Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Avovaimon juuri hankkkima 2011 vuoden Skoda Octavian Bluetooth yhteys vaatii jotain pin koodia, ajoneuvon huoltokirjassa ei ole mainintaa mikä koodin pitäisi olla ja googlella ei selvyyttä tullut. 0000 se ei ainakaan ollut, oisko jollain techiläisellä tietoa?
 
Avovaimon juuri hankkkima 2011 vuoden Skoda Octavian Bluetooth yhteys vaatii jotain pin koodia, ajoneuvon huoltokirjassa ei ole mainintaa mikä koodin pitäisi olla ja googlella ei selvyyttä tullut. 0000 se ei ainakaan ollut, oisko jollain techiläisellä tietoa?
Eikös puhelimen pitäs arpoa tuo koodi yhteyttä muodostettaessa?
 
Autosta (Audi A6) hajosi downpipen joustoliitos ja nyt olisi uusi liitos heitetty tilaukseen Autodocilta. Itse liitoksen vaihtotyö on vähän vielä mysteeri, koska liitos on keskellä downpipea, eli vanha liitos pitäisi rälläköidä irti ja uusi hitsata tilalle. Mitäköhän materiaalia tuollainen 2009vm Volkkarin pakoputkin mahtaa olla, eli millä tuota pitäisi ylipäätään hitsata? Hyviä neuvoja otetaan vastaan :D
 
Autosta (Audi A6) hajosi downpipen joustoliitos ja nyt olisi uusi liitos heitetty tilaukseen Autodocilta. Itse liitoksen vaihtotyö on vähän vielä mysteeri, koska liitos on keskellä downpipea, eli vanha liitos pitäisi rälläköidä irti ja uusi hitsata tilalle. Mitäköhän materiaalia tuollainen 2009vm Volkkarin pakoputkin mahtaa olla, eli millä tuota pitäisi ylipäätään hitsata? Hyviä neuvoja otetaan vastaan :D
Suora lainaus audifoorumilta: ”Audin putket näyttää useimmiten olevan ferriittistä rosteria. Menee pinnaltaan ruosteiseksi ja saattaa halkeilla hitseistä, mutta ei varsinaisesti ruostu puhki ensimmäiseen pariin sataan vuoteen. Kestää aikansa mustalla langalla hitsattuna.”
 
Suora lainaus audifoorumilta: ”Audin putket näyttää useimmiten olevan ferriittistä rosteria. Menee pinnaltaan ruosteiseksi ja saattaa halkeilla hitseistä, mutta ei varsinaisesti ruostu puhki ensimmäiseen pariin sataan vuoteen. Kestää aikansa mustalla langalla hitsattuna.”
Eli periaatteessa olisi paras hitsata joko rosterilangalla tai tigillä. Mahtaakohan olla sellainen homma, että on kannattavampaa irroittaa downpipet autosta ja kiikuttaa mutkat+uudet joustoliitokset jollekkin pajalle hitsattavaksi...
 
Eli periaatteessa olisi paras hitsata joko rosterilangalla tai tigillä. Mahtaakohan olla sellainen homma, että on kannattavampaa irroittaa downpipet autosta ja kiikuttaa mutkat+uudet joustoliitokset jollekkin pajalle hitsattavaksi...
Itellä vuoti toisen takapöntön saumakohdasta reilusti, vein pakoputkikorjaajalle joka otti satasen työstä, koko putki piti irrottaa että sai ympäri asti hitsattua, samalla hitsas melkein poikenneen kiinnikkeen. En tosiaan tiedä millä langalla hitsas, vai vetikö tigillä, ei tullu kysyttyä.
 
Ihan hyvin on hitsaukset kestäny perus mig langalla downpipessä, kun on tullu joustoja ja katteja vaiheltua. downpipe käy senverran kuumempana, kuin loppu pätkä, että saumat ei pääse niin pahasti siinä ruostumaan. Ihan rosteri putkiinkin olen tavallisella langalla vedellyt ja kestänyt jo monta vuotta.
 
Volvossa vedin puukkoshalla vanhan poikki ja uus ihan migillä mustalla langalla hitsaten paikalleen. Jotain rosteria niissäkin putki on.

Heikko oli jousto, kun jo 390tkm hajosi.
 
MB Vitosta hajosi NOx-anturi ja mittaristossa alkoi kilometrimäärä vähentyä ajon mukaan. Nyt auto ollut Veholla toista viikkoa, eikä varaosasta tietoa. Osat loppu jokapuolelta ja tehtaalta on joku erikoistilaus vetämässä eikä vieläkään tietoa milloin tulee. Komponenttipula ja Ukrainan kriisi -kortit on jo käytetty tässä vaiheessa korjausta :rofl:

Eihän se auto tarvitsisi kuin sen yhden 3500€ osan, jotta pääsisi taas liikkeelle mutta tätä autoa ennen on pelkästään tuossa liikkeessä kuusi autoa ja jälkeen on neljä autoa.

Firman auto niin ei kukaan suostu ohittamaan tai ottamaan jostain romusta anturia.
 
Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.
 
Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.

Vaikea se voi olla löytää noin, varsinkin kun nostat toisen renkaan ilmaan, tulee joka suuntaan jännitystä joka syö löysät pois. Oma mielipide on että parempi antaa katsastusmiehen etsiä vika ja vaihtaa sitten sen tuomion mukaan.
 
Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.
Viet sen auton vaan leimalle ja sitten hylkypaperin kanssa kiikutat korjaamolle. jossa ne laittaa auton leimakuntoon (osat varmaankin muutaman kympin luokkaa ja työtä tulee tunnin verran eli yhteensä n.80-200€ riippuen tuntihinnoittelusta ja osan/osien hinnasta). Joillakin korjaamoilla on muuten katsastuspalvelu, jossa he päivän aikana hoitavat auton katsastuksen. Eli käyttävät ensin konttorilla näytillä, korjaavat hylkypaperin perusteella auton kuntoon ja hakevat leiman autoon. Tuossa ei niinkään rahaa säästä, mutta vaivaa, koska viet auton aamulla korjaamolle ja haet sen takaisin iltapäivällä kun kerkeät (joissain paikoissa on vielä veloituksetta sijaisautokin tuolle ajalle).
 
Suurella todennäköisyydellä pelkkä väljä koiranluu ei pidä kovin kovaa kolinaa, vaan syyllinen isompiin kolahteluihin on yleensä alapallo tai katkennut jousi.

Tuollaiseen Pikanttiin osat eivät maksa käytännössä mitään, niin laittaa kerralla isolla kädellä osia uusiksi ja suorittaa nelipyöräsuuntauksen, niin ajo-ominaisuudet ovat ainakin lähellä sitä, mitä auton suunnittelija on aikoinaan tarkoittanut.
 
Lähetääs nyt vaikka siitä liikkeelle myöskin että leimallahan koiranluusta tulee korjauskehotus jos on väljä, eli sen puoleen mikäli kolinat on sieltä lähtösin niin turha tehdä mitään jossei autoa aio pitää pitkään.
 
Kokeillaan nyt ensin täällä kysyä vinkkiä ennen auton valohoitoon vientiä. Autona BMW F20 116i 2011/11 manuaali (N13B16 moottori).

Muutaman kerran aiemmin on tässä kolmen vuoden aikana ilmennyt selvää pätkimistä kiihdytyksessä erityisesti 1500 - 2000 kierrosten väliltä kiihdyttäessä. Vaatinut tuolla kierrosvälillä kaasun pohjaan painamisen (tai ainakin melkein) ja tullut muutama selvä nykäisy. Uudestaan kokeillessa ei ole ilmennyt samalla kertaa.

Eilen ongelma kuitenkin muuttui jatkuvaksi ja nyt nykimistä tapahtuu kiihdytyksessä myös korkeammilla kierroksilla. Pienemmillä kaasupolkimen asennoilla ongelmaa ei esiinny ja esimerkiksi vakkari päällä ei nykimisä tapahtunut hieman mäkisellä maantiellä. Tuntui vaativan kyseisen kierrosluvun lähes maksimitehon käyttöä, että nykimistä alkoi tapahtua. Nykäykset ovat hyvin teräviä ja tuntuisi kun kaasua tavallaan pätkittäisiin kesken kiihdytyksen. Nykäyksiä voi tulla peräkkäin nopeasti useitakin tavallaan purskeena ja välillä on ehkä sekunnin tauko. Ongelman saa myös esiin vakkarilla kiihdytyksen tekemällä, joten kaasupolkimesta ei voi olla kyse. Voimakkaimpia nykäykset ovat tuolla 1500 - 2000 kierroksen väliltä kiihdyttäessä ja tuntuvat mietonevan kierrosluvun kasvaessa. En ainakaan yhdellä kokeilulla saanut ongelmaa ilmi 1000 - 1500 kierroksen välillä. Auton moottori oli lämmin kun nämä nykimiset eilen esiintyivät. Kokeiltu myös eri luistoneston ym. tilat läpi ja sama lopputulos. Moottorin tehojen en ole huomannut heikentyneen, vaikkakin talven liukkailla sitä ei aivan samalla tavalla tule testattua kuin kesällä.

Voisiko polttoaineen syötön tai turbon ongelmat aiheuttaa tällaista käytöstä?

Nyt tämäkin selvisi ja vika on korjattu. Yksi puola oli viallinen ja se vaihdettiin. Vika siirtyi sylinteriltä toiselle puolaa vaihdettaessa ristiin kun testerin kanssa kävivät ajolla.

Vikakoodien luku ensimmäisellä kerralla oli tosiaan edullinen, mutta siinä ei vielä mitään selvinnyt kun ei pysyviä koodejä jättänyt. Yhteensä vikaselvityksineen, osineen, vaihtoineen ja testiajoineen 280€ keikka merkkiliikkeessä. Ei kovinkaan edullista lystiä pienen asian takia, mutta taitaa olla hankala selvitellä ilman kunnon merkkikohtaisia vikakoodinlukijoita tällaisia vikoja.
 
Nyt tämäkin selvisi ja vika on korjattu. Yksi puola oli viallinen ja se vaihdettiin. Vika siirtyi sylinteriltä toiselle puolaa vaihdettaessa ristiin kun testerin kanssa kävivät ajolla.

Vikakoodien luku ensimmäisellä kerralla oli tosiaan edullinen, mutta siinä ei vielä mitään selvinnyt kun ei pysyviä koodejä jättänyt. Yhteensä vikaselvityksineen, osineen, vaihtoineen ja testiajoineen 280€ keikka merkkiliikkeessä. Ei kovinkaan edullista lystiä pienen asian takia, mutta taitaa olla hankala selvitellä ilman kunnon merkkikohtaisia vikakoodinlukijoita tällaisia vikoja.
Onhan siinä hintaa alle 100€ osan vaihdolle, samalla olisi kannattanut vaihtaa kaikki puolat.
 
Tulpat olisi ollut myös hyvä vaihtaa. Huono tulppa rasittaa puolaa ja kohta sieltä joku taas hajoaa.

Tulpat on vain 2,5 vuotta vanhat ja noin 40t km käytetyt. Huolto-ohjelman mukaan noita on tähän vaihdeltu.

Ainakin nyt jatkossa vian kyllä tunnistaa ilman tutkimista ja voi sitten tarvittaessa vaihtaa loput puolat kerralla, jos ongelma uusiutuu.
 
On tämä picanto aika riesa. Kolinat alapäässä ja nyt laahaa. Laahaukset tulevat satunnaisesti ja voi tulla mistä syystä vaan. Eniten sitä laahausta tulee kääntyessä mutta voi tulla myös liikennevaloista lähtiessä suora ajona. Lähtiskö etsii syitä jarruista vai liittyykö jotenkin tuohon kolinan aiheuttajiin eli koiranluut, tukiakselit, iskarit jne?
 
On tämä picanto aika riesa. Kolinat alapäässä ja nyt laahaa. Laahaukset tulevat satunnaisesti ja voi tulla mistä syystä vaan. Eniten sitä laahausta tulee kääntyessä mutta voi tulla myös liikennevaloista lähtiessä suora ajona. Lähtiskö etsii syitä jarruista vai liittyykö jotenkin tuohon kolinan aiheuttajiin eli koiranluut, tukiakselit, iskarit jne?

Kurkkaa nyt sen verran auton alle ettei jousi ole poikki. Pahimmillaan aiheuttaa rengasrikon ja mahdollisen liikenneonnettomuuden.
 
Kurkkaa nyt sen verran auton alle ettei jousi ole poikki. Pahimmillaan aiheuttaa rengasrikon ja mahdollisen liikenneonnettomuuden.
Juu, jouset näyttävät olevan ehjiä(vaikka ehtoonpuolella varmasti ovat jo) ja pakoputket nätisti paikoillaan. Autossa peltivanteet niin jarrujen osia en saannut vilkaistua kovin tarkkaan mutta jarrulevyt eivät olleet ainakaan lämpimiä/kuumia.
 
On tämä picanto aika riesa. Kolinat alapäässä ja nyt laahaa. Laahaukset tulevat satunnaisesti ja voi tulla mistä syystä vaan. Eniten sitä laahausta tulee kääntyessä mutta voi tulla myös liikennevaloista lähtiessä suora ajona. Lähtiskö etsii syitä jarruista vai liittyykö jotenkin tuohon kolinan aiheuttajiin eli koiranluut, tukiakselit, iskarit jne?
Mikä siinä on riesaa, vaihda nivelet ja korjaa jarrut?
 
Juu, jouset näyttävät olevan ehjiä(vaikka ehtoonpuolella varmasti ovat jo) ja pakoputket nätisti paikoillaan. Autossa peltivanteet niin jarrujen osia en saannut vilkaistua kovin tarkkaan mutta jarrulevyt eivät olleet ainakaan lämpimiä/kuumia.
Täälä vähä samaa ongelmaa, vasen etujarru vinkuu kääntyessä vasemmalle ja välillä myös suoraan ajaessa, ylätukivarsi on tässä vähä väljä ja se taitaa aiheuttaa tuon että jarrut vinkuu välillä kun asento muuttuu jos ajaa töyssystä niin ulina loppuu, myös vetarin nivel vaihtokunnossa nakuttelee kääntäessä.
 
Täälä vähä samaa ongelmaa, vasen etujarru vinkuu kääntyessä vasemmalle ja välillä myös suoraan ajaessa, ylätukivarsi on tässä vähä väljä ja se taitaa aiheuttaa tuon että jarrut vinkuu välillä kun asento muuttuu jos ajaa töyssystä niin ulina loppuu, myös vetarin nivel vaihtokunnossa nakuttelee kääntäessä.
Sinulla on todennäköisesti vikaa jarrupaloissa, satulassa tai pyöränlaakerissa. Ainakaan omalle kohdalle ei ole koskaan sattunut autoa missä satulan asento olisi millään keinoin riippuvainen tukivarresta.
 
Sinulla on todennäköisesti vikaa jarrupaloissa, satulassa tai pyöränlaakerissa. Ainakaan omalle kohdalle ei ole koskaan sattunut autoa missä satulan asento olisi millään keinoin riippuvainen tukivarresta.
Päätelmäni voi olla myös väärä, viime vuonna sanoi huollossa että ylätukivarsi väljä ja siitä päättelin että voisi johtua tuosta, no anyway, uudet jarrupalat on jo tulossa, kun sytytti jarrujen kuluneisuusvalon viikko sitten, nykyset palat on brembot ja nettikeskusteluiden mukaan monilla nuo on ulissut, eli voihan se paloistakin johtua.
 
Päätelmäni voi olla myös väärä, viime vuonna sanoi huollossa että ylätukivarsi väljä ja siitä päättelin että voisi johtua tuosta, no anyway, uudet jarrupalat on jo tulossa, kun sytytti jarrujen kuluneisuusvalon viikko sitten, nykyset palat on brembot ja nettikeskusteluiden mukaan monilla nuo on ulissut, eli voihan se paloistakin johtua.

Jonkun päälle 15 vuotta olen laittanut Brembon paloja / levyjä eri autoihin, eikä yhtään ulisevaa kombinaatiota ole vielä tullut vastaan,
Toki on mahdollista, että pala jää jarrutuksen jälkeen kahnaamaan levyn pintaa, koska satulan liukupinta on ruosteessa tai muuten putsaamaton, mutta tämä johtuu sitten laiskuudesta asennuksessa.
 
Jonkun päälle 15 vuotta olen laittanut Brembon paloja / levyjä eri autoihin, eikä yhtään ulisevaa kombinaatiota ole vielä tullut vastaan,
Toki on mahdollista, että pala jää jarrutuksen jälkeen kahnaamaan levyn pintaa, koska satulan liukupinta on ruosteessa tai muuten putsaamaton, mutta tämä johtuu sitten laiskuudesta asennuksessa.
Tilasin samalla uudet liukutapit ja kumit, et eiköhän tuosta hyvä tuu kun kunnolla rassaa puhtaaksi.
 
X-Trailin iskariremontti meni sinänsä ihan hyvin, mutta pitänee uusia nämä yläpäätkin kohtapuoliin :whistling:
1646836620864.png

Aina löytyy jotain ylimääräistä. Muutenkin talvella remontin teko on melko p*seestä. Nytkin piti kaikennäköistä kaivaa lumen ja jään keskeltä että pääsi pajoittamaan.
 
Saanko kysyä, mitä olet unohtanut lumihankeen?
Jatkoroikka oli maassa jäätyneenä, pyörän kiilat (eli puupalikat), 30 cm kivilaatta pukin alle, tunkin alle lankut ainakin. Lisäksi piti kolailla ruuvipenkki esille tai oikeastaan sen edusta. Ei mitään ihmeellistä siis mutta aikaa se aina ottaa. Lisäksi auton nosto hangessa on aina oma haasteensa kun pitää varmistaa ettei alusta petä.
 
Kävin tänään koeajamassa kolmea samanlaista autoa.

Ensimmäisessä sain ABS-valot päälle jo 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ennen kuin lähdin liikkeen pihasta pois. Onko paha tai kallis fiksi? Ei sillä, että oisin sitä ostanut. Vikakoodinlukija ei antanut mitään lisätietoja.

Viimeisestä löytyi sellainen kuitti joulukuulta; "Jäähdyttimen kennoa ei vaihdettu, hinta-arvio olisi ylittynyt huomattavasti ja asiakkaan kanssa sovittiin, että huuhdellaan järjestelmä hyvin ja katsotaan miten auttaa asiassa. Takuuta työn toimivudelle ei voida antaa, kenno on pahasti tukkeessa"
Mitä tämä käytännössä meinaa? Kun oli jo koeajanut kahta samanlaista autoa niin tämä kolmas tuntui kyllä lussummalta, vaikka sama moottori. Liittyykö asiaan, arvon mekaanikot?

En tietenkään ostanut autoa, etsintä jatkuu.
 
Kävin tänään koeajamassa kolmea samanlaista autoa.

Ensimmäisessä sain ABS-valot päälle jo 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ennen kuin lähdin liikkeen pihasta pois. Onko paha tai kallis fiksi? Ei sillä, että oisin sitä ostanut. Vikakoodinlukija ei antanut mitään lisätietoja.

Viimeisestä löytyi sellainen kuitti joulukuulta; "Jäähdyttimen kennoa ei vaihdettu, hinta-arvio olisi ylittynyt huomattavasti ja asiakkaan kanssa sovittiin, että huuhdellaan järjestelmä hyvin ja katsotaan miten auttaa asiassa. Takuuta työn toimivudelle ei voida antaa, kenno on pahasti tukkeessa"
Mitä tämä käytännössä meinaa? Kun oli jo koeajanut kahta samanlaista autoa niin tämä kolmas tuntui kyllä lussummalta, vaikka sama moottori. Liittyykö asiaan, arvon mekaanikot?

En tietenkään ostanut autoa, etsintä jatkuu.
Auttaisi ainakin ensimäiseen vikaan jos kertoisit tarkalleen mistä autosta kyse.
 
Auttaisi ainakin ensimäiseen vikaan jos kertoisit tarkalleen mistä autosta kyse.
Tähän autoon tyyliin ekassa jarrutuksessa siis ilmeni heti abs-valot mittariin:

Tässä autossa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12676451 taasen tuo jäähdyttimen kenno homma.
Aivan karseassa kunnossa oleva auto. Hyvä jos on maltettu huoltaa.

Ennen kuin joku sanoo miksi käyt ajelemassa parin tonnin kirppuja niin syynä on se että näitä ei nyt ole ihan valtavasti markkinoilla. Vähän fiilistä haen millainen auto on kyseessä.

Bonus-kysymyksenä; onko etuvedon ja nelivedon kiihtyvyydessä jotain eroa? Kävin myös tätä koeajamassa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12737181 ja vaikka saman painoinen (omapaino onkin 100kg enemmän) auto kuin tuo aikaisempi sukupolvi niin ei tuosta ollut mihinkään. Saman verran tehoja moottorissakin. En nelivetoja harrasta, vaikka hauskahan se oli jäisellä parkkipaikalla kun testasin.

Yllättävintä kyllä, eniten menohaluja oli tuossa ensimmäisessä linkkaamassani. Oli silkkaa iloa ajella sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän autoon tyyliin ekassa jarrutuksessa siis ilmeni heti abs-valot mittariin:

Tässä autossa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12676451 taasen tuo jäähdyttimen kenno homma.
Aivan karseassa kunnossa oleva auto. Hyvä jos on maltettu huoltaa.

Ennen kuin joku sanoo miksi käyt ajelemassa parin tonnin kirppuja niin syynä on se että näitä ei nyt ole ihan valtavasti markkinoilla. Vähän fiilistä haen millainen auto on kyseessä.

Bonus-kysymyksenä; onko etuvedon ja nelivedon kiihtyvyydessä jotain eroa? Kävin myös tätä koeajamassa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12737181 ja vaikka saman painoinen (omapaino onkin 100kg enemmän) auto kuin tuo aikaisempi sukupolvi niin ei tuosta ollut mihinkään. Saman verran tehoja moottorissakin. En nelivetoja harrasta, vaikka hauskahan se oli jäisellä parkkipaikalla kun testasin.

Yllättävintä kyllä, eniten menohaluja oli tuossa ensimmäisessä linkkaamassani. Oli silkkaa iloa ajella sillä.
Mulla oli ensimmäinen auto seat ibiza 1.5 sxi 100hv ja 1000kg on sopiva yhdistelmä ja se oli oikeasti pirteä kulkemaan.

Tuollainen suzuki swift on ollut huollon sijaisautona ja aivan järkyttävä peltikattila fiilis jäi, jopa tämä muoviseksi haukuttu yaris on mukavempi motarilla.
 
Itselläni oli myös jäähdyttimen järjestelmä oli finaalissa. Kokenut sitikka korjaamolla olivat sitä mieltä, että huuhtelu olisi vain väliaikainen ratkaisu ongelmaan. Päädyttiin vaihtaa koko järjestelmä uusiksi. Kustansi noin 800e..
 
Itselläni oli myös jäähdyttimen järjestelmä oli finaalissa. Kokenut sitikka korjaamolla olivat sitä mieltä, että huuhtelu olisi vain väliaikainen ratkaisu ongelmaan. Päädyttiin vaihtaa koko järjestelmä uusiksi. Kustansi noin 800e..
Liittyikö tämä johonkin edelliseen viestiin vai mistä järjestelmästä ja ongelmasta nyt puhutaan?
 
Auton alla ajoittain laahaa. Itse epäilisin jarrujärjestelmässä olevan vikaa. Pari kertaa olen laahaus äänen kuultua hiljentänyt auton tien varteen, ja nakkisormilla yrittänyt tunnustella(renkaat ovat peltivanteilla) jarrut ja levyjen lämpötilaa. Levyjarrut olivat kylläkin viileätä mutta edelleen epäilisin sen tulevan jarruista. Mikä neuvoksi? Voisko jarrukilpi ottaa johonkin kiinni? Se laahaus tulee tosiaan ihan mistä tilanteesta vaan, esim.liikennevaloista lähtiessä, kääntyessä, parkkiruudusta lähtö(peruuttaen)..
 
Liittyikö tämä johonkin edelliseen viestiin vai mistä järjestelmästä ja ongelmasta nyt puhutaan?
Juu, kyseessä siis viittaus tuohon subarun suzukin kenno ongelmaan. Itselläni oli siis citikka c4, ja ongelmana oli jäähdysjärjestelmä. En muista mikä siinä tarkalleen oli ongelmana mutta muistan sen, että korjaaja heitti vaihtoehtohja ongelman korjaamiseen. Edullisin tapa oli juuri se huuhtelu mutta varoitteli, että se olisi enemmänkin väliaikainen kuin pysyvämpi ratkaisu. Päädyin sitten uusimaan koko järjestelmän. En muista sisälsikö se kennon uusimisen.
 
Auton alla ajoittain laahaa. Itse epäilisin jarrujärjestelmässä olevan vikaa. Pari kertaa olen laahaus äänen kuultua hiljentänyt auton tien varteen, ja nakkisormilla yrittänyt tunnustella(renkaat ovat peltivanteilla) jarrut ja levyjen lämpötilaa. Levyjarrut olivat kylläkin viileätä mutta edelleen epäilisin sen tulevan jarruista. Mikä neuvoksi? Voisko jarrukilpi ottaa johonkin kiinni? Se laahaus tulee tosiaan ihan mistä tilanteesta vaan, esim.liikennevaloista lähtiessä, kääntyessä, parkkiruudusta lähtö(peruuttaen)..
Jarrukilven ja levyn välissä kivi tai jotain muuta. Kokeile peruuttaa jonkun matkaa ja katso auttaako.
 
Päädyin sitten uusimaan koko järjestelmän.
En muista sisälsikö se kennon uusimisen.

Huomaatko ristiriidan? Eikä se nyt oo vallan monimutkainen järjestelmä, ei siinä niitä vaihdettavia osia ole oikeastaan muita kuin jäähdytin, vesipumppu, termostaatti ja muutama letku. Tuuletin toki mut jos vaihtoehtoiseksi korjaukseksi on ehdoteltu huuhtelua niin oletan sen olleen ehjä.
 
Ns Jokaisessa (normi polttomoottori) autossa on samassa nestejärjestelmässä ainakin moottorille jäähdytinkenno (joka jäähdyttää/varmistaa moottorin jäähdytinnesteen oikean lämpötilan 90C) joka sijaitsee keulalla, ja sitten on kenno kojelaudan sisällä minkä läpi puhalletaan kylmää ulkoilmaa näin ollen lämmittäen sisätiloihin puhallettava ilmaa, toimivuuteen vaikuttaa suuresti kumpi tukossa,
 
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen? Auto ostettu Helmikuussa -22.
Videosta vois päätellä, että hankkaava ääni tulee todennäköisesti jarrupalan ja levyn yhteenotosta? Korjaantuko ongelma vaihtamalla joko palat, levyt vai molemmat?
 

Liitteet

  • 2750821D-5439-4B2F-9010-532DD5353E35.jpeg
    2750821D-5439-4B2F-9010-532DD5353E35.jpeg
    2,1 MB · Luettu: 256

Statistiikka

Viestiketjuista
259 313
Viestejä
4 504 184
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom