Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos katsastuksessa jarruarvot olivat hyväksi todettu, ja eikä jarrujen toiminnasta tullut palautetta, niin vaikuttaa oudolta. Kyllä inssin pitäisi kokemuksella huomata ilma putkissa tai että tuntuma ei ole normaali. Vai oliko katsastus joskus vuosi sitten ja ongelma syntynyt lähiaikana.
Vanhemmissa perusautoissa jarruteho on aika vaatimaton, ja riippuu paljon mikä on jarrutehon vertailukohta, joku urheiluauto tms. Kuivalla asfaltilla sitä jarrua saa tosissaan survoa, että abs aktivoituu, ettei tee mieli kokeillakaan.

Onko jarrutehostimen alipaineletku tarkastettu?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
Tuollainenko? M6x16 Disc Brake Countersunk Bolt Škoda N10648301

Näyttää ihan tavalliselta M6x16 uppokantaruuvilta, saa mistä tahansa pulttiliikkestä. Sekatavarakaupoissa yleensä pienissä pakkauksissa KUUSIOKOLORUUVI M6X16 10.9 25KPL UPPO DIN7991
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.

Sama ruuvi se on edessä ja takana, kun valmistajan varaosakuvastosta katsoin. Sitä samaa ruuvia on käytetty monen eri automerkin malleissa.
 
Kävin jo hakee marmorilta. Maksoi 1,90e 2kpl yhteensä.
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.
 
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.

Tän takia siellä vararengastarvikkeissa on se muovitappi joka pyöritetään napaan ennen renkaan asettamista. On ihan paras keksintö autoihin joiden vanteet on painavia ja kiinnitys on pulteilla.

1652116746041.png
 
Työksi ja harrastukseksi tulee näitä rassailtua. Pinnapulttien kanssa enemmän ongelmia kohdannut huonojen kierteiden (Kia, Hyundai) kanssa kun pulttien.

Ja kyllä itsellä jää tapit ym. laittamatta. Yksi pultti reikään, hylsy paikalleen ja joko hylsystä tai puolasta nostamalla ja samalla peukalolla auttaen pultti reikään ja vanne on paikallaan. Tätä olen yrittänyt opettaa muutamalle einiin autoihmiselle ja tuntuu olevan yllättävän hankalaa. Ensin nostetaan vanne napaan ja sitten pyöritellään ja yritetään löytää oikea kohta josta pultti menee paikalleen..
 
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8.

Ei 8.8 ruuvi ole automaattisesti huonompi, kuin 10.9. Jälkimmäiseen on vaikeampi tehdä pintakäsittely, ettei se heikennä lujuusluokkaa (vetyhauraus). Usein 10.9 ruuvit ovat vain mustattu, ja se ei juuri kestä korroosiota.
Tuossa tietoisku: https://www.boltscience.com/pages/t...is-not-necessarily-the-case-for-fasteners.pdf

Muok.
Kyllä jopa 12.9 ruuveja löytyy sinkattuna. Silloin pitää vain hyväksyä, että ongelmia voi tulla kestävyydessä, kun puhutaan halvoista kiloruuveista. Kunnollinen lämpökäsittely lisää valmistusaikaa useilla tunneilla-vuorokaudella, niin siitä on helppo säästää. Kuluttajat harvoin yksittäisistä markettiruuveista reklamoi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Wurthilla ja paikallisessa kiinnitystarvikemyymälässä on 10.9 senkkikanta kuusiokoloruuveja sähkösinkittyinä.
 
Citroen Xsara VTS vm.2004 ja katsuri väänsi oikeein vääntämällä metrisellä sorkkaraudalla oikealt takaa, "väljää taka-akselistossa" eli näiden tyyppivika. Hehe, tiesi aika tarkalleen mitä oli hakemassa.

Kysymys: Uusi peruskorjattu akseli noin 490e +rahti + työt ... 500e. Noita ei taida pystyä uudelleen laakeroimaan (katselin laakerivaraosasarjoja) mitenkään järkevästi? Klappia vain OT, VT ei mitään vaikka yritystä ei puuttunut.

Kyseessä on aivan vara-autoksi jäänyt entinen käyttisromu, jolla ei ole enää edes käyttöarvoa. On vain niin siisti ja fiksu laite ettei huvittaisi lykätä Romu-Keinäselle.

:speechless:
 
No sehän riippuu miten määritellään järkevä. Melko paljon hommaa siinä varmaankin on, joten tuskin kannattaa kellekkään muulle viedä tehtäväksi ainakaan. Toki jos itse kykenee eikä laske omalle harrastelulle hintaa niin mikä jottei.

Toki ei sitä romu-ukolle ole pakko työntää, laittaa satasia hintaa niin joku toiveikas sen käy hakemassa
 
Toi citikan taka-akselin vaihto on aika helppo homma. Pahin rasti voi olla saada jarruputken juntturit irti, mutta jos on välineet tehä jarruputkia niin ei mitään ongelmaa. Tai ostaa valmiit pätkät.

Ja sit jos auto myöhemmin menee paaliin, niin taka-akselin voi myydä käytettynä ehjänä pois. Saa jotain hiluja takaisin. Olen ite 3kpl myyny noita ehjiä käytettyjä. Kai noita VTS:iä, VTR:iä ja muita on harraste-autoina että taka-akseleita edelleen jotkut tarviivat. Ja se käy vissiin Peugeotteihinkin.

Mulla oli käyttöautona semmonen VTR mihin katsastuksessa tuli papereihin "takajousitus jäykkätoiminen"

En tiedä miten se muka oli jäykkätoiminen, hyvinhän se jousti. Vein kuukauden päästä eri katsastuskonttorille, varauduin jo sepittämään että juu on herkistelty nytten. No meni ihan tosta vaan ja kehujen kanssa läpi :D
 
Ei sitä romuksi kannata antaa jos muuten on fiksu, saa siitä vielä euroja kun myy sellaiselle kenellä on tarve varaosa-autotolle tai mielenkiintoa vaihtaa se akseli.
 
Ei sitä romuksi kannata antaa jos muuten on fiksu, saa siitä vielä euroja kun myy sellaiselle kenellä on tarve varaosa-autotolle tai mielenkiintoa vaihtaa se akseli.

Jep, jollakin voi olla muuten huonompikuntonen Xsara, mistä vaihtaisi tuohon sitten ehjän akselin. Kannattaa pistää nettiautoon tai toriin myyntiin, ei paaliin.
 
Jep, jollakin voi olla muuten huonompikuntonen Xsara, mistä vaihtaisi tuohon sitten ehjän akselin. Kannattaa pistää nettiautoon tai toriin myyntiin, ei paaliin.
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
 
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.

Eli tämä ei ole urbaania legendaa? Sillä tossa lukee "katsastettava 9.6 mennessä".
 
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
Niin, siis saa jos leima ei ollut ummessa kun mentiin katsastamaan. Vanhalla leimalla olevaa autoa käyttämällä näytillä ei saa hylkylapulla lisäajoaikaa. Tai ainakaan ennen ei ole saanut
 
Miten ihmeessä nuo lambda-anturin liittimet oikein kiinnitetään noihin metalli ständeihin? Olen yrittänyt saada omaa katin jälkeistä lambdan liitintä irroitettua mutta ei millään lähde.

kuva-min.png
 
Miten ihmeessä nuo lambda-anturin liittimet oikein kiinnitetään noihin metalli ständeihin? Olen yrittänyt saada omaa katin jälkeistä lambdan liitintä irroitettua mutta ei millään lähde.
Voi olla sen verran ruosteesta turvonnu metalliläpyskä ettei mene suosiolla. Siinä liittimen kyljessä pitäs olla hahlo joka liukuu siihen metalliklipsiin. Nippuside ajaa saman asian jos ei rupea menemään...
 
Voi olla sen verran ruosteesta turvonnu metalliläpyskä ettei mene suosiolla. Siinä liittimen kyljessä pitäs olla hahlo joka liukuu siihen metalliklipsiin. Nippuside ajaa saman asian jos ei rupea menemään...
Jaa en osaa sanoa mitä tuon kanssa pitäisi tehdä... Voisikohan koittaa vähän uittaa WD40:ssä. Onko tuossa jokin nappula mistä pitää painaa että se lähtee vai onko vaan "use the force"? Periaatteessa ei tarttivs ehjänä edes saada ulos kun moottori antaa sitä p0141 koodia eli lambdalämmitin paskana tuossa.
 
2000 vuoden 320i E46 coupe. Taka-akselilta ne pienet vakaajan yhdystangot poikki. Mitäs muuta kannattaa samalla vaihtaa kun niitä pajottaa?
 
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
 
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
 
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
 
Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
Naapurilla petti 2016 vuosimallisesta audi a4 2.0tdi quattrosta myös yllättävän nopeasti kaksoismassa vaikka olikin pääasiassa maantie ajossa, samaa valitteli hänkin että maantienopeuksissakin vedättää liian isolla vaihteella ja vastamäessä ei millään meinannut vaihtaa pienemmälle.

Omasta ex 2006 golfista oli vaihdettu vauhtipyörä neljään kertaan 300tkm mennessä vaikka oli manuaali, osaa ne jotkut ihmisetkin noita näköjään vedättää rikki :D

Viimeisellä kerralla oli sitten vaihdettu kiinteä vauhtipyörä mutta siitä tuli melko häiritsevät resonanssit ja värinät koriin vääntöpiikin aikana.
 
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä.
Kaikki ne vedättävät isolla vaihteella, vaikka olisi ihan kunnollinen mehuaski ja tosiaan vaikka manuaalilaatikolla saa ajettua kaksoismassapyörän nopeasti maaliin. Kunnollisen vaihdelaatikon tapauksessa ei välissä ole yhtä susiratkaisua, jolla korjataan toista susiratkaisua. Susiratkaisu on liian pieni sylinterien lukumäärä. Neljä mukia on kovin vähän tasaisen käynnin saavuttamiseksi. Älyttömintä on, että olen liikenteessä nähnyt ja kuullut "autoja", joissa on vain kolme mukia. Niiden tapauksessa on jo samantekevää ja itsestään selvää, että kaksoismassavauhtipyörä ei ole pitkäikäinen. Muitakin ongelmia on todennäköisesti niin paljon takahampaiden paikkojen irtoamisesta alkaen, että vauhtipyörät eivät siinä sopassa paljon tunnu.
 
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.

Tämähän on usein käsittääkseni vielä dieseleille se iso ongelma kun moottori tuottaa kampiakselille suuren väännön. Mutta joo... onko mikään firma onnistunut tuplakytkin "automaattia" tekemään kestäväksi?

Periaatteessahan ei ylivaihteella ajaminen niin kuluttavaa ole kun kaasua antaa vain vähän. Tietysti heti kun pitää kaasua enemmän painaa pitäisi pienentää vaihdetta, mutta ei näköjään nuo tuplakytkin askit sitä tee ellei sportilla ole?

EDIT:

Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.

Eikös KIA:ssa ole 7v takuu?
 
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
 
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
Mene ja tiedä. Ensimmäinen oletettu vaihto tapahtui auton oston yhteydessä n. 228tkm kohdalla ja nyt autolla ajettu 280tkm. Sakalta ostin 2019 ja jouduin odottelemaan autoa useamman viikon, että korjaavat rallattavan kaksoismassavauhtipyörän. Vika oli olemassa ennen, kuin auto tuli Sakalle, kun löysin tuolloin edellisen nettiauton myynti-ilmoituksen. Ei tuota osaa varmaan saa korjattua, mutta liekö vaihdettu joku halpa kaksoismassavauhtipyörä tai osunut maanantaikappale. Ääni häviää, kun antaa kierroksia n. 2000rpm.
 
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
Riippuu se paljon ajotavastakin, jos lähdöissä repii kytkimellä, tai ajaa aina liian isolla vaihteella, niin voi nopeastikkin saada särjettyä.
 
Mene ja tiedä. Ensimmäinen oletettu vaihto tapahtui auton oston yhteydessä n. 228tkm kohdalla ja nyt autolla ajettu 280tkm. Sakalta ostin 2019 ja jouduin odottelemaan autoa useamman viikon, että korjaavat rallattavan kaksoismassavauhtipyörän. Vika oli olemassa ennen, kuin auto tuli Sakalle, kun löysin tuolloin edellisen nettiauton myynti-ilmoituksen. Ei tuota osaa varmaan saa korjattua, mutta liekö vaihdettu joku halpa kaksoismassavauhtipyörä tai osunut maanantaikappale. Ääni häviää, kun antaa kierroksia n. 2000rpm.
Uudesta saakka tuollaista huoltanut taxsi ajon jäljiltä. Kolmessa eri vuorossa 24/7 pk seudun ajossa. Vielä useammalla moniosaaja kuljettajalla. Muuta kaasun asentoa ei auto ole kokenut kuin pohjassa. Kahdesti vaihdettu 410 000 lasissa. Alkuperäisiä paketteja olivat, vauhtipyörä,pultit,painelaakeri,massalevy ja paineasetelma.
On sen verta koijausta asennus hommissa nykyään että. Omin silmin nähdä ne avaamattomat osa pakkaukset, ja sen verran vilkaista nosturin päällä että menevät paikalle.
 
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.
 
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.

Jos löytyy kylältä motonet, niin kannattaa kysäistä sieltä. Sikäli kun oikein katsoin, niin varastosaldot näyttää nollaa, niin kuin kaikkialla muuallakin, mutta on ne yllättäneet positiivisesti ennenkin. Ja mahdollisesti tilattaessa toimitusaika maailmalta tommoselle isolle liikkeelle voi olla ihan uskomattoman hyvä.
 
Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.

Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?

Minulla ei ole kokemusta Volvon VVT-pyörästä, mutta kuvassa näyttäisi olevan purettavaa mallia, niin ehkä tiivisteet saa vaihdettua. Jos ne on perus O-renkaat, eikä mitään erikoisempaa. Tuossa on tarinaa, ilmeisesti joku on onnistunut operaatiossa: 2003 S40 VVT cam seal replacement - Volvo Forums - Volvo Enthusiasts Forum
 
Viimeksi muokattu:
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.

Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
 
Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?

Minulla ei ole kokemusta Volvon VVT-pyörästä, mutta kuvassa näyttäisi olevan purettavaa mallia, niin ehkä tiivisteet saa vaihdettua. Jos ne on perus O-renkaat, eikä mitään erikoisempaa. Tuossa on tarinaa, ilmeisesti joku on onnistunut operaatiossa: 2003 S40 VVT cam seal replacement - Volvo Forums - Volvo Enthusiasts Forum
Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
Kiitos paljon näistä! Ehdin varmaan perua vielä tuon jenkkilän tilauksen ja tilata Euroopasta..!
 
ilmastointia korjaamassa.

aiemmin tutkin että solenoidi ei vedä. tilasin uuden kytkinsetin kompuraan.

jooh kompura irti ja siitähän puuttuu koko ulompi kitkalevy, akselin päähän tuleva mutterikin hävinnyt.

Ei taida tämmösestä saada toimivaa enää?

1653140757697.png
 

Liitteet

  • 1653140758078.png
    1653140758078.png
    989,1 KB · Luettu: 9
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.
 
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
 
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.

Kaippa noita korjauspuljuja on, googlaa vaikka vanteiden pulverimaalaus tms.. Se hinta vaan voi nousta niin korkeaksi että jos ei mitkään BBS CH-R:t tms ole niin hmm.. Itse ehkä ajaisin sellaisenaan, mikään ei vituta niin paljon kuin uudet vanteet ja sitten vahingossa itte möhlii jotenkin :) Voithan katella jotkin replicat tms niin saat sellaiset kuin haluat..
 
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.

Kato vaikka motonetistä rekkarilla se VIN koodi, ja syötä ne seitsemän vikaa merkkiä (esim. E123456) realoem.comiin , sieltä saat kaikki osanumerot millä on helppo sitten googlailla halvimpia hintoja.

Tuo penkinlämmitin ei liene helpoin jälkiasennettava, koska saattaa vaatia myös johtosarjan yms uusimista.. Ehkä, voi mennä vanhallakin CAN-aikakaudella. Sen kytkinhässäkän kojelautaan saat varmaan satkulla ebaysta, mutta itte vastuksien asentaminen penkkiin voi ottaa vähän hermoja jne.. En maksaisi 600e mistään tokmannin lämmittimistä kyllä..

Googlaa vaikka jotain tommosta alkuun: retrofit 225xe - Google-haku
 
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
Sitä saa mitä tilaa. Biltemasta lämmitettävät istuintyynyt talveksi ja tupakansytyitn liittimeen laajennusosa:)
 
Sitä saa mitä tilaa. Biltemasta lämmitettävät istuintyynyt talveksi ja tupakansytyitn liittimeen laajennusosa:)
Tottakai saa mitä tilaa. Autossahan on ajastettava/kännykällä ohjattava sisätilan lämmitys , joten ongelma ei ole järin suuri, vain kovimmilla pakkasilla jos auto ei ole johdon päässä se syö akkuvirtaa. Siististä tai halvasta toteutuksesta toki voisi maksaakin jos se samalla parantaisi jälleenmyyntiarvoa. Sinänsä ajattelisi että tuo päällisen ratkominen ja uudelleenompeleminen piiloon jäävästä takasaumasta olis sellainen tunnin työ, näillä ompelutaidoilla en kuitenkaan haluaisi sitä itse tehdä ja siksi kyselen. Taitaa kyllä tuontiautoissa useimmiten olla pulkan reunassa se kytkinmokkula, jopa halvoissa Suomi-autoissa.
 
Kaippa noita korjauspuljuja on, googlaa vaikka vanteiden pulverimaalaus tms.. Se hinta vaan voi nousta niin korkeaksi että jos ei mitkään BBS CH-R:t tms ole niin hmm.. Itse ehkä ajaisin sellaisenaan, mikään ei vituta niin paljon kuin uudet vanteet ja sitten vahingossa itte möhlii jotenkin :) Voithan katella jotkin replicat tms niin saat sellaiset kuin haluat..

No joo, vähän yritin googlailla, toistasataa menee per vanne niin että jos ei rengasfirma valita niin mennään näillä. Talvivanteet ostelin uudet ja ihme kyllä ne on ihan uuden veroiset viime talven jälkeen.
 
Tota persekrilliä en kyllä ole itse ikinä kangaspenkeissä kaivannut. Ja jos hinta on tuota tasoa, niin eikö Webasto olisi järkevämpi?

Nykyään ryssänwebastoa tai kiinalaista saa jo Suomestakin. Mukavuus vähän eri tasoa, kuin kylmään autoon hyppääminen ja ikkunoiden skrapaus.

Esim: Webasto-tyylinen 5KW Diesel/Bensa-lämmitin, Nestelämmitin, Vesilämmitin

Itsellä vastaava aliexpressistä tilattu ollut jo 3-talvea talviautossa ongelmitta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 254
Viestejä
4 501 848
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom