Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tässä 18v vanhassa picantosta kuuluu kolahduksia/kolinaa esim.lumijää muhkura teillä ajaessa. Todennäköisesti ns.koiranluut ehtoonpuolella? Onko näiden kallistuksenvakaajien kuntoa mahdollista todeta esim.irroittamalla renkaan pois ja silmämääräisesti katsomalla todeta se kunto?
katsastus on pian edessä, ja hirveästi tähän autoon ei viitsis sijoittaa enää, joten osaatteko arvioida paljonko noiden vakaajien vaihto kustantaisi? Siis ammattikorjaamolla.
Viet sen auton vaan leimalle ja sitten hylkypaperin kanssa kiikutat korjaamolle. jossa ne laittaa auton leimakuntoon (osat varmaankin muutaman kympin luokkaa ja työtä tulee tunnin verran eli yhteensä n.80-200€ riippuen tuntihinnoittelusta ja osan/osien hinnasta). Joillakin korjaamoilla on muuten katsastuspalvelu, jossa he päivän aikana hoitavat auton katsastuksen. Eli käyttävät ensin konttorilla näytillä, korjaavat hylkypaperin perusteella auton kuntoon ja hakevat leiman autoon. Tuossa ei niinkään rahaa säästä, mutta vaivaa, koska viet auton aamulla korjaamolle ja haet sen takaisin iltapäivällä kun kerkeät (joissain paikoissa on vielä veloituksetta sijaisautokin tuolle ajalle).
 
Suurella todennäköisyydellä pelkkä väljä koiranluu ei pidä kovin kovaa kolinaa, vaan syyllinen isompiin kolahteluihin on yleensä alapallo tai katkennut jousi.

Tuollaiseen Pikanttiin osat eivät maksa käytännössä mitään, niin laittaa kerralla isolla kädellä osia uusiksi ja suorittaa nelipyöräsuuntauksen, niin ajo-ominaisuudet ovat ainakin lähellä sitä, mitä auton suunnittelija on aikoinaan tarkoittanut.
 
Lähetääs nyt vaikka siitä liikkeelle myöskin että leimallahan koiranluusta tulee korjauskehotus jos on väljä, eli sen puoleen mikäli kolinat on sieltä lähtösin niin turha tehdä mitään jossei autoa aio pitää pitkään.
 
Kokeillaan nyt ensin täällä kysyä vinkkiä ennen auton valohoitoon vientiä. Autona BMW F20 116i 2011/11 manuaali (N13B16 moottori).

Muutaman kerran aiemmin on tässä kolmen vuoden aikana ilmennyt selvää pätkimistä kiihdytyksessä erityisesti 1500 - 2000 kierrosten väliltä kiihdyttäessä. Vaatinut tuolla kierrosvälillä kaasun pohjaan painamisen (tai ainakin melkein) ja tullut muutama selvä nykäisy. Uudestaan kokeillessa ei ole ilmennyt samalla kertaa.

Eilen ongelma kuitenkin muuttui jatkuvaksi ja nyt nykimistä tapahtuu kiihdytyksessä myös korkeammilla kierroksilla. Pienemmillä kaasupolkimen asennoilla ongelmaa ei esiinny ja esimerkiksi vakkari päällä ei nykimisä tapahtunut hieman mäkisellä maantiellä. Tuntui vaativan kyseisen kierrosluvun lähes maksimitehon käyttöä, että nykimistä alkoi tapahtua. Nykäykset ovat hyvin teräviä ja tuntuisi kun kaasua tavallaan pätkittäisiin kesken kiihdytyksen. Nykäyksiä voi tulla peräkkäin nopeasti useitakin tavallaan purskeena ja välillä on ehkä sekunnin tauko. Ongelman saa myös esiin vakkarilla kiihdytyksen tekemällä, joten kaasupolkimesta ei voi olla kyse. Voimakkaimpia nykäykset ovat tuolla 1500 - 2000 kierroksen väliltä kiihdyttäessä ja tuntuvat mietonevan kierrosluvun kasvaessa. En ainakaan yhdellä kokeilulla saanut ongelmaa ilmi 1000 - 1500 kierroksen välillä. Auton moottori oli lämmin kun nämä nykimiset eilen esiintyivät. Kokeiltu myös eri luistoneston ym. tilat läpi ja sama lopputulos. Moottorin tehojen en ole huomannut heikentyneen, vaikkakin talven liukkailla sitä ei aivan samalla tavalla tule testattua kuin kesällä.

Voisiko polttoaineen syötön tai turbon ongelmat aiheuttaa tällaista käytöstä?

Nyt tämäkin selvisi ja vika on korjattu. Yksi puola oli viallinen ja se vaihdettiin. Vika siirtyi sylinteriltä toiselle puolaa vaihdettaessa ristiin kun testerin kanssa kävivät ajolla.

Vikakoodien luku ensimmäisellä kerralla oli tosiaan edullinen, mutta siinä ei vielä mitään selvinnyt kun ei pysyviä koodejä jättänyt. Yhteensä vikaselvityksineen, osineen, vaihtoineen ja testiajoineen 280€ keikka merkkiliikkeessä. Ei kovinkaan edullista lystiä pienen asian takia, mutta taitaa olla hankala selvitellä ilman kunnon merkkikohtaisia vikakoodinlukijoita tällaisia vikoja.
 
Nyt tämäkin selvisi ja vika on korjattu. Yksi puola oli viallinen ja se vaihdettiin. Vika siirtyi sylinteriltä toiselle puolaa vaihdettaessa ristiin kun testerin kanssa kävivät ajolla.

Vikakoodien luku ensimmäisellä kerralla oli tosiaan edullinen, mutta siinä ei vielä mitään selvinnyt kun ei pysyviä koodejä jättänyt. Yhteensä vikaselvityksineen, osineen, vaihtoineen ja testiajoineen 280€ keikka merkkiliikkeessä. Ei kovinkaan edullista lystiä pienen asian takia, mutta taitaa olla hankala selvitellä ilman kunnon merkkikohtaisia vikakoodinlukijoita tällaisia vikoja.
Onhan siinä hintaa alle 100€ osan vaihdolle, samalla olisi kannattanut vaihtaa kaikki puolat.
 
Tulpat olisi ollut myös hyvä vaihtaa. Huono tulppa rasittaa puolaa ja kohta sieltä joku taas hajoaa.

Tulpat on vain 2,5 vuotta vanhat ja noin 40t km käytetyt. Huolto-ohjelman mukaan noita on tähän vaihdeltu.

Ainakin nyt jatkossa vian kyllä tunnistaa ilman tutkimista ja voi sitten tarvittaessa vaihtaa loput puolat kerralla, jos ongelma uusiutuu.
 
On tämä picanto aika riesa. Kolinat alapäässä ja nyt laahaa. Laahaukset tulevat satunnaisesti ja voi tulla mistä syystä vaan. Eniten sitä laahausta tulee kääntyessä mutta voi tulla myös liikennevaloista lähtiessä suora ajona. Lähtiskö etsii syitä jarruista vai liittyykö jotenkin tuohon kolinan aiheuttajiin eli koiranluut, tukiakselit, iskarit jne?
 
On tämä picanto aika riesa. Kolinat alapäässä ja nyt laahaa. Laahaukset tulevat satunnaisesti ja voi tulla mistä syystä vaan. Eniten sitä laahausta tulee kääntyessä mutta voi tulla myös liikennevaloista lähtiessä suora ajona. Lähtiskö etsii syitä jarruista vai liittyykö jotenkin tuohon kolinan aiheuttajiin eli koiranluut, tukiakselit, iskarit jne?

Kurkkaa nyt sen verran auton alle ettei jousi ole poikki. Pahimmillaan aiheuttaa rengasrikon ja mahdollisen liikenneonnettomuuden.
 
Kurkkaa nyt sen verran auton alle ettei jousi ole poikki. Pahimmillaan aiheuttaa rengasrikon ja mahdollisen liikenneonnettomuuden.
Juu, jouset näyttävät olevan ehjiä(vaikka ehtoonpuolella varmasti ovat jo) ja pakoputket nätisti paikoillaan. Autossa peltivanteet niin jarrujen osia en saannut vilkaistua kovin tarkkaan mutta jarrulevyt eivät olleet ainakaan lämpimiä/kuumia.
 
On tämä picanto aika riesa. Kolinat alapäässä ja nyt laahaa. Laahaukset tulevat satunnaisesti ja voi tulla mistä syystä vaan. Eniten sitä laahausta tulee kääntyessä mutta voi tulla myös liikennevaloista lähtiessä suora ajona. Lähtiskö etsii syitä jarruista vai liittyykö jotenkin tuohon kolinan aiheuttajiin eli koiranluut, tukiakselit, iskarit jne?
Mikä siinä on riesaa, vaihda nivelet ja korjaa jarrut?
 
Juu, jouset näyttävät olevan ehjiä(vaikka ehtoonpuolella varmasti ovat jo) ja pakoputket nätisti paikoillaan. Autossa peltivanteet niin jarrujen osia en saannut vilkaistua kovin tarkkaan mutta jarrulevyt eivät olleet ainakaan lämpimiä/kuumia.
Täälä vähä samaa ongelmaa, vasen etujarru vinkuu kääntyessä vasemmalle ja välillä myös suoraan ajaessa, ylätukivarsi on tässä vähä väljä ja se taitaa aiheuttaa tuon että jarrut vinkuu välillä kun asento muuttuu jos ajaa töyssystä niin ulina loppuu, myös vetarin nivel vaihtokunnossa nakuttelee kääntäessä.
 
Täälä vähä samaa ongelmaa, vasen etujarru vinkuu kääntyessä vasemmalle ja välillä myös suoraan ajaessa, ylätukivarsi on tässä vähä väljä ja se taitaa aiheuttaa tuon että jarrut vinkuu välillä kun asento muuttuu jos ajaa töyssystä niin ulina loppuu, myös vetarin nivel vaihtokunnossa nakuttelee kääntäessä.
Sinulla on todennäköisesti vikaa jarrupaloissa, satulassa tai pyöränlaakerissa. Ainakaan omalle kohdalle ei ole koskaan sattunut autoa missä satulan asento olisi millään keinoin riippuvainen tukivarresta.
 
Sinulla on todennäköisesti vikaa jarrupaloissa, satulassa tai pyöränlaakerissa. Ainakaan omalle kohdalle ei ole koskaan sattunut autoa missä satulan asento olisi millään keinoin riippuvainen tukivarresta.
Päätelmäni voi olla myös väärä, viime vuonna sanoi huollossa että ylätukivarsi väljä ja siitä päättelin että voisi johtua tuosta, no anyway, uudet jarrupalat on jo tulossa, kun sytytti jarrujen kuluneisuusvalon viikko sitten, nykyset palat on brembot ja nettikeskusteluiden mukaan monilla nuo on ulissut, eli voihan se paloistakin johtua.
 
Päätelmäni voi olla myös väärä, viime vuonna sanoi huollossa että ylätukivarsi väljä ja siitä päättelin että voisi johtua tuosta, no anyway, uudet jarrupalat on jo tulossa, kun sytytti jarrujen kuluneisuusvalon viikko sitten, nykyset palat on brembot ja nettikeskusteluiden mukaan monilla nuo on ulissut, eli voihan se paloistakin johtua.

Jonkun päälle 15 vuotta olen laittanut Brembon paloja / levyjä eri autoihin, eikä yhtään ulisevaa kombinaatiota ole vielä tullut vastaan,
Toki on mahdollista, että pala jää jarrutuksen jälkeen kahnaamaan levyn pintaa, koska satulan liukupinta on ruosteessa tai muuten putsaamaton, mutta tämä johtuu sitten laiskuudesta asennuksessa.
 
Jonkun päälle 15 vuotta olen laittanut Brembon paloja / levyjä eri autoihin, eikä yhtään ulisevaa kombinaatiota ole vielä tullut vastaan,
Toki on mahdollista, että pala jää jarrutuksen jälkeen kahnaamaan levyn pintaa, koska satulan liukupinta on ruosteessa tai muuten putsaamaton, mutta tämä johtuu sitten laiskuudesta asennuksessa.
Tilasin samalla uudet liukutapit ja kumit, et eiköhän tuosta hyvä tuu kun kunnolla rassaa puhtaaksi.
 
X-Trailin iskariremontti meni sinänsä ihan hyvin, mutta pitänee uusia nämä yläpäätkin kohtapuoliin :whistling:
1646836620864.png

Aina löytyy jotain ylimääräistä. Muutenkin talvella remontin teko on melko p*seestä. Nytkin piti kaikennäköistä kaivaa lumen ja jään keskeltä että pääsi pajoittamaan.
 
Saanko kysyä, mitä olet unohtanut lumihankeen?
Jatkoroikka oli maassa jäätyneenä, pyörän kiilat (eli puupalikat), 30 cm kivilaatta pukin alle, tunkin alle lankut ainakin. Lisäksi piti kolailla ruuvipenkki esille tai oikeastaan sen edusta. Ei mitään ihmeellistä siis mutta aikaa se aina ottaa. Lisäksi auton nosto hangessa on aina oma haasteensa kun pitää varmistaa ettei alusta petä.
 
Kävin tänään koeajamassa kolmea samanlaista autoa.

Ensimmäisessä sain ABS-valot päälle jo 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ennen kuin lähdin liikkeen pihasta pois. Onko paha tai kallis fiksi? Ei sillä, että oisin sitä ostanut. Vikakoodinlukija ei antanut mitään lisätietoja.

Viimeisestä löytyi sellainen kuitti joulukuulta; "Jäähdyttimen kennoa ei vaihdettu, hinta-arvio olisi ylittynyt huomattavasti ja asiakkaan kanssa sovittiin, että huuhdellaan järjestelmä hyvin ja katsotaan miten auttaa asiassa. Takuuta työn toimivudelle ei voida antaa, kenno on pahasti tukkeessa"
Mitä tämä käytännössä meinaa? Kun oli jo koeajanut kahta samanlaista autoa niin tämä kolmas tuntui kyllä lussummalta, vaikka sama moottori. Liittyykö asiaan, arvon mekaanikot?

En tietenkään ostanut autoa, etsintä jatkuu.
 
Kävin tänään koeajamassa kolmea samanlaista autoa.

Ensimmäisessä sain ABS-valot päälle jo 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ennen kuin lähdin liikkeen pihasta pois. Onko paha tai kallis fiksi? Ei sillä, että oisin sitä ostanut. Vikakoodinlukija ei antanut mitään lisätietoja.

Viimeisestä löytyi sellainen kuitti joulukuulta; "Jäähdyttimen kennoa ei vaihdettu, hinta-arvio olisi ylittynyt huomattavasti ja asiakkaan kanssa sovittiin, että huuhdellaan järjestelmä hyvin ja katsotaan miten auttaa asiassa. Takuuta työn toimivudelle ei voida antaa, kenno on pahasti tukkeessa"
Mitä tämä käytännössä meinaa? Kun oli jo koeajanut kahta samanlaista autoa niin tämä kolmas tuntui kyllä lussummalta, vaikka sama moottori. Liittyykö asiaan, arvon mekaanikot?

En tietenkään ostanut autoa, etsintä jatkuu.
Auttaisi ainakin ensimäiseen vikaan jos kertoisit tarkalleen mistä autosta kyse.
 
Auttaisi ainakin ensimäiseen vikaan jos kertoisit tarkalleen mistä autosta kyse.
Tähän autoon tyyliin ekassa jarrutuksessa siis ilmeni heti abs-valot mittariin:

Tässä autossa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12676451 taasen tuo jäähdyttimen kenno homma.
Aivan karseassa kunnossa oleva auto. Hyvä jos on maltettu huoltaa.

Ennen kuin joku sanoo miksi käyt ajelemassa parin tonnin kirppuja niin syynä on se että näitä ei nyt ole ihan valtavasti markkinoilla. Vähän fiilistä haen millainen auto on kyseessä.

Bonus-kysymyksenä; onko etuvedon ja nelivedon kiihtyvyydessä jotain eroa? Kävin myös tätä koeajamassa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12737181 ja vaikka saman painoinen (omapaino onkin 100kg enemmän) auto kuin tuo aikaisempi sukupolvi niin ei tuosta ollut mihinkään. Saman verran tehoja moottorissakin. En nelivetoja harrasta, vaikka hauskahan se oli jäisellä parkkipaikalla kun testasin.

Yllättävintä kyllä, eniten menohaluja oli tuossa ensimmäisessä linkkaamassani. Oli silkkaa iloa ajella sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän autoon tyyliin ekassa jarrutuksessa siis ilmeni heti abs-valot mittariin:

Tässä autossa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12676451 taasen tuo jäähdyttimen kenno homma.
Aivan karseassa kunnossa oleva auto. Hyvä jos on maltettu huoltaa.

Ennen kuin joku sanoo miksi käyt ajelemassa parin tonnin kirppuja niin syynä on se että näitä ei nyt ole ihan valtavasti markkinoilla. Vähän fiilistä haen millainen auto on kyseessä.

Bonus-kysymyksenä; onko etuvedon ja nelivedon kiihtyvyydessä jotain eroa? Kävin myös tätä koeajamassa https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/12737181 ja vaikka saman painoinen (omapaino onkin 100kg enemmän) auto kuin tuo aikaisempi sukupolvi niin ei tuosta ollut mihinkään. Saman verran tehoja moottorissakin. En nelivetoja harrasta, vaikka hauskahan se oli jäisellä parkkipaikalla kun testasin.

Yllättävintä kyllä, eniten menohaluja oli tuossa ensimmäisessä linkkaamassani. Oli silkkaa iloa ajella sillä.
Mulla oli ensimmäinen auto seat ibiza 1.5 sxi 100hv ja 1000kg on sopiva yhdistelmä ja se oli oikeasti pirteä kulkemaan.

Tuollainen suzuki swift on ollut huollon sijaisautona ja aivan järkyttävä peltikattila fiilis jäi, jopa tämä muoviseksi haukuttu yaris on mukavempi motarilla.
 
Itselläni oli myös jäähdyttimen järjestelmä oli finaalissa. Kokenut sitikka korjaamolla olivat sitä mieltä, että huuhtelu olisi vain väliaikainen ratkaisu ongelmaan. Päädyttiin vaihtaa koko järjestelmä uusiksi. Kustansi noin 800e..
 
Itselläni oli myös jäähdyttimen järjestelmä oli finaalissa. Kokenut sitikka korjaamolla olivat sitä mieltä, että huuhtelu olisi vain väliaikainen ratkaisu ongelmaan. Päädyttiin vaihtaa koko järjestelmä uusiksi. Kustansi noin 800e..
Liittyikö tämä johonkin edelliseen viestiin vai mistä järjestelmästä ja ongelmasta nyt puhutaan?
 
Auton alla ajoittain laahaa. Itse epäilisin jarrujärjestelmässä olevan vikaa. Pari kertaa olen laahaus äänen kuultua hiljentänyt auton tien varteen, ja nakkisormilla yrittänyt tunnustella(renkaat ovat peltivanteilla) jarrut ja levyjen lämpötilaa. Levyjarrut olivat kylläkin viileätä mutta edelleen epäilisin sen tulevan jarruista. Mikä neuvoksi? Voisko jarrukilpi ottaa johonkin kiinni? Se laahaus tulee tosiaan ihan mistä tilanteesta vaan, esim.liikennevaloista lähtiessä, kääntyessä, parkkiruudusta lähtö(peruuttaen)..
 
Liittyikö tämä johonkin edelliseen viestiin vai mistä järjestelmästä ja ongelmasta nyt puhutaan?
Juu, kyseessä siis viittaus tuohon subarun suzukin kenno ongelmaan. Itselläni oli siis citikka c4, ja ongelmana oli jäähdysjärjestelmä. En muista mikä siinä tarkalleen oli ongelmana mutta muistan sen, että korjaaja heitti vaihtoehtohja ongelman korjaamiseen. Edullisin tapa oli juuri se huuhtelu mutta varoitteli, että se olisi enemmänkin väliaikainen kuin pysyvämpi ratkaisu. Päädyin sitten uusimaan koko järjestelmän. En muista sisälsikö se kennon uusimisen.
 
Auton alla ajoittain laahaa. Itse epäilisin jarrujärjestelmässä olevan vikaa. Pari kertaa olen laahaus äänen kuultua hiljentänyt auton tien varteen, ja nakkisormilla yrittänyt tunnustella(renkaat ovat peltivanteilla) jarrut ja levyjen lämpötilaa. Levyjarrut olivat kylläkin viileätä mutta edelleen epäilisin sen tulevan jarruista. Mikä neuvoksi? Voisko jarrukilpi ottaa johonkin kiinni? Se laahaus tulee tosiaan ihan mistä tilanteesta vaan, esim.liikennevaloista lähtiessä, kääntyessä, parkkiruudusta lähtö(peruuttaen)..
Jarrukilven ja levyn välissä kivi tai jotain muuta. Kokeile peruuttaa jonkun matkaa ja katso auttaako.
 
Päädyin sitten uusimaan koko järjestelmän.
En muista sisälsikö se kennon uusimisen.

Huomaatko ristiriidan? Eikä se nyt oo vallan monimutkainen järjestelmä, ei siinä niitä vaihdettavia osia ole oikeastaan muita kuin jäähdytin, vesipumppu, termostaatti ja muutama letku. Tuuletin toki mut jos vaihtoehtoiseksi korjaukseksi on ehdoteltu huuhtelua niin oletan sen olleen ehjä.
 
Ns Jokaisessa (normi polttomoottori) autossa on samassa nestejärjestelmässä ainakin moottorille jäähdytinkenno (joka jäähdyttää/varmistaa moottorin jäähdytinnesteen oikean lämpötilan 90C) joka sijaitsee keulalla, ja sitten on kenno kojelaudan sisällä minkä läpi puhalletaan kylmää ulkoilmaa näin ollen lämmittäen sisätiloihin puhallettava ilmaa, toimivuuteen vaikuttaa suuresti kumpi tukossa,
 
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen? Auto ostettu Helmikuussa -22.
Videosta vois päätellä, että hankkaava ääni tulee todennäköisesti jarrupalan ja levyn yhteenotosta? Korjaantuko ongelma vaihtamalla joko palat, levyt vai molemmat?
 

Liitteet

  • 2750821D-5439-4B2F-9010-532DD5353E35.jpeg
    2750821D-5439-4B2F-9010-532DD5353E35.jpeg
    2,1 MB · Luettu: 258
Normi jarruremppa, palat ja levyt vaihtoon ja satuloille putsausta ja herkistelyä. Tosta kuvasta ei toki palojen kuntoa näe mut levyn kunnosta päätellen ne palat on ajettu loppuun ja vähän ylikin.
 
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen? Auto ostettu Helmikuussa -22.
Videosta vois päätellä, että hankkaava ääni tulee todennäköisesti jarrupalan ja levyn yhteenotosta? Korjaantuko ongelma vaihtamalla joko palat, levyt vai molemmat?
Kaikki vain uutta, levyt, palat, satulat, letkut ja nesteet
 
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen? Auto ostettu Helmikuussa -22.
Videosta vois päätellä, että hankkaava ääni tulee todennäköisesti jarrupalan ja levyn yhteenotosta? Korjaantuko ongelma vaihtamalla joko palat, levyt vai molemmat?

Tutulta kuulostaa... Itsekin ostin käytetyn juuri leimatun auton ja pari kuukautta ja vajaa 1000 km jälkeen alkoi jarrut vinkumaan -> palat ihan loppu ja syöneet levyt hajalle.
Korjaaja ihmetteli että miten noin kuluneilla paloilla oli mennyt katsastus ilman huomautusta. Molemmat parkit myös pimeänä ja auto oli leimattu puhtain paperein.
 
No niin, ihmettelin laahavaa ääntä, ja päätinpä käydä kokeilee irroittaa takarenkaat. Jarrut olivat järkyttävässä kunnossa. Erityisesti toi jarrukilpi ihan mureni käsiin. Auto oli katsastettu 07/21, ja sitä vaan mietin, että miten tossa kunnossa olevat jarrut ovat läpäisseet katsastuksen?

Jos katsastuksen näkökulmasta miettii, niin eivät he näe jarrujen kuntoa peltivanteiden (+pölykapseleiden) läpi. Toiselta puolelta jarrukilpi estää hyvin näkyvyyden. Kuvassa oleva estää vielä hyvin, vaikka onkin ruostunut.
Näyttää, että levyssä on jarrupalan puhdistama alue, joten jarrujen teho on hyvin voinut riittää katsastuksessa. Jos akselin molemmat jarrut ovat tasan yhtä hyvät tai huonot, niin ei katsastus siitä hylkää.

Onko kyseessä kenties Toyota Corolla? Siinä jarrukilven ruostuminen on tyyppivika ja aika pirulliset vaihtaa. Käsijarrukengät levyn sisällä, että levyä sai kunnolla repiä ja sitten toi navan irrotus, kun pultit oli parikymmentä vuotta viettäneet yhteiseloa.
 
Työmaa käyttöön ostamani 2006 mallinen Renault Trafic oli pompannut leimalla jarrulevyjen paksuudesta, vaikka dynolla jarruista oli saatu vielä kelvolliset lukemat.
Remonttia aloittaessa jarrut näyttivät vielä karummilta, kuin @juhat1000 :sen Pikantin jarrut.

Sitten vaan palat, levyt, satulat, letkut ja nesteet uusiksi, niin kummasti löytyi 1,5-1,8 kN lisää jarruvoimaa joka nurkasta ja leimaakin herui paperiin.

Samaan laitokseen tuli vaihdettua torstai iltana kummankin etupyörän laakerit, oli harvinaisen helppo homma.

Sen jälkeen kun auto oli nosturilla ja ylhäällä, niin alle 15 minuutin päästä oli ensimmäinen olkavarsi käsiteltävänä, puolisen tuntia vanhan laakerin irroitukseen ja uuden prässäykseen, jonka jälkeen olkavarsi paikoilleen ja muut hilut perään ja eikun toisen puolen kimppuun.

Alle 4 tunnin tuli vaihdettua molemmat laakerit, kun yllättäen ja ennakko-odotuksista huolimatta mikään ei kanittanut.
 
Perkeleen rellu laguna 2 taka levyjarrut , yhen perkeleen jousen kanssa tuli tapeltua melkeen tunti. Lagunoissa hauska juttu kun levyjarru jä käsijarru mekanismi vaikuttaa käyttöjarrun palaan niin männän sisällä jousi jossa irto keskiö jossa vielä o rengas , jos takajarrut jumittaa levyjarrulisissa relluissa niin ongelma on männän sisällä oleva liikkuva osa jonka alla niin paljon paskaa että jarrut jää laahaamaan , meni kyllä hetken aikaa ihmetellessä kun korjaus sarjan laiton jälkeen kaikki liikkuu herkesti mutta jumii silti , perkeleen insinööri
 
Citroen C5 hydrauliikkaöljysäiliö vuotaa ja edellinen omistaja koittanut paikata ilmeisen huonolla menestyksellä, mitä ainetta kokeneemmat suosittelevat muovisen hydrauliikkaöljysäiliön paikkaamiseen, tämä näin nopeana ensiapuna ennen koko säiliön vaihtoa.

20220314_132934.jpg
 
Citroen C5 hydrauliikkaöljysäiliö vuotaa ja edellinen omistaja koittanut paikata ilmeisen huonolla menestyksellä, mitä ainetta kokeneemmat suosittelevat muovisen hydrauliikkaöljysäiliön paikkaamiseen, tämä näin nopeana ensiapuna ennen koko säiliön vaihtoa.

20220314_132934.jpg

Et sä sitä mitenkää paikkaa, öljy pitää huolen ettei siihen mikään tartu...
 
Jeps, muoviosien murtumat + paineisen öljyn sisällä pidättäminen on melko ikävä yhdistelmä saada toimivaksi. Vaatii aika paljon kokemusta muovin hitsaamisesta ja jumalattoman pedanttia öljyn poistoa (joka yleensä on se vaikein osuus). Sitten voisi onnistua.
 
Perkeleen rellu laguna 2 taka levyjarrut , yhen perkeleen jousen kanssa tuli tapeltua melkeen tunti. Lagunoissa hauska juttu kun levyjarru jä käsijarru mekanismi vaikuttaa käyttöjarrun palaan niin männän sisällä jousi jossa irto keskiö jossa vielä o rengas , jos takajarrut jumittaa levyjarrulisissa relluissa niin ongelma on männän sisällä oleva liikkuva osa jonka alla niin paljon paskaa että jarrut jää laahaamaan , meni kyllä hetken aikaa ihmetellessä kun korjaus sarjan laiton jälkeen kaikki liikkuu herkesti mutta jumii silti , perkeleen insinööri

Näissä perus kinnereissä pääsee helpommalla ja nopeammin, kun tilaa suosiolla uudet satulat jarruremonttiin, niin ei tarvitse ihmetellä suolassa uitettuja romuja sen enempää.
Kunnostetut satulat kun eivät esimerkiksi Aeromotorssissa / Sparetossa maksa oikein mitään ja hätätapauksessa mätänetistäkin saa lähes satulan kun satulan satasen pintaan.

Erikoisemmat satulat ovat sitten eri asia ja niiden kanssa kannattaa aloittaa heti kunnon sisäosien putsauksella, ulkopuolen puhalluksella ja jauhemaalauksella.
 
no en nyt sanois noinkaan , mätänetistä korjaus sarja 9.90 en vain halua tukea kertakäyttökulttturia , korjaussarjan ja putsauksen jälkeen toimii kuin uusi , säästöä noin 100 eur , omalle työlle nyt ei kumminkaan lasketa mitään koska "harrastus" ja taitojen ylläpito. ainakaan rellussa laguna 2 oikestaan mikään paikka ei ole ruosteen raiskaama mikä on sinäänsä ihme samassa rempassa vaihdoin väljistyneen takaakselin puslan ja pultit kiertämällä irti ja uutta puslaa tilalle , samanikäsestä avensiksesta taas puslien vaihossa joka pultti poikki koska ruoste. lähinnä vituttaa tollaset ihmeelllisyydet mitä ei tyhmänä ekan kerran tajua ja insinöörin aivotukset , toisaalta kun tarkemmin miettii niin pakkohan siellä männässä on jotain liikkuvaa olla koska käsijarru toimii kierteillä eikä se salli männän painua sisään päin. lähinnä info jos joku tappelee rellun jarrujen kanssa jossain foorumilla väittivät ettei rellun takajarrua saa korjattua vaan uutta pitää laittaa , epäilen ettei monikaan ole tajunut männän olevan purettavissa ja putsattavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 822
Viestejä
4 669 234
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom