Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kyllä vituttaa jakajan "levyn" takaisin laittaminen, kun on niin perkeleen tarkkaa puuhaa. Jos jakaja on paikallaan niin näkyvyys on huono, koska se ei todellakaan ole pystyssä vaan kallistetusti. Nostin sitten koko härpäkkeen pois, että saisi paremmin aseteltua, mutta eihän sitä oikein yhdellä kädellä laiteta jakajaa pidellessä. Ruuvipenkki olisi nyt kyllä kiva omistaa!
 
Citroen C5 2009 vaihdettu tänään edestä ABS sensori, samalla huomattu että viereinen johto jonka sisällä metallilanka on ruostunut aikoja sitten poikki, mikähän mahtaa olla kyseisen kaapelin funktio? Vikakoodit luettu eikä mitään selvää vaihtoehtoa löytynyt. Kyseessä siis vasemmanpuoleinen johto, oikealla ABS-sensori.

IMG-20220223-WA0002.jpg
IMG-20220223-WA0001.jpg
 
Citroen C5 2009 vaihdettu tänään edestä ABS sensori, samalla huomattu että viereinen johto jonka sisällä metallilanka on ruostunut aikoja sitten poikki, mikähän mahtaa olla kyseisen kaapelin funktio? Vikakoodit luettu eikä mitään selvää vaihtoehtoa löytynyt. Kyseessä siis vasemmanpuoleinen johto, oikealla ABS-sensori.

IMG-20220223-WA0002.jpg
IMG-20220223-WA0001.jpg
Jarrupalojen kuluneisuuden varoittimen johto.
 
Saatettu katkaista tarkoituksella. Muistaisin että joku PSA ajaja olisi noitunut näitä ja niistä syttyviä jouluvaloja mittaristossa.
 
Monesti nuo piuhat on tarkoituksella katkaistu melkeinpä jokaisen merkin autosta, johdot murtuvat liittimen juuresta tai talvella jää repii poikki ja mittaristoon syttyy jarrujen varoitusvalo.
 
Ilmeisesti painettu vaan paikoilleen? Kärsivällistä monen päivän irroitusöljy suihkimista suosittelen ja varovaista nitkuttelua..
Jos on tuosta O-renkaan kohdalta hapettunut kiinni niin onnea matkaan.

Yhden tommosen irrottamiseen tarvi pillillä lämpöä ja liukuvasaralla vetämistä että lähti nousemaan.
Tuohon vaijerin reikään vois kokeilla sumuttaa kylmäsprayta, jos se vähän keventäisi otettaan.

Irti lähti, väkivaltaahan tuo vaati...

palaa.PNG
 
Monesti nuo piuhat on tarkoituksella katkaistu melkeinpä jokaisen merkin autosta, johdot murtuvat liittimen juuresta tai talvella jää repii poikki ja mittaristoon syttyy jarrujen varoitusvalo.
En ymmärrä logiikkaa, jos johdon katkaisemisella välttää johdon katkeamisen aiheuttaman ongelman. Taitavat yleensä toimia siten perin, että johtavuuden katketessa syttyy valo. Johdon katkaisemisen lisäksi pitäisi siis langat yhdistää. Todennäköisesti lopputulos sitten näyttää joltakin muulta kuin vain katkaistulta johdolta.
 
Monesti nuo piuhat on tarkoituksella katkaistu melkeinpä jokaisen merkin autosta, johdot murtuvat liittimen juuresta tai talvella jää repii poikki ja mittaristoon syttyy jarrujen varoitusvalo.
Jään poikki repimä johto aiheuttaa varoituksen, mutta sivuleikkureilla katkaistu ei?
 
Moni ei näitä uusi ja niissä missä se katkennut sytyttää valon yhdistetään johdot jossain kohdassa.
 
Auto Audi A6 Quattro 1.8 Turbo, malli C5.

Täytyy ylätukivaren pallonivel vaihtaa vasemmalla edessä, etummainen. Löysin siihen jo ohje videonkin ja varmaan tuon videon mukaan täytyy toimia?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



-Saatiin jo oikealta puolelta yksi vähän helpompi tukivarsi vaihdettua.
-Jarruletkussa oli murtuma ja rälläkällä katkaisemalla saatiin letku poistettua, että jarruputki säilyi onneksi ehjänä.
-Kolmantena joku oli asentanut toisen jarruletkun kierteelle, mutta se vika oli helppi korjata, kun pyöräytti jarrusatulan kerran ympäri.

Päästöt ja iskarit meni onneksi läpi. Ihan mukava peli tuo vanha Audi ainakin omasta mielestä. Joskus ohjelmoitu, eli ei ole aivan niin laiska kuin vakiona.

Edit:
Öljyt vaihdoin ja sain tuon Audin huoltoilmaisimenkin nollattua. Meni kyllä jollain muulla konstilla, kuin ohjeissa. Eli oikea nappi pohjaan ja vasenta nappia piti muistaakseni vetää.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuuluuko tämän otsikon alle mutta tänään hain uuden Volvoni jossa jo ekana iltana kuskinpuoleinen ajovalonpesuri jää auki. Voi olla että korjaantuu jollain voiteluspraylla. Sen sijaan kun tarkastin auton silmämääräisesti luovutushetkellä kaikki oli ihan ok mutta kun pääsin kotiin niin pysäköintitutka oli pudonnut puskurin sisään ja ei ollut toiminnassa luulin aluksi että se on vain tukossa loskasta kun tuli herja siitä mutta ei.. Noh merkkihuolto sen saa jo huomenna kuntoon ainakin toivottavasti :) sellaset kokemukset autokaupoista taas.
 
En tiedä kuuluuko tämän otsikon alle mutta tänään hain uuden Volvoni jossa jo ekana iltana kuskinpuoleinen ajovalonpesuri jää auki. Voi olla että korjaantuu jollain voiteluspraylla. Sen sijaan kun tarkastin auton silmämääräisesti luovutushetkellä kaikki oli ihan ok mutta kun pääsin kotiin niin pysäköintitutka oli pudonnut puskurin sisään ja ei ollut toiminnassa luulin aluksi että se on vain tukossa loskasta kun tuli herja siitä mutta ei.. Noh merkkihuolto sen saa jo huomenna kuntoon ainakin toivottavasti :) sellaset kokemukset autokaupoista taas.

Onko niinkuin ihan uusi kiinalainen volvo vaiko vain sulle uusi käytetty.?
 
Ihan vm 2022 V60 made in Sweden. Toimi ennen minua esittelyautona 5000km verran.

Hyvä tuuri sit jos on noinkin kauan kaikki toiminu ja sit sun ekana päivänä hajoo :btooth: Oliko loskakelit teillä päin?
 
Äsken vaan googlettelin ni vag tuotteissa tuntuu olevan yleistä että pesuri jää "jumiin". Tutka sen sijaan aika huonoa tuuria, en tiedä miksi ei autoliike moista ole huomannut. Joo loskaa kyllä ollut
 
Yhdessä autossa ihmettelin, miksei ajovalonpesurit toimineet. Selvisi, että sieltä oli muoviputken palasia ja joku oli tulpannut ajovalopesurille menevän letkun. Varmaan potuttanut, kun lasinpesunesteen kulutus.
 
Varmaan potuttanut, kun lasinpesunesteen kulutus.
Tuli tuosta mieleen Nissan foorumilta vanha juttu. Joku pappa oli kyllästynyt pesureiden vedenkulutukseen ja oli sitten päättänyt että haluaa ne pois käytöstä. Papalle ohjeistettiin että kannattaa ottaa joko sulake tai virtaliitin pumpulta irti. No pappaa ei ohjeet kiinnostanut ja meni sitten leikkaamaan johtoja poikki. Myöhemmin pappa tuli foorumille tyytyväisenä kertomaan että operaatio suoritettu ja pesurit eivät enää ruiski, mutta nyt papalla olikin uusi ongelma kun takavalot eivät toimineet ja vilkut vilkkuivat eri tahtia =maajohto poikki :rofl:
 
Auto Audi A6 Quattro 1.8 Turbo, malli C5.

Täytyy ylätukivaren pallonivel vaihtaa vasemmalla edessä, etummainen. Löysin siihen jo ohje videonkin ja varmaan tuon videon mukaan täytyy toimia?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



-Saatiin jo oikealta puolelta yksi vähän helpompi tukivarsi vaihdettua.
-Jarruletkussa oli murtuma ja rälläkällä katkaisemalla saatiin letku poistettua, että jarruputki säilyi onneksi ehjänä.
-Kolmantena joku oli asentanut toisen jarruletkun kierteelle, mutta se vika oli helppi korjata, kun pyöräytti jarrusatulan kerran ympäri.

Päästöt ja iskarit meni onneksi läpi. Ihan mukava peli tuo vanha Audi ainakin omasta mielestä. Joskus ohjelmoitu, eli ei ole aivan niin laiska kuin vakiona.

Edit:
Öljyt vaihdoin ja sain tuon Audin huoltoilmaisimenkin nollattua. Meni kyllä jollain muulla konstilla, kuin ohjeissa. Eli oikea nappi pohjaan ja vasenta nappia piti muistaakseni vetää.

Suht helppo oli vaihtaa tuo tukivarsi, eli aika samoin meni kuin ohjeessa. Samalla vaivalla kannatti vaihtaa myös takimmainen ylätukivarsi.
 
Vanhassa autossa ei ole ohjaustehostinta mutta ratin kääntäminen epätavallisen raskasta. Johtuisko ohjaustangon tai iskarin(yläpään) kunnosta?
 
Heikko kääntäjä? :rofl2: Rellussa ongelma oli iskarin jousen alapään tukilevyssä, ei se koko jousi/iskari kombo päässyt toimimaan suunnitellusti. Vaihdoin ne ja auton käytös muuttui ihan täysin.
 
Tulipahan vaihdettua eilen kaverin E61 530d:hen "uusi" ( purkuautosta talteen kerätty ) perä, kun entinen oli sylkenyt öljyt pihalle kardaanin stefasta ja "kuivakäynnin" seurauksena kardaanin- ja poskilaakerit olivat loppu sekä tasauspyörästön hammasrattaista oli poistunut muutama hammas.
Piti aika helvetillistä meteliä, kun ajoin sen hallin pihasta nosturille.

Muuten tuo oli aika helppo homma, vaikka ennakkoon odotin koko päivän pituista painimista jumiutuneiden pulttien kanssa, mutta nyt hommaan meni noin 5 tuntia, kun teki rauhakseen.
Ainoat pultit, jotka vastustelivat olivat pakoputken laipassa, mutta ne oli helppo vetää rälläkällä poikki ja korvata miljoonalaatikosta poimituilla uusilla.
 
Tulipahan vaihdettua eilen kaverin E61 530d:hen "uusi" ( purkuautosta talteen kerätty ) perä, kun entinen oli sylkenyt öljyt pihalle kardaanin stefasta ja "kuivakäynnin" seurauksena kardaanin- ja poskilaakerit olivat loppu sekä tasauspyörästön hammasrattaista oli poistunut muutama hammas.
Piti aika helvetillistä meteliä, kun ajoin sen hallin pihasta nosturille.

Muuten tuo oli aika helppo homma, vaikka ennakkoon odotin koko päivän pituista painimista jumiutuneiden pulttien kanssa, mutta nyt hommaan meni noin 5 tuntia, kun teki rauhakseen.
Ainoat pultit, jotka vastustelivat olivat pakoputken laipassa, mutta ne oli helppo vetää rälläkällä poikki ja korvata miljoonalaatikosta poimituilla uusilla.

Se kun valmistautuu remontin perkelöitymiseen, niin saattaa käydä vahinko ja kaikki menee nätisti.
 
Avovaimon juuri hankkkima 2011 vuoden Skoda Octavian Bluetooth yhteys vaatii jotain pin koodia, ajoneuvon huoltokirjassa ei ole mainintaa mikä koodin pitäisi olla ja googlella ei selvyyttä tullut. 0000 se ei ainakaan ollut, oisko jollain techiläisellä tietoa?
 
Avovaimon juuri hankkkima 2011 vuoden Skoda Octavian Bluetooth yhteys vaatii jotain pin koodia, ajoneuvon huoltokirjassa ei ole mainintaa mikä koodin pitäisi olla ja googlella ei selvyyttä tullut. 0000 se ei ainakaan ollut, oisko jollain techiläisellä tietoa?
Eikös puhelimen pitäs arpoa tuo koodi yhteyttä muodostettaessa?
 
Autosta (Audi A6) hajosi downpipen joustoliitos ja nyt olisi uusi liitos heitetty tilaukseen Autodocilta. Itse liitoksen vaihtotyö on vähän vielä mysteeri, koska liitos on keskellä downpipea, eli vanha liitos pitäisi rälläköidä irti ja uusi hitsata tilalle. Mitäköhän materiaalia tuollainen 2009vm Volkkarin pakoputkin mahtaa olla, eli millä tuota pitäisi ylipäätään hitsata? Hyviä neuvoja otetaan vastaan :D
 
Autosta (Audi A6) hajosi downpipen joustoliitos ja nyt olisi uusi liitos heitetty tilaukseen Autodocilta. Itse liitoksen vaihtotyö on vähän vielä mysteeri, koska liitos on keskellä downpipea, eli vanha liitos pitäisi rälläköidä irti ja uusi hitsata tilalle. Mitäköhän materiaalia tuollainen 2009vm Volkkarin pakoputkin mahtaa olla, eli millä tuota pitäisi ylipäätään hitsata? Hyviä neuvoja otetaan vastaan :D
Suora lainaus audifoorumilta: ”Audin putket näyttää useimmiten olevan ferriittistä rosteria. Menee pinnaltaan ruosteiseksi ja saattaa halkeilla hitseistä, mutta ei varsinaisesti ruostu puhki ensimmäiseen pariin sataan vuoteen. Kestää aikansa mustalla langalla hitsattuna.”
 
Suora lainaus audifoorumilta: ”Audin putket näyttää useimmiten olevan ferriittistä rosteria. Menee pinnaltaan ruosteiseksi ja saattaa halkeilla hitseistä, mutta ei varsinaisesti ruostu puhki ensimmäiseen pariin sataan vuoteen. Kestää aikansa mustalla langalla hitsattuna.”
Eli periaatteessa olisi paras hitsata joko rosterilangalla tai tigillä. Mahtaakohan olla sellainen homma, että on kannattavampaa irroittaa downpipet autosta ja kiikuttaa mutkat+uudet joustoliitokset jollekkin pajalle hitsattavaksi...
 
Eli periaatteessa olisi paras hitsata joko rosterilangalla tai tigillä. Mahtaakohan olla sellainen homma, että on kannattavampaa irroittaa downpipet autosta ja kiikuttaa mutkat+uudet joustoliitokset jollekkin pajalle hitsattavaksi...
Itellä vuoti toisen takapöntön saumakohdasta reilusti, vein pakoputkikorjaajalle joka otti satasen työstä, koko putki piti irrottaa että sai ympäri asti hitsattua, samalla hitsas melkein poikenneen kiinnikkeen. En tosiaan tiedä millä langalla hitsas, vai vetikö tigillä, ei tullu kysyttyä.
 
Ihan hyvin on hitsaukset kestäny perus mig langalla downpipessä, kun on tullu joustoja ja katteja vaiheltua. downpipe käy senverran kuumempana, kuin loppu pätkä, että saumat ei pääse niin pahasti siinä ruostumaan. Ihan rosteri putkiinkin olen tavallisella langalla vedellyt ja kestänyt jo monta vuotta.
 
Volvossa vedin puukkoshalla vanhan poikki ja uus ihan migillä mustalla langalla hitsaten paikalleen. Jotain rosteria niissäkin putki on.

Heikko oli jousto, kun jo 390tkm hajosi.
 
MB Vitosta hajosi NOx-anturi ja mittaristossa alkoi kilometrimäärä vähentyä ajon mukaan. Nyt auto ollut Veholla toista viikkoa, eikä varaosasta tietoa. Osat loppu jokapuolelta ja tehtaalta on joku erikoistilaus vetämässä eikä vieläkään tietoa milloin tulee. Komponenttipula ja Ukrainan kriisi -kortit on jo käytetty tässä vaiheessa korjausta :rofl:

Eihän se auto tarvitsisi kuin sen yhden 3500€ osan, jotta pääsisi taas liikkeelle mutta tätä autoa ennen on pelkästään tuossa liikkeessä kuusi autoa ja jälkeen on neljä autoa.

Firman auto niin ei kukaan suostu ohittamaan tai ottamaan jostain romusta anturia.
 
Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.
 
Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.

Vaikea se voi olla löytää noin, varsinkin kun nostat toisen renkaan ilmaan, tulee joka suuntaan jännitystä joka syö löysät pois. Oma mielipide on että parempi antaa katsastusmiehen etsiä vika ja vaihtaa sitten sen tuomion mukaan.
 
Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.
Viet sen auton vaan leimalle ja sitten hylkypaperin kanssa kiikutat korjaamolle. jossa ne laittaa auton leimakuntoon (osat varmaankin muutaman kympin luokkaa ja työtä tulee tunnin verran eli yhteensä n.80-200€ riippuen tuntihinnoittelusta ja osan/osien hinnasta). Joillakin korjaamoilla on muuten katsastuspalvelu, jossa he päivän aikana hoitavat auton katsastuksen. Eli käyttävät ensin konttorilla näytillä, korjaavat hylkypaperin perusteella auton kuntoon ja hakevat leiman autoon. Tuossa ei niinkään rahaa säästä, mutta vaivaa, koska viet auton aamulla korjaamolle ja haet sen takaisin iltapäivällä kun kerkeät (joissain paikoissa on vielä veloituksetta sijaisautokin tuolle ajalle).
 
Koiranluu on kiinni kahdella mutterilla ja ne vaihtaa naapurin sokea ykskätinen mummokin jakoavaimen kanssa alta puolen tunnin. Ja maksaa kympin kappale.
 
Suurella todennäköisyydellä pelkkä väljä koiranluu ei pidä kovin kovaa kolinaa, vaan syyllinen isompiin kolahteluihin on yleensä alapallo tai katkennut jousi.

Tuollaiseen Pikanttiin osat eivät maksa käytännössä mitään, niin laittaa kerralla isolla kädellä osia uusiksi ja suorittaa nelipyöräsuuntauksen, niin ajo-ominaisuudet ovat ainakin lähellä sitä, mitä auton suunnittelija on aikoinaan tarkoittanut.
 
Lähetääs nyt vaikka siitä liikkeelle myöskin että leimallahan koiranluusta tulee korjauskehotus jos on väljä, eli sen puoleen mikäli kolinat on sieltä lähtösin niin turha tehdä mitään jossei autoa aio pitää pitkään.
 
Kokeillaan nyt ensin täällä kysyä vinkkiä ennen auton valohoitoon vientiä. Autona BMW F20 116i 2011/11 manuaali (N13B16 moottori).

Muutaman kerran aiemmin on tässä kolmen vuoden aikana ilmennyt selvää pätkimistä kiihdytyksessä erityisesti 1500 - 2000 kierrosten väliltä kiihdyttäessä. Vaatinut tuolla kierrosvälillä kaasun pohjaan painamisen (tai ainakin melkein) ja tullut muutama selvä nykäisy. Uudestaan kokeillessa ei ole ilmennyt samalla kertaa.

Eilen ongelma kuitenkin muuttui jatkuvaksi ja nyt nykimistä tapahtuu kiihdytyksessä myös korkeammilla kierroksilla. Pienemmillä kaasupolkimen asennoilla ongelmaa ei esiinny ja esimerkiksi vakkari päällä ei nykimisä tapahtunut hieman mäkisellä maantiellä. Tuntui vaativan kyseisen kierrosluvun lähes maksimitehon käyttöä, että nykimistä alkoi tapahtua. Nykäykset ovat hyvin teräviä ja tuntuisi kun kaasua tavallaan pätkittäisiin kesken kiihdytyksen. Nykäyksiä voi tulla peräkkäin nopeasti useitakin tavallaan purskeena ja välillä on ehkä sekunnin tauko. Ongelman saa myös esiin vakkarilla kiihdytyksen tekemällä, joten kaasupolkimesta ei voi olla kyse. Voimakkaimpia nykäykset ovat tuolla 1500 - 2000 kierroksen väliltä kiihdyttäessä ja tuntuvat mietonevan kierrosluvun kasvaessa. En ainakaan yhdellä kokeilulla saanut ongelmaa ilmi 1000 - 1500 kierroksen välillä. Auton moottori oli lämmin kun nämä nykimiset eilen esiintyivät. Kokeiltu myös eri luistoneston ym. tilat läpi ja sama lopputulos. Moottorin tehojen en ole huomannut heikentyneen, vaikkakin talven liukkailla sitä ei aivan samalla tavalla tule testattua kuin kesällä.

Voisiko polttoaineen syötön tai turbon ongelmat aiheuttaa tällaista käytöstä?

Nyt tämäkin selvisi ja vika on korjattu. Yksi puola oli viallinen ja se vaihdettiin. Vika siirtyi sylinteriltä toiselle puolaa vaihdettaessa ristiin kun testerin kanssa kävivät ajolla.

Vikakoodien luku ensimmäisellä kerralla oli tosiaan edullinen, mutta siinä ei vielä mitään selvinnyt kun ei pysyviä koodejä jättänyt. Yhteensä vikaselvityksineen, osineen, vaihtoineen ja testiajoineen 280€ keikka merkkiliikkeessä. Ei kovinkaan edullista lystiä pienen asian takia, mutta taitaa olla hankala selvitellä ilman kunnon merkkikohtaisia vikakoodinlukijoita tällaisia vikoja.
 
Nyt tämäkin selvisi ja vika on korjattu. Yksi puola oli viallinen ja se vaihdettiin. Vika siirtyi sylinteriltä toiselle puolaa vaihdettaessa ristiin kun testerin kanssa kävivät ajolla.

Vikakoodien luku ensimmäisellä kerralla oli tosiaan edullinen, mutta siinä ei vielä mitään selvinnyt kun ei pysyviä koodejä jättänyt. Yhteensä vikaselvityksineen, osineen, vaihtoineen ja testiajoineen 280€ keikka merkkiliikkeessä. Ei kovinkaan edullista lystiä pienen asian takia, mutta taitaa olla hankala selvitellä ilman kunnon merkkikohtaisia vikakoodinlukijoita tällaisia vikoja.
Onhan siinä hintaa alle 100€ osan vaihdolle, samalla olisi kannattanut vaihtaa kaikki puolat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 683
Viestejä
4 922 868
Jäsenet
79 227
Uusin jäsen
Jufo_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom