Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Termostaatti on hyvä ja valistunut lähtökohta vianhakuun, helppo todeta koettelemalla ylä- ja alavesiletkuja. Dieseleissä on myös sähkökäyttöisiä lämmittimiä lohkossa ja lämpökennossa/letkuissa. Egr-venttiilissä on myös vesikierto joka aluksi lämmittää vesikiertoa.
Hyvä lähtökohta vianhakuun, kyllä. Mutta on typerää lähtä vaihtelemaan samantien mitään osia vain sen takia, että vika saattaisi olla jossain osassa, ilman että sitä sen enempää diagnosoi. Varsinkin, kun viestistä sai mielestä sen kuvan, että ongelma on vain kovilla pakkasilla. Ei se mielestäni ole mitenkään poikkeuksellista, että jossain autossa ei nouse lämmöt ilman viimasuojia tms.
 
Termostaatti on tosi helppo testata. Ajat maantietä tovin tuossa alilämpötilanteessa ja sitten auto seis ja kokeilet kädellä onko jäähdytin lämmin. Jos on niin sitten voi miettiä termostaatin vaihtamista.
 
Termostaatti vaihtoon. Ei tommonen ole normaalia oli viimasuoja tai ei.

Kyllä se öljykin alkaa lämpeämään kun saadaan ensin pata sinne 90c tuntumaan.
Termostaatti on ehjä.
Useamman eri auton kokemuksella öljy alkaa jäähtymään kevyessä 80km/h maantieajossa -35 pakkasllla vaikka kone/öljyt olisi lämpimät kaupunkiajon jälljiltä. Aivan sama vaikka ajat webasto päällä lämpömittari normaalissa niin öljyt ei yli 60 asteen lämpene.
Näin tekee ainakin vm.2011 vw Caddy, 2019 Kodiaq ja 2014 Transporter.
Ajamalla kovempaa esim. 110km/h öjy kyllä lämpenee ainakin Golfissa. Ehkä koneen suurempi rasitus jaksaa lämmittää öljyjä?
Viiman jäähdyttävä vaikukus esim.öljypohjaan on valtava ja öljyn tehtävä on myös jäähdyttää moottoria kovissa lämpötiloissa joka tuossa kelissä ei olisi tarpeelista...
Nyt pitää muistaa että keli on poikkeuksellisen kylmä, en muista vastaavaa ilmiötä esim. - 20 pakkasella joka on ainakin täällä huomattavasti "normaalimpi" keli kuin - 35.
 
Viimeksi muokattu:
Hei.

Autona Ford Focus -09 1.8TDCi Farmari (mk2.5)

On tässä viikon aikana hieman hävittänyt jarrunestettä ja joutui sitä lisätä säiliöön. Eilen otin ja irroitin renkaan katsoakseni mistä vuotaa ja totesin että ilmausnippa on löysällä. Kiristin (reilun kierroksen meni kireämmälle, eli selkeästi oli löysällä) ja putsasin paikat + parkkeerasin kuivalle alustalle. Nyt kävin tsekkaamassa nesteet eilisen pitkän koeajolenkin jälkeen niin taas oli hieman valuttanut nestettä.

- Vuoto on jossain vasemman takarenkaan nurkilla kun auto merkkaa parkissa siihen nesteellä
- Jarruletkut ovat kuivat renkaan lähistöltä, samoin konehuoneessa on kuivaa jarrunestesäiliön lähellä
- Jarrusatulat, levyt ja palat takana ovat uusittu paikallisessa korjaamossa 02/2022
- Apukuskia pyysin kun auton kulma oli ylhäällä ja auto käynnissä polkemaan jarrua samalla kun itse katselin jarruja, en havainnut vuotoja (tämä oli ilmausnipan kiristyksen jälkeen)

Näillä profiloinneilla jarrusatula vuotaa nesteet? Mikä siellä yleensä vuotaa, ja melko tuoreet ovat nämä jarrut kuitenkin niin ehkä voisi mennä takuuseenkin? Tämän 11kk aikana osilla on ajettu hieman alle 14tkm.

Kuva eiliseltä ennen paikkojen putsauksia ilmausnipan kiristyksen jälkeen

Vasen takajarru.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Termostaatti on ehjä.
Useamman eri auton kokemuksella öljy alkaa jäähtymään kevyessä 80km/h maantieajossa -35 pakkasllla vaikka kone/öljyt olisi lämpimät kaupunkiajon jälljiltä. Aivan sama vaikka ajat webasto päällä lämpömittari normaalissa niin öljyt ei yli 60 asteen lämpene.
Näin tekee ainakin vm.2011 vw Caddy, 2019 Kodiaq ja 2014 Transporter.
Ajamalla kovempaa esim. 110km/h öjy kyllä lämpenee ainakin Golfissa. Ehkä koneen suurempi rasitus jaksaa lämmittää öljyjä?
Viiman jäähdyttävä vaikukus esim.öljypohjaan on valtava ja öljyn tehtävä on myös jäähdyttää moottoria kovissa lämpötiloissa joka tuossa kelissä ei olisi tarpeelista...
Nyt pitää muistaa että keli on poikkeuksellisen kylmä, en muista vastaavaa ilmiötä esim. - 20 pakkasella joka on ainakin täällä huomattavasti "normaalimpi" keli kuin - 35.
VW:n moottoreissa on tietääkseni yleinen termostaatin avautumislämpötila 92 ° C. Lämpömittari näyttää siten 75 ° C. Kyseessä on sitten Suomeen käyttökelvoton kampe jos tuo on normaalia.
 
Tuo sinun autossa oleva mittari vaikuttaa outoa VAG:n laitteeksi kyllä olevan niitä "realistisia".
Jos kyse oli öljyn lämmöistä kuten käsitin, niin kyllä se mittaus on näyttänyt mittaristossa todellista lukemaa kaikissa näkemissäni VAGeissa.

Jäähdytysveden lämpö on se jossa kaunistellaan totuutta rankasti.
 
Jos kyse oli öljyn lämmöistä kuten käsitin, niin kyllä se mittaus on näyttänyt mittaristossa todellista lukemaa kaikissa näkemissäni VAGeissa.

Jäähdytysveden lämpö on se jossa kaunistellaan totuutta rankasti.
Ja siinä jäähdytysnesteessäkin vain silloin kun auto ei havaitse aiheeseen liittyviä vikoja. Jos jotain tulee niin se alkaa näyttää todellista.
 
Jos kyse oli öljyn lämmöistä kuten käsitin, niin kyllä se mittaus on näyttänyt mittaristossa todellista lukemaa kaikissa näkemissäni VAGeissa.

Jäähdytysveden lämpö on se jossa kaunistellaan totuutta rankasti.
Juu en ole VAG laitteita omistanut sitten vuoden 2015. Sitä ennen tuli enemmän leikittyä niiden kanssa. Silloin ei tainnut about missään olla koko öljynlämpömittareita näkyvillä koska digimittaristot eivät olleet vielä yleinen juttu (olisiko R8:ssa ja parissa muussa ollut). Oletus olisi kyllä ollut että VAG ei anna realistisia lukemia kuin tehomalleissa (ei välttämättä edes GTi:t, vaan R, RS jne mallit).
 
Jos moottori pysyy normaalissa käyntilämpötilassa vaikkapa asteikolla +30C - -20C, mutta sitä kylmemmässä ei lämpene tarpeeksi, niin miten vika voisi olla termostaatissa?

VAG-konsernin autoissa yleisesti moottorin lämpömittari mittaristossa näyttää tasan 90c, kun moottorin lämpötila on 75c - 105c. Eli moottori voi termostaattivian takia toimia jatkuvasti alilämpöisenä, vaikka mittaristo näyttää normaalia käyntilämpötilaa. Vasta sitten kovemmilla pakkasilla vika termostaatista näkyy mittaristossa.
 
VAG-konsernin autoissa yleisesti moottorin lämpömittari mittaristossa näyttää tasan 90c, kun moottorin lämpötila on 75c - 105c. Eli moottori voi termostaattivian takia toimia jatkuvasti alilämpöisenä, vaikka mittaristo näyttää normaalia käyntilämpötilaa. Vasta sitten kovemmilla pakkasilla vika termostaatista näkyy mittaristossa.
No entä kun kone lämpenee motarivauhdeissa normaaliin lämpöön mutta hitaissa maantievaudeissa ei?
Termostaattiin tuo ei liity millään tavalla....
 
No entä kun kone lämpenee motarivauhdeissa normaaliin lämpöön mutta hitaissa maantievaudeissa ei?
Termostaattiin tuo ei liity millään tavalla....
Motarilla rasitus suurempi kuin maantiellä hiljempaa ajellessa. Termostaattiin se nimenomaan liittyy.

Tuolla yllä olikin jo helppo testi, ajelee pätkän menemään ja jos alilämpösellä koneella syyläri on yhtään lämmin niin vikakohde on selkeä.
Termostaatti on ehjä.
Useamman eri auton kokemuksella öljy alkaa jäähtymään kevyessä 80km/h maantieajossa -35 pakkasllla vaikka kone/öljyt olisi lämpimät kaupunkiajon jälljiltä. Aivan sama vaikka ajat webasto päällä lämpömittari normaalissa niin öljyt ei yli 60 asteen lämpene.
Näin tekee ainakin vm.2011 vw Caddy, 2019 Kodiaq ja 2014 Transporter.
Ajamalla kovempaa esim. 110km/h öjy kyllä lämpenee ainakin Golfissa. Ehkä koneen suurempi rasitus jaksaa lämmittää öljyjä?
Viiman jäähdyttävä vaikukus esim.öljypohjaan on valtava ja öljyn tehtävä on myös jäähdyttää moottoria kovissa lämpötiloissa joka tuossa kelissä ei olisi tarpeelista...
Nyt pitää muistaa että keli on poikkeuksellisen kylmä, en muista vastaavaa ilmiötä esim. - 20 pakkasella joka on ainakin täällä huomattavasti "normaalimpi" keli kuin - 35.
En kommentoi öljylämpöihin mutta mikäs kone tämä nyt oli? Vagin diiselitkin lämpeävät yleensä hyvin, myös kovemmassa kelissä. Jos vagin huijausmittarikin näyttää alakanttiin niin kyllä järjestelmässä jotain vikaa on tai kysymyksessä on kelvoton auto talviajoon. Ns. kylmissä dsl koneissa lämmäntuotannon ongelmat liittyy usein tyhjäkäyntiin, maantiellä tai muussa ajossa lämpöä kyllä syntyy. Tyhjäkäynnillä lämpö voi sitten lähteä putoamaan.

Tutun 2.0tdi octaviaan vaihoin termarin aikanaan, auto oli täysi jääkaappi -20 keleillä aiemmin. Vaihdon jälkeen koeajo -10 keleissä ja kopissa olisi tarjennut tpaidalla. Kone saavutti käyntilämmön 10km ajolla.
 
Jos moottori pysyy normaalissa käyntilämpötilassa vaikkapa asteikolla +30C - -20C, mutta sitä kylmemmässä ei lämpene tarpeeksi, niin miten vika voisi olla termostaatissa?
Siten että se vuotaa ja päästää vettä syyläriin. -35 keleissä ei tarvitse paljoa termarin valskata kun mittari jää jo notkottamaan, kaikki lämpö menee sisään tai harakoille, yhtään ei paranisi haslata syyläriin turhaan.
 
No entä kun kone lämpenee motarivauhdeissa normaaliin lämpöön mutta hitaissa maantievaudeissa ei?
Termostaattiin tuo ei liity millään tavalla....

60 km/h nopeuden jälkeen ilmanvastus on auton vastuksista suurin ja kasvaa nopeuden neliössä eli eksponentiaalisesti. Ilmanvastus täytyy voittaa mottorin tuottamalla teholla ja suoraan suhteessa tuotettuun tehoon, kasvaa myös moottorin tuottama lämpö, jolla jäähdytysneste ja öljy lämpenevät. Eli on täysin luonnollista moottorin lämpenevän paremmin suuremmassa ajonopeudessa.

Miten se termostaatti on todettu ehjäksi?
 
60 km/h nopeuden jälkeen ilmanvastus on auton vastuksista suurin ja kasvaa nopeuden neliössä eli eksponentiaalisesti. Ilmanvastus täytyy voittaa mottorin tuottamalla teholla ja suoraan suhteessa tuotettuun tehoon, kasvaa myös moottorin tuottama lämpö, jolla jäähdytysneste ja öljy lämpenevät. Eli on täysin luonnollista moottorin lämpenevän paremmin suuremmassa ajonopeudessa.

Miten se termostaatti on todettu ehjäksi?
Ymmärrän kyllä tämän. Siksi kuulostaa oudolta että syyksi tarjotaan viallista termostaattia kun ajoviima lisääntyy entisestään ja tuolla pakkasella kone ei lämpenisi ollenkaan jos termostaatti on auki.
Kone pysyy normaalisssa lämmössä hieman järkevimmillä (-25 pakkasilla) jota ei myöskään tapahtuisi viallisella termostaatilla.
Alavesiletku ei ole lämmin - 35 pakkasella kevyen maantieajon jälkeen, miedommilla pakkasilla on lämmin/haalea. Oletan siis termostaatin toimivan oikein...
Ps. Öljyjen lämmöistä oli ensisijaisesti puhe ja siihen ei termostaatti vaikuta. Öljyt eivät myöskään lämpene kovassa pakasessa kevyessä ajossa.
 
Siten että se vuotaa ja päästää vettä syyläriin. -35 keleissä ei tarvitse paljoa termarin valskata kun mittari jää jo notkottamaan, kaikki lämpö menee sisään tai harakoille, yhtään ei paranisi haslata syyläriin turhaan.
Niin meinaat, että termostaatti toimisi muuten, mutta ei vaan mene kokonaan kiinni? Tuohan sen voisi selittää, en tiedä onko kovin yleinen tai todennäköinen vika.
 
Niin meinaat, että termostaatti toimisi muuten, mutta ei vaan mene kokonaan kiinni? Tuohan sen voisi selittää, en tiedä onko kovin yleinen tai todennäköinen vika.
Yleensä alkaavat vanhemmiten harrastaa tuota. Huomaa siitä kun lyö auton tulille ja syyläri alkaa lämpeämään hienoisesti paikallaan ollessa vaikkei kone ole vielä 90c.
 
Ymmärrän kyllä tämän. Siksi kuulostaa oudolta että syyksi tarjotaan viallista termostaattia kun ajoviima lisääntyy entisestään ja tuolla pakkasella kone ei lämpenisi ollenkaan jos termostaatti on auki.
Kone pysyy normaalisssa lämmössä hieman järkevimmillä (-25 pakkasilla) jota ei myöskään tapahtuisi viallisella termostaatilla.
Alavesiletku ei ole lämmin - 35 pakkasella kevyen maantieajon jälkeen, miedommilla pakkasilla on lämmin/haalea. Oletan siis termostaatin toimivan oikein...
Ps. Öljyjen lämmöistä oli ensisijaisesti puhe ja siihen ei termostaatti vaikuta. Öljyt eivät myöskään lämpene kovassa pakasessa kevyessä ajossa.
Öljy ei kummoisesti lämpene jos kone on vaikkapa 60c. Sehän jäähtyy siellä koneessa kierrellessä silloin. Sen sijaan 90c koneessa öljykin alkaa lämpeämään sinne 90c tuntumaan, jäähtyen sitten taas öljypohjassa tai öljyjäähdyttimessä.
 
Oliko täällä joku joka volkkareista jotakin ymmärtää? 2008 Passat tdi 2.0 BMR ja 008194 "particulate trap bank 1", auto nilkuttaa vikatilassa, mutta vcds:llä kun "asentaa uuden" filtterin, adaptoi sen ja käynnistää dpf pakkopolton, niin auto toimii ja vetää ihan hyvin siihen asti kun sen sammuttaa. Ei kuitenkaan sitä pakkopolttoa suorita (suoritti kerran kun tankissa oli lisäainetta). Paine-ero anturi vaihdettu. Korjaamolla oli sitä mieltä, että ei voi olla dpf tukossa, olisi kuulemma ensimmäinen tukossa oleva passatin filtteri. Mä en kyllä keksi mitä muutakaan tuo voisi oikein olla.. Hyviä ideoita? Auto noin 100% reippaassa motariajossa.
 
Oliko täällä joku joka volkkareista jotakin ymmärtää? 2008 Passat tdi 2.0 BMR ja 008194 "particulate trap bank 1", auto nilkuttaa vikatilassa, mutta vcds:llä kun "asentaa uuden" filtterin, adaptoi sen ja käynnistää dpf pakkopolton, niin auto toimii ja vetää ihan hyvin siihen asti kun sen sammuttaa. Ei kuitenkaan sitä pakkopolttoa suorita (suoritti kerran kun tankissa oli lisäainetta). Paine-ero anturi vaihdettu. Korjaamolla oli sitä mieltä, että ei voi olla dpf tukossa, olisi kuulemma ensimmäinen tukossa oleva passatin filtteri. Mä en kyllä keksi mitä muutakaan tuo voisi oikein olla.. Hyviä ideoita? Auto noin 100% reippaassa motariajossa.

No minkälaista paine-eroa se antaa? Kyllä tuollainen dpf voi täyttyä äkkiä jos autossa muuta vikaa mikä estää polton (esim. vialliset lämpötila-anturit).
 
Jooh, eiköhän se viimeistään maanantaina ole jo aika notkeaa, että pääsee tutkimaan ja vaihtamaan nesteet.. Ärsyttää vaan pirusti, kun olis ollu nätit kelit vihdoin taas vähän ajella, mut eipä tässä ketään muuta kuin itseään voi kuitenkaan syyttää.. Ja täytyy toki toivoa, että isompaa damagea ei ole kerennyt mikään osa ottamaan.
Tuossa aamupäivästä oli miltei kokonaan nestemuodossa, pistin webaston melkein kahdeksi tunniksi, ja sen jälkeen (muija) päräytti käyntiin ilman et katto tuleeko mittaristoon varoituksia. No ei tullut, ja auto lämpes nätisti normaaliin käyntilämpöön, eikä näytä hyytymisen merkkejä. Isompia vuotoja ei näy, ja pienimpiäkään ei tahdo nyt nähdä, kun moottorin päällä ollut seitinohut jääkerros suli moottoritilan vetiseksi. Huomenna nesteet vaihtoon, mutulla heittäisin, että nykyisten kestävyys ehkä jossain -10 tienoilla. Toki täytyy vielä katsoa jäähtymisen jälkeen paisari, mutta alustavasti (kop kop) vaikuttais selvinneen :D
 
Ymmärrän kyllä tämän. Siksi kuulostaa oudolta että syyksi tarjotaan viallista termostaattia kun ajoviima lisääntyy entisestään ja tuolla pakkasella kone ei lämpenisi ollenkaan jos termostaatti on auki.
Kone pysyy normaalisssa lämmössä hieman järkevimmillä (-25 pakkasilla) jota ei myöskään tapahtuisi viallisella termostaatilla.
Alavesiletku ei ole lämmin - 35 pakkasella kevyen maantieajon jälkeen, miedommilla pakkasilla on lämmin/haalea. Oletan siis termostaatin toimivan oikein...
Ps. Öljyjen lämmöistä oli ensisijaisesti puhe ja siihen ei termostaatti vaikuta. Öljyt eivät myöskään lämpene kovassa pakasessa kevyessä ajossa.

Kyllä suuremman ajonopeuden aiheuttama rasitus ja sitä kautta lämmöntuotto kasvaa nopeammin, kuin ajoviiman jäähdyttävä vaikutus. Teoriatasolla jäähdyttävä vaikutus kasvaa vain suorassa suhteessa nopeuden kanssa.
Termostaattivika ei myöskään suoraan tarkoita, että se jäisi auki. Jos siitä jousi kuoleentuu hitaasti niin ensin se alkaa avautumaan alemmissa lämpötiloissa.
Kyllä termostaatti vaikuttaa myös öljyn lämpöön. GOLF MK6 2008 2013 1.4 TSI OIL COOLER Tuossa esimerkiksi 1.4 TSI:n öljynjäähdytin tai oikeastaan lämmönvaihdin. Takapuolelta moottoriöljy sisään ja ulos ja etupuolelta jäähdytysneste. Jäähdyttää tai lämittää öljyä, riippuu kumpi on kylmempi ja kumpi kuumempi. Jos jäähdytysneste ei termostaattivian takia lämpene niin kuumaksi, niin ei se myöskään lämmitä niin paljoa öljyä.
 
Palataanpas vanhaan asiaan eli avaimettomaan käynnistykseen ja rengaspainemittariin (TPMS).
-syksyllä ensimmäisten nollakelin sateiden aikaa lopetti toimimasta
-pakkaskeleillä sitten toimi, ja syksyn mittaan välillä toimi, välillä ei
-vikakoodit lukemalla löytyi tuosta avaimettoman käynnistyksen vastaanottimesta koodi "yhteys hävinnyt". Hauskasti huoltoon varattuna päivänä se sattui kuitenkin toimimaan. TPMS:sään liittyvää vikakoodia ei löytynyt, ja huollossa sanottiin että eri vastaanottimet noita varten
-joulukuussa muusta syystä vaihdettiin autoon akku
-joulukuussa nollakeleillä tuli taas sama ongelma, pakkaskeleillä toimi
-tänään oli vaihteeksi sellainen päivä että lähtiessä ei toiminut, mutta jonkun aikaa ajettua toimi taas kaupan pihassa

Oma arvaus on, että kosteutta pääsee tiivistymään jonnekin liittymiin tai johtoihin, mutta minne, onkin parempi kysymys. Pakkaskeleillä sitten kuivuu ja toimii. Erikoista tuossa on se, että molemmat asiaa temppuilee aina samaan aikaan, vaikka pitäisi olla eri vastaanottimet. Merkkihuollossa olisivat vaihtaneet tuon avaimettoman käynnistyksen vastaanottimen, mutta tuskin olisi auttanut. Luulen että vika on siis jossain missä nuo käyttävät jotain samaa (mitä?).

Ei kai tässä auta muuta kuin viedä huoltoon ja selittää ongelma, ja pyytää tarkistamaan / putsaamaan noiden järjestelmien liittimet jostain (mistä?) kohtaa. Tai löytyykö parempia ideoita?
 
Mitä se tpms herjaa, vai meneekö pimeäksi kokonaan että ei näytä mitään paineita?

Tyre pressure monitoring system failure tulee virheilmoitukseksi. Näyttää muistissa olevat edellisen mittauksen paineet kaikkiin renkaisiin, ja jos resetoi niin ei näytä mitään. Tuo ilmeisesti normaalisti mittaa arvot 20-30min välein. Esimerkiksi joulunviettoon lähtiessä oli taas nollakelit eikä avaimeton käynnistys toiminut, edellisellä ajokerralla toimi. Olin ajanut jotain 20-30min kun tuo ilmoitus tuli, eli varmaankin se ensimmäinen mittausyritys käynnistämisen jälkeen.

Tosin sitten kun oli ajanut yhteensä suurinpiirtein tunnin, niin jotain autossa oli taas lämminnyt ja virheilmoitus poistui. Perillä sitte toimi taas myös avaimeton käynnistys ja keskuslukitus avaimen kautta.

edit: ja nämä kaksi ongelmaa liittyvät toisiinsa tai ovat samasta juurisyystä johtuvia n. 99,999% todennäköisyydellä. Jotain 5kk tämä on ollut ongelma ja aina esiintyneet samaan aikaan. Jos avaimeton käynnistys ei toimi, niin tiedän että tietyn ajan päästä alkaa myös TPMS valittamaan, ja vain silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Tyre pressure monitoring system failure tulee virheilmoitukseksi. Näyttää muistissa olevat edellisen mittauksen paineet kaikkiin renkaisiin, ja jos resetoi niin ei näytä mitään. Tuo ilmeisesti normaalisti mittaa arvot 20-30min välein. Esimerkiksi joulunviettoon lähtiessä oli taas nollakelit eikä avaimeton käynnistys toiminut, edellisellä ajokerralla toimi. Olin ajanut jotain 20-30min kun tuo ilmoitus tuli, eli varmaankin se ensimmäinen mittausyritys käynnistämisen jälkeen.

Tosin sitten kun oli ajanut yhteensä suurinpiirtein tunnin, niin jotain autossa oli taas lämminnyt ja virheilmoitus poistui. Perillä sitte toimi taas myös avaimeton käynnistys ja keskuslukitus avaimen kautta.

edit: ja nämä kaksi ongelmaa liittyvät toisiinsa tai ovat samasta juurisyystä johtuvia n. 99,999% todennäköisyydellä. Jotain 5kk tämä on ollut ongelma ja aina esiintyneet samaan aikaan. Jos avaimeton käynnistys ei toimi, niin tiedän että tietyn ajan päästä alkaa myös TPMS valittamaan, ja vain silloin.

Sulla kun oli ilmeisesti tuossa ollut vähän kaikenlaista sähkövikaa hiljattain, voisi liittyä niihinkin, tai jos samalla on sieltä remontoidessa onnistunut kolhimaan jonkun liittimen puoliksi irti jostakin jne? Mikä auto tämä on? Vikakoodien luku merkkitesterillä voisi kertoa jotakin.
 
Sulla kun oli ilmeisesti tuossa ollut vähän kaikenlaista sähkövikaa hiljattain, voisi liittyä niihinkin, tai jos samalla on sieltä remontoidessa onnistunut kolhimaan jonkun liittimen puoliksi irti jostakin jne? Mikä auto tämä on? Vikakoodien luku merkkitesterillä voisi kertoa jotakin.

Ford Mondeo 2015 farkku, mk5. Ongelmaa oli tosiaan ekan kerran tähän liittyen syksyllä, ennenkuin mitään korjauksia tai huoltoa oli tehty minun omistuksessa. Auton ostin vuosi sitten, ja kevään sadekelit meni ilman ongelmia, eli jos on joku kosteusongelma niin kesän jälkeen vasta alkoi oireilemaan. Tämän ongelman takia vein merkkihuoltoon Rinta-Joupille marraskuussa, ja siellä tosiaan sanottiin että avaimettoman käynnistyksen vastaanottimen joku vikakoodi löytyy, ei mitään muuta. Töiden kanssa olisi jotain 180€ maksanut tuon vastaanottimen vaihto, mutta vähän on fiilis ettei sen vaihtaminen kaikkea korjaisi. Jos siis on niin että TPMS ei ole samassa vastaanottimessa kiinni.

Mutta muutakin ongelmaa on ollut, nyt viimeisimpänä noi lämmittimen puhaltimet. Luulen että ei oo samasta asiasta kuitenkaan kyse.
 
Oma mutuun perustuva arvaus on siis se, että noista kahdesta vastaanottimesta lähtee johdot ajotietokoneeseen ja/tai keskuslukituksen ohjaukseen*. Jossain kohtaa noi johdot menee samaa putkea pitkin, ja jossain siellä on joku kohta tai liitin, missä kosteus pääsee tekemään tuhojaan. Mutta missä kohtaa, ja miksi ei vaikuta mihinkään muuhun?

Kyllähän ne varmasti huollossa saa tämän korjattua, mutta pelottaa että ensin niillä menee viikko vian etsimiseen ja sitten korjataan joku 5€ maksava osa. Jos voisi edes jotenkin vinkata niille että mitä haluan tehtävän.

*kuskin ovessa oleva keskuslukituksen nappi on aina toiminut moitteettomasti, eli jotain vikamahdollisuuksia saa tuonkin avulla suljettua pois.
 
Ford Mondeo 2015 farkku, mk5. Ongelmaa oli tosiaan ekan kerran tähän liittyen syksyllä, ennenkuin mitään korjauksia tai huoltoa oli tehty minun omistuksessa. Auton ostin vuosi sitten, ja kevään sadekelit meni ilman ongelmia, eli jos on joku kosteusongelma niin kesän jälkeen vasta alkoi oireilemaan. Tämän ongelman takia vein merkkihuoltoon Rinta-Joupille marraskuussa, ja siellä tosiaan sanottiin että avaimettoman käynnistyksen vastaanottimen joku vikakoodi löytyy, ei mitään muuta. Töiden kanssa olisi jotain 180€ maksanut tuon vastaanottimen vaihto, mutta vähän on fiilis ettei sen vaihtaminen kaikkea korjaisi. Jos siis on niin että TPMS ei ole samassa vastaanottimessa kiinni.

Mutta muutakin ongelmaa on ollut, nyt viimeisimpänä noi lämmittimen puhaltimet. Luulen että ei oo samasta asiasta kuitenkaan kyse.
Ainakin tuon ikäisissä volvoissa, jotka on ikävä kyllä sukua fordille on älyttömästi vikoja kuskin oven johtosarjassa, keyless ei toimi, lämpötila-anturi ei toimi tms.
Sieltä kumin alta kurkkisin ensin. Kun on väyläohjattu, niin saattaa sekoilla miten vaan, kun joku johto prakaa...

Emännän autossa oli kaikkea vikakoodia, kun nollasin ne, niin taas toimi keysless. Kun availi ovea muutaman kerran ja ajoi tallista viileään, niin eipä toimi enää. Takaovesta pelaa.
 
Ainakin tuon ikäisissä volvoissa, jotka on ikävä kyllä sukua fordille on älyttömästi vikoja kuskin oven johtosarjassa, keyless ei toimi, lämpötila-anturi ei toimi tms.
Sieltä kumin alta kurkkisin ensin. Kun on väyläohjattu, niin saattaa sekoilla miten vaan, kun joku johto prakaa...

Kumin alta? tarkoitatko siis kuskin ovea?

ja sinänsä ehkä hassua, että tässä tämä toimivuus on hyvinkin loogista. Ei siis mitään satunnaista sekoilua, katsoo vaan kotona mittarista ulkolämpötilan ja muistelee parin edellisen päivän säätä, niin 99,999% varmuudella voi ennustaa toimiiko keyless ja TPMS vai ei.
 
Kumin alta? tarkoitatko siis kuskin ovea?
Juurikin niin, se yleensä hajoaa ensin. Haitarikumi sivuun, ja nykimään johtoja, yleensä noista on yksi tai useampi poikki.

Vanhemmissa vissiin parempia, kun itsellä -07 mk2 s80 jossa 300tkm mittarissa, ja ei ongelmia.
Emännällä- 12 s60 160tkm ja pätkii.

On ihan todettu ongelma ainakin volvoissa, ja samaa paskaa ne on... Itse joskus volvon tiskillä kritisoin, kun tilasin 10v vanhaan ja allle 200tkm ajettuun volvoon takaluukun johtosarjaa, että miten voi olla tälläistä paskaa. Vastaus oli vain, että, vanha auto, kaikki kuluu.
Kysyin, että miten sitten just katsoin 945 volvon konttia irroittaessa, että johtosarjassa luki -91, ja vielä kaikki toimi... Ei osannut vastata.
Uusi johtosarja volvon leimoilla oli made in kebap(Turkki).
 
Hmm, C4-Sitikan kuskin penkin pemppugrilli lakksi toimimasta, sulake se ei ole koska kummallakin istuimella sama sulake ja apparin lämmitin toimii. Harmillista.
Asiaan sen kummemmin perehtymättä helpoin lienee hommata tarvikelämmitin ja penkinpäällinen...(joita joutuinee ostamaan ainakin kaksi)...
 
Hmm, C4-Sitikan kuskin penkin pemppugrilli lakksi toimimasta, sulake se ei ole koska kummallakin istuimella sama sulake ja apparin lämmitin toimii. Harmillista.
Asiaan sen kummemmin perehtymättä helpoin lienee hommata tarvikelämmitin ja penkinpäällinen...(joita joutuinee ostamaan ainakin kaksi)...

Ranskalaisissa tuntuu olevan todella onnettomia nuo istuinlämmittimet. Tämä havainto perustuu omiin kokemuksiin.
 
Auton käynti ja ääni on tuntunut viime kovilla pakkasilla jotenkin erilaiselta, ajattelin, että on vaan niin kylmä ajoviiman kanssa, että vaikuttaa. No, eilen rouvan lähtiessä töihin täräyttää moottorin vikavalon ja jonkun ajan päästä EPC-valon Golfin kojetauluun päälle. Lukaisin illalla vikakoodit ja P0302 eli sylinterin 2 sytkässä jotain. Ajelin auton aamulla kokeeksi läheiseen lämpimään parkkihalliin (itsellä ei ole lämmintä säilytystilaa) muutamaksi tunniksi ja sieltä luottokorjaamon pihaan valmiiksi maanantaita odottelemaan. Nyt tarjosi lisäksi P0300-vikaa, eli satunnaisissa sylintereissä sytytyksen kanssa jotain.

Viittaako tuo enemmänkin ilmavuotoon vai johonkin anturiin kun ongelma esiintyy useammassa sylinterissä? Tulpat tai puolat tuskin on silloin syynä.
 
Auton käynti ja ääni on tuntunut viime kovilla pakkasilla jotenkin erilaiselta, ajattelin, että on vaan niin kylmä ajoviiman kanssa, että vaikuttaa. No, eilen rouvan lähtiessä töihin täräyttää moottorin vikavalon ja jonkun ajan päästä EPC-valon Golfin kojetauluun päälle. Lukaisin illalla vikakoodit ja P0302 eli sylinterin 2 sytkässä jotain. Ajelin auton aamulla kokeeksi läheiseen lämpimään parkkihalliin (itsellä ei ole lämmintä säilytystilaa) muutamaksi tunniksi ja sieltä luottokorjaamon pihaan valmiiksi maanantaita odottelemaan. Nyt tarjosi lisäksi P0300-vikaa, eli satunnaisissa sylintereissä sytytyksen kanssa jotain.

Viittaako tuo enemmänkin ilmavuotoon vai johonkin anturiin kun ongelma esiintyy useammassa sylinterissä? Tulpat tai puolat tuskin on silloin syynä.

Öh. Vuosimalli ja kone? Ja seuraavaksi vikakoodit luentaan vielä oikealla vag-lukijalla.
 
Öh. Vuosimalli ja kone? Ja seuraavaksi vikakoodit luentaan vielä oikealla vag-lukijalla.
2015, 1.4-litrainen etanoli-TSI (CPVB taitaa olla koodi). Auto menikin korjaamon pihaan siksi, että itsellä loppuu keinot pakkasen ja oikean lukijan puuttumisen takia (Zusilla saa nuo moottorin koodit OBD:stä ulos). Ennakoin vaan tulevaa laskua :rolleyes:
 
Ranskalaisissa tuntuu olevan todella onnettomia nuo istuinlämmittimet. Tämä havainto perustuu omiin kokemuksiin.

Joo, ei kestänyt kuin 13 vuotta! ihan paska!

Ostin penkinlämmittimen joka vaan lätätään penkin päälle, joten ei tarvita edes sitä penkinpäällistä. Saas nähhä..
 
Viimeksi muokattu:
Auton käynti ja ääni on tuntunut viime kovilla pakkasilla jotenkin erilaiselta, ajattelin, että on vaan niin kylmä ajoviiman kanssa, että vaikuttaa.
Täällä samat, joskin aasialainen diesel kyseessä, ettei nyt kauheasti yhtäläisyyksiä autoissa ole. Yksi päivä pesin auton ja kuivailin tiivisteitä konepellin alta niin joku rätti, hiha, käsi tms. osui akun plussanapaan ja se heilahti. En ensin edes rekisteröinyt havaintoani, mutta muutaman sekunnin päästä ymmärsin ottaa piuhasta kiinni ja nostaa niin sehän oli käytännössä irti, kenkä liikkui navassa ylösalas ihan sormivoimalla.

Ihme kyllä, mitään vikakoodeja ei tullut tai mitään kummallisuuksia muuten, mutta akun jännite laski tosi nopeasti webastoa käyttäessä ja startatessa jännite kävi 8,x alkuisissa luvuissa. Meinasin jo lähteä akkuakin uusimaan, enkä tajunnut akunkenkiä tarkistaa. Tyhjäkäynti oli moneen traktoriin verrattuna epätasaista, itse epäilin ensin kovien pakkasten vaikuttavan johonkin tukikumeihin tms, mutta käynti tasoittui napojen putsauksella ja kenkien kiristelyllä. Bensakoneessahan tuo johtaa sytytysongelmiin, dieselissä voisi olla vaikutusta suuttimiin. Tiedä sitten voiko nuo kovat lämpötilanvaihtelut jotenkin vaikuttaa tuohon löystymiseen, toisaalta kyllähän konehuoneessa ne lämpötilanvaihtelut on aina läsnä. Plussanapaan on kumminkin viimeksi koskettu joskus vuosi sitten, kun motomaatin äijä vaihtoi akun ja oireita tuli vasta nyt näiden kovien pakkasten aikaan.

TLDR: epätasainen tyhjäkäynti ja sytkähäiriöt niin kannattaa katsoa akun napojen kiinnitys samalla kun konepellin avaa. Onhan siellä paljon muitakin mahdollisia vikakohteita, mutta tuo on aika nopea tarkistaa ja helppo korjata.
 
Auton käynti ja ääni on tuntunut viime kovilla pakkasilla jotenkin erilaiselta, ajattelin, että on vaan niin kylmä ajoviiman kanssa, että vaikuttaa. No, eilen rouvan lähtiessä töihin täräyttää moottorin vikavalon ja jonkun ajan päästä EPC-valon Golfin kojetauluun päälle. Lukaisin illalla vikakoodit ja P0302 eli sylinterin 2 sytkässä jotain. Ajelin auton aamulla kokeeksi läheiseen lämpimään parkkihalliin (itsellä ei ole lämmintä säilytystilaa) muutamaksi tunniksi ja sieltä luottokorjaamon pihaan valmiiksi maanantaita odottelemaan. Nyt tarjosi lisäksi P0300-vikaa, eli satunnaisissa sylintereissä sytytyksen kanssa jotain.

Viittaako tuo enemmänkin ilmavuotoon vai johonkin anturiin kun ongelma esiintyy useammassa sylinterissä? Tulpat tai puolat tuskin on silloin syynä.

Voi olla ilmavuoto, mutta voi olla kyllä ihan hyvin puolavikakin tai tulppavika. Puolaviat aika yleisiä volkkareissa. Kannattaa ainakin toivoa, helppo ja nopea korjata eikä ole kallis.
 
Joo, ei kestänyt kuin 13 vuotta! ihan paska!

Ostin penkinlämmittimen joka vaan lätätään penkin päälle, joten ei tarvita edes sitä penkinpäällistä. Saas nähhä..

Hieman kärjistettynä, sitähän ne ranskalaiset ovat. Paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jakohihna vesipumppuineen vaihdettiin ja nesteet toki. Huomasin että lämmöt tykkää nyt nousta hetkellisesti mutta palautuu. Termostaatti ottanut itseensä?
 
Chrysler Neon automaatti 2005, pahoittelut suttuisesta kuvasta.
Yleensä muuten on aikalailla puolessa välin ollut.
IMG_20240113_154658.jpg

Lämmöt siis nousee tuonne ja tippuu siitä puoliväliin joka kerta?
Jos tämä ongelma on todellakin tullut jakohihnan vaihdon jälkeen, olisin yhteyksissä huollon suorittaneeseen liikkeeseen.

Selvittäkööt he mitä ovat tusanneet.
 
Jakohihna vesipumppuineen vaihdettiin ja nesteet toki. Huomasin että lämmöt tykkää nyt nousta hetkellisesti mutta palautuu. Termostaatti ottanut itseensä?
Voisko olla ilmaa nestekierrossa? Onko jäähdytinnesteen pinta laskenut yhtään?
 
Corollasta lohkolämmitin oletettavasti rikki, koska lämmitystolpan vikavirtasuoja laukeaa toistuvasti. Tai sitten kosteutta jossain. Vastaavaa on ollut joskus aiemminkin, mutta mennyt silloin ohi. Kaara menossa korjaamolle muutenkin lähiaikoina, joten saavat tutkia samalla. Ikävä vain, että nyt on kovia pakkasia tulossa, ja lämmitin poissa pelistä. Onko ihan pöhkö ajatus, että koittaisi sisätilalämmittimellä puhallella konehuoneeseen lämpöä? Mihin puhallus kannattaisi tarkkaan ottaen suunnata, ja mihin ei ainakaan?
 
Corollasta lohkolämmitin oletettavasti rikki, koska lämmitystolpan vikavirtasuoja laukeaa toistuvasti. Tai sitten kosteutta jossain. Vastaavaa on ollut joskus aiemminkin, mutta mennyt silloin ohi. Kaara menossa korjaamolle muutenkin lähiaikoina, joten saavat tutkia samalla. Ikävä vain, että nyt on kovia pakkasia tulossa, ja lämmitin poissa pelistä. Onko ihan pöhkö ajatus, että koittaisi sisätilalämmittimellä puhallella konehuoneeseen lämpöä? Mihin puhallus kannattaisi tarkkaan ottaen suunnata, ja mihin ei ainakaan?
Aika turhaa se on sinne kohehuoneeseen puhaltaa pienellä puhaltimella, noin 100% menee siitä harakoille kun se normaali konehuone on joka suunnasta auki. Jos jotakin haluaa puuhastella, enemmän iloa on jos laitat akkulaturin kiinni akkuun. Ja jos lämppäri on johonkin pakko laittaa, laittaa sen sitten sisälle että on ainakin lasit auki ja kuskilla on mukavampi istua jakkaralle. Pakkanen on siinä mielessä hyvä testi, että ehjä auto kyllä lähtee ihan hyvin käyntiin parinkympin pakkasilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom