Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

mikä vittu audi tt mk1:n vakionopeudensäätimessä kun tippuu pois päältä jatkuvasti. yleensä enimmäkseen alamäessä.
Näillä tiedoilla vähintään sata vaihtoehtoa, voi olla ihan mitä tahansa jarrukytkimen ja rikkinäisen vilkkuviiksen väliltä.. Vikakoodin lukuun nyt ihan ensimmäiseksi.
 
mikä vittu audi tt mk1:n vakionopeudensäätimessä kun tippuu pois päältä jatkuvasti. yleensä enimmäkseen alamäessä.

Oisko jokin ABS-sensori tiensä päässä, antaa sopivasti virheellistä signaalia niin tiputtaa vakkarin pois
 
Ei nyt varsinaisesti rikki, mutta onpahan taas hiukan siistimpi.

IMG_0867.JPEG

Tiedän, ratti on likainen. Pitää tästä sisustaa puhdistella, kunhan ehtii.
 
Löytyykö täältä turbo specialisteja :)? Harrasteauton Precision 6262 alkoi syöstä öljyä pakopuolelta oikein huolella, niin että putki oikein "sadetti" pihamaan öljyyn. Turbo pois paikaltaan ja eka huomio reilusti akselinsuuntaista välystä niin että siivet ottaa jo hieman koteloon kiinni. Merkinnät, ja turbo auki -> painepuolen kotelossa hieman jälkeä, mutta itse kompressoripyörä ei ole ottanut osumaa (huomaa kyllä että raapinut koteloa). Akselin mutteri auki ja hommat levälleen, ja kappas, itse akseli on ottanut "hieman" lämpöä: onkohan tuo ns. kaput? Sormituntumalla akselissa ei ole kulumaa laakerien kohdalla. Ja tietysti se juurisyy? Huono voitelu?

Se mikä aina pistää miettimään eli kustannukset/järkevyys: Precisioniin osia saa aika heikosti Euroopasta ja hintataso korkea. Jos tuon heittää ammattilaisille laitettavaksi (laakerointi, tasapainotus, jne ainakin 400 eur?) ja myös tuo akseli menee vaihtoon (+200eur?), niin samalla hinnalla saa kaupasta uutta esim. Holsetin HX40 superia. Niin, ja vielä Precisionin painepuolen kotelokin voi vaatia huolenpitoa...
 

Liitteet

  • shaft.jpg
    shaft.jpg
    367,9 KB · Luettu: 105
Ei välttämättä hajonnut voitelun puutteen takia. Oliko ahdin liukulaakereilla? Joskus vaatii kiristimen tulopuolelle. Tuossa tilanteessa voi painaa öljyn paineella laakeria kokoajan ja hajoaa nopeasti.

Sille on syynsä miksi esimerkiksi kampiakselin kanavat porattu aina läpi.....

Edit: En mikään spesialisti ole, mutta joskus tullut harrastettua.
 
Ei välttämättä hajonnut voitelun puutteen takia. Oliko ahdin liukulaakereilla? Joskus vaatii kiristimen tulopuolelle. Tuossa tilanteessa voi painaa öljyn paineella laakeria kokoajan ja hajoaa nopeasti.

Sille on syynsä miksi esimerkiksi kampiakselin kanavat porattu aina läpi.....

Edit: En mikään spesialisti ole, mutta joskus tullut harrastettua.
Kiristimen vai KURISTIMEN?
 
Liukulaakereillahan tämä on. En juurikaan omaa kokemusta turbojen kanssa, joten kiitos vinkeistä - varsinkin tuo öljypuolen kuristaminen täytyy pohtia läpi, turbolla nyt ei kauheasti ole ikää ja kilometrejä vaikka rankassa käytössä onkin.
 
Liukulaakereillahan tämä on. En juurikaan omaa kokemusta turbojen kanssa, joten kiitos vinkeistä - varsinkin tuo öljypuolen kuristaminen täytyy pohtia läpi, turbolla nyt ei kauheasti ole ikää ja kilometrejä vaikka rankassa käytössä onkin.

Pääasiassa lähes aina olisi hyvä olla tulopuolella kuristin, kuulalaakeriahtimissa nyt erityisesti, mutta on se muissakin usein syytä olla. Kuristin voi olla esimerkiksi siinä tuloputken liitoksen banjopultissa, tai sitten tuloletkussa kuristushelmi sisällä. Vähintään yhtä tärkeää on myös että poisto on hyvä, riittävän suuri ja oikeassa kulmassa, jos poistokulma on liian suuri (mielellään max ~10-15 astetta), ei tulopuolen kuristus pelkästään riitä sopivaan virtaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Olikin edellisestä kerrasta jo aikaa, kun on tarvinnut vagin tukivarsia laitella. Tässä ajassa on tämäkin suunnittelun kukkanen pitänyt toteuttaa ja vaihtaa olka-akseli alumiiniseen. Jumalaton työmaa irrottaa tuo kiinni hapettunut pultti. Pulttikoneella sen verran täryä ja vääntöä, että kanta poikki, sitten mutterin puolelle tavaraa väliin ja vetämään pulttia irti. Aina napsu lisää kiristystä ja toiselta puolen lekalla perään. Välillä lämpöä ja öljyä. Tuurnana joku vanha kiertokangen pultti.

Uusi pultti sitten keraamisen tahnan kanssa kasaan, niin saa ehkä irti helpommin tulevaisuudessa.
DSC_4304.JPG
DSC_4306.JPG
 



Ei ollu tääkään merkki kauaa fordin vallassa, mutta kummastippa vaan fordiumin pesää löytyy.
 
Mites tommonen x vuosia seisonut lehti imurin kaasari? Hörähti bräkleenillä eli perusasiat pitäis olla kunnossa.

Kaasarissa ja tankissa on kusen hajuista bensaa joka on varmaan ainakin 10v vanhaa, kaasarin imusukassa (kaasari tankin päällä) ja muuallakin on semmosta hyytelöä/kiteymää vanhasta bensasta. Millähän noi puhdistuu parhaiten? Ja eritoten hajottamatta mitään? Luonnollisesti kaasari tarvinnee uudet tiivisteet ja kunnolla paineilmaa jne, mutta lähinnä nuo imusiivilät mietityttää. Samaa paskaa löytyy myös tankin pohjalta.
 
Mites tommonen x vuosia seisonut lehti imurin kaasari? Hörähti bräkleenillä eli perusasiat pitäis olla kunnossa.

Kaasarissa ja tankissa on kusen hajuista bensaa joka on varmaan ainakin 10v vanhaa, kaasarin imusukassa (kaasari tankin päällä) ja muuallakin on semmosta hyytelöä/kiteymää vanhasta bensasta. Millähän noi puhdistuu parhaiten? Ja eritoten hajottamatta mitään? Luonnollisesti kaasari tarvinnee uudet tiivisteet ja kunnolla paineilmaa jne, mutta lähinnä nuo imusiivilät mietityttää. Samaa paskaa löytyy myös tankin pohjalta.
Tankin huuhtelu ja bensasuodattimen vaihto (+mahdollisessa hanassa mahdollisesti olevan sihdin puhdistus), + uudet bensat, sen jälkeen voi kokeilla, joskus jo se riittää. Usein samalla kannattaa vaihtaa myös bensaletku uuteen. Tankkia voi huljutella millä tahansa mytkyllä mitä sattuu löytymään. Kaasarin putsaukseen ei oikein muuta hyvää vehjettä ole kuin ultraäänipesuri. Pintapuolisesti sen saa sisältä muutenkin puhdistettua isommasta kuonasta, mutta ongelmaksi yleensä jää ne pienet suuttimet ja kanavat, joita ei oikein mitenkään saa ehjänä puhdistettua muuten, paineilma ei yleensä mitään auta. Kaasaria kun pesee vaikka siinä ultraäänipesurissakin tai miten tahansa, kannattaa katsoa tarkkaan millä aineella pesee tai liottelee. Kaasarit on yleensä alumiinia tai jotain vastaavaa höttövalua ja äkäisemmät pesuaineet voi syödä aika nopeasti sen kaasarin kokonaan pahaksi.. Mitähän tarkoitat imusukalla? Onko se joku verkkosuodatin, huopasuodatin, vai sellainen akvaarion ilmakiven näköinen mötti? Verkkosuodatin puhdistuu helpohkosti, se huopa tai keraaminen tms suodatin kannattaa vaihtaa uuteen, vaikka tulee sekin ultraäänellä paremmaksi.
 
Tankin huuhtelu ja bensasuodattimen vaihto (+mahdollisessa hanassa mahdollisesti olevan sihdin puhdistus), + uudet bensat, sen jälkeen voi kokeilla, joskus jo se riittää. Usein samalla kannattaa vaihtaa myös bensaletku uuteen. Tankkia voi huljutella millä tahansa mytkyllä mitä sattuu löytymään. Kaasarin putsaukseen ei oikein muuta hyvää vehjettä ole kuin ultraäänipesuri. Pintapuolisesti sen saa sisältä muutenkin puhdistettua isommasta kuonasta, mutta ongelmaksi yleensä jää ne pienet suuttimet ja kanavat, joita ei oikein mitenkään saa ehjänä puhdistettua muuten, paineilma ei yleensä mitään auta. Kaasaria kun pesee vaikka siinä ultraäänipesurissakin tai miten tahansa, kannattaa katsoa tarkkaan millä aineella pesee tai liottelee. Kaasarit on yleensä alumiinia tai jotain vastaavaa höttövalua ja äkäisemmät pesuaineet voi syödä aika nopeasti sen kaasarin kokonaan pahaksi.. Mitähän tarkoitat imusukalla? Onko se joku verkkosuodatin, huopasuodatin, vai sellainen akvaarion ilmakiven näköinen mötti? Verkkosuodatin puhdistuu helpohkosti, se huopa tai keraaminen tms suodatin kannattaa vaihtaa uuteen, vaikka tulee sekin ultraäänellä paremmaksi.
Ihan verkkosuodatin eli semmonen tikku menee kaasarin pohjasta tankkiin ja sen kautta se imee bensaa. Aika tiukassa näytti tavara istuvan siinä verkossa. Tuo on ainoa filtteri joka tuosta 5hp strattonin koneesta löytyy.

Paineilma ja verneet onpi mutta uä pesuria ei. Pitää varmaan koittaa palastella ja puhallella tota ja uitella jossain bensassa. Osaa kyllä olla vittumaista tavaraa tuo oikeasti vanha bensa, hajukin räjäyttää aivot pihalle kun kaateli löröt tankista astiaan
 
Ihan verkkosuodatin eli semmonen tikku menee kaasarin pohjasta tankkiin ja sen kautta se imee bensaa. Aika tiukassa näytti tavara istuvan siinä verkossa. Tuo on ainoa filtteri joka tuosta 5hp strattonin koneesta löytyy.

Paineilma ja verneet onpi mutta uä pesuria ei. Pitää varmaan koittaa palastella ja puhallella tota ja uitella jossain bensassa. Osaa kyllä olla vittumaista tavaraa tuo oikeasti vanha bensa, hajukin räjäyttää aivot pihalle kun kaateli löröt tankista astiaan


Ja vanhalla tutulla Brake Cleanerilla onnistuu kanssa putsailla kaasaria oikeinkin hyvin jos ei tuota ultraäänipesuria satu löytymään.
 
Jos oikein kova jannu haluaa olla, niin puretun kaasarin osineen voi jättää yöksi diisseliin/polttoöljyyn lillumaan. Sekin toimii ihan hyvin pinttyneen moskan irroittajana. Siitä sit paineilmaa ja pientä rautalankaa suuttimiin, niin pääsee naapurisopua koettelemaan pärisijällä.
 
Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
 
Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
Kun vika seuraavan kerran ilmenee niin koitappa pumpata kytkinpoljinta muutaman kerran ja kokeile onnistuuko sitten. Tuo viittaisi että järjestelmässä olisi ilmaa ja jompikumpi sylinteri falskaisi.

Edit: niin, ja tarkista kytkinnesteen taso.
 
Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
Tarkista kytkinnesteen eli todnäk jarrunesteen taso. Varsinkin jos samassa järjestelmässä, kytkimen kanava on ylempänä joten pieni vaje näkyy siinä ensin.

Jos oli vajausta niin lisää nestettä ja ilmaa järjestelmä. Ilmaus on n. 15min homma kokonaisuudessaan (keulaa ylöspäin, pohjapanssari pois, jarruilmaustyökalu kiinni nippaan ja sillä hoituu). Kytkimen luona on ilmausnippa vaihdelaatikon vieressä.

Ensityökseen veisin auton siis jollekin korjaamolle, et ne ilmaisi kytkimen, mikäli itse ei sitä halua tehdä.

Foordeissa on tuota ongelmaa randomisti focuksissa, kytkin alkaa irroittaa aina vaan pienemmällä alueella ja ihan pohjassa: varsinkin kovilla pakkasilla (-15°C ja kylmemmissä) kytkin kerää ilmaa, todnäk jokin tiiviste vuotaa. Moni on vaihdattanut kytkimen painelaakeria ja putkia mutta vika vain uusiutunut parin vuoden päästä. Itse vain ilmaan järjestelmän talvisin kun sekin riittää.
 
2024-08-28-20-46-38.jpg

Niinhän siinä kävi, että Jeeppi liikkuu taas ilman kolinoita koneesta. Pienen tyhjäkäynnin aikana nestettäkään ei näyttänyt valuvan mistään. Tuomitaan tämä koneremontti siis onnistuneeksi. Muutenkin mitä oon joutunut 4.0 litraisten Jeeppien sielunelämään nyt perehtymään, niin meille ei taida tulla enää muita autoja käyttöautoksi pihaan kuin XJ/WJ Jeeppejä. On nuo niin simppeleitä kapistuksia korjata.
2024-08-28-22-27-48.jpg

Ja siinä olisi seuraavaa projektia. Jotain mystistä jyrinää kuuluu vähän joka puolelta. Aluksi luulin että jarrut tekee sitä, mutta niiden uusiminen ei poistanut ääntä. Seuraavaksi uusin jokaisen pyöränlaakerin ja katsotaan, pääsisikö äänistä sitten eroon.
 
Opel Insignia 2010 täytyisi vaihtaa jarrusatula vasemmalle taakse, kun jarru laahaa hieman. Uusi satula löytyykin jo. Tuossa ei varmaan mitään kummempaa ole, kunhan vaihtaa vaan? Ja ilmaus. Uudet jarrupalat on myös valmiina.

Screenshot_20240828_225708_Photos~3.jpg

Muutenhan tuo on autona ihan kiva. 131hv 2.0 diesel nyt ei ole hirmu tehokas noin isoon autoon, mutta kulutus pitäisi olla aika pieni. Ohjaus on minusta aika tunnokas. Paku ja takapenkit on pois. Vähän saisikin äänieristää sitä konttia, kun muuten on hiljainen auto.
 
Opel Insignia 2010 täytyisi vaihtaa jarrusatula vasemmalle taakse, kun jarru laahaa hieman. Uusi satula löytyykin jo. Tuossa ei varmaan mitään kummempaa ole, kunhan vaihtaa vaan? Ja ilmaus. Uudet jarrupalat on myös valmiina.

Screenshot_20240828_225708_Photos~3.jpg

Muutenhan tuo on autona ihan kiva. 131hv 2.0 diesel nyt ei ole hirmu tehokas noin isoon autoon, mutta kulutus pitäisi olla aika pieni. Ohjaus on minusta aika tunnokas. Paku ja takapenkit on pois. Vähän saisikin äänieristää sitä konttia, kun muuten on hiljainen auto.

No jos toisella puolella vielä alkuperäinen niin vaihda nyt hyvä mies se samalla. Menee samalla ilmauksella molemmat puolet eikä tarvitse tehdä vuoden kuluttua uudestaan.
 
Opel Insignia 2010 täytyisi vaihtaa jarrusatula vasemmalle taakse, kun jarru laahaa hieman. Uusi satula löytyykin jo. Tuossa ei varmaan mitään kummempaa ole, kunhan vaihtaa vaan? Ja ilmaus. Uudet jarrupalat on myös valmiina.

Screenshot_20240828_225708_Photos~3.jpg

Muutenhan tuo on autona ihan kiva. 131hv 2.0 diesel nyt ei ole hirmu tehokas noin isoon autoon, mutta kulutus pitäisi olla aika pieni. Ohjaus on minusta aika tunnokas. Paku ja takapenkit on pois. Vähän saisikin äänieristää sitä konttia, kun muuten on hiljainen auto.

Samalla putsailee ja rasvailee liukutapit sekä tarkistaa niiden suojakumien kunnon.
Menee käytännössä samoilla töillä ja aiheellista tehdä ellei ole pitkään aikaan koskettu.
Jumittavat liukutapiktin voi saada aikaan pientä laahaamista ja etenkin palojen epätasaista kulumista.
 
Ensityökseen veisin auton siis jollekin korjaamolle, et ne ilmaisi kytkimen, mikäli itse ei sitä halua tehdä.

Moni on vaihdattanut kytkimen painelaakeria ja putkia mutta vika vain uusiutunut parin vuoden päästä. Itse vain ilmaan järjestelmän talvisin kun sekin riittää.
Kiitos vinkistä. Varasin ajan huoltoon, ilmaavat ja selvittelevät oliko vika siinä.

Tarkemmin kun pohdin niin ongelma taisi ilmetä melko äkillisesti viime vuosihuollon jälkeen. Siinä huollossa jarrunesteet vaihdettiin.
 
Samalla putsailee ja rasvailee liukutapit sekä tarkistaa niiden suojakumien kunnon.
Menee käytännössä samoilla töillä ja aiheellista tehdä ellei ole pitkään aikaan koskettu.
Jumittavat liukutapiktin voi saada aikaan pientä laahaamista ja etenkin palojen epätasaista kulumista.
Alempi liukutappi olikin jumissa jonkun verran. Molemmat öljyttiin. Suojakumit oli ehjät.

No jos toisella puolella vielä alkuperäinen niin vaihda nyt hyvä mies se samalla. Menee samalla ilmauksella molemmat puolet eikä tarvitse tehdä vuoden kuluttua uudestaan.
Jarrusatula tuli auton mukana vain vasemmalle taakse, sekä joka pyörään jarrupalat. Ei ehtinyt käydä hakemassa toista jarrusatulaa taakse. Oikea puoli toimii vielä täydellisesti, eli ei lämpeä jarrulevy.

Ainakin tuohon Opel Insigniaan oli tosi helppo vaihtaa jarrusatula. Myös ilmaus sujui kaksistaan täysin ongelmitta. Toimii.


----
Oli myös korjauskehotus iskarien (alapään) pulteista. Kolisi kuopissa tosi selvästi. Täytyi ensin vähän löysätä pultteja, laittaa öljyä ja kiristää uudelleen kunnolla kiinni. Ei kolise enää :) :thumbsup:

Siitä laahaavasta vasemmasta takajarrusta ei kumma kyllä ollut tullut korjauskehotusta, vaikka levy lämpeni tosi kuumaksi ajossa.

Takajouset kun oli ollut molemmat poikki, niin Opeliin oli vaihdettu uudet iskarit ja jouset taakse. Oli vaan remppa jäänyt vähän kesken, kun pultit oli alapäästä löysällä.

Vielä täytyy ostaa jostain takaluukun "mikrokytkin", joka on tällä hetkellä rikki.
 
Alempi liukutappi olikin jumissa jonkun verran. Molemmat öljyttiin. Suojakumit oli ehjät.


Jarrusatula tuli auton mukana vain vasemmalle taakse, sekä joka pyörään jarrupalat. Ei ehtinyt käydä hakemassa toista jarrusatulaa taakse. Oikea puoli toimii vielä täydellisesti, eli ei lämpeä jarrulevy.

Ainakin tuohon Opel Insigniaan oli tosi helppo vaihtaa jarrusatula. Myös ilmaus sujui kaksistaan täysin ongelmitta. Toimii.


----
Oli myös korjauskehotus iskarien (alapään) pulteista. Kolisi kuopissa tosi selvästi. Täytyi ensin vähän löysätä pultteja, laittaa öljyä ja kiristää uudelleen kunnolla kiinni. Ei kolise enää :) :thumbsup:

Siitä laahaavasta vasemmasta takajarrusta ei kumma kyllä ollut tullut korjauskehotusta, vaikka levy lämpeni tosi kuumaksi ajossa.

Takajouset kun oli ollut molemmat poikki, niin Opeliin oli vaihdettu uudet iskarit ja jouset taakse. Oli vaan remppa jäänyt vähän kesken, kun pultit oli alapäästä löysällä.

Vielä täytyy ostaa jostain takaluukun "mikrokytkin", joka on tällä hetkellä rikki.
Öljy ei ole ehkä se paras aine kumiosien kanssa käytettäväksi mutta jokainen tyylillään...
 
Mikä on halvin tapa saada koodattua uusi ruiskutussuutin vag cayc 1.6tdi dieselmoottoriin(muu kuin palkata joku paikallinen vcds omistaja)?

Ei varmaan nuo perus halvat testerit osaa tehdä sitä vai osaako?

ObdElevenin hankintaa voisi miettiä kun tuo uusi nextgen maksaa vain 59€(toki tiettyihin juttuihin vaaditaan krediittejä) mutta valmistajan sivuilta ei suoraan löytynyt tietoa, että onnistuuko perusversiolla vai vaatiiko kalliimman tilauksen.
 
Mikä on halvin tapa saada koodattua uusi ruiskutussuutin vag cayc 1.6tdi dieselmoottoriin(muu kuin palkata joku paikallinen vcds omistaja)?

Ei varmaan nuo perus halvat testerit osaa tehdä sitä vai osaako?

ObdElevenin hankintaa voisi miettiä kun tuo uusi nextgen maksaa vain 59€(toki tiettyihin juttuihin vaaditaan krediittejä) mutta valmistajan sivuilta ei suoraan löytynyt tietoa, että onnistuuko perusversiolla vai vaatiiko kalliimman tilauksen.

kiinasta vcds (melkein aito tuote, vanha versio)
 
Mitä ainetta sinne kuuluu muuten laittaa? Siis jarrujen liukutappeihin. Meni vahingossa väärin.
Sinne(kin) löytyy ihan omat aineensa, jarrurasva/liukutappirasva. Nuo ovat nimenomaan tarkoitettu kumiosien kanssa käytettäviksi. Toki jos on ranetus tai myyntifiksi kyseessä niin sitten nämä perinteiset vaseliinit, öljyt ja kuparitahnat toimivat aikansa ja siirtävät sitten ongelmat hieman tuonnemmaksi tulevaisuuteen.
 
Sinne(kin) löytyy ihan omat aineensa, jarrurasva/liukutappirasva. Nuo ovat nimenomaan tarkoitettu kumiosien kanssa käytettäviksi. Toki jos on ranetus tai myyntifiksi kyseessä niin sitten nämä perinteiset vaseliinit, öljyt ja kuparitahnat toimivat aikansa ja siirtävät sitten ongelmat hieman tuonnemmaksi tulevaisuuteen.
Tuo voisi olla oikea. Voisi toki vielä avata ja saisi korjattua tuon virheen.

 
Tarviiko nämä edelleen jonkun "burner"läppärin? Jossa ei nettiä jne.

Ja koska piraattisofta, niin työläppäriin näitä ei asennella.

Ei ne välttämättä aina "tarvitse", vaihtoehtoja on paljon muitakin, mm palomuurista estää netin sovelluskohtaisesti, virtuaalikoneet jne.
Käytännössä on kuitenkin paljon helpompaa vaan hommata se ihan dedikoitu vanha läppäri pelkästään sitä käyttöä varten. Monikin (diagnoosi)softa vaatii myös jonkun ikivanhan windows asennuksen, tai on muuten kriittinen jostakin tietystä ajuri/ohjelmistoversiosta.
 
Tuo voisi olla oikea. Voisi toki vielä avata ja saisi korjattua tuon virheen.

Esimerkiksi tuo käy. Toki se öljykin siellä voitelee mutta on mahdollista että se turvottaa/haurastuttaa kumiosia ajan myötä. Joissakin liukutapeissa on toiseen tappiin laitettu kuminen "prikka" jonka tarkoitus on vaimentaa mahdollista satulan kolinaa poistaen välystä tapin ja satulan välillä ja jos tuo prikka turpoaa soveltumattomien voiteluaineiden käytön takia niin saattaa jumitella satulan liikettä.
 
Esimerkiksi tuo käy. Toki se öljykin siellä voitelee mutta on mahdollista että se turvottaa/haurastuttaa kumiosia ajan myötä. Joissakin liukutapeissa on toiseen tappiin laitettu kuminen "prikka" jonka tarkoitus on vaimentaa mahdollista satulan kolinaa poistaen välystä tapin ja satulan välillä ja jos tuo prikka turpoaa soveltumattomien voiteluaineiden käytön takia niin saattaa jumitella satulan liikettä.
Ei ollut tuossa Opel Insigniaassa kumista "prikkaa". Täytyypä ostaa tuota oikeaa ainetta.


Minusta Aika hyvän ja laadukkaan auton sai 1550 eurolla. Nyt kun ei kuulu mitään kolinoita ja jarrut toimii. No käsijarrukahva nousee aika ylös, mutta juuri leimattu Opel, niin kai se sitten vielä on sallituissa rajoissa. Auto vaatii kyllä vielä ainakin pesua ja pölyjen pyyhkimistä sisältä. Paku, niin diesel vero taisi olla hieman alle 260€ vuodessa. Henkilöautona vero olisi kai noin 650€.
 
Helpompi pyytää joku apuun jolla on jo vcds.

Joo, tiedän. Yhdellä tutulla on kyllä VCDS mutta eri paikkakunnalla. Ja toisella aikoinaan ostettu "ikuinen" obdeleven. Mutta kun nyt tämä ropaaminen on eskaloitunut, niin voin kyllä tukea softakehittäjiä omalta osaltani hankkimalla jonkun hyödyllisen palikan.

Siksi suhtaudun penseästi piraattisoftiin ja mielummin sitten pyydän kaveria avuksi kuin piratoin.
 
Mikä on halvin tapa saada koodattua uusi ruiskutussuutin vag cayc 1.6tdi dieselmoottoriin(muu kuin palkata joku paikallinen vcds omistaja)?

Ei varmaan nuo perus halvat testerit osaa tehdä sitä vai osaako?

ObdElevenin hankintaa voisi miettiä kun tuo uusi nextgen maksaa vain 59€(toki tiettyihin juttuihin vaaditaan krediittejä) mutta valmistajan sivuilta ei suoraan löytynyt tietoa, että onnistuuko perusversiolla vai vaatiiko kalliimman tilauksen.

Autojerryyn kysely asian tiimoilta.
 
TDI suutinten vuotavien kuparitiivisteiden vaihto työn alla.
Onko brake cleaner paras mömmö pehmentämään karstat sieltä kolon tiivistepinnalta?
Putkiharjasetti löytyy jo.
 
TDI suutinten vuotavien kuparitiivisteiden vaihto työn alla.
Onko brake cleaner paras mömmö pehmentämään karstat sieltä kolon tiivistepinnalta?
Putkiharjasetti löytyy jo.

Eiköhän silläkin lähde, vielä parempi voisi olla EGR:n / imusarjan puhdistukseen tarkoitettu tökötti.
 
Muutenkin mitä oon joutunut 4.0 litraisten Jeeppien sielunelämään nyt perehtymään, niin meille ei taida tulla enää muita autoja käyttöautoksi pihaan kuin XJ/WJ Jeeppejä. On nuo niin simppeleitä kapistuksia korjata.
Tuntuu nuilla vanhoilla kunnon jenkkimoottoreilla olevan hyviä pelejä. Tuo meikäläisen crd taas on niin kauhea sätöstys, että ei tunnu pysyvän viikkoa kasassa. :rofl:


Onko brake cleaner paras mömmö pehmentämään karstat sieltä kolon tiivistepinnalta?
Ei halvinta, mutta parasta kysyttiin. ;) Kentillä on tuohon hommaan tehty tökötti.
 
Myös työntömitta karkean liinan kanssa menee melko täydellisesti sinne koloon, sillä pyöräyttelee puhtaaksi jos ei ole pahasti kuopilla tai pikeentynyt.
 
Kiitos vinkeistä.
Lähden alkuun koittamaan carb & egr cleanerillä.
Jos alkaa alkaa mennä hermo haen motonetistä kalvainsetin.
Ja sen jälkeen vaihtamaan seuraavaan kulkineeseen vetoniveltä...
 
Vauhdissa oikealle kääntyessä kuuluu jyrinää takaa. Lienee 90%:n todennäköisyydellä vasemman takapyörän laakeri? Katsastuksessa eilen ei keksinyt muuta potentiaalista vikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 050
Viestejä
4 500 026
Jäsenet
74 324
Uusin jäsen
Nallee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom