Ymmärrän kyllä tämän. Siksi kuulostaa oudolta että syyksi tarjotaan viallista termostaattia kun ajoviima lisääntyy entisestään ja tuolla pakkasella kone ei lämpenisi ollenkaan jos termostaatti on auki.
Kone pysyy normaalisssa lämmössä hieman järkevimmillä (-25 pakkasilla) jota ei myöskään tapahtuisi viallisella termostaatilla.
Alavesiletku ei ole lämmin - 35 pakkasella kevyen maantieajon jälkeen, miedommilla pakkasilla on lämmin/haalea. Oletan siis termostaatin toimivan oikein...
Ps. Öljyjen lämmöistä oli ensisijaisesti puhe ja siihen ei termostaatti vaikuta. Öljyt eivät myöskään lämpene kovassa pakasessa kevyessä ajossa.
Kyllä suuremman ajonopeuden aiheuttama rasitus ja sitä kautta lämmöntuotto kasvaa nopeammin, kuin ajoviiman jäähdyttävä vaikutus. Teoriatasolla jäähdyttävä vaikutus kasvaa vain suorassa suhteessa nopeuden kanssa.
Termostaattivika ei myöskään suoraan tarkoita, että se jäisi auki. Jos siitä jousi kuoleentuu hitaasti niin ensin se alkaa avautumaan alemmissa lämpötiloissa.
Kyllä termostaatti vaikuttaa myös öljyn lämpöön. GOLF MK6 2008 2013 1.4 TSI OIL COOLER Tuossa esimerkiksi 1.4 TSI:n öljynjäähdytin tai oikeastaan lämmönvaihdin. Takapuolelta moottoriöljy sisään ja ulos ja etupuolelta jäähdytysneste. Jäähdyttää tai lämittää öljyä, riippuu kumpi on kylmempi ja kumpi kuumempi. Jos jäähdytysneste ei termostaattivian takia lämpene niin kuumaksi, niin ei se myöskään lämmitä niin paljoa öljyä.