Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
Tarkista kytkinnesteen eli todnäk jarrunesteen taso. Varsinkin jos samassa järjestelmässä, kytkimen kanava on ylempänä joten pieni vaje näkyy siinä ensin.

Jos oli vajausta niin lisää nestettä ja ilmaa järjestelmä. Ilmaus on n. 15min homma kokonaisuudessaan (keulaa ylöspäin, pohjapanssari pois, jarruilmaustyökalu kiinni nippaan ja sillä hoituu). Kytkimen luona on ilmausnippa vaihdelaatikon vieressä.

Ensityökseen veisin auton siis jollekin korjaamolle, et ne ilmaisi kytkimen, mikäli itse ei sitä halua tehdä.

Foordeissa on tuota ongelmaa randomisti focuksissa, kytkin alkaa irroittaa aina vaan pienemmällä alueella ja ihan pohjassa: varsinkin kovilla pakkasilla (-15°C ja kylmemmissä) kytkin kerää ilmaa, todnäk jokin tiiviste vuotaa. Moni on vaihdattanut kytkimen painelaakeria ja putkia mutta vika vain uusiutunut parin vuoden päästä. Itse vain ilmaan järjestelmän talvisin kun sekin riittää.
 
2024-08-28-20-46-38.jpg

Niinhän siinä kävi, että Jeeppi liikkuu taas ilman kolinoita koneesta. Pienen tyhjäkäynnin aikana nestettäkään ei näyttänyt valuvan mistään. Tuomitaan tämä koneremontti siis onnistuneeksi. Muutenkin mitä oon joutunut 4.0 litraisten Jeeppien sielunelämään nyt perehtymään, niin meille ei taida tulla enää muita autoja käyttöautoksi pihaan kuin XJ/WJ Jeeppejä. On nuo niin simppeleitä kapistuksia korjata.
2024-08-28-22-27-48.jpg

Ja siinä olisi seuraavaa projektia. Jotain mystistä jyrinää kuuluu vähän joka puolelta. Aluksi luulin että jarrut tekee sitä, mutta niiden uusiminen ei poistanut ääntä. Seuraavaksi uusin jokaisen pyöränlaakerin ja katsotaan, pääsisikö äänistä sitten eroon.
 
Opel Insignia 2010 täytyisi vaihtaa jarrusatula vasemmalle taakse, kun jarru laahaa hieman. Uusi satula löytyykin jo. Tuossa ei varmaan mitään kummempaa ole, kunhan vaihtaa vaan? Ja ilmaus. Uudet jarrupalat on myös valmiina.

Screenshot_20240828_225708_Photos~3.jpg

Muutenhan tuo on autona ihan kiva. 131hv 2.0 diesel nyt ei ole hirmu tehokas noin isoon autoon, mutta kulutus pitäisi olla aika pieni. Ohjaus on minusta aika tunnokas. Paku ja takapenkit on pois. Vähän saisikin äänieristää sitä konttia, kun muuten on hiljainen auto.
 
Opel Insignia 2010 täytyisi vaihtaa jarrusatula vasemmalle taakse, kun jarru laahaa hieman. Uusi satula löytyykin jo. Tuossa ei varmaan mitään kummempaa ole, kunhan vaihtaa vaan? Ja ilmaus. Uudet jarrupalat on myös valmiina.

Screenshot_20240828_225708_Photos~3.jpg

Muutenhan tuo on autona ihan kiva. 131hv 2.0 diesel nyt ei ole hirmu tehokas noin isoon autoon, mutta kulutus pitäisi olla aika pieni. Ohjaus on minusta aika tunnokas. Paku ja takapenkit on pois. Vähän saisikin äänieristää sitä konttia, kun muuten on hiljainen auto.

No jos toisella puolella vielä alkuperäinen niin vaihda nyt hyvä mies se samalla. Menee samalla ilmauksella molemmat puolet eikä tarvitse tehdä vuoden kuluttua uudestaan.
 
Opel Insignia 2010 täytyisi vaihtaa jarrusatula vasemmalle taakse, kun jarru laahaa hieman. Uusi satula löytyykin jo. Tuossa ei varmaan mitään kummempaa ole, kunhan vaihtaa vaan? Ja ilmaus. Uudet jarrupalat on myös valmiina.

Screenshot_20240828_225708_Photos~3.jpg

Muutenhan tuo on autona ihan kiva. 131hv 2.0 diesel nyt ei ole hirmu tehokas noin isoon autoon, mutta kulutus pitäisi olla aika pieni. Ohjaus on minusta aika tunnokas. Paku ja takapenkit on pois. Vähän saisikin äänieristää sitä konttia, kun muuten on hiljainen auto.

Samalla putsailee ja rasvailee liukutapit sekä tarkistaa niiden suojakumien kunnon.
Menee käytännössä samoilla töillä ja aiheellista tehdä ellei ole pitkään aikaan koskettu.
Jumittavat liukutapiktin voi saada aikaan pientä laahaamista ja etenkin palojen epätasaista kulumista.
 
Ensityökseen veisin auton siis jollekin korjaamolle, et ne ilmaisi kytkimen, mikäli itse ei sitä halua tehdä.

Moni on vaihdattanut kytkimen painelaakeria ja putkia mutta vika vain uusiutunut parin vuoden päästä. Itse vain ilmaan järjestelmän talvisin kun sekin riittää.
Kiitos vinkistä. Varasin ajan huoltoon, ilmaavat ja selvittelevät oliko vika siinä.

Tarkemmin kun pohdin niin ongelma taisi ilmetä melko äkillisesti viime vuosihuollon jälkeen. Siinä huollossa jarrunesteet vaihdettiin.
 
Samalla putsailee ja rasvailee liukutapit sekä tarkistaa niiden suojakumien kunnon.
Menee käytännössä samoilla töillä ja aiheellista tehdä ellei ole pitkään aikaan koskettu.
Jumittavat liukutapiktin voi saada aikaan pientä laahaamista ja etenkin palojen epätasaista kulumista.
Alempi liukutappi olikin jumissa jonkun verran. Molemmat öljyttiin. Suojakumit oli ehjät.

No jos toisella puolella vielä alkuperäinen niin vaihda nyt hyvä mies se samalla. Menee samalla ilmauksella molemmat puolet eikä tarvitse tehdä vuoden kuluttua uudestaan.
Jarrusatula tuli auton mukana vain vasemmalle taakse, sekä joka pyörään jarrupalat. Ei ehtinyt käydä hakemassa toista jarrusatulaa taakse. Oikea puoli toimii vielä täydellisesti, eli ei lämpeä jarrulevy.

Ainakin tuohon Opel Insigniaan oli tosi helppo vaihtaa jarrusatula. Myös ilmaus sujui kaksistaan täysin ongelmitta. Toimii.


----
Oli myös korjauskehotus iskarien (alapään) pulteista. Kolisi kuopissa tosi selvästi. Täytyi ensin vähän löysätä pultteja, laittaa öljyä ja kiristää uudelleen kunnolla kiinni. Ei kolise enää :) :thumbsup:

Siitä laahaavasta vasemmasta takajarrusta ei kumma kyllä ollut tullut korjauskehotusta, vaikka levy lämpeni tosi kuumaksi ajossa.

Takajouset kun oli ollut molemmat poikki, niin Opeliin oli vaihdettu uudet iskarit ja jouset taakse. Oli vaan remppa jäänyt vähän kesken, kun pultit oli alapäästä löysällä.

Vielä täytyy ostaa jostain takaluukun "mikrokytkin", joka on tällä hetkellä rikki.
 
Alempi liukutappi olikin jumissa jonkun verran. Molemmat öljyttiin. Suojakumit oli ehjät.


Jarrusatula tuli auton mukana vain vasemmalle taakse, sekä joka pyörään jarrupalat. Ei ehtinyt käydä hakemassa toista jarrusatulaa taakse. Oikea puoli toimii vielä täydellisesti, eli ei lämpeä jarrulevy.

Ainakin tuohon Opel Insigniaan oli tosi helppo vaihtaa jarrusatula. Myös ilmaus sujui kaksistaan täysin ongelmitta. Toimii.


----
Oli myös korjauskehotus iskarien (alapään) pulteista. Kolisi kuopissa tosi selvästi. Täytyi ensin vähän löysätä pultteja, laittaa öljyä ja kiristää uudelleen kunnolla kiinni. Ei kolise enää :) :thumbsup:

Siitä laahaavasta vasemmasta takajarrusta ei kumma kyllä ollut tullut korjauskehotusta, vaikka levy lämpeni tosi kuumaksi ajossa.

Takajouset kun oli ollut molemmat poikki, niin Opeliin oli vaihdettu uudet iskarit ja jouset taakse. Oli vaan remppa jäänyt vähän kesken, kun pultit oli alapäästä löysällä.

Vielä täytyy ostaa jostain takaluukun "mikrokytkin", joka on tällä hetkellä rikki.
Öljy ei ole ehkä se paras aine kumiosien kanssa käytettäväksi mutta jokainen tyylillään...
 
Mikä on halvin tapa saada koodattua uusi ruiskutussuutin vag cayc 1.6tdi dieselmoottoriin(muu kuin palkata joku paikallinen vcds omistaja)?

Ei varmaan nuo perus halvat testerit osaa tehdä sitä vai osaako?

ObdElevenin hankintaa voisi miettiä kun tuo uusi nextgen maksaa vain 59€(toki tiettyihin juttuihin vaaditaan krediittejä) mutta valmistajan sivuilta ei suoraan löytynyt tietoa, että onnistuuko perusversiolla vai vaatiiko kalliimman tilauksen.
 
Mikä on halvin tapa saada koodattua uusi ruiskutussuutin vag cayc 1.6tdi dieselmoottoriin(muu kuin palkata joku paikallinen vcds omistaja)?

Ei varmaan nuo perus halvat testerit osaa tehdä sitä vai osaako?

ObdElevenin hankintaa voisi miettiä kun tuo uusi nextgen maksaa vain 59€(toki tiettyihin juttuihin vaaditaan krediittejä) mutta valmistajan sivuilta ei suoraan löytynyt tietoa, että onnistuuko perusversiolla vai vaatiiko kalliimman tilauksen.

kiinasta vcds (melkein aito tuote, vanha versio)
 
Mitä ainetta sinne kuuluu muuten laittaa? Siis jarrujen liukutappeihin. Meni vahingossa väärin.
Sinne(kin) löytyy ihan omat aineensa, jarrurasva/liukutappirasva. Nuo ovat nimenomaan tarkoitettu kumiosien kanssa käytettäviksi. Toki jos on ranetus tai myyntifiksi kyseessä niin sitten nämä perinteiset vaseliinit, öljyt ja kuparitahnat toimivat aikansa ja siirtävät sitten ongelmat hieman tuonnemmaksi tulevaisuuteen.
 
Sinne(kin) löytyy ihan omat aineensa, jarrurasva/liukutappirasva. Nuo ovat nimenomaan tarkoitettu kumiosien kanssa käytettäviksi. Toki jos on ranetus tai myyntifiksi kyseessä niin sitten nämä perinteiset vaseliinit, öljyt ja kuparitahnat toimivat aikansa ja siirtävät sitten ongelmat hieman tuonnemmaksi tulevaisuuteen.
Tuo voisi olla oikea. Voisi toki vielä avata ja saisi korjattua tuon virheen.

 
Tarviiko nämä edelleen jonkun "burner"läppärin? Jossa ei nettiä jne.

Ja koska piraattisofta, niin työläppäriin näitä ei asennella.

Ei ne välttämättä aina "tarvitse", vaihtoehtoja on paljon muitakin, mm palomuurista estää netin sovelluskohtaisesti, virtuaalikoneet jne.
Käytännössä on kuitenkin paljon helpompaa vaan hommata se ihan dedikoitu vanha läppäri pelkästään sitä käyttöä varten. Monikin (diagnoosi)softa vaatii myös jonkun ikivanhan windows asennuksen, tai on muuten kriittinen jostakin tietystä ajuri/ohjelmistoversiosta.
 
Tuo voisi olla oikea. Voisi toki vielä avata ja saisi korjattua tuon virheen.

Esimerkiksi tuo käy. Toki se öljykin siellä voitelee mutta on mahdollista että se turvottaa/haurastuttaa kumiosia ajan myötä. Joissakin liukutapeissa on toiseen tappiin laitettu kuminen "prikka" jonka tarkoitus on vaimentaa mahdollista satulan kolinaa poistaen välystä tapin ja satulan välillä ja jos tuo prikka turpoaa soveltumattomien voiteluaineiden käytön takia niin saattaa jumitella satulan liikettä.
 
Esimerkiksi tuo käy. Toki se öljykin siellä voitelee mutta on mahdollista että se turvottaa/haurastuttaa kumiosia ajan myötä. Joissakin liukutapeissa on toiseen tappiin laitettu kuminen "prikka" jonka tarkoitus on vaimentaa mahdollista satulan kolinaa poistaen välystä tapin ja satulan välillä ja jos tuo prikka turpoaa soveltumattomien voiteluaineiden käytön takia niin saattaa jumitella satulan liikettä.
Ei ollut tuossa Opel Insigniaassa kumista "prikkaa". Täytyypä ostaa tuota oikeaa ainetta.


Minusta Aika hyvän ja laadukkaan auton sai 1550 eurolla. Nyt kun ei kuulu mitään kolinoita ja jarrut toimii. No käsijarrukahva nousee aika ylös, mutta juuri leimattu Opel, niin kai se sitten vielä on sallituissa rajoissa. Auto vaatii kyllä vielä ainakin pesua ja pölyjen pyyhkimistä sisältä. Paku, niin diesel vero taisi olla hieman alle 260€ vuodessa. Henkilöautona vero olisi kai noin 650€.
 
Helpompi pyytää joku apuun jolla on jo vcds.

Joo, tiedän. Yhdellä tutulla on kyllä VCDS mutta eri paikkakunnalla. Ja toisella aikoinaan ostettu "ikuinen" obdeleven. Mutta kun nyt tämä ropaaminen on eskaloitunut, niin voin kyllä tukea softakehittäjiä omalta osaltani hankkimalla jonkun hyödyllisen palikan.

Siksi suhtaudun penseästi piraattisoftiin ja mielummin sitten pyydän kaveria avuksi kuin piratoin.
 
Mikä on halvin tapa saada koodattua uusi ruiskutussuutin vag cayc 1.6tdi dieselmoottoriin(muu kuin palkata joku paikallinen vcds omistaja)?

Ei varmaan nuo perus halvat testerit osaa tehdä sitä vai osaako?

ObdElevenin hankintaa voisi miettiä kun tuo uusi nextgen maksaa vain 59€(toki tiettyihin juttuihin vaaditaan krediittejä) mutta valmistajan sivuilta ei suoraan löytynyt tietoa, että onnistuuko perusversiolla vai vaatiiko kalliimman tilauksen.

Autojerryyn kysely asian tiimoilta.
 
TDI suutinten vuotavien kuparitiivisteiden vaihto työn alla.
Onko brake cleaner paras mömmö pehmentämään karstat sieltä kolon tiivistepinnalta?
Putkiharjasetti löytyy jo.
 
TDI suutinten vuotavien kuparitiivisteiden vaihto työn alla.
Onko brake cleaner paras mömmö pehmentämään karstat sieltä kolon tiivistepinnalta?
Putkiharjasetti löytyy jo.

Eiköhän silläkin lähde, vielä parempi voisi olla EGR:n / imusarjan puhdistukseen tarkoitettu tökötti.
 
Muutenkin mitä oon joutunut 4.0 litraisten Jeeppien sielunelämään nyt perehtymään, niin meille ei taida tulla enää muita autoja käyttöautoksi pihaan kuin XJ/WJ Jeeppejä. On nuo niin simppeleitä kapistuksia korjata.
Tuntuu nuilla vanhoilla kunnon jenkkimoottoreilla olevan hyviä pelejä. Tuo meikäläisen crd taas on niin kauhea sätöstys, että ei tunnu pysyvän viikkoa kasassa. :rofl:


Onko brake cleaner paras mömmö pehmentämään karstat sieltä kolon tiivistepinnalta?
Ei halvinta, mutta parasta kysyttiin. ;) Kentillä on tuohon hommaan tehty tökötti.
 
Myös työntömitta karkean liinan kanssa menee melko täydellisesti sinne koloon, sillä pyöräyttelee puhtaaksi jos ei ole pahasti kuopilla tai pikeentynyt.
 
Kiitos vinkeistä.
Lähden alkuun koittamaan carb & egr cleanerillä.
Jos alkaa alkaa mennä hermo haen motonetistä kalvainsetin.
Ja sen jälkeen vaihtamaan seuraavaan kulkineeseen vetoniveltä...
 
Vauhdissa oikealle kääntyessä kuuluu jyrinää takaa. Lienee 90%:n todennäköisyydellä vasemman takapyörän laakeri? Katsastuksessa eilen ei keksinyt muuta potentiaalista vikaa.
 
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
 
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
 
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.
 
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.

Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
 
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
Pystyykö vaihelaatikkoa resetoimaan?
 
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
 
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.

Liikkuuko käsijarruvaijerit?
 
Kiitos vinkeistä.
Lähden alkuun koittamaan carb & egr cleanerillä.
Jos alkaa alkaa mennä hermo haen motonetistä kalvainsetin.
Ja sen jälkeen vaihtamaan seuraavaan kulkineeseen vetoniveltä...

Missä päin suomea? Jos tre, niin juuri ostin motonetistä kalvainsarjan ja saa lainata pientä korvausta vastaan esim. viikonlopun tms
 
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Oletko ihan varma että on sama pumppu? Samasta säiliöstä ja saman sulakkeen takaa voi kyllä tulla, mutta en ole ikinä nähnyt autoa, jossa vesiletku olisi haaroitettu samalta pumpulta, että ruuttaa edessä ja takana aina samaan aikaan. Kaikkihan on tietysti mahdollista.
Ei se silti sinänsä asiaa muuta, tulppa, esimerkiksi pultti letkuun ja klemmarilla kiinni. Olen itse aina tulpannut letkun siitä mahdollisimman läheltä moottorin/säiliön luota, niin ei sitten jää potentiaalista vuotavaa letkua/tulppaa ainakaan mihinkään katon tai takaluukun sisälle.
Jos takapyyhin on hajonnut, yleensä kyllä olen jättänyt sen paikoilleen tekemättä mitään pyyhkimen poistoa tai tulppausta ensinkään, se peitetulppa vähän jakaa mielipiteitä, ei se kaikkiin autoin sovi lookkiin.
 
Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
 
Liikkuuko käsijarruvaijerit?
Kaikki tosiaan liikkuu ihan normaalisti, myös satulan vipu. Se ei vain tunnu liikuttavan mäntää ollenkaan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
Satulan sisällähän on kierretanko, jonka kierteet ovat todennäköisesti mennyttä kalua. Itselleni ei ainakaan tule mitään muuta mieleen. Uutta satulaa siis tilaamaan, vaikkei kyllä yhtään kiinnostaisi tuon vehkeen kanssa enää pelata.

Ps. Parin kuukauden seisotus sai aikaan myös sen, että startin solenoidi oli entistä kamaa. Itse startti toimi hyvin, mutta solenoidin tyypistä ei ollut varmuutta, niin pakkohan se oli vaihtaa koko helevetin startti. En olisi uskonut, että kesäkelillä seisotus on autolle noin rankkaa puuhaa. Erityisesti nämä takajarrujen jumitukset ihmetyttävät, kun levyissäkään ei ollut pintaruostetta kummempaa.

Edit: Kävin vielä kerran pyörittämässä männän uudelleen sisään, otin vivun irti ja pyörittelin pihtien kanssa sitä vähän reilummin. Paikallaan ollessaan tuolla kikalla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, mutta lenkin aikana käsijarrun vaste terävöityi selkeästi ja puolto katosi. Kotipihalla tunkkasin vielä puolen ylös ja varmistin havainnon todeksi. Käkkäri siis toimii. Nyt siis äkkiä katsastukseen ja värkki nettiautoon myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Screenshot_20240831_055105_Opera.jpg
 
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.

Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.
 
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Screenshot_20240831_055105_Opera.jpg
Jos jollain muulla on myös Opel Insignia käytössä, niin kannattaa tarkistaa Opelin sivuilta tieto tuosta takaisinkutsukampanjasta!

Screenshot_20240831_112230_Opera.jpg
 
Alkoihan tuo Audin peruutustutka toimimaan! Ostin alkukesästä Audi A6:n vuosimalli 2006. Siinä oli anturit puskurissa, mutta peruutustutka ei toiminut. VCDS antoi koodit kolmesta anturista, kaiuttimesta ja vetokoukun ohjainmoduulista.
Nämä kaikki kun vahtoi niin alkoi peruutustutka toimimaan :) Aika arpomista olisi ollut ilman VCDS:ää. Tämän lisäksi vaihdoin vetokoukun pistokkeen kun se näytti siltä että se on parhaat päivät jo nähnyt. Nyt toimii toivottavasti vetokoukun sähkötkin. Boksi oli selvästi kärähtänyt. Jaegerilta jopa vastasivat kun kysyin vastaavaa boksia, vanhaa oli hieman hankala löytää vaikka löysin yhden Ovokolta joka nyt toimii. Tiedoksi että 52011503 moduulin korvausosa on 52019603_R.
 
Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.

Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.
 
Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.

Mikä tahansa riittävästi virtaa kestävä kelpaa. Ihan perstuntumalla heittäisin, että tuollainen pesurin pumppu ottaa muutaman ampeerin, joten joku ~8-10 A kestoinen on varmasti riittävä.

Paikkakunnan elektroniikkaliikkeestä lienee helpointa käydä kysäisemässä, ei tarvitse maksaa posteja jostain euron kikkareesta. Mutta saa toki tilaamallakin, esim tästä: Diodi 10 A, 1000 V
 
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Miksi se pesuneste pitää saada pois? Ei vain käytä sitä, näin itse olen tilanteen ratkaissut ja tulppana 2€ muovilätkä motonetista.

1000018922.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 925
Viestejä
4 893 929
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Mpopa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom