Tarkista kytkinnesteen eli todnäk jarrunesteen taso. Varsinkin jos samassa järjestelmässä, kytkimen kanava on ylempänä joten pieni vaje näkyy siinä ensin.Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.
Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.
Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.
Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
Jos oli vajausta niin lisää nestettä ja ilmaa järjestelmä. Ilmaus on n. 15min homma kokonaisuudessaan (keulaa ylöspäin, pohjapanssari pois, jarruilmaustyökalu kiinni nippaan ja sillä hoituu). Kytkimen luona on ilmausnippa vaihdelaatikon vieressä.
Ensityökseen veisin auton siis jollekin korjaamolle, et ne ilmaisi kytkimen, mikäli itse ei sitä halua tehdä.
Foordeissa on tuota ongelmaa randomisti focuksissa, kytkin alkaa irroittaa aina vaan pienemmällä alueella ja ihan pohjassa: varsinkin kovilla pakkasilla (-15°C ja kylmemmissä) kytkin kerää ilmaa, todnäk jokin tiiviste vuotaa. Moni on vaihdattanut kytkimen painelaakeria ja putkia mutta vika vain uusiutunut parin vuoden päästä. Itse vain ilmaan järjestelmän talvisin kun sekin riittää.