Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
 
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
 
Vuoden 2011 Skoda Fabia Combista hajosi takalasin pyyhkimen moottori. En ole ostamassa uutta moottoria.

Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Silikonilla kiinnitettevä haussa. Ei mutteri kiinnityksellä etten riko lasia.
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.
 
Ei sitä lasia saa kyllä hajalle tulppaa asentaessa mitenkään, sitä lasia saa lyödä aika kovaa sillä räikän varrella että halkeaa. Kyllä se lasi hajoaa jo sitä vanhaa pyyhinmoottoria irroitettaessa, jos on hajotakseen. Ihan hyvin toimii se muutaman euron motonetin tulppa, saahan sinnekin laittaa silikoonit väliin jos haluaa.

Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
 
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
Pystyykö vaihelaatikkoa resetoimaan?
 
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
 
Olisikos kenelläkään Renault Megane 3:n käsijarruongelmaan pikaista ratkaisua? Käsijarru on siis jarrusatulatoiminen, eli pyörittää mäntää. Auto seisoi parisen kuukautta pihalla käyttämättömänä ja ajelin sillä tänään pienen lenkin. Takajarrut olivat selkeästi jumissa, joten herkistelin ne ja kiersin männät sisään. Toisella puolella homma hoitui hyvin ja jarru toimii hyvin mutta toisella puolella kävikin niin, että jarru toimii normaalisti, mutta käsijarru ei ota ollenkaan. Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.

Liikkuuko käsijarruvaijerit?
 
Kiitos vinkeistä.
Lähden alkuun koittamaan carb & egr cleanerillä.
Jos alkaa alkaa mennä hermo haen motonetistä kalvainsetin.
Ja sen jälkeen vaihtamaan seuraavaan kulkineeseen vetoniveltä...

Missä päin suomea? Jos tre, niin juuri ostin motonetistä kalvainsarjan ja saa lainata pientä korvausta vastaan esim. viikonlopun tms
 
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Oletko ihan varma että on sama pumppu? Samasta säiliöstä ja saman sulakkeen takaa voi kyllä tulla, mutta en ole ikinä nähnyt autoa, jossa vesiletku olisi haaroitettu samalta pumpulta, että ruuttaa edessä ja takana aina samaan aikaan. Kaikkihan on tietysti mahdollista.
Ei se silti sinänsä asiaa muuta, tulppa, esimerkiksi pultti letkuun ja klemmarilla kiinni. Olen itse aina tulpannut letkun siitä mahdollisimman läheltä moottorin/säiliön luota, niin ei sitten jää potentiaalista vuotavaa letkua/tulppaa ainakaan mihinkään katon tai takaluukun sisälle.
Jos takapyyhin on hajonnut, yleensä kyllä olen jättänyt sen paikoilleen tekemättä mitään pyyhkimen poistoa tai tulppausta ensinkään, se peitetulppa vähän jakaa mielipiteitä, ei se kaikkiin autoin sovi lookkiin.
 
Autolla on karvan vajaa 400tkm mittarissa, joten olisikohan satulan parasta ennen päivämäärä siinä vai olisiko tuolle jotain helposti tehtävissä? En jaksa kyllä alkaa satulaa uusiksi rakentelemaan, joten isomman rempan tapauksessa vaihdan suosiolla uuden satulan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
 
Liikkuuko käsijarruvaijerit?
Kaikki tosiaan liikkuu ihan normaalisti, myös satulan vipu. Se ei vain tunnu liikuttavan mäntää ollenkaan.
Opel Insigniassa meni satula vaihtoon takana 430tkm kohdalla. Ilmeisesti saman tyylinen mekanismi.

Maallikosta aika oudolta vialta kuulostaa? Satulan vaihto oli tosi helppo, ei mitään ongelmaa. Eikä tarvinnut tietenkään pyörittääkään mäntää, kun oli uusi. Joku siinä mättää, eli uusi satula voisi olla ihan ok?
Satulan sisällähän on kierretanko, jonka kierteet ovat todennäköisesti mennyttä kalua. Itselleni ei ainakaan tule mitään muuta mieleen. Uutta satulaa siis tilaamaan, vaikkei kyllä yhtään kiinnostaisi tuon vehkeen kanssa enää pelata.

Ps. Parin kuukauden seisotus sai aikaan myös sen, että startin solenoidi oli entistä kamaa. Itse startti toimi hyvin, mutta solenoidin tyypistä ei ollut varmuutta, niin pakkohan se oli vaihtaa koko helevetin startti. En olisi uskonut, että kesäkelillä seisotus on autolle noin rankkaa puuhaa. Erityisesti nämä takajarrujen jumitukset ihmetyttävät, kun levyissäkään ei ollut pintaruostetta kummempaa.

Edit: Kävin vielä kerran pyörittämässä männän uudelleen sisään, otin vivun irti ja pyörittelin pihtien kanssa sitä vähän reilummin. Paikallaan ollessaan tuolla kikalla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, mutta lenkin aikana käsijarrun vaste terävöityi selkeästi ja puolto katosi. Kotipihalla tunkkasin vielä puolen ylös ja varmistin havainnon todeksi. Käkkäri siis toimii. Nyt siis äkkiä katsastukseen ja värkki nettiautoon myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Screenshot_20240831_055105_Opera.jpg
 
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.

Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.
 
Opel foorumilta luin Opel Insignian takaisinkutsusta, jossa vaihdetaan eteen jotain tukivarsia.

Eli täytyykin maanantaina käydä Käyttöautolla kysymässä asiasta.

Screenshot_20240831_055105_Opera.jpg
Jos jollain muulla on myös Opel Insignia käytössä, niin kannattaa tarkistaa Opelin sivuilta tieto tuosta takaisinkutsukampanjasta!

Screenshot_20240831_112230_Opera.jpg
 
Alkoihan tuo Audin peruutustutka toimimaan! Ostin alkukesästä Audi A6:n vuosimalli 2006. Siinä oli anturit puskurissa, mutta peruutustutka ei toiminut. VCDS antoi koodit kolmesta anturista, kaiuttimesta ja vetokoukun ohjainmoduulista.
Nämä kaikki kun vahtoi niin alkoi peruutustutka toimimaan :) Aika arpomista olisi ollut ilman VCDS:ää. Tämän lisäksi vaihdoin vetokoukun pistokkeen kun se näytti siltä että se on parhaat päivät jo nähnyt. Nyt toimii toivottavasti vetokoukun sähkötkin. Boksi oli selvästi kärähtänyt. Jaegerilta jopa vastasivat kun kysyin vastaavaa boksia, vanhaa oli hieman hankala löytää vaikka löysin yhden Ovokolta joka nyt toimii. Tiedoksi että 52011503 moduulin korvausosa on 52019603_R.
 
Jos oikein elegantisti tuon haluaisi hoitaa, niin laittaa diodin pumpulle menevään piuhaan.

Tuollainen yhdistelmäpumppu vaihtaa etu- ja takalasinpesun välillä siten, että pumpulle tuleva jännite käännetään toisin päin, jolloin pumppu vaihtaa pyörimissuuntaa.

Laittamalla diodi (kumpaan tahansa) johtoon virran kulku toiseen suuntaan estyy ja takalasin pesua yrittäessä pumppu pysyy mykkänä. Toki diodi pitää laittaa oikein päin, yritys ja erehdys lienee helpoin ja varmin tapa selvittää suunta :tongue:.

Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.
 
Vähän mietynyt samaa, jos tekisi kunnolla heti alkuun diodilla tai veisi koodattavaksi jonnekin.

Onko antaa linkki diodiin ? Kun en oikein tiedä minkälainen siihen pitää laittaa.

Mikä tahansa riittävästi virtaa kestävä kelpaa. Ihan perstuntumalla heittäisin, että tuollainen pesurin pumppu ottaa muutaman ampeerin, joten joku ~8-10 A kestoinen on varmasti riittävä.

Paikkakunnan elektroniikkaliikkeestä lienee helpointa käydä kysäisemässä, ei tarvitse maksaa posteja jostain euron kikkareesta. Mutta saa toki tilaamallakin, esim tästä: Diodi 10 A, 1000 V
 
Jos Motonetin tulppaa kokeilisi alkuun.
Oletko miten disabloinut pesunesteen tulon ?
Sama pumppu tuuttaa eteen ja taakse, niin sulaketta ei voi irroittaa.
Miksi se pesuneste pitää saada pois? Ei vain käytä sitä, näin itse olen tilanteen ratkaissut ja tulppana 2€ muovilätkä motonetista.

1000018922.jpg
 
Mistä Techiläiset on tilanneet de wiper / wiper delete / wiper killer jne. tulppia takalasiin edukkaasti ?

Jostain romulaatikosta aikanaan löysin muovisen matalakantaisen kuusiokolo kupupultin ja siihen sopivan mutterin. Ei kaunis mutta ei tippaakaan tullut vettä läpi 10 vuodessa mitä auto oli.

Tuollaisessa pystyperässä pyyhkijä olisi kiva, vedenpoistoon riittää Sateesta 5 tjms kerran kuukaudessa mutta lasiin lentävä kura ei lähde.
 
motonetistä kuminen vai oliko muovinen koritulppa meni volkkarin takalasiin ihan hyvin. pienen noro sikaflexiä taisin pistää varmistukseksi.
 
Vauhdissa oikealle kääntyessä kuuluu jyrinää takaa. Lienee 90%:n todennäköisyydellä vasemman takapyörän laakeri? Katsastuksessa eilen ei keksinyt muuta potentiaalista vikaa.
Eikö se katsastuksessa osannut pyörittää rengasta vai miksi kohde jäi edelleen epävarmaksi? Kyllä se ajossa jyrisevä laakeri pitäisi tuntua esim. jousesta kiinni pidettäessä värähtelynä. Antamillasi tiedoilla mielestäni diagnoosi on "mahdollinen" mutta en vielä uskaltaisi vahvistaa.
 
hei moottorien rassaajat. Pitäis löytää sellaista lämpösuojamattoa/peitettä, johon voi luottaa joka ei varmasti roihahda tuleen. Onko kokemuksia? Ja en etsi pakosarjakääretää joka vedetään putken ympäri, vaan nyt pitäisi suojata kohde esim. liimattavalla matolla.
Toimiiko esim. tämä:
Thermotec lämpösuojapeite tarralla 30cm | Autoracing
Se vähän riippuu mihin sitä ollaan laittamassa ja kuinka kuumat olosuhteet. Usein on kuumassa paikassa suojamaton tai suojakankaan kiinnityksessä tarve jollekin mekaaniselle kiinnitykselle, eli esimerkiksi rosterinippusiteet, rautalanka, niitit tai ruuvit. Vähemmän kuumissa paikoissa pysyy tarraliimakin. Koska puhut tuleen syttymisestä, oletettavasti paikka on oikeasti silloin kuuma, en luottaisi siinä tarraliiman kiinnipysymiseen.
 
Tänään opin sen, että 406 Peugeotissa vaihdelaatikon öljyproppu on samalla tavalla tyrkyllä siinä nenän edessä kuin öljypohjan proppu siinä vähän syrjemmässä. Helevetin insinöörit.
 
Tänään opin sen, että 406 Peugeotissa vaihdelaatikon öljyproppu on samalla tavalla tyrkyllä siinä nenän edessä kuin öljypohjan proppu siinä vähän syrjemmässä. Helevetin insinöörit.
Tosi kivasti osuu katse siihen ensimmäisenä, meinasin kerran tehdä ylimääräisen öljynvaihdon mut viime hetkellä tajusin…
 
Tosi kivasti osuu katse siihen ensimmäisenä, meinasin kerran tehdä ylimääräisen öljynvaihdon mut viime hetkellä tajusin…
Saman kastin huoltohommiin menee kun tajuat propun avattuasi suodatinavain kourassa että jaa, eihän tässä oo suodatinta hankittu ollenkaan :D ei onneksi ollut ainoa homma siinä mitä piti tehdä eli ei ylimääräistä vitutusta. Silti hauska kun tarpeeksi remppaa niin käy näitä lapsuuksia välillä kun mukamas niin läpihuuto juttu.
 
Vanhan sitikan jarrut laahasivat alkuvuodesta. Automaattivaihteiston ykkösvaihde ei oikein jaksanut edes liikuttaa autoa itsestään, sen verran jumissa oli. Kaksin verroin jarrusatulaa vaihdettiin ja ongelma ratkesi. Laahaamisesta jäi sellainen ikävä komplikaatio, että laatikko vaihtaa aika usein ykköseltä kakkoselle nykäisten. Viikon sisään tullut kahdesti "Gearbox faulty", joka kuitenkin menee pois kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Onkohan tälle mitään enää tehtävissä, vai sotkiko jarrujumi vaihteistoa lopullisesti?
Neljä vaihteinen laatikko eli AL4? jos ja kun se, niin voi olla ettei jarrulla mitään tekemistä vian kanssa vaan Solenoidi siinä hajonnut. On tyyppivika. Jos jossain pystyt vikakoodit lukemaan laatikosta niin saa varmuuden. Käyttää voi hyvin niin kauan kunnes vika on jatkuvaa. Korjaamolla menee todennäköisesti semmonen touhutonni. Itse vaihtamalla 200€. Solenoidin kun tilailee jostain ebaysta niin voi päästä reilusti alle 200€. Suhteellisen helppo vaihtaa itsekin. Ainut ongelma on jos on kovin vanha sitikka niin tarttee myös ohjelmoinnin laatikolle vanhat solenoidit tunnistaa valkoisesta liittimestä, jos mustat ohjelmointia ei tarvita. Perustorkseilla ja 4 litralla laatikkoöljyllä pystyy tekemään.

 
Viimeksi muokattu:
Neljä vaihteinen laatikko eli AL4? jos ja kun se niin voi olla ettei jarrulla mitään tekemistä vian kanssa vaan Solenoidi siinä hajonnut on tyyppivika. Jos jossain pystyt vikakoodit lukemaan laatikosta niin saa varmuuden. Käyttää voi hyvin niin kauan kunnes vika on jatkuvaa. Korjaamolla menee todennäköisesti semmonen touhutonni. Itse vaihtamalla 200€. Solenoidin kun tilailee jostain ebaysta niin voi päästä reilusti alle 200€. Suhteellisen helppo vaihtaa itsekin. Ainut ongelma on jos on kovin vanha sitikka niin tarttee myös ohjelmoinnin laatikolle vanhat solenoidit tunnistaa valkoisesta liittimestä, jos mustat ohjelmointia ei tarvita. Perustorkseilla ja 4 litralla laatikkoöljyllä pystyy tekemään.

Onhan se, ja vm. 2007. Paikallisessa ammattikoulussa tekevät opetustyötä ja tarjoavat siten edullisesti huoltopalveluita. Auto menossa toisen ongelman vuoksi paikan päälle tänään. Täytyy mainita tästä asiasta samalla. Maksaako osa tonnin vai työ? Tuossa tekevät käsittääkseni 25 euron tuntihinnalla.
 
Onhan se, ja vm. 2007. Paikallisessa ammattikoulussa tekevät opetustyötä ja tarjoavat siten edullisesti huoltopalveluita. Auto menossa toisen ongelman vuoksi paikan päälle tänään. Täytyy mainita tästä asiasta samalla. Maksaako osa tonnin vai työ? Tuossa tekevät käsittääkseni 25 euron tuntihinnalla.
Nää nyt on tälläisiä muistikuvia, mutta alkuperäisvaraosa solenoidi taisi marmorilla olla sen 300 euroa kappale. Ulkomailta saattaa saada 80 eurolla molemmat. Tosin taisi olla, että jos on uudemmat niin ei sitä toista tarvitse edes vaihtaa, kun se vika on siinä pääpaineensäätösolenoidissa ja se toinen on sitten turbiinilukkonsolenoidi. Ja tuo sun vuosimalli on sen verran "tuore", että melkoisella varmuudella on jo valmiiksi uudemmat. Eli amiksella ei varmaan maksa tonnia. Tosin niitä solenoideja kannattanee etsiä muualta kuin marmorilta. Mun mielestä niitä sai ainakin aiemmin myös Suomesta huomattavasti alkuperäistä halvemmalla jos on kiireempi saada kuntoon. Tosin tästä on yli viisi vuotta kun ongelman kanssa painin ja silloin tilasin ne briteistä. Muistaakseni olivat rellun varaosia, kun rellussakin on käytetty samaa laatikkoa. Tosin se ei ole nimetty AL4 vaan joku DP4 tai jotain sinnepäin. Itse vaihtamallakaan ei siinä kovin montaa tuntia mene vaikka rauhallisesti tekee. Niin ei kait se amiksellakaan kovin montaa tuntia mene. Mutta jos vikakoodi viittaa öljynpaineeseen niin syy löytyy tuosta solenoidista.

Kyllä tuo laatikko kestää yleensä muuten. En juuri ole kuullut että tuo laatikko juuri hajoilee muualta kuin tuosta magneettiventtiilistä. Ja tietysti ettei kaikkein sivistynein vaihtaja ole edes kunnossa ollessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jep, katsotaanpa jos saavat luettua koodit niin tiedetään sitten enemmän. Palaan jossain kohtaa joka tapauksessa tänne asian tiimoilta ajatuksella "miten kävi?".
 
Tänään opin sen, että 406 Peugeotissa vaihdelaatikon öljyproppu on samalla tavalla tyrkyllä siinä nenän edessä kuin öljypohjan proppu siinä vähän syrjemmässä. Helevetin insinöörit.

Mikä kone, vaihdelaatikko yhdistelmä? Ollut monta erilaista ja koskaan en ole vastaavaan törmännyt, mutta kai sekin joltakin onnistuu.
 
Tänään opin sen, että 406 Peugeotissa vaihdelaatikon öljyproppu on samalla tavalla tyrkyllä siinä nenän edessä kuin öljypohjan proppu siinä vähän syrjemmässä. Helevetin insinöörit.

Olin kuullut, että USA:ssa pikaöljynvaihtopaikkojen kädettömät ovat joskus onnistuneet laskemaan Subaruista vaihteistoöljyn ulos... Mutta sinäkin, Brutukseni? :poop:
 
Nää nyt on tälläisiä muistikuvia, mutta alkuperäisvaraosa solenoidi taisi marmorilla olla sen 300 euroa kappale. Ulkomailta saattaa saada 80 eurolla molemmat. Tosin taisi olla, että jos on uudemmat niin ei sitä toista tarvitse edes vaihtaa, kun se vika on siinä pääpaineensäätösolenoidissa ja se toinen on sitten turbiinilukkonsolenoidi. Ja tuo sun vuosimalli on sen verran "tuore", että melkoisella varmuudella on jo valmiiksi uudemmat. Eli amiksella ei varmaan maksa tonnia. Tosin niitä solenoideja kannattanee etsiä muualta kuin marmorilta. Mun mielestä niitä sai ainakin aiemmin myös Suomesta huomattavasti alkuperäistä halvemmalla jos on kiireempi saada kuntoon. Tosin tästä on yli viisi vuotta kun ongelman kanssa painin ja silloin tilasin ne briteistä. Muistaakseni olivat rellun varaosia, kun rellussakin on käytetty samaa laatikkoa. Tosin se ei ole nimetty AL4 vaan joku DP4 tai jotain sinnepäin. Itse vaihtamallakaan ei siinä kovin montaa tuntia mene vaikka rauhallisesti tekee. Niin ei kait se amiksellakaan kovin montaa tuntia mene. Mutta jos vikakoodi viittaa öljynpaineeseen niin syy löytyy tuosta solenoidista.

Kyllä tuo laatikko kestää yleensä muuten. En juuri ole kuullut että tuo laatikko juuri hajoilee muualta kuin tuosta magneettiventtiilistä. Ja tietysti ettei kaikkein sivistynein vaihtaja ole edes kunnossa ollessaan.
IMG_20240902_120254.jpg

Ehdotettiin ensin vaihteistoöljyn vaihtoa, tiedä sitten onko tarpeellista. Siihen menee se 4 litraa plus työ turhaan jos vika on solenoideissa.

Solenoidit ja vaihteistoöljy muuten vaihdettu huoltokirjan mukaan 10/2020.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20240902_120254.jpg

Ehdotettiin ensin vaihteistoöljyn vaihtoa, tiedä sitten onko tarpeellista. Siihen menee se 4 litraa plus työ turhaan jos vika on solenoideissa.

Solenoidit ja vaihteistoöljy muuten vaihdettu huoltokirjan mukaan 10/2020.
Juu kyllähän tuo solenoidivika on. Voihan siihen sen öljynvaihdon tehdä ja voi se joksikin aikaa auttaakin. Vaikka jossain vaiheessa se solenoidinvaihto tulee eteen.

Ja en nyt varsinaisesti näe että se vaihto olisi turhaa, kun sen laatikon öljytilavuus on muistaakseni jotain 8 litran hujakoilla niin ei se kaikki vaihdu kertaalleen vaihtaessa. Joten vaikka sen tekisi parikin kertaa niin vanhaa öljyä siellä on kierrossa kuitenkin. Toki riippuu kuinka usein se laatikko menee vikatilaan. Jos se on päivittäistä niin ehkä vaihtasin ne solenoidit heti, mutta jos vaan tyyliin viikottain niin kokeilisin ehkä itsekin ensin öljynvaihtoa. Jos nyt sitten kuitenkin sattuisi että se jarrunlaahaaminen olisi luistattanut laatikkoa sen verran että öljy olisi palanut niin silloin se olisi hyvä joka tapauksessa saada mahdollisimman hyvin vaihtumaan. Toki huuhteluvaihto olisi paras niin saisi varmasti kaiken öljyn pois, mutta kaikkissa paikoissa tuo ei onnistu. Ja toki maksaakin eritavalla kun sitä öljyä kuluu sen 10 litraa helposti.

Onko muuten kuinka usein noita öljyjä vaihdettu virallinen taisi olla 60 tkm välein ja paljon kilometrejä kerkesi tulemaan tuosta solenoidien vaihdosta? Itse vaihtelen joka toinen vuosi kilometreistä riippumatta. Ennen vuotta 2022 käytin Teboilin fluid s joka oli halpaa ja sai joka paikasta Nyt sitten comman öljyä jota saa motonetistä eikä maksa sekään oliko n. 40€/5l. Luokitushan öljyllä kuuluu olla LT71141.
 
Löytyykö täältä turbo specialisteja :)? Harrasteauton Precision 6262 alkoi syöstä öljyä pakopuolelta oikein huolella, niin että putki oikein "sadetti" pihamaan öljyyn. Turbo pois paikaltaan ja eka huomio reilusti akselinsuuntaista välystä niin että siivet ottaa jo hieman koteloon kiinni. Merkinnät, ja turbo auki -> painepuolen kotelossa hieman jälkeä, mutta itse kompressoripyörä ei ole ottanut osumaa (huomaa kyllä että raapinut koteloa). Akselin mutteri auki ja hommat levälleen, ja kappas, itse akseli on ottanut "hieman" lämpöä: onkohan tuo ns. kaput? Sormituntumalla akselissa ei ole kulumaa laakerien kohdalla. Ja tietysti se juurisyy? Huono voitelu?

Se mikä aina pistää miettimään eli kustannukset/järkevyys: Precisioniin osia saa aika heikosti Euroopasta ja hintataso korkea. Jos tuon heittää ammattilaisille laitettavaksi (laakerointi, tasapainotus, jne ainakin 400 eur?) ja myös tuo akseli menee vaihtoon (+200eur?), niin samalla hinnalla saa kaupasta uutta esim. Holsetin HX40 superia. Niin, ja vielä Precisionin painepuolen kotelokin voi vaatia huolenpitoa...

Jaetaan tähän liittyen lopputulos jos joku painii samojen ongelmien kanssa. Eli turbo huollettiin ammattilaisella (laakerointi, puhdistus, tasapainotus), hinta jäi noin tuohon arvioituun kun akselia ei tarvinnut vaihtaa. Ns. päätylaakeri oli erittäin kulunut josta akselinsuuntainen välys + öljyvuoto. Myös liukulaakerit vaihtokunnossa. Akselin värimuutos oli vain pinnallinen, lähti puhdistuksessa pois, ja painepuolen kotelon jälki ei tietysti hyvä asia mutta ei haittaa menoa.
Juurisyy vaikuttaisi olevan puutteellinen voitelu - onko vaurio tullut/alkanut edellisen omistajan aikana vai milloin, sitähän ei tiedä. Öljylinjan paksuus oli 4mm ja nyt isonnettu 5,6mm:iin varmuuden vuoksi. Kuulalaakeri turboissa öljylinjaa supistetaan, liukulaakereilla oltava riittävän iso linja varsinkin näissä viriturboissa. Paluulinja on 12mm joka on siinä ja siinä pitäisikö sitäkin avartaa.
Ekat testit ajettu ilman ongelmia
 
Onhan se, ja vm. 2007. Paikallisessa ammattikoulussa tekevät opetustyötä ja tarjoavat siten edullisesti huoltopalveluita. Auto menossa toisen ongelman vuoksi paikan päälle tänään. Täytyy mainita tästä asiasta samalla. Maksaako osa tonnin vai työ? Tuossa tekevät käsittääkseni 25 euron tuntihinnalla.
Mulla oli pösössä tuon AL4 lootan kanssa sama vika. Ei se ihan tonnia maksanut mut ei kauas jäänyt, aika tasan 800 oli osa+työt, ja siinä vaihtui laatikon öljyt samalla. Muistelin että solenoidisarjaa on myyty alle 180€ hintaan ainakin ulkomailta, eikä se näemmä kauas siitä jää. Tosin huolto sössi vaihtotyön ja auto ei liikahtanut mihinkään vaihdon jälkeen, vaan sammui jos pisti vaihteen. Korjasivat kuitenkin laatikon uudestaan, että silleen ihan sama. Tästä nyt muutama vuosi eikä ole ongelma uusiutunut. Eihän se solenoidien vaihto nyt ihan mahottomalta rakettitieteeltä vaikuta, ja ainakin pösöfoorumilla toiset sanoo tehneensä ihan omassa tallissa.
 
Mulla oli pösössä tuon AL4 lootan kanssa sama vika. Ei se ihan tonnia maksanut mut ei kauas jäänyt, aika tasan 800 oli osa+työt, ja siinä vaihtui laatikon öljyt samalla. Muistelin että solenoidisarjaa on myyty alle 180€ hintaan ainakin ulkomailta, eikä se näemmä kauas siitä jää. Tosin huolto sössi vaihtotyön ja auto ei liikahtanut mihinkään vaihdon jälkeen, vaan sammui jos pisti vaihteen. Korjasivat kuitenkin laatikon uudestaan, että silleen ihan sama. Tästä nyt muutama vuosi eikä ole ongelma uusiutunut. Eihän se solenoidien vaihto nyt ihan mahottomalta rakettitieteeltä vaikuta, ja ainakin pösöfoorumilla toiset sanoo tehneensä ihan omassa tallissa.
Juu pihassa minäkin vaihdoin. Toki solenoideja saa halvemmallakin kuin tuossa paketissa. Toki nuo näyttäisi olevan BorgWarnerit joten ovat alkuperäiset. Mutta jos on urheilumieltä niin voi päästä halvemmallakin. Esim. Schaltventil Automatikgetriebe 7701208174 Für Citroen Peugeot Renault AL4/DPO | eBay Toki tuohon öljyt ja jos tuon tiivisteen haluaa vaihtaa.
 
Passaan itse duunaamisen ja vien ammattilaiselle. Osaan vaihtaa polttimoita, suodattimia ja renkaat, mutta siihen oma osaamiseni autoalalla suurin piirtein jää. Joku Ridexin halpis varmaan kelpaa ihan hyvin, vaikka tämä? Samoilla postikuluilla voi vaikka tilailla sitten parit öljyfiltterit.


Tai no jaa, tämä taitaa olla ok ja vielä puolet halvempi vaihtoehto. Onko ihan yleissopiva vai täytyykö tuplatarkistaa jostain? Ja öljyksi vaikka tuota Commaa.

 
Viimeksi muokattu:
Passaan itse duunaamisen ja vien ammattilaiselle. Osaan vaihtaa polttimoita, suodattimia ja renkaat, mutta siihen oma osaamiseni autoalalla suurin piirtein jää. Joku Ridexin halpis varmaan kelpaa ihan hyvin, vaikka tämä? Samoilla postikuluilla voi vaikka tilailla sitten parit öljyfiltterit.


Tai no jaa, yllä taitaa olla sopiva ja vielä puolet halvempi vaihtoehto.
Kannattaa tilata täällä foorumillakin suositusta Aeromotorsista ennemmin kuin autodocista tai ebaysta. Toisina suosittuina mm. ak24, iparts, varaosa24, avaruosad.ee. Hinnat noille halvoille tarvike-venttiileille 20-30€ luokkaa.

(keskustelua varaosien verkkokaupoista: Varaosien verkkokauppoja (Lista ensimmäisessä viestissä))
 
Kannattaa tilata täällä foorumillakin suositusta Aeromotorsista ennemmin kuin autodocista tai ebaysta. Toisina suosittuina mm. ak24, iparts, varaosa24, avaruosad.ee. Hinnat noille halvoille tarvike-venttiileille 20-30€ luokkaa.

(keskustelua varaosien verkkokaupoista: Varaosien verkkokauppoja (Lista ensimmäisessä viestissä))

Miksei Ebaystä? Ebayssä on lukemattomia eri myyjiä, ja osaan luottaisin enemmän kuin Aeromotorsiin, josta myös löytyy negatiivisia kokemuksia suomenkielisiltä palstoilta. (Ei tosin yhtä paljon kuin tohtorista.)
 
Miksei Ebaystä? Ebayssä on lukemattomia eri myyjiä, ja osaan luottaisin enemmän kuin Aeromotorsiin, josta myös löytyy negatiivisia kokemuksia suomenkielisiltä palstoilta. (Ei tosin yhtä paljon kuin tohtorista.)
Nojuu miksei ebaystakin jos suosittu ja luotettava myyjä kyseessä. Aeromotorsilta ostamalla tietää ehkä paremmin mitä saa ja ainakin itsellä on asiakaspalvelu pelittänyt siellä hyvin.

Ja se osa kannattaa tilata aina autovalmistajan osanumerolla, varsinkin Aeromotorsilta ostaessa kun ei ole rekisterillä hakua (tämäkin voi antaa joskus vääriä osia).
 
Passaan itse duunaamisen ja vien ammattilaiselle. Osaan vaihtaa polttimoita, suodattimia ja renkaat, mutta siihen oma osaamiseni autoalalla suurin piirtein jää.
Tää on jotenkin aina hassua, yleisesti ruuvi aukeaa yhteen suuntaan ja toiseen suuntaan menee kiinni. Irroitetut osat laitetaan samassa järjestyksessä takaisin.
Melkein kuin se lasten palikka laatikko jossa neliö menee neliöreikään ja pyöreä pyöreään.
Itselläkään mitään koulutusta alaan ole, mutta useampi moottori tullut kasattua yms.
 
Tää on jotenkin aina hassua, yleisesti ruuvi aukeaa yhteen suuntaan ja toiseen suuntaan menee kiinni. Irroitetut osat laitetaan samassa järjestyksessä takaisin.
Melkein kuin se lasten palikka laatikko jossa neliö menee neliöreikään ja pyöreä pyöreään.
Itselläkään mitään koulutusta alaan ole, mutta useampi moottori tullut kasattua yms.
Onhan toi myös tilakysymys joillekin. Ulkona ikävämpi korjailla, varsinkin pakkasilla ja sateella. Kuvaa kännyllä kun purkaa, niin voi sitten katsella missä teki turhaa työtä :) ja osaa laittaa osat oikein takaisin. Youtubesta löytää kyllä todella paljon ohjeita, jos sitä aika ja halua on opetella itse tekemään.
Saattaa olla, että ei aina ihan siinä ajassa suju kuin etukäteen miettii. Olen jo sen verran oppinut, että annan aika-arvion vasta kun olen saanut purettua, harvoin sekään pitää :) Kun ei työkseen tee niin käynee monella vaihtelustakin.
 
Passaan itse duunaamisen ja vien ammattilaiselle. Osaan vaihtaa polttimoita, suodattimia ja renkaat, mutta siihen oma osaamiseni autoalalla suurin piirtein jää. Joku Ridexin halpis varmaan kelpaa ihan hyvin, vaikka tämä? Samoilla postikuluilla voi vaikka tilailla sitten parit öljyfiltterit.



Tai no jaa, tämä taitaa olla ok ja vielä puolet halvempi vaihtoehto. Onko ihan yleissopiva vai täytyykö tuplatarkistaa jostain? Ja öljyksi vaikka tuota Commaa.


Kyllähän nuo sopivia pitäisi olla toki aina voi olla mahdollisuus väärälle/toimimattomalle osalle noissa halpis kamoissa. Että ainahan nuo alkuperäiset/kunnon valmistajan osat ovat riskittömämpiä kuten nuo BorgWarnerit, mutta näkyyhän se hinnassa.
 
Mikä kone, vaihdelaatikko yhdistelmä? Ollut monta erilaista ja koskaan en ole vastaavaan törmännyt, mutta kai sekin joltakin onnistuu.
Olisikohan tuo -98, 2 litrainen bensakone ja 5-vaihteinen manuaali.
Ei tarkastusruuvia laatikossa, joten 2l öljyä sisään ja kovaa ajoa. Kieltämättä laatikko pelaa nyt paljon paremmin, joten olihan tuo ihan hyvä "vahinko".
 
Kia kävi viime viikolla määräaikaishuollossa, jossa muiden muassa vaihdettiin jarrunesteet.

Nyt jarrupaloja vaihtaessa huomasin, että jarrujen ilmausruuvin taka tulee jarrunestettä, kun laitan tuon kumitulpan paikoilleen. Tulppa on melko tiivis. Jarrupoljinta painelemalla en nestettä havainnut. Mitäköhän tässä on meneillään?

video:

 
Kia kävi viime viikolla määräaikaishuollossa, jossa muiden muassa vaihdettiin jarrunesteet.

Nyt jarrupaloja vaihtaessa huomasin, että jarrujen ilmausruuvin taka tulee jarrunestettä, kun laitan tuon kumitulpan paikoilleen. Tulppa on melko tiivis. Jarrupoljinta painelemalla en nestettä havainnut. Mitäköhän tässä on meneillään?

video:



Eikös tuo tuolta nipan juuresta vuoda? Ja näyttäisi koko nippa heiluvan? Kokeileppa kiristää varovasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 991
Viestejä
4 498 120
Jäsenet
74 320
Uusin jäsen
Skivu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom