Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki vain uutta, levyt, palat, satulat, letkut ja nesteetNo niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen? Auto ostettu Helmikuussa -22.
Videosta vois päätellä, että hankkaava ääni tulee todennäköisesti jarrupalan ja levyn yhteenotosta? Korjaantuko ongelma vaihtamalla joko palat, levyt vai molemmat?
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen? Auto ostettu Helmikuussa -22.
Videosta vois päätellä, että hankkaava ääni tulee todennäköisesti jarrupalan ja levyn yhteenotosta? Korjaantuko ongelma vaihtamalla joko palat, levyt vai molemmat?
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen?
Citroen C5 hydrauliikkaöljysäiliö vuotaa ja edellinen omistaja koittanut paikata ilmeisen huonolla menestyksellä, mitä ainetta kokeneemmat suosittelevat muovisen hydrauliikkaöljysäiliön paikkaamiseen, tämä näin nopeana ensiapuna ennen koko säiliön vaihtoa.
Näin itsekin ajattelin että pelkkää tekohengitystä ollut tuo edellisen omistajan viritys, kiltisti vaan uutta säiliötä tilaukseen sitten.Et sä sitä mitenkää paikkaa, öljy pitää huolen ettei siihen mikään tartu...
Perkeleen rellu laguna 2 taka levyjarrut , yhen perkeleen jousen kanssa tuli tapeltua melkeen tunti. Lagunoissa hauska juttu kun levyjarru jä käsijarru mekanismi vaikuttaa käyttöjarrun palaan niin männän sisällä jousi jossa irto keskiö jossa vielä o rengas , jos takajarrut jumittaa levyjarrulisissa relluissa niin ongelma on männän sisällä oleva liikkuva osa jonka alla niin paljon paskaa että jarrut jää laahaamaan , meni kyllä hetken aikaa ihmetellessä kun korjaus sarjan laiton jälkeen kaikki liikkuu herkesti mutta jumii silti , perkeleen insinööri
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
Mitä kertakäyttöä siinä on jos vaihdat uuteen kunnostettuun satulaan?no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
Eflexfuelilla muutettu, muutos toiminut 3 vuotta hyvin, kunnes joulukuussa ei meinannut saada käyntiin. Sen olen myös huomannut että vikakoodi tulee open loop tilassa. OL ei myöskään vaihdu CL tilaan mitenkään loogisesti, vaan pysyy OL suurimman osan ajasta. Polttoaineen kulutus välillä ~15litraa välillä puolet vähemmän. Lambda uusittu viime kesänä. Joku tässä nyt hiertää mutta en tiedä vaan mikä.Miten se on muutettu? Joku purkki välissä "huijaamassa" vai ihan omaa ohjausta muutettu? Onko se joskus toiminutkin ton muutoksen jälkeen?
Fuel trimmit voi toki mennä sekaisin / vituiksi myös suutinvian johdosta
Tammikuussa uusittu pumppu, kun edellinen hajosi kokonaan. Sama vika siis jatkuu jo toisella pumpulla, myös pa-suodatin uusittu samalla.Polttoainepumppu voisi olla potentiaalinen syypää.
Nojoo. Tuo purkki välissä "huijaa" auton omaa ecua, joten vähän paha sanoa mitään siitä ja sen toiminnasta. Oletettavasti muita muutoksia ei ole tehty (esim suuttimia vaihdettu) niin periaatteessa helpoin olisi testata nyppäisemällä tuo purkki pois välistä ja normibensalla kokeilemaan.
Tosin luulen että vika löytyy bensanpaineista (pumppu, säädin) tai sitten suuttimista.
Oletko milloin tulppia vaihtanut?
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.Nojoo. Tuo purkki välissä "huijaa" auton omaa ecua, joten vähän paha sanoa mitään siitä ja sen toiminnasta. Oletettavasti muita muutoksia ei ole tehty (esim suuttimia vaihdettu) niin periaatteessa helpoin olisi testata nyppäisemällä tuo purkki pois välistä ja normibensalla kokeilemaan.
Tosin luulen että vika löytyy bensanpaineista (pumppu, säädin) tai sitten suuttimista.
Pari vuotta sitten.Oletko milloin tulppia vaihtanut?
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.
Pari vuotta sitten.
Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.
Pari vuotta sitten.
Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön
no joo itse olen vaan sitä ikäluokkaa kai että kaikki korjataan mitä pystytään, ja enpä varmasti pitäs tollasta vanhaa autoa jos joka osa pitäis hankkia eikä korjata vanhaa. mutta kukin tavallaan. nyt kyllä taas jarrut toimii kuin uudet ja se riittää mulle =)Mitä kertakäyttöä siinä on jos vaihdat uuteen kunnostettuun satulaan?
Se sinunkin vanha satula kunnostetaan ja myydään uudestaan.
Mä en ikinä kunnostele satuloita vaan mielelläni maksan extra satasen että säästän tunnin työn.
Korjaa seuraavaksi vaikka ne isot kirjaimet paikalleen, kun korjailla tykkäät ja pilkutkin kelluu ties missä...no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
76% näytti aamulla ihmetellessäEflexfuelhan näyttää etanolirosentin? Vai onko tää ilman anturia. Mitä näyttää prosentiksi? Jos sarjan anturi on rikki niin ei ihme ettei lähe tulille.
suodatin uusittu tammikuussa pumpun yhteydessäMulla ei aikanaan auto saanu kunnolla bensaa ku oli suodatin tukossa. En tiiä millanen järjestelmä tossa autossa on, mutta tuskin kallis kokeilu. Omaan makso 9e
Njoo, no sitten pitäs olla ok sen osalta. Tulppia ja viinansaantia epäilisin ekana. Kastuuko tulppa sahaillessa? Lämpöanturin voisi mitata kanssa eculta. Eli minkä lämpötiedon ecu saa.76% näytti aamulla ihmetellessä
suodatin uusittu tammikuussa pumpun yhteydessä
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi
aika ihme kyllä , omalle kohdalle ei kyllä ole vielä tullut että silmillä ei näkis jos osa on selkeästi paskana , olihan kaikki tiivisteet yms oikein päin. mä oonki ollu rohkee jos sylinterissä pientä hapettumaa tms niin vesihiomapaperilla hionut puhtaaks ja kaikki on tähän mennessä kyllä pitänyt.Tarkemmin kun miettii niin elämäni aikana omistanut varmaan 30 eri autoa ja aina jarru komponentit on saanut ehjättyä =) tainnu käydä tuuri ehkä sen takia en koskaan lotossa voitakkaan =)
Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.
Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.
Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.
Näissä perus kinnereissä pääsee helpommalla ja nopeammin, kun tilaa suosiolla uudet satulat jarruremonttiin, niin ei tarvitse ihmetellä suolassa uitettuja romuja sen enempää.
Kunnostetut satulat kun eivät esimerkiksi Aeromotorssissa / Sparetossa maksa oikein mitään ja hätätapauksessa mätänetistäkin saa lähes satulan kun satulan satasen pintaan.
Erikoisemmat satulat ovat sitten eri asia ja niiden kanssa kannattaa aloittaa heti kunnon sisäosien putsauksella, ulkopuolen puhalluksella ja jauhemaalauksella.
näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...
olihan mulla tässä ihan oikea kysymys myös. onko kokemusta miten nuo vahinkotarkastukset nykyään menee. syyllinen on tehnyt omaan yhtiöön ilmoituksen ja siltä osin kunnossa. autossa lähinnä naarmuja ja meinaan ottaa rahana korjauksen. katselin SVT:n sivuilta ja kovat on ruuhkat ja ei oikein sovi nyt omiin aikatauluihin ja ei viitsi palkatonta ottaa töistäkään. onnistuuko homma korjaamoiden kautta nykyään?
niinhän se taitaa olla. herää vain kysymys jos vien auton tarkastukseen, enkä korjaa autoa siellä vaan otan rahana niin miten korjaamo siitä hyötyy mitenkään. saavatko jonkun korvauksen vakuutuksen kautta? homma helpottunee sitten kummasti jos voi viedä minne vainLähestulkoon kaikki korikorjaamot tekevät noita vahinkotarkastuksia.
niinhän se taitaa olla. herää vain kysymys jos vien auton tarkastukseen, enkä korjaa autoa siellä vaan otan rahana niin miten korjaamo siitä hyötyy mitenkään. saavatko jonkun korvauksen vakuutuksen kautta? homma helpottunee sitten kummasti jos voi viedä minne vain
no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.Korjaamo veloittaa arviosta, maksat sen.
En ole itsekkään maksanut mitään arviosta. Ihme juttuja jos joku siitä rahaa pyytää.no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.
no en mä ainakaan ala käyttöauton jarrusatulaa kiilloittaa normaali remontissa , ja joka tapauksessa jos satulan vaihdat joudut kumminkin toivomaan että putki irtoo ehjänä tai sitten vaihdellaan jarruputkea , jos satula on siinä kunnossa että hoonata pitäis taitaa se olla jo vaihtokunnossa , ja männän avainta ikinä tarvinut ne voi kiertää kärkipihdeillä tms mcgyver moodilla. Itse hoonanut pahimmat scrubut pois vesihiomapaperilla jos on tarvis ja hyvin pitää satula sen jälkeen. mutta kukin tavallaan , helpolla kyllä pääse vaihto satulalla mutta en viitsi 400eur autoon ostella aina uutta osaa jos vanhan saa ehjättyä. ps. jos ne männät ruostuu helposti kannattaa vaihdella joskus jarrunesteitä niin ruoste ei männän sisällä syö osia.Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.
Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.
Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.
no en mä ainakaan ala käyttöauton jarrusatulaa kiilloittaa normaali remontissa
Tässä jarrusylinteri 18 vuotta seisottuaan, näistäkin tuli ehjät. Laitan kuvat vain koska sopivat aiheeseen. Rasvaprässin letku käy yleensä satulaan/sylinteriin kiinni kun ruuvaa vaan kärjen irti.
Fabian laihalla käymistä nyt tutkittu ja vika päällä lambda näyttää lukemia välillä 2.300-3.900mA, eli laihaa. Katin jälkeinen taas näyttää 0.999V, joka olisi rikkaalla. Lambda arvo 1.300.
Kun käynti paranee niin eka lambda menee nollan tietämiin ja toinen n. 0.500V, lambda arvo pyörii ~1.000.
Jos nyt oikein tulkitsen niin vika päällä tuo käy ennemmin rikkaalla kuin laihalla, kun säätöanturi kertoo että olisi helvetin laihalla. Vuoden vanha lambda rikki? Jos on niin minkä takia ecu sitten open loop tilassa alkaa muuttamaan seosta lambdan mukaan, vai onko joku turvamekanismi…
Laajakaista tuossa on etummainen lambda joka minusta pitäisi olla ideaalitilassa nolla, mutta tuo 3.0mA olisi hyvin laihalla? Taempi kapeakaista tuossa ei mene suuremmaksi kuin tuo 0.999V joten se näyttää niin rikasta seosta kuin pystyy. Optimi olisi 0.5V, eli hyvin eri seoksia lukevat. Viimeksi ajoin 15km motarilla ennen kuin vaihtui järkeviin lukemiin. Täytyy vielä irrottaa tuo lambdan johto ja pakottaa OL-tilaan, niin näkee temppuileeko vielä vai haenko uiden anturin.Viinabensalla toki pitää ns rikkaalla mennäkkin, vaikea sit sanoa miten nuo kapeakaistan voltit kääntyy seossuhteeksi (ja miten hyvin se kapeakaista pysyy perässä) kun itse vain turannut laajakaistojen kanssa
Eihän ne rumpujarrun sylinterit yleensä kalliita ole. Yleensä pistänkin suoraan uudet mutta nuo kuvissa olevat opel olympian sylinterit olisivat maksaneet hieman vajaat 600€ niin viitsi hieman vaivaakin nähdäNostan hattua. Katsoin mitä uusi (ei kunnostettu) rumpujarrun sylinteri maksaa omaan vuosituhannen kansanautoon, niin kokonaiset 8 €, jopa kotimaassakin. Uudet tiivisteet 4,5 €. Pienet ovat valmistajan katteet sylinterissä, kai ne voitot revitään uusien autojen varaosista.
Joskus junnuna tuli purettua ja korjattua opettelemisen ilosta osia, mutta nykyään vapaa-aika tahtoo olla kortilla.