Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mullakin on noita kolisevia iskareita ollut. Pääsääntöisesti aikalailla lopussa olleet kaikki ja jotkut vuotaneetkin (joka pitäisi leimamiehen huomata).


Toisessa autossa kolis pakkasilla vaan ja toinen täysin päinvastoin hipihiljaa pakkasilla ja kesäkelillä klupisee sitten.

Veto ei vaikuttanut asiaan mun kohalla, sama kolina oli kaasua tai ei. Enkä kyllä keksikään miten veto voisi vaikuttaa iskarin kolinaan.

Kolinahan johtuu ilmeisesti ilmasta siellä iskarisylinterissä jota sinne voi kertyä kun iskari vuotaa tms.

Rengas "pomppii" tietyissä tilanteissa veto päällä enemmän tuommoisella antiikkialustalla, jos iskari ei ole enää ihan uudenveroinen.
Huomasi helpoiten jäisellä nurmikolla kesärenkailla sutiessa kun otti välillä pitoja.
Omat iskarit toimii muuten ihan riittävän hyvin eli auto pysyy tiellä. Tiedän alkuperäisillä ajetun yli 300 tkm tuossa mallissa ja omatkin saattaa olla alkuperäiset about samoilla kilometreillä.
Saattaa silti johtua koiranluista, mutta kärry on jo käytännössä eläkkeellä (kytkimestä taisi levitä asetelma tai levy loppui erään rallin johdosta), joten en taida jaksaa vaihdella vaikka uudet takataskusta löytyykin. Ehkä sitten, jos jaksaa kytkimen vaihtaa, teen tuosta ns. pihatraktorin.
 
Kokeileppa pyöriikö puhallin käsin pyörittämällä jouhevasti.

Joskus noita moottorin säätimiä polttaa se että puhaltimen moottorin laakerit on rikki ja puhallin ottaa roimasti enemmän virtaa kuin sen kuuluisi.
Ei haluttaisi irroittaa puhallinta, mut ainakaan mitään sivuääniä ei kuulu.

Hassua et rikkinäinen vastus kun paikallaan se pyörii täysillä (kuten kuuluukin) ja kun kokeilin uutta vastusta se ei samaa vauhtia pyöri isoimmalla säädöllä.

Jostain bongasin tuon kaavion, ei siis ole Almeran.
1650108903253.png


Kait tuo on fiksu systeemi, ainakin halpa...
 
Ei haluttaisi irroittaa puhallinta, mut ainakaan mitään sivuääniä ei kuulu.

Hassua et rikkinäinen vastus kun paikallaan se pyörii täysillä (kuten kuuluukin) ja kun kokeilin uutta vastusta se ei samaa vauhtia pyöri isoimmalla säädöllä.

Jostain bongasin tuon kaavion, ei siis ole Almeran.
1650108903253.png


Kait tuo on fiksu systeemi, ainakin halpa...
Joo tää on perinteinen tyyli. Voi olla että nissanissa on jo transistorisäädin jolloin transistorin oikosulku tekee tuon.
 
Mistä sen tietää, pieneneekä riski moottorivauriolle, jos alkuperäisen osan tilalle laittaa 40€:n Blueprintin tai 60€:n Japanpartsin?
Hermo petti ja tilasin alkuperäisen kiristimen. Otinpa vielä uudet tulpatkin samaan tilaukseen. 700€:n edestä on hankittuna osia jäähdyttimen vaihtoon ja samalla on tarkoitus vaihtaa hihnat. Ei itse tekeminenkään ole ihan ilmaista.

Ei haluttaisi irroittaa puhallinta, mut ainakaan mitään sivuääniä ei kuulu.

Hassua et rikkinäinen vastus kun paikallaan se pyörii täysillä (kuten kuuluukin) ja kun kokeilin uutta vastusta se ei samaa vauhtia pyöri isoimmalla säädöllä.

Jostain bongasin tuon kaavion, ei siis ole Almeran.
1650108903253.png


Kait tuo on fiksu systeemi, ainakin halpa...
2000-luvulla taitavat tosiaan olla kaikki transistorisäätimiä. Almerassakaan siis tuskin on kuvan mukaista kytkentää. Kannattaa tosiaan kokeilla, että puhallin pyörii kevyesti, muuten uusikaan säädin ei ole pitkäikäinen. Sen jälkeen en jaksaisi nähdä vaivaa siitä, että vanhalla säätimellä isoin nopeus oli tehokkaampi. Aika harvoin kuitenkin sille on tarve. Kuvan kytkentä on muuten hölmö. R1-vastus on turha. Kun se on mukana, saa puhallin virtaa myös 0-asennossa, ellei rele katkaise.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä pitäisi olla 2001 Almerasta 1.5 litraisella koneella eli erittäin todennäköisesti N16.


2012-12-01_172634_untitled.png


Tuossa N16:n vastus eli ilmeisesti alumiinioksidilevylle "piirreltyä" vastusta. Muistaakseni sama systeemi myös N15:ssa.

729e31154bd7c0832e1883503d609208-nissan_almera_peciuko_ventiliatoriaus_reustatas.jpg
 
Tämä pitäisi olla 2001 Almerasta 1.5 litraisella koneella eli erittäin todennäköisesti N16.


2012-12-01_172634_untitled.png


Tuossa N16:n vastus eli ilmeisesti alumiinioksidilevylle "piirreltyä" vastusta. Muistaakseni sama systeemi myös N15:ssa.

729e31154bd7c0832e1883503d609208-nissan_almera_peciuko_ventiliatoriaus_reustatas.jpg
Eli Sunnyssa on perinteinen vastus. Kaavio näyttää myös, että vastus ei vaikuta puhaltimen täystehonopeuteen.
 
Eli Sunnyssa on perinteinen vastus. Kaavio näyttää myös, että vastus ei vaikuta puhaltimen täystehonopeuteen.
En tiedä miten Sunny tähän liittyy, mutta noin se taitaa kaikissa vanhoissa romuissa toimia, kuten ilmeisesti Mawen Almerassakin.
Toimii ainakin se yksi asento, jos vastus kärähtää.
N14/B13 Sunnyssa on toki about samanlainen vastus.

Erittäin hankala keksiä äkkiseltään, että miksi ehjällä vastuksella pyörisi tuuletin hitaammin nelosella.
Ehkä auto oli käynnissä viallisen vastuksen kera, jolloin tuuletin sai enemmän jännitettä tai sitten akku on tiensä päässä.
 
Tarvitsisi ehkä huoltaa tuo omakin paska jakopään osalta, mutta paljon mielenkiintoisempaa huoltaa kaikkea muuta.
Jakohihnaa ei ole vaihdettu edellisten omistajien aikana kertaakaan eli 4A-FE:n nykyisellä hihnalla on menty vasta 18 vuotta ja 140 tkm huoltokirjan mukaan.
Suomen oloissahan seitsemän vuotta on absoluuttinen maksimi, mutta tämä ei olekaan mikään lelumoottori.

Joku jenkki väitti ajaneensa 350 tkm alkuperäisellä hihnalla, mutta siellä ei olekaan 50 asteen pakkasia.
200 tkm pitäisi mennä helposti, mutta 18 vuotta saattaa olla jo hieman liikaa.
Tosin voihan ne lojua siellä kaupan hyllylläkin 50 vuotta ja silti niitä käytetään.

Joutuisi irrottamaan venttiilikopan, jotta saisi ylimmän suojamuovin irti ja ei ole uusia tiivisteitä takataskussa, joten piti kurkkia kameralla kotelon raosta.
Hampaat ainakin kunnossa, mutta vaihtelenpa kesällä jos jaksan. Toisaalta Gatesin sarja maksaa 30 euroa, joten ei taida raaskia.
15049486.jpg


Joo kone menee paskaksi jne.
Tosin tämän pitäisi olla ihan aito non interference. Venttiilit eivät yletä mäntiin ja venttiilit eivät törmäile toisiinsa, koska toinen nokka pyörittää toista rattaan välityksellä. Silti kuulemma venttiilit solmussa ja männässä reikä heti huomenna.
Muuten voisi testata, että kuinka kauan tuo oikeasti kestää, mutta museokalustolle ei saa hinausturvaa. Ainakaan halvalla.
 
Bensa V70 2.5T -03 automaatti ongelmia..

Ongelmia ilmenee 1700-2000rpm alueella, esim. 80kmh kun lähdetään kiihdyttämään niin alkaa pieni "rytkytys" / luistonestomainen tärinä tuntumaan ennenkuin hoksaa pykältää pienempää.

Kaikki normaali ajo sujuu, laatikko vaihtaa hyvin kaupunki ajossa mutta kun normaali ohitustilanteessa kaivattaisiin tehoa ja nopeaa alaspäin vaihtoa niin alkaa tuo rytke ennenkuin mitään tapahtuu, ja varsinki tuollainen 80kmh tasainen auton perässä ajo ja siitä kun lähdetään ohittamaan, tuntuu että tukehtuu että selviää.

Ja sitten vastaavasti, jos ihan heti lyön kaasun pohjaan niin paremmin löytää vaihteen mutta tuo tasainen napakka kiihdytys tuntuu olevan myrkkyä ja sekoittavan että ei laatikko tiedä pitääkö nyt 1 vai 2 vaihdetta alaspäin pudottaa.

Laatikkoon öljyt vaihdettu ja tulpat myös mutta ei apua ollut..mikähän voisi olla pulmana..?
 
Viimeksi muokattu:
IFillä kuuluu lähes kaikkiin kaskovakuutuksiin hinausturva. Autoliiton hinausturva maksaa 70€/vuosi.

Eipä nuo nyt kovin kalliita ole.

Niin näkyy olevan POPillakin jopa köyhien kaskossa joka maksaisi minulle reilu 30 euroa enemmän kuin liikkennevakuutus. Laitetaanpa semmoinen sitten.

Edit: Eipä ollutkaan. "Hinausturva on voimassa sen vakuutuskauden loppuun, jonka aikana ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönottopäivästä tulee kuluneeksi 20 vuotta."
 
Viimeksi muokattu:
Niin näkyy olevan POPillakin jopa köyhien kaskossa joka maksaisi minulle reilu 30 euroa enemmän kuin liikkennevakuutus. Laitetaanpa semmoinen sitten.

Edit: Eipä ollutkaan. "Hinausturva on voimassa sen vakuutuskauden loppuun, jonka aikana ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönottopäivästä tulee kuluneeksi 20 vuotta."
POPilla on tuo ikäraja. IFillä ei ollut kuin viimeksi asiaa kysyin.
 
Tarvitsisi ehkä huoltaa tuo omakin paska jakopään osalta, mutta paljon mielenkiintoisempaa huoltaa kaikkea muuta.
Jakohihnaa ei ole vaihdettu edellisten omistajien aikana kertaakaan eli 4A-FE:n nykyisellä hihnalla on menty vasta 18 vuotta ja 140 tkm huoltokirjan mukaan.
Suomen oloissahan seitsemän vuotta on absoluuttinen maksimi, mutta tämä ei olekaan mikään lelumoottori.

Joku jenkki väitti ajaneensa 350 tkm alkuperäisellä hihnalla, mutta siellä ei olekaan 50 asteen pakkasia.
200 tkm pitäisi mennä helposti, mutta 18 vuotta saattaa olla jo hieman liikaa.
Tosin voihan ne lojua siellä kaupan hyllylläkin 50 vuotta ja silti niitä käytetään.

Joutuisi irrottamaan venttiilikopan, jotta saisi ylimmän suojamuovin irti ja ei ole uusia tiivisteitä takataskussa, joten piti kurkkia kameralla kotelon raosta.
Hampaat ainakin kunnossa, mutta vaihtelenpa kesällä jos jaksan. Toisaalta Gatesin sarja maksaa 30 euroa, joten ei taida raaskia.
15049486.jpg


Joo kone menee paskaksi jne.
Tosin tämän pitäisi olla ihan aito non interference. Venttiilit eivät yletä mäntiin ja venttiilit eivät törmäile toisiinsa, koska toinen nokka pyörittää toista rattaan välityksellä. Silti kuulemma venttiilit solmussa ja männässä reikä heti huomenna.
Muuten voisi testata, että kuinka kauan tuo oikeasti kestää, mutta museokalustolle ei saa hinausturvaa. Ainakaan halvalla.
Kohta 20v ajanut erilaisilla 4A-sarjan koneilla ja aukonut virityksiä tehdessä, -fe ei tosiaan mene rikki vaikka hihna katkeis (ei koske -ge versiota). Venttiilikoppaa ei tartte gen2 4a-fen kohdalla irrottaa kokonaan sen jakopään suojamuovin pois ottamiseks, riittää, että löysäät kopan pultit jotta saat jakopään puolelta nostettua venakoppaa pari milliä jotta se jakopään muovi lipsahtaa pois huulloksesta. Toisaalta jos ei ole tiivisteitäkään vaihdettu, niin kannattaa se venttiilikopan tiiviste vaihtaa siinä samalla, ei maksa kauhiasti vaikka hakis marmorilta :)
 
Kohta 20v ajanut erilaisilla 4A-sarjan koneilla ja aukonut virityksiä tehdessä, -fe ei tosiaan mene rikki vaikka hihna katkeis (ei koske -ge versiota). Venttiilikoppaa ei tartte gen2 4a-fen kohdalla irrottaa kokonaan sen jakopään suojamuovin pois ottamiseks, riittää, että löysäät kopan pultit jotta saat jakopään puolelta nostettua venakoppaa pari milliä jotta se jakopään muovi lipsahtaa pois huulloksesta. Toisaalta jos ei ole tiivisteitäkään vaihdettu, niin kannattaa se venttiilikopan tiiviste vaihtaa siinä samalla, ei maksa kauhiasti vaikka hakis marmorilta :)

Sain jostain random-kuvasta semmoisen käsityksen, että tuo pystyy kusemaan öljyt hihnalle, joten ei tohdi vanhan tiivisteen kanssa raotella. Olikohan tuossa päädyssä liimatkin? Tuleehan siihen uusi tiviste sitten samalla kun kaikki hihnat ja vesipumppu vaihtuu.

Mitenkäs tuo jakoremmiä pyörittävä hihnapyörä? Taitaa olla vaimennettua mallia? Kestääkö nuo maailman loppuun asti vai alkaako kumi murenemaan jo alle 30vuoden iässä?

Onko ollut koskaan tarvetta säätää venttiilivälyksiä näissä ikiliikkujissa?
 
Sain jostain random-kuvasta semmoisen käsityksen, että tuo pystyy kusemaan öljyt hihnalle, joten ei tohdi vanhan tiivisteen kanssa raotella. Olikohan tuossa päädyssä liimatkin? Tuleehan siihen uusi tiviste sitten samalla kun kaikki hihnat ja vesipumppu vaihtuu.

Mitenkäs tuo jakoremmiä pyörittävä hihnapyörä? Taitaa olla vaimennettua mallia? Kestääkö nuo maailman loppuun asti vai alkaako kumi murenemaan jo alle 30vuoden iässä?

Onko ollut koskaan tarvetta säätää venttiilivälyksiä näissä ikiliikkujissa?
Toki venakopan alta valahtaa öljyt pihalle jos avaat sen kannen ns. juoksusta kun koneessa on tavarat sisällä. Ite vaihtanu samalla öljyt joten laskenu ne pois ennen venttiilikopan aukasemista. Vesipumppu kannattaa laittaa tosiaan jakohihnan kanssa samalla vaihtoon, joten laskea nekin nesteet syyläristä ja lohkosta pihalle ennen operaatiota. Ihme ettei ole sulla jo vesipumppu alkanut ilmotella, ne ei yleensä noissa tarvikkeena kestä edes sitä 100tkm väliä, ja orkkiskamakin monesti ~150tkm kohdalla alkaa tiputella pikkusen alleen, viimeistään 200tkm kohdalla. Se kannattaa hakea Toyotalta, ei maksa mahdottomia, mutta kestää tosiaan paljon paremmin kuin moni halpa tarvike.

Itellä en ole vaihtanu muuta kuin hihnan ja kiristinrullan noihin jakopäihin, kampiakselin hihnapyörä ja jakopään pyörät kestää kyllä ja on muistaakseni vaimennettu kampiakselin osalta. Tällä hetkellä vuotaa nokan stefa jakopään puolelta joka pitäs vaihtaa, mutta en ole jaksanu ruveta hommaan kun vaatis taas purkamista :D Jakohihnan irrotus vaatii sen puoleisen moottorin tukikumin avaamisen jotta saat hihnan pois ja uuden paikalleen, samoin samalla kannattaa vaihtaa ohjaustehostimen ja laturin hihnat. Liimaa on muistaakseni tosiaan venakopan tiivisteessä jakopään puolella nokkien kohdalla, ja vesipumpun liitospinnalla. Voi olla eroja valmistajan suhteen, että onko siellä tarpeeksi hyvä kumitiiviste, vai tuleeko mukana liimamassatuubi. Tärkeintä on rapsutella ne tiivisteurat puhtaaksi vanhoista liimoista/korppuuntuneista kumitiivisteen paloista.

Edit. Venttiilivälyksiä ei pitäs olla tarvetta säätää puolen miljoonan sisään. Omissa on käytetty kannet auki porttausten takia, ja -95 corolla päätti kerran vetästä kannentiivisteen välistä vettä ulos, niin noissa yhteyksissä on vaihdettu kaikki yläkerran tiivisteet sitten samalla ja säädetty nuo venttiilivälykset. Alakerran osalta en ole koskaan tehny mitään, männänrenkaat kaikissa alkuperäset, samoin kampiakselin tiivisteet, jne. Renkaathan noissa gen2 koneissa tahtoo karstottua ja jumittua joka johtaa vähitellen öljynkulutukseen, tyyppivika.
 
Onko ducato-tietäjiä,oma äly loppuu alapallonivelen vaihdossa, ihan kuin napa olis tullut pari senttiä ulos, kun uus ei mene millään paikoilleen. Vetoakseli pyörii normaalisti. 12 vm ja onkohan tuo 250, matkailuauto kuitenkin.
Mitähän teen väärin?
Vai enkö saa nousemaan tarpeeksi ylös tukivartta ja napaa?

Edit: Kyllä se vetari vaan laatikosta oli irti, kunnolla kun nykäs niin lähti kunnolla ja sit painu takasin. Nyt auto kasassa.
 

Liitteet

  • IMG_20220417_162852.jpg
    IMG_20220417_162852.jpg
    5 MB · Luettu: 114
Viimeksi muokattu:
En oo kovin ducatotietäjä, mutta kun tuo pallonivel on irti niin se napapakettihan mahtuu liikkumaan ulos-sisään..
 
Toki venakopan alta valahtaa öljyt pihalle jos avaat sen kannen ns. juoksusta kun koneessa on tavarat sisällä. Ite vaihtanu samalla öljyt joten laskenu ne pois ennen venttiilikopan aukasemista.

Ei muuten todellakaan ole vaikutusta onko öljyt koneessa vai ei jos venttiilikopan irroittaa normaali pystykoneesta,
ne öljyt lilluu öljypohjassa kun moottori ei ole käynnissä, toki siihen venttiilikoneiston seudulle jää onkaloihin muutama desilitra
 
Hankkimassani Gatesin sarjassa ei kyseistä kikkaretta tule. Kikkare on yhdistetty kiristin ja vaimennin. Maksaa Japanpartsina 64€ ja Toyotana reilun 104€, eli ihan tunnelman vuoksi vaan en viitsi vaihtaa. Moottori ei tietääkseni ole sellainen, etteikö venttiilit osuisi mäntiin, vaikka viritysasteesta voisi jotain sellaista arvatakin.
Jos ei oo tuota vaihdettu samalla niin itse käyttäisin kyllä tuota kaupan purkuperusteena jos olisin mennyt tuollaisen hankkimaan. Jakopään kanssa kyllä aina kiristin vaihtoon.
 
Jos ei oo tuota vaihdettu samalla niin itse käyttäisin kyllä tuota kaupan purkuperusteena jos olisin mennyt tuollaisen hankkimaan. Jakopään kanssa kyllä aina kiristin vaihtoon.
Esim volvoissa tuota ei todellakaan aina vaihdeta, on niissä vain hydraulinen "jousi". Sitä kiristävä rulla kyllä menee uusiksi.

Rauhassa saa vain vanhan puristaa kiinni, ettei mene rikki.( Kuulemma, itse järkeä käyttäen noita puristanut ruuvipenkissä ja en yhtäkään ole saanut särjettyä.)
 
Erittäin hankala keksiä äkkiseltään, että miksi ehjällä vastuksella pyörisi tuuletin hitaammin nelosella.
Ehkä auto oli käynnissä viallisen vastuksen kera, jolloin tuuletin sai enemmän jännitettä tai sitten akku on tiensä päässä.

Vanha vastus:
1650227626108.png


Uusi vastus:
1650227463491.png


Voisi selittyä se puhalluksen voimakkuuden vaihtuminen liitintä työntämällä, kun näkyy puuttuvan vastuksilta tinaukset, liekö muuallakaan sit tarvittavia tinoja.

Voihan ne tietysti olla tinattu alta, mutta epäilen.
Motonetissä ei tietenkään ole tuota osaa paikan päällä et voisi vaihtaa. :facepalm:
 
Vanha vastus:
1650227626108.png


Uusi vastus:
1650227463491.png


Voisi selittyä se puhalluksen voimakkuuden vaihtuminen liitintä työntämällä, kun näkyy puuttuvan vastuksilta tinaukset, liekö muuallakaan sit tarvittavia tinoja.

Voihan ne tietysti olla tinattu alta, mutta epäilen.
Motonetissä ei tietenkään ole tuota osaa paikan päällä et voisi vaihtaa. :facepalm:

Tuo taitaa olla trankkusäädin eli joku päivitetty malli tai ilmastoidussa/euroromuissa on eri kytkis.
Todennäkösesti viallinen vehjes tai väärillä komponenteilla kasattu malli.
Paskavehkeissä on ihan normaalia, ettei holkitettu levy ole juottunut läpi asti.
Yleensä toimii ok, jos edes toiselta puolelta juottunut, mutta juotos voi murtua/murtuu ennen aikojaan varsinkin autossa.
 
Tuo taitaa olla trankkusäädin eli joku päivitetty malli tai ilmastoidussa/euroromuissa on eri kytkis.
Todennäkösesti viallinen vehjes tai väärillä komponenteilla kasattu malli.
Paskavehkeissä on ihan normaalia, ettei holkitettu levy ole juottunut läpi asti.
Yleensä toimii ok, jos edes toiselta puolelta juottunut, mutta juotos voi murtua/murtuu ennen aikojaan varsinkin autossa.
Automaatti-ilmastointi on tuossa minun Almerassa.
On muuten aika typerä systeemi tuo integroitu radio / ilmastoinnin säätimet. :sdarra:
Numeroilla vaihtuu radion kanavat ja ilman puhallukset sekä puhalluksen nopeus.
1650230510530.png
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla erillinen rele, jolla ohitetaan säätimen transistori täydellä puhalluksella. Ethän puhu enää mistään vastuksesta, kun sellaista siellä ei ole nopeutta vaihtamassa.
 
Automaatti-ilmastointi on tuossa minun Almerassa.
On muuten aika typerä systeemi tuo integroitu radio / ilmastoinnin säätimet. :sdarra:
Numeroilla vaihtuu radion kanavat ja ilman puhallukset sekä puhalluksen nopeus.
1650230510530.png

Automaatillahan tuo trankun käyttö selittyy.
Alkuperäinen on voinut kärytä esim. siksi, että trankulla on ollut huono kontakti jäähyyn. Naulana se eniveis on.
Voihan ne vastukset juotella varuilta paremmin kiinni. Teoriassa tarvikeosassa voisi olla myös aavistuksen väärä kivi, mutta hieman kaukaa haettua.
Täsmääkö nuo R1:n värikoodit keskenään? Kuvasta ei oikein ota selvää.

Mikäs homma tuo puhalluksen seilaaminen liitintä työntämällä on? Mikäli näin on, niin sitten juottelemaan.
Kuva saattaa hieman huijata, mutta jos piirilevyn päällä sattuu olemaan lakkaa, niin tarkista, ettei liittimetkin ole pinnoitettu sillä.

Se on ainakin varmaa, ettei tuohon säätimeen montaa vikaa mahdu.

Workshop manuaalin etsiminen lienee liioiteltua tässä tapauksessa, mutta jos haluaa koittaa onneaan, voi käyttää hakusanoja N16 Almera/Pulsar/Sunny/Sentra ja muutama muu samaa sukua oleva, jota en muista.
 
Ei muuten todellakaan ole vaikutusta onko öljyt koneessa vai ei jos venttiilikopan irroittaa normaali pystykoneesta,
ne öljyt lilluu öljypohjassa kun moottori ei ole käynnissä, toki siihen venttiilikoneiston seudulle jää onkaloihin muutama desilitra
Juu ei sieltä tietenkään kaikki öljyt pihalle tule, vaan nimenomaan se pari desiä joka on yläkertaan jääny kolosiin, kuoppiin, ja pinnoille. Huonosti muotoiltu lause mulla, mutta jo tuo pari desiä sotkee niin helvetisti paikkoja, että ite oon laskenu öljyt pois ekan virhekerran jälkeen ja sotku on ollut huomattavasti pienempää.
 
Juu ei sieltä tietenkään kaikki öljyt pihalle tule, vaan nimenomaan se pari desiä joka on yläkertaan jääny kolosiin, kuoppiin, ja pinnoille. Huonosti muotoiltu lause mulla, mutta jo tuo pari desiä sotkee niin helvetisti paikkoja, että ite oon laskenu öljyt pois ekan virhekerran jälkeen ja sotku on ollut huomattavasti pienempää.
Muotoilitko edelleen huonosti vai mitä ihmettä? Jos öljyä jää kannen päälle koloihin ja muotoihin, niin mihin ne sieltä itsestään katoaisi öljypohjan tyhjentämällä? Hyppääkö ne ilmaan ja ohjautuu itsestään kanaviin jotka menevät öljypohjaan?

Mulla ei tuommoisia taikaöljyjä ole niin olen jarrujen ilmauslaitteella imuroinut loput öljyt pois.
 
Ei sieltä tietenkään öljyä valu kun kopan poistaa, mutta jos ei vaihda ikivanhaa tiivistettä tai ei liimaa päätyä huolellisesti niin saattaa alkaa hikoilemaan hihnakoppaan moottorin käydessä. Eihän se kovin helposti hihnalle asti pääse, mutta ei kiinnosta testata.
Veikkaan ettei moottoriöljy ainakaan pidennä hihnan ikää ja ylimääräistä putsaamista siitä ainakin seuraisi.
 
Ethän puhu enää mistään vastuksesta, kun sellaista siellä ei ole nopeutta vaihtamassa.
Ei auta et puhutaan vastuksesta joka paikassa. :rofl2:
Mikäs homma tuo puhalluksen seilaaminen liitintä työntämällä on? Mikäli näin on, niin sitten juottelemaan.
Kuva saattaa hieman huijata, mutta jos piirilevyn päällä sattuu olemaan lakkaa, niin tarkista, ettei liittimetkin ole pinnoitettu sillä.
Joo, puhallin ei puhalla yhtä kovaa edes isoimalla asetuksella kuin mitä rikkonaisen ollessa kiinni(eli siinähän on silloin ohitettu koko systeemi ja puhaltaa siksi täyttä vauhtia), siksi tuli mieleen et kuuluuko ne olla juotettu...
Holkit on piirilevyn reikiin laitettu, et siitähän vastukset saa kontaktin jos liitintä työntää.
Ja joo, lakka on piirille suihkutettu, et pitää sekin poistaa jos kolvaa.

Tuossa pari erilaista, toinen pintaliitoksilla, sama idea kuitenkin molemmissa ja perinteisillä vastuksilla tinaukset normaalisti.
5f6cf3c1cfeb269124026409a6b9f729.jpg

blower-motor-fan-resistor-ac-heater-for-nissan-primera-almera-navara-27150ed70a-[5]-57879-p.png


Eipä tämä ihmettely auta, pitää käydä Motonetissä näyttämässä, jos vaikka korjaamo olisi auki, varaosatiski ei välttämättä osaa sanoa mitään.
 
Syksyllä huomasin talvipyöriä laittaessa, että edestä alkaa olemaan palat ehtoopuolella. Nyt ei lisännyt työn määrää huomattavasti, kun kesäpyörien vaihdon yhteydessä vaihtoi leyt ja palat. Olipa kerrankin mukava jarruremppa. Ilma oli ihan huippu. Mikään ei ollut jumissa ja liukutappivirityksiä ei ole, koska satulassa on männät molemmilla puolilla. Satula on vielä kiinnitetty radiaalisesti, jotta oli mahdollisimman mukava irroittaa. Jotta ei ihan liian suklaata olisi ollut, olin jo ennen kuvan ottamista käyttänyt pyörän paikallaan, mutta huomasin sitten maahan jääneen kuvassakin hyvin satulassa erottuvan pellin, joka puuttui lukitustapin ja palojen välistä. Jarrulevyt olin hankkinut jo aiemmin, koska niiden piti mennä takalevyjen mukana sähkösinkitykseen. Näissä oli kuitenkin pinnassa jokin maali, joka esti sinkityksen. Tyydyin ennen asennusta päästämään lisää kilikolimaalia päälle.
1650310879447.png

Jos ei oo tuota vaihdettu samalla niin itse käyttäisin kyllä tuota kaupan purkuperusteena jos olisin mennyt tuollaisen hankkimaan. Jakopään kanssa kyllä aina kiristin vaihtoon.
Kannattaa sitten ostaa vain uusia autoja. Esim. tässä autossa on merkkiliikkeen leima 150tkm:n ruudussa, jonka perusteella olen arvannut, että silloin voisi olla hihna vaihdettu, koska vaihtoväli on 150tkm:ä. En silti kuvittele, että olisin voinut purkaa kaupan, jos selviäisi, että hihnaa ei ole silloin vaihdettu. Plussaa on, jos silloin on jotain muutakin vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:
Syksyllä huomasin talvipyöriä laittaessa, että edestä alkaa olemaan palat ehtoopuolella. Nyt ei lisännyt työn määrää huomattavasti, kun kesäpyörien vaihdon yhteydessä vaihtoi leyt ja palat. Olipa kerrankin mukava jarruremppa. Ilma oli ihan huippu. Mikään ei ollut jumissa ja liukutappivirityksiä ei ole, koska satulassa on männät molemmilla puolilla. Satula on vielä kiinnitetty radiaalisesti, jotta oli mahdollisimman mukava irroittaa. Jotta ei ihan liian suklaata olisi ollut, olin jo ennen kuvan ottamista käyttänyt pyörän paikallaan, mutta huomasin sitten maahan jääneen kuvassakin hyvin satulassa erottuvan pellin, joka puuttui lukitustapin ja palojen välistä. Jarrulevyt olin hankkinut jo aiemmin, koska niiden piti mennä takalevyjen mukana sähkösinkitykseen. Näissä oli kuitenkin pinnassa jokin maali, joka esti sinkityksen. Tyydyin ennen asennusta päästämään lisää kilikolimaalia päälle.
1650310879447.png


Kannattaa sitten ostaa vain uusia autoja. Esim. tässä autossa on merkkiliikkeen leima 150tkm:n ruudussa, jonka perusteella olen arvannut, että silloin voisi olla hihna vaihdettu, koska vaihtoväli on 150tkm:ä. En silti kuvittele, että olisin voinut purkaa kaupan, jos selviäisi, että hihnaa ei ole silloin vaihdettu. Plussaa on, jos silloin on jotain muutakin vaihdettu.
Mitä paikkaa käytät sähkösinkitykseen?
 
Takajarrupalat tuli vaihdettua taakse + liukutappisarja ja uudet kumit ja niin vain loppui vinkuminen kääntyessä ja välillä myös suoraan ajaessa, homma ei mennyt kuitenkaan niin ku strömsössä, vaikka niin ajattelin, jostain ihmeen syystä kun jarrumäntätyökalulla pyörittelin männän pohjaan, jumittui koko työkalu samalla, ei pystynyt pyörittämään auki enää ollenkaan, no ongelma ratksesi lopulta rälläkällä jolla vedin työkalun varren poikki että sain sen irti jarrusatulasta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Automaatti-ilmastointi on tuossa minun Almerassa.
On muuten aika typerä systeemi tuo integroitu radio / ilmastoinnin säätimet. :sdarra:
Numeroilla vaihtuu radion kanavat ja ilman puhallukset sekä puhalluksen nopeus.

Kyseessä on automaatti-ilmastointi, niin idea on, että ilmastointi on aina automaatilla ja sillä oikealla pyörällä säädetään vain lämpötilaa. Puhallin säätyy automaattisesti. Jos tarvitsee tuulilasiin ilmaa, niin sille on oma nappi. Numeronappeja voi sitten käyttää vain radiokanavien valintaan. Tosin N16 Almeroissa taitaa olla vakiona ratin kauko-ohjain, josta saa kanavat vaihdettua.

Perinteiset pyöritettävät nupit löytyvät vain halvimmasta Almera Visia mallista, joka on manuaali-ilmastoinnilla.

Eipä sillä, on noita itsekkin tullut nippusiteillä laitettua jos ei perinteinen aban sininen ole mahtunut..

Kuinkahan pahoin sininen aba aiheuttaa epätasapainoa vetoakselille? Aba on aika paljon painavampi kuin pihdillä puristettavat kiristimet. Ja kun paino pääosin ruuvin kohdassa, niin sehän toimii kuin vannepaino. Jos laittaa aban vetonivelen puolelle (isompi halkaisija), niin etäisyyttä tulee akselin keskelle useita senttejä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on automaatti-ilmastointi, niin idea on, että ilmastointi on aina automaatilla ja sillä oikealla pyörällä säädetään vain lämpötilaa. Puhallin säätyy automaattisesti. Jos tarvitsee tuulilasiin ilmaa, niin sille on oma nappi. Numeronappeja voi sitten käyttää vain radiokanavien valintaan. Tosin N16 Almeroissa taitaa olla vakiona ratin kauko-ohjain, josta saa kanavat vaihdettua.

Perinteiset pyöritettävät nupit löytyvät vain halvimmasta Almera Visia mallista, joka on manuaali-ilmastoinnilla.
Joo, noin se näyttää toimivan, nyt kun ropelli pyörii kuten kuuluu. :tup:

Purin piirilevyn ja laitoin tinaukset uusiksi mutta ei apua, jos osa oli irrallaan niin toimi ok ja kiinni laittaessa toimi vajaasti.
Ongelma oli, että tuo punaisella ympyröity piikki otti kiinni alla olevan ruuvin kantaan, jolla kivi ruuvattu alumiiniin kiinni.
1650353649555.png


Laitoin liittimien ja kiven ruuvin väliin suikaleen muovia eristeeksi.
Nyt toimii kuten pitääkin, reagoi näppäimiin ja automaatti toimii oikein.
 
Joo, noin se näyttää toimivan, nyt kun ropelli pyörii kuten kuuluu. :tup:

Purin piirilevyn ja laitoin tinaukset uusiksi mutta ei apua, jos osa oli irrallaan niin toimi ok ja kiinni laittaessa toimi vajaasti.
Ongelma oli, että tuo punaisella ympyröity piikki otti kiinni alla olevan ruuvin kantaan, jolla kivi ruuvattu alumiiniin kiinni.
1650353649555.png


Laitoin liittimien ja kiven ruuvin väliin suikaleen muovia eristeeksi.
Nyt toimii kuten pitääkin, reagoi näppäimiin ja automaatti toimii oikein.

Erikoisen laadukas rakennussarja, mutta hyvä että tuli kuntoon. Niinhän se menee että itse on varaosatkin korjattava.
Vaihdat vielä vanhaan osaan trankun, niin sitten on yksi takataskussa varalla.
 
Vaihdat vielä vanhaan osaan trankun, niin sitten on yksi takataskussa varalla.
Joo, tämä oli mielessä, jos laukeaa tuo "uusi".
Parempi jäähdytys tosin tässä uudemmassa, vanhassa vain muutama siipi jotka jäähdyttää ja nykyisessä on siilimalli.
 
Onko havaintoa miten pienellä akulla ensimmäisen sukupolven C5 (1.8 bensa) on tullut? Paalivalmis remonttiauto tarvis pitää vielä hetken kesäkäytössä hengissä ja 20 € = 20 €. Mätänet tarjoaa 62 Ah ja 540 A pienimpänä. 55 Ah ja 460 A olis selkeästi halvemmin ja kesäkäytössä ei kuse ainakaan Ah:t, mutta tuota käynnistysvirtaa vähän pohdin.

e: Porsinut akku oli 680 A, mutta tiedän sen olevan järeämpi kuin alkuperäinen.
 
Ei ole havaintoa mutta onko halpakaupat käyty läpi? Tokmannissakin 62Ah tarjouksessa vai miten tiukalla ollaan? Käytettyjä akkuja voi tuurilla löytyä läheltä Tori, Nettivaraosa jne.
 
Kappas, siinähän se akku sitte olikin :D Jotenkin onnistuin missaamaan tuon tarjouksen.

e: Oli vielä halvempi kuin se pikkuakku, jota mätänetissä katselin.

e2: Hyvin käy ja kukkuu uudella akulla :tup: Kantokahva oli kyl sellainen, että insinööri pistänyt varmuuskertoimet aika pienelle :D
 
Viimeksi muokattu:
E61 BMW 535d täristää maantienopeuksissa lievästi. Tärinä tuntuu omassa persauksessa, kaasupolkimessa ja esim kädellä pelkääjän selkänojasta. Ratti ei kuitenkaan tärise ja vaiva on suht laimea. Vaimo / kaverit eivät kiinnitä tärinään/tutinaan huomioita ellen erikseen mainitse, mutta itseäni se häiritsee kovasti. Kiihdytykset ja jarrutukset eivät vaikuta oireeseen, eikä myöskään vaihteen vaihto vauhdista vapaalle. Vaiva on pahimmillaan 80-100km/h nopeudessa ja saattaa joskus hävitä 130-140km/h vauhdissa pidemmäksikin aikaa. Parkissa vaihteen vaihdot D - N - R eivät aiheuta kolahduksia, enkä ole huomannut myöskään ajossa ylimääräisiä ääniä.

Olen testannut parilla eri vanne- ja rengassarjalla, ilman mitään spacereita ja soviterenkaita. Ei vaikutusta. Edestä kuului jotain pientä kolinaa ja vaihdoin sinne kaikki tukivarret, sekä tarkistin kääntölaakerin. Etupäässä kaiken pitäisi nyt olla kunnossa, mutta silläkään ei ollut vaikutusta tutinaan. Takana puslat mahdollisesti alkuperäisiä, mutta niissä ei tunnu välystä ja auto ohjautuu loogisesti mutkaisilla ja kuoppaisilla teillä ilman ylimääräisä ääniä. Kardaania olen myös käpistellyt, sen mitä siihen pääsee käsiksi suojakilpiä irrottamatta. Rättinivel vaikuttaa silmämääräisesti ehjältä, mutta tukilaakeria ja ristikkoa ei pääse tutkimaan ilman suurempaa purkutyötä. Jarruja on rempattu, eivätkä ne laahaa.

Onko 320tkm ajettua kardaania taloudellisesti järkevää lähteä kunnostamaan, jos kardaanista löytyy vikaa? Uusi maksaisi rahteineen 1050e. Vanhan kardaanin suurempi remontti varmaan samassa hintaluokassa; uusi vakionopeusnivel, tukilaakeri ja rättinivel maksavat noin 500e ja siihen päälle mahdollinen ristikon vaihto ja tasapainotus.

Kyseessä on käyttöharraste, jossa on tehoa 445hv ja 844Nm.
 
Sain passatin koko eturipustuksen purettua rikkomatta mitään mikä ei ollut jo paskana. Ajattelin että jippii, voitto. Nyt vain uusilla ja käytetyillä osilla kasaan ja kerkeää vielä kaljakauppaan.

Kissan kassit vielä. Motonetin tarvikemallisen tukivarren metal lock mutteri leipoi kiinni pallonivelen kierteeseen kun mutteri oli muutamaa kierrosta vaille kireällä. Sitten meni momentit semmosiksi että 6mm kuusiokolo jolla niveltä pidetään paikoillaan korkkasi.

1649970776811.png

Ja sitten käynnistyi rälläkkä ja käveltiin verstaalta kotiin n. 5km.


Alkoi taas tuntua että olenko jossain piilokamerassa. Onneksi kotona oli pari pulloa kaljaa.
Tämä meni maaliin mallikkaasti.

-
Reklamaationne on käsitelty ja hyvitämme tuotteen: 17-1704 Alatukivarsi A4/A6/A8/Passat/SuperB oikea.
Olitte ilmeisesti ostaneet jo uuden tuotteen tilalle, joten haluatteko hyvityksen 44,90€ kanta-asiakastilillenne vai mielummin pankkitilillenne?

--
Ystävällisin terveisin,

Motonet Asiakaspalvelu

Motonet Oy
-
 
Tämä meni maaliin mallikkaasti.

-
Reklamaationne on käsitelty ja hyvitämme tuotteen: 17-1704 Alatukivarsi A4/A6/A8/Passat/SuperB oikea.
Olitte ilmeisesti ostaneet jo uuden tuotteen tilalle, joten haluatteko hyvityksen 44,90€ kanta-asiakastilillenne vai mielummin pankkitilillenne?

--
Ystävällisin terveisin,

Motonet Asiakaspalvelu

Motonet Oy
-
Motonet hoitaa kyllä takuu asiat aina mallikkaasti
 
Motonet hoitaa kyllä takuu asiat aina mallikkaasti
Niillä myyntihinnoilla on varaa hoitaa.

Se on jännä, että tuo meidän kylän pikkupuulaaki myy käytännössä aina halvemmalla kuin Motonet. Luulisi Motonetin ostomäärillä hinta olevan halvempi.

Paikallisessa saa myös itse päättää merkin, ei niinkuin Motonet, jossa on halpis, ja se mikä on Motonetin mukaan orkkislaatua.esim Gates niiden mukaan on, vaikka on ihan halpapaskaa nykyään.

Tuo paikallinen on myös siitä jännä, että myyjällä on ammattitaitoa, ei tarvi itse etukäteen etsiä osaa että saa oikean.

Harmi vain, kun kohta ei ole kuin Motonettejä.
 
Niillä myyntihinnoilla on varaa hoitaa.

Se on jännä, että tuo meidän kylän pikkupuulaaki myy käytännössä aina halvemmalla kuin Motonet. Luulisi Motonetin ostomäärillä hinta olevan halvempi.

Paikallisessa saa myös itse päättää merkin, ei niinkuin Motonet, jossa on halpis, ja se mikä on Motonetin mukaan orkkislaatua.esim Gates niiden mukaan on, vaikka on ihan halpapaskaa nykyään.

Tuo paikallinen on myös siitä jännä, että myyjällä on ammattitaitoa, ei tarvi itse etukäteen etsiä osaa että saa oikean.

Harmi vain, kun kohta ei ole kuin Motonettejä.
Eihän sitä motonetistä ole pakko ottaa semmosta merkkiä mistä ei pidä.
 
Noissa hienokierteisissä nivelissä ei tarvitse olla kovin suurta virhettä kierteessä, niin takuuvarmasti leikkaa kiinni. Jopa premium-merkeillä on tapahtunut. Pakko laittaa vaseliinia kevyesti kierteelle, kun haluaa kerralla korjata. Nyloc mutterilla hieman pienempi riski, kuin metal lock mutterilla, niitä ei vaan uskalla kiristää kuivana.
 
E61 BMW 535d täristää maantienopeuksissa lievästi. Tärinä tuntuu omassa persauksessa, kaasupolkimessa ja esim kädellä pelkääjän selkänojasta. Ratti ei kuitenkaan tärise ja vaiva on suht laimea. Vaimo / kaverit eivät kiinnitä tärinään/tutinaan huomioita ellen erikseen mainitse, mutta itseäni se häiritsee kovasti. Kiihdytykset ja jarrutukset eivät vaikuta oireeseen, eikä myöskään vaihteen vaihto vauhdista vapaalle. Vaiva on pahimmillaan 80-100km/h nopeudessa ja saattaa joskus hävitä 130-140km/h vauhdissa pidemmäksikin aikaa. Parkissa vaihteen vaihdot D - N - R eivät aiheuta kolahduksia, enkä ole huomannut myöskään ajossa ylimääräisiä ääniä.

Olen testannut parilla eri vanne- ja rengassarjalla, ilman mitään spacereita ja soviterenkaita. Ei vaikutusta. Edestä kuului jotain pientä kolinaa ja vaihdoin sinne kaikki tukivarret, sekä tarkistin kääntölaakerin. Etupäässä kaiken pitäisi nyt olla kunnossa, mutta silläkään ei ollut vaikutusta tutinaan. Takana puslat mahdollisesti alkuperäisiä, mutta niissä ei tunnu välystä ja auto ohjautuu loogisesti mutkaisilla ja kuoppaisilla teillä ilman ylimääräisä ääniä. Kardaania olen myös käpistellyt, sen mitä siihen pääsee käsiksi suojakilpiä irrottamatta. Rättinivel vaikuttaa silmämääräisesti ehjältä, mutta tukilaakeria ja ristikkoa ei pääse tutkimaan ilman suurempaa purkutyötä. Jarruja on rempattu, eivätkä ne laahaa.

Onko 320tkm ajettua kardaania taloudellisesti järkevää lähteä kunnostamaan, jos kardaanista löytyy vikaa? Uusi maksaisi rahteineen 1050e. Vanhan kardaanin suurempi remontti varmaan samassa hintaluokassa; uusi vakionopeusnivel, tukilaakeri ja rättinivel maksavat noin 500e ja siihen päälle mahdollinen ristikon vaihto ja tasapainotus.

Kyseessä on käyttöharraste, jossa on tehoa 445hv ja 844Nm.
Kardaanin nivelet saattaa olla vaihtoa vaille tai jos siellä on jonkinlainen tukilaakeri, jonka ympäriltä tärinänvaimennuskumi mennyt väljäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 502 568
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom