Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ite jätin taannoin kesäauton akun kiinni talveksi ja keväällä se oli tasan 0V. Lämpimässä tallissa oli kuitenkin. Älylaturi ei edes tunnistanu että olis akkua perässä ollu. Sit perinteisellä vaan ensin herättelyä ja älylaturilla jatkoi siitä, hyvin se ainakin vielä sen kesän toimi. :)
 
Ite jätin taannoin kesäauton akun kiinni talveksi ja keväällä se oli tasan 0V. Lämpimässä tallissa oli kuitenkin. Älylaturi ei edes tunnistanu että olis akkua perässä ollu. Sit perinteisellä vaan ensin herättelyä ja älylaturilla jatkoi siitä, hyvin se ainakin vielä sen kesän toimi. :)
Esim bilteman laturissa on jännitteensyöttö-ominaisuus(tekee siitä "tyhmän" antaa sen 12v, eikä välitä kuormasta jos se ei mene yli sallitun), sillä saa hyvin heräteltyä täysin tyhjää akkua. parin tunnin jälkeen jo suostuu ottamaan latausta vastaan.

Jännä sinänsä, että monessa kalliimmassa tuota ei ole.
 
Esim bilteman laturissa on jännitteensyöttö-ominaisuus(tekee siitä "tyhmän" antaa sen 12v, eikä välitä kuormasta jos se ei mene yli sallitun), sillä saa hyvin heräteltyä täysin tyhjää akkua. parin tunnin jälkeen jo suostuu ottamaan latausta vastaan.

Jännä sinänsä, että monessa kalliimmassa tuota ei ole.
Yleensä ne älylaturit tehdään idiootti varmoiksi, eikä tuollaista mahdollisesti esim kennovikaisen akun leväyttävää ominaisuutta haluta laittaa varmasti ihan oman perseen suojaksi.
 
Mitkä mahdollisuudet on että akku mennyt vaihtokuntoon? Ollut monta viikkoa kovilla pakkasilla käyttämättä ja lataamatta. Alkutalvesta oli vielä pirteä. Nyt himmeänä paloi auton lamput eikä tunnu vastaanottavan virtaa. Sisällä jo pari tuntia ollut niin saiskohan soivan pelin huomiselle? :D
@Myrkky Lähti auto käyntiin pienen sulattelun ja Leader 400-starttiboosterin avustamana.
 
Yleensä ne älylaturit tehdään idiootti varmoiksi, eikä tuollaista mahdollisesti esim kennovikaisen akun leväyttävää ominaisuutta haluta laittaa varmasti ihan oman perseen suojaksi.
Aika olematon mahdollisuus tuohon, ja tuo on vielä erikseen jännitteen syöttöön tarkoitettu, tulee adapterilla jolla saa vaikka autojääkaapin kiinni.
Tuskin joku joka ei mitään mistään ymmärrä osaisi tuota ominaisuutta käyttää akun latukseen...
 
Aaa, nyt tajusin, katkaisin siis sammuttaa valon eikä toisinpäin, sen takia en heti ollut kartalla. Pitänee tutkia omasta pirssistä että miltä näyttää.

Kyllä tuolla poljinosastolla näytti ihan erilaiselta kuin mitä videolla tai takaisinkutsussa. Tokihan tuo on uudempaa vuosimalliakin.

Ajelin niin että painelin poljinta normiajossa kokeeksi mutta se käyttäytyi niin kuin jarrupolkimen pitääkin.

Kiihdytin isommalle tielle tuossa pari päivää sitten ja taas teki temput, ehti sekunnin-pari tulla hyvää vetoa/kiihtymistä ja sitten meno tyssäsi kuin olis fuelcut tullut.

Sitä en vaan käsitä miksi huolto ei näe mitään vikakoodeja, luulis nyt syttyhäröä antavan jos kone ei saa bensaa...
 
Kyllä tuolla poljinosastolla näytti ihan erilaiselta kuin mitä videolla tai takaisinkutsussa. Tokihan tuo on uudempaa vuosimalliakin.

Ajelin niin että painelin poljinta normiajossa kokeeksi mutta se käyttäytyi niin kuin jarrupolkimen pitääkin.

Kiihdytin isommalle tielle tuossa pari päivää sitten ja taas teki temput, ehti sekunnin-pari tulla hyvää vetoa/kiihtymistä ja sitten meno tyssäsi kuin olis fuelcut tullut.

Sitä en vaan käsitä miksi huolto ei näe mitään vikakoodeja, luulis nyt syttyhäröä antavan jos kone ei saa bensaa...

Jos moottorinohjain rajoittaa tehoa, siitä ei jää vikakoodia. Eli joku rajoitin (ei vika) tulee päälle. Olisi hyvä saada testeri kiinni ja saada toistettua tuo vika, niin pääsisi kiinni mikä tuon aiheuttaa.
 
Jos moottorinohjain rajoittaa tehoa, siitä ei jää vikakoodia. Eli joku rajoitin (ei vika) tulee päälle. Olisi hyvä saada testeri kiinni ja saada toistettua tuo vika, niin pääsisi kiinni mikä tuon aiheuttaa.

Testeri päällä olivat huollossa ajelleet ja mitä saivat selville niin korkepainepumpun lukemat eivät olleet hyytymistilanteessa ohjearvoissa. Olivat sitä vaihtamassa uuteen mutta homma jäi nyt kesken kun arvotaan että kuka maksaa, KIA vai myyjäliike vai kristillinen tasajako.
Mulle sentään luvattiin ettei mene omasta pussista senttiäkään vaikka takuu jo loppuikin.

Joskus googlasin enemmänkin näistä ongelmista ja löysin tapauksen missä meno kyykkäs paljon herkemmin eikä mitään vikakoodeja. Oli sitten vaihdettu tavaraa vaihdelaatikkoa myöten takuuseen 20k€ arvosta kunnes lopulta korkeapainepumpun vaihtoivat millä tuli kuntoon. :lol:
 
Testeri päällä olivat huollossa ajelleet ja mitä saivat selville niin korkepainepumpun lukemat eivät olleet hyytymistilanteessa ohjearvoissa. Olivat sitä vaihtamassa uuteen mutta homma jäi nyt kesken kun arvotaan että kuka maksaa, KIA vai myyjäliike vai kristillinen tasajako.
Mulle sentään luvattiin ettei mene omasta pussista senttiäkään vaikka takuu jo loppuikin.

Joskus googlasin enemmänkin näistä ongelmista ja löysin tapauksen missä meno kyykkäs paljon herkemmin eikä mitään vikakoodeja. Oli sitten vaihdettu tavaraa vaihdelaatikkoa myöten takuuseen 20k€ arvosta kunnes lopulta korkeapainepumpun vaihtoivat millä tuli kuntoon. :lol:
3500€ kristillinen lasku, sinun osuutesi tasajaosta 1750€ (350e pumpusta todellisuudessa)Muokkaa
 
Testeri päällä olivat huollossa ajelleet ja mitä saivat selville niin korkepainepumpun lukemat eivät olleet hyytymistilanteessa ohjearvoissa. Olivat sitä vaihtamassa uuteen mutta homma jäi nyt kesken kun arvotaan että kuka maksaa, KIA vai myyjäliike vai kristillinen tasajako.
Mulle sentään luvattiin ettei mene omasta pussista senttiäkään vaikka takuu jo loppuikin.

Joskus googlasin enemmänkin näistä ongelmista ja löysin tapauksen missä meno kyykkäs paljon herkemmin eikä mitään vikakoodeja. Oli sitten vaihdettu tavaraa vaihdelaatikkoa myöten takuuseen 20k€ arvosta kunnes lopulta korkeapainepumpun vaihtoivat millä tuli kuntoon. :lol:
Mä joskus diagnosoin tutun tutulle volvoa johon oli merkkiliikkeen amatiosanvaihtajat vaihtaneet 2500eurolla osaa ilman vaikutuksi. Seuraavaksi olis mennyt 1700€ ohjausyksikkö vaihtoon, onneksi omistaja haki pois.

Puoli tuntia ihmettelin, katselin livedataa. Vika oli satkun osassa.
Diagnostiikka on nykyään helvetin kattavaa, sitä pitäisi vaan osaa lukea.
Ikävä kyllä merkkiliikkeissäkin on nykyään niitä jotka vaan uusii osia arvalla.
 
Mä joskus diagnosoin tutun tutulle volvoa johon oli merkkiliikkeen amatiosanvaihtajat vaihtaneet 2500eurolla osaa ilman vaikutuksi. Seuraavaksi olis mennyt 1700€ ohjausyksikkö vaihtoon, onneksi omistaja haki pois.

Puoli tuntia ihmettelin, katselin livedataa. Vika oli satkun osassa.
Diagnostiikka on nykyään helvetin kattavaa, sitä pitäisi vaan osaa lukea.
Ikävä kyllä merkkiliikkeissäkin on nykyään niitä jotka vaan uusii osia arvalla.
Osaamista on merkkiliikkeissäkin. Mutta homman nimi on rahat pois kuleksimasta, varsinkin jos niin hölmö tilaaja että suostuu tuntiveloituksiin 110€ tunti ilman ulkopuolista valvontaa. Se valvonta täytyisi järjestää tavalla tai toisella. Muuten homma kusee omistajan kintuille pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Osaamista on merkkiliikkeissäkin. Mutta homman nimi on rahat pois kuleksimasta, varsinkin jos niin hölmö tilaaja että suostuu tuntiveloituksiin 110€ tunti ilman ulkopuolista valvontaa.
Toi vaan ihmetyttää monesti autokorjauksissa,kun kylmän viileästi laskutetaan osien vaihdoista, vaikka vika ei korjaannu...
Itse en autohommia tee työkseni, harrastelen, välillä toki laskutankin, kun jotkut haluavat minun autojansa korjaavan. Mutta koulutusta ei ole, kiinnostus on. Tein mm.20vuotta sitten ohjelmoitavan ruiskun pösöön. Silloin se ei ollut, että osta kaupasta, kytke liittimet, laita läppäristä automaattisäätö ja ajele, niin homma toimii.

Jos omassa työssä vaihtelisin vaan osia summassa ilman että diegnosoisin vian, luulisin että hommat loppuisi....
 
Toi vaan ihmetyttää monesti autokorjauksissa,kun kylmän viileästi laskutetaan osien vaihdoista, vaikka vika ei korjaannu...
Tähän vielä lisäyksenä se, ettei suurin osa kuluttajista tiedä sitä, että jos viet auton sinne huoltoon ja annat pelkän vian kuvauksen (etkä sano että vaihtakaa osa x) ja vika ei tule kuntoon niin korjaamo ei saisi veloittaa osan vaihdosta mitään kun vika ei korjaantunut. Tästä taitaa olla joku ennakkopäätöskin. Mutta suurin osa kuluttajista maksaa kiroillen ja vie seuraavaan liikkeeseen jossa lisää osia vaihdellaan ilman menestystä
 
Tähän vielä lisäyksenä se, ettei suurin osa kuluttajista tiedä sitä, että jos viet auton sinne huoltoon ja annat pelkän vian kuvauksen (etkä sano että vaihtakaa osa x) ja vika ei tule kuntoon niin korjaamo ei saisi veloittaa osan vaihdosta mitään kun vika ei korjaantunut. Tästä taitaa olla joku ennakkopäätöskin. Mutta suurin osa kuluttajista maksaa kiroillen ja vie seuraavaan liikkeeseen jossa lisää osia vaihdellaan ilman menestystä

Jos asia olisi näin, olisi se melkoisen vallankumouksellinen uutinen, että turhista osanvaihdoista ei tarvitsisi maksaa.
 
Tähän vielä lisäyksenä se, ettei suurin osa kuluttajista tiedä sitä, että jos viet auton sinne huoltoon ja annat pelkän vian kuvauksen (etkä sano että vaihtakaa osa x) ja vika ei tule kuntoon niin korjaamo ei saisi veloittaa osan vaihdosta mitään kun vika ei korjaantunut. Tästä taitaa olla joku ennakkopäätöskin. Mutta suurin osa kuluttajista maksaa kiroillen ja vie seuraavaan liikkeeseen jossa lisää osia vaihdellaan ilman menestystä
On siinä vaan sitten itellä se todistustaakka, jo korjaamo väittää, että siinäkin oli vikaa.
Tuossakin oli niin, että sähköinen kaasuläppä vaihdettiin pikkukorjaamolla uuteen-> vaatii ohjelmoinnin volvolla->hinurilla sinne-> ilmoittivat, että kaasuläppä rikki-> laittoivat uuden, ei vaikutusta. asiakas pyysi saada vanhan(juuri uusitun uuden läpän) itselleen, että voi laittaa takuusen. Ilmoittivat, että ei ollut pyydetty säilyttämään, on jo hävitetty. Sitten vaihdeltiin muutakin, ilman auton käyntiin saamista. Tuo ei antanut vikakoodia, joten jonnet ei osanneet kuin arpoa mistä vika voisi johtua...
 
Tässä KKV:n ohjeistus kyseiseen asiaan: Korjausten viivästyminen ja virheet – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Tuollahan se ihan selvästi sanotaan, jos korjaamo vaihtaa ammattitaidottomasti ja mielivaltaisesti osia ja vika ei korjaannu niin menee ihan omaan korjaamon piikkiin.

Tuo on kyllä kaikkea muuta kuin selvä asia. Eikä oikein voi sanoa että on mielivaltaisesti vaihtettu osia, jos on merkin vikakaaviota noudattaen poissulkevasti osia vaihdettu. Kyllä ne vaihdetut osat veloitetaan asiakkaalta ihan samalla tavalla kuin on tähänkin asti tehty. Ei yksikään korjaamo ilmaiseksi osia vaihtele. Lähinnä tuo tulee kysymykseen silloin, jos moottorivikaiseen autoon pyytämättä vaihdetaan pyöränlaakerit taakse tms.
 
Toi vaan ihmetyttää monesti autokorjauksissa,kun kylmän viileästi laskutetaan osien vaihdoista, vaikka vika ei korjaannu...
Itse en autohommia tee työkseni, harrastelen, välillä toki laskutankin, kun jotkut haluavat minun autojansa korjaavan. Mutta koulutusta ei ole, kiinnostus on. Tein mm.20vuotta sitten ohjelmoitavan ruiskun pösöön. Silloin se ei ollut, että osta kaupasta, kytke liittimet, laita läppäristä automaattisäätö ja ajele, niin homma toimii.

Jos omassa työssä vaihtelisin vaan osia summassa ilman että diegnosoisin vian, luulisin että hommat loppuisi....
95-96 niitä ohjelmoitavia (hestec ja haltech ) ruiskuja tehtiin. Esimmäiset jo 1980 luvun lopussa.
 
Saisko täältä raadilta apuja ongelmaan.
Vaihdettiin hammastanko rikkinäisen tilalle ja nyt ratti takertelee. Linkki aiheeseen.

Pitäisköhä seuraavaks ottaa kaikki letkut auki
Ja huuhdella, pitää etupuskuri silloin ottaa auki. Tai miten muutoin vois todeta hammastangon olevan viallinen alkujaanki

2 uutta o rengasta tilattu 10e kpl länsiautost.
Numerot 28 ja 10, jos se ääni vois johtua vuotavast stefast.

Kävin kokeilee ku ratti jumittaa niin annan hetken olla sammuksissa ja sit käynnistän uudelleen niin sit palautuu tehostus hetkeksi, ei niin pitkäksi aikaa kuin kylmänä ollessaan. Muutoin mennää kaasunvoimalla säätäämäl

Nii ja tää sama auto Alko 5v ja 70tkm temppuilee lähes samal taval ja silloin vika oli likaa linjoissa.
 

Liitteet

  • 539f17404240e8ae95c9fbd3ecc3cd05.png
    539f17404240e8ae95c9fbd3ecc3cd05.png
    256,2 KB · Luettu: 24
Viimeksi muokattu:
Taannoin ajelin vuosia Saab 9-5:lla missä tietysti virisoftaa ja SID-INFO korkattu. Sieltä jos mistä sai tehtyä diagnoosit helposti, jos ei vikakoodilla niin sitten ihan anturiarvoja seuraamalla eri tilanteissa. Aina tuli kuntoon ilman arpomista.

Sitä on hieman ikävä.
 
Olen tähän asti ollut varsin tyytyväinen perheemme ranskalaisiin autoihin mutta nyt alkaa usko horjua,
Perinteisellä hautausmaa kierroksella alkoi 407 pösön oikeasta takakulmasta kuulua rahinaa aivan kuten jarrukenkä hieman laahaisi, pari sataa metriä ja ääni hävisi. Seuraavaksi syttyikin abs-valo ja ajonvakautuksen vika ym. valot.
Uusi tunnistinanturi ja abs-kehä maksavat yhteensä n.20€ mutta tunnistimenjohto on pujoteltu niin että sen liittimen irrotus edellyttää takakallistuksenvakaajan, pakoputken, lämpösuojien, sisälokarin ja bensatankin irrotusta. On kyllä tämäkin suunnitteluratkaisu syntynyt ruokatunnin jälkeen vaikka ranskassa viiniä juodaan vain "kohtuudella" aterioidessa niin ei näitä selvinpäin syntyisi.
Olen jo autojen alla ryöminyt sen verran että kiintiö on täynnä niin korjaamolla 2-3 tuntia tässä taitaa vierähtää.
Ihanan edullista mutta ehkä laitan tarjouspyynnön Autojerryyn ja katson laskeeko joku urakan sopivasti pieleen.:)
 
Sisäpuhallin ei anna enää yhtään puhallusta ylös tai jaloille, huurteenpoiston kautta puhaltaa kyllä. Eikös noi kuitenkin saman tuulettimenmoottorin takana yleensä ole? ei vaikutusta onko ilmastointi päällä tai ei, vaikka miten laittaa tuuletuksen maksimiin niin mitään ei vaan tule
 
Sisäpuhallin ei anna enää yhtään puhallusta ylös tai jaloille, huurteenpoiston kautta puhaltaa kyllä. Eikös noi kuitenkin saman tuulettimenmoottorin takana yleensä ole? ei vaikutusta onko ilmastointi päällä tai ei, vaikka miten laittaa tuuletuksen maksimiin niin mitään ei vaan tule

esim läppien servomoottori rikki. kannattaa lukea ilmastoinnin vikakoodit.
 
Sisäpuhallin ei anna enää yhtään puhallusta ylös tai jaloille, huurteenpoiston kautta puhaltaa kyllä. Eikös noi kuitenkin saman tuulettimenmoottorin takana yleensä ole? ei vaikutusta onko ilmastointi päällä tai ei, vaikka miten laittaa tuuletuksen maksimiin niin mitään ei vaan tule
Mulla oli jonkun pesun yhteydessä päässy vettä sinne jonnekin läppien luo tai en minä tarkalleen tiedä mihin mutta alkoi taas puhaltaa joka paikkaan kun auto oli lämpimässä hallissa yön yli. Ja kyllä yhden ja saman tuuletinmoottorin takana kaikki. Myös ilmastoinnin vikakoodit kannattaa lukea, jos onkin servoissa jotain vikaa.

Edit. Oliko automaatti-ilmastoinnilla vai manuaali? Vaikka ei tuo nyt sinänsä vaikuta samat servot siellä läppiä pyörittää
 
Olen tähän asti ollut varsin tyytyväinen perheemme ranskalaisiin autoihin mutta nyt alkaa usko horjua,
Perinteisellä hautausmaa kierroksella alkoi 407 pösön oikeasta takakulmasta kuulua rahinaa aivan kuten jarrukenkä hieman laahaisi, pari sataa metriä ja ääni hävisi. Seuraavaksi syttyikin abs-valo ja ajonvakautuksen vika ym. valot.
Uusi tunnistinanturi ja abs-kehä maksavat yhteensä n.20€ mutta tunnistimenjohto on pujoteltu niin että sen liittimen irrotus edellyttää takakallistuksenvakaajan, pakoputken, lämpösuojien, sisälokarin ja bensatankin irrotusta. On kyllä tämäkin suunnitteluratkaisu syntynyt ruokatunnin jälkeen vaikka ranskassa viiniä juodaan vain "kohtuudella" aterioidessa niin ei näitä selvinpäin syntyisi.
Olen jo autojen alla ryöminyt sen verran että kiintiö on täynnä niin korjaamolla 2-3 tuntia tässä taitaa vierähtää.
Ihanan edullista mutta ehkä laitan tarjouspyynnön Autojerryyn ja katson laskeeko joku urakan sopivasti pieleen.:)

Japanissa valmistetun toyotan ostat bensakoneella niin huolesi ovat ohi. Kulkevat 0.5miljoonaa km hyvinkin matalilla korjaus kustannuksilla,
 
Kyllä tuolla poljinosastolla näytti ihan erilaiselta kuin mitä videolla tai takaisinkutsussa. Tokihan tuo on uudempaa vuosimalliakin.

Ajelin niin että painelin poljinta normiajossa kokeeksi mutta se käyttäytyi niin kuin jarrupolkimen pitääkin.

Kiihdytin isommalle tielle tuossa pari päivää sitten ja taas teki temput, ehti sekunnin-pari tulla hyvää vetoa/kiihtymistä ja sitten meno tyssäsi kuin olis fuelcut tullut.

Sitä en vaan käsitä miksi huolto ei näe mitään vikakoodeja, luulis nyt syttyhäröä antavan jos kone ei saa bensaa...
Onko sulla tai jollain tutulla käytettävissä semmoinen kiinadongle obd-porttiin? Koeajolenkille se kiinni ja antureihin näkyviin vaikka jarrupolkimen asento ja toivottu polttoaineen painearvo. Jos nuupahtaessa data näyttää jarrun olevan päällä ja pyydetty paine laskee = lienee kyse tuosta em. ongelmasta. Vikakoodien puuttuminen kyllä puoltaa sitä, että kyseessä olisi ecun mielestä normaali tapahtuma, eikä vika. Toki voi myös vertailla pyydettyä ja todellista polttoaineen painetta, jos niissä on eroja niin voihan se sinne pumppuunkin liittyä.

Carscanner niminen appi ainakin itsellä näyttää aika paljon sensoreita. Ilmaisversiossa rajoitteena tosin, ettei livedataa saa kuin kahdesta kerrallaan.

Itse kurkkasin oman polkimeni myös ja ei sekään ollut samannäköinen kun videolla. Itsellä tuo nuupahtelu on loppunut, tiedä sitten mistä johtui. Mulla tosin hyytyi pari kertaa kovilla pakkasilla auto ja jätti vikakoodit polttoaineen paineesta, tämä loppui polttoainesuodattimen vaihdolla. Ehkä siellä sitten oli jotain vähän ahtaalla. Noissa kiihdytysongelmissa ei kyllä itelläkään tullut vikakoodia.
 
Olen tähän asti ollut varsin tyytyväinen perheemme ranskalaisiin autoihin mutta nyt alkaa usko horjua,
Perinteisellä hautausmaa kierroksella alkoi 407 pösön oikeasta takakulmasta kuulua rahinaa aivan kuten jarrukenkä hieman laahaisi, pari sataa metriä ja ääni hävisi. Seuraavaksi syttyikin abs-valo ja ajonvakautuksen vika ym. valot.
Uusi tunnistinanturi ja abs-kehä maksavat yhteensä n.20€ mutta tunnistimenjohto on pujoteltu niin että sen liittimen irrotus edellyttää takakallistuksenvakaajan, pakoputken, lämpösuojien, sisälokarin ja bensatankin irrotusta. On kyllä tämäkin suunnitteluratkaisu syntynyt ruokatunnin jälkeen vaikka ranskassa viiniä juodaan vain "kohtuudella" aterioidessa niin ei näitä selvinpäin syntyisi.
Olen jo autojen alla ryöminyt sen verran että kiintiö on täynnä niin korjaamolla 2-3 tuntia tässä taitaa vierähtää.
Ihanan edullista mutta ehkä laitan tarjouspyynnön Autojerryyn ja katson laskeeko joku urakan sopivasti pieleen.:)

MIllä koneella/korimalli. Liittimet tulee bensapumpun tienoille ja autossa pitäisi olla takapenkin alla luukku sinne. Onnistuisikohan sen kautta liittimien irroitus. Kai ne sinne saa sitten pujoteltua jotenkin. Ohjearvo reilu 2h.

407.png
 
Japanissa valmistetun toyotan ostat bensakoneella niin huolesi ovat ohi. Kulkevat 0.5miljoonaa km hyvinkin matalilla korjaus kustannuksilla,
Harmaa Avensis harmaalla sisustuksella ja kun siihen penkkiin istuu niin ei enää erotu, kiitos ei. Tähän vielä radiosta nova soimaan.:)
Nyt itsellä alla Volvo C70 2,5T manuaali ja harmittelen miksi piti odottaa että täyttää 50 ennen kuin ostaa Volvon.:cool: Vaihto ehtona oli 206 RC mutta ei löytynyt silloin sopivaa.
 
Viimeksi muokattu:
MIllä koneella/korimalli. Liittimet tulee bensapumpun tienoille ja autossa pitäisi olla takapenkin alla luukku sinne. Onnistuisikohan sen kautta liittimien irroitus. Kai ne sinne saa sitten pujoteltua jotenkin. Ohjearvo reilu 2h.

407.png
2.0 bensa. Tsekkasin noita vaihto-ohje videoita youtubesta ja tuo luukusta löytyvä liitos siellä näkyi. Mahtaisiko onnistua jos irrotettuun anturiin liitäisi uuden anturi liittimen ja yrittäisi vetää sen paikoilleen, todennäköisesti ei... Ehkäpä budjettiratkaisuna vedän johdot poikki ja uusi anturi liittyy vanhoihin johtoihin.
 
Harmaa Avensis harmaalla sisustuksella ja kun siihen penkkiin istuu niin ei enää erotu, kiitos ei. Tähän vielä radiosta nova soimaan.:)
Nyt itsellä alla Volvo C70 2,5T manuaali ja harmittelen miksi piti odottaa että täyttää 50 ennen kuin ostaa Volvon.:cool: Vaihto ehtona oli 206 RC mutta ei löytynyt silloin sopivaa.
Avensis ei ole japanissa tehty toyota. Eurooppalainen kyhäelmä, itäisen euroopan sekunda osista koottu, samaa kastia dasian kanssa. Ei toyota.
 
2.0 bensa. Tsekkasin noita vaihto-ohje videoita youtubesta ja tuo luukusta löytyvä liitos siellä näkyi. Mahtaisiko onnistua jos irrotettuun anturiin liitäisi uuden anturi liittimen ja yrittäisi vetää sen paikoilleen, todennäköisesti ei... Ehkäpä budjettiratkaisuna vedän johdot poikki ja uusi anturi liittyy vanhoihin johtoihin.
Tankin takareunan tiputtaa alemmas ja laittaa uuden anturin liittimen kiinni ja teippaa toisen pään vanhaan johtoon ja vetää tankin välistä alas
 
2.0 bensa. Tsekkasin noita vaihto-ohje videoita youtubesta ja tuo luukusta löytyvä liitos siellä näkyi. Mahtaisiko onnistua jos irrotettuun anturiin liitäisi uuden anturi liittimen ja yrittäisi vetää sen paikoilleen, todennäköisesti ei... Ehkäpä budjettiratkaisuna vedän johdot poikki ja uusi anturi liittyy vanhoihin johtoihin.

Oliko näihin se joku oikotie vaihto pösöfoorumilla? T. Entinen 407 omistaja. Ei itsellä tullut tuo vika vastaan moni muu kylläkin..
 
Avensis ei ole japanissa tehty toyota. Eurooppalainen kyhäelmä, itäisen euroopan sekunda osista koottu, samaa kastia dasian kanssa. Ei toyota.
4wd Hilux 2,4L diesel olisi ikiliikkuja ja sillä selviäisi vaikka maailmanlopusta mutta näitä ei riitä kaikille. Tuohon kunnon ahdin, korotukset alustaan, vinssiä ja snorkkelia sekä lisävaloa niin avot. Toki oma hitsikone ja taitoa+intoa pitää löytyä.
Mutta liittykö mitenkään ranskiksen johdotukseen?:)
 
Avensis ei ole japanissa tehty toyota. Eurooppalainen kyhäelmä, itäisen euroopan sekunda osista koottu, samaa kastia dasian kanssa. Ei toyota.

Onko Toyotalla jotain malleja, jotka tehdään pelkästään Japanissa? Tai onko edes malleja, joita Suomesta voi ostaa Japanissa valmistettuna?
 
2.0 bensa. Tsekkasin noita vaihto-ohje videoita youtubesta ja tuo luukusta löytyvä liitos siellä näkyi. Mahtaisiko onnistua jos irrotettuun anturiin liitäisi uuden anturi liittimen ja yrittäisi vetää sen paikoilleen, todennäköisesti ei... Ehkäpä budjettiratkaisuna vedän johdot poikki ja uusi anturi liittyy vanhoihin johtoihin.
Näinhän ei kukaan tietenkään tekisi esim. katsastuksen ajaksi, mutta tietokone luulee kaiken olevan kunnossa, jos yksi anturi lähettää dataa molempiin johtoihin.
 
2000 luvun jenkkien perisynti, kosteudesta turpoavat ja lohkeilevat komposiittimännät jarruissa. Pari kertaa jäänyt jarru laahaamaan ja mäntähän näytti jo tältä. "Päivityksenä" saa onneksi teräksisiä tilalle ja sellaiset laitoinkin.
 

Liitteet

  • DSC_2729.JPG
    DSC_2729.JPG
    163,1 KB · Luettu: 190
2000 luvun jenkkien perisynti, kosteudesta turpoavat ja lohkeilevat komposiittimännät jarruissa. Pari kertaa jäänyt jarru laahaamaan ja mäntähän näytti jo tältä. "Päivityksenä" saa onneksi teräksisiä tilalle ja sellaiset laitoinkin.

Tuota samaa paskakompostikamaa on myös eurooppalaisissa vehkeissä, yleensä takajarruissa.
 
Potilaana tuollainen pieni Daihatsu Feroza, alkanut talven aikana pitämään eräänlaista kahisevaa/kohisevaa ääntä jostain voimansiirrosta/vaihteistosta ehkäpä, vaihdekeppi tuntuu toimivan ainakin "kaiuttimena" äänelle, kuuluu toki muutenkin sisään.

Välillä sitä ei kuulu, välillä alkaa vaikka kesken tasaisen maantieajon, välillä loppuu kun pysähtyy ja jatkaa matkaa, välillä ei kuulu viikkoon ja välillä kohisee kokoajan.

Ääni kuuluu ehkä aina +30kmh vauhdeista alkaen ja alle sen häviää täysin.

-Kytkimen painelu, vaihde luku, kaasu on/off, vapaalla tai vaihde päällä mikään ei muuta mitään ääneen liittyvää. Eli voin vaikka 100kmh vauhdista sammuttaa auton, laittaa vapaalle ja ääni kuuluu aina siihen asti kunnes vauhti hiljenee tarpeeksi.
-Mahdollinen jää/lumi/roskat/laahaukset poissuljettu 99%
-Vetarit ja kardaanit päällisin puolin katseltu/heiluteltu läpi
-Kuuluu sekä taka että nelivedolla ja myös hitaalla alueella.
-Pyöränlaakerit heiluteltu läpi sekä hieman katseltu sisään miltä näyttää, rasvat uusittu edestä.
-Vaihteiston/jakolaatikon/perien öljyt vaihdettu.

Ei oikein tule nyt heti yhtäänmitään mieleen mitä lähtisi seuraavaksi ihmettelemään, saundi kuitenkin senverran kova että emäntä kyydissäkin sen huomaa selvästi vaikka yleensä asiaankuulumattomat äänet menee kuin kuuroille korville:geek:

katso liitettä 1233094
Laakerointi pettämässä jostain. Aina ei esim pyöränlaakerissa ole välystä vaikka metelöi.
Ammattimiehelle tutkittavaksi kenellä kuuntelu laitteisto käytettävissä. Halvin tapa.
 
Viimeksi muokattu:
2000 luvun jenkkien perisynti, kosteudesta turpoavat ja lohkeilevat komposiittimännät jarruissa. Pari kertaa jäänyt jarru laahaamaan ja mäntähän näytti jo tältä. "Päivityksenä" saa onneksi teräksisiä tilalle ja sellaiset laitoinkin.

Kardaanin ristinivelhän tuo on jos kerran heijastuu vaihdekeppiin.
 
Laakerointi pettämässä jostain. Aina ei esim pyöränlaakerissa ole välystä vaikka metelöi.
Ammatitmiehelle tutkittavaksi kenellä kuuntelu laitteisto käytettävissä. Halvin tapa.

Ääntä vaikea selittää mutta omalla tavallaan tuo ei kuullosta ehkä laakerilta ja sen "käyttäytyminen" muutenkin on jotenkin niin sattumanvaraista, yritin sitä äänittää videolle mutta äänihän toki häviää kaiken muun kohinan ja kolinan alle. Stetoskoopilla koitin kuunnella paikkoja läpi pyöritellessä muttei mikään särähtänyt erityisesti korvaan. Toisaalta sehän voi olla että suht randomiati laakeri alkaa välillä resonoimaan ja soimaan juuri sopivasti mutta sitten toisaalta taas voi olla vaikka viikko ilman ääntelyä ja sitten se yhtäkkiä alkaa kesken tasaisen maantieajon.

Hinnalla tässä ei ole niin väliä, mulla on loputtomasti aikaa ja suht hyvät paikat ja välineet millä rassailla sekä toinen varaosa auto pihassa joten ei hätää :D Tuon viimetalvena "käyttöentisöin" jolloin oli koppaa myöten kaikki irti ja erilleen, nyt tulevana keväänä olisi tarkoitus museorekkariin laittaa.

Kardaanin ristinivelhän tuo on jos kerran heijastuu vaihdekeppiin.

Tätä mietin kyllä, pitänee ottaa auki ja ihmetellä. Rasvaa laitoin nipasta sisään mutta se ei ainakaan muuttanut mitään, väljää nissä ei myöskään ollut :geek:

Lisäksi tuli myös mieleen että ainut millä itse pystyy vaikuttamaan on vaihdekepin heiluttelu, kun kohina kuuluu ja heiluttelee jokasuuntaan keppiä ajaessa mitä ns löysä antaa periksi niin voisi ikäänkuin sanoa että äänen taajuus/kovuus hieman vaihtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi tuli myös mieleen että ainut millä itse pystyy vaikuttamaan on vaihdekepin heiluttelu, kun kohina kuuluu ja heiluttelee jokasuuntaan keppiä ajaessa mitä ns löysä antaa periksi niin voisi ikäänkuin sanoa että äänen taajuus/kovuus hieman vaihtelee.

Melun vaihtelu voi johtua jo ihan siitä että suojapussin muoto muuttuu ja päästää ääntä läpi paremmin/huonommin. Yleensähän nuo kihinät tulevat laakereista mutta voihan siellä olla siirtäjissä, kepin kupissa tjms monessa paikassa pikku välystä mikä kertautuu resonanssiksi. En muista että olisin itse koskaan ajanut vanhalla nelivedolla mistä noita ääniä ei olisi kuulunut:D
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tänne joskus aikaisemminkin kirjoitellut puolison vm.2012 Volvo V50 2.0 bensa koneella (b4204s3) ja sen öljyn syönnistä. Autolla ajettu 120tkm joista 20tkm/2v meidän omistuksen aikana ja koko ajan kuluttanut öljyä, mutta kesällä PCV-venttiilin vaihdon jälkeen alkoi kuluttamaan todella rajusti ja kuvioihin tuli käyntihäiriöitä + tehon puutetta. Yleisin ongelma on männänrenkaiden karstoittuminen tai kuoleentuminen.

Tuli alkutalven mittaan hankittua osia remonttia varten ja nyt remppa valmis. 6 päivää meni kun appiukon kanssa teimme ja karkeasti 2pv purkuun, 2pv putsausta/valmistelua ja 2pv kasaamiseen. Sylinteri putkissa maksimi heitot oli 0,02mm ja ohjearvo on 0,1mm. Tehtaan hoonaus jäljet vielä hienosti näkyvissä joten ei niihin koskettu.
IMG_20231218_104442.jpg
IMG_20231218_104448.jpg
IMG_20231218_110629.jpg
IMG_20231218_104934.jpg

Männät olivat kunnossa ja kaikki renkaat liikkuivat vapaasti mutta olivat todella ponnettomat. Kiertokangenlaakerit ja pultit menivät samalla vaihtoon vaikka olivatkin virheettömät.
IMG_20231218_165920.jpg

Kansi purettiin ja putsattiin jonka jälkeen uudet venttiilivarren kumit ja pientä läppäystä pakopuolelle. Venttiilivälykset olivat ohjearvojen sisään, joten kansi paikoilleen ja jakopäätä kasaan.
IMG_20231220_101527.jpg
IMG_20231221_133611.jpg

Kampiakselin pultti on mielenkiintoinen kiristää momenttiin kun siinä ei ole kiilaa vaan "timanttialuslevyt" hihnapyörälle. Ajoitustyökaluihin kuului tapit ja nokille lattarauta. Suositeltavaa on tehdä tai ostaa työkalu hihnapyörän paikallaan pitoon.
IMG_20231221_133633.jpg

Itselleni ensimmäinen korjaus jossa mennään koneen sisään, mutta onnistuu kun apuna on kokenut työkaveri tässä tapauksessa appiukko ja kiitokset hänelle tilojen, työkalujen ja aikansa lainaamisesta.

Autolla ajettu 150km sen jälkeen ja toimii moitteettomasti, nyt pidetään sormia ristissä että öljynsyönti loppuu.
Remontin loppusummaksi tuli n.700€ ilman posteja ja pientarvikkeita (tusseja, minigrip pusseja yms).
Volvo osat.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Melun vaihtelu voi johtua jo ihan siitä että suojapussin muoto muuttuu ja päästää ääntä läpi paremmin/huonommin. Yleensähän nuo kihinät tulevat laakereista mutta voihan siellä olla siirtäjissä, kepin kupissa tjms monessa paikassa pikku välystä mikä kertautuu resonanssiksi. En muista että olisin itse koskaan ajanut vanhalla nelivedolla mistä noita ääniä ei olisi kuulunut:D
Oli itseltä ehkä kirjoitettu huonosti mutta ehdottomasti tuo ääni tulee ns keppiä myöten, tuossa kun se on sellainen vanhanliiton pitkä metallivarsi vaan. Sitten kun keppiä heiluttelee "stoppia" vasten eli ikäänkuin ilman kytkimen painallusta koittaisi ajaessa vaihtaa vaihdetta niin kahinan taajuus/voimakkuus vaihtelee sitämukaan, vaihteisto muuten pelaa todella pehmeästi ja on ikäisekseen todella timmin tuntuinen niin sinänsä ihmetyttää. Tänään taas kuului ehkä 2min ja sen jälkeen ääni ei taas tullut takaisin, ei kai auta muuta kun vaan odotella että alkaa ääntämään enemmän tai jos sattuisi tuurilla loppumaan. On tuossa toinen loota/jakolaatikko mutta ei nyt vielä ainakaan jaksa alkaa huvikseen sitä vaihtelemaan :D Mulla tämä nyt kolmas feroza yksilö ja kaikki voimansiirron puolesta olleet tosi hiljaisia ja smuuttheja, paitsi nyt tämä kahina vaivailee ärsyttävästi :geek:
 

Ette sattunut mittaamaan vanhoja ja uusia männänrenkaita? Ja/tai puristuksia ennen ja jälkeen?
 
Ette sattunut mittaamaan vanhoja ja uusia männänrenkaita? Ja/tai puristuksia ennen ja jälkeen?
Männänrenkaat olivat lähelle samankokoisia mitä nyt rakotulkilla pääsee mittaamaan.
Ja menivät ohjearvojen sisään (aino järkevä lähde mikä löytyi mutta laskemalla päästiin samaan arvoon).
Screenshot_2023-12-27-19-11-32-74_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Puristuksia ei mitattu ja ohivuoto olisi ollut hyvä mitata, mutta ei löytynyt siihen välineitä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 514
Viestejä
4 671 806
Jäsenet
76 634
Uusin jäsen
Hermanni4455

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom