Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mun vähäisillä kokemuksilla, commonrailin suuttimet on sellaista tarkkuustyötä ettei niitä saa millään kotona korjattua toimivaksi. Edes erilaisilta korjauspajoilta ostetuilla korjatuilla suuttimilla ei ole yleensä saanut autoa toimimaan. Uudet suuttimet on ainoa toimiva ratkaisu.

Tai ainakin näin niissä autoissa mihin olen ite sotkeutunut, eli volkkarikonsernin vehkeissä. Niissä suuttimissahan on sellainen kirjain/numerokoodi joka syötetään ECUlle suutinta asentaessa, jotta se tietää tarpeelliset korjauskertoimet juuri sille yksilölle. Tätä on kotona korjatusta ainakin vähän vaikea arpoa kohdalleen.
 
Riippuu toki vähän CR:stä että onko suuttimen mukana kalibraatioarvoa joka täytyy syöttää ECUun. Silloin ainakaan ei varmasti toimi oikein tommonen ilman testeriä huollettu suutin.
 
Puuh, Carina II vaihteistoon jumittunut nopeusmittarin palikka. Kukaan taistellut näiden irrottamisen kanssa koskaan? Olen jo rikkonut lootan ulkopuolelle näkyvät kierteet yms :d. En jaksaisi millään irrottaa lootaa ja purkaa sitä tän palikan vaiho takia.

speedo.PNG
 
Ilmeisesti painettu vaan paikoilleen? Kärsivällistä monen päivän irroitusöljy suihkimista suosittelen ja varovaista nitkuttelua..
 
Jos on tuosta O-renkaan kohdalta hapettunut kiinni niin onnea matkaan.

Yhden tommosen irrottamiseen tarvi pillillä lämpöä ja liukuvasaralla vetämistä että lähti nousemaan.
 
Tuohon vaijerin reikään vois kokeilla sumuttaa kylmäsprayta, jos se vähän keventäisi otettaan.
 
Näköjään -07 mazda 6 ilmastointi mykistynyt nyt talven aikaan, oisko vaan syvä jäässä tai muuten jumissa :beye: Ei siis lähde kompura pyörii...
 
Kokeilin tossa kun oli nolla keliä ja ikkunat kovassa huurussa ja joku muistikuva on että ois joskus talvellakin toiminut :hmm: No pitää kattoo kevväämällä...
Jos pääset johonkin kaupan parkkihalliin missä plussaa niin siellä hyvä testata. Ei kompuran pitäisi käydä nollakelillä vaan se vaatii muutamia plus-asteita. Eli välttämättä ei siis ole mitään rikki.
 
Näköjään -07 mazda 6 ilmastointi mykistynyt nyt talven aikaan, oisko vaan syvä jäässä tai muuten jumissa :beye: Ei siis lähde kompura pyörii...
Tarkastappa rele konehuoneen puolelta, Motonetistä saa muutamalla eurolla sopivan niin ei tarvi hakea marmorilta. Itsellä tuo oli vikana, kesti jonkin aikaa paikantaa vikaa kun toisinaan toimi ja toisinaan ei..
 
Tätä kuvittelisin itsekkin kun kaikesta muusta mahdollisesta kyllä vikailmoitus tulee esiin. Jopa istuimen piuhan irttoitus virrat päällä jättää vikakoodin, jota ei voi kuitata kuin kunnon laitteilla pois. Samoin turbon joku jäähdytyspumppu antoi vikaantuessaan ilmoituksen.

Pitää varmaan käydä nuo vikakoodit merkkiliikkeessä luetuttamassa ja kysellä vähän onko heillä jotain arvailuja vian syystä. Muualla aika turha käyttä kun lukijat ei kuitenkaan saa mitään tehtyä oman kokemuksen perusteella.

Voisi myös tarkentaa vielä, että eilen oli tosiaan ainut kerta kun ongelma ilmeni pidemmän aikaa ja useammalla toistolla (30 - 110 km välillä matkaa ainakin).

Merkkihuollon sijaan suosittaisin käymään jonkun harrastajan luona. Aika monilta harrastajilta löytyy ISTA, jolla merkkiliikkeessäkin ne koodit luetaan. Samalla sitten voi vilkaista vähän live-dataa. Tämä on sitikka/pösö kone.
 
Merkkihuollon sijaan suosittaisin käymään jonkun harrastajan luona. Aika monilta harrastajilta löytyy ISTA, jolla merkkiliikkeessäkin ne koodit luetaan. Samalla sitten voi vilkaista vähän live-dataa. Tämä on sitikka/pösö kone.

Helppouden takia viety jo liikkeen pihaan odottamaan kun en autoa pariin päivään kaipaa. Sijaitsee tuossa tien toisella puolella kotoa. Pelkkä vikakoodien luku vain 30€.
 
Jos kyseessä on merkkihuolto, niin halpa on hinta koodienluvulle.
Asiaan saattaa vaikuttaa se, että auto käyny tuolla aina huollossa ja korjautuksessa oman omistushistorian ajan. Lisäksi jätin pihaan, että voivat valita ite sopivan rakosen töiden lomassa tehtäväksi.
 
Asiaan saattaa vaikuttaa se, että auto käyny tuolla aina huollossa ja korjautuksessa oman omistushistorian ajan. Lisäksi jätin pihaan, että voivat valita ite sopivan rakosen töiden lomassa tehtäväksi.

Voinee hyvin olla, että huoltohistorian ansiosta tuolla hinnalla tarjoavat. Yleensä ei kyllä tuolla hinnalla onnistu.
 
Pitipä oikein tarkistaa mitä omaan sitikkaan maksoi vikakoodien luku. 56€ oli vuonna 2018 merkkiliikeessä.

Vertaa minkä tahansa merkin viralliseen huoltoon, niin 30€ on tänäpäivänä edullinen. Tuossa oli kyseessä vielä bmw, joten hinnat nyt on yleensä korkeammat. Esim. Schmiedmann 70€ ja kyseessä ei edes ole merkkihuolto (toki bmw/miniin erikoistunut).
 
@HTK12 Yllättävän kallista puuhaa tuo lukeminen. Itse aikanaan ostin perusvikakoodinlukijan Motonetistä 40€ hintaan, pääsin melkein heti käyttämään sitä. Oli yhteen -90 luvun loppupuolen autoon (OBD2-liitin ja yhteensopiva) vikakoodia antanut. Moottori oli aikaisemmin nykinyt) ja nokka-akselin asentotunnistin oli viallinen koodin perusteella. Osan vaihdon jälkeen loppui nykimiset. Oli kyllä sen näköinenkin osa, ettei ihmekkään.
 
@HTK12 Yllättävän kallista puuhaa tuo lukeminen. Itse aikanaan ostin perusvikakoodinlukijan Motonetistä 40€ hintaan, pääsin melkein heti käyttämään sitä. Oli yhteen -90 luvun loppupuolen autoon (OBD2-liitin ja yhteensopiva) vikakoodia antanut. Moottori oli aikaisemmin nykinyt) ja nokka-akselin asentotunnistin oli viallinen koodin perusteella. Osan vaihdon jälkeen loppui nykimiset. Oli kyllä sen näköinenkin osa, ettei ihmekkään.
Virallisten softien lisenssit maksavat korjaamoille vähintään tuhansia euroja vuodessa. Ne eivät ole pelkkiä vikakoodinlukuohjelmia, vaan tarjoavat melko kattavat korjausohjeet vikoihin. Ne ovat myös ainoita jotka pääsevät kaikkiin auton yksiköihin luotettavasti kiinni. Omassa tapauksessa kyseessä oli airbag vika, jonka luotettavaan diagnosointiin luotin merkkiliikkeen osaamiseen.
Osa maksoikin sitten käytettynä melkein saman kuin tuo lukeminen :interested:
 
@HTK12 Yllättävän kallista puuhaa tuo lukeminen. Itse aikanaan ostin perusvikakoodinlukijan Motonetistä 40€ hintaan, pääsin melkein heti käyttämään sitä. Oli yhteen -90 luvun loppupuolen autoon (OBD2-liitin ja yhteensopiva) vikakoodia antanut. Moottori oli aikaisemmin nykinyt) ja nokka-akselin asentotunnistin oli viallinen koodin perusteella. Osan vaihdon jälkeen loppui nykimiset. Oli kyllä sen näköinenkin osa, ettei ihmekkään.

Esim. BMW kohdalla vuosilisenssi on 4k€ tienoilla. Noita motonetin 40€ lukijoita on turha edes verrata merkkikohtaiseen testeriin. Joo moottorivikakoodit sillä lukee. Nykyisin autoissa on vaan melkoisen monimutkaiset järjestelmät ja läheskään kaikkia ei saa luettu noilla halpistestereillä.
 
Kyllä vituttaa jakajan "levyn" takaisin laittaminen, kun on niin perkeleen tarkkaa puuhaa. Jos jakaja on paikallaan niin näkyvyys on huono, koska se ei todellakaan ole pystyssä vaan kallistetusti. Nostin sitten koko härpäkkeen pois, että saisi paremmin aseteltua, mutta eihän sitä oikein yhdellä kädellä laiteta jakajaa pidellessä. Ruuvipenkki olisi nyt kyllä kiva omistaa!
 
Citroen C5 2009 vaihdettu tänään edestä ABS sensori, samalla huomattu että viereinen johto jonka sisällä metallilanka on ruostunut aikoja sitten poikki, mikähän mahtaa olla kyseisen kaapelin funktio? Vikakoodit luettu eikä mitään selvää vaihtoehtoa löytynyt. Kyseessä siis vasemmanpuoleinen johto, oikealla ABS-sensori.

IMG-20220223-WA0002.jpg
IMG-20220223-WA0001.jpg
 
Citroen C5 2009 vaihdettu tänään edestä ABS sensori, samalla huomattu että viereinen johto jonka sisällä metallilanka on ruostunut aikoja sitten poikki, mikähän mahtaa olla kyseisen kaapelin funktio? Vikakoodit luettu eikä mitään selvää vaihtoehtoa löytynyt. Kyseessä siis vasemmanpuoleinen johto, oikealla ABS-sensori.

IMG-20220223-WA0002.jpg
IMG-20220223-WA0001.jpg
Jarrupalojen kuluneisuuden varoittimen johto.
 
Saatettu katkaista tarkoituksella. Muistaisin että joku PSA ajaja olisi noitunut näitä ja niistä syttyviä jouluvaloja mittaristossa.
 
Monesti nuo piuhat on tarkoituksella katkaistu melkeinpä jokaisen merkin autosta, johdot murtuvat liittimen juuresta tai talvella jää repii poikki ja mittaristoon syttyy jarrujen varoitusvalo.
 
Ilmeisesti painettu vaan paikoilleen? Kärsivällistä monen päivän irroitusöljy suihkimista suosittelen ja varovaista nitkuttelua..
Jos on tuosta O-renkaan kohdalta hapettunut kiinni niin onnea matkaan.

Yhden tommosen irrottamiseen tarvi pillillä lämpöä ja liukuvasaralla vetämistä että lähti nousemaan.
Tuohon vaijerin reikään vois kokeilla sumuttaa kylmäsprayta, jos se vähän keventäisi otettaan.

Irti lähti, väkivaltaahan tuo vaati...

palaa.PNG
 
Monesti nuo piuhat on tarkoituksella katkaistu melkeinpä jokaisen merkin autosta, johdot murtuvat liittimen juuresta tai talvella jää repii poikki ja mittaristoon syttyy jarrujen varoitusvalo.
En ymmärrä logiikkaa, jos johdon katkaisemisella välttää johdon katkeamisen aiheuttaman ongelman. Taitavat yleensä toimia siten perin, että johtavuuden katketessa syttyy valo. Johdon katkaisemisen lisäksi pitäisi siis langat yhdistää. Todennäköisesti lopputulos sitten näyttää joltakin muulta kuin vain katkaistulta johdolta.
 
Monesti nuo piuhat on tarkoituksella katkaistu melkeinpä jokaisen merkin autosta, johdot murtuvat liittimen juuresta tai talvella jää repii poikki ja mittaristoon syttyy jarrujen varoitusvalo.
Jään poikki repimä johto aiheuttaa varoituksen, mutta sivuleikkureilla katkaistu ei?
 
Moni ei näitä uusi ja niissä missä se katkennut sytyttää valon yhdistetään johdot jossain kohdassa.
 
Auto Audi A6 Quattro 1.8 Turbo, malli C5.

Täytyy ylätukivaren pallonivel vaihtaa vasemmalla edessä, etummainen. Löysin siihen jo ohje videonkin ja varmaan tuon videon mukaan täytyy toimia?




-Saatiin jo oikealta puolelta yksi vähän helpompi tukivarsi vaihdettua.
-Jarruletkussa oli murtuma ja rälläkällä katkaisemalla saatiin letku poistettua, että jarruputki säilyi onneksi ehjänä.
-Kolmantena joku oli asentanut toisen jarruletkun kierteelle, mutta se vika oli helppi korjata, kun pyöräytti jarrusatulan kerran ympäri.

Päästöt ja iskarit meni onneksi läpi. Ihan mukava peli tuo vanha Audi ainakin omasta mielestä. Joskus ohjelmoitu, eli ei ole aivan niin laiska kuin vakiona.

Edit:
Öljyt vaihdoin ja sain tuon Audin huoltoilmaisimenkin nollattua. Meni kyllä jollain muulla konstilla, kuin ohjeissa. Eli oikea nappi pohjaan ja vasenta nappia piti muistaakseni vetää.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuuluuko tämän otsikon alle mutta tänään hain uuden Volvoni jossa jo ekana iltana kuskinpuoleinen ajovalonpesuri jää auki. Voi olla että korjaantuu jollain voiteluspraylla. Sen sijaan kun tarkastin auton silmämääräisesti luovutushetkellä kaikki oli ihan ok mutta kun pääsin kotiin niin pysäköintitutka oli pudonnut puskurin sisään ja ei ollut toiminnassa luulin aluksi että se on vain tukossa loskasta kun tuli herja siitä mutta ei.. Noh merkkihuolto sen saa jo huomenna kuntoon ainakin toivottavasti :) sellaset kokemukset autokaupoista taas.
 
En tiedä kuuluuko tämän otsikon alle mutta tänään hain uuden Volvoni jossa jo ekana iltana kuskinpuoleinen ajovalonpesuri jää auki. Voi olla että korjaantuu jollain voiteluspraylla. Sen sijaan kun tarkastin auton silmämääräisesti luovutushetkellä kaikki oli ihan ok mutta kun pääsin kotiin niin pysäköintitutka oli pudonnut puskurin sisään ja ei ollut toiminnassa luulin aluksi että se on vain tukossa loskasta kun tuli herja siitä mutta ei.. Noh merkkihuolto sen saa jo huomenna kuntoon ainakin toivottavasti :) sellaset kokemukset autokaupoista taas.

Onko niinkuin ihan uusi kiinalainen volvo vaiko vain sulle uusi käytetty.?
 
Ihan vm 2022 V60 made in Sweden. Toimi ennen minua esittelyautona 5000km verran.

Hyvä tuuri sit jos on noinkin kauan kaikki toiminu ja sit sun ekana päivänä hajoo :btooth: Oliko loskakelit teillä päin?
 
Äsken vaan googlettelin ni vag tuotteissa tuntuu olevan yleistä että pesuri jää "jumiin". Tutka sen sijaan aika huonoa tuuria, en tiedä miksi ei autoliike moista ole huomannut. Joo loskaa kyllä ollut
 
Yhdessä autossa ihmettelin, miksei ajovalonpesurit toimineet. Selvisi, että sieltä oli muoviputken palasia ja joku oli tulpannut ajovalopesurille menevän letkun. Varmaan potuttanut, kun lasinpesunesteen kulutus.
 
Varmaan potuttanut, kun lasinpesunesteen kulutus.
Tuli tuosta mieleen Nissan foorumilta vanha juttu. Joku pappa oli kyllästynyt pesureiden vedenkulutukseen ja oli sitten päättänyt että haluaa ne pois käytöstä. Papalle ohjeistettiin että kannattaa ottaa joko sulake tai virtaliitin pumpulta irti. No pappaa ei ohjeet kiinnostanut ja meni sitten leikkaamaan johtoja poikki. Myöhemmin pappa tuli foorumille tyytyväisenä kertomaan että operaatio suoritettu ja pesurit eivät enää ruiski, mutta nyt papalla olikin uusi ongelma kun takavalot eivät toimineet ja vilkut vilkkuivat eri tahtia =maajohto poikki :rofl:
 
Auto Audi A6 Quattro 1.8 Turbo, malli C5.

Täytyy ylätukivaren pallonivel vaihtaa vasemmalla edessä, etummainen. Löysin siihen jo ohje videonkin ja varmaan tuon videon mukaan täytyy toimia?




-Saatiin jo oikealta puolelta yksi vähän helpompi tukivarsi vaihdettua.
-Jarruletkussa oli murtuma ja rälläkällä katkaisemalla saatiin letku poistettua, että jarruputki säilyi onneksi ehjänä.
-Kolmantena joku oli asentanut toisen jarruletkun kierteelle, mutta se vika oli helppi korjata, kun pyöräytti jarrusatulan kerran ympäri.

Päästöt ja iskarit meni onneksi läpi. Ihan mukava peli tuo vanha Audi ainakin omasta mielestä. Joskus ohjelmoitu, eli ei ole aivan niin laiska kuin vakiona.

Edit:
Öljyt vaihdoin ja sain tuon Audin huoltoilmaisimenkin nollattua. Meni kyllä jollain muulla konstilla, kuin ohjeissa. Eli oikea nappi pohjaan ja vasenta nappia piti muistaakseni vetää.

Suht helppo oli vaihtaa tuo tukivarsi, eli aika samoin meni kuin ohjeessa. Samalla vaivalla kannatti vaihtaa myös takimmainen ylätukivarsi.
 
Vanhassa autossa ei ole ohjaustehostinta mutta ratin kääntäminen epätavallisen raskasta. Johtuisko ohjaustangon tai iskarin(yläpään) kunnosta?
 
Heikko kääntäjä? :rofl2: Rellussa ongelma oli iskarin jousen alapään tukilevyssä, ei se koko jousi/iskari kombo päässyt toimimaan suunnitellusti. Vaihdoin ne ja auton käytös muuttui ihan täysin.
 
Tulipahan vaihdettua eilen kaverin E61 530d:hen "uusi" ( purkuautosta talteen kerätty ) perä, kun entinen oli sylkenyt öljyt pihalle kardaanin stefasta ja "kuivakäynnin" seurauksena kardaanin- ja poskilaakerit olivat loppu sekä tasauspyörästön hammasrattaista oli poistunut muutama hammas.
Piti aika helvetillistä meteliä, kun ajoin sen hallin pihasta nosturille.

Muuten tuo oli aika helppo homma, vaikka ennakkoon odotin koko päivän pituista painimista jumiutuneiden pulttien kanssa, mutta nyt hommaan meni noin 5 tuntia, kun teki rauhakseen.
Ainoat pultit, jotka vastustelivat olivat pakoputken laipassa, mutta ne oli helppo vetää rälläkällä poikki ja korvata miljoonalaatikosta poimituilla uusilla.
 
Tulipahan vaihdettua eilen kaverin E61 530d:hen "uusi" ( purkuautosta talteen kerätty ) perä, kun entinen oli sylkenyt öljyt pihalle kardaanin stefasta ja "kuivakäynnin" seurauksena kardaanin- ja poskilaakerit olivat loppu sekä tasauspyörästön hammasrattaista oli poistunut muutama hammas.
Piti aika helvetillistä meteliä, kun ajoin sen hallin pihasta nosturille.

Muuten tuo oli aika helppo homma, vaikka ennakkoon odotin koko päivän pituista painimista jumiutuneiden pulttien kanssa, mutta nyt hommaan meni noin 5 tuntia, kun teki rauhakseen.
Ainoat pultit, jotka vastustelivat olivat pakoputken laipassa, mutta ne oli helppo vetää rälläkällä poikki ja korvata miljoonalaatikosta poimituilla uusilla.

Se kun valmistautuu remontin perkelöitymiseen, niin saattaa käydä vahinko ja kaikki menee nätisti.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 019
Viestejä
4 416 631
Jäsenet
73 283
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom