Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…

Ei mitään, jos dieselin ajaa ihan kuivaksi, että jo ihan sammuu niin ilmaaminen on se hankala osuus, mutta ei se siitä maagisesti hajoa. Mittariin vaikka tarra (Dymolla) että 500km välein tankkaus.
 
Osaiskohan täältä joku tunnistaa että missä vika, kun nyt alkanut vuoden -10 Golfissa kuulumaan ihan pientä ylimääräistä "hurinaa" AC:n ollessa päällä? Kun AC:n laittaa pois niin hurina loppuu. Ei mielestäni ole ollut tällaista ääntä aikaisemmin. Kuulee siis silloin kun radio pois päältä ja hurina etenee moottorin mukaan eli kun annan kierroksia niin hurinakin etenee samaan tahtiin.

Voisko olla jokin vika kompurassa tai joku osa olla löysällä? Ilmastointihuolto viimeksi tehty 2v sitten.
Voi olla kompurassa vikaa, voi olla vikaa myös muissa laakereissa saman hihnan reitillä, eli esim kiristin, laturi ja onko tehostinkin samassa tuossa vielä?
Ihan ensin kannattaa varmistaa mistä se ääni kuuluu, tarkista myös ne kaiuttimet vielä ensin, vaikka se radio onkin pois päältä. Stetoskooppi on hyvä varuste, metrin puukeppi/harjanvarsi ajaa yleensä ihan saman asian ja ääntävä osa on yleensä helppo paikallistaa.

Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.
 
Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.

Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
 
Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
Joo, imetään öljyt ja kaasut pois ja laitetaan takaisin.. Se öljy ei ole mitään kulutustavaraa siellä jota pitäisi lisätä (kuten vaikka vanhan auton moottorissa), vaan se on siellä jo ennestään edellisestä täytöstä. Jos jossakin on vuoto mistä vanha öljy katoaa, katoaa silloin myös kylmäaine(kaasu), kaasusta riittävän vajaa järjestelmä ei käynnisty lainkaan, joten kompura ei voi edes teoriassa pyöriä kuivana ilman voitelua. Laitteiston käyttöikään ei "ilmastointihuolto" vaikuta pätkääkään kuin ainoastaan siinä mielessä, että hieman tihkuvan järjestelmän ikää voidaan venyttää sillä kaasunlisäyksellä. Jos ilmastointi toimii hyvin ja tekee kunnolla kylmää, on tuollaisen täyttöhuollon hyöty tasan 0%, kaikki muu on huoltomyyjän myyntipuhetta. Ilmastoinnin täyttö kannattaa tehdä vasta siinä vaiheessa, kun huomaa että kylmää ei tule enää ihan entiseen malliin, tai on jotakin muita oireita.
 
^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
 
^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.
 
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.

Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
 
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.

Sen ei pitäisi käydä liian vajaana, sitä varten on painekytkin.
 
2008 Ford Focus ilmastointi pelannu ilman huoltoja, en aatellu huollattaakaan. (Auton kun vaihtaa niin tulee uudet aineet)
 
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
Ei leivo vaan se alkaa pätkimään ja kylmäntuotto laskee samalla.
 
Eihän ilmastoinnin öljyjä sinänsä vaihdeta, kun täyttöhuollossa öljystä saadaan kaasun mukana imettyä joku prosentti pari. Täyttöhuollon idea on vain täyttää järjestelmä kylmäaineella, koska niin kuin monta kertaa sanottu, auton ilmastointijärjestelmä ei koskaan ole niin tiivis kuin esim. jääkaappien.

Edit. Itse käytän säännöllisesti täyttöhuollossa, en kuitenkaan parin vuoden välein, vaan ehkä ennemmin neljän. Aina on ollut vähän vajausta, ei kuitenkaan merkittävästi, mutta toisaalta se on aika halpaa lystiä, eli esim. Vianor tarjoilee vuosittain 40-50e hintaan tarjouskamppista keväisin. Ostaessani kerran vanhan käytetyn auton, siinä ei ollut enää kuin n. 60% kylmäaineesta jäljellä. Ilmastointi toimi, mutta täytön jälkeen selvästi tehokkaammin.
 
Viimeksi muokattu:
Auton ilmastointiin näkyy liittyvän kaikenlaista essonbaarijuttua, hihasta revittyä mutua ja markkinointijargonia. Itse olen kuullut huoltoja/täyttöjä tekeviltä tahoilta sanottavan, että tämä uudempi R1234yf aine "tihkuu" herkemmin kumiputkien ja liitosten läpi kuin se wanhempi/halvempi kylmäaine. Googlailun tuloksena eräs renkaitakin kauppaava ilmastointihuoltoja mainostava ketju kertoo sivuillaan, että vuodessa häipyy 10-15% järjestelmän kylmäaineesta.
Itselläni on ollut vasta kaksi vuotta ilmastoinnilla varustettu auto (vuosimallia 2018) ja huollatin sen heti samana vuonna kun auton ostin ja kylmäaineen lisäyksen tarve oli muistaakseni mitattavissa kymmenissä grammoissa. Tänä vuonna käytätin auton ilmastointihuollossa kahden vuoden jälkeen alkukesästä ja kylmäainetta ei ollut tarvinnut lisätä ollenkaan. Huoltoon kuuluva järjestelmän kuivaus ja öljyn+merkkiaineen lisäys tuskin on ainakaan järjestelmän käyttöikää huonontava tekijä säännöllisesti suoritettuna.
 
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
 
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Juurikin tämä. Itselläni sattui käymään säkä kun löytyi sellainen korjaamo jolla on itse ilmastoinnin huollolle kiinteä hinta ja kylmäaineiden lisäykselle lisähinta päälle JOS tarvii lisätä. Saivat minusta vakioasiakkaan tällä hinnoittelulla.
 
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Jep, yleinen mainoslause on, että 10% voisi hävitä vuodessa. Totta kai voi, mutta ei kyllä omien kokemusteni perusteella. Jos neljässä vuodessa häviää 10%, niin se on ehkä lähempänä. Toki voi hävitä enemmänkin (tiedän esim. henkilöitä, jotka täyttävät ilmastoinnin vuosittain, että pysyisi kesän käynnissä...), mutta onko järjestelmä silloin jonkun muun kuin täyttöhuollon tarpeessa? Mielestäni on.
 
Viimeksi muokattu:
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
 
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.

Seisontahan saa tiivisteet vähitellen kuivumaan. Tämän takia ilmastointia pitäisi välillä käyttää päällä myös talvisaikaan, kun ilmastointi "seisoo" vaikka auto itse ei. Monella tuo jää jo vahingossakin tekemättä, sillä rajalämpötilakytkimen takia ilmastointi olisi kytkettävä päälle esim. parkkihallissa, ulkona kylmällä ilmalla se kompressori kun ei vaan käynnisty lainkaan.
 
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.
 
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.

voi olla mutta kyllä se monessa autossa kompura käy silti kokoajan vaikkei olis viilennettävää, aina kun vaan plussakelejä on. ainakin omassa toimii noin. toimii ilmankuivaimena siis viileillä syksyn, kevään, viileän kesän keleillä, ei ole siis riippuvainen ollaanko etelä-euroopassa vai suomessa (poislukien talvipakkaset tietty)
 
Auton ilmastointiin näkyy liittyvän kaikenlaista essonbaarijuttua, hihasta revittyä mutua ja markkinointijargonia. Itse olen kuullut huoltoja/täyttöjä tekeviltä tahoilta sanottavan, että tämä uudempi R1234yf aine "tihkuu" herkemmin kumiputkien ja liitosten läpi kuin se wanhempi/halvempi kylmäaine. Googlailun tuloksena eräs renkaitakin kauppaava ilmastointihuoltoja mainostava ketju kertoo sivuillaan, että vuodessa häipyy 10-15% järjestelmän kylmäaineesta.
Itselläni on ollut vasta kaksi vuotta ilmastoinnilla varustettu auto (vuosimallia 2018) ja huollatin sen heti samana vuonna kun auton ostin ja kylmäaineen lisäyksen tarve oli muistaakseni mitattavissa kymmenissä grammoissa. Tänä vuonna käytätin auton ilmastointihuollossa kahden vuoden jälkeen alkukesästä ja kylmäainetta ei ollut tarvinnut lisätä ollenkaan. Huoltoon kuuluva järjestelmän kuivaus ja öljyn+merkkiaineen lisäys tuskin on ainakaan järjestelmän käyttöikää huonontava tekijä säännöllisesti suoritettuna.

Olet aivan oikeassa. Autossa moottori tärisee, ja ilmastoinnin kompura koko ajan. Ne O-renkaat ja kumiputket eivät kestä iäisyyksiä tärinää ja -20c:sta +30c lämpötilavaihteluja, eivät metalliosatkaan. Aivan eri juttu siis kuin jokin jääkaappi mökillä tai kämpillä.

Rassooja teki ihan hyvän videon ilmastoinnin huollosta.

 
On se prkele kun hyvin toimiviin vehkeisiin pitää tunkea täysin tarpeetonta elektroniikkaa. Kuten vaikkapa idioottivarma tuulilasinpyyhin, vanhemmat tuulilasinpyyhkijät on kaikki ympäripyöriviä ja hyvin hyvin kestäviä ja luotettavia. Uudemmissa sitten alkaa olla kaikenlaista piirikorttia, rajakytkimiä ja ties mitä elektroniikkaa ja ohjausta ympättynä siihen moottorin runkoon, tehden siitä kalliin, monimutkaisen ja lyhytikäisen.

Ehkä noin puoli vuotta sitten hajosi eräästä Volvosta pyyhkijät niin, että jäivät ajosta päälle, eivätkä sammuneet kuin akkukengän irroittamalla autosta kokonaan. Kuulemma tyyppivika, ohjauskortti siinä pyyhinmoottorin kyljessä hajoaa. Eikä mikään ihme, onhan se idioottimaista laittaa tuollainen ohjausboksi paikkan, jossa se on koko ajan valuvalle vedelle alttiina, hapettuva alumiinikotelo jossa muovinen kansi. Hommasin sitten uudehkon mekanismin kokonaisena moottoreineen päivineen kaikkineen, iskin paikalleen, enkä ihmetellyt sitä vanhaa sen enempää. Iloa ei kuitenkaan kestänyt puoltakaan vuotta, tänään aamulla liikenteeseen lähtiessä ei pyyhkimet menneet päälle ollenkaan. Onneksi oli se vanha moottorirunko vielä tallessa romukasassa. Harjoitusmielessä purin sen vanhan ohjauspurkin ensin, että näen miten se ylipäätänsä purkautuu ilman vammoja sisuskaluille. Sisälle oli selvästi vuotanut vettä ja siellä oli kortilta useampi komponentti kärähtänyt ja muutenkin se oli aika syöpynyt.

Sen jälkeen tämän uuden kimppuun, kotelo oli täynnä ruskeaa vettä, mutta huuhtelun jälkeen näytti piirilevy ja kotelo melko hyvältä, ei juurikaan syöpymiä missään, ilmeisesti vuoto oli aivan tuore. Yksi transistori ainoastaan kärähtänyt, onneksi kaikki 5kpl vaikutti samanlaisilta keskenään, vanhalta kortilta sain vielä pelastettua varaosan, sitten sikamassalla purkki takaisin kasaan ja nyt toimii taas!
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    364,7 KB · Luettu: 123
Viimeksi muokattu:
Ajankohtainen oli vesipumpun vaihto jo ilman vuotojakin.
Video välyksestä.

Ahdasta on, mutta sopii sen tuolta ujuttamaan ilman isompia purkuja. Samalla päivitän tuon idioottimaisen ohjaustehostimen letkuliitännän banjopulttimalliseksi, muuten ei sitä olisi tarvinnut avata.

DSC_4147.JPG
 
Vaihtelin eilen viimein kuivaimen autoon ja iskin kompuran putket kiinni, niin nyt pitäisi olla siltä osin kunnossa.

Mutta tuo suojamuovi, joka on V70:ssa syylärin suojaraudan päällä, joka pitää irrottaa, koska tuo kuivaimen tulppa on nerokkaasti sijoitettu sinne.

Kyllähän se irti lähti kohtuullisen kivuttomasti mutta takaisin laiton kanssa olikin vähän hiljaisempaa, vaikka sain apua naapurilta, jota olen itsekin avustellut autoremonteissa ja tarvikkeiden haussa.

Käytännössä auton olisi syytä olla nosturilla tai vähintäänkin nostettuna koripukkien päälle niin ylös, kuin tunkki suinkin antaa periksi ja sittenkin saattaisi olla tuskaista.

Tuossa on nimittäin erittäin upeasti muovilirpakkeet, jossa on ruuvien paikat, jolla tuo on kiinni puskurissa. No tähän asti vielä ihan ok, mutta miksi, oi miksi se ei voisi vaan mennä helposti puskurin reunan päälle ja ruuvit kiinni & kovaa ajoa. Mutta ei, ruottalaisen insinöörin on pitänyt laittaa sinne puskurin taakse sellainen ura, joka tietenkin on vielä sellainen, jota pitää levittää, jotta nuo lirpakkeet saa paikoilleen.

Voin kertoa että ei onnistunut kyllä laittaa auton alle mönkimällä paikoilleen, vaikka toiselta puolelta olikin auto nostettu niin ylös kuin mahdollista. Käväisi kyllä mielessä että leikkaa kettumaisimmat lirpakkeet mäkeen, niin jos sitten menisi paikoilleen - tai sitten vetäisi vaan kaiken kylmästi pois ja iskisi puskurin alle peltiruuveilla kiinni. Mutta ole tullut ranetettua kuin pakon edessä tuota tähänkään asti, niin todettin nytkin että laittakoon huolto paikoilleen nosturilla. Siinä se onnistunee parilla ukolla varttitunnissa..
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.

Emme valitettavasti omista kristallipalloa
 
Mikäs olisi laadukas kiveniskutarra? Vai onko heissä eroja?
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Mittaristo varmaan kertoi ihan oikein :)
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.

Onko jakolaatikon öljyjä vaihdeltu/huollettu?

e. Mikä nyt tosin ei takaa yhtään sitä, etteikö se voisi silti porsia. Mallia tarkemmin tietämättä tuo on ainakin joissain takana vasemmalla.
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.

En ole asiantuntija, tutun xDrive raksutteli niinkuin olisi vetarit paskana, ei ollut vaan jakolaatikko alkoi sanomaan itseään irti palveluksesta. Uuden hinta muistaakseni 7k, kunnostettu käytetty 5k, diy korjaussarja 4500k. Hinnat noin ja en tiedä miten auto voi nykyään kun ei olla väleissä kaverin kanssa enää. Tyyppivika noissa kuulemma.
 
Onko jakolaatikon öljyjä vaihdeltu/huollettu?

e. Mikä nyt tosin ei takaa yhtään sitä, etteikö se voisi silti porsia. Mallia tarkemmin tietämättä tuo on ainakin joissain takana vasemmalla.

Hauskaahan tässä onkin että jakolaatikko on vaihdettu alle 3 vuotta sitten. Ja öljyt vaihdatin periin ja laatikkoon alkuvuodesta.
 
Hauskaahan tässä onkin että jakolaatikko on vaihdettu alle 3 vuotta sitten. Ja öljyt vaihdatin periin ja laatikkoon alkuvuodesta.

Noissa on tietääkseni ainakin jokin boori tyyppivikana, joka voi luistaa ja kuluttaa sen boorin. Bemarin omilta forumeilta löytyy varmaan paremmin tietoa tuosta.

Itsellä on ollut yksi xDrive ja siihen oli jakolaatikolle tehty kuittien mukaan jotain n. 2300e edestä (en jaksa enää muistaa kun tuosta on jo aikaa).

e.
Näin.

e2. Muotoilin vileä.
 
Tarkoitatko tarraa millä suojaat sen häränsilmän tuulilasista ennen kuin menet korjauttamaan? Vai sitten konepeltiin tai helmaan tms suojakalvo ennakoivasti?

"Helmaan" Itse asiassa Vespan alarintapeltiin, etulokarin taakse, mihin etupyörä vippailee kiviä.
 
Tää ukko kävi Puolassa vaihtamassa jakolaatikon ilmeisen edullisesti, postittavat suomeenkin.. Kannattaa kattoa hinnat jos se on rikki.. Vaikutti ihan asialliselta korjaamolta.

 
"Helmaan" Itse asiassa Vespan alarintapeltiin, etulokarin taakse, mihin etupyörä vippailee kiviä.
Scotchgard on hyvää, siitä on vielä eri paksuuksia eri tarpeisiin. Venyy myös varsin kohtuullisesti joten saa nätin asennuksen myös kaareviin pintoihin.
Kaikilla kalvoilla saa jonkinlaisen suojan, suurimmat erot on juuri venyvyydessä ja sitten siinä, että huonompi kalvo ei kestä Uv:ta ja kellastuu kohtuuttoman nopeasti.
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Kuulostaa kiloeuroilta... No, onneksi BMW, niin tuon korjatessa päässee taas aika pitkään.
Vagissa noita korahduksia tulisi vuosittain.
 
Kuulostaa kiloeuroilta... No, onneksi BMW, niin tuon korjatessa päässee taas aika pitkään.
Vagissa noita korahduksia tulisi vuosittain.

Juu elikkäs kone käy normaalisti ja mitään vuotoja ei näy missään eikä päällisin puolin ole hajonnut. Mutta kun paikallaan laittaa D tai R vaihteelle niin alkaa joku surraamaan ns tyhjää. Joku siellä on poikki. Noh huomenna hinuriin ja pajalle.
 
Itsehän sain tänään vihdoin ja viimein Volvon takaisin ajoon - tai olisi sillä toki voinut ajaa jo alkuviikostakin, mutta ilman ilmastointia ei oikein huvittanut.

Nyt on ilmastointi täytetty ja laittoivat pajalla tuon viheliäisen suojamuovin takaisin paikoilleen - piti kyllä kerran kääntyä takaisin ja mennä uudestaan, kun tuntui olevan pieni kommunikaatiokatkos työnjohdon ja tekijöiden välillä.

Reilut 82e maksoi koko lysti elikkäs aika puoli-ilmaista.

Tämän kunniaksi kävin tarkastamassa rengaspaineet ja ostamassa 20l tonkan. Jos vaihtaisi lauantaina vaihteistoon öljyt huuhdellen ja nollaisi laatikon adaptaatiot. Lopuksi käytin vielä auton ABCn pesurissa, että on edes hiukan siedettävämmän näköinen - kiillottaminen saa vielä odotella hetken pilvisempiä kelejä.

Onhan se hiukan juhlavampaa ajella tuolla vaikka vanha auto onkin. Ja ihan omin pikku kätösin taas korjasin (ainakin melkein) tuon.
 
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?



Tätä ei kukaan lopulta saanut selville. On elettävä äänen kanssa. Mikrofoneilla ja ties mitä tekniikkaa on hyväksikäytetty pajoilla, mutta äänen lähdettä ei löydy. Isoin ääni tulee iskarin tienoilta, mutta iskarit+yläpäät+kumit on jo vaihdettu ja niiden asennus tarkistettu. Edelleen siis kuuluu asfaltilla peruuttaessa ja kääntäessä. Mitä jyrkempi mäki, sitä kovempi ääni. Hiekalla ja nurmella ei kuulu mitään.

nyt on vaihdettu:
- iskarit
- yläpäät, laakerit
- pohjaanlyöntikumit
- reaktiotangot
- renkaan kiinnitys tarkistettu
- sisemmät ja ulommat raidetangot
- bmw:n ohjaustangon korjauskitti asennettu
- ohjaustanko irti, kolisee silti
- ruuvit, pultit, kaikki kiinnitykset katsottu edestä ja takaa
- jouset ok

 
laitettiinko OEM iskarin yläpään osat?

Tulee mieleen eräs Ford johon ei yläpäitä saanu kunnol ikinä toimimaan millään muulla kuin orkkis yläpään laakereilla/jousilautasella. Tarvikkeet oli kaikki paskoja mitä kokeiltiin. Ne takerteli. Liian pehmee muovi, joka vääntyi jousien voimasta aina niin että laakerinkuulat ei enää pyöriny kunnolla.

Vaikka ne onki vaihdettu niin oon ite ainaskin 90% varma että ne yläpään laakeroinnit tuossa ääntää.
 
laitettiinko OEM iskarin yläpään osat?

Tulee mieleen eräs Ford johon ei yläpäitä saanu kunnol ikinä toimimaan millään muulla kuin orkkis yläpään laakereilla/jousilautasella. Tarvikkeet oli kaikki paskoja mitä kokeiltiin. Ne takerteli. Liian pehmee muovi, joka vääntyi jousien voimasta aina niin että laakerinkuulat ei enää pyöriny kunnolla.

Vaikka ne onki vaihdettu niin oon ite ainaskin 90% varma että ne yläpään laakeroinnit tuossa ääntää.
Kyllä, ja ne on vielä toisessa paikassa 'tarkistettu'.
 
Voihan pastilli.. Näköjään VIELÄKIN 2018 vuoden autoon pitäisi tarkistaa jarrulevyn halkaisija kun niitä tilaa. Aeromotorsilla oli 22 takajarrulevyä, joista KOLME (3) liian pienellä halkaisijalla. Arvatkaa vaan mitkä tilasin :( Onneksi Motonetissä oli hyllyssä TRW:n levyt niin hain ne. Harmi että liian pienet olivat Zimmermannit jotka varmaan olisivat olleet paremmat. Ehkä muistaa seuraavan kerran kun tilaa..
 
Voihan pastilli.. Näköjään VIELÄKIN 2018 vuoden autoon pitäisi tarkistaa jarrulevyn halkaisija kun niitä tilaa. Aeromotorsilla oli 22 takajarrulevyä, joista KOLME (3) liian pienellä halkaisijalla. Arvatkaa vaan mitkä tilasin :( Onneksi Motonetissä oli hyllyssä TRW:n levyt niin hain ne. Harmi että liian pienet olivat Zimmermannit jotka varmaan olisivat olleet paremmat. Ehkä muistaa seuraavan kerran kun tilaa..
Tuo on Aeromotorsin huono puoli. Ei ole rekkarihakua niin saattaa tulla vääriä osia.
Kaksi kertaa tuli väärät osat ja sen jälkeen siirryin kaikkien parjaaman Autodocin asiakkaaksi.
Nyt on tullut oikeita osia ja osien merkkikin on ollut se mitä oon tilannut. Hintaero Aeromotorsin kanssa ollut mitätön.
 
Tuo on Aeromotorsin huono puoli. Ei ole rekkarihakua niin saattaa tulla vääriä osia.
Kaksi kertaa tuli väärät osat ja sen jälkeen siirryin kaikkien parjaaman Autodocin asiakkaaksi.
Nyt on tullut oikeita osia ja osien merkkikin on ollut se mitä oon tilannut. Hintaero Aeromotorsin kanssa ollut mitätön.

Aeromotorsille voi laitaa viestiä/chat etukäteen tai sitten tilauksen lisätietoihin pyyntö tarkastakaa yhteensopivuus rekkarilla ennen lähettämistä.
 
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 101
Viestejä
4 501 855
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom