Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

huoh. Pakkaset alko niin lohkolämmitin mykkä. Vuonna -20 meni eka, uus tilalle liikkeessä. Kesti reilu 2 vuotta, takuuseen viime vuoden keväällä liikkeessä uusi. Nyt taas hiljentynyt. Takuuta vielä vähän päälle vuosi jäljellä. Mitannut jännitteet->ok, nesteet autossa täynnä ja puhtaat-> ei ole kuivana lämmittänyt. Vastusmittari ei näytä mitään. Sisälämmitin kyllä toimii. Muissa autoissa ei mitään ongelmia. Onko nuo vaan niin sontaa nykyään.

Huomas heti tänä aamuna että ei ollut lämmittänyt kun lähti vähän nihkeesti käyntiin.


Itellä pari calixia pettänyt, yhden lopulta purin tuolta mustan liittimen päästä. Lämmittelin ja revin tuon kovanmuovin pois niin oli muovi eristeet pettäneet niin, että virta päässyt hyppäämään ennen koko vastusta.
Eristelin paremmin ihan kumia käyttäen, se on nyt toiminut tähän päivään saakka.
Tämä tapaus saa kyllä mielenkiintoisia piirteitä, eilen vaihdettu uusi vastus. Aamulla piuhaan, purina kuuluu eli lämpiää, sitten iltapäivästä uudestaan piuhaan niin ihan mykkä, liikkeessä todettiin vastus rikki. Normaalilla alkuperäisellä Calix piuhalla töpselissä kiinni. Jännitteet pistorasiassa ok, maadoitukset ok . jännitteet ok tyhjänä ja kuormituksessa ja kaikki muu toimii, sisälämppäri ja kaikki muutkin vehkeet pistorasiassa mitä nyt käyttänyt joten siitä nyt ei varmaan vikaa ainakaan tähän löydy. Mitanneet autonkaapelit eilen, olivat ehjät ja ilmanneet nestekierron,

Eilen vaihdettu hajonnut vastus oli päällepäin ihan uuden näköinen, mutta virta ei kierrä. Onko nyt calix vastukset yksinkertaisesti sontaa, eivätkö kestä tätä oikeaa pakkasta vai voiko vastuksessa tapahtua jotain lämpölaajenemista niin katkeaa vai tosissaan tuommonen eriste ongelma? Eikä ole missään pätkivässä virrassa kiinni. Calix sisälämmitin kyllä hurisee normaalisti ja siinä ei mitään toiminto ongelmia. Netissä näkyy juttuja että joillain ollut vähän samanlaisia ongelmia aina välistä. En tiiä itkiskö vai naurasko.
 
Tämä tapaus saa kyllä mielenkiintoisia piirteitä, eilen vaihdettu uusi vastus. Aamulla piuhaan, purina kuuluu eli lämpiää, sitten iltapäivästä uudestaan piuhaan niin ihan mykkä, liikkeessä todettiin vastus rikki. Normaalilla alkuperäisellä Calix piuhalla töpselissä kiinni. Jännitteet pistorasiassa ok, maadoitukset ok . jännitteet ok tyhjänä ja kuormituksessa ja kaikki muu toimii, sisälämppäri ja kaikki muutkin vehkeet pistorasiassa mitä nyt käyttänyt joten siitä nyt ei varmaan vikaa ainakaan tähän löydy. Mitanneet autonkaapelit eilen, olivat ehjät ja ilmanneet nestekierron,

Eilen vaihdettu hajonnut vastus oli päällepäin ihan uuden näköinen, mutta virta ei kierrä. Onko nyt calix vastukset yksinkertaisesti sontaa, eivätkö kestä tätä oikeaa pakkasta vai voiko vastuksessa tapahtua jotain lämpölaajenemista niin katkeaa vai tosissaan tuommonen eriste ongelma? Eikä ole missään pätkivässä virrassa kiinni. Calix sisälämmitin kyllä hurisee normaalisti ja siinä ei mitään toiminto ongelmia. Netissä näkyy juttuja että joillain ollut vähän samanlaisia ongelmia aina välistä. En tiiä itkiskö vai naurasko.

Ettei vaan syystä tai toisesta ole pistetty väärään paikkaan toi vastus ja keittää itsensä hengiltä?
 
Tämä tapaus saa kyllä mielenkiintoisia piirteitä, eilen vaihdettu uusi vastus. Aamulla piuhaan, purina kuuluu eli lämpiää, sitten iltapäivästä uudestaan piuhaan niin ihan mykkä, liikkeessä todettiin vastus rikki. Normaalilla alkuperäisellä Calix piuhalla töpselissä kiinni. Jännitteet pistorasiassa ok, maadoitukset ok . jännitteet ok tyhjänä ja kuormituksessa ja kaikki muu toimii, sisälämppäri ja kaikki muutkin vehkeet pistorasiassa mitä nyt käyttänyt joten siitä nyt ei varmaan vikaa ainakaan tähän löydy. Mitanneet autonkaapelit eilen, olivat ehjät ja ilmanneet nestekierron,

Eilen vaihdettu hajonnut vastus oli päällepäin ihan uuden näköinen, mutta virta ei kierrä. Onko nyt calix vastukset yksinkertaisesti sontaa, eivätkö kestä tätä oikeaa pakkasta vai voiko vastuksessa tapahtua jotain lämpölaajenemista niin katkeaa vai tosissaan tuommonen eriste ongelma? Eikä ole missään pätkivässä virrassa kiinni. Calix sisälämmitin kyllä hurisee normaalisti ja siinä ei mitään toiminto ongelmia. Netissä näkyy juttuja että joillain ollut vähän samanlaisia ongelmia aina välistä. En tiiä itkiskö vai naurasko.
Pikemminkin kuulostaa että järjestelmässä ilmaa. Eli palokaasut nesteen seassa. Kannattaa tutkia asia.
 
Ettei vaan syystä tai toisesta ole pistetty väärään paikkaan toi vastus ja keittää itsensä hengiltä?
Sitä minäkin epäilin, mutta siellä se on mihinkä virallinen ohje sen sanoo laitettavan, mitä nyt minä kurkkimalla sinne nään.

Pikemminkin kuulostaa että järjestelmässä ilmaa. Eli palokaasut nesteen seassa. Kannattaa tutkia asia.
No nesteet on ihan puhtaat, eikä häviä minnekkään ja vaihtunut jakopään laiton yhteydessä n. vuosi sitten uusiin ja öljyt ihan kirkkaat. Ilmanneet liikkeessä nestekierron vaihdon yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä minäkin epäilin, mutta siellä se on mihinkä virallinen ohje sen sanoo laitettavan, mitä nyt minä kurkkimalla sinne nään.


No nesteet on ihan puhtaat, eikä häviä minnekkään ja vaihtunut jakopään laiton yhteydessä n. vuosi sitten uusiin ja öljyt ihan kirkkaat. Ilmanneet liikkeessä nestekierron vaihdon yhteydessä.
Sitä ei näe silmillä jos palokaasuja nesteen seassa. Siis viittaa kansivikaan mahdollisesti. Helppo testata jäähdytinnesteestä.


Ja ohivuotesti voisi kanssa olla paikallaan.
Ja ehjää jäähdytinneste järjestelmää ei tarvi ilmata mitenkään, täytön yhteydessä käytetään hetki ilman korkkia.
 
Viimeksi muokattu:
"Taas"
Eli pakkasella: Tämä kirjoitettu 11 vuotta sitten:

"Auto lähtee hyvin käymään. Lyhyen ajon jälkeen parkkiin ja viiden minuutin päästä ei inahda. Pieni tauko ja lähtee taas. Jotenkin veikkaan, että kosteus tiiivistyy/kuura sulaa johonkin, ja lähtee taas kun haihtuu/jäätyy. "

Tämä kirjoitettu 11 minuuttia sitten:
"ja taas!
Haha.
Sama auto, sama ongelma, samaa pakkanen.
Vaimo marketin pihalla eikä muuta kuin valot vaan syttyy.
Käskin nostaa konepellin jotta jäähtyy, ja se auttoi: puolen tunnin päästä käynnistyi..."

Olisihan tässä ollut 11 vuotta aikaa tutkia vikaa, mutta milläs tutkit jossei ole vikaa...eli pakkasta, ja jos on pakkasta, ei paljoa huvita tutkia...
Mikäs auto? Itellä vastavanlaista vikaa oli '05 Opel Astrassa, 1.6 bensa. Jätti joskus parkkipaikalle, radio toimii ja virrat tulee, mutta ei tapahdu mitään avainta kääntämällä. Lähti sitten itsestään toimimaan. Korjailin moottorin maadotukset ja lisäsin ECU:lle lisämaan, kun niissä paljon ollut vikoja. Vuosien aikana rupes sammumaan sitten jo ajossakin, ja muutama minuutti piti odotella, jotta toimi taas.

Yks kaunis päivä jaksoin sitten vähän huoltaakin autoa. Kesällä jäi ajelut sillä vähäiseksi mopoilun takia ja monenmoista vikaa tuli esille. Vaihtelin kaikki suodattimet, öljyt ja tulpat. Tulpat oli kulahtanu todella loppuun, ja muistinkin, ettei oo mun aikana vaihdettu kertaakaan :lol:. Ei oo sen jälkeen enää sammuillu. Vikakoodejahan se heitti sen 20 ton yhteydessä, eikä aina edes täysin samoja, niin hankaloitti vianhakua. Usea sama vikakoodi esiintyy myös ECU-ongelmissa, niin koko ajan sitä pitäny syyllisenä ja ajellu vaan menemään.

Mutta siis, vika voi olla joskus hyvinkin yksinkertainen. Yleensä ei oo, mutta kannattaa varalta helpoimmat paikat kurkata ensin.
 
Sitä ei näe silmillä jos palokaasuja nesteen seassa. Siis viittaa kansivikaan mahdollisesti. Helppo testata jäähdytinnesteestä.


Ja ohivuotesti voisi kanssa olla paikallaan.
Ja ehjää jäähdytinneste järjestelmää ei tarvi ilmata mitenkään, täytön yhteydessä käytetään hetki ilman korkkia.
Moottori lämpiää normaalisti myös ja toimii. Eikä siellä ainakaan suurempia kuplia näkynyt paisarissa tyhjäkäynnillä, lisäksi se lohkonlämmitinvastus on ihan kirkas, ei sininen, ei musta että ois palanut. Ihmetellään. Eikä ole mitään häirövalojakaan sen puoleen. Auton toiminnassa ei ole muuten mitään vikaa. ihmetellään.
 

Citroen C4 120 VTI

Mutta siis, vika voi olla joskus hyvinkin yksinkertainen. Yleensä ei oo, mutta kannattaa varalta helpoimmat paikat kurkata ensin.

Joo, olihan tuo siloin uutena takuuna katsottavana, mutta latasivat akkua, hioivat koskettimia ja ehdottivat ongelman jatkuessa aivojen vaihtoa. Mitä ilmeisimmin vikakoodiakaan ei ilmaantunut, tai sitten Astrumissa ei ollut aivoja vaihdettu että olisivat keksinet sitä koittaa ;-)

Jos ei tule vikakoodia, eikä tutkita "vika päällä" eli kovalla pakkasella ulkona, pienen ajelun jälkeen -ja se ei itseäkään kiinnosta ;-)
 
Sitä minäkin epäilin, mutta siellä se on mihinkä virallinen ohje sen sanoo laitettavan, mitä nyt minä kurkkimalla sinne nään.

Vastus, hyvin yksinkertainen laite, niin ei tuohon jää kovinkaan montaa vaihtoehtoa, että miksi rikkoutuu. Joko Calixin laatu on jotain aivan uskomatonta paskaa, ilmatasku/keittää ilmataskun(autotehtaan suunnitteluvirhe) tai sitten jotain eristemateriaalia tartuu jäähdytysnesteestä esim. paikkausaine, vastuksen pintaan. Nesteet on vaihdettu, oikeaan pakkastulppaan asennettu, niin ei kait siellä sitten muuta ole kuin se laatu, Calix=paskaa, en kyllä tuotakaan ihan hevillä usko tuon laitteen osalta. Ainoa, mitä ihan oikeasti voidaan tässä kyseenalaistaa on toi asennuspaikka ja/tai mahdollinen asennuspaikan suunnitteluvirhe.

Sähköverkko ja auton omat järjestelmät voidaan unohtaa.
 
Ei ne vastukset itsestään pala tuolla tahdilla.
Ei, mutta kun ei näy siinä vastuksen pinnassakaan mitään jälkiä että ois ilman nesteitä lämmitänyt. Rikki ole vastus on kuvan A mukainen ollut. Jotain outoa on meneillään



Calix.png
 
Viimeksi muokattu:
"Taas"
Eli pakkasella: Tämä kirjoitettu 11 vuotta sitten:

"Auto lähtee hyvin käymään. Lyhyen ajon jälkeen parkkiin ja viiden minuutin päästä ei inahda. Pieni tauko ja lähtee taas. Jotenkin veikkaan, että kosteus tiiivistyy/kuura sulaa johonkin, ja lähtee taas kun haihtuu/jäätyy. "

Tämä kirjoitettu 11 minuuttia sitten:
"ja taas!
Haha.
Sama auto, sama ongelma, samaa pakkanen.
Vaimo marketin pihalla eikä muuta kuin valot vaan syttyy.
Käskin nostaa konepellin jotta jäähtyy, ja se auttoi: puolen tunnin päästä käynnistyi..."

Olisihan tässä ollut 11 vuotta aikaa tutkia vikaa, mutta milläs tutkit jossei ole vikaa...eli pakkasta, ja jos on pakkasta, ei paljoa huvita tutkia...
Meillä aikaisemmin ollut Mazda 6 vm.2008 teki välillä samaa.
Kotoa jos ajoi 2km päiväkodin pihaan ja sammutti auton pakkasella, niin ei aina lähtenyt heti uudestaan käyntiin. Oireet oli kuin virta olisi loppu, kojeaudan valot vain syttyi mutta startti ei inahtanutkaan, 5-15min odotuksen jälkeen starttasi aina.
Merkkihuolto oli ongelmasta tietoinen ja selvittelivät asiaa tehtaalta, vika liittyi päävirtareleeseen ja sen "kuuraantumiseen" tietyissä olosuhteissa. Auto meni vaihtoon muista syistä ja en tiedä ratkesiko ongelma ikinä...
 
Palokaasuja ja ilmaa järjestelmässä, ei paljon vaihtoehtoja.
Tässä nyt vielä havaintoja tältä illalta. Moottorin lämmöt ajossa normaalit. Pihaan pysähdyksen jälkeen ei mitään outoa. Paisarissa normaalit nestepinnat, ei vesiletkut pinkeenä ja tosiaan edellinenkin rikki mennyt lämmitys vastus kuvan A mukainen. No kattellaan. Ei tuo nyt mikään maailmaa pysäyttävä vika ole, oishan se mukava jos toimis näin pakkasilla. Autolla kuitenkin ajeltu normaalisti joka päivä, eikä ole muita vikoja, toimii niin kuin auton kuuluukin toimia. On vaan tuommonen jännä tapaus. Kesä tulee niin ei sitä sitten enää kaipaile.
 
En väitä, että tietäisin mikä vastukset rikkoo, mutta on varsin kaukaa haettu, että se olisi jäähdytysveden joukkoon pääsevät palokaasut. Kuvittelen, että vaikkapa vuotava kannentiiviste ilmene aika monesta muusta murheesta ennen. Jos vesitilassa oleva kaasu vastuksen rikkoisi, mikä saisi kaasun pysymään juuri vastuksen kohdalla?

Meillä aikaisemmin ollut Mazda 6 vm.2008 teki välillä samaa.
Kotoa jos ajoi 2km päiväkodin pihaan ja sammutti auton pakkasella, niin ei aina lähtenyt heti uudestaan käyntiin.
Tuo on muuten sellainen temppu, että ei kannata omalle autolle tehdä. On myrkkyä, kun pienen ajon jälkeen sammuttaa. Voi ilmetä liimaventtiiliä, hajoavia lambdoja ja vaikka mitä.
 
Tuo on muuten sellainen temppu, että ei kannata omalle autolle tehdä. On myrkkyä, kun pienen ajon jälkeen sammuttaa. Voi ilmetä liimaventtiiliä, hajoavia lambdoja ja vaikka mitä.
2km ajo myrkkyä? Lämmityksestä aina lähdetty viileillä keleillä, tuo 2km matka sisältää lisäksi parit liikennevalot ja auto ehtii helposti käydä yli 5min ennen kuin ollaan perillä.
Ehdin 6 vuoden aikana ajaa tuota väliä 4 eri autolla, ainoastaan Mazdan virtapuoli temppuili.
Lamda vikoja, liimaventiiliä yms. ylimääräistä en saanut aikaan millään autolla. Käyttöön nuo vehkeet on tehty, en edes miettisi tuollaisia mahdollisia ongelmia vaikka laitteista pidänkin yleensä huolta.
Päiväkodin pihassa on isoilla kylteillä tyhjäkäynti kielletty. Parkkipaikka on melko pieni ja rakennuksen päädyssä jossa on myös iv-tuloilmanotto, ymmärrän kiellon varsin hyvin.
En usko että päiväkodin henkilökunta arvostaisi pakkasaamuna selitystä liimaventtiileistä yms. kun koko rakennus haisee pakokaasulle...
edit. oletko se tyyppi vanhalla dieselillä jonka auto on aina käynnissä?
 
Voi ilmetä liimaventtiiliä
Tää olikin ihan uus juttu mulle. N. 10 vuotta sitten mulla oli 407 pösö, jossa oli tämmöinen ongelma, että kun autoa siirsi pihassa tjsp muutaman metrin niin seuraava startti saattoi kestää 20 sekuntia, vaikka muuten auto käynnistyi hyvin. Yritin sitä googlen kanssa tuolloin selvittääkin tuloksetta, mutta tämä ilmiö täsmää aikalailla justiinsa. Sen verran usein tuo toistui, että aloin aina siirtämisen yhteydessä jättämään auton käymään muutamaksi minuutiksi.
 
2km ajo myrkkyä? Lämmityksestä aina lähdetty viileillä keleillä, tuo 2km matka sisältää lisäksi parit liikennevalot ja auto ehtii helposti käydä yli 5min ennen kuin ollaan perillä.
Ehdin 6 vuoden aikana ajaa tuota väliä 4 eri autolla, ainoastaan Mazdan virtapuoli temppuili.
Lamda vikoja, liimaventiiliä yms. ylimääräistä en saanut aikaan millään autolla. Käyttöön nuo vehkeet on tehty, en edes miettisi tuollaisia mahdollisia ongelmia vaikka laitteista pidänkin yleensä huolta.
Päiväkodin pihassa on isoilla kylteillä tyhjäkäynti kielletty. Parkkipaikka on melko pieni ja rakennuksen päädyssä jossa on myös iv-tuloilmanotto, ymmärrän kiellon varsin hyvin.
En usko että päiväkodin henkilökunta arvostaisi pakkasaamuna selitystä liimaventtiileistä yms. kun koko rakennus haisee pakokaasulle...
edit. oletko se tyyppi vanhalla dieselillä jonka auto on aina käynnissä?
2km ajo kunnon pakkasessa=myrkkyä. 5min ajoa ei paljoa öljyjä lämmittele vaikka lohkossa olisikin. Vaahdottaa öljyjä mukavasti kun öljy ei lämpene tarpeeksi kuumaksi haihduttaakseen vedet yms pois seasta. Kyllä tuollainen reitti on ihan ehtävissä toki, mutta itse seuraillut erästäkin kuskia joka ajaa moista reittiä vuodesta toiseen eri autoilla kiroillen kun aina joku paikka koneesta paskana. Kilsoja ei liikaa tule, mutta koneessa aina jotain.

Ja en itse tykkää yhtään kun jengi jättää autonsa tyhjäkäynnille vain jotta se "lämpenisi" tms. Olen kuitenkin noista sen verran tarkka että omilla autoilla esim. kauppaan ajaessa saatan ajaa pidemmän reitin kaupalle tai pidemmällä olevaan kauppaan, että saan öljytkin kuumiksi. 5min vaihtuu 10min reitiksi ja aikaa menee toki hukkaan, mutta voisin henk.koht. väittää että olen tuolla välttänyt jo ainakin yhden konerikon. Itsellä toki tuo laukeamisen riski korostuu keskiverto tallaajaa enemmän koska 90% omistamistani autoista on ollut tehomalleja tai muuten korkeaviritteisiä koneita ja en aja niillä kierroksia tai kaasupoljinta vältellen, joten niiden öljynkierto, nestelämmöt yms olivat/ovat oikeasti tärkeitä juttuja.
 
2km ajo kunnon pakkasessa=myrkkyä. 5min ajoa ei paljoa öljyjä lämmittele vaikka lohkossa olisikin. Vaahdottaa öljyjä mukavasti kun öljy ei lämpene tarpeeksi kuumaksi haihduttaakseen vedet yms pois seasta. Kyllä tuollainen reitti on ihan ehtävissä toki, mutta itse seuraillut erästäkin kuskia joka ajaa moista reittiä vuodesta toiseen eri autoilla kiroillen kun aina joku paikka koneesta paskana. Kilsoja ei liikaa tule, mutta koneessa aina jotain.

Ja en itse tykkää yhtään kun jengi jättää autonsa tyhjäkäynnille vain jotta se "lämpenisi" tms. Olen kuitenkin noista sen verran tarkka että omilla autoilla esim. kauppaan ajaessa saatan ajaa pidemmän reitin kaupalle tai pidemmällä olevaan kauppaan, että saan öljytkin kuumiksi. 5min vaihtuu 10min reitiksi ja aikaa menee toki hukkaan, mutta voisin henk.koht. väittää että olen tuolla välttänyt jo ainakin yhden konerikon. Itsellä toki tuo laukeamisen riski korostuu keskiverto tallaajaa enemmän koska 90% omistamistani autoista on ollut tehomalleja tai muuten korkeaviritteisiä koneita ja en aja niillä kierroksia tai kaasupoljinta vältellen, joten niiden öljynkierto, nestelämmöt yms olivat/ovat oikeasti tärkeitä juttuja.
Jäi mainitsematta, että toki matka jatkui päiväkodin pihalta töihin asti n.10 km. Ei tuollakaan matkalla öljy kyllä juurikaan lämpene kovalla pakasella, mutta ainakin omat autot ovat toimineet siitä huolimatta.
Ps. Kovalla pakkasella öljyjä ei saa lämpimäksi kovin helpolla. Viimeksi tänään ajoin yli 45km -34 asteen pakkasessa ja tulos on tämä:
20240105_142020.jpg

Öljy vaatii (ainakin Mobilin mukaan) 75 asteen lämpötilan puolen tunnin ajan että mahdollinen vesi haihtuu öljystä. En saa ainakaan omalla autolla öljyjä tuohon lämpöön ajamalla näillä, tai edes -25 pakkasilla.
Ja vaikka saisinkin, niin en jaksa tuhlata aikaa/polttoainetta moiseen. Vaihdan öljyt vuosittain ja hyvin tuo bensa turbo on toiminut vaikka onkin vasta 230tkm mittarissa...
 
Jäi mainitsematta, että toki matka jatkui päiväkodin pihalta töihin asti n.10 km. Ei tuollakaan matkalla öljy kyllä juurikaan lämpene kovalla pakasella, mutta ainakin omat autot ovat toimineet siitä huolimatta.
Ps. Kovalla pakkasella öljyjä ei saa lämpimäksi kovin helpolla. Viimeksi tänään ajoin yli 45km -34 asteen pakkasessa ja tulos on tämä:


Öljy vaatii (ainakin Mobilin mukaan) 75 asteen lämpötilan puolen tunnin ajan että mahdollinen vesi haihtuu öljystä. En saa ainakaan omalla autolla öljyjä tuohon lämpöön ajamalla näillä, tai edes -25 pakkasilla.
Ja vaikka saisinkin, niin en jaksa tuhlata aikaa/polttoainetta moiseen. Vaihdan öljyt vuosittain ja hyvin tuo bensa turbo on toiminut vaikka onkin vasta 230tkm mittarissa...
Riippuu autosta, koneesta jne jne. Itsellä ollut sääntönä että 60c öljyt (oikea lukema, ei mittariston) tai oikeat öljynpaineet kuumalle öljylle=koneen kierrokset saavat nousta yli 3000rpm rajoittajalle asti ahdot tapissa (jos turbokone). Sitä ennen mennään kiltisti max puolikaasulla ja alle 3000rpm. -34c on tosiaan jo varsin "erikoinen" keli ja tuossa ymmärtää hyvin ettei öljy liikaa lämpene jos keulaa ei ole suojattu ja/tai alustan ilmanohjaimet paikallaan tai kone joka ei liikaa kulutuksesta välitä.

Ja jos alla on auto mikä miellyttää, ajelen aina välillä noita "haihdutus" ajoja, kun ajelusta nauttii muutenkin niin oli hyvä syy lähteä sopivalle mutkapätkälle.
 
Jäi mainitsematta, että toki matka jatkui päiväkodin pihalta töihin asti n.10 km. Ei tuollakaan matkalla öljy kyllä juurikaan lämpene kovalla pakasella, mutta ainakin omat autot ovat toimineet siitä huolimatta.
Ps. Kovalla pakkasella öljyjä ei saa lämpimäksi kovin helpolla. Viimeksi tänään ajoin yli 45km -34 asteen pakkasessa ja tulos on tämä:
20240105_142020.jpg

Öljy vaatii (ainakin Mobilin mukaan) 75 asteen lämpötilan puolen tunnin ajan että mahdollinen vesi haihtuu öljystä. En saa ainakaan omalla autolla öljyjä tuohon lämpöön ajamalla näillä, tai edes -25 pakkasilla.
Ja vaikka saisinkin, niin en jaksa tuhlata aikaa/polttoainetta moiseen. Vaihdan öljyt vuosittain ja hyvin tuo bensa turbo on toiminut vaikka onkin vasta 230tkm mittarissa...
Viimasuojan tuo haluaisi. Aivan alilämmössä menee.
 
Viimasuojan tuo haluaisi. Aivan alilämmössä menee.
Voi olla, mutta kuten aikaisemmin sanoin, niin käyttöön nämä vehkeet on tehty.
En jaksa hieroa mitään viimasuojia yms.ylimääräistä, nämä asiat kuuluisi hoitaa valmistajan suunittelupöydällä.
Vw on kyllä toiminut hyvin ja ohjaamossa on lämmin myös kovalla pakkasella. Sinun diagnoosi voi olla oikea, mutta mitään oireita en ole autossa havainnut.
Kulutuskin pysyy linjassa vaikka lämmöt ovat alhaalla...
edit: tuo jäähdytysnesteen lämpömittari on näissä ns.suuntaa antava. Kone voi olla normaalissa käyntilämmössä vaikka mittari näyttää "vajaata". Nesteelle on kaksi eri kiertoa...
 
Riippuu autosta, koneesta jne jne. Itsellä ollut sääntönä että 60c öljyt (oikea lukema, ei mittariston) tai oikeat öljynpaineet kuumalle öljylle=koneen kierrokset saavat nousta yli 3000rpm rajoittajalle asti ahdot tapissa (jos turbokone). Sitä ennen mennään kiltisti max puolikaasulla ja alle 3000rpm. -34c on tosiaan jo varsin "erikoinen" keli ja tuossa ymmärtää hyvin ettei öljy liikaa lämpene jos keulaa ei ole suojattu ja/tai alustan ilmanohjaimet paikallaan tai kone joka ei liikaa kulutuksesta välitä.

Ja jos alla on auto mikä miellyttää, ajelen aina välillä noita "haihdutus" ajoja, kun ajelusta nauttii muutenkin niin oli hyvä syy lähteä sopivalle mutkapätkälle.
No toki jos aikaa on ja alla on haarstepeli niin mikä ettei, itse puhuin alunperin käyttövehkeistä ja ei nämä saa mihinkään öljyn lämmön hinkkaukseen hajota...
Ps. miten mittariston kertoma öljyn lämpö eroaa "oikeasta" lämpötilasta?
 
Voi olla, mutta kuten aikaisemmin sanoin, niin käyttöön nämä vehkeet on tehty.
En jaksa hieroa mitään viimasuojia yms.ylimääräistä, nämä asiat kuuluisi hoitaa valmistajan suunittelupöydällä.
Vw on kyllä toiminut hyvin ja ohjaamossa on lämmin myös kovalla pakkasella. Sinun diagnoosi voi olla oikea, mutta mitään oireita en ole autossa havainnut.
Kulutuskin pysyy linjassa vaikka lämmöt ovat alhaalla...
edit: tuo jäähdytysnesteen lämpömittari on näissä ns.suuntaa antava. Kone voi olla normaalissa käyntilämmössä vaikka mittari näyttää "vajaata". Nesteelle on kaksi eri kiertoa...
Se mittari on suuntaa antava siihen suuntaan että 75-105C välissä se näyttää 90C

Tuon aikakauden volkkareissa on sähkövastukset tarjoamassa kabiiniin apulämpöä jos/kun nesteen lämpö ei riitä.

Muok: Tuo alilämpö aiheuttaa etenkin dieseleissä suurta kiusaa saastelaitteiden toimivuuden kanssa. Ja bensakaan ei ole turvassa veden kertymiseltä öljyyn.
 
Se mittari on suuntaa antava siihen suuntaan että 75-105C välissä se näyttää 90C

Tuon aikakauden volkkareissa on sähkövastukset tarjoamassa kabiiniin apulämpöä jos/kun nesteen lämpö ei riitä.

Muok: Tuo alilämpö aiheuttaa etenkin dieseleissä suurta kiusaa saastelaitteiden toimivuuden kanssa. Ja bensakaan ei ole turvassa veden kertymiseltä öljyyn.
Ei ole sähkövastuksia 2013 Golfissa, bensa kyseessä.
Muok. Öljyt vaihdan vuosittain, vaikka auto väittää että menisi kaksikin vuotta samoilla öljyillä. Juuri tuon veden yms. takia.
 
Ei ole sähkövastuksia 2013 Golfissa, bensa kyseessä.
Muok. Öljyt vaihdan vuosittain, vaikka auto väittää että menisi kaksikin vuotta samoilla öljyillä. Juuri tuon veden yms. takia.
Ai se on vielä bensa. Tuo ei kyllä ole mun mielestä normaalia joskaan en ole noin uutta bensavolkkaria ikinä omistanut.

Viimasuojasta on sekin mainio apu ettei talven suolakurat sotke konehuonetta. Diisselin nokalle laitan suojan lokakuussa ja otan pois toukokuussa :D
 
Ai se on vielä bensa. Tuo ei kyllä ole mun mielestä normaalia joskaan en ole noin uutta bensavolkkaria ikinä omistanut.

Viimasuojasta on sekin mainio apu ettei talven suolakurat sotke konehuonetta. Diisselin nokalle laitan suojan lokakuussa ja otan pois toukokuussa :D
Pakkanen on ollut ainakin täällä myös kovin epänormaali.
Tuollaisessa "kevyessä" 60-80 km/h ajossa ei tosiaan lämpene kone/ölyt tuon enempää, vaatii yli 100km/h nopeutta että öljyt lämpenee. Täällä lähettyvillä ei vaan ole tuollaisia rajoituksia talvella kuin pari hassua kilometriä...;)
Mutta ei tuo suoja huono idea olisi...
 
No toki jos aikaa on ja alla on haarstepeli niin mikä ettei, itse puhuin alunperin käyttövehkeistä ja ei nämä saa mihinkään öljyn lämmön hinkkaukseen hajota...
Ps. miten mittariston kertoma öljyn lämpö eroaa "oikeasta" lämpötilasta?
Ihan käyttiksissäkin sama meininki itsellä. Itse olen ajellut nyt viimeisintä omaa aiempaa käyttistä ja nykyistä harrastetta lukuunottamatta ostanut viimeiset ~10v autoni uutena tai melkein uutena ja vaihtanut vuoden parin välein uuteen.

Ja tosiaan kuten @Kizmo mainitsi, mittariston näyttämä lukema ja oikea lukema voivat olla täysin oikein, tai hyvin suuntaa antavia. Esim. vedet ovat oikeasti 50c, mittaristo näyttää sen 80-90c tai oikea lämpö on 100c+ ja mittaristo näyttää yhä sen 80-90c, kunnes mennään jonkun ohjelmoidun raja-arvon yli. Sama öljynpaineissa, öljynlämmöissä jne jne. Ja tuota on ollut jo todella pitkään käytössä ja riippuu valmistajasta ja jopa varustetasosta miten nuo toimivat (tehomalleissa voi esim olla lisämittareita jotka on ohjelmoitu realistisesti tai bensa saa vain mittarit x kun diesel saa esim realistisen öljynlämpömittarin jne.). Hyvä esimerkki varhaisesta mittarihuijauksesta on tuo oma 1990 MX-5, siinä tehtaan öljynpainemittari näyttää oikeat lukemat kun taas vuoden vai pari uudempi samanlaisissa mittaristo on muutettu "simuloimaan" öljynpaineen muutoksia. Kaikki tämä ainakin isosti siitä syystä että normi tallaaja pelkää mittaria joka liikkuu. Esim on ihan normaalia että valoissa helteellä seistessä lämmöt lähtevät nousemaan ja nousevat jopa yllättävän ylös ennen tuulettimien pyörimistä. Kuski joka ei tajua autoista liikaa pelästyy heti kun mennään niin korkealle. Tuloksena että iso osa valmistajista valitsi että mittari pysyy keskellä kun lämmöt ovat vaikka 50c-105c välillä.

EDIT: Ja juu, itsellä ei ole ollut missään autossa suojaa, mutta parissa autossa oli kyllä vakavassa harkinnassa. Niissä huomasi että ajoviima viilensi konetta todella todella tehokkaasti, vähän liiankin tehokkaasti. Juuri kuten sinulla.
 
Ihan käyttiksissäkin sama meininki itsellä. Itse olen ajellut nyt viimeisintä omaa aiempaa käyttistä ja nykyistä harrastetta lukuunottamatta ostanut viimeiset ~10v autoni uutena tai melkein uutena ja vaihtanut vuoden parin välein uuteen.

Ja tosiaan kuten @Kizmo mainitsi, mittariston näyttämä lukema ja oikea lukema voivat olla täysin oikein, tai hyvin suuntaa antavia. Esim. vedet ovat oikeasti 50c, mittaristo näyttää sen 80-90c tai oikea lämpö on 100c+ ja mittaristo näyttää yhä sen 80-90c, kunnes mennään jonkun ohjelmoidun raja-arvon yli. Sama öljynpaineissa, öljynlämmöissä jne jne. Ja tuota on ollut jo todella pitkään käytössä ja riippuu valmistajasta ja jopa varustetasosta miten nuo toimivat (tehomalleissa voi esim olla lisämittareita jotka on ohjelmoitu realistisesti tai bensa saa vain mittarit x kun diesel saa esim realistisen öljynlämpömittarin jne.). Hyvä esimerkki varhaisesta mittarihuijauksesta on tuo oma 1990 MX-5, siinä tehtaan öljynpainemittari näyttää oikeat lukemat kun taas vuoden vai pari uudempi samanlaisissa mittaristo on muutettu "simuloimaan" öljynpaineen muutoksia. Kaikki tämä ainakin isosti siitä syystä että normi tallaaja pelkää mittaria joka liikkuu. Esim on ihan normaalia että valoissa helteellä seistessä lämmöt lähtevät nousemaan ja nousevat jopa yllättävän ylös ennen tuulettimien pyörimistä. Kuski joka ei tajua autoista liikaa pelästyy heti kun mennään niin korkealle. Tuloksena että iso osa valmistajista valitsi että mittari pysyy keskellä kun lämmöt ovat vaikka 50c-105c välillä.

EDIT: Ja juu, itsellä ei ole ollut missään autossa suojaa, mutta parissa autossa oli kyllä vakavassa harkinnassa. Niissä huomasi että ajoviima viilensi konetta todella todella tehokkaasti, vähän liiankin tehokkaasti. Juuri kuten sinulla.
Joo, ymmärrän kyllä ja samaa mieltä.
Ihmettelin vaan miten tuo öljynlämpötilamittari ei muka näyttäisi oikein? Kyseessä on kuitenkin fyysinen anturi öljykanavassa ja se muuttaa lukemia asteen välein, ei siis ole mikään "simuloitu" kuten jäähdytysnesteen mittari?
Ensimmäinen auto oli W124 Mersu ja siinä oli hieno viisarilla varustettu öljynpainemittari. Kone lämpimänä paineet tippui "punaiselle" tyhjäkäynillä, mutta siitä selvisi kaasua painamalla. Toki 450tkm mittarissa saattoi vaikuttaa alle 1bar paineisiin tyhjäkäyntikierroksilla ;)
 
Joo, ymmärrän kyllä ja samaa mieltä.
Ihmettelin vaan miten tuo öljynlämpötilamittari ei muka näyttäisi oikein? Kyseessä on kuitenkin fyysinen anturi öljykanavassa ja se muuttaa lukemia asteen välein, ei siis ole mikään "simuloitu" kuten jäähdytysnesteen mittari?
Ensimmäinen auto oli W124 Mersu ja siinä oli hieno viisarilla varustettu öljynpainemittari. Kone lämpimänä paineet tippui "punaiselle" tyhjäkäynillä, mutta siitä selvisi kaasua painamalla. Toki 450tkm mittarissa saattoi vaikuttaa alle 1bar paineisiin tyhjäkäyntikierroksilla ;)
Tuo sinun autossa oleva mittari vaikuttaa outoa VAG:n laitteeksi kyllä olevan niitä "realistisia". Anturihan antaa siis noissa simuloiduissakin sen oikean datan moottorinohjaukselle yms, mutta mittaristo antaa sitä väärää dataa. Monessa autossa nuo joutuu kaivamaan OBD:n kautta esille. Itsellä on ollut monessa autossa Android Auton kautta digimittarit luurin kautta auton omalla näytöllä OBD BT adapterin avulla. Sai mukavasti rehellistä dataa esim ahtopaineista, intake air tempeistä, eri nesteiden lämmöistä, GPS nopeudet jne jne. Pitäisiköhän mielenkiinnosta heittää tuohon omaan Corollaan ja katsoa miten realistinen sen moottorin lämpömittari on tai mitä mielenkiintoista dataa sieltä saisi ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Tehtaalta tilausta kolmi sylinterisestä Peugeot 5008 1,2 Puretech 2018 myyjä ei kyllä osannut luovutustilaisuudessa sanoa random kappaleista mitä tuli mukana. Tuulisuojan vasta viime viikolla otin käyttöön kun hoksasin varastosta ja sen vain toiselle puolelle kun pistokkeen paikkaa varten pitäisi reikä tehdä (olisi kyllä jokunen vuosi sitten voinut tehdä)

Ko. Auto ei juuri koskaan nostata puoleen väliin lämpöjä. Toki jos vaikka pari tuntia seikkailet kaupungilla.

Kun taas winter beater Chrysler Neon 2.0L nostattaa jo mukavasti melkeinpä tyhjäkäynnillä.

Molemmat käynnistyivät -35°C pakkasella.
Ei uskalla kalliimpaa autoa käynnistää jos ei tarvis/pakko ole.

Pointti että aikonaan tehdyissä virityksissä ja nyt havaitsemissa en ole huomannut eroa jos max. 50-60 km/h on nopeus.

Chrysleriin tein 10v sitten eri yksilöön tuulisuojan mutta en eroa sikäli havainnut.
 
On tää kyllä helmeä. Tuossa taannoin ostin, suhteellisen loppuunajetun -99 mesen kakkosautoksi. Noh, kesä ja syssy tuli hurjastelua, jonka jälkeen se jäi huonon akun takia pakkasten alettua seisomaan tien varteen. Noh, tänään vihdoin sain aikaiseksi haettua akun, ja ajattelin, että käydääs pikkasen vetreyttämässä vanhaa kamua. Vaihdoin akun, löin Webaston käyntiin, ja ajattelin, että katsotaas vielä miltä konehuoneessa näyttää.

Päällisin puolin näytti ihan hyvältä, mutta paisariin kurkatessa odottikin, varmaan jo osaattekin arvata, lähes kiinteää jäähdytysnestesohloa.. Enpä syssyllä älynnyt katsoa, että mikä pakkasenkesto nesteillä on. Ei toki aivan umpijäässä, mutta semmoista kiinteää, kovaa, möhlöä, eli glygolia on onneksi edes jonkun verran seassa. Putkia sai puristettua, jolloin tuntui kuinka se mureni ainakin osittain. Eli toivottavasti mitään jäätymisestä aiheutuneen laajenemisen johdosta tulleita kannen halkeailuja sun muita ei ole.

Mietin vain, että uskaltaisinko tuota koittaa saadaa juoksevammaksi webastoa pyörittämällä? Vai kannattaako suosiolla odottaa ensi viikon lauhempaa keliä? Että voi kyrsiä pientä miestä.. Lähin lämmin tallikin on >10km päässä, eli sekään ei nyt mikään helpoin vaihtoehto. Onneksi kuitenkin älysin edes katsoa pellin alle ennenkö koitin käynnistää..
 
On tää kyllä helmeä. Tuossa taannoin ostin, suhteellisen loppuunajetun -99 mesen kakkosautoksi. Noh, kesä ja syssy tuli hurjastelua, jonka jälkeen se jäi huonon akun takia pakkasten alettua seisomaan tien varteen. Noh, tänään vihdoin sain aikaiseksi haettua akun, ja ajattelin, että käydääs pikkasen vetreyttämässä vanhaa kamua. Vaihdoin akun, löin Webaston käyntiin, ja ajattelin, että katsotaas vielä miltä konehuoneessa näyttää.

Päällisin puolin näytti ihan hyvältä, mutta paisariin kurkatessa odottikin, varmaan jo osaattekin arvata, lähes kiinteää jäähdytysnestesohloa.. Enpä syssyllä älynnyt katsoa, että mikä pakkasenkesto nesteillä on. Ei toki aivan umpijäässä, mutta semmoista kiinteää, kovaa, möhlöä, eli glygolia on onneksi edes jonkun verran seassa. Putkia sai puristettua, jolloin tuntui kuinka se mureni ainakin osittain. Eli toivottavasti mitään jäätymisestä aiheutuneen laajenemisen johdosta tulleita kannen halkeailuja sun muita ei ole.

Mietin vain, että uskaltaisinko tuota koittaa saadaa juoksevammaksi webastoa pyörittämällä? Vai kannattaako suosiolla odottaa ensi viikon lauhempaa keliä? Että voi kyrsiä pientä miestä.. Lähin lämmin tallikin on >10km päässä, eli sekään ei nyt mikään helpoin vaihtoehto. Onneksi kuitenkin älysin edes katsoa pellin alle ennenkö koitin käynnistää..
Webasto ottaa siitä kankeasta nesteestä helposti siipeensä.
 
Webasto ottaa siitä kankeasta nesteestä helposti siipeensä.
Jooh, eiköhän se viimeistään maanantaina ole jo aika notkeaa, että pääsee tutkimaan ja vaihtamaan nesteet.. Ärsyttää vaan pirusti, kun olis ollu nätit kelit vihdoin taas vähän ajella, mut eipä tässä ketään muuta kuin itseään voi kuitenkaan syyttää.. Ja täytyy toki toivoa, että isompaa damagea ei ole kerennyt mikään osa ottamaan.
 
Semmoinen lisäys että ei se jäätyminen paikkoja välttämättä vielä tapa, vaan sulattaminen, kun jää lämpenee -ennen sulamistaan, niin se laajenee eniten. Pienikin määrä tosiaan glykolia jelppaa paljon, eikä vesi pääse teräsjäähän. Josta sen olisi kiva laajeta sitten... Itse varmaan lorottaisin lisää glygolia sinne, se ei ainakaan haittaisi.
 
Itse tehtynä - kyllä, isotöinen homma.
Noita ammatikseen tekevät tietävät kyllä mistä on kyse, ja tommosen korjauspalan käyttö nopeuttaa/helpottaa hommaa.
 
Peltihommissa työn määrä riippuu suuresti halutusta laadusta. Eri asia on kestävä korjaus ja seuraavan katastuksen kestävä korjaus.
Ja hyvä muistaa, että peukalon mentävä reikä vaatii normaalisti vähintään 30*30cm paikan.
Joku aika sitten kaverin avensiksen takalattiaa korjasin. Ihan ehjän näköinen pohja, peukalon mentävä reikä oli. Käsin repimällä oli jo 20*20cm. Sitten kun haki senverran tervettä, että saa hitsattua olikin reikä 30*40cm. Pidemmälläkin olisi pitänyt vaihtaa, mutta tuli jarruputket ja polttoaineputlket eteen.
Heftimällä sai tohon ohenneeseen peltiin kiinni.
Sanoin, että vaihtaa, vielä kun on leimaa jäljellä, ensi vuonna saa hitsata metri*metri paikan....
 
Jäi mainitsematta, että toki matka jatkui päiväkodin pihalta töihin asti n.10 km. Ei tuollakaan matkalla öljy kyllä juurikaan lämpene kovalla pakasella, mutta ainakin omat autot ovat toimineet siitä huolimatta.
Ps. Kovalla pakkasella öljyjä ei saa lämpimäksi kovin helpolla. Viimeksi tänään ajoin yli 45km -34 asteen pakkasessa ja tulos on tämä:
20240105_142020.jpg

Öljy vaatii (ainakin Mobilin mukaan) 75 asteen lämpötilan puolen tunnin ajan että mahdollinen vesi haihtuu öljystä. En saa ainakaan omalla autolla öljyjä tuohon lämpöön ajamalla näillä, tai edes -25 pakkasilla.
Ja vaikka saisinkin, niin en jaksa tuhlata aikaa/polttoainetta moiseen. Vaihdan öljyt vuosittain ja hyvin tuo bensa turbo on toiminut vaikka onkin vasta 230tkm mittarissa...
Termostaatti vaihtoon. Ei tommonen ole normaalia oli viimasuoja tai ei.

Kyllä se öljykin alkaa lämpeämään kun saadaan ensin pata sinne 90c tuntumaan.
 
Termostaatti vaihtoon. Ei tommonen ole normaalia oli viimasuoja tai ei.

Kyllä se öljykin alkaa lämpeämään kun saadaan ensin pata sinne 90c tuntumaan.

Termostaatin vaihdon jälkeen rupeaa tulemaan ihan eri tavalla lämpöä auton sisään.
Ja kun moottori käy alilämpöisenä, niin tässä kuluu turhaa polttoainetta verrattuna
jos olisi käyntilämpötilassa eli 90-asteessa.
 
Hyvä idea, Isokorinen auto Sitikka Gran Picassso pienellä moottorilla: 1,6 VTI.
Eihän tuollainen lämpiä millään.
Jostain syystä autossa ei edes ole lämpömittaria, eli mitään haisua käyntilämmöistä ei ole.
 
Termostaatti vaihtoon. Ei tommonen ole normaalia oli viimasuoja tai ei.

Kyllä se öljykin alkaa lämpeämään kun saadaan ensin pata sinne 90c tuntumaan.
Jos moottori pysyy normaalissa käyntilämpötilassa vaikkapa asteikolla +30C - -20C, mutta sitä kylmemmässä ei lämpene tarpeeksi, niin miten vika voisi olla termostaatissa?
 
Jos moottori pysyy normaalissa käyntilämpötilassa vaikkapa asteikolla +30C - -20C, mutta sitä kylmemmässä ei lämpene tarpeeksi, niin miten vika voisi olla termostaatissa?
Termostaatti on hyvä ja valistunut lähtökohta vianhakuun, helppo todeta koettelemalla ylä- ja alavesiletkuja. Dieseleissä on myös sähkökäyttöisiä lämmittimiä lohkossa ja lämpökennossa/letkuissa. Egr-venttiilissä on myös vesikierto joka aluksi lämmittää vesikiertoa.
 
Jos moottori pysyy normaalissa käyntilämpötilassa vaikkapa asteikolla +30C - -20C, mutta sitä kylmemmässä ei lämpene tarpeeksi, niin miten vika voisi olla termostaatissa?

Siis termostaatti jää ns. auki asentoon tai sitten saattaa olla jumittunut kiinni.

Oli pakko vaihtaa nykyiseen autoon termostaatti, edellinen omistaja oli vaihtettu vähän ennen ostoa. Rupesi tekemään sitä, että ajossa jäi suunnilleen n. 80-asteeseen, jos sen pitkään
annoit kierroksia -> lämpötila nousi kyllä sinne 90-asteeseen. Heti ajossa tipahti takaisin 80-asteeseen. Tulihan sieltä lämpöä, muttei sillei hyvin ja nyt kun termostaatti aukeaa kunnolla,
niin tulee todella kuumaa ilmaa lämmityslaitteen kennosta pakkasilla. Ja ajossa pysyy siellä 90 asteessa.

Termostaatti on hyvä ja valistunut lähtökohta vianhakuun, helppo todeta koettelemalla ylä- ja alavesiletkuja. Dieseleissä on myös sähkökäyttöisiä lämmittimiä lohkossa ja lämpökennossa/letkuissa. Egr-venttiilissä on myös vesikierto joka aluksi lämmittää vesikiertoa.

Toinen, mikä paikka aiheuttaa ongelmia on lämmityslaitteen kenno tukossa, mutta ensin kokeilisin termostaatin vaihtoa ja ilmausta..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 314
Viestejä
4 509 196
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom