outonaapuri
Pallienkaivelun Yli Apustaja
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 781
Oletko milloin tulppia vaihtanut?
Tais jäärataprojektiin tulla muutaman kerran talven aikana vaihdettua, mutta en tiiä miten se mihinkään liittyy

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oletko milloin tulppia vaihtanut?
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.Nojoo. Tuo purkki välissä "huijaa" auton omaa ecua, joten vähän paha sanoa mitään siitä ja sen toiminnasta. Oletettavasti muita muutoksia ei ole tehty (esim suuttimia vaihdettu) niin periaatteessa helpoin olisi testata nyppäisemällä tuo purkki pois välistä ja normibensalla kokeilemaan.
Tosin luulen että vika löytyy bensanpaineista (pumppu, säädin) tai sitten suuttimista.
Pari vuotta sitten.Oletko milloin tulppia vaihtanut?
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.
Pari vuotta sitten.
Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön![]()
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.
Pari vuotta sitten.
Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön![]()
no joo itse olen vaan sitä ikäluokkaa kai että kaikki korjataan mitä pystytään, ja enpä varmasti pitäs tollasta vanhaa autoa jos joka osa pitäis hankkia eikä korjata vanhaa. mutta kukin tavallaan. nyt kyllä taas jarrut toimii kuin uudet ja se riittää mulle =)Mitä kertakäyttöä siinä on jos vaihdat uuteen kunnostettuun satulaan?
Se sinunkin vanha satula kunnostetaan ja myydään uudestaan.
Mä en ikinä kunnostele satuloita vaan mielelläni maksan extra satasen että säästän tunnin työn.
Korjaa seuraavaksi vaikka ne isot kirjaimet paikalleen, kun korjailla tykkäät ja pilkutkin kelluu ties missä...no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
76% näytti aamulla ihmetellessäEflexfuelhan näyttää etanolirosentin? Vai onko tää ilman anturia. Mitä näyttää prosentiksi? Jos sarjan anturi on rikki niin ei ihme ettei lähe tulille.
suodatin uusittu tammikuussa pumpun yhteydessäMulla ei aikanaan auto saanu kunnolla bensaa ku oli suodatin tukossa. En tiiä millanen järjestelmä tossa autossa on, mutta tuskin kallis kokeilu. Omaan makso 9e
Njoo, no sitten pitäs olla ok sen osalta. Tulppia ja viinansaantia epäilisin ekana. Kastuuko tulppa sahaillessa? Lämpöanturin voisi mitata kanssa eculta. Eli minkä lämpötiedon ecu saa.76% näytti aamulla ihmetellessä
suodatin uusittu tammikuussa pumpun yhteydessä
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi
aika ihme kyllä , omalle kohdalle ei kyllä ole vielä tullut että silmillä ei näkis jos osa on selkeästi paskana , olihan kaikki tiivisteet yms oikein päin. mä oonki ollu rohkee jos sylinterissä pientä hapettumaa tms niin vesihiomapaperilla hionut puhtaaks ja kaikki on tähän mennessä kyllä pitänyt.Tarkemmin kun miettii niin elämäni aikana omistanut varmaan 30 eri autoa ja aina jarru komponentit on saanut ehjättyä =) tainnu käydä tuuri ehkä sen takia en koskaan lotossa voitakkaan =)
Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.
Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.
Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.
Näissä perus kinnereissä pääsee helpommalla ja nopeammin, kun tilaa suosiolla uudet satulat jarruremonttiin, niin ei tarvitse ihmetellä suolassa uitettuja romuja sen enempää.
Kunnostetut satulat kun eivät esimerkiksi Aeromotorssissa / Sparetossa maksa oikein mitään ja hätätapauksessa mätänetistäkin saa lähes satulan kun satulan satasen pintaan.
Erikoisemmat satulat ovat sitten eri asia ja niiden kanssa kannattaa aloittaa heti kunnon sisäosien putsauksella, ulkopuolen puhalluksella ja jauhemaalauksella.
näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...
olihan mulla tässä ihan oikea kysymys myös. onko kokemusta miten nuo vahinkotarkastukset nykyään menee. syyllinen on tehnyt omaan yhtiöön ilmoituksen ja siltä osin kunnossa. autossa lähinnä naarmuja ja meinaan ottaa rahana korjauksen. katselin SVT:n sivuilta ja kovat on ruuhkat ja ei oikein sovi nyt omiin aikatauluihin ja ei viitsi palkatonta ottaa töistäkään. onnistuuko homma korjaamoiden kautta nykyään?
niinhän se taitaa olla. herää vain kysymys jos vien auton tarkastukseen, enkä korjaa autoa siellä vaan otan rahana niin miten korjaamo siitä hyötyy mitenkään. saavatko jonkun korvauksen vakuutuksen kautta? homma helpottunee sitten kummasti jos voi viedä minne vainLähestulkoon kaikki korikorjaamot tekevät noita vahinkotarkastuksia.
niinhän se taitaa olla. herää vain kysymys jos vien auton tarkastukseen, enkä korjaa autoa siellä vaan otan rahana niin miten korjaamo siitä hyötyy mitenkään. saavatko jonkun korvauksen vakuutuksen kautta? homma helpottunee sitten kummasti jos voi viedä minne vain
no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.Korjaamo veloittaa arviosta, maksat sen.
En ole itsekkään maksanut mitään arviosta. Ihme juttuja jos joku siitä rahaa pyytää.no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.
no en mä ainakaan ala käyttöauton jarrusatulaa kiilloittaa normaali remontissa , ja joka tapauksessa jos satulan vaihdat joudut kumminkin toivomaan että putki irtoo ehjänä tai sitten vaihdellaan jarruputkea , jos satula on siinä kunnossa että hoonata pitäis taitaa se olla jo vaihtokunnossa , ja männän avainta ikinä tarvinut ne voi kiertää kärkipihdeillä tms mcgyver moodilla. Itse hoonanut pahimmat scrubut pois vesihiomapaperilla jos on tarvis ja hyvin pitää satula sen jälkeen. mutta kukin tavallaan , helpolla kyllä pääse vaihto satulalla mutta en viitsi 400eur autoon ostella aina uutta osaa jos vanhan saa ehjättyä. ps. jos ne männät ruostuu helposti kannattaa vaihdella joskus jarrunesteitä niin ruoste ei männän sisällä syö osia.Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.
Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.
Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.
no en mä ainakaan ala käyttöauton jarrusatulaa kiilloittaa normaali remontissa
Tässä jarrusylinteri 18 vuotta seisottuaan, näistäkin tuli ehjät. Laitan kuvat vain koska sopivat aiheeseen. Rasvaprässin letku käy yleensä satulaan/sylinteriin kiinni kun ruuvaa vaan kärjen irti.
Fabian laihalla käymistä nyt tutkittu ja vika päällä lambda näyttää lukemia välillä 2.300-3.900mA, eli laihaa. Katin jälkeinen taas näyttää 0.999V, joka olisi rikkaalla. Lambda arvo 1.300.
Kun käynti paranee niin eka lambda menee nollan tietämiin ja toinen n. 0.500V, lambda arvo pyörii ~1.000.
Jos nyt oikein tulkitsen niin vika päällä tuo käy ennemmin rikkaalla kuin laihalla, kun säätöanturi kertoo että olisi helvetin laihalla. Vuoden vanha lambda rikki? Jos on niin minkä takia ecu sitten open loop tilassa alkaa muuttamaan seosta lambdan mukaan, vai onko joku turvamekanismi…![]()
Laajakaista tuossa on etummainen lambda joka minusta pitäisi olla ideaalitilassa nolla, mutta tuo 3.0mA olisi hyvin laihalla? Taempi kapeakaista tuossa ei mene suuremmaksi kuin tuo 0.999V joten se näyttää niin rikasta seosta kuin pystyy. Optimi olisi 0.5V, eli hyvin eri seoksia lukevat. Viimeksi ajoin 15km motarilla ennen kuin vaihtui järkeviin lukemiin. Täytyy vielä irrottaa tuo lambdan johto ja pakottaa OL-tilaan, niin näkee temppuileeko vielä vai haenko uiden anturin.Viinabensalla toki pitää ns rikkaalla mennäkkin, vaikea sit sanoa miten nuo kapeakaistan voltit kääntyy seossuhteeksi (ja miten hyvin se kapeakaista pysyy perässä) kun itse vain turannut laajakaistojen kanssa
Eihän ne rumpujarrun sylinterit yleensä kalliita ole. Yleensä pistänkin suoraan uudet mutta nuo kuvissa olevat opel olympian sylinterit olisivat maksaneet hieman vajaat 600€ niin viitsi hieman vaivaakin nähdäNostan hattua. Katsoin mitä uusi (ei kunnostettu) rumpujarrun sylinteri maksaa omaan vuosituhannen kansanautoon, niin kokonaiset 8 €, jopa kotimaassakin. Uudet tiivisteet 4,5 €. Pienet ovat valmistajan katteet sylinterissä, kai ne voitot revitään uusien autojen varaosista.
Joskus junnuna tuli purettua ja korjattua opettelemisen ilosta osia, mutta nykyään vapaa-aika tahtoo olla kortilla.
Taaempi lambda tarkkailee ainoastaan katin kuntoa ja pitääkin näyttää rikasta eli hapetonta tilaa. Sen toiminnalla ei ole mitään tekemistä seoksen muodostuksen kanssa.Laajakaista tuossa on etummainen lambda joka minusta pitäisi olla ideaalitilassa nolla, mutta tuo 3.0mA olisi hyvin laihalla? Taempi kapeakaista tuossa ei mene suuremmaksi kuin tuo 0.999V joten se näyttää niin rikasta seosta kuin pystyy. Optimi olisi 0.5V, eli hyvin eri seoksia lukevat. Viimeksi ajoin 15km motarilla ennen kuin vaihtui järkeviin lukemiin. Täytyy vielä irrottaa tuo lambdan johto ja pakottaa OL-tilaan, niin näkee temppuileeko vielä vai haenko uiden anturin.
Ok, hyvä tietää, kun ei ole autoalan koulutusta eikä kunnolla kokemustakaan.Taaempi lambda tarkkailee ainoastaan katin kuntoa ja pitääkin näyttää rikasta eli hapetonta tilaa. Sen toiminnalla ei ole mitään tekemistä seoksen muodostuksen kanssa.
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takiaMerkkihuollot kyllä yrittävät rahastaa miehekkäästi huollosta.
Kakkosautona oleva vm. 2000 Avenikseen syttyi "check engine" valo, vein sen Tammerautoon, mistä soittivat myöhemmin että virranjakajassa oleva Hall-anturi pitää vaihtaa. Hinta-arvio 550€; 120€ osat ja 4 tuntia töitä.
Työarvio kuulosti aika isolta, joten kysyin siitä tarkemmin ja on kuulemma sen verran työläs vaihtaa että menee 4 tuntia.
Päädyin vaihtamaan anturin kotona; 2,5 tuntia töihin kahvitauon ja Googlailun kera, 89€ alkuperäisosaan motonetistä. Jos pitäisi vaihtaa uudelleen, niin menisi varmaan tunnissa.
Mitähän Tammerauton 4 tunnin työarvio sisältää? 2 tunnin valohoito, tunti paperitöihin ja tunti osan vaihtoon?
Oletko jo viennyt tarkistettavaksi? Itselläni on ollut 3 kertaa kokemusta autoklinikasta. Heidän sivuillaan voit tehdä tarkistuksen niin lähettävät korjausarvion vakuutusyhtiösi tarkastajalle. Summasta poistetaan omavastuu!no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.
juu vein tuonne klinikalle kun oli sopivan myöhään auki. ei tosiaan maksanut mitään ja nyt odottelen rahojen saapumista tilille. ehkä vähän alakanttiin, mutta kyitenkin noin kolmannes auton arvosta niin pitää olla tyytyväinen kun jäljet saa myllyttämällä piiloon lähes kokonaan.Oletko jo viennyt tarkistettavaksi? Itselläni on ollut 3 kertaa kokemusta autoklinikasta. Heidän sivuillaan voit tehdä tarkistuksen niin lähettävät korjausarvion vakuutusyhtiösi tarkastajalle. Summasta poistetaan omavastuu!
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia
Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.
Meinaat ettei korjaamolla autoja huolleta ala kautta, vain autotalleissa tapahtuu tätä?Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
Meinaat ettei korjaamolla autoja huolleta ala kautta, vain autotalleissa tapahtuu tätä?![]()
Meinasin sitä, että on turvallisempi korjata päältä, jos sen järkevästi voi suorittaa.
Jos harrastaja jää tallissa nosturin alle ja pahimmillaan menehtyy, niin saa korkeintaan risti-ilmoituksen lehteen (mikäli omaiset kustantaa). Mutta yrityksen kanssa ollaan heti oikeudessa, jos työntekijälle käy jotain vakavampaa. Riskiarviointia siis, jos olet sanasta kuullut.
näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...
Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
Itse en haaskais rahojani tuossa yhtään mihinkään muuhun kuin korkeintaan uusiin (halpa) öljyihin ja suodattimeen...Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.
Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy
Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Yleisesti ottaen nuo lisäaineet, ainakin öljyjen sekaan, on humpuukia. Eikö auto mene katsastuksesta läpi vai mikä se ongelma on mitä yrität korjata noilla?Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.
Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy
Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Jos täytyy huoltaa, niin jotain sopivaa öljyä öljynvaihtoon, suodatin, tulpat ja ilmansuodatin.Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.
Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy
Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.
Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy
Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
STP Injector Cleaner paljon ajetuille autoille 200ml | Motonet OyNuo on puhdistusaineita lähinnä karstan poistoon järjestelmistä. Itselläni oli vanha yhdeksänkymmnetäluvun ruiskusuuttimin varustettu auto ja ainakin siinä tuo STP:n injector cleaner auttoi paljon! Tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi ja muutenkin ajo jouheammaksi. Paljon uudemmassa autossa ne taas ei vaikuttanut juuri mitään, ehkä hieman tyhjäkäynti parani.
Öljyn sekaan laitettavat on taas tarkoitettu öljykanavien karstan poistoon ja se laitetaan öljynvaihdon yhteydessä, ei ajossa tarkoitetuksi. Jotkut korjaamot suorittaa näitä puhdistuksia, mutta aika tyyristä on, muistaakseni 200€ ylöspäin. Radikaalein moottorinsisäpesu suoritetaan pelkällä puhdistusaineella ja suodatinkin vaihdetaan siinä urakassa pari kertaa, mutta tämä maksaakin sitten jo maltaita. Noilla on saatu joitain hyviä tuloksia autoissa, jotka syövät öljyä kuin polttoainetta.
Tuhlaa tuokin raha vaikka kaljaan ja oot paljon tyytyväisempi lopputulokseen.joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.