Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Enpä tuotakaan tiennyt, että vetokoukun sähköpistokkeessa on pieni piilotettu nappula, joka kytkee pois takasumuvalon kun kärryn pistoke on kiinni.

Loistavaa suunnittelua ongelmaan jota ei ole. Lika ja kura jumittaa tuon kytkimen ja viimeistään katsastuksessa tulee sanomista kun takasumari ei toimi. Netistä löytyykin paljon tarinaa kuinka nämä jumittaa jo uudenkarheissa autoissa.

Kokeilin omaa pistoketta paineella puhdistaa, voiteluöljyillä herkistää ja lopulta vasaralla avittaa, mutta se ei ikinä luonut kontaktia sumuvalon kytkimelle, joten ohitin nappulan johtosarjasta pysyvästi.

1651603924915.png



1651603943065.png
Uuden rasian saa tarvikkeena niin halvalla, että melkein suosittelen uuden ostamista. Hinnat lähtevät muutamista euroista vähän rasian mallista riippuen. Kyllä se uusi taas muutaman vuoden ainakin kestää, tuurilla paaliin asti.
 
Vielä piti jarruputki vaihtaa sitikkaan, ei kestänyt jarrusatulan vaihtoa. Onneksi tihkui maltillisesti niin ei tullut vaaratilanteita. Ei kestänyt ihan kahtakymmentä vuotta :D
1651758832572.png
 
Vielä piti jarruputki vaihtaa sitikkaan, ei kestänyt jarrusatulan vaihtoa. Onneksi tihkui maltillisesti niin ei tullut vaaratilanteita. Ei kestänyt ihan kahtakymmentä vuotta :D
1651758832572.png

No niin, auton tärkein osa alkaa näyttää hyvältä. Pitikö itse taitella putki? Aivan kuin olisi yksi taitos lytyssä.

Kannattaa vaihtaa palat ja levyt myös toiseen puoleen, ettei tule isoja eroja.
 
No niin, auton tärkein osa alkaa näyttää hyvältä. Pitikö itse taitella putki? Aivan kuin olisi yksi taitos lytyssä.

Kannattaa vaihtaa palat ja levyt myös toiseen puoleen, ettei tule isoja eroja.
Joo ei näitä käytännössä saa valmiiksi muotoiltuna kuin sikahintaan marmorilta. Ei ne ihan samanlaisia koskaan itse taiteltuna ole ollut mutta hyvin toimivat. Aika jyrkkiä mutkia kestää tehdä metritavarasta tehty putki, mutta kohtuus siinä pitää muistaa.
Levy on vaihdettu toiselle puolellekin, palat uusin jo viime kesänä eikä niillä ole ajettu sen jälkeen.
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?
Vaikka Motonetista, useampaa sorttia hyllyssä, mutta ite oon laittanu ihan nimen mukaista kiveniskumassa-tuotetta. Sitä pitää vaan laittaa paksu kerros jos spraypurkkimallista hommaa, eli ei pidä hutiloida liian nopeasti kannua liikutellen.
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?

Ei taida oikein löytyä kuluttajalle sopivan jämäkkää alkuperäisen kaltaista pvc-massaa mistään muualta kuin ammattikorjaamoilta. Nuo mustat/värilliset kiviniskumassat ei oikein kovetu ja tosiaan ovat aika liruja. Muutenhan tuo orkkis massa on helvetin hyvä muutoin kun vesi pääsee väliin ja sitten on pahimmillaan koko auton pohjalevy sen massan varassa ja mätää peltiä koko alusta täynnä.
 
vagista on tunkattu helma ruttuun, kuorisin tehdas kiveniskumassan pois ja pintakäsittely, mutta mitä te olette laittaneet helmoihin kiveniskumassaksi? minusta tehdas kumimainen on aika hyvää ja paksun tuntuista, saako vastaavaa jostain?

Olen viime vuodet korvannut kiveniskumassat tuollaisella 4CR:än Titanium Shellillä eli struktuuri polyuretaanimaalilla, ainakin tähän asti on toiminut hyvin niin telalla kuin ruiskullakin levitettynä.
Toki olen aina sävyttänyt tuon auton väriin, niin ei paista niin pahasti silmään.

Nytkin pitäisi tehdä tuon työmaapakun vähäisestä ja paikallisesta pintaruosteesta kärsivät helmat tuolla sävytetyllä Titanium Shellillä, niin menisivät auton loppuiän.
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Hinta-arviota koitin saada huollolle AutoJerryn kautta, mutta toistaiseksi vaan yksi tarjous tullut. 270€ veloittaisivat. Jouset näyttää olevan vajaa 50€ motonetissä, että tuntuu hieman korkealta tuo hinta. Iskunvaimentimia eteen saa kyseiseen malliin kuulemma vaan merkkihuollon kautta, eli ehkä jätänkin niiden vaihtamisen suosiolla tältä erää, kun ei ole pakko vaihtaa.

Parkkipolttimokin tietysti palanut. Ei siinä, pikkuhomma, ellei tarvisi alkaa koko etuvaloa irroittamaan tuon vaihtamiseksi. Jotenkin käsittämätöntä, että polttimon vaihtamiseksi pitää irroittaa koko valo. Noh, joissain autoissa pitää purkaa vielä enemmän, että kai tilanne voisi olla huonompikin.

Ainiin, kuukausi sitten laukesi starttimoottori yllättäen. Sattuuhan näitä, mutta kyllä hieman tympäisi, kun tämä tietysti sattui silloin, kun auto oli tyttökaverilla lainassa ja tyttökaveri käymässä toisessa kaupungissa 250 km päässä. Autoilun iloja :)
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Hinta-arviota koitin saada huollolle AutoJerryn kautta, mutta toistaiseksi vaan yksi tarjous tullut. 270€ veloittaisivat. Jouset näyttää olevan vajaa 50€ motonetissä, että tuntuu hieman korkealta tuo hinta. Iskunvaimentimia eteen saa kyseiseen malliin kuulemma vaan merkkihuollon kautta, eli ehkä jätänkin niiden vaihtamisen suosiolla tältä erää, kun ei ole pakko vaihtaa.

Parkkipolttimokin tietysti palanut. Ei siinä, pikkuhomma, ellei tarvisi alkaa koko etuvaloa irroittamaan tuon vaihtamiseksi. Jotenkin käsittämätöntä, että polttimon vaihtamiseksi pitää irroittaa koko valo. Noh, joissain autoissa pitää purkaa vielä enemmän, että kai tilanne voisi olla huonompikin.

Ainiin, kuukausi sitten laukesi starttimoottori yllättäen. Sattuuhan näitä, mutta kyllä hieman tympäisi, kun tämä tietysti sattui silloin, kun auto oli tyttökaverilla lainassa ja tyttökaveri käymässä toisessa kaupungissa 250 km päässä. Autoilun iloja :)

Jos iskarit on täysin kuivat, niin en vaihtaisi.
 
Kia Ceedistä vm. 2010 etujousi poikki. Ei mitään mahiksia vaihtaa itse, eli pakko viedä pajalle. Molemmat etujouset ajattelin samantien vaihtaa, mutta mietin, että kannattaisiko samalla vaihtaa myös iskunvaimentimet? Katsastusmiehen mukaan vaimentimien arvot vielä ihan ok, mutta jotenkin veikkaan, että ensi vuonna tulee hylky noiden takia.

Tuolle ennakoivalle korjaamiselle kun lähtee, niin sit kannattaa vaihtaa myös yläpään kumit, kääntölaakerit...... listasta saa aika pitkän jos rupeaa vaihdattamaan osia "samalla työllä".

Mä ainakin vaihdan vain rikkinäiseksi / kuluneeksi osoitettuja osia. Katsastuksen iskaritestistä nyt ei voi mitään sanoa, siihen vaikuttaa niin paljon muutkin asiat kuin itse iskunvaimentimet.
 
Tuolle ennakoivalle korjaamiselle kun lähtee, niin sit kannattaa vaihtaa myös yläpään kumit, kääntölaakerit...... listasta saa aika pitkän jos rupeaa vaihdattamaan osia "samalla työllä".

Mä ainakin vaihdan vain rikkinäiseksi / kuluneeksi osoitettuja osia. Katsastuksen iskaritestistä nyt ei voi mitään sanoa, siihen vaikuttaa niin paljon muutkin asiat kuin itse iskunvaimentimet.

Nuo iskarin yläpään osat kyllä vaihdattaisin samalla.
Harvemmin ne täysin ehjiä on tuon ikäisessä.
 
Nuo iskarin yläpään osat kyllä vaihdattaisin samalla.
Harvemmin ne täysin ehjiä on tuon ikäisessä.

No jos aikoo pitää autoa pitkään niin silloin järkevää. Kunhan laittaa tilalle laatuosia, ettei mene toimintaa vaan huonommaksi niinkuin itellä Fiestan kanssa. Kokeilemani tarvike kääntölaakerit kaikki niin jäykkiä että ohjaus takerteli niin että etujouset ei meinannu pysyä lautasissa, kun taas vanhoilla kuluneilla toimi aivan moitteetta. Ja aivan oikeaoppisesti asennettu kuitenkin. Sama oli erään Mazdan kanssa, uudet yläpäänlaakerit paikoilleen ja jouset pyöri alustoissaan...
 
Kiitän vastauksista. Taidan jättää vaihtamatta, vaihdetaan sitten kun pakko. Ihan totta toi, että tulee loputon suo, jos alkaa osia ennakoivasti vaihtamaan. Vaihdetaan sitten kun katsastusmies niin sanoo tai alkaa kuulumaan ylimääräisiä kolinoita.
 
Iskarin yläpään laakerit vaihdattaisin samalla. Kukin tekee toki, niin kuin parhaaksi näkee.

No jos aikoo pitää autoa pitkään niin silloin järkevää. Kunhan laittaa tilalle laatuosia, ettei mene toimintaa vaan huonommaksi niinkuin itellä Fiestan kanssa. Kokeilemani tarvike kääntölaakerit kaikki niin jäykkiä että ohjaus takerteli niin että etujouset ei meinannu pysyä lautasissa, kun taas vanhoilla kuluneilla toimi aivan moitteetta. Ja aivan oikeaoppisesti asennettu kuitenkin. Sama oli erään Mazdan kanssa, uudet yläpäänlaakerit paikoilleen ja jouset pyöri alustoissaan...

Ei ole kyllä ikinä ollut tuollaisia ongelmia. En tosin asentele enkä asennuta mitään pilipali osia. Nuo osat ei niin paljoa maksa, että kannattaisi penniä venytellä.
 
Kiitän vastauksista. Taidan jättää vaihtamatta, vaihdetaan sitten kun pakko. Ihan totta toi, että tulee loputon suo, jos alkaa osia ennakoivasti vaihtamaan. Vaihdetaan sitten kun katsastusmies niin sanoo tai alkaa kuulumaan ylimääräisiä kolinoita.
95e tunti.. osat auto docista täydellisenä muutaman satasen täydellisiin etutolppiin.
Auto on jo suht vanha.
 
Nissan Maximan takimmainen äänenvaimennin maksaa Autodocilla ~270 euroa :facepalm:

On siis putki mätä taka-akselin ylityksen kohdalta.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H
 
95e tunti.. osat auto docista täydellisenä muutaman satasen täydellisiin etutolppiin.
Auto on jo suht vanha.
Toki tuokin olisi vaihtoehto, että tilaisi osat ja veisi ne vaan huoltamolle ja pyytäisi asentamaan paikalleen. Mitä kaikkea tohon settiin pitäis tilata, iskarit + jouset + yläpään laakerit?
 
Toki tuokin olisi vaihtoehto, että tilaisi osat ja veisi ne vaan huoltamolle ja pyytäisi asentamaan paikalleen. Mitä kaikkea tohon settiin pitäis tilata, iskarit + jouset + yläpään laakerit?

Muista sitten vaan se että ne osat on oikeasti oikeat, ettei käy niin että alottavat hommat - purkavat ja kun asentavat uutta niin huomaavat että ei oo sopiva ja sitte koko paska takas läjään. Tulee maksamaan sitten ihan kivasti jos tollanen virhearvio sattuu kohdalle.

Eli huolellisesti sitten vaan kattoo sen, että ne osat sopii.
 
Toki tuokin olisi vaihtoehto, että tilaisi osat ja veisi ne vaan huoltamolle
Niinkuin tuossa ylempänä jo kerrottiin, kannattaa huolellisesti katsoa mitä tilaa ja varmistaa että ne sopivat omaan autoon. Rekisterinumeron avulla tehtävät osahaut eivät ole 100% varmoja, eli niistä voi saada väärät osat. Ja vaikka nettisivut ilmoittavat osan sopivan johonkin automalliin, niin eipä ne aina käykään. Nuo on niitä nettitilaamisen vaaroja. Väärien osien palautus ja vaihtoprosessit on pitkiä ja hermoja raastavia.
 
Tuli taas tänään harrastettua. X-Trailiin vaihdoin kesärenkaat ja samalla huomasin että kallistuksenvakaajan runkopuslat ovat houkuttelevasti esillä. Niinpä tuli ne samalla vaihdettua. Sinänsä melko helppo nakki kun puslat olivat halkeavaa mallia niin sai asennella suoraan oikeille kohdille. Joskus olen asentanut päästä pujotettaviakin.
Koeajolla sitten ilokseni huomasin että lokakuussa huoltamani takajarrusatula laahaa ja pahasti. Korjaussarja maksoi noin 12 euroa, satulan saisi halvimmillaan 40 eurolla. Taas tuli muistutus siitä, että satuloita ei ole _mitään_ järkeä korjata huoltosarjalla. Oppina tuli se, että jos tuohon kuitenkin lähtee, niin pitää aina kokeilla ennen sylinterin tiivistekumin asentamista että sylinteri menee vaivatta paikalleen. Nyt tiivisteen ulkoreunan puolelle oli jäänyt hivenen ruostetta, joka jumitti sylinteriä riittävästi etteivät jarrut toimineet.
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.

Marmorilta olen itse käynyt hakemassa erikoisemmat ruuvit, kun ei niitä oikein muualta löydä.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H
Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H

Mulla oli pari vuotta seisseessä autossa tommonen tuntuma ja syy oli siinä että (lähinnä taka)jarrupalat jumitti niissä "kiskoissa" eikä voima mennyt levyn puristamiseen, vaan kitkan voittamiseen siinä että palat yleensä liikkuu. Lisäks levyt oli ruosteiset.
Poljin tuntui jotenkin kumimaiselta eikä jarruteho vakuuttanut. Vasta kun voimalla työnsi jarrupoljinta niin tehoa löytyi.

Ihan herkistelemällä palat sekä ajamalla lisää kilometrejä että ruosteet karisevat niin rupes tuntumaan semmoselta kun pitääkin.
 
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H

Äkkiseltään sanoisin, että sinulla on ilmaa jossain päin systeemiä, ilmasitko ABS-yksikön testerin kanssa?

Parissa autossa on ollut jarrutuntuma olematon, vaikka kuinka on ilmannut, mutta sitten kun on ajanut testerillä ABS purkin ilmauksen, niin johan on alkanut toimimaan.
Tosin ilmakuplan saamiseksi ABS purkkiin pitää päästää vähintään yksi jarrulinja tyhjäksi.

Toinen vika voi olla kiukutteleva pääsylinteri tai tehostin, vanhassa Hiacessa oli kerran pääsylinteri hapantunut sen verran, että toimi hienosti kun painoi jarrua vähän, mutta sitten kun survaisi jarrun pohjaan, niin paineet hävisivät lähes täysin.

Tai sitten palat ovat lasittuneet tai eivät ota kiinni koko pinnaltaan.

Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.

Mätänet möi aikoinaan "laadukkaita" Icer jarrupaloja, jotka piti yleensä vaihtaa pois jo parin sadan kilometrin ajon jälkeen, kun kulutuspinta mureni kovemmassa jarrutuksessa tai lensi pois kokonaisena palana. :rofl2:
 
Jos katsastuksessa jarruarvot olivat hyväksi todettu, ja eikä jarrujen toiminnasta tullut palautetta, niin vaikuttaa oudolta. Kyllä inssin pitäisi kokemuksella huomata ilma putkissa tai että tuntuma ei ole normaali. Vai oliko katsastus joskus vuosi sitten ja ongelma syntynyt lähiaikana.
Vanhemmissa perusautoissa jarruteho on aika vaatimaton, ja riippuu paljon mikä on jarrutehon vertailukohta, joku urheiluauto tms. Kuivalla asfaltilla sitä jarrua saa tosissaan survoa, että abs aktivoituu, ettei tee mieli kokeillakaan.

Onko jarrutehostimen alipaineletku tarkastettu?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
Tuollainenko? M6x16 Disc Brake Countersunk Bolt Škoda N10648301

Näyttää ihan tavalliselta M6x16 uppokantaruuvilta, saa mistä tahansa pulttiliikkestä. Sekatavarakaupoissa yleensä pienissä pakkauksissa KUUSIOKOLORUUVI M6X16 10.9 25KPL UPPO DIN7991
 
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.

Sama ruuvi se on edessä ja takana, kun valmistajan varaosakuvastosta katsoin. Sitä samaa ruuvia on käytetty monen eri automerkin malleissa.
 
Kävin jo hakee marmorilta. Maksoi 1,90e 2kpl yhteensä.
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.
 
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.

Tän takia siellä vararengastarvikkeissa on se muovitappi joka pyöritetään napaan ennen renkaan asettamista. On ihan paras keksintö autoihin joiden vanteet on painavia ja kiinnitys on pulteilla.

1652116746041.png
 
Työksi ja harrastukseksi tulee näitä rassailtua. Pinnapulttien kanssa enemmän ongelmia kohdannut huonojen kierteiden (Kia, Hyundai) kanssa kun pulttien.

Ja kyllä itsellä jää tapit ym. laittamatta. Yksi pultti reikään, hylsy paikalleen ja joko hylsystä tai puolasta nostamalla ja samalla peukalolla auttaen pultti reikään ja vanne on paikallaan. Tätä olen yrittänyt opettaa muutamalle einiin autoihmiselle ja tuntuu olevan yllättävän hankalaa. Ensin nostetaan vanne napaan ja sitten pyöritellään ja yritetään löytää oikea kohta josta pultti menee paikalleen..
 
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8.

Ei 8.8 ruuvi ole automaattisesti huonompi, kuin 10.9. Jälkimmäiseen on vaikeampi tehdä pintakäsittely, ettei se heikennä lujuusluokkaa (vetyhauraus). Usein 10.9 ruuvit ovat vain mustattu, ja se ei juuri kestä korroosiota.
Tuossa tietoisku: https://www.boltscience.com/pages/t...is-not-necessarily-the-case-for-fasteners.pdf

Muok.
Kyllä jopa 12.9 ruuveja löytyy sinkattuna. Silloin pitää vain hyväksyä, että ongelmia voi tulla kestävyydessä, kun puhutaan halvoista kiloruuveista. Kunnollinen lämpökäsittely lisää valmistusaikaa useilla tunneilla-vuorokaudella, niin siitä on helppo säästää. Kuluttajat harvoin yksittäisistä markettiruuveista reklamoi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Wurthilla ja paikallisessa kiinnitystarvikemyymälässä on 10.9 senkkikanta kuusiokoloruuveja sähkösinkittyinä.
 
Citroen Xsara VTS vm.2004 ja katsuri väänsi oikeein vääntämällä metrisellä sorkkaraudalla oikealt takaa, "väljää taka-akselistossa" eli näiden tyyppivika. Hehe, tiesi aika tarkalleen mitä oli hakemassa.

Kysymys: Uusi peruskorjattu akseli noin 490e +rahti + työt ... 500e. Noita ei taida pystyä uudelleen laakeroimaan (katselin laakerivaraosasarjoja) mitenkään järkevästi? Klappia vain OT, VT ei mitään vaikka yritystä ei puuttunut.

Kyseessä on aivan vara-autoksi jäänyt entinen käyttisromu, jolla ei ole enää edes käyttöarvoa. On vain niin siisti ja fiksu laite ettei huvittaisi lykätä Romu-Keinäselle.

:speechless:
 
No sehän riippuu miten määritellään järkevä. Melko paljon hommaa siinä varmaankin on, joten tuskin kannattaa kellekkään muulle viedä tehtäväksi ainakaan. Toki jos itse kykenee eikä laske omalle harrastelulle hintaa niin mikä jottei.

Toki ei sitä romu-ukolle ole pakko työntää, laittaa satasia hintaa niin joku toiveikas sen käy hakemassa
 
Toi citikan taka-akselin vaihto on aika helppo homma. Pahin rasti voi olla saada jarruputken juntturit irti, mutta jos on välineet tehä jarruputkia niin ei mitään ongelmaa. Tai ostaa valmiit pätkät.

Ja sit jos auto myöhemmin menee paaliin, niin taka-akselin voi myydä käytettynä ehjänä pois. Saa jotain hiluja takaisin. Olen ite 3kpl myyny noita ehjiä käytettyjä. Kai noita VTS:iä, VTR:iä ja muita on harraste-autoina että taka-akseleita edelleen jotkut tarviivat. Ja se käy vissiin Peugeotteihinkin.

Mulla oli käyttöautona semmonen VTR mihin katsastuksessa tuli papereihin "takajousitus jäykkätoiminen"

En tiedä miten se muka oli jäykkätoiminen, hyvinhän se jousti. Vein kuukauden päästä eri katsastuskonttorille, varauduin jo sepittämään että juu on herkistelty nytten. No meni ihan tosta vaan ja kehujen kanssa läpi :D
 
Ei sitä romuksi kannata antaa jos muuten on fiksu, saa siitä vielä euroja kun myy sellaiselle kenellä on tarve varaosa-autotolle tai mielenkiintoa vaihtaa se akseli.
 
Ei sitä romuksi kannata antaa jos muuten on fiksu, saa siitä vielä euroja kun myy sellaiselle kenellä on tarve varaosa-autotolle tai mielenkiintoa vaihtaa se akseli.

Jep, jollakin voi olla muuten huonompikuntonen Xsara, mistä vaihtaisi tuohon sitten ehjän akselin. Kannattaa pistää nettiautoon tai toriin myyntiin, ei paaliin.
 
Jep, jollakin voi olla muuten huonompikuntonen Xsara, mistä vaihtaisi tuohon sitten ehjän akselin. Kannattaa pistää nettiautoon tai toriin myyntiin, ei paaliin.
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
 
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.

Eli tämä ei ole urbaania legendaa? Sillä tossa lukee "katsastettava 9.6 mennessä".
 
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
Niin, siis saa jos leima ei ollut ummessa kun mentiin katsastamaan. Vanhalla leimalla olevaa autoa käyttämällä näytillä ei saa hylkylapulla lisäajoaikaa. Tai ainakaan ennen ei ole saanut
 
Miten ihmeessä nuo lambda-anturin liittimet oikein kiinnitetään noihin metalli ständeihin? Olen yrittänyt saada omaa katin jälkeistä lambdan liitintä irroitettua mutta ei millään lähde.

kuva-min.png
 
Miten ihmeessä nuo lambda-anturin liittimet oikein kiinnitetään noihin metalli ständeihin? Olen yrittänyt saada omaa katin jälkeistä lambdan liitintä irroitettua mutta ei millään lähde.
Voi olla sen verran ruosteesta turvonnu metalliläpyskä ettei mene suosiolla. Siinä liittimen kyljessä pitäs olla hahlo joka liukuu siihen metalliklipsiin. Nippuside ajaa saman asian jos ei rupea menemään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 597
Viestejä
4 921 715
Jäsenet
79 221
Uusin jäsen
kalapuikko22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom