Tämä postaus vaatisi melkein oman threadinsa otsikolla "Ammattimiehen tekemät töppäykset", mutta kirjoitetaan kuitenkin vielä tähän. Tein toissakesänä autoon alustaremontin, eli vaihdoin eteen käytännössä kaiken uuteen (iskarit, jouset, alatukivarret, kääntölaakerit jne.). Remontin jälkeen vein auton ohjauskulmien säätöön valtakunnallisen ketjun paikalliseen toimipisteeseen ja sehän ei mennytkään aivan putkeen. Asentaja tuli sanomaan kesken säädön, että hän ei saa raidetankojen säätömuttereita avattua, eli joutuu vaihtamaan raidetangot kokonaisuudessaan molemmille puolille. Totesin, että "ok" ja sovimme auton haun seuraavalle päivälle.
Tämän jälkeen en ole uhrannut hommalle ajatustakaan, ennen toissapäivää. Ajoin iltapäivällä auton pihaan ja kääntäessä kuului kummallista kahinaa. Ajattelin sen olevan kivi tms. jarrukilven ja levyn välissä ja ajattelin ottaa hommasta selvää seuraavana päivänä. Aamulla käynnistin auton ja tyhjäkäynnillä konetilasta kuului epämääräistä ääntä. Käänsin vähän rattia ja totesin, että ohjaustehostin on äänen lähde. Kävin heittämässä pikku lenkin ja huomasin, että tehostusvoima vaihteli tosi paljon ja ohjaus tuntui kummalliselta. Takaisin tultuani tarkistin ohjaustehostimen nestesäiliön ja se oli tyhjä, jossain oli siis vuoto. Täytin säiliön maksimiviivaan saakka ja kävin uudelleen muutaman sadan metrin ajelulla, mutta oireet eivät loppuneet. Tarkistin ajon jälkeen säiliön ja öljy oli melkoisen vaahtoavaa. Laitoin tässä vaiheessa sähköpostia paikalliseen amikseen, että tekisivätkö vikadiagnoosin räppänään. Auto on siis -04 Seat Toledo 1.9tdi, 360tkm mittarissa. Kovin kalliita operaatioita ei viitsisi käytännössä pelkän käyttöarvon omaavalle autolle tehdä.
Muutaman tunnin päästä huomasin, että apukuskin puolen eturenkaan alla oli vihreä öljylätäkkö. Tunkkasin tässä vaiheessa kulman ylös ja otin renkaan pois nähdäkseni paremmin vuotokohdan. Syylliseksi paljastui hammastangon pää, joka oli pullauttanut öljyt pihalle. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että raidetangon suojahaitari oli kiristetty molemmista päistään
nippusiteellä, eli asentaja oli tehnyt melkoisen räikeän asennusvirheen raidetankoja vaihtaessaan. Suojahaitari oli pullahtanut irti hammastangon päästä ajat sitten ja suolapaska oli päässyt tekemään tuhojaan. Sisempi pallonivel oli täysin ruosteessa ja samoin hammastangon liukuputki. Stefa ei ollut tästä tykännyt ja öljyt pullahtivat paineella ulos.
Nyt on vaihtoehtoina joko se, että asennusliike korvaa vahingon tai auto menee paaliin. Hieman harmittaa nämä "ammattilaisten" tekemät työsuoritteet, ei ole nimittäin ensimmäinen kerta, kun on töpeksitty oikein kunnolla.
Tässä vielä muutama kuva asennuksen laadukkuudesta ja sen aiheuttamasta tuhosta:

