Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No sitten se pitää maalata uudelleen. Laita nyt edes kuva.
Tuossa yksi. IMG_20220602_201705.jpg
 
Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainen :D Seurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.
Tätä asiaa nyt seuraillut ja kyllä taitaa moottorin tuennassa olla häikkää. Hyvin pieni värinä tuntuu tyhjäkäynnillä (niin pieni, ettei siihen juuri kiinnitä huomiota), mutta sammuttaessa moottori selvästi nytkähtää. Käsin koitin moottoria heilutella, ei tuntunut liikkuvan sitten yhtään mihinkään. Ainakin googlen mukaan moottorin pitäisi hieman (ei tietenkään mitenkään hervottomasti) liikkua käsivoiminkin, kun "kelluu" kuitenkin kumityynyjen varassa. Nyt kun ei liiku, niin tuosta voinee olettaa, että joku kumityynyistä täysin kaput? Ainiin, piti kärryä vetää (onneksi vain lyhyt matka) ja nelosella ylämäkeen ajaessa 80 km/h nopeudessa alkoi aivan hillitön tärinä, eli eiköhän vika ole tuossa moottorin tuennassa, kun raskaalla kuormalla tärinä pahenee.

Vaihdetaanko nuo moottorintuet yleensä kaikki kerralla, vai vaihdetaanko vaan hajonnut yksilö? Ei nuo kalliita osia ole, että sinänsä ne vaihtaisi kaikki samalla. Eikun Autojerryyn huoltotarjouksia kyselemään, johan tässä onkin monta viikkoa kulunut edellisestä huollosta :)
 
Opel Astra H

Etupäästä kuuluu vaimea ja pehmeähkö kolahdus, kun ajaa montuista tai hidasteista. Tulee myös silloin, kun ajaa pienistäkin töyssyistä rauhallisesti. Kuuluu mielestäni vain vasemmalta. Iskarit ja jouset on vaihdettu noin 50 000 km sitten. Mikähän voisi olla?

Lisäksi EGR-venttiilin luota tulee öljyä aika runsaasti, piti lisätä. EGR ohjelmoitu pois päältä, mutta ei tulpattu. Pitäisiköhän tuo nyt tulpata? Mikä voi öljyn tuonne EGR-venttiilille viedä?

Aiemmin mainitsemani jarrujen heikkous ei ole korjaantunut, eikä varmaan ole motivaatiota sitä korjatakaan. Kyllä tuo aika reippaasti pysähtyy kuitenkin. Ollut tuollainen jo vuosia.
 
Opel Astra H

Etupäästä kuuluu vaimea ja pehmeähkö kolahdus, kun ajaa montuista tai hidasteista. Tulee myös silloin, kun ajaa pienistäkin töyssyistä rauhallisesti. Kuuluu mielestäni vain vasemmalta. Iskarit ja jouset on vaihdettu noin 50 000 km sitten. Mikähän voisi olla?

Koiranluu tai vakaajan puslat.
 
Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:

Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.

Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.
 
Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:

Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.

Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.
Itse aloittaisin ihan ekana siitä että tuleeko hehkuille ylipäätään jännitettä sekä tuleeko sitä tarpeeksi (hehkun releen kontaktit menneet)
 
TT 8N 1.8T tekee semmost että saattaa lähteä käyntiin "traktorina" eli käy varmaan vajailla ja ruksuttaa muistaakseni 500 rpm kierroksilla ja vastaa huonosti kaasuun ja nykii. Pitää sammuttaa moottori ja käynnistää uudestaan niin toimii taas normaalisti. Tekee tätä ehkä 1/20-1/30 käynnistyskerroista.

Ei vikakoodeja.

Veikkauksia?
 
Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:

Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.

Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.

Jos jakopää tehty oikein ja hihna ollut oikealla kireydellä, ei se helposti hyppää ilman ulkoista ärsykettä (apulaitehihna, kivi, ruuvi tms). Käynnistymättömyys kylmänä selittyy jaon heitolla ja katkenneella keinulla. Uusi keinu paikoille ja sylinterin painetesti niin selviää onko venttiili mutkalla. Keinu on näissä moottoreissa sulakkeena, jonka tarkoitus antaa myöten, jotta vältytään isommalta remontilta.
 
TT 8N 1.8T tekee semmost että saattaa lähteä käyntiin "traktorina" eli käy varmaan vajailla ja ruksuttaa muistaakseni 500 rpm kierroksilla ja vastaa huonosti kaasuun ja nykii. Pitää sammuttaa moottori ja käynnistää uudestaan niin toimii taas normaalisti. Tekee tätä ehkä 1/20-1/30 käynnistyskerroista.

Ei vikakoodeja.

Veikkauksia?
Oma 2.0 B5.5 passatti on alkanut tekemään samaa miltei joka kylmäkäynnistyksellä. Tuntuu kuin kävisi kolmella. Heti uudella yrittämällä kuitenkin käynnistyy normaalisti. En ole vielä jaksanut alkaa vikaa selvittää, koska ei tuossa uudelleen käynnistämisessä mene kuin muutama sekuntti aikaa.
 
Oma 2.0 B5.5 passatti on alkanut tekemään samaa miltei joka kylmäkäynnistyksellä. Tuntuu kuin kävisi kolmella. Heti uudella yrittämällä kuitenkin käynnistyy normaalisti. En ole vielä jaksanut alkaa vikaa selvittää, koska ei tuossa uudelleen käynnistämisessä mene kuin muutama sekuntti aikaa.
Melkeen tsekkaisin tyhjäkäynnillä suuttimien korjausarvot että onko heittoa. Pieni aavistus sille että jos pumpparikone että suuttimien tiiviste sekä poteroremppa edessä.
 
Melkeen tsekkaisin tyhjäkäynnillä suuttimien korjausarvot että onko heittoa. Pieni aavistus sille että jos pumpparikone että suuttimien tiiviste sekä poteroremppa edessä.
Ei ole diisseli, vaan ihan bensakone, jos sitä tarkoitit.
Pitäis jaksaa hommata joku halppis obd-lukija kun mittaristossakin palaa "moottori kuvake" valo.. Mutta ensi tuntumalta voisi tulpat uusia kun en tiedä milloin ne on viimeksi uusittu ja kilometrejä autolla on takana jo reilu 350tkm, niistä itse ajanut noin 1tkm kun tuon alkuvuodesta ostin vanhan bemarin tilalle.
Se vanha E36 316i compact meni sitten lopulta sprintti aihioksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole diisseli, vaan ihan bensakone, jos sitä tarkoitit.
Pitäis jaksaa hommata joku halppis obd-lukija kun mittaristossakin palaa "moottori kuvake" valo.. Mutta ensi tuntumalta voisi tulpat uusia kun en tiedä milloin ne on viimeksi uusittu ja kilometrejä autolla on takana jo reilu 350tkm, niistä itse ajanut noin 1tkm kun tuon alkuvuodesta ostin vanhan bemarin tilalle.
Se vanha E36 316i compact meni sitten lopulta sprintti aihioksi :)
Jos VAG konsernille niin obdeleven
 
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.

Jos vilkaisis vanteista BmW:n osanumeron ja sillä hakisi eBay.de? Merssuun sain tuolla metodilla edukkaasti vannesarjan kun oli yhtä hillittyä koko kun sun noi 17”.
 
CLK:n kattokaapelin vaihtoa seuraavaksi. Onneksi löytyy Youtubesta ohjeet. Kiristin ne viimeksi tiukimmalle ja katto toimi aikansa, mutta poikkihan se toinen sitten meni. Olishan se kiva, että avoauton katto toimis:)
 
CLK:n kattokaapelin vaihtoa seuraavaksi. Onneksi löytyy Youtubesta ohjeet. Kiristin ne viimeksi tiukimmalle ja katto toimi aikansa, mutta poikkihan se toinen sitten meni. Olishan se kiva, että avoauton katto toimis:)

Aika turhaa, lörön kampaaja-audin katto on ollu ylhäällä viimeks kai viime vuonna. :cool:
 
On se mukavaa ajella katto alhaalla, kunhan on tarpeeksi lämmintä. 18+ tai enemmän riittää ainakin minulle.
 
Aika turhaa, lörön kampaaja-audin katto on ollu ylhäällä viimeks kai viime vuonna. :cool:

Katto on kiva sulkea, kun ajaa avon talliin, ei sisusta pölyynny niin herkästi.
Muuten kattoa ei oikein tarvitse kuin satunnaisen sateen takia.
 
V70 2010 2.4d petti tankin pumppu ilmeisesti kun ei käynnisty tai tee painetta. Ei kai tossa vaihdossa ihmeempiä ole kun tankkia irti raolleen ja pumppu vaihtoon pujotellen. (Joskus v50 kanssa näin onnistui)

Ongelmana vain että tankissa taitaa olla noin 40 litraa löpöä..:D

Löpöluukun kautta ei pääse 14mm bensaletkulla perille kun jotain haittalevyjä siellä ilmeisesti.

Suodatinjalan kauttakaan ei taida onnistua kun pumppu ei pyöri.

Olisi kiva saada suurimmat pois ennenkuin ruuvaa pumpun kaulusta auki ettei kaikki tulvi yli.

Kenelläkään mitään kivaa ideaa?

Keksin enää itse että tankkia vähän irti ja webaston imuletkusta tyhjentämään?

edit: huoltoluukkua ei ole takapenkin alla näissä p3 sarjalaisissa
 
V70 2010 2.4d petti tankin pumppu ilmeisesti kun ei käynnisty tai tee painetta. Ei kai tossa vaihdossa ihmeempiä ole kun tankkia irti raolleen ja pumppu vaihtoon pujotellen. (Joskus v50 kanssa näin onnistui)

Ongelmana vain että tankissa taitaa olla noin 40 litraa löpöä..:D

Löpöluukun kautta ei pääse 14mm bensaletkulla perille kun jotain haittalevyjä siellä ilmeisesti.

Suodatinjalan kauttakaan ei taida onnistua kun pumppu ei pyöri.

Olisi kiva saada suurimmat pois ennenkuin ruuvaa pumpun kaulusta auki ettei kaikki tulvi yli.

Kenelläkään mitään kivaa ideaa?

Keksin enää itse että tankkia vähän irti ja webaston imuletkusta tyhjentämään?

edit: huoltoluukkua ei ole takapenkin alla näissä p3 sarjalaisissa
Itte aikanaan imin autosta missä läpät yms tingentangelit tankin tyhjäksi ihan paineilmakäyttöisellä öljyimulla (toki imun ollessa ulkona että huurut menee taivaan tuuliin). Imuletkuna kun käyttää pneumatiikkaputkea niin liukuu herkästi ja ei tarraa läppiin kiinni.
 
V70 2010 2.4d petti tankin pumppu ilmeisesti kun ei käynnisty tai tee painetta. Ei kai tossa vaihdossa ihmeempiä ole kun tankkia irti raolleen ja pumppu vaihtoon pujotellen. (Joskus v50 kanssa näin onnistui)

Ongelmana vain että tankissa taitaa olla noin 40 litraa löpöä..:D

Löpöluukun kautta ei pääse 14mm bensaletkulla perille kun jotain haittalevyjä siellä ilmeisesti.

Suodatinjalan kauttakaan ei taida onnistua kun pumppu ei pyöri.

Olisi kiva saada suurimmat pois ennenkuin ruuvaa pumpun kaulusta auki ettei kaikki tulvi yli.

Kenelläkään mitään kivaa ideaa?

Keksin enää itse että tankkia vähän irti ja webaston imuletkusta tyhjentämään?

edit: huoltoluukkua ei ole takapenkin alla näissä p3 sarjalaisissa
Rohkeaa ajaa löpöllä, mutta toki diesel on melko kallista.

Eikö konehuoneesta saa tulevaa linjaa irti, jonka kautta voisi imeä?
 
V70 2010 2.4d petti tankin pumppu ilmeisesti kun ei käynnisty tai tee painetta. Ei kai tossa vaihdossa ihmeempiä ole kun tankkia irti raolleen ja pumppu vaihtoon pujotellen. (Joskus v50 kanssa näin onnistui)

Ongelmana vain että tankissa taitaa olla noin 40 litraa löpöä..:D

Löpöluukun kautta ei pääse 14mm bensaletkulla perille kun jotain haittalevyjä siellä ilmeisesti.

Suodatinjalan kauttakaan ei taida onnistua kun pumppu ei pyöri.

Olisi kiva saada suurimmat pois ennenkuin ruuvaa pumpun kaulusta auki ettei kaikki tulvi yli.

Kenelläkään mitään kivaa ideaa?

Keksin enää itse että tankkia vähän irti ja webaston imuletkusta tyhjentämään?

edit: huoltoluukkua ei ole takapenkin alla näissä p3 sarjalaisissa
Rohkeaa ajaa löpöllä, mutta toki diesel on melko kallista.

Eikö konehuoneesta saa tulevaa linjaa irti, jonka kautta voisi imeä?
 
V70 2010 2.4d petti tankin pumppu ilmeisesti kun ei käynnisty tai tee painetta. Ei kai tossa vaihdossa ihmeempiä ole kun tankkia irti raolleen ja pumppu vaihtoon pujotellen. (Joskus v50 kanssa näin onnistui)

Ongelmana vain että tankissa taitaa olla noin 40 litraa löpöä..:D

Löpöluukun kautta ei pääse 14mm bensaletkulla perille kun jotain haittalevyjä siellä ilmeisesti.

Suodatinjalan kauttakaan ei taida onnistua kun pumppu ei pyöri.

Olisi kiva saada suurimmat pois ennenkuin ruuvaa pumpun kaulusta auki ettei kaikki tulvi yli.

Kenelläkään mitään kivaa ideaa?

Keksin enää itse että tankkia vähän irti ja webaston imuletkusta tyhjentämään?

edit: huoltoluukkua ei ole takapenkin alla näissä p3 sarjalaisissa
Itte aikanaan imin autosta missä läpät yms tingentangelit tankin tyhjäksi ihan paineilmakäyttöisellä öljyimulla (toki imun ollessa ulkona että huurut menee taivaan tuuliin). Imuletkuna kun käyttää pneumatiikkaputkea niin liukuu herkästi ja ei tarraa läppiin kiinni.
 
Tietty vois vielä ohuempaa putkea koittaa jos se suostuisi menemään. Ei vain ole tommosta imuria itselläni.
Läpät ovat siellä täyttöputken pohjalla.

Nyt auto seisoo vielä ruudussa. Täytyy kikkailla se autotallille. Pitää siellä katsoa pääsisikö johonkin liitokseen kätevästi kiinni ja koittaa siitä käsipumpulla :p

Tyhjennysroppua ei ole tankissa.
 
Öljyt ja suodatin vaihdettu kahdesti. Vaihdettu jakolaatikon öljyt ja vaihteiston öljyt. Vaihdettu myös yhden pään levyt ja palat. Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdettu jäähdytin, vesipumppu, apulaitehihna, kiristin ja pari vapaapyörää. Nämä on siis tehty taloutemme kahteen eri autoon nyt keväällä ja luulinkin autojen kanssa pelaamisen riittävän syksyn ilmasuodattimien vaihtoon asti. Köyhän Ihmisen Auton ajonvakautuksen valo kuitenkin syttyi taas ja näyttää tällä kertaa palavan jatkuvasti. Jatkuva palaminen tietysti auttaa vian etsinnässä kovasti. Toivottavasti aiheuttaja on vain sama kuin aikaisemmin tapahtuneeseen hetkittäiseen palamiseen. Talvella se siis paloi silloin tällöin. Käytin silloin auton oikein KIA:n merkkikorjaamolla, koska uskottelin itselleni sieltä löytyvän erityisiä lahjoja vian löytymiseen. Ei löytynyt erityisiä lahjoja tai vikaa. Ajattelin seuraavaksi käydä lukemassa koodit paikallisessa pikkukorjaamossa.
 
Köyhän Ihmisen Auton ajonvakautuksen valo kuitenkin syttyi taas ja näyttää tällä kertaa palavan jatkuvasti. Jatkuva palaminen tietysti auttaa vian etsinnässä kovasti. Toivottavasti aiheuttaja on vain sama kuin aikaisemmin tapahtuneeseen hetkittäiseen palamiseen. Talvella se siis paloi silloin tällöin.
Normaalisti, eli talvella valo syttyy kovilla pakkasilla ja syyllinen on matala akun jännite. Tapahtuu siis uudellakin autolla (Kia).
 
Auto oli eilen kaksoismassavauhtipyörän vaihdossa. Ilmeni, että siinä oli joku välys ja se hakkasi kytkinpakkaan. Vaatii siis kytkinpakankin vaihdon. 1500€ remonttiin tuli karkeasti tonni lisähintaa ja odotusaika kasvoi kahteen viikkoon. :beye:

IMG-20220610-WA0004.jpg
IMG-20220610-WA0005.jpg
IMG-20220610-WA0002.jpg
IMG-20220610-WA0003.jpg
 
Opel Astra H

Etupäästä kuuluu vaimea ja pehmeähkö kolahdus, kun ajaa montuista tai hidasteista. Tulee myös silloin, kun ajaa pienistäkin töyssyistä rauhallisesti. Kuuluu mielestäni vain vasemmalta. Iskarit ja jouset on vaihdettu noin 50 000 km sitten. Mikähän voisi olla?

Lisäksi EGR-venttiilin luota tulee öljyä aika runsaasti, piti lisätä. EGR ohjelmoitu pois päältä, mutta ei tulpattu. Pitäisiköhän tuo nyt tulpata? Mikä voi öljyn tuonne EGR-venttiilille viedä?

Aiemmin mainitsemani jarrujen heikkous ei ole korjaantunut, eikä varmaan ole motivaatiota sitä korjatakaan. Kyllä tuo aika reippaasti pysähtyy kuitenkin. Ollut tuollainen jo vuosia.

Koiranluu tai vakaajan puslat.

Koiranluu vaihdettu, ei vaikuttanut ääneen, tuntui jopa että ääntä tulee nyt enemmän. Esim. madalletun kanttikiven yli kun ajoin, niin ääni kuului, jopa niin että ajoin kanttikiveltä "alaspäin".

Oli muuten urakka saada vanha koiranluu irti, lopulta rälläköin sen poikki ja katkaisin ruuvin.

Ne kallistuksen vakaajan puslatko siellä sitten kolajaa? Voiko tulla hylky katsastuksessa? Onko kyseessä tämä osa Vakaajan hela MEYLE 614 615 0003
 
Viimeksi muokattu:
Koiranluu vaihdettu, ei vaikuttanut ääneen, tuntui jopa että ääntä tulee nyt enemmän. Esim. madalletun kanttikiven yli kun ajoin, niin ääni kuului, jopa niin että ajoin kanttikiveltä "alaspäin".

Oli muuten urakka saada vanha koiranluu irti, lopulta rälläköin sen poikki ja katkaisin ruuvin.

Ne kallistuksen vakaajan puslatko siellä sitten kolajaa? Voiko tulla hylky katsastuksessa?

Summissahan näitä osia ei kannata vaihtaa. Enkä voi varmaksi sanoa internetistä mikä siellä kolisee.
Jos täällä jotain veikataan, niin se jää lukijan vastuulle varmistaa.
 
Koiranluu vaihdettu, ei vaikuttanut ääneen, tuntui jopa että ääntä tulee nyt enemmän. Esim. madalletun kanttikiven yli kun ajoin, niin ääni kuului, jopa niin että ajoin kanttikiveltä "alaspäin".

Oli muuten urakka saada vanha koiranluu irti, lopulta rälläköin sen poikki ja katkaisin ruuvin.

Ne kallistuksen vakaajan puslatko siellä sitten kolajaa? Voiko tulla hylky katsastuksessa? Onko kyseessä tämä osa Vakaajan hela MEYLE 614 615 0003
Ei niistä hylkyä tule, mutta kyllä niistä ääni lähtee jos väljänä ovat. Mulla kolisi X-Trail kuuluvasti ja vaihdoin kaikki koiranluut mutta ääni ei lähtenyt. Sitten kun vaihdoin eteen ja taakse kallistuksenvakaajan runkopuslat niin kolina loppui kokonaan! Mutta niin kuin @null tuossa yllä totesi niin ei täältä foorumilta vikaa varmaksi voi sanoa. Toisaalta nuo kaikki osat yhteensä maksoivat noin 70€ niin ei ollut kallis kokeilu.
 
Summissahan näitä osia ei kannata vaihtaa. Enkä voi varmaksi sanoa internetistä mikä siellä kolisee.
Jos täällä jotain veikataan, niin se jää lukijan vastuulle varmistaa.

En minä valita, jos niin ajattelit. Halpa osa oli vaihtaa, maksoi 2 kpl posteineen 30 e. Ja se vasen puoli oli jo huonon näköinen.

Ei niistä hylkyä tule, mutta kyllä niistä ääni lähtee jos väljänä ovat. Mulla kolisi X-Trail kuuluvasti ja vaihdoin kaikki koiranluut mutta ääni ei lähtenyt. Sitten kun vaihdoin eteen ja taakse kallistuksenvakaajan runkopuslat niin kolina loppui kokonaan! Mutta niin kuin @null tuossa yllä totesi niin ei täältä foorumilta vikaa varmaksi voi sanoa. Toisaalta nuo kaikki osat yhteensä maksoivat noin 70€ niin ei ollut kallis kokeilu.

Juu ajattelin vaihtaa nuo puslat seuraavana.

Mielestäni ei haittaa, vaikka alustaan vaihtaa vanhoja osia "turhaan". Ajo paranee aina. Jotkut uusivat paljon ajetuista kaikki puslat, nivelet yms ja saavat sillä paremman ajomukavuuden.
 
Ei varsinaisesti hajalla mutta kivi aivan navan ja satulan juuressa jurisemassa levyä vasten... niin veemäisessä paikkaa että vaatis koko satulapaketin purkua pidikkeineen ja levy veks niin en jaksanut rueta purkamaan. Nyt jo kohta viikon satunnaisesti jurissut niin kauan teillä yleensä on kiven poislähdössä kestänyt?

Kohta uutta ahtoletkua tarjoamaan paikalleen kunhan saapuu Aeromotorssilta. Vanha mokoma repes kyljestä auki. Täytyy kattoo jos ei oo muilla kiire nosturille et käyttäiskö samalla jarrun auki et sais mokoman kivenpalasen pois jurisemasta.
 
@Satelite itsellä on useimmiten loppunut sinnikkyys kuunnella sitä kiven raapimista ja olen vain tunkannut kulman auki, satula pois ja tonkinut kiven pihalle. Niin ja viikon jaksan kuunnella. En enempää.
 
Koiranluu vaihdettu, ei vaikuttanut ääneen, tuntui jopa että ääntä tulee nyt enemmän. Esim. madalletun kanttikiven yli kun ajoin, niin ääni kuului, jopa niin että ajoin kanttikiveltä "alaspäin".

Oli muuten urakka saada vanha koiranluu irti, lopulta rälläköin sen poikki ja katkaisin ruuvin.

Ne kallistuksen vakaajan puslatko siellä sitten kolajaa? Voiko tulla hylky katsastuksessa? Onko kyseessä tämä osa Vakaajan hela MEYLE 614 615 0003

Kuuluuko se ääni kun toinen puoli menee montusta vai kuuluuko myös kun renkaat menee yhtäaikaa.
Vito paukkui ja kolisi niin maan perusteellisesti, jopa ajon aikana kuului ääntä. Ja nimenomaan kolisi kun toinen rengas meni montusta. Etuvakaajan koripuslat oli täysin loppu, 5-10mm välystä. Kannattaa ennen vaihtoa löysätä koiranluut, niin helpottaa työtä.

Kokemuksia oman c5:n kanssa, vetonivel naksutellu koko kevään ja nyt loman alkamisen ja tulevan lomareissun takia ajattelin vaihtaa koko vetoakselin helppouden takia. Ja aeromotorsilla halpa, alle 70e. Homma tyssäsi alkuunsa kun auto ei noussut ylös että olisi saanut nosturille, hydraulipumppu oli polttanut sulakkeen. Nettitiedon perusteella johtuu siitä että pumpun sähkömoottori kerää hiilipölyä itsensä täyteen. No autosta paineet pois ja tonttiin, sitten irroittamaan moottoria säiliön irroituksen jälkeen. lds-nesteet sai kätevästi laskettua kanisteriin. Raakasti jarruskliinerillä ja paineilmalla annoin kyytiä moskalle, hiiliä oli 70% jäljellä vielä. Mattoveitsellä puhdistelin kommutaattorin raot. Kasaus meni nätisti. Kaikkiaan ehkä 2,5h aikaa, kustannuksia purkki jarrukliineriä ja 2kpl 40a sulaketta. Citikan omistajille vinkkinä, että jos sulake palaa niin ei kannata "korjata" vikaa vaihtamalla isompaa tilalle mitä jotkut tekee. Vetoakseli vaihtuikin ilman isompaa tuskaa, hieman ihmettelin ettei laatikkoöljyä tullut juuri yhtään ulos kun akselin nykäisi irti. 360tkm ajettu kun tuli tämä remontti eteen.
20220609_194808.JPG
20220609_195835.JPG
 
Mikähän tämän virallinen nimi mahtaa olla ?
Ja toinen kysymys, saakohan vastaavia jostain ?
Pellissä on nelikanttireikä johon tuo laitetaan. Ruuvi näyttää "tavalliselta" harvakierteiseltä elti/puuruuvilta.
1654942354604.png
 
Mikähän tämän virallinen nimi mahtaa olla ?
Ja toinen kysymys, saakohan vastaavia jostain ?
Pellissä on nelikanttireikä johon tuo laitetaan. Ruuvi näyttää "tavalliselta" harvakierteiseltä elti/puuruuvilta.
1654942354604.png
Se on korikiinnike ja noitahan on vaikka minkälaisia saatavilla. Merkkiliikkeen tiskiltä ainakin saat varmasti. Googlen kuvahakuun korikiinnike ja automalli niin varmasti löytyy oikea muualtakin.
 
Koiranluu vaihdettu, ei vaikuttanut ääneen, tuntui jopa että ääntä tulee nyt enemmän. Esim. madalletun kanttikiven yli kun ajoin, niin ääni kuului, jopa niin että ajoin kanttikiveltä "alaspäin".
...

Joskus kun tuli työkseen ajettua, niin oppi diagnosoimaan alapallonivelen ja vakajaan tangon kolinat ratin takaa, jos ajat hidastetöyssystä suoraan eli vakaaja ei osallistu tapahtumiin, kolina on alapallosta. Pyörä kerrallaan joustoissa voi olla kummasta vaan. Vakaajan koripuslan en ole vielä havainnut pitävän kolinaa ja tuntuvat kestävän helposti auton iän, toki varmaan tuossakin on merkki/autokohtaisia eroja.
 
Itsellä Passat menee ensi viikolla iskarin yläpään vaihtoon. Välillä narskahtaa kuin kuiva pusla isoissa töyssyissä, välillä kopsahtaa terävästi pienessäkin epätasaisuudessa ja välillä on viikkoja hiljaa. Omasta mielestä ääni kuuluu hieman ylempää kojelaudan takaa ja rautakangella rengasta ylös nostellessa tuntui selvää takertelua yläpäässä. Ainut mikä mietityttää on se, että myös vetoa päälle lyödessä välillä kopsahtaa, mutta kai sekin voi väljää yläpäätä heilauttaa. Kaksi katsastusta menty jo tuon äänen kanssa, mutta isommilla ja pehmeillä talvirenkailla sentään sai ajaa hiljaa.

Väljä koiranluu kolisi kyllä pahasti. Metallinen kolkatus, joka tuntui jaloissa. Samoin rattia hitaassa vauhdissa edes taas heitellessä kolahti joka kerta. Alatukivarren takapusla taas ikään kuin kumisi jaloissa. Eli väljää ei vielä kuullut, mutta se tuntui häiritsevästi juuri siinä kohdalla, missä pusla on. Katsastuksen mukaan puslalla olisi ajanut vielä, mutta vaihto toi mielenrauhan.


Edellisessä autossa taas kolinan syy löytyi jarrusatulasta. Se selvisi helposti, kun huomasi, ettei kevyesti jarruttaessa enää kolise. Narskahdukset vetoa muutellessa taas löytyivät, kun heilutin kädellä moottoria ja huomasin yhden tukikumin menneen.
 
Joskus kun tuli työkseen ajettua, niin oppi diagnosoimaan alapallonivelen ja vakajaan tangon kolinat ratin takaa, jos ajat hidastetöyssystä suoraan eli vakaaja ei osallistu tapahtumiin, kolina on alapallosta. Pyörä kerrallaan joustoissa voi olla kummasta vaan. Vakaajan koripuslan en ole vielä havainnut pitävän kolinaa ja tuntuvat kestävän helposti auton iän, toki varmaan tuossakin on merkki/autokohtaisia eroja.

Omassa kolisi koiranluu vaikka ajoi niin suoraan korokkeeseen kuin pystyi.
Onneksi se eikä muut nivelet
 
Eli projektina saada rakenneltu -78 Datsun 100A leimattua. Miljoona pikkujuttua pitää fiksata, toinen mokoma pitää vain huoltaa. Auto ollut jo romuttamolla ja osaa on ties mistä autosta ja on leimattu viimeksi 2016. Nykyaikaisella tekniikalla olevat kipot ovat niin helppoja vs nämä joissa sähkö ja mekaaninen sekaisin saati tämmöinen häröpallo jossa on mitä tahansa volkkarin osista sinitarraan seassa. Tämmöisten vanhan kanssa säätänyt viimeksi varmaan 15v sitten.

Viat tällä hetkellä:
Jarrut pitää saada auki ja niin etteivät laahaa

Käynnistyy ja voi ajaa mutta yksittäinen sylinteri tuntuu pätkivän. Tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi on vaihdettu. Tulpat olivat 2 ja 3 sylintereissä ruskeat mutta 1 ja 4 olivat täysin mustaa. Aiemmpi omistaja ei ollut säätänyt kärkiä joten pienensin sitä hiukan uusien tulppien kanssa. Ei poistanut vikaa. Katkojan osat pitää vielä vaihtaa ja tulpanjohdot uusia. Muita tarkistettavia paikkoja?

Kaasarin täys säätö. Ei tykkää ottaa kierroksia yli 5000rpm vaan loppuu puhti. Voi olla että kiertäisi ylemmäs mutta loppuu oma pokka. Osa vaijereita, johdoista yms kun on kytkemättä. Kierrosten laskiessa tyhjäkäynnillä pitää yleensä pitää käynnissä kaasulla kunnes asettuu tyhjäkäynnille. Samoin saattaa sammua jarruttaessa. Ideoita?

Vilkunrele. Vilkut toimivat mutta oikeanpuoleiset vilkkuvat huomattavan hitaasti. Vilkunreleen äänessä oikean ja vasemman puolen vilkkujen kanssa selkeä ero. Toimivat aiemmin ok. Vika syntyi kun konehuoneessa jotain veti oikariin ja pamahti mutta ei löytynyt paikkaa tai syyllistä tuolle. Samalla pimeni vilkkujen merkkivalo joka on muistaakseni leimavaatimus. Ideoita mitä tehdä tuolle tilanteelle?

Ja ylipäätään mitä tarkistaa käydä läpi ulkona seisomisen jälkeen näissä? Öljyt on jo vaihdettu, bensaletkuja vaihdeltu, filttereitä vaihdettu ja aiemmin mainittuna osia vaihdettu.

Koneita on kolme (1.0, 1.2 ja 1.4) joten niistä voi myös napsia osaa ja satunnaista muuta osaa löytyy myös.
 
Eli projektina saada rakenneltu -78 Datsun 100A leimattua. Miljoona pikkujuttua pitää fiksata, toinen mokoma pitää vain huoltaa. Auto ollut jo romuttamolla ja osaa on ties mistä autosta ja on leimattu viimeksi 2016. Nykyaikaisella tekniikalla olevat kipot ovat niin helppoja vs nämä joissa sähkö ja mekaaninen sekaisin saati tämmöinen häröpallo jossa on mitä tahansa volkkarin osista sinitarraan seassa. Tämmöisten vanhan kanssa säätänyt viimeksi varmaan 15v sitten.

Viat tällä hetkellä:
Jarrut pitää saada auki ja niin etteivät laahaa

Käynnistyy ja voi ajaa mutta yksittäinen sylinteri tuntuu pätkivän. Tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi on vaihdettu. Tulpat olivat 2 ja 3 sylintereissä ruskeat mutta 1 ja 4 olivat täysin mustaa. Aiemmpi omistaja ei ollut säätänyt kärkiä joten pienensin sitä hiukan uusien tulppien kanssa. Ei poistanut vikaa. Katkojan osat pitää vielä vaihtaa ja tulpanjohdot uusia. Muita tarkistettavia paikkoja?

Kaasarin täys säätö. Ei tykkää ottaa kierroksia yli 5000rpm vaan loppuu puhti. Voi olla että kiertäisi ylemmäs mutta loppuu oma pokka. Osa vaijereita, johdoista yms kun on kytkemättä. Kierrosten laskiessa tyhjäkäynnillä pitää yleensä pitää käynnissä kaasulla kunnes asettuu tyhjäkäynnille. Samoin saattaa sammua jarruttaessa. Ideoita?

Vilkunrele. Vilkut toimivat mutta oikeanpuoleiset vilkkuvat huomattavan hitaasti. Vilkunreleen äänessä oikean ja vasemman puolen vilkkujen kanssa selkeä ero. Toimivat aiemmin ok. Vika syntyi kun konehuoneessa jotain veti oikariin ja pamahti mutta ei löytynyt paikkaa tai syyllistä tuolle. Samalla pimeni vilkkujen merkkivalo joka on muistaakseni leimavaatimus. Ideoita mitä tehdä tuolle tilanteelle?

Ja ylipäätään mitä tarkistaa käydä läpi ulkona seisomisen jälkeen näissä? Öljyt on jo vaihdettu, bensaletkuja vaihdeltu, filttereitä vaihdettu ja aiemmin mainittuna osia vaihdettu.

Koneita on kolme (1.0, 1.2 ja 1.4) joten niistä voi myös napsia osaa ja satunnaista muuta osaa löytyy myös.

Jos puristukset ajoitukset jne kunnossa, niin eikai tollasessa paljon vaihtoehtoja ole. Kaasari ehyeksi ja säätöihinsä, sytty katsoa toimivaksi ja siinäpä se käynnin puolesta.

Sähköistä vaikea sanoa mitä se oikkari on sieltä vienyt, mutta sen vilkkureleen vaihdosta lähtisin.
 
Jos puristukset ajoitukset jne kunnossa, niin eikai tollasessa paljon vaihtoehtoja ole. Kaasari ehyeksi ja säätöihinsä, sytty katsoa toimivaksi ja siinäpä se käynnin puolesta.

Sähköistä vaikea sanoa mitä se oikkari on sieltä vienyt, mutta sen vilkkureleen vaihdosta lähtisin.
Rele on hakusessa jo. Hitto kun ei ole välineitä päästöjen mittaukseen eikä sitä kautta näe mitään arvoja mitä putkesta tulee. Kaasari on kunnostettu edellisen omistajan toimesta koska on puhdas, kaikki toimii ja eikä vuoda ja pääsi leimastakin sen kanssa läpi.

Onko kenelläkään hajua mistä löytäisi tuon 100a:n korjausoppaan? Yrittänyt bongata mutten ole löytänyt. Saisi edes arvot esim katkoja kärjille ja sytkälle. Ratkoisi jo suurimman osan kun näkisi miten asioiden PITÄISI olla vakio 100a:ssa.
 
Rele on hakusessa jo. Hitto kun ei ole välineitä päästöjen mittaukseen eikä sitä kautta näe mitään arvoja mitä putkesta tulee. Kaasari on kunnostettu edellisen omistajan toimesta koska on puhdas, kaikki toimii ja eikä vuoda ja pääsi leimastakin sen kanssa läpi.

Onko kenelläkään hajua mistä löytäisi tuon 100a:n korjausoppaan? Yrittänyt bongata mutten ole löytänyt. Saisi edes arvot esim katkoja kärjille ja sytkälle. Ratkoisi jo suurimman osan kun näkisi miten asioiden PITÄISI olla vakio 100a:ssa.

 
Tuon löysin mutta koska omat ajankohdat milloin fiksaan hyppivät niin pitäisi saada omaksi. Ei jotenkin hotsita alkaa kopioimaam/kuvaamaan koko kirjaa.

Sitten vähän veikkaan että joko eepaita tjsp kahlaamaan jos englanninkielinen kelpaa tahi kyselemään noita wanhempia harrastavien foorumeilta jne. Melko kiven alla varmasti muuten asustelevat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 812
Viestejä
4 663 747
Jäsenet
76 501
Uusin jäsen
Cartier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom