Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.

No, jokainen tavallaan, viimeisemmäksi T4:sessa Transportterissa palastelin takasatulan nuukuuttani ja laitoin sinne tuollaisen korjaussarjan, niin hylkyhän sieltä tuli leimalta edelleen, kun ei löytynyt voimaa, kun oli satula sisältä hapan vaikka ei siltä näyttänyt.
Sitten vaan uutta satulaa paikalleen mätänetistä ja johan rupesi voimaa löytymään.

Muuten minulla on tapana tilata näihin vanhoihin torahampaisiin kerralla kaikki uutta, niin ei tarvitse samaa romua käyttää jatkuvasti nosturilla ja menee vuoden tai pari ilman isompaa ropaamista.
 
aika ihme kyllä , omalle kohdalle ei kyllä ole vielä tullut että silmillä ei näkis jos osa on selkeästi paskana , olihan kaikki tiivisteet yms oikein päin. mä oonki ollu rohkee jos sylinterissä pientä hapettumaa tms niin vesihiomapaperilla hionut puhtaaks ja kaikki on tähän mennessä kyllä pitänyt.Tarkemmin kun miettii niin elämäni aikana omistanut varmaan 30 eri autoa ja aina jarru komponentit on saanut ehjättyä =) tainnu käydä tuuri ehkä sen takia en koskaan lotossa voitakkaan =)
 
Autona Peugeot 407 (2.2HDi). Tuossa kyllä takajarru toimii, mutta käsijarru on liian tehoton. Taisi olla 1.2kN per puoli.


En ole vielä tuota keskustelua lukenut, mutta ehkä noilla ohjeilla saisi käsijarruun lisää tehoa. Ilmeisesti joku nappula käsijarrun kahvassa, josta pystyy "säätämään". Nyt kahva tuntuisi nousevan liian ylös, eikä siis liikevara riittäisi.

Myös vasen etujarru laahaa. Se varmaan saadaan kahdestaan herkisteltyä kuntoon.

Kolmas hylkyvika on oikea takapyörän laakeri. Tuli jo ostettuakin uusi laakeri ja T55 Torx avain.



Edit:
Luin alkua käsijarrusta ja luultavasti joutuisi purkamaan ja puhdistamaan/herkistelemään jarruja.
 
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
Mitä kertakäyttöä siinä on jos vaihdat uuteen kunnostettuun satulaan? :facepalm:

Se sinunkin vanha satula kunnostetaan ja myydään uudestaan.

Mä en ikinä kunnostele satuloita vaan mielelläni maksan extra satasen että säästän tunnin työn.
 
E85 muutettu fabia kärsinyt huonosta kylmäkäynnistyksestä ja nykimisestä. Vikakoodia p0171 antaa, vikakoodin ollessa aktiivinen short fuel trim 0% ja long trim -4.7%. Vikakoodin kun nollaa niin short 39.8%, long -4.7%. Kun ajaa hetken tuo short fuel trim muuttuu normaaleihin arvoihin ”suoraan” eli ei laske hitaasti. Imuvuodot tarkistettu, niitä ei ole. Map antaa ok lukemia. Vikakoodi ja korkea short fuel trim ilmenee puolilämpöisellä moottorilla. Jotenkin tuntuu että tuo eflexfuel ei toimi oikein…?
 
Miten se on muutettu? Joku purkki välissä "huijaamassa" vai ihan omaa ohjausta muutettu? Onko se joskus toiminutkin ton muutoksen jälkeen?

Fuel trimmit voi toki mennä sekaisin / vituiksi myös suutinvian johdosta
 
Miten se on muutettu? Joku purkki välissä "huijaamassa" vai ihan omaa ohjausta muutettu? Onko se joskus toiminutkin ton muutoksen jälkeen?

Fuel trimmit voi toki mennä sekaisin / vituiksi myös suutinvian johdosta
Eflexfuelilla muutettu, muutos toiminut 3 vuotta hyvin, kunnes joulukuussa ei meinannut saada käyntiin. Sen olen myös huomannut että vikakoodi tulee open loop tilassa. OL ei myöskään vaihdu CL tilaan mitenkään loogisesti, vaan pysyy OL suurimman osan ajasta. Polttoaineen kulutus välillä ~15litraa välillä puolet vähemmän. Lambda uusittu viime kesänä. Joku tässä nyt hiertää mutta en tiedä vaan mikä.
 
Nojoo. Tuo purkki välissä "huijaa" auton omaa ecua, joten vähän paha sanoa mitään siitä ja sen toiminnasta. Oletettavasti muita muutoksia ei ole tehty (esim suuttimia vaihdettu) niin periaatteessa helpoin olisi testata nyppäisemällä tuo purkki pois välistä ja normibensalla kokeilemaan.

Tosin luulen että vika löytyy bensanpaineista (pumppu, säädin) tai sitten suuttimista.
 
Nojoo. Tuo purkki välissä "huijaa" auton omaa ecua, joten vähän paha sanoa mitään siitä ja sen toiminnasta. Oletettavasti muita muutoksia ei ole tehty (esim suuttimia vaihdettu) niin periaatteessa helpoin olisi testata nyppäisemällä tuo purkki pois välistä ja normibensalla kokeilemaan.

Tosin luulen että vika löytyy bensanpaineista (pumppu, säädin) tai sitten suuttimista.

Oletko milloin tulppia vaihtanut?
 
Nojoo. Tuo purkki välissä "huijaa" auton omaa ecua, joten vähän paha sanoa mitään siitä ja sen toiminnasta. Oletettavasti muita muutoksia ei ole tehty (esim suuttimia vaihdettu) niin periaatteessa helpoin olisi testata nyppäisemällä tuo purkki pois välistä ja normibensalla kokeilemaan.

Tosin luulen että vika löytyy bensanpaineista (pumppu, säädin) tai sitten suuttimista.
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.

Oletko milloin tulppia vaihtanut?
Pari vuotta sitten.

Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön :confused:
 
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.


Pari vuotta sitten.

Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön :confused:

Liian alhaiset paineet --> ei mene tarpeeksi ainetta, suutin tukossa --> ei mene tarpeeksi ainetta, softa mutkalla syystä x ja tai esimerkiksi lämpötila tieto väärä --> ei mene tarpeeksi ainetta

Edit: toki fuel trimmithän päivittyy aina jollain syklillä, eli persaatteessa niiden liian autistinen tuijottelu kylmällä koneella ei juuri kerro asioita. Varsinkin kun välissä on boksi joka huijaa ecua syöttämään enemmän tavaraa.

Vois kokeilla nollata trimmit (jos ei muuten niin akkua irti..) ja antaa sitten koneen käydä lämpimäksi ja ajella testiä niille.

Toki on täysin mahdollista sellainenkin skenaario että kun välissä on tuo boksi, niin se on jo aiemminkin ajanut softan "rajoille" ja sitten ajan kanssa tullut jtn "pikkuvikaa" suuttimiin/paineisiin ja softa huutaa hoosiannaa kun ei riitä enää pelivara korjata boksin + suuttimien vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy ottaa pois ja kokeilla pelkkää bensaa kun seuraavan kerran tankkaan.


Pari vuotta sitten.

Kävin töiden jälkeen pienellä koelenkillä ja taas kylmänä vikavalo ja koodi laihasta seoksesta. Kun moottorin lämpö saavutti 86 astetta ja moottorinohjaus suostui vaihtamaan OL-tilan CL-tilaan kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miksiköhän tuo siis menee laihalle, kun moottori ei käytä anturidataa seoksen säätöön :confused:

Mulla ei aikanaan auto saanu kunnolla bensaa ku oli suodatin tukossa. En tiiä millanen järjestelmä tossa autossa on, mutta tuskin kallis kokeilu. Omaan makso 9e
 
Mitä kertakäyttöä siinä on jos vaihdat uuteen kunnostettuun satulaan? :facepalm:

Se sinunkin vanha satula kunnostetaan ja myydään uudestaan.

Mä en ikinä kunnostele satuloita vaan mielelläni maksan extra satasen että säästän tunnin työn.
no joo itse olen vaan sitä ikäluokkaa kai että kaikki korjataan mitä pystytään, ja enpä varmasti pitäs tollasta vanhaa autoa jos joka osa pitäis hankkia eikä korjata vanhaa. mutta kukin tavallaan. nyt kyllä taas jarrut toimii kuin uudet ja se riittää mulle =)
 
[
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
Korjaa seuraavaksi vaikka ne isot kirjaimet paikalleen, kun korjailla tykkäät ja pilkutkin kelluu ties missä...
 
Eflexfuelhan näyttää etanolirosentin? Vai onko tää ilman anturia. Mitä näyttää prosentiksi? Jos sarjan anturi on rikki niin ei ihme ettei lähe tulille.
 
Eflexfuelhan näyttää etanolirosentin? Vai onko tää ilman anturia. Mitä näyttää prosentiksi? Jos sarjan anturi on rikki niin ei ihme ettei lähe tulille.
76% näytti aamulla ihmetellessä

Mulla ei aikanaan auto saanu kunnolla bensaa ku oli suodatin tukossa. En tiiä millanen järjestelmä tossa autossa on, mutta tuskin kallis kokeilu. Omaan makso 9e
suodatin uusittu tammikuussa pumpun yhteydessä
 
76% näytti aamulla ihmetellessä


suodatin uusittu tammikuussa pumpun yhteydessä
Njoo, no sitten pitäs olla ok sen osalta. Tulppia ja viinansaantia epäilisin ekana. Kastuuko tulppa sahaillessa? Lämpöanturin voisi mitata kanssa eculta. Eli minkä lämpötiedon ecu saa.
 
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi

Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.

Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.

Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
aika ihme kyllä , omalle kohdalle ei kyllä ole vielä tullut että silmillä ei näkis jos osa on selkeästi paskana , olihan kaikki tiivisteet yms oikein päin. mä oonki ollu rohkee jos sylinterissä pientä hapettumaa tms niin vesihiomapaperilla hionut puhtaaks ja kaikki on tähän mennessä kyllä pitänyt.Tarkemmin kun miettii niin elämäni aikana omistanut varmaan 30 eri autoa ja aina jarru komponentit on saanut ehjättyä =) tainnu käydä tuuri ehkä sen takia en koskaan lotossa voitakkaan =)

Sitä minäkin ihmettelin, kun satula ei edes alunperin vuotanut ulospäin, mutta silti siellä ei ollut voimaa.
Sisältä se näytti hiukan hapettuneelta, mutta pienen kiillotuksen jälkeen sen olisi pitänyt käsitykseni mukaan toimia moitteetta, vaan kun ei toiminut.

Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.

Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.

Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.

Minulla löytyy hallilta ihan hyvä laskikuula puhalluskaappi, mutta silti en jaksa puhallella kuin erikoisempia satuloita, joita ei saa järkevästi restauroituna.

Nytkin tilasin E46 avooni neljä kunnostettua satulaa Aeromotorssista ja maksoin niistä reilut 30 € kappaleelta ( satulat olivat ilman runkopanttia ), tuolla hinnalla en näe mitään järkeä tuhlata aikaani satuloiden puhalteluun ja kasailuun.
Nyt puhalsin vain kannakeraudat ja suihkutin uuden värin kannakerautoihin ja satuloihin.
 
Näissä perus kinnereissä pääsee helpommalla ja nopeammin, kun tilaa suosiolla uudet satulat jarruremonttiin, niin ei tarvitse ihmetellä suolassa uitettuja romuja sen enempää.
Kunnostetut satulat kun eivät esimerkiksi Aeromotorssissa / Sparetossa maksa oikein mitään ja hätätapauksessa mätänetistäkin saa lähes satulan kun satulan satasen pintaan.

Erikoisemmat satulat ovat sitten eri asia ja niiden kanssa kannattaa aloittaa heti kunnon sisäosien putsauksella, ulkopuolen puhalluksella ja jauhemaalauksella.

näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...

olihan mulla tässä ihan oikea kysymys myös. onko kokemusta miten nuo vahinkotarkastukset nykyään menee. syyllinen on tehnyt omaan yhtiöön ilmoituksen ja siltä osin kunnossa. autossa lähinnä naarmuja ja meinaan ottaa rahana korjauksen. katselin SVT:n sivuilta ja kovat on ruuhkat ja ei oikein sovi nyt omiin aikatauluihin ja ei viitsi palkatonta ottaa töistäkään. onnistuuko homma korjaamoiden kautta nykyään?
 
näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...

olihan mulla tässä ihan oikea kysymys myös. onko kokemusta miten nuo vahinkotarkastukset nykyään menee. syyllinen on tehnyt omaan yhtiöön ilmoituksen ja siltä osin kunnossa. autossa lähinnä naarmuja ja meinaan ottaa rahana korjauksen. katselin SVT:n sivuilta ja kovat on ruuhkat ja ei oikein sovi nyt omiin aikatauluihin ja ei viitsi palkatonta ottaa töistäkään. onnistuuko homma korjaamoiden kautta nykyään?

Lähestulkoon kaikki korikorjaamot tekevät noita vahinkotarkastuksia.
 
Lähestulkoon kaikki korikorjaamot tekevät noita vahinkotarkastuksia.
niinhän se taitaa olla. herää vain kysymys jos vien auton tarkastukseen, enkä korjaa autoa siellä vaan otan rahana niin miten korjaamo siitä hyötyy mitenkään. saavatko jonkun korvauksen vakuutuksen kautta? homma helpottunee sitten kummasti jos voi viedä minne vain
 
niinhän se taitaa olla. herää vain kysymys jos vien auton tarkastukseen, enkä korjaa autoa siellä vaan otan rahana niin miten korjaamo siitä hyötyy mitenkään. saavatko jonkun korvauksen vakuutuksen kautta? homma helpottunee sitten kummasti jos voi viedä minne vain

Korjaamo veloittaa arviosta, maksat sen.
 
Aika vähällä pääsee, jos vaan 9,90€ maksaa. Kun tiivisteet ovat kerran hajonneet, niin mäntä syöpyy aika nopeasti ja sitä saa joka vuosi puhdistella. Sitten työkalujen hankinta, jos ei jo omista: hoonauskivi, männän avain jne.

Ja ensin satula pitää viedä jonnekin hiekkapuhallettavaksi. Sitten toivoa, ettei ilmausruuvi napsahda poikki. Olen joskus kokeillut puhdistaa rälläkän teräsharjalla ja hakulla ruosteet, mutta se kulutettu aika ja lopputulos ei maksa vaivaa.

Vanhempiin yleisiin autoihin saa kunnostettuja jarrusatuloita alkaen 50-60 €, niin ei tarvitse paljon miettiä. Ihan uutta vastaava, maalit ja kaikki. Nettikaupat eivät välttämättä edes halua vanhaa takaisin, kun postikulu ulkomaille syö kannattavuuden, mutta metallinkierrätys toimii kotimaassakin. Se siitä kertakäyttökulttuurista ja korjauksessa säästyneet tunnit voi vaikka nauttia ajamisesta.
no en mä ainakaan ala käyttöauton jarrusatulaa kiilloittaa normaali remontissa , ja joka tapauksessa jos satulan vaihdat joudut kumminkin toivomaan että putki irtoo ehjänä tai sitten vaihdellaan jarruputkea , jos satula on siinä kunnossa että hoonata pitäis taitaa se olla jo vaihtokunnossa , ja männän avainta ikinä tarvinut ne voi kiertää kärkipihdeillä tms mcgyver moodilla. Itse hoonanut pahimmat scrubut pois vesihiomapaperilla jos on tarvis ja hyvin pitää satula sen jälkeen. mutta kukin tavallaan , helpolla kyllä pääse vaihto satulalla mutta en viitsi 400eur autoon ostella aina uutta osaa jos vanhan saa ehjättyä. ps. jos ne männät ruostuu helposti kannattaa vaihdella joskus jarrunesteitä niin ruoste ei männän sisällä syö osia.
 
no en mä ainakaan ala käyttöauton jarrusatulaa kiilloittaa normaali remontissa

kyllä on rasittavaa lukea tälläistä yhteen pötköön kirjoitettua tekstiä missä ei ole mitään välimerkkejä pisteitä tai isoja kirjaimia mutta kukin tavallaan kirjoittaa sen mitä osaa...

Männät ruostuu, kun se ulkopuolinen haitaritiiviste pettää, ei sillä ole jarrunesteen kanssa tekemistä. Ja uudet tiivisteet pettää, jos on paskainen satula.
Tossa 400 € autossa ei ole varmaan käsijarrumekanismia satulassa, että tiedät vipujen jumittavan ruosteesta ja liasta. Tosin teräsharjalla puhdistus kuluttaa vivuista pinnoitteen, että ne ovat nopeaa ruostejumissa uudelleen. Ei kukaan kiillottamisesta puhunut, mutta enimmät liat pitää saada pois.

Ei sillä auton arvolla ole lopuksi mitään tekemistä, paljonko kannattaa sijoittaa korjaukseen. Jos auton käyttöarvo on korkea, on perusteltua korjata suurella summalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jarruneste on hygroskooppista eli imee itseensä vettä ja näin ollen syövyttää järjestelmää sisältä käsin. Vaatii tosin todella pitkäaikaisen laiminlyönnin vaihtojen suhteen ja huomattavan vähäistä käyttöä että tällaista tapahtuu.

Itsellä tuollaisia on tullut lähinnä vastaan noissa kymmeniä vuosia seisseissä raadoissa, nekin ovat tulleet monesti kuntoon ihan vain hoonilla ja tiivisteillä.

Se että kannattaako onkin toinen kysymys. Jos "vain" mäntä jumittaa niin halvinta on pyyhkäistä paikat puhtaaksi ja laittaa uudet tiivisteet, sitten kun ongelma onkin siellä käsijarrun -haista kakka- käsijarrumekanismissa niin uutta vaan tilalle.

Tässä jarrusylinteri 18 vuotta seisottuaan, näistäkin tuli ehjät. Laitan kuvat vain koska sopivat aiheeseen. Rasvaprässin letku käy yleensä satulaan/sylinteriin kiinni kun ruuvaa vaan kärjen irti.

20210403_122227_copy_1512x2016.jpg
20210403_125619_copy_1512x2016.jpg
20210403_125643_copy_1512x2016.jpg
20210403_125827_copy_1512x2016.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Fabian laihalla käymistä nyt tutkittu ja vika päällä lambda näyttää lukemia välillä 2.300-3.900mA, eli laihaa. Katin jälkeinen taas näyttää 0.999V, joka olisi rikkaalla. Lambda arvo 1.300.
Kun käynti paranee niin eka lambda menee nollan tietämiin ja toinen n. 0.500V, lambda arvo pyörii ~1.000.
Jos nyt oikein tulkitsen niin vika päällä tuo käy ennemmin rikkaalla kuin laihalla, kun säätöanturi kertoo että olisi helvetin laihalla. Vuoden vanha lambda rikki? Jos on niin minkä takia ecu sitten open loop tilassa alkaa muuttamaan seosta lambdan mukaan, vai onko joku turvamekanismi…:confused:
 
Tässä jarrusylinteri 18 vuotta seisottuaan, näistäkin tuli ehjät. Laitan kuvat vain koska sopivat aiheeseen. Rasvaprässin letku käy yleensä satulaan/sylinteriin kiinni kun ruuvaa vaan kärjen irti.

Nostan hattua. Katsoin mitä uusi (ei kunnostettu) rumpujarrun sylinteri maksaa omaan vuosituhannen kansanautoon, niin kokonaiset 8 €, jopa kotimaassakin. Uudet tiivisteet 4,5 €. Pienet ovat valmistajan katteet sylinterissä, kai ne voitot revitään uusien autojen varaosista.

Joskus junnuna tuli purettua ja korjattua opettelemisen ilosta osia, mutta nykyään vapaa-aika tahtoo olla kortilla.
 
Viimeksi muokattu:
Fabian laihalla käymistä nyt tutkittu ja vika päällä lambda näyttää lukemia välillä 2.300-3.900mA, eli laihaa. Katin jälkeinen taas näyttää 0.999V, joka olisi rikkaalla. Lambda arvo 1.300.
Kun käynti paranee niin eka lambda menee nollan tietämiin ja toinen n. 0.500V, lambda arvo pyörii ~1.000.
Jos nyt oikein tulkitsen niin vika päällä tuo käy ennemmin rikkaalla kuin laihalla, kun säätöanturi kertoo että olisi helvetin laihalla. Vuoden vanha lambda rikki? Jos on niin minkä takia ecu sitten open loop tilassa alkaa muuttamaan seosta lambdan mukaan, vai onko joku turvamekanismi…:confused:

Viinabensalla toki pitää ns rikkaalla mennäkkin, vaikea sit sanoa miten nuo kapeakaistan voltit kääntyy seossuhteeksi (ja miten hyvin se kapeakaista pysyy perässä) kun itse vain turannut laajakaistojen kanssa
 
Viinabensalla toki pitää ns rikkaalla mennäkkin, vaikea sit sanoa miten nuo kapeakaistan voltit kääntyy seossuhteeksi (ja miten hyvin se kapeakaista pysyy perässä) kun itse vain turannut laajakaistojen kanssa
Laajakaista tuossa on etummainen lambda joka minusta pitäisi olla ideaalitilassa nolla, mutta tuo 3.0mA olisi hyvin laihalla? Taempi kapeakaista tuossa ei mene suuremmaksi kuin tuo 0.999V joten se näyttää niin rikasta seosta kuin pystyy. Optimi olisi 0.5V, eli hyvin eri seoksia lukevat. Viimeksi ajoin 15km motarilla ennen kuin vaihtui järkeviin lukemiin. Täytyy vielä irrottaa tuo lambdan johto ja pakottaa OL-tilaan, niin näkee temppuileeko vielä vai haenko uiden anturin.
 
Nostan hattua. Katsoin mitä uusi (ei kunnostettu) rumpujarrun sylinteri maksaa omaan vuosituhannen kansanautoon, niin kokonaiset 8 €, jopa kotimaassakin. Uudet tiivisteet 4,5 €. Pienet ovat valmistajan katteet sylinterissä, kai ne voitot revitään uusien autojen varaosista.

Joskus junnuna tuli purettua ja korjattua opettelemisen ilosta osia, mutta nykyään vapaa-aika tahtoo olla kortilla.
Eihän ne rumpujarrun sylinterit yleensä kalliita ole. Yleensä pistänkin suoraan uudet mutta nuo kuvissa olevat opel olympian sylinterit olisivat maksaneet hieman vajaat 600€ niin viitsi hieman vaivaakin nähdä:beye:
 
Laajakaista tuossa on etummainen lambda joka minusta pitäisi olla ideaalitilassa nolla, mutta tuo 3.0mA olisi hyvin laihalla? Taempi kapeakaista tuossa ei mene suuremmaksi kuin tuo 0.999V joten se näyttää niin rikasta seosta kuin pystyy. Optimi olisi 0.5V, eli hyvin eri seoksia lukevat. Viimeksi ajoin 15km motarilla ennen kuin vaihtui järkeviin lukemiin. Täytyy vielä irrottaa tuo lambdan johto ja pakottaa OL-tilaan, niin näkee temppuileeko vielä vai haenko uiden anturin.
Taaempi lambda tarkkailee ainoastaan katin kuntoa ja pitääkin näyttää rikasta eli hapetonta tilaa. Sen toiminnalla ei ole mitään tekemistä seoksen muodostuksen kanssa.
 
Taaempi lambda tarkkailee ainoastaan katin kuntoa ja pitääkin näyttää rikasta eli hapetonta tilaa. Sen toiminnalla ei ole mitään tekemistä seoksen muodostuksen kanssa.
Ok, hyvä tietää, kun ei ole autoalan koulutusta eikä kunnolla kokemustakaan.
Vikatilassa taempi kuitenkin näyttää lukemia välillä 0.980V-0.999V, kun taas ilman vikaa pyörii 0.550V-0.750V välillä.
Vittu mää tajua näistä mitään, mutta en vie vanhaa romua diagnosoitavaksi.
 
Appiukkokokelaan v70 tuli eilen vaihdettua takakelkan ulommat helat, käppärivaijeri, käsijarrukengät, iskarin yläpää ja raidetangonpää. Abs boksin tinasin myös kuntoon.

70-80km hiekkatietä päivässä tekee höpöä alustanosille.

Äsken kävin hakemassa leiman.
 
Merkkihuollot kyllä yrittävät rahastaa miehekkäästi huollosta.

Kakkosautona oleva vm. 2000 Avenikseen syttyi "check engine" valo, vein sen Tammerautoon, mistä soittivat myöhemmin että virranjakajassa oleva Hall-anturi pitää vaihtaa. Hinta-arvio 550€; 120€ osat ja 4 tuntia töitä.
Työarvio kuulosti aika isolta, joten kysyin siitä tarkemmin ja on kuulemma sen verran työläs vaihtaa että menee 4 tuntia.

Päädyin vaihtamaan anturin kotona; 2,5 tuntia töihin kahvitauon ja Googlailun kera, 89€ alkuperäisosaan motonetistä. Jos pitäisi vaihtaa uudelleen, niin menisi varmaan tunnissa.

Mitähän Tammerauton 4 tunnin työarvio sisältää? 2 tunnin valohoito, tunti paperitöihin ja tunti osan vaihtoon?
 
Merkkihuollot kyllä yrittävät rahastaa miehekkäästi huollosta.

Kakkosautona oleva vm. 2000 Avenikseen syttyi "check engine" valo, vein sen Tammerautoon, mistä soittivat myöhemmin että virranjakajassa oleva Hall-anturi pitää vaihtaa. Hinta-arvio 550€; 120€ osat ja 4 tuntia töitä.
Työarvio kuulosti aika isolta, joten kysyin siitä tarkemmin ja on kuulemma sen verran työläs vaihtaa että menee 4 tuntia.

Päädyin vaihtamaan anturin kotona; 2,5 tuntia töihin kahvitauon ja Googlailun kera, 89€ alkuperäisosaan motonetistä. Jos pitäisi vaihtaa uudelleen, niin menisi varmaan tunnissa.

Mitähän Tammerauton 4 tunnin työarvio sisältää? 2 tunnin valohoito, tunti paperitöihin ja tunti osan vaihtoon?
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia :facepalm:

Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.
 
no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.
Oletko jo viennyt tarkistettavaksi? Itselläni on ollut 3 kertaa kokemusta autoklinikasta. Heidän sivuillaan voit tehdä tarkistuksen niin lähettävät korjausarvion vakuutusyhtiösi tarkastajalle. Summasta poistetaan omavastuu!
 
Oletko jo viennyt tarkistettavaksi? Itselläni on ollut 3 kertaa kokemusta autoklinikasta. Heidän sivuillaan voit tehdä tarkistuksen niin lähettävät korjausarvion vakuutusyhtiösi tarkastajalle. Summasta poistetaan omavastuu!
juu vein tuonne klinikalle kun oli sopivan myöhään auki. ei tosiaan maksanut mitään ja nyt odottelen rahojen saapumista tilille. ehkä vähän alakanttiin, mutta kyitenkin noin kolmannes auton arvosta niin pitää olla tyytyväinen kun jäljet saa myllyttämällä piiloon lähes kokonaan.
 
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia :facepalm:

Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.

Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
 
Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
Meinaat ettei korjaamolla autoja huolleta ala kautta, vain autotalleissa tapahtuu tätä? :facepalm:
 
Meinaat ettei korjaamolla autoja huolleta ala kautta, vain autotalleissa tapahtuu tätä? :facepalm:

Meinasin sitä, että on turvallisempi korjata päältä, jos sen järkevästi voi suorittaa.

Jos harrastaja jää tallissa nosturin alle ja pahimmillaan menehtyy, niin saa korkeintaan risti-ilmoituksen lehteen (mikäli omaiset kustantaa). Mutta yrityksen kanssa ollaan heti oikeudessa, jos työntekijälle käy jotain vakavampaa. Riskiarviointia siis, jos olet sanasta kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
No kai tuolla ranen nyrkkipajallakin sitten vaihettaisi kaikki yläkautta.

9-5 saabin laturi käsketään vaihtaan apurunkoa tiputtamalla, työarvio ties mitä. Mä vaihan yläkautta ja kampeen inasen jo valmiiksi irti ylätuennasta olevaa konetta hiukan sivuun että mahtuu hivuttamaan laturin ohi imusarjan, joku tunti menee per suunta max.
 
Meinasin sitä, että on turvallisempi korjata päältä, jos sen järkevästi voi suorittaa.

Jos harrastaja jää tallissa nosturin alle ja pahimmillaan menehtyy, niin saa korkeintaan risti-ilmoituksen lehteen (mikäli omaiset kustantaa). Mutta yrityksen kanssa ollaan heti oikeudessa, jos työntekijälle käy jotain vakavampaa. Riskiarviointia siis, jos olet sanasta kuullut.


Toistaiseksi ainakin suomen vaarallisin ala työtapaturmien saralla on ollut rakennusala, siellä tapaturmien suurta määrää "selittää" työpaikan ja työtapojen jatkuva muuttuvuus. Korjaamo työpaikkana on varsin muuttumaton kun kaikki on saatu paikalleen ja normaalin henkilöauton nostaminen ajoneuvonosturilla on aika muuttumatonta.

Joka kerta kun olen autokorjaamolla käynyt on siellä ollut ainakin yksi auto ilmassa ja yleensä asentaja sen alla. Jos ajoneuvonosturit tai niihin liittyvät työtavat muodostaisivat muodostaisivat korkean todennäköisyyden työtapaturmalle, varmasti näkisimme erilaisia teknisiä ratkaisuja (esim. perinteinen rasvamonttu).

Autoala on vaarallisimpien alojen joukossa suomessa tapaturmataajuudella mitattuna (tapaturmaa/1 milj. työtuntia). Vuonna 2020 autoalan tapaturmataajuus oli 40,6. Vertailuksi kaikkien alojen taajuus oli 25. Suurin osa autoalan tapatumista sattui sormiin ja silmiin, yleisimmin aiheuttaen 0-3pv poissaolon.

Linkki TTK sivuille jossa on tilastoja autoalan yleisimpiin tapaturmiin. Työtapaturmat autoalalla - Työturvallisuuskeskus (ttk.fi)
 
näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...

Siksi näissä pitääkin tietää kenen korjaamia ostaa, eikä tyytyä siihen mätänetin hyllynalta löytyvään.
Olisinkohan noin 20 autoon laittanut uudet satulat ympäriinsä ja yhtään viallista huollettua ei ole tullut vastaan.

Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.

Valmistajan virallinen työohje pyrkii siihen, että työ tulee tehtyä samalla laadulla, kuin se on alunperin tehty, siksi niissä monesti puretaan työkohde hyvin näkyville, jotta voidaan varmistua siitä, että kaikki asettuu oikein paikoillen, eikä tehdä nopeaa pihtivilppiä alakautta pienestä raosta.

Esimerkkinä nämä VAG:in 3 litraiset dieselit, joissa jakoketju on tulipeltiä vasten, virallisessa korjausohjeessa kone nostetaan pois keulilta ja ketju vaihdetaan koneen ollessa pöydällä, työaika muistaakseni 32 tuntia, autokorjaamoa pyörittävä kaverini tekee noita tiputtamalla koneen takapäätä alas noin kuudessa tunnissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 822
Viestejä
4 669 309
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom