syö ajoakusta virtaa ja siis toimintamatkaa. Ratti ja penkki tuntuu vähän pitempään kylmältä. Toisaalta ratin- ja penkinlämmitin vienee virtaa nekin...
 
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.

Itse kiikuttaisin tuonne Rimpula.com ja vetäisin johonkin sopivaan väriin.

Olen tuolla käyttänyt viimeisen 8-9 vuoden aikana varmaan vajaan sata sarjaa maalattavana ( toki läheskään kaikki eivät ole olleet omiani ).

Mielummin blinkit orkkisvanteet, kuin kympin raskasmetalli kiinatinat.
 
Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti kun en löytänyt tähän mitään selkeää vastausta:

Pitäisikö vagilaisissa (vm. 2003 Audi TT 1.8T) kaasupolkimen asennon ja kaasuläpän asennon välillä vallita lineaarinen suhde? Huomasin VCDS:llä tehdyistä loggauksista, että moottoritiellä ajettaessa tasakaasulla* kaasuläpän asento saattaa vaidella useita prosentteja. Olen ollut siinä käsityksessä, että mahdolliset korjaukset seokseen tehdään aina polttoaineen määrää säätämällä, mutta voiko kaasuläpälläkin olla tässä jokin rooli?

* kaasupolkimen asennon ollessa prosentin sadasosaa myöten täysin sama
 
Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti kun en löytänyt tähän mitään selkeää vastausta:

Pitäisikö vagilaisissa (vm. 2003 Audi TT 1.8T) kaasupolkimen asennon ja kaasuläpän asennon välillä vallita lineaarinen suhde? Huomasin VCDS:llä tehdyistä loggauksista, että moottoritiellä ajettaessa tasakaasulla* kaasuläpän asento saattaa vaidella useita prosentteja. Olen ollut siinä käsityksessä, että mahdolliset korjaukset seokseen tehdään aina polttoaineen määrää säätämällä, mutta voiko kaasuläpälläkin olla tässä jokin rooli?

* kaasupolkimen asennon ollessa prosentin sadasosaa myöten täysin sama

Jos sähkökaasu kyseessä, läpän asentoa korjataan kokoajan kuormituksen mukaan. Ei tarvitse kumma nousu tai vastatuuli olla, niin tehoa pyydetään lisää. Seossuhteen muutos on taas eri juttu.
 
Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?
Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
Eipä löytynyt noilta, Kiinasta nyt pistin tilaukseen ~250€, katsotaan miten käy.
 
Eipä löytynyt noilta, Kiinasta nyt pistin tilaukseen ~250€, katsotaan miten käy.

Katsoitko Volvo foorumin #52 viestin? Näyttää olevan aika helppo korjattava, jos löytää oikean kokoisen tiivisterenkaan.

Foorumilla oli o-renkaan mitatkin annettu 7/16" x 1/4" x 3/32", vaikka alkuperäinen näytti olevan profiililtaan suorakaide ei pyöreä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoitko Volvo foorumin #52 viestin? Näyttää olevan aika helppo korjattava, jos löytää oikean kokoisen tiivisterenkaan.

Foorumilla oli o-renkaan mitatkin annettu 7/16" x 1/4" x 3/32", vaikka alkuperäinen näytti olevan profiililtaan suorakaide ei pyöreä.
Nuo koot oli tosiaan mainittu tuon foorumin viestissä 53 ja sitten sama kaveri totesi parin kuukauden päästä viestissä 54 että taas vuotaa öljyä. Itsellä ei ole mitään osaamista autojen suhteen, odottelen suosiolla tuon uuden osan.
 
1649786537939.png

Onko tällaisissa nakutussensoreiden jännitteissä mitään poikkeavaa? Auto on Audi TT mk1, jossa on VW 1.8t AUQ -moottori. Auto käy kuormituksen alla hieman rikkaalla (multiplicative fuel trim n. -9%, ei vikakoodia), käy ajoittain hieman karkeasti (huomaa joskus tärinästä paikoillaan ollessa) ja ajoittain tuntuu, että tehoja on himpun verran kadoksissa. Samoiten tasokaasulla ajettaessa ajotietokoneen ilmoittama kulutus saattaa hetkellisesti hypätä +20% vaikka kaasu on varmasti samassa asennossa.

Tarkoittaako tämä samaa kuin "Ignition angle retard" ? Jotain sylinterikohtaista kulmalukua sieltä saa ulos (spoiler-tagin sisällä lisätietoa), mutta en ole kokeillut logata tätä. Otetaan työlistalle.

1649795705943.png

Vähän enemmän taustatietoa:
- Bensasuodatin vaihdettu 6tkm sitten
- Bensanpaineen tasaaja vaihdettu juuri äskeittäin
- Lambda-anturi vaihdettu n. 1tkm sitten
- PCV-venttiili ja ahtoputkessa oleva pressure regulating valve vaihdettu äskettäin, osa huohotinletkuista n. 6tkm sitten, eikä autossa ole näillä näkymin imuvuotoja ( additive fuel trim ~ +2% )
- Diverter valve irroitettu ja testattu toimivaksi tämän ohjeen mukaan.
- Ahtopaineen pyynti ja mitattu ahtopaine ovat järkeviä, tai itseasiassa mitattu ahto on yhden login perusteella keskiarvoisesti hieman pyyntiä suurempi (1074 vs 997mbar) => en siis usko että olisi kyse ahtovuodosta
- Lämpötilat vaikuttavat hyviltä (jäähdytysneste n. 95 astetta ja imuilma ajonopeudesta riippuen järkevällä tasolla)

Auto vain tuntuu vastaavaan kaasuun joskus paremmin ja joskus huonommin. Ongelma on ajoittainen.

Vastaan omaan kysymykseeni jälkipolvia varten:

Vähän vinksallaan olevan fuel trimmin syyksi paljastui lopulta kampiakselin sensori. Additive fuel trim korjaantui -9,4 prosentista -1,8 prosentiin. Hetkelliset tehonkatoamiset myös loppuivat tämän myötä.

Tätä ennen vaihdettiin myös turbon N75 ahtopaineen säätöventtiili, jonka seurauksena kaasuvaste parani selvähkösti (ei kuitenkaan vaikuttanut seoksiin).
 
Mjahas, pitänee ruveta tutkimaan mistä tuo -05 vm honda cr-v vuotaa jäähytinnestettä.. jonkun aikaa kun ollu paikallaan, niin sellainen imelä haju siinä lähistöllä ollut. Ihmettelin, ja eilen kävin kaupassa niin ihan normaalisti toimi ja lämmöt yms ok.
Nyt eilen kun siirsin auton toiseen paikkaan, niin katsoin että joku lammikko siinä imeytyny maahan.. märkää se hiekka oli, muttei haissut oikein millekään. Ajattelin olisiko ilmastoinnin vedet ajon jälkee tiputellu siihe..

Nyt aamulla katselin öljyt yms perusjutut, ja huomasin ettei jäähyttimessä näy nestettä siinä rajalla missä pitäisi. Eli sitä kait vuotanut sitten? muttei kovin pahaste, jos ajon aikana ei lämmöt noussut mittarin mukaa ainakaa.. :hmm:
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Hinta-arviota koitin saada huollolle AutoJerryn kautta, mutta toistaiseksi vaan yksi tarjous tullut. 270€ veloittaisivat. Jouset näyttää olevan vajaa 50€ motonetissä, että tuntuu hieman korkealta tuo hinta. Iskunvaimentimia eteen saa kyseiseen malliin kuulemma vaan merkkihuollon kautta, eli ehkä jätänkin niiden vaihtamisen suosiolla tältä erää, kun ei ole pakko vaihtaa.

Parkkipolttimokin tietysti palanut. Ei siinä, pikkuhomma, ellei tarvisi alkaa koko etuvaloa irroittamaan tuon vaihtamiseksi. Jotenkin käsittämätöntä, että polttimon vaihtamiseksi pitää irroittaa koko valo. Noh, joissain autoissa pitää purkaa vielä enemmän, että kai tilanne voisi olla huonompikin.

Ainiin, kuukausi sitten laukesi starttimoottori yllättäen. Sattuuhan näitä, mutta kyllä hieman tympäisi, kun tämä tietysti sattui silloin, kun auto oli tyttökaverilla lainassa ja tyttökaveri käymässä toisessa kaupungissa 250 km päässä. Autoilun iloja :)

Tämä asian kanssa kävi juuri kuten olin pelännytkin, eli rekisterinumerolla tilaamalla tuli väärät iskarit. Onneksi iskarit oli tilattu autoliikkeen toimesta, eli itselle ei rahallista tappiota tullut. Eli lopulta vaihdettiin vaan jouset + yläpään laakerit. Löytyihän sieltä myös väljäksi mennyt koiranluu, mikä vaihdettiin samalla. Lisäksi vaihtoivat öljyt, kiristivät/herkistelivät käsijarrua ja vaihtoivat parkkipolttimon, kun kustansi vaan 10€, jokin oli sentään halpaa :lol: Uudet etuiskarit tuohon Kia Ceed II malliin (tai onko se vaan facelift) on aika hintavia, kun saa vaan merkkiliikkeiden kautta ja hintaa parille >300€.

Vielä pitäisi uusintakatsastukseen viedä, mutta sen kerkeää ensi viikolla. Ajettavuus parani kummasti, kun toinen jousi ei ole poikki ja kolinatkin vähenivät.

Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainen :D Seurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.
 
Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainen :D Seurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.

Tarkista moottorityynyt. Paskatissa teki samaa startissa ja sammuttaessa ja molemmat sivutyynyt oli väsyny iän puolesta. Loppu muukin ihme tärrääminen.
 
Mitä pikaisesti vilkaisin niin Virosta saa iskaria 40-50€/kpl, niin kuin kaikkiin muihinkin "normaaleihin" autoihin. Miksi ei saisi?

Niin minäkin kuvittelin, mutta ei vaikuta olevan ihan selkeää. Yksi korjaamo ei olisi vaihtanut iskareita ollenkaan, kun kuulemma vaan merkkihuollon kautta saa. Pari korjaamoa sitten tarjosivat alkuperäisiä (Kybin valmistamia), mutta niillä olisi ollut se 160-170€ hintaa kappaleelta. Korjaamo johon vein olisi vaihtanut nuo hintaan 100€/iskari, mutta rekisterinumerolla tilatut iskarit eivät olleet sopineet paikoilleen, tiedä sitten oliko ne tarkoitettu ykköskoppaiseen Kia Ceediin. Koitin googletella, mutta en kovin selkeää vastausta löytänyt, että onko facelift mallissa erilaiset iskarit kuin ykköskopan Ceedissä. Ajettavuudessa noiden välillä on eroja, joten luulisi alustassa jotain eroja olevan.

Sen verran epäselvältä vaikuttaa, että saa ainakin olla tarkkana, että varmasti tulee oikeat osat, jos itse alkaa tilaamaan. Voi sitä vitutuksen määrää, jos olisinkin itse päätynyt tilaamaan osat ja ne olisivatkin olleet väärät o_O

Tarkista moottorityynyt. Paskatissa teki samaa startissa ja sammuttaessa ja molemmat sivutyynyt oli väsyny iän puolesta. Loppu muukin ihme tärrääminen.

Moottorin tuentaa mietin itsekin, pitääpä selvitellä. Jännästi heti huollon jälkeen alkoi tekemään tätä, vaikka tehtyjen huoltojen ei tuohon pitäisi vaikuttaa...
 
Niin minäkin kuvittelin, mutta ei vaikuta olevan ihan selkeää. Yksi korjaamo ei olisi vaihtanut iskareita ollenkaan, kun kuulemma vaan merkkihuollon kautta saa. Pari korjaamoa sitten tarjosivat alkuperäisiä (Kybin valmistamia), mutta niillä olisi ollut se 160-170€ hintaa kappaleelta. Korjaamo johon vein olisi vaihtanut nuo hintaan 100€/iskari, mutta rekisterinumerolla tilatut iskarit eivät olleet sopineet paikoilleen, tiedä sitten oliko ne tarkoitettu ykköskoppaiseen Kia Ceediin. Koitin googletella, mutta en kovin selkeää vastausta löytänyt, että onko facelift mallissa erilaiset iskarit kuin ykköskopan Ceedissä. Ajettavuudessa noiden välillä on eroja, joten luulisi alustassa jotain eroja olevan.

Sen verran epäselvältä vaikuttaa, että saa ainakin olla tarkkana, että varmasti tulee oikeat osat, jos itse alkaa tilaamaan. Voi sitä vitutuksen määrää, jos olisinkin itse päätynyt tilaamaan osat ja ne olisivatkin olleet väärät o_O

Jos Ceedin vuosimalli on 2010, niin se on ykköskopan (ED) malli, tosin faceliftattuna. Minun käsittääkseni iskunvaimentimet eivät tuossa faceliftissä päivittyneet, mutta voisikohan noissa iskareissa olla jotain eroa hatchback vs. farmari.

Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä Kiaan täältä: Contact form. Ovat vastailleet meikäläiselle teknisiin kysymyksiin ihan asiallisesti.
 
Satunnaisia kertoja on käynyt niin, että kytkinpoljinta painaessa poljin ei mene kerralla aivan pohjaan asti, vaan siinä tuntuu "pykälä", ja poljin menee pohjaan sitten, kun painaa hieman kovemmin. Nestetoiminen kytkin.

Ilmennyt satunnaisesti ja yksittäisiä kertoja. Mikähän voisi aiheuttaa sen? Ilmaa järjestelmässä?
 
Satunnaisia kertoja on käynyt niin, että kytkinpoljinta painaessa poljin ei mene kerralla aivan pohjaan asti, vaan siinä tuntuu "pykälä", ja poljin menee pohjaan sitten, kun painaa hieman kovemmin. Nestetoiminen kytkin.

Ilmennyt satunnaisesti ja yksittäisiä kertoja. Mikähän voisi aiheuttaa sen? Ilmaa järjestelmässä?
Työ tai pääsylinteri rikki...
 
Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.

Ei tietoa tarkalleen mitkä palat käytössä. Ostin nyt ainakin eteen uudet Boschit, jotka vaihdan jossain vaiheessa. Nyt jäi vaihtotyö kesken, koska huomasin, että jarrujen palautusjousi on huonossa kunnossa ja ne kannattaa vaihtaa samalla uuteen.


Mulla oli pari vuotta seisseessä autossa tommonen tuntuma ja syy oli siinä että (lähinnä taka)jarrupalat jumitti niissä "kiskoissa" eikä voima mennyt levyn puristamiseen, vaan kitkan voittamiseen siinä että palat yleensä liikkuu. Lisäks levyt oli ruosteiset.
Poljin tuntui jotenkin kumimaiselta eikä jarruteho vakuuttanut. Vasta kun voimalla työnsi jarrupoljinta niin tehoa löytyi.

Ihan herkistelemällä palat sekä ajamalla lisää kilometrejä että ruosteet karisevat niin rupes tuntumaan semmoselta kun pitääkin.

Irrotin liukutapit edestä ja putsasin ja voitelin ne. Onko muita tapoja herkistellä jarruja?

Tuntui ainakin vähän auttavan, mutta voi olla myös lumevaikutusta. Etujarrun laahaamiseen auttoi, nyt molemmat pyörät pyörivät kädellä. Auto tuntuu paremmalta ajaa nyt.

autolla on kyllä viime aikoina ajeltu ja olen tietoisesti jarrutellun enemmän, mutta se ei ole tässä auttanut.


Äkkiseltään sanoisin, että sinulla on ilmaa jossain päin systeemiä, ilmasitko ABS-yksikön testerin kanssa?

Parissa autossa on ollut jarrutuntuma olematon, vaikka kuinka on ilmannut, mutta sitten kun on ajanut testerillä ABS purkin ilmauksen, niin johan on alkanut toimimaan.
Tosin ilmakuplan saamiseksi ABS purkkiin pitää päästää vähintään yksi jarrulinja tyhjäksi.

Tai sitten palat ovat lasittuneet tai eivät ota kiinni koko pinnaltaan.

En ole ilmannut mitään testerin kanssa. Voisihan tuon ilmauttaa ammattilaisella vielä. Ilmasin alipaineella imemällä. Mikä tämä testeri on ja miten ABS pitäisi tähän astraan ilmata?

Hiacessa oli kerran pääsylinteri hapantunut sen verran, että toimi hienosti kun painoi jarrua vähän, mutta sitten kun survaisi jarrun pohjaan, niin paineet hävisivät lähes täysin

Minulla ehkä vähän saman tyylinen tuntuma. En toki sanoisi, että paineet häviäisivät täysin, ihan turvallista tuolla on ajella, mutta se terävin osa puuttuu pitkästä ja voimakkaasta jarrutuksesta esim. 80 km/h nopeudessa.

Paloissa olisi vielä melkein sentti kulutuspintaa jäljellä, mutta ajattelin ne vaihtamalla aloittaa. Jarrut ovat kuitenkin minulle turvallisuuden takia tärkeät, vaikka katsastusmies leiman antaakin joka vuosi.
 
Jos Ceedin vuosimalli on 2010, niin se on ykköskopan (ED) malli, tosin faceliftattuna. Minun käsittääkseni iskunvaimentimet eivät tuossa faceliftissä päivittyneet, mutta voisikohan noissa iskareissa olla jotain eroa hatchback vs. farmari.

Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä Kiaan täältä: Contact form. Ovat vastailleet meikäläiselle teknisiin kysymyksiin ihan asiallisesti.
Vaikea sanoa, eroja voisi periaatteessa olla myös eri moottorimallien välillä (bensa/diesel)? Epätodennäköistä, mutta mahdollista kai.

Kiaan otin yhteyttä jo aiemmin, mutta vastaus oli, että merkkihuolto auttaa. Tosin en suoraan kysynyt tuosta erosta, vaan OEM iskunvaimentimien mallia.
 
Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?

On. Palojenkin pitää liikkua vapaasti. Nuohan ainakin takajarruissa jumittaa.

Kiitos tiedosta. Irti, putsaus ja rasvaa varmaan sitten.
 
Siihen voi olla muutama aiheuttaja; Venttiili, vanteen pinta johon kumi tiivistyy, tai sitten reikä kumissa.
Korjaus riippuu täysin siitä mikä sen aiheuttaa. Ota se autosta irti ja laita upoksiin veteen niin näet mistä vuotaa.
 
Tai lyö sen 2,5 baria renkaaseen ja suihkepullolla suihkuttelee saippua vettä niin näkee ihan paikallaankin mistä tulee kuplia (jos ei satu takapuolelta vuotamaan).
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
Käsijarrun säätö tai palojen vaihto uusiin. Ihan fysiikanlakeja tottelee sinunkin auto.
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan.
Vaijeri yleensä venyy uutuuttaan hieman. Käsijarrukahvan juurella muovien alla on säätömutteri josta saa kiristettyä.
 
Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?



Kiitos tiedosta. Irti, putsaus ja rasvaa varmaan sitten.
Otat sieltä reilusti ilmaa pois ja tyhjennät sinne paikkapullon, sitten paineet normaaliksi ja ajoa muutama kymmenen kilometriä.

Aina on hiljalleen vuotavat tällä korjaantuneet.
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
Jos on sama systeemi kuin Ceed niin voi olla että automaattisäätö ei toimi kunnolla.Onko takana levyt vai rumpujarrut?
 
Otat sieltä reilusti ilmaa pois ja tyhjennät sinne paikkapullon, sitten paineet normaaliksi ja ajoa muutama kymmenen kilometriä.

Aina on hiljalleen vuotavat tällä korjaantuneet.
Turhaa summassa paikkapullolla sotkea ennen kuin selvittää mistä vuotaa.
 
Ikinä en ole OCF-foorumillakaan saanut edes mahdollisia syitä seuraaviin vikoihin: Opel Insignia 2009 2.0cdti 6v manuaali tekee seuraavaa: Ainoastaan 3->4 vaihtaessa kierrokset jää välillä leijaamaan. Ei kertaakaan muilla vaihteilla yli 200 tkm aikana. Eipä tule aina kierroslukumittaria tarkistettua vaihdetta vaihdettaessa joten kytkintä nostaessa nyppää ikävästi kun luulee normaalisti vaihtavansa vaihteen, mutta silloin kierrokset leijaakin. Tätä olen ensimmäisen kerran kysellyt jo 2019.

Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa. Mikäli on vakkari päällä, niin sekin sammuu itsestään ja kierrokset laskee. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkee. Sitten ihan yhtäkkiä taas herää henkiin. Tämä tapahtuu harvemmin kuin tuo kierrosten leijaaminen vaihdetta vaihdettaessa.

Vikakoodeja ei ole. Auto ei näiden lisäksi käyttäydy poikkeavasti. Hyvin on huollettu ja alusta asti ollut taloudes. Olisi mielenkiintoista tietää mikä ihme nämä mahtaa aiheuttaa.
 
Ikinä en ole OCF-foorumillakaan saanut edes mahdollisia syitä seuraaviin vikoihin: Opel Insignia 2009 2.0cdti 6v manuaali tekee seuraavaa: Ainoastaan 3->4 vaihtaessa kierrokset jää välillä leijaamaan. Ei kertaakaan muilla vaihteilla yli 200 tkm aikana. Eipä tule aina kierroslukumittaria tarkistettua vaihdetta vaihdettaessa joten kytkintä nostaessa nyppää ikävästi kun luulee normaalisti vaihtavansa vaihteen, mutta silloin kierrokset leijaakin. Tätä olen ensimmäisen kerran kysellyt jo 2019.

Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa. Mikäli on vakkari päällä, niin sekin sammuu itsestään ja kierrokset laskee. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkee. Sitten ihan yhtäkkiä taas herää henkiin. Tämä tapahtuu harvemmin kuin tuo kierrosten leijaaminen vaihdetta vaihdettaessa.

Vikakoodeja ei ole. Auto ei näiden lisäksi käyttäydy poikkeavasti. Hyvin on huollettu ja alusta asti ollut taloudes. Olisi mielenkiintoista tietää mikä ihme nämä mahtaa aiheuttaa.
Egr jumii? Ei mitään hajua ooppeleista, mutta egr jumiessaa tekee mielenkiintoisia asioita. Transhitissä huppaili kierrokset miten sattui ja välillä hyytyi ajossa egrrän takia. Lopulta antoi vikakoodia ties mistä, voimansiirrosta alkaen.
 
Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa.

Kuulostaa kyllä samalta mitä mitä minun Astra teki kun EGR-venttiili alkoi oireilla. Tehot lähti ja kone meni "limp"-modeen, jossa kaasu ei anna juuri ollenkaan vastetta, ja loivassakin ylämäessä vauhti hyytyy. Uudelleen käynnistys resetoi tilanteen.

Eräänä päivänä ei kone käynnistynyt ollenkaan. Tähän auttoi venttiilin puhdistus ja myöhemmin. EGR-venttiilin ohjelmointi pois käytöstä. Minulla koneena 1.3 CDTI ja en tiedä kuinka paljon siinä on samaa kuin sinun 2.0 CDTI, mutta en ihmettelisi vaikka olisi sama vika. Puhdistuksesta meni ehkä 10 000 km, niin alkoi taas oireilla vähän, niin kävin ohjelmoimassa pois.

Ainakin pienemmissä CDTI-koneissa EGR-venttiili voi tukkeutua 50-70 tkm välein. Se on tyyppivika. Voi jättää tielle.
 
Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?
Eipä ne autokorjaamot/rengasliikkeet paljoa veloita kun käy poikkeamassa ja pyytää korjaamaan vuotavan renkaan. Sen verran helppo työ että tuollaiset otetaan melkein heti työn alle ja asiakkaan hörppiessä kahvia rengas on korjattu.

Paikkausvaahtoa ei kannata laittaa. Se on vain väliaikainen korjaus tien päällä sattuneita vuotoja varten ja sen käytön jälkeen pitäisi ajaa suoraan rengasliikkeeseen korjauttamaan rengas.
 
Eipä ne autokorjaamot/rengasliikkeet paljoa veloita kun käy poikkeamassa ja pyytää korjaamaan vuotavan renkaan. Sen verran helppo työ että tuollaiset otetaan melkein heti työn alle ja asiakkaan hörppiessä kahvia rengas on korjattu.

Paikkausvaahtoa ei kannata laittaa. Se on vain väliaikainen korjaus tien päällä sattuneita vuotoja varten ja sen käytön jälkeen pitäisi ajaa suoraan rengasliikkeeseen korjauttamaan rengas.

Just eikä melkeensä tasan tarkalleen näin. Varaa ajan vaikka jostain paikallisesta vianorista renkaan paikkaukseen, Hörppii siinä hetken automaattikahvia ja datailee tai käy potkimassa rööki suussa kiviä ulkona, ukko tulee sanomaan että se ois nyt kunnossa, 49eur.. Jos meet sekoilemaan paikkausvaahtojen kanssa ajamis-kunnossa olevalla autolla niin sit menee helposti koko kumi vaihtoon.

Kyllä ne ammattilaiset sieltä sen tikun löytää kun paineistaa jne.
 
Pari kertaa olen osunut ruuviin ja rengasliikkeen mies haluaa heti vaihtaa renkaan ja jos renkaat eivät ole ihan uunituoreet niin kaikko renkaat. Vähän pienemmässä paikassa saattaa paikkauskin onnistua
 
Auton renkaan paikannut ihan itse ottamalla ruuvi renkaasta ja motonetistä tuollaisen

Saa olla vähän ruista ranteessa kun koittaa hoonata metallivahvistettua reikää suuremmaksi. Helppo homma ja on pitänyt useamman vuoden.

Saman hoonauksen varmaan olisi voinut tehdä porakoneella ja sopivan paksuisella terällä.
 
Pari kertaa olen osunut ruuviin ja rengasliikkeen mies haluaa heti vaihtaa renkaan ja jos renkaat eivät ole ihan uunituoreet niin kaikko renkaat. Vähän pienemmässä paikassa saattaa paikkauskin onnistua
Just eikä melkein näin.

Kamelinpaska itse laittaen renkaaseen, jos selkeä reikä löytyy. Muussa tapauksessa rengasliike vaihtaa koko renkaan.
 
Peruutuskameran kuva meni sumeaksi pari päivää sitten. Kokeilin putsata ulkoa, mutta ei mitään vaikutusta. Mikähän lie syynä. Kosteutta en nähnyt sisällä, mutta voisiko linssin suojuksen sisäpuolella tai linssissä olla jotain pölyä?
DSC_4807.JPG

_20220528_184905.JPG
 
Peruutuskameran kuva meni sumeaksi pari päivää sitten. Kokeilin putsata ulkoa, mutta ei mitään vaikutusta. Mikähän lie syynä. Kosteutta en nähnyt sisällä, mutta voisiko linssin suojuksen sisäpuolella tai linssissä olla jotain pölyä?
DSC_4807.JPG

_20220528_184905.JPG
Ilmeisesti tuo ei ole korjattavissa, jos nettikeskusteluihin on luottaminen. Uusi osa Kialta 500-600€ ja Alilta muutaman kympin. Täytyy ainakin purkaa ja katsoa, että tämä on oikea osa 2016 farkku Ceediin: https://m.aliexpress.com/item/10050...lgo_pvid=f65a6070-ed86-465c-a3dc-b21306ba62bf
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.

Ettei olisi vaan jousi poikki? Huonolla tuurilla ja rakenteesta johtuen saattaa puhkaista renkaan (esim. jossain BMW:ssä näin)
 
Kaverilla katkes satasen vauhdissa vanhasta meganesta jousi ja samalla tavalla rengas puhki.

Kummallista sinänsä jos itsestään parkissa olisi katkennut
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Normaali ranskalainen.. Jousi menee ihan yllättäen ajossa poikki. Enpä enää noihin PSA kamppeisiin koske. Ajo-opetusajossa olimme, kevyt loiva risteyskäännös oli menossa kun jousen kuuli hajoavan laakista. Hidas vauhti, ei kiire mihinkään, pelasti renkaan ja kaiken muun menemästä paskaks. Jousi kun nappaa kiinni renkaaseen, sen mukana repeää rikki ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Opetteleva kuojettaja pysäytti meidän tapausessa auton tien sivuun. Tarkistimme ajettavuuuden - vain alin kieppi katkennut, ajettiin kotiin ja romua korjaamaan.
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Jousihan sieltä on katkennut. Jousen terävä pää pääsee sitten uimaan karkuun kupistaan ja rikkoo huonolla tuurilla renkaan, vetonivelen tai mitä tahansa. Näitä on nähty automerkistä riippumatta. Yllättävän usein menee myös parkissa ollessaan. Aina se silti on parempi vaihtoehto, kuin satasen vauhdissa.
 
Jousihan sieltä on katkennut. Jousen terävä pää pääsee sitten uimaan karkuun kupistaan ja rikkoo huonolla tuurilla renkaan, vetonivelen tai mitä tahansa. Näitä on nähty automerkistä riippumatta. Yllättävän usein menee myös parkissa ollessaan. Aina se silti on parempi vaihtoehto, kuin satasen vauhdissa.
Naapurilla kävi näin ja kovasti ihmetteli että voiko tosiaan jousi katketa auton ollessa pysäköitynä.
 
Joo. Kyllä se kaiken järjen mukaan on siinä parkissa napsahtanut ja uponnut renkaaseen se jousi. Jos se ajossa noin menisi, niin sehän repisi renkaan koko matkalta, uskoisin.
Noh, pitää nyt toivoa että säästyy pelkällä jousien ja renkaan uusimisella. Enemmän tuhoa varmaan onnistuisi tekemään jos olisi vauhtia.

Pitää soitella pajalle heti huomenissa ja kun kerta vakuutukseen kuuluu Pohjolan vahinkopalvelu (hakivat pihasta viime kesänä kun laturi meni), niin pääseepä ihmettelemään miten ne sen siirtävät.
Auto katoksessa pois pakitettavana,
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 240
Viestejä
4 501 520
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom