Pyrres
Apina koulutuksessa
Ihan käyttiksissäkin sama meininki itsellä. Itse olen ajellut nyt viimeisintä omaa aiempaa käyttistä ja nykyistä harrastetta lukuunottamatta ostanut viimeiset ~10v autoni uutena tai melkein uutena ja vaihtanut vuoden parin välein uuteen.No toki jos aikaa on ja alla on haarstepeli niin mikä ettei, itse puhuin alunperin käyttövehkeistä ja ei nämä saa mihinkään öljyn lämmön hinkkaukseen hajota...
Ps. miten mittariston kertoma öljyn lämpö eroaa "oikeasta" lämpötilasta?
Ja tosiaan kuten @Kizmo mainitsi, mittariston näyttämä lukema ja oikea lukema voivat olla täysin oikein, tai hyvin suuntaa antavia. Esim. vedet ovat oikeasti 50c, mittaristo näyttää sen 80-90c tai oikea lämpö on 100c+ ja mittaristo näyttää yhä sen 80-90c, kunnes mennään jonkun ohjelmoidun raja-arvon yli. Sama öljynpaineissa, öljynlämmöissä jne jne. Ja tuota on ollut jo todella pitkään käytössä ja riippuu valmistajasta ja jopa varustetasosta miten nuo toimivat (tehomalleissa voi esim olla lisämittareita jotka on ohjelmoitu realistisesti tai bensa saa vain mittarit x kun diesel saa esim realistisen öljynlämpömittarin jne.). Hyvä esimerkki varhaisesta mittarihuijauksesta on tuo oma 1990 MX-5, siinä tehtaan öljynpainemittari näyttää oikeat lukemat kun taas vuoden vai pari uudempi samanlaisissa mittaristo on muutettu "simuloimaan" öljynpaineen muutoksia. Kaikki tämä ainakin isosti siitä syystä että normi tallaaja pelkää mittaria joka liikkuu. Esim on ihan normaalia että valoissa helteellä seistessä lämmöt lähtevät nousemaan ja nousevat jopa yllättävän ylös ennen tuulettimien pyörimistä. Kuski joka ei tajua autoista liikaa pelästyy heti kun mennään niin korkealle. Tuloksena että iso osa valmistajista valitsi että mittari pysyy keskellä kun lämmöt ovat vaikka 50c-105c välillä.
EDIT: Ja juu, itsellä ei ole ollut missään autossa suojaa, mutta parissa autossa oli kyllä vakavassa harkinnassa. Niissä huomasi että ajoviima viilensi konetta todella todella tehokkaasti, vähän liiankin tehokkaasti. Juuri kuten sinulla.