Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

1.9TDI T5 Portterista laatikko moroksi n. 340tkm kohdalla. Jollottanut jo jonkun aikaa 4. ja 5. vaihteella, nyt rahisee jo paikallaankin ja esim. 3 kuuluu pientä kolinaa.

Olihan se tiedossa, että noissa 5v askeissa on ollut tätä vaivaa. Ehjät kiven alla, kai se on ryhdyttävä laakeriremppaan.

Itsellä ei edellisessä Golfissa (V variant 1.9tdi) kestänyt tuo 5v laatikko kuin 240t km.

Samalla laatikon kanssa vaihdatin jakohihnan. Rempan jälkeen ehdinkin ajaa kuukauden ennen kuin meni lunastukseen (stop merkillä maasturi vinssi nokalla perään).

Nyt palannut juurilleen ja vuoden ajanut Foordilla. On tuota vaan paljon mukavampi laittaa, toistaiseksi selvinnyt jarruhihnojen vaihdolla ja perus huollolla...
 
Eli auto tuli toivottavasti kuntoon. Mutta seuraavana päivänä tästä joku törmäili autosta parkkipaikalla koko perän lyttyyn ja luonnollisesti jättämättä yhteystietoja. Korjaukseen menee puskuri, kolme valoa ja takakontti, joka otti isoimmat vahingot. On sentään kasko.

Tätähän se on, että nykyään ei tartte itseään ilmiantaa eli on tuo itsekriminointisuoja käytössä.
 
Voi vittujen vittu taas.

Käytin auton leimalla. Tulos oikean puolen rt pää väljä. Hain jo osankin porukoilta varastosta valmiiks kun sattu olemaan varalla.

Tänään pyörä irti, rauta käteen ja 30s myöhemmin diagnoosi että alapallossa pari milliä klappia, rtpää kunnossa.

Mistä vitusta mä noille maksan kun käytän autoa leimalla?
 
Itse käytin w124 mersun joskus leimalla, inssi aikansa heilutteli rengasta ja sanoi että jossain on ehken väljää. Ei kuitenkaan löytänyt vikaa mistään niin sanoi että vaihda vaikka raidetangon sisäpää :D

(En vaihtanut, käänsin vain raidetangon toisinpäin)
 
Itse käytin w124 mersun joskus leimalla, inssi aikansa heilutteli rengasta ja sanoi että jossain on ehken väljää. Ei kuitenkaan löytänyt vikaa mistään niin sanoi että vaihda vaikka raidetangon sisäpää :D

(En vaihtanut, käänsin vain raidetangon toisinpäin)
Jep, ei mua muuten kiinnosta mutta en maksa siitä 60e että siellä on joku koulun käynyt kloppi jonka työn joku asiaanperehtymätön osaa tehdä kuten minä.

Toisenkin puolen alapallo väljä yhtälailla. Saako näiltä jotain korvauksia jos on just konttorilta ulostunut auto ja alustassa on väljää jokapuolella? 60e kuitenkin verojen jälkeen melkein päivän palkka ja voisin käyttää sen paremminkin.
 
Voi vittujen vittu taas.

Käytin auton leimalla. Tulos oikean puolen rt pää väljä. Hain jo osankin porukoilta varastosta valmiiks kun sattu olemaan varalla.

Tänään pyörä irti, rauta käteen ja 30s myöhemmin diagnoosi että alapallossa pari milliä klappia, rtpää kunnossa.

Mistä vitusta mä noille maksan kun käytän autoa leimalla?

Minulle sanoi asentaja että vain se vika katsotaan uusinnassa mikä on merkattu lapulle. Sen mukaan voisit viedä takaisin tekemättä mitään. Tosin vaihtaisin kyllä ne alapallot jo itseni vuoksi. Voivat kulua nopeastikin alun saatuaan.
 
Itse käytin w124 mersun joskus leimalla, inssi aikansa heilutteli rengasta ja sanoi että jossain on ehken väljää. Ei kuitenkaan löytänyt vikaa mistään niin sanoi että vaihda vaikka raidetangon sisäpää :D

(En vaihtanut, käänsin vain raidetangon toisinpäin)

Mulla joskus entisessä autossa eli Renault Laguna 1 farmarissa inssi laittoi toisen puolen umpion lasista, että samea. Korjaamolla vaihdettiin viimeinen vaimentaja, viittä vaille tipahtaako vai ei. Ei mennyt päästöistä läpi muuten ja en tehnyt umpion laseille yhtään mitään 1kk sisään eli kummatkin kirkkaat -> eri inssi ja hyväksytty lappu katsastuksesta.
 
Minulle sanoi asentaja että vain se vika katsotaan uusinnassa mikä on merkattu lapulle. Sen mukaan voisit viedä takaisin tekemättä mitään. Tosin vaihtaisin kyllä ne alapallot jo itseni vuoksi. Voivat kulua nopeastikin alun saatuaan.
Juu totta helvetissä molemmat vaihtoon, ihme ettei ajossa jo tunnu. Syksyn renkaanvaihdossa vielä mitään vikaa ollut noissa.

Vaihdoin tossa öljyt ja muuta tavaraa niin koetin toisenkin puolen, siellä yhtälailla pallo väljänä, tältä puolelta ei mitään sanomista lapussa :kippis:

Hyvä kun huoltaa itse omaa autoa, ei varmaan paljon naurattais viedä kärry huoltoo rt pään vaihtoon ja ajella konttorille hakemaan uus hylky kun välys ei ole hävinnyt.
 
Mistä ja millä nostat autosi renkaiden vaihdossa?
Helmasta yleensä tunkilla, ei ole paras tapa väljien etsintään mutta kyllä ne kummasti rengasraudalla sieltä löytyy, tässä 9-5 saapissakin saa raudan hyvin olkavarren ja tukivarren väliin. Ei siinä paljoa jännitteet haittaa kun rautaa käyttää.

Tosin tää alapallo tuntui pyörässäkin ihan suoraan, näinhän ei aina ole.
Tuskin kuitenkaan tukivarresta? Tai mistäs minä tiedän mistä ihmiset autojaan nostelee.
Joskus sieltäkin, riippuu vähän autosta ja tunkista. Ei kaikkia uskalla helmoista tunkkailla...

Esim em. auton takatukivarren ulompien helojen kuluneisuus on melkein mahotonta tuntea ilman että tunkkaa perän ylös iskarin alapäästä...
 
Lievää kolahtelua ML merssussa isoissa polanteissa havaittavissa etupäässä. Kumma kyllä etupää ilmassa ja rautakangella rengasta nitkuttaen mistään ei löytynyt mitään väljää. Alkuperäiset nivelet ja 280 mittarissa, ihan hyvä. Mutta joku kolisee. Pari ukkoa tarvi heijaamaan keulaa alas niin paljastui yksi kuoleentunut iskari...

Katsoin että tätä jousta en kyllä millään bilteman jousipuristemella ala puristamaan, henki pois pian :btooth: Tuubista löytyi video ja jousipuristin oli tätä luokkaa että homma hoituu:

Muutenkin näytti suht rasittavalta operaatiota.

Taidan tilata iskarit eteen (varmaankin Sachsit, hyviä kokemuksia tähän asti parissa autossa) ja tuuppaan korjaamolle jossa on asiaankuluvat vehkeet.

Tulipa mieleen etta kannattaakohan samalla vaihtaa jouset eteen? Ollut tähän asti vääntösauvapelejä ja niissä olen vain kiristänyt vähän jousia jos keula on roikkunut :) Auto näkyy olevan ihan ryhdissään joten liekö rahanhukkaa. Tuntuu olevan vähän kahta koulukuntaa näiden jousien vaihdossa iskarien vaihdon yhteydessä. Itse kallistun enemmän kategoriaan että "jos se ei ole rikki niin älä korjaa sitä".
 
Tännää rupes tossa - 05 honda cr-v:ssä moniurahihna kait metelöimää ku töihin lähin. Kuuluu jopa auton sisälle se ujellus / meteli. Ja oikein hyvin ulkopuolella..
Ajaessakin kuului, nyt töistä tullessa ei ihan niin pahana kuulunut.

Minkähä hintane homma tuo + kiristäjä mahtas ol vaihtoo. En muutakaa keksi mikä sitä ääntä voi pittee, kun kone on ketjulla tuas.
 
Suhauta ensi alkuun vaikka wd-40 sinne hihnalle, jos hiljenee niin vika on hihnassa/hihnapyörän urissa. Jos ei hiljene niin ohjainrullien laakereissa.
 
Ei kannata, ellei tyyppivikana ole jousien katkeaminen kyseisessä autossa.

Tähän alan kallistumaan, en ole muutenkaan havainnut juttuja katkenneista jousista. Joku satunnainen tapaus toki on.

Tosin mietiskelin että mistä se kolahdus tulee kun keulaa heijaa...Ei sen nyt itse iskarista pitäisi tulla vaikka se on kyllä ihan selvästi kuoleentunut. Ilmeisesti siellä iskarin yläpäässä on jouselle tuki joka voi korkata. Vaikuttaa harvinaisen kalliilta osalta
Vaan mistäs sitä tietää onko tuo(kin) vaihtokunnossa ilman purkamista, ei sitten millään...
 
Hei ajattelin kysyä neuvoa/vinkkiä täältä, kun en ole kovin kauaa Helsingin seudulla asunut, että tietääkö joku täältä päin järkevää paikkaa (muuta kuin vehoa) missä vois käyttää vanhaa marsua vikakoodinlukemisessa (syttyi moottorin vikavalo tänään). Auto: w212 250 vm 2010. Nopean googlettamisen jälkeen bongasin motonetin testauspalvelun. Muita paikkoja saa myös ehdottaa :)
 
Hei ajattelin kysyä neuvoa/vinkkiä täältä, kun en ole kovin kauaa Helsingin seudulla asunut, että tietääkö joku täältä päin järkevää paikkaa (muuta kuin vehoa) missä vois käyttää vanhaa marsua vikakoodinlukemisessa (syttyi moottorin vikavalo tänään). Auto: w212 250 vm 2010. Nopean googlettamisen jälkeen bongasin motonetin testauspalvelun. Muita paikkoja saa myös ehdottaa :)
Mihinkään yleismerkkihuoltoon ei mitään järkeä viedä. Saat jonkun geneerisen koodin mistä ei yleensä selviä mitään. En osaa sanoa kuka helsingissä on erikoistunut mersuihin, mutta jos ajelet hämeenlinnassa päin, niin Tähtihuolto on ykkönen.
 
Mihinkään yleismerkkihuoltoon ei mitään järkeä viedä. Saat jonkun geneerisen koodin mistä ei yleensä selviä mitään. En osaa sanoa kuka helsingissä on erikoistunut mersuihin, mutta jos ajelet hämeenlinnassa päin, niin Tähtihuolto on ykkönen.
Kiitos vinkistä. Saa ehdottaa muualtakin kuin Hki, mutta mieluiten kuitenkin suhkot läheltä.
 
Hei ajattelin kysyä neuvoa/vinkkiä täältä, kun en ole kovin kauaa Helsingin seudulla asunut, että tietääkö joku täältä päin järkevää paikkaa (muuta kuin vehoa) missä vois käyttää vanhaa marsua vikakoodinlukemisessa (syttyi moottorin vikavalo tänään). Auto: w212 250 vm 2010. Nopean googlettamisen jälkeen bongasin motonetin testauspalvelun. Muita paikkoja saa myös ehdottaa :)
Ehdotan jotakuta tuolta: Täältä löytyy star:it - Mersuforum.net
 
Mikäköhän tuossa Boran takapäässä on vialla tai irti, kun kuopissa ja yksittäisissä epätasaisuuksissa auton takapää tavallaan liikahtaa toiselle puolelle? Eikä ole mikään karkea kolaus tai nytkähdys, vaan pehmeä, nopea siirtyminen. Mitä enemmän vauhtia, sitä selvemmin sen huomaa ja sitä hirveämmältä se ratissa tuntuu.

Iskarit ja tuennat kunnossa katsastuksenkin mielestä, mitään näkyvää ei ole irti tai rikki, eikä paikallaan liikuttamalla saa mitään ylimääräistä liikettä aikaan. Renkaiden paineilla ei vaikutusta.
Olen aika hämmentynyt että mikä tuon mahtaa aiheuttaa?
 
Mikäköhän tuossa Boran takapäässä on vialla tai irti, kun kuopissa ja yksittäisissä epätasaisuuksissa auton takapää tavallaan liikahtaa toiselle puolelle? Eikä ole mikään karkea kolaus tai nytkähdys, vaan pehmeä, nopea siirtyminen. Mitä enemmän vauhtia, sitä selvemmin sen huomaa ja sitä hirveämmältä se ratissa tuntuu.

Iskarit ja tuennat kunnossa katsastuksenkin mielestä, mitään näkyvää ei ole irti tai rikki, eikä paikallaan liikuttamalla saa mitään ylimääräistä liikettä aikaan. Renkaiden paineilla ei vaikutusta.
Olen aika hämmentynyt että mikä tuon mahtaa aiheuttaa?
Onko Borassa monivarsituenta, yhdystukiakseli vai jopa jäykkä taka-akseli? Rakenteen tunteminen auttaisi veikkauksessa. Monivarsituenta tarkoittaa ihan oikeaa pyöränripustusta, joka mahdollistaa suunnitteluvaiheessa geometrian monipuolisen optimoinnin. Yhdystukiakseli on käytännössä leveä takahaarukka, jossa on yhden keskellä olevan pyörän sijaan kaksi pyörää haarukan ulkopuolella. Rakenne mahdollistaa halvat valmistuskustannukset.
 
Voisikohan olla runkovikaa renkaassa? Liian löysät kyljet. Pitäisi saada testattua käyttämällä toisia renkaita alla. Voi olla myös ihan renkaan pintakuviosta ja ominaisuuksista kiinni. Oletko kuinka kauan ajanut noilla samoilla renkailla? tekikö jo joskus aikaisemmin samaa? Myös karhun urat tekevät tuota nuljuamista.

Väljät puslat, nivelet, huonot iskarit ja pielessä olevat pyöränkulmat yleisin syy, borissa myös ruostuu takakelkat puhki mutta olisivat huomanneet katsastuksessa.

Itselle ostin joskus aiemmista autoista hyväksi tietämäni hankook i-pike rs2 renkaat ässä mersuun ja ajettavuus meni aivan karmeaksi, kesärenkailla auto oli vakaa kuin mikä mutta noilla hankookeilla tuntui kuin olisi hyytelöpatjalla mennyt.
 
Mikäköhän tuossa Boran takapäässä on vialla tai irti, kun kuopissa ja yksittäisissä epätasaisuuksissa auton takapää tavallaan liikahtaa toiselle puolelle? Eikä ole mikään karkea kolaus tai nytkähdys, vaan pehmeä, nopea siirtyminen. Mitä enemmän vauhtia, sitä selvemmin sen huomaa ja sitä hirveämmältä se ratissa tuntuu.

Iskarit ja tuennat kunnossa katsastuksenkin mielestä, mitään näkyvää ei ole irti tai rikki, eikä paikallaan liikuttamalla saa mitään ylimääräistä liikettä aikaan. Renkaiden paineilla ei vaikutusta.
Olen aika hämmentynyt että mikä tuon mahtaa aiheuttaa?
Jos etuveto niin taka-akselin puslat loppu.
 
Onko Borassa monivarsituenta, yhdystukiakseli vai jopa jäykkä taka-akseli? Rakenteen tunteminen auttaisi veikkauksessa. Monivarsituenta tarkoittaa ihan oikeaa pyöränripustusta, joka mahdollistaa suunnitteluvaiheessa geometrian monipuolisen optimoinnin. Yhdystukiakseli on käytännössä leveä takahaarukka, jossa on yhden keskellä olevan pyörän sijaan kaksi pyörää haarukan ulkopuolella. Rakenne mahdollistaa halvat valmistuskustannukset.

Kyllä tuo yhdystukiakseli on lähimpänä totuutta.

Voisikohan olla runkovikaa renkaassa? Liian löysät kyljet. Pitäisi saada testattua käyttämällä toisia renkaita alla. Voi olla myös ihan renkaan pintakuviosta ja ominaisuuksista kiinni. Oletko kuinka kauan ajanut noilla samoilla renkailla? tekikö jo joskus aikaisemmin samaa? Myös karhun urat tekevät tuota nuljuamista.

Väljät puslat, nivelet, huonot iskarit ja pielessä olevat pyöränkulmat yleisin syy, borissa myös ruostuu takakelkat puhki mutta olisivat huomanneet katsastuksessa.

Itselle ostin joskus aiemmista autoista hyväksi tietämäni hankook i-pike rs2 renkaat ässä mersuun ja ajettavuus meni aivan karmeaksi, kesärenkailla auto oli vakaa kuin mikä mutta noilla hankookeilla tuntui kuin olisi hyytelöpatjalla mennyt.

Ei taida renkaista olla kiinni, kun teki samaa parilla edellisillä kesärenkaillakin. Takapäässä on kyllä jostain syystä renkailla aika hurja A-asento (/ - \), mutta on nelipyöräsuuntauksen jäljiltä ja mukamas "ammattilaisen" mukaan sellainen kuin kuuluukin. Täytyy kesärenkaiden vaihdon yhteydessä vilkaista jos hiukan saisi järkevämmän näköiseksi.

Jos etuveto niin taka-akselin puslat loppu.

Tuo kävisi kyllä järkeen. En ole niitä tainnut edes koittaa väännellä, kun ei mitään kolinoita ole kuulunut. Pitää ihan ensiksi tuo kokeilla.
 
230 kompressori mersuun tuli joku mystinen vika tossa muutama päivä sitten kun pakkaset lauhtu.
seiso muutaman päivän kovimmat pakkaset ajamatta ja sitten kun lauhtu niin pyöritin pihalla lämpimäks ennenkun lähdin ajamaan ja kuutisen kilsaa kerkesin ajaa niin alko nykimään ja meinas hyytyä välillä....pääsin cittarin parkkikselle niin kokeilin siinä ja vähän kun kaasua polkas niin hyyty ja sammu.
sit illalla kävin kokeilemassa kun kone jäähty ja tuntu pelittävän taas ja ajoin muutaman kilsan takas kotiin päin abc:n parkkipaikalle ennenkun kone kerkes lämmetä täysin ja pääsin ilman ongelmia siihen....jätin sitten yöks sesiomaan että jäähty kone taas ja seuraavana päivänä ajoin pihaan mutta loppumatkasta alko lämmetä kone jo normilämpöihin ja just ennen pihaa polkasin kaasua vähän reilummin niin sammu siihen mutta rullaamalla meni sit parkkiruutuun asti.

Tänään sitten vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja putsasin ilmamassamittaria semmosella spray pullolla joka on tarkotettu noihin ja löin käyntiin kylmänä...30 sekkaa ehkä pyöritin kylmänä ja sitten polkasin vähän kaasua ja hyyty ja sammu. sen jälkeen starttasin ja annoin pyöriä tyhjäkäynnillä ihan lämpimäks ja pelas kun unelma kun pikkusen lähitiellä kurvailin...
moottorin vikavaloa ei oo sytyttäny ja tossa on semmonen mersun pyöree liitin eli ei voi normi obd testerillä kattoo onko koodeja muistissa.

kokeilen nyt kuiteskin varuiks vaihtaa ton ilmamassamittarin vielä ja jos ei oo vaikutusta niin olisko sitten bensansyöttöpuolella häikkää`?

Vein sitten ton mersu expertille jolla kunnon laitteet ja mitään varsinaista vikakoodia ei ollu tohon liittyen mutta se kävi ajamassa ennen testeriä ja silläkin hyyty kun löi kierroksia....sen jälkeen se ohjelmoi kaasuläpän oletusarvoille ja uus testiajo ja toimi täydellisesti....olisko jotenkin alkutalven akun hyytyminen sekottanu jotain systeemiä mutta nyt näköjään korjaantu sitten 60 eurolla toi vika
Ennen tonne testeriin vientiä oli auto seissy lämpimässä tallissa muutaman päivän ja tyhjäkäynti oli tosi huono ja röpötti niin vähän mientin uskallanko lähtee liikkeelle mutta pääsin kuiteskin perille...tänään sitten ajoin ihan normaalisti ilman ongelmia eli vissiin selvittiin sitten säikähdyksellä
 
Viimeksi muokattu:
Mikä voi olla vikana kun kakkos vaihteella auto inisiee? Ininällä tarkoitan moottoritilasta kuuluvaa selkää ininää. Ajattelin että vika voisi olla laturin laakerit, mutta laturin vaihdettua ei se vaikuttanut mitenkään.

Se inisee vähän pienillä kierroksilla, mutta ininä on selvästi kuultavampi kakkosvaihteella jopa 4 tuhanteen kierrokseen asti, ennen kuin moottorin ääni on tarpeeksi iso.

ykkös vaihteella ja kolmos vaihteella ininä häipyy siinä 2 tuhannen kierroksen kohdalla. Nelos ja vitos vaihe+ peruutus ei inise.

Auto on siis 1995 Audi A4 b5. Autoon on vaihdettu laturi ja akku, ( ei muuttanut asiaa mitenkään)
 
Tsäh, öljyn imupumppu ei jaksanut ilmata Scanian polttoainesysteemiä. Hetken päänraapimisen jälkeen ilmasin sen sit hiekkapuhalluspistoolilla...
 
Suhauta ensi alkuun vaikka wd-40 sinne hihnalle, jos hiljenee niin vika on hihnassa/hihnapyörän urissa. Jos ei hiljene niin ohjainrullien laakereissa.


Tännää rupes kovemmin kuulummaa, ja ei auttanu tuo öljy mitee. Korjaamolla käytin näyttämässä, tutkivat jonkun aikoo kun ei johtunut hihnasta / laturista ja yleisimmistä paikoista (laturi yms) se rahnaus / ininä ääni. Löyty syy kun rattia käänneltiin, ohjaustehostimen pumppu sitä ääntä piti.

Eivät tukkureiltansa löytäneet tuollaista osaa, ja suomesta tuntu wetteriltä löytyvän ainut sopiva osa. Uuden hinnaksi sanoivat siellä 759€... päätettiin sitten purkaamolta saman vm autosta tilata osa siihen.
 
Tännää rupes kovemmin kuulummaa, ja ei auttanu tuo öljy mitee. Korjaamolla käytin näyttämässä, tutkivat jonkun aikoo kun ei johtunut hihnasta / laturista ja yleisimmistä paikoista (laturi yms) se rahnaus / ininä ääni. Löyty syy kun rattia käänneltiin, ohjaustehostimen pumppu sitä ääntä piti.

Eivät tukkureiltansa löytäneet tuollaista osaa, ja suomesta tuntu wetteriltä löytyvän ainut sopiva osa. Uuden hinnaksi sanoivat siellä 759€... päätettiin sitten purkaamolta saman vm autosta tilata osa siihen.
Miksei sinne ensin kokeiltu vaihtaa ohjaustehostimen nesteitä? Huonot ja vanhat nesteet aika usein aiheuttaa tehostimen ääntelyä. Olisi voinut saada muutamalla kympillä kuntoon.
 
Emännän auton renkaat tärisi. Käytin tasapainoituskoneessa kaverilla. Hankookeista ainakin kahdessa runko pettänyt. Ei tarvinnut tasapainoittaa.

No pyöräytin tallin nurkassa lojuneet hkkapeliitat 16tuuman vanteille ja laitoin väliaikaisesti alle. Pitää kuulemma äkkiä saada uudet kumit, kun noi 16" näyttää niin urpoilta S80 alla...
 
Miksei sinne ensin kokeiltu vaihtaa ohjaustehostimen nesteitä? Huonot ja vanhat nesteet aika usein aiheuttaa tehostimen ääntelyä. Olisi voinut saada muutamalla kympillä kuntoon.

Näytti olevan kunnossa ja oikeassa pintoo ne. Epäilivät että laakerissa se vika oli, koska sellasta ääntä piti. Keskiviikko 23:s päivä sai huollon, joilloi vaihtaa sen osan.. Sanoivat ettei mikkee kovin yleinen vaiva tämä ole, tuo on tuuri peliä miten kauan nyt kestää. Kestääkö vuosia mutta ääntää, vai pari päivää.

Mutta nytte tuli tenkkapoo. Tulin töistä kotiopäit, ihmettelin kun syttyi akun varaus valo kojetauluun, ja lämmöt nousi taivaisiin, sekä kylmää puhaltaa ainoastaan sisälle. Se perkeleen pumppu jumittunut, ja katkaisi hihnan...
Kotio oli n. 5km matkaa, ja pakkasta -23 niin ajelin varovaste kotio. Pakko suada laina auto nyt tuttavilta muutamaks päiväks, ja pyytää että lähettävät korjaamolta heti kunhan saavat ne osat nii tännepäit.. Eräs vanha autonkorjaaja on kylällä, joka osaapi auttaa sitten vaihtamaa nuo.

v****... ihan kuin ei olisi tarpeeksi jo rahan menoa tällä hetkellä jo
 
Kokeillaan nyt ensin täällä kysyä vinkkiä ennen auton valohoitoon vientiä. Autona BMW F20 116i 2011/11 manuaali (N13B16 moottori).

Muutaman kerran aiemmin on tässä kolmen vuoden aikana ilmennyt selvää pätkimistä kiihdytyksessä erityisesti 1500 - 2000 kierrosten väliltä kiihdyttäessä. Vaatinut tuolla kierrosvälillä kaasun pohjaan painamisen (tai ainakin melkein) ja tullut muutama selvä nykäisy. Uudestaan kokeillessa ei ole ilmennyt samalla kertaa.

Eilen ongelma kuitenkin muuttui jatkuvaksi ja nyt nykimistä tapahtuu kiihdytyksessä myös korkeammilla kierroksilla. Pienemmillä kaasupolkimen asennoilla ongelmaa ei esiinny ja esimerkiksi vakkari päällä ei nykimisä tapahtunut hieman mäkisellä maantiellä. Tuntui vaativan kyseisen kierrosluvun lähes maksimitehon käyttöä, että nykimistä alkoi tapahtua. Nykäykset ovat hyvin teräviä ja tuntuisi kun kaasua tavallaan pätkittäisiin kesken kiihdytyksen. Nykäyksiä voi tulla peräkkäin nopeasti useitakin tavallaan purskeena ja välillä on ehkä sekunnin tauko. Ongelman saa myös esiin vakkarilla kiihdytyksen tekemällä, joten kaasupolkimesta ei voi olla kyse. Voimakkaimpia nykäykset ovat tuolla 1500 - 2000 kierroksen väliltä kiihdyttäessä ja tuntuvat mietonevan kierrosluvun kasvaessa. En ainakaan yhdellä kokeilulla saanut ongelmaa ilmi 1000 - 1500 kierroksen välillä. Auton moottori oli lämmin kun nämä nykimiset eilen esiintyivät. Kokeiltu myös eri luistoneston ym. tilat läpi ja sama lopputulos. Moottorin tehojen en ole huomannut heikentyneen, vaikkakin talven liukkailla sitä ei aivan samalla tavalla tule testattua kuin kesällä.

Voisiko polttoaineen syötön tai turbon ongelmat aiheuttaa tällaista käytöstä?
 
Kokeillaan nyt ensin täällä kysyä vinkkiä ennen auton valohoitoon vientiä. Autona BMW F20 116i 2011/11 manuaali (N13B16 moottori).

Muutaman kerran aiemmin on tässä kolmen vuoden aikana ilmennyt selvää pätkimistä kiihdytyksessä erityisesti 1500 - 2000 kierrosten väliltä kiihdyttäessä. Vaatinut tuolla kierrosvälillä kaasun pohjaan painamisen (tai ainakin melkein) ja tullut muutama selvä nykäisy. Uudestaan kokeillessa ei ole ilmennyt samalla kertaa.

Eilen ongelma kuitenkin muuttui jatkuvaksi ja nyt nykimistä tapahtuu kiihdytyksessä myös korkeammilla kierroksilla. Pienemmillä kaasupolkimen asennoilla ongelmaa ei esiinny ja esimerkiksi vakkari päällä ei nykimisä tapahtunut hieman mäkisellä maantiellä. Tuntui vaativan kyseisen kierrosluvun lähes maksimitehon käyttöä, että nykimistä alkoi tapahtua. Nykäykset ovat hyvin teräviä ja tuntuisi kun kaasua tavallaan pätkittäisiin kesken kiihdytyksen. Nykäyksiä voi tulla peräkkäin nopeasti useitakin tavallaan purskeena ja välillä on ehkä sekunnin tauko. Ongelman saa myös esiin vakkarilla kiihdytyksen tekemällä, joten kaasupolkimesta ei voi olla kyse. Voimakkaimpia nykäykset ovat tuolla 1500 - 2000 kierroksen väliltä kiihdyttäessä ja tuntuvat mietonevan kierrosluvun kasvaessa. En ainakaan yhdellä kokeilulla saanut ongelmaa ilmi 1000 - 1500 kierroksen välillä. Auton moottori oli lämmin kun nämä nykimiset eilen esiintyivät. Kokeiltu myös eri luistoneston ym. tilat läpi ja sama lopputulos. Moottorin tehojen en ole huomannut heikentyneen, vaikkakin talven liukkailla sitä ei aivan samalla tavalla tule testattua kuin kesällä.

Voisiko polttoaineen syötön tai turbon ongelmat aiheuttaa tällaista käytöstä?

Viittaisi sytytyskatkoksiin. Vika voi olla myös polttoainepuolella. Koska pa-suodatin uusittu? Pumppu ei jaksa nostaa tarpeeksi painetta? Voisihan sinne lorauttaa tankkiin polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, joskus on auttanutkin.
 
Viittaisi sytytyskatkoksiin. Vika voi olla myös polttoainepuolella. Koska pa-suodatin uusittu? Pumppu ei jaksa nostaa tarpeeksi painetta? Voisihan sinne lorauttaa tankkiin polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, joskus on auttanutkin.

Polttoainesuodattimen uusimisesta en osaa sanoa, jollei kuulu huolto-ohjelmaan. Voikos tuollainen polttoainejärjestelmän puhdistusaine olla myös haitaksi jollain tavalla, ettei kannattaisi ihan huvikseen kokeilla?

Äsken kävin kaupassa ja nyt sitten ei ainakaan kylmällä moottorilla (oli säteilylämmittimellä lämpiämässä ennen ajoa) saanut ongelmaa esiin. Yhtään nykäystä ei tullut, vaikka varta vasten yrtin saada noita esiin.
 
Äsken kävin kaupassa ja nyt sitten ei ainakaan kylmällä moottorilla (oli säteilylämmittimellä lämpiämässä ennen ajoa) saanut ongelmaa esiin. Yhtään nykäystä ei tullut, vaikka varta vasten yrtin saada noita esiin.

Jos nykii vain lämpimällä koneella, niin voisikos tämä viitata sytytyspuola ongelmiin.
 
Jos nykii vain lämpimällä koneella, niin voisikos tämä viitata sytytyspuola ongelmiin.
Omakohtaisella kokemuksessa sanoisin, että voisi viitata. Olen kahteen autoon joutunut puolia vaihtamaan ja toinen oireili nimenomaan lämpimänä. Kummassakin silti syttyi vikavalo ennen, kuin ehdin itse huomata käynnissä vikaa. Saksalaisen auton anturitekniikan voin silti arvata sen verran verkkaisemmaksi, että valo syttyy vasta, kun katti on pimeänä 10tkm:n kylmällä puolalla ajon jälkeen.
 
Luulisi, että 2011 vuoden auto jättää OBD-virhekoodin, jos sytytyksessä vikaa. Tai aika monessa muussakin virhetilanteessa. Ei välttämättä sytytä vikavaloa mutta historia näkyy merkkilukijalla. Kokemusta on, että kiinan halpislukijat voivat näyttää puhdasta lokia, vaikka vikaa on tai on ollut.
Kun vikakoodien luku on muutaman kympin juttu, niin en paljon miettisi korjauksia ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että 2011 vuoden auto jättää OBD-virhekoodin, jos sytytyksessä vikaa. Tai aika monessa muussakin virhetilanteessa. Ei välttämättä sytytä vikavaloa mutta historia näkyy merkkilukijalla. Kokemusta on, että kiinan halpislukijat voivat näyttää puhdasta lokia, vaikka vikaa on tai on ollut.
Kun vikakoodien luku on muutaman kympin juttu, niin en paljon miettisi korjauksia ennen sitä.

Tätä kuvittelisin itsekkin kun kaikesta muusta mahdollisesta kyllä vikailmoitus tulee esiin. Jopa istuimen piuhan irttoitus virrat päällä jättää vikakoodin, jota ei voi kuitata kuin kunnon laitteilla pois. Samoin turbon joku jäähdytyspumppu antoi vikaantuessaan ilmoituksen.

Pitää varmaan käydä nuo vikakoodit merkkiliikkeessä luetuttamassa ja kysellä vähän onko heillä jotain arvailuja vian syystä. Muualla aika turha käyttä kun lukijat ei kuitenkaan saa mitään tehtyä oman kokemuksen perusteella.

Voisi myös tarkentaa vielä, että eilen oli tosiaan ainut kerta kun ongelma ilmeni pidemmän aikaa ja useammalla toistolla (30 - 110 km välillä matkaa ainakin).
 
Imukanavat karstassa. Lisää löytyy Googlella hakusanoilla 'THP carbon build-up' tai 'N13 carbon build-up'
 
Kokeillaan nyt ensin täällä kysyä vinkkiä ennen auton valohoitoon vientiä. Autona BMW F20 116i 2011/11 manuaali (N13B16 moottori).

Muutaman kerran aiemmin on tässä kolmen vuoden aikana ilmennyt selvää pätkimistä kiihdytyksessä erityisesti 1500 - 2000 kierrosten väliltä kiihdyttäessä. Vaatinut tuolla kierrosvälillä kaasun pohjaan painamisen (tai ainakin melkein) ja tullut muutama selvä nykäisy. Uudestaan kokeillessa ei ole ilmennyt samalla kertaa.

Eilen ongelma kuitenkin muuttui jatkuvaksi ja nyt nykimistä tapahtuu kiihdytyksessä myös korkeammilla kierroksilla. Pienemmillä kaasupolkimen asennoilla ongelmaa ei esiinny ja esimerkiksi vakkari päällä ei nykimisä tapahtunut hieman mäkisellä maantiellä. Tuntui vaativan kyseisen kierrosluvun lähes maksimitehon käyttöä, että nykimistä alkoi tapahtua. Nykäykset ovat hyvin teräviä ja tuntuisi kun kaasua tavallaan pätkittäisiin kesken kiihdytyksen. Nykäyksiä voi tulla peräkkäin nopeasti useitakin tavallaan purskeena ja välillä on ehkä sekunnin tauko. Ongelman saa myös esiin vakkarilla kiihdytyksen tekemällä, joten kaasupolkimesta ei voi olla kyse. Voimakkaimpia nykäykset ovat tuolla 1500 - 2000 kierroksen väliltä kiihdyttäessä ja tuntuvat mietonevan kierrosluvun kasvaessa. En ainakaan yhdellä kokeilulla saanut ongelmaa ilmi 1000 - 1500 kierroksen välillä. Auton moottori oli lämmin kun nämä nykimiset eilen esiintyivät. Kokeiltu myös eri luistoneston ym. tilat läpi ja sama lopputulos. Moottorin tehojen en ole huomannut heikentyneen, vaikkakin talven liukkailla sitä ei aivan samalla tavalla tule testattua kuin kesällä.

Voisiko polttoaineen syötön tai turbon ongelmat aiheuttaa tällaista käytöstä?
Ilmamassaanturi saattaa oireilla myös vähän tuohon tapaan, mutta pitäisi sytyttää moottorin vikavalon jossain vaiheessa. Oma kokemus ei siis koske tuota kyseistä moottoria, mutta saman valmistajan kuitenkin.
 
Vikakoodin lukuun auto ensin, muuten menee osien vaihdot täysin arpapeliksi, mutta jos jotain pitää veikata niin joku puola hajalla. Jos puola on hajalla, niin ei kyllä hirveesti kannata sillä ajella, kun katti sanoo morjens aika nopeesti kun palamatonta bensaa menee sinne ja sitten vasta kalliiksi tuleekin.
 
Onko joku menestyksellä vaihtanut common rail suuttimiin pelkkiä kärkiä? Hintaa kärjellä on 40 e vs uusi suutin 250 e. Oireena on että yhden suuttimen korjausarvo on -50 % ja muiden +10...+20 %. Nykii myös pintakaasulla reilusti etenkin kylmänä. Paluuvuotoja en ole vielä saanut mitattua.
Tuleeko hdi koneissa suuttimen varteen mitään rasvaa kuten mersuissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 341
Viestejä
4 505 021
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom