Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

OT, mut minkähänlaisia summia saa? Itellä olis yks vanha AGM akku jäänyt nurkkiin pyörimään.
Noin 50-60sent per kilo eli ei yhdellä akulla rikastu ja harva yhtä jaksaa lähteä viemään. Hinta hieman vaihtelee paikasta riippuen, mutta tuota luokkaa se viimeksi oli, kun pari sataa kiloa akkuja vei.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla 0,57€/kg sain näppiin, kun kuskasin akkuja romu-ukon tontille. Saman olisin saanut, jos olisi tullut kotoa noutamaan tuon määrän, mutta pelkästään yksittäisiä akkuja eivät nouda.
 
Noh, kaverin kyydillä hakemaan uusi akku. Varmista ensin että se on helposti vaihdettavissa, itse en tuota autoa niin tunne.

Tai kaapeleilla käyntiin, kaverin autosta virtaa ja kunnon kaapelit. Tai sitten oikea vanhanmallin laturi ilman älyä lataamaan sitä josko se siitä lähtisi edes sen verran että liikkeelle pääsisi ja pidempi reissu että ehtii latautua.

Sitten jos vanhalla akulla saat käyntiin, niin yleismittarilla kattelet mitä se lataa kun auto on käynnissä. Akkuliikkeillähän on sitten akkutestereitä mitkä kertoo onko se kaput vai harasoo.

Jos ja kun siinä on edes jonkinlainen kasko, niin kysäise josko saisi hinurin paikalle, niin niillä kyllä on buusterit mukana millä lähtee käyntiin. Toki voi olla että omasta pihasta eivät tuota tee, ainakin joillain yhtiöillä ennen ollut sellainen tapa. Mutta soittamalla selviää, ja saahan sen sitten korjaamolle lavetilla akun vaihtoon jos tämä temppu toimii.
Vanhasta akusta saa rahaa käteen kun sen vie romikselle.

Kävi sääliksi kaveria joka vaivalla raahasi 2kpl kuorma-auton akkuja motonettiin ”kierrätykseen”.. olisi oikeaan paikkaan toimitettuna ollut mukava lisä lompakkoon..
 
No tuo mun viesti oli vähän sellainen humoristinen "en ymmärrä sähköstä mitään" juttu, mutta siis kun akku on paikallaan niin edestä katsottuna vasemmalla on navat, plussa alhaalla eli keulan puolella ja miinus siellä toisella. Mutta mun aivot vaan toimii niin, että pelkästään tuollainen kysymys että vasemmalla vai oikealla on epäselvä, kun se nytkin autossa kiinni ollessa riippuu katsonko sivusta kuskin puolelta vai pelkääjän puolelta. On varmaan ihan selvää niille ketkä autojen kanssa enemmän on tekemisissä, mutta minulle ei. Johtuu luultavasti siitä että yliajattelen koko hommaa, mutta minkäs sitä itselleen voi.

Pitää vielä vähän googletella mitä tuollaisen vähän nykyaikaisemmin auton akunvaihto vaatii, 2015 mk5 Mondeo siis kyseessä. Ainakin tuo akun valvontasysteemin nollaus pitää varmistella, siihenkin löytyi aika selkeät ohjeet youtubesta.

Mitä vakuutusyhtiö sanoi jos soitit - ja saitko mondeon käyntiin?
 
Mutta mun aivot vaan toimii niin, että pelkästään tuollainen kysymys että vasemmalla vai oikealla on epäselvä, kun se nytkin autossa kiinni ollessa riippuu katsonko sivusta kuskin puolelta vai pelkääjän puolelta. On varmaan ihan selvää niille ketkä autojen kanssa enemmän on tekemisissä, mutta minulle ei. Johtuu luultavasti siitä että yliajattelen koko hommaa, mutta minkäs sitä itselleen voi.

Autoissahan katsotaan vasen-oikea aina kuskin penkiltä käsin. Eli istut, tai kuvittelet itsesi siihen kuskin penkille. Jos olet auton sivulla, niin se on etu- tai takasuunta.
 
Autoissahan katsotaan vasen-oikea aina kuskin penkiltä käsin. Eli istut, tai kuvittelet itsesi siihen kuskin penkille. Jos olet auton sivulla, niin se on etu- tai takasuunta.

Auton suunta tosiaan katsotaan aina autosta takaapäin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä akun napaisuuden kanssa. Akku voi olla autossa miten päin tahansa, se ei ole mitenkään universaali asia.

Akun napaisuus katsontaan niin, että silloin kun akun navat on molemmat alareunassa (kuten liittämässäni kuvassa), jos miinus on silloin vasemmalle puolella, on akku silloin -+
 

Liitteet

  • minusplus.jpg
    minusplus.jpg
    33,9 KB · Luettu: 17
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
 
Mulla on autodocista tullut aina kaikki tavarat mitä pitääkin - palautuksesta ei ole kokemusta.

Klarna (30pv lasku) on paras vaihtoehto - jos tavara ei tule, niin ei laskuakaan tarvitse maksaa.

Pistää vaan ilmoitusta klarnalle, että tavara ei ole saapunut ja lasku mitätöidään.

ps. Sytytystulpat olisi maksaneet (4kpl) 60e motonetissa - autodocista sain samat tulpat 35e ja postikulut päälle.
Siinä vaiheessa kun paketti autodocilta tullut ja sisältä onkin kahden kalliin ledi umpion sijasta focuksen halogeeni umpiot. Alkaa vaikeudet maksunvälittäjien kanssa, paketti kuitenkin saapunut todistettavasti. Ja autodoc aloittaa vempuilun.
 
Siinä vaiheessa kun paketti autodocilta tullut ja sisältä onkin kahden kalliin ledi umpion sijasta focuksen halogeeni umpiot. Alkaa vaikeudet maksunvälittäjien kanssa, paketti kuitenkin saapunut todistettavasti. Ja autodoc aloittaa vempuilun.
Tilasitko varmasti kyseiset umpiot? Tuo kuulostaa kyllä todella harmilliselta jos laittavat pakettiin, muuta kuin pitäisi. Kyseisessä tapauksessa ymmärrän rikosilmoituksen tekemisen täysin ymmärrettäväksi jos palautusrahoja ei kuulu lyhyen ajan sisällä. Erittäin huono homma. Jos laitan autodociin rekisterinumeron, niin se kysyy harvinaisissa tapauksissa vielä moottorityypin lisäksi vuosimallia - tämä on hyvä tiedostaa varaosahaun jälkeen. Nimittäin tiettyjen hakujen jälkeen kysytään vielä vuosilukua, vaikka varaosalista ilmestyykin hakuun.
 
Auton suunta tosiaan katsotaan aina autosta takaapäin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä akun napaisuuden kanssa. Akku voi olla autossa miten päin tahansa, se ei ole mitenkään universaali asia.

Akun napaisuus katsontaan niin, että silloin kun akun navat on molemmat alareunassa (kuten liittämässäni kuvassa), jos miinus on silloin vasemmalle puolella, on akku silloin -+
Joo, olet täysin oikeassa. Ei tuo postaukseni auttanut tuossa akku-asiassa...
 
Tilasitko varmasti..

Autodocista on niin monella huonoja (minulla myös) kokemuksia ja suuri osa onkin siirtynyt tilaamaan jostakin muualta, että mielestäni ei ole syytä epäillä kyllä kenenkään tarinaa. Yleensä kaava on aina sama, tulee ihan jotakin muuta kuin mitä on tilattu ja sen jälkeen alkaa venkoilu vastaan ja on hyvinkin vaikeaa yleensä saada oikea osa, tai rahat takaisin. Sama juttu myös takuutapauksissa.
 
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.

Näinhän se on, itse olen useampaan autoon vaihtanut moottorin, vaihteiston, tehnyt moottorirempan(ekan tein 18vuotiaana), tehnyt moottorin johtosarjat alusta alkaen ym.
Mitään koulutusta alalle ei ole. Aina sanonut, jos joku kysyy, miten osaan näitä tehdä, että yleensä pultit ja ruuvit aukeaa aukipäin ja menee kiinni kiinnippäin, jos ottaa jonkun auki,niin se menee samaan paikkaan kiinni. Yksinkertaista kuin lasten palikka laatikko, neliöpalikka menee neliöreikään, pyöreä pyöreeseen...
Ei ole kuin viitsimisestä kiinni.

Toki uudemmat vaatii diagnostiikka vehkeet, mutta esim. Autocom maksaa noin satasen ja sillä saa tehtyä lähes kaikkiin mitä tarvitsee.
Itsellä toki myös Vida, volfcr, vcds, forscan, Boschin testeri ym. Joita on kertynyt aikaa myöten.
 
Näinhän se on, itse olen useampaan autoon vaihtanut moottorin, vaihteiston, tehnyt moottorirempan(ekan tein 18vuotiaana), tehnyt moottorin johtosarjat alusta alkaen ym.
Mitään koulutusta alalle ei ole. Aina sanonut, jos joku kysyy, miten osaan näitä tehdä, että yleensä pultit ja ruuvit aukeaa aukipäin ja menee kiinni kiinnippäin, jos ottaa jonkun auki,niin se menee samaan paikkaan kiinni. Yksinkertaista kuin lasten palikka laatikko, neliöpalikka menee neliöreikään, pyöreä pyöreeseen...
Ei ole kuin viitsimisestä kiinni.

Toki uudemmat vaatii diagnostiikka vehkeet, mutta esim. Autocom maksaa noin satasen ja sillä saa tehtyä lähes kaikkiin mitä tarvitsee.
Itsellä toki myös Vida, volfcr, vcds, forscan, Boschin testeri ym. Joita on kertynyt aikaa myöten.
Eli toisinsanoen, olet hoitanut homman himaan :D
 
Tilasitko varmasti kyseiset umpiot? Tuo kuulostaa kyllä todella harmilliselta jos laittavat pakettiin, muuta kuin pitäisi. Kyseisessä tapauksessa ymmärrän rikosilmoituksen tekemisen täysin ymmärrettäväksi jos palautusrahoja ei kuulu lyhyen ajan sisällä. Erittäin huono homma. Jos laitan autodociin rekisterinumeron, niin se kysyy harvinaisissa tapauksissa vielä moottorityypin lisäksi vuosimallia - tämä on hyvä tiedostaa varaosahaun jälkeen. Nimittäin tiettyjen hakujen jälkeen kysytään vielä vuosilukua, vaikka varaosalista ilmestyykin hakuun.
Vin koodilla tilattiin kyseiseen autoon, ja oli se tarkastuspalvelu vielä käytössä (maksullinen). Hinta oli huomattava per umpio. Paketissa aikanaan halvat 80€ halogeeni umpiot täysin erimerkkiseen autoon.
Paypalin kanssa vielä maksettu, sen päiväinen chattailu paypalin kanssa. Ja toimittavat vielä kuvat missä pakkaavat noita kalliita umpioita laatikkoon. Ja sen jälkeen vaikeutu pirusti homma. Paypal löi rikosilmoituksen jonka tein jäljiltä homman totaalisesti jäihin, saa nähdä selkeytyykö ikinä. Halogeeni umpioiden palautus johonkin heidän pk seudulla olevaan keskukseen.
Oli iso virhe tilata kahdet kalliit umpiot samalla kertaa.
Vuosia kuitenkin ollut autodocin asiakkaana, tosin yleisesti tilaukset jääneet alta 400€. Kun noita vuosia vanhoja pieniä tilauksia muistelee oli niissä aina jonkun verran vääriä osia, ja vaihdeltu nimettömiin osiin omin päin.
Nyt oli luotto että kaikki sujuu niinkuin ennenkin, kun kerran iso kauppa. Toukokuulla jo sattunut.
 
Viimeksi muokattu:
Vin koodilla tilattiin kyseiseen autoon, ja oli se tarkastuspalvelu vielä käytössä (maksullinen). Hinta oli huomattava per umpio. Paketissa aikanaan halvat 80€ halogeeni umpiot täysin erimerkkiseen autoon.
Paypalin kanssa vielä maksettu, sen päiväinen chattailu paypalin kanssa. Ja toimittavat vielä kuvat missä pakkaavat noita kalliita umpioita laatikkoon. Ja sen jälkeen vaikeutu pirusti homma. Paypal löi rikosilmoituksen jonka tein jäljiltä homman totaalisesti jäihin, saa nähdä selkeytyykö ikinä. Halogeeni umpioiden palautus johonkin heidän pk seudulla olevaan keskukseen.
Oli iso virhe tilata kahdet kalliit umpiot samalla kertaa.
Vuosia kuitenkin ollut autodocin asiakkaana, tosin yleisesti tilaukset jääneet alta 400€. Kun noita vuosia vanhoja pieniä tilauksia muistelee oli niissä aina jonkun verran vääriä osia, ja vaihdeltu nimettömiin osiin omin päin.
Nyt oli luotto että kaikki sujuu niinkuin ennenkin, kun kerran iso kauppa. Toukokuulla jo sattunut.
Hemmetin harmillinen homma - eihän tuollaista soisi kenellekään. Perhana
 
Pitää viikonloppuna seuraavan kerran ihmetellä tuota, onneksi ei ole mitään kiireellistä auton tarvetta.

No hyvä, kuten tuossa aiemmin mainittu, niin kotipihasta ei haeta välttämättä koska vakuutusyhtiö. Joten jos on mahdollisuus niin hinaa tai työntää sen vaikka sadan metrin päähän. Jos on automaatti niin pitää sitten katella miten sitä saa hinata ettei laatikko ota kipeää. Manuaalilla ei väliä.

Normaalistihan hinurikuskeilla ei ole niin väliä minkä osoitteen laittaa kunhan se on vähän edes sinnepäin ettei kilometrit heitä paikasta a to b, mutta koskaan ei voi tietää. Saavat kuitenkin hyvän korvauksen mukisematta yhtiöltä.
 
Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
Tämä on juuri näin. Sen lisäksi, että oppii uutta ja ei ole enää sidottu korjaamojen aikatauluihin, säästää rahaa huomattavasti. Esim. jarrulevyt ja -palat korjaamolla vaihdettuna maksaa ~500 €. Vaihtoehtoisesti tilaa itse osat netistä 200 € hintaan. Vaikka aikaa menisi reilustikin niin kyllä tuossa tuntipalkoille pääsee. Itsellä yleensä menee niin, että ensimmäinen kerta menee aina vähän opetellessa ja toisella kerralla kuluvan ajan saa vähintään puolittaa. Välillä tulee myös tarve ostaa joku työkalu, mutta nämähän ei ole kertakäyttöisiä ja hankinnoista huolimatta pääsääntöisesti jää voitolle, työ on vaan niin kallista.

Joskus joku homma vaatii vain yhteen työvaiheeseen jotain kallista työkalua, esim. muijan autoon vaihdoin etupyörän laakerin niin menin navan kanssa korjaamolle ja prässäys maksoi 20 €, uusi osa niinikään 20 €. Samaan autoon löytyy autojerrystä hinnaksi n. 250 €. Lähes 100 € / tunti sai laskea itselleen palkkaa tuostakin.

Amerikkalaisten tekemiä korjausvideoita kun katsellut niin siellä on muuten varaosaketjuilla aika hieno systeemi erikoistyökalujen osalta, kun ostat varaosan niin saat panttia vastaan lainaksi työkalun asennusta varten. Suomessa ei taida olla vastaavaa palvelua?
 
Autodocista on niin monella huonoja (minulla myös) kokemuksia ja suuri osa onkin siirtynyt tilaamaan jostakin muualta, että mielestäni ei ole syytä epäillä kyllä kenenkään tarinaa. Yleensä kaava on aina sama, tulee ihan jotakin muuta kuin mitä on tilattu ja sen jälkeen alkaa venkoilu vastaan ja on hyvinkin vaikeaa yleensä saada oikea osa, tai rahat takaisin. Sama juttu myös takuutapauksissa.

Maksaa luottokortilla (en tiedä voiko siellä edes muulla) ja charge back claimia. Autodoc on ilmeisen paska kun siitä löytyy valituksia monesta maasta kun googletin.

edit: dispute taitaa olla oikea prosessi credit puolella…
 
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
Jep. Ja aika usein pääsee ihan eri tuntipalkoille kuin palkkatyössä verrattuna siihen, että vie auton avaimet marmoritiskille ja kaivaa kuvetta pois hakiessa.
 
Maksaa luottokortilla (en tiedä voiko siellä edes muulla) ja charge back claimia. Autodoc on ilmeisen paska kun siitä löytyy valituksia monesta maasta kun googletin.

edit: dispute taitaa olla oikea prosessi credit puolella…

Ja melkeinpä vielä kun maksaa paypalilla, niin homma toimii vielä paremmin. Itse tehnyt yhden valituksen OP:lle visa-veloituksesta, joku 3rd party lomake piti täyttää ja sitten ei olekaan vuoteen tapahtunut mitään. Paypalin kanssa on ollut pari ongelmatapausta, joista myyjästä ei ole tilauksen jälkeen kuullut mitään. Paypal antaa niille viikon-pari aikaa toimittaaa vastine, ja jos sitä ei tule, niin rahat palautetaan oletuksena sulle. Ja näissä molemmissa tapauksissakin tuo paypalin ukaasi on aiheuttanut myyjässä sen verran vipinää, että ovat kuitenkin laittaneet paketit postiin (ja paypal palauttanut rahat) = win/win.

Ja autodocin kanssa ei itsellä ole ollut ongelmia, mutta tarkalleen ottaen olenkin tilannut osoitteesta https://www.car-parts.ie/ , josta saa (tai ainakin sai) vielä halvemmalla ja lähettäjänä sama autodoc kuitenkin.
 
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
Olisin voinut lainata minkä tahansa näistä akku-viesteistä.. Mutta vastaus kaikkien ongelmiin: Siitä akusta piirretään yksinkertainen kuva kynällä paperille, siihen merkataan mitat L*K*S ja piirretään + ja - napa oikeisiin kohtiin. Ja sitten vaan kauppaan. Yksinkertaista.
 
Ongelma on se että luottokorttiyhtiö nostaa kädet ylös kun se saa vastauksen myyjältä disputeen. Luottokorttiyhtiö ei ala oikeuslaitokseksi. Jotain kertoo sekin että paypal ilmeisesti on vielä maksutapana valittavissa autodocista, eli mitään kummempaa ei ole tapahtunut että sen olisi menettänyt.
 
Ongelma on se että luottokorttiyhtiö nostaa kädet ylös kun se saa vastauksen myyjältä disputeen. Luottokorttiyhtiö ei ala oikeuslaitokseksi. Jotain kertoo sekin että paypal ilmeisesti on vielä maksutapana valittavissa autodocista, eli mitään kummempaa ei ole tapahtunut että sen olisi menettänyt.

Hmm..
Näyttökuva 2023-12-7 kello 9.07.54.png
 
Ostakoon jokainen mistä lystää, kyllä minäkin olen lopulta lähes aina saanut tuolta oikeat osat tai rahat takaisin, melkoisen väännön jälkeen kylläkin, (mutta miinuksella ollaan kuitenkin vähän). Olen kuitenkin ottanut onkeeni, ei viitsi hakata päätä turhaan samaan seinään kovin montaa kertaa, kun samat osat saa muualtakin.
 


Tämähän se taitaa olla ainoa ratkaisu katsoa mikä vie virtaa. Huono maadoitus ei sinänsä pura akkua, mutta toki voi vaikuttaa virran vähyydeltä ja oireilla tyhjän akun tavoin. Ootko lepojännitettä mittaillut?

E: Helpot pois ja katso, ettei ole hanskalokeron tai takaluukun valo tms. ihan vaan jäänyt katkaisijasta päälle ja syö akkua.


Okei. En ole mittaillut lepojännitettä ellei se ole se, millä akku lähtee latautumaan (noin 13V). Kai minulta tuo perusmittari löytyy. Täytyypi aloittaa siitä että kaivan auton esiin lumesta. Joku sulakekin palautui vahingossa väärille jengoille kun irroittelin niitä. :rolleyes: Ei inahda ennen kuin se on hoidettu takaisin.
 
Okei. En ole mittaillut lepojännitettä ellei se ole se, millä akku lähtee latautumaan (noin 13V). Kai minulta tuo perusmittari löytyy. Täytyypi aloittaa siitä että kaivan auton esiin lumesta. Joku sulakekin palautui vahingossa väärille jengoille kun irroittelin niitä. :rolleyes: Ei inahda ennen kuin se on hoidettu takaisin.
Lepojännite on se, mitä mittari näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, esim. aamulla on hyvä hetki mitata ennen kuin autoa käynnistää. Se kertoo akun varaustasosta melko hyvin ja sitten tietää onko virta vähissä vai voisiko vika olla vaikka siellä maadoituksessa.

Jos auton käydessä latausjännite on 13 volttia niin sulla lienee laturi paskana. En tunne tuota economy mode -systeemiä tarkemmin, yleisesti autoissa laturin merkkivalo on punainen akun kuva, joka palaa auton käydessä. Ymmärtääkseni tuon laukaisee liian alhainen jännite käymisen aikana, joka viittaa yleensä laturin hajoamiseen tai laturin hihnan hajoamiseen. Äkkiseltään en löytänyt googlesta, että kuinka alas jännitteen pitää mennä sytyttääkseen vikavalon, mutta 13 volttia voisi hyvinkin riittää. Normaali latausjännite on karkeasti 14 volttia ja desimaalin tai kaksi voi tuosta mennä vielä alemmaksi.

Lepojännitteen osalta voi taulukosta katsoa miten hyvin tai huonosti akku on pitänyt virtaa.

KCBatteryFI.jpg
 
Lepojännite on se, mitä mittari näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, esim. aamulla on hyvä hetki mitata ennen kuin autoa käynnistää. Se kertoo akun varaustasosta melko hyvin ja sitten tietää onko virta vähissä vai voisiko vika olla vaikka siellä maadoituksessa.

Jos auton käydessä latausjännite on 13 volttia niin sulla lienee laturi paskana. En tunne tuota economy mode -systeemiä tarkemmin, yleisesti autoissa laturin merkkivalo on punainen akun kuva, joka palaa auton käydessä. Ymmärtääkseni tuon laukaisee liian alhainen jännite käymisen aikana, joka viittaa yleensä laturin hajoamiseen tai laturin hihnan hajoamiseen. Äkkiseltään en löytänyt googlesta, että kuinka alas jännitteen pitää mennä sytyttääkseen vikavalon, mutta 13 volttia voisi hyvinkin riittää. Normaali latausjännite on karkeasti 14 volttia ja desimaalin tai kaksi voi tuosta mennä vielä alemmaksi.

Lepojännitteen osalta voi taulukosta katsoa miten hyvin tai huonosti akku on pitänyt virtaa.

KCBatteryFI.jpg

Kokemustarinoista voin kertoa, että psa:n vehkeissä (väylälaitteissa) viive siihen että laturi herkeää lataamasta vs valo syttyy, on mitä tahansa 1min-5min, jopa ylikin. Ja jännite tippuu oikeasti alas (11V) ennenkuin käyttäjää häiritään tällaisesta pienestä ongelmasta..
 
Ja 9-5 t7 koneen tyyppivioista voi lukea lisää kyllä helposti netistä. Imusihdin tukkeutuminen aiheuttaa öjynkierron ongelmia ja sitä kautta moottorivaurioita. Jakopää(ketju) viat ja kansiviat yleisiä.

Ylipäänsä kysymys on autosta jonka ylöspito vaatii harrastuneisuutta.
 
Etuiskarit ja -jouset vaihdettu sekä taakse laitoin välikumit jousiin. Tärinät ja ujellukset loistavat poissaolollaan. Jouset pitäisi vielä laittaa, mutta tuntuu olevan aika tiukassa löytää osia, ainoastaan 200 000 km ajettuja romuttamojousia löytyy enkä viitsisi semmoisia laittaa, kun luultavasti ovat yhtä paskat kuin minunkin 200 000 km ajetut. Muilta mantereilta löytyisi, mutta en nyt ainakaan vielä lähde tuontitulleja makselemaan, kai nuo kumit hetken välttää.

Lisäksi nyt kun muut kolinat poistuivat niin vaelteluvika taitaa paikantua rikkinäiseen ohjaustehostimen kumiliitokseen tms. (flexible steering coupler, mitä sitten lieneekään suomeksi), joka on kanssa melko kiven alla.
Ja vitut. Kolinan / tärinän metsästys jatkuu. Jännä tässä on se, että aina kun on jonkin toimenpiteen tehnyt niin auto tuntuu hetken aikaa ihan hyvältä. Tällä hetkellä uusittua:

- Iskarit x 4 laakerointeineen
- Jouset eteen
- Vetonivel vasemmalle
- Kallistuksenvakaajan päät
- Jarrut
- Alapallot eteen
- Raidetangon ulommat päät, sisemmät tarkastettu
- Ohjauskulmat ja renkaiden tasapainotukset katsottu

Yritän listata oireita jotenkin:

- Vasen etukulma kalkattaa. Erityisesti tilanteessa, jossa kääntyy oikealle epätasaisella tiellä. Myös jos liikkeellelähtiessä sutii, niin kuuluu tuollaista kolinaa. Tuntuu, ettei pyörä pysyisi tiessä kunnolla kiinni. Iskari+jousi pitäisi tosiaan olla kunnossa.
- Ohjaus vetelee jonkin verran ja auto on melko uraherkkä.
- Suoraan ajaessa auto nypyttää / täristää ajoittain, riippumatta nopeudesta.
- Ohjauksessa ei ole suoranaisesti väljää, mutta joskus loivissa kaarteissa vasemmalle päin tuntuu ikäänkuin siinä olisi semmoinen kuminauhatyylinen efekti, eli ohjausliikkeet ei välity ihan välittömästi vaan jokin ikään kuin myötää ensin ja sitten vasta hetken päästä rengas kääntyy.
- Jostain kuuluu semmoinen matala ujellus pienillä nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa se katoaa.

Eilen tein havainnon, kun tarkastin sisempiä raidetangonpäitä, että hammastanko pääsee pyörähtämään < 1 mm akselinsa ympäri, kun sitä vääntää. Vaatii jonkin verran voimaa kyllä, että se liikkuu. Lisäksi kun kääntää rattia laidasta laitaan niin jossain kohtaa kuuluu vaimea, kumea kolahdus. Mielestäni kolahdus kuuluu hammastangon ollessa satunnaisessa kohdassa, eli ilmeisesti se ei välttämättä olisi niin että hammastangossa olisi joku väljä väli. Kuinka kiinteä tuon kuuluu olla. Pitkittäisesti en saanut sieltä mitään väljyyttä esiin.

Meretekillä on -80% kaikista valmiiksi puretuista osista, joten tilailin nyt tukivartta ja olka-akselia sieltä, ajattelin kokeilla laittaa uuden laakerin ja puslat niin noihin on helppo prässäillä osat valmiiksi ja ainakin teoriassa vaihto on sitten vaan plug and play. Laakerista en ole kyllä mitään väljää löytänyt, puslissa näkyy pientä mikromurtumaa tms., mutta päällisin puolin ihan järkevässä asennossa ovat, enkä löydä pyörästä semmoista eteen-taakse -väljyyttä mitä nuo puslat ilmeisesti vioittuessaan aiheuttaisivat. Lisäksi toisen puolen vetoakseli tuli tilattua kokonaisuudessaan. Jos näillä ei vika poistu niin kai se on korjaamolle mentävä. Arveluttaa kuitenkin lähteä jonkun mysteerivian kanssa maksamaan tuntiveloitusta vianhausta, jota ei välttämättä löydy vaikka päiväkausia hutkittaisiin :D

Ehdotuksia otetaan kuitenkin vastaan. Oma ajatus on, että tuo auton nostaminen tunkilla tai alustan osien irrottelu vaikuttaa jotain, koska yleensä oireet väistyy hetkeksi kun on jotain vaihtanut.

Tuli tässä kirjoitellessa mieleen, että ketjussa aiemmin ehdotettiin renkaita vialliseksi niin tänään on tulossa n. 150 km ajolenkki. Taidanpa vaihtaa etu- ja takarenkaat päittäin ennen lähtöä niin saa arvioida muuttuuko tuo tärinä takapäähän.
 

Liitteet

  • vlcsnap-2023-12-08-17h01m53s961.png
    vlcsnap-2023-12-08-17h01m53s961.png
    1,3 MB · Luettu: 66
Ja vitut. Kolinan / tärinän metsästys jatkuu. Jännä tässä on se, että aina kun on jonkin toimenpiteen tehnyt niin auto tuntuu hetken aikaa ihan hyvältä. Tällä hetkellä uusittua:

- Iskarit x 4 laakerointeineen
- Jouset eteen
- Vetonivel vasemmalle
- Kallistuksenvakaajan päät
- Jarrut
- Alapallot eteen
- Raidetangon ulommat päät, sisemmät tarkastettu
- Ohjauskulmat ja renkaiden tasapainotukset katsottu

Yritän listata oireita jotenkin:

- Vasen etukulma kalkattaa. Erityisesti tilanteessa, jossa kääntyy oikealle epätasaisella tiellä. Myös jos liikkeellelähtiessä sutii, niin kuuluu tuollaista kolinaa. Tuntuu, ettei pyörä pysyisi tiessä kunnolla kiinni. Iskari+jousi pitäisi tosiaan olla kunnossa.
- Ohjaus vetelee jonkin verran ja auto on melko uraherkkä.
- Suoraan ajaessa auto nypyttää / täristää ajoittain, riippumatta nopeudesta.
- Ohjauksessa ei ole suoranaisesti väljää, mutta joskus loivissa kaarteissa vasemmalle päin tuntuu ikäänkuin siinä olisi semmoinen kuminauhatyylinen efekti, eli ohjausliikkeet ei välity ihan välittömästi vaan jokin ikään kuin myötää ensin ja sitten vasta hetken päästä rengas kääntyy.
- Jostain kuuluu semmoinen matala ujellus pienillä nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa se katoaa.

Eilen tein havainnon, kun tarkastin sisempiä raidetangonpäitä, että hammastanko pääsee pyörähtämään < 1 mm akselinsa ympäri, kun sitä vääntää. Vaatii jonkin verran voimaa kyllä, että se liikkuu. Lisäksi kun kääntää rattia laidasta laitaan niin jossain kohtaa kuuluu vaimea, kumea kolahdus. Mielestäni kolahdus kuuluu hammastangon ollessa satunnaisessa kohdassa, eli ilmeisesti se ei välttämättä olisi niin että hammastangossa olisi joku väljä väli. Kuinka kiinteä tuon kuuluu olla. Pitkittäisesti en saanut sieltä mitään väljyyttä esiin.

Meretekillä on -80% kaikista valmiiksi puretuista osista, joten tilailin nyt tukivartta ja olka-akselia sieltä, ajattelin kokeilla laittaa uuden laakerin ja puslat niin noihin on helppo prässäillä osat valmiiksi ja ainakin teoriassa vaihto on sitten vaan plug and play. Laakerista en ole kyllä mitään väljää löytänyt, puslissa näkyy pientä mikromurtumaa tms., mutta päällisin puolin ihan järkevässä asennossa ovat, enkä löydä pyörästä semmoista eteen-taakse -väljyyttä mitä nuo puslat ilmeisesti vioittuessaan aiheuttaisivat. Lisäksi toisen puolen vetoakseli tuli tilattua kokonaisuudessaan. Jos näillä ei vika poistu niin kai se on korjaamolle mentävä. Arveluttaa kuitenkin lähteä jonkun mysteerivian kanssa maksamaan tuntiveloitusta vianhausta, jota ei välttämättä löydy vaikka päiväkausia hutkittaisiin :D

Ehdotuksia otetaan kuitenkin vastaan. Oma ajatus on, että tuo auton nostaminen tunkilla tai alustan osien irrottelu vaikuttaa jotain, koska yleensä oireet väistyy hetkeksi kun on jotain vaihtanut.

Tuli tässä kirjoitellessa mieleen, että ketjussa aiemmin ehdotettiin renkaita vialliseksi niin tänään on tulossa n. 150 km ajolenkki. Taidanpa vaihtaa etu- ja takarenkaat päittäin ennen lähtöä niin saa arvioida muuttuuko tuo tärinä takapäähän.
Kato myös että ne renkaat pysyy kiinni. Monesti vähän matkan ajon päästä alkaa kuulua klopsotusta tai klapinaa ja aluvanne löystynyt.
 
Ja vitut. Kolinan / tärinän metsästys jatkuu. Jännä tässä on se, että aina kun on jonkin toimenpiteen tehnyt niin auto tuntuu hetken aikaa ihan hyvältä. Tällä hetkellä uusittua:

- Iskarit x 4 laakerointeineen
- Jouset eteen
- Vetonivel vasemmalle
- Kallistuksenvakaajan päät
- Jarrut
- Alapallot eteen
- Raidetangon ulommat päät, sisemmät tarkastettu
- Ohjauskulmat ja renkaiden tasapainotukset katsottu

Yritän listata oireita jotenkin:

- Vasen etukulma kalkattaa. Erityisesti tilanteessa, jossa kääntyy oikealle epätasaisella tiellä. Myös jos liikkeellelähtiessä sutii, niin kuuluu tuollaista kolinaa. Tuntuu, ettei pyörä pysyisi tiessä kunnolla kiinni. Iskari+jousi pitäisi tosiaan olla kunnossa.
- Ohjaus vetelee jonkin verran ja auto on melko uraherkkä.
- Suoraan ajaessa auto nypyttää / täristää ajoittain, riippumatta nopeudesta.
- Ohjauksessa ei ole suoranaisesti väljää, mutta joskus loivissa kaarteissa vasemmalle päin tuntuu ikäänkuin siinä olisi semmoinen kuminauhatyylinen efekti, eli ohjausliikkeet ei välity ihan välittömästi vaan jokin ikään kuin myötää ensin ja sitten vasta hetken päästä rengas kääntyy.
- Jostain kuuluu semmoinen matala ujellus pienillä nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa se katoaa.

Eilen tein havainnon, kun tarkastin sisempiä raidetangonpäitä, että hammastanko pääsee pyörähtämään < 1 mm akselinsa ympäri, kun sitä vääntää. Vaatii jonkin verran voimaa kyllä, että se liikkuu. Lisäksi kun kääntää rattia laidasta laitaan niin jossain kohtaa kuuluu vaimea, kumea kolahdus. Mielestäni kolahdus kuuluu hammastangon ollessa satunnaisessa kohdassa, eli ilmeisesti se ei välttämättä olisi niin että hammastangossa olisi joku väljä väli. Kuinka kiinteä tuon kuuluu olla. Pitkittäisesti en saanut sieltä mitään väljyyttä esiin.

Meretekillä on -80% kaikista valmiiksi puretuista osista, joten tilailin nyt tukivartta ja olka-akselia sieltä, ajattelin kokeilla laittaa uuden laakerin ja puslat niin noihin on helppo prässäillä osat valmiiksi ja ainakin teoriassa vaihto on sitten vaan plug and play. Laakerista en ole kyllä mitään väljää löytänyt, puslissa näkyy pientä mikromurtumaa tms., mutta päällisin puolin ihan järkevässä asennossa ovat, enkä löydä pyörästä semmoista eteen-taakse -väljyyttä mitä nuo puslat ilmeisesti vioittuessaan aiheuttaisivat. Lisäksi toisen puolen vetoakseli tuli tilattua kokonaisuudessaan. Jos näillä ei vika poistu niin kai se on korjaamolle mentävä. Arveluttaa kuitenkin lähteä jonkun mysteerivian kanssa maksamaan tuntiveloitusta vianhausta, jota ei välttämättä löydy vaikka päiväkausia hutkittaisiin :D

Ehdotuksia otetaan kuitenkin vastaan. Oma ajatus on, että tuo auton nostaminen tunkilla tai alustan osien irrottelu vaikuttaa jotain, koska yleensä oireet väistyy hetkeksi kun on jotain vaihtanut.

Tuli tässä kirjoitellessa mieleen, että ketjussa aiemmin ehdotettiin renkaita vialliseksi niin tänään on tulossa n. 150 km ajolenkki. Taidanpa vaihtaa etu- ja takarenkaat päittäin ennen lähtöä niin saa arvioida muuttuuko tuo tärinä takapäähän.

Vilkases ihan varmuuden vuoksi moottorin ja laatikon kumityynyt.
 
Eilen kävin akun ja tänään oli tarkoitus vaihtaa. Teoriassa helppo homma, mutta tuo helvetin ilmansuodatin ei vaan suostu irtoamaan. Tai ei oikeastaan edes liikahda. Lieneekö vain jumissa tai jäässä. Noh, vielä ei ole homma edennyt mihinkään, vaikka esim. tämän videon perusteella pitäisi olla helppo homma
 
Kato myös että ne renkaat pysyy kiinni. Monesti vähän matkan ajon päästä alkaa kuulua klopsotusta tai klapinaa ja aluvanne löystynyt.
Juu parikin kertaa pysähtynyt kiristämään muttereita, mutta ei ole ollut kiristettävää. Hyvä pointti kyllä, joskus ei näe metsää puilta.
Vilkases ihan varmuuden vuoksi moottorin ja laatikon kumityynyt.
Oon niitä kyllä vilkaissut, mutta en oikein osaa sanoa onko ne hyvät vai huonot. Ei toki uudennäköiset ole, mutta sitten kun katsoo netistä esimerkkejä rikkinäisistä niin ne on aina ihan irtipoikkihajalla. Laatikon kumituki on hapertunut jonkin verran, mutta näyttää omaan silmään pääosin pinnalliselta muutokselta. Vääntöraudalla saa aika pienellä voimalla liikuteltua laatikkoa tuosta kumituen juuresta, mutta toisaalta kai se tuki siksi onkin kumia, että laatikon kuuluu liikkua? Onko näihin jotain nyrkkisääntöä minkä näköisenä niitä kannattaisi vaihdella tai kuinka tuon osan voisi testata? Uusi pitää tilata näköjään amerikasta tai koreasta, eu:sta ei näytä löytyvän. Ei viitsisi siis huvikseen vaihdella. Ehkä sitä voisi koittaa jollain patentilla vähän tukea lisää ja katsoa miten se vaikuttaa oireisiin.
Eilen kävin akun ja tänään oli tarkoitus vaihtaa. Teoriassa helppo homma, mutta tuo helvetin ilmansuodatin ei vaan suostu irtoamaan. Tai ei oikeastaan edes liikahda. Lieneekö vain jumissa tai jäässä. Noh, vielä ei ole homma edennyt mihinkään, vaikka esim. tämän videon perusteella pitäisi olla helppo homma

Videon kaveri lienee ottanut vapauksia esim. kuvausteknisistä syistä ja irrottanut sen etukäteen kuvatakseen yhdellä kädellä. Kurkkasin toisen videon niin siellä on jonkinlaisia klipsuja pohjassa, joista se pitää nypätä irti. Videon kohdassa 1:20 näkyy ja kuuluu tuo irrotus, kyllä siinä näköjään jonkin verran voimaa saa käyttää. Tommosten muovien kanssa on inhottava pelata, kun usein ovat sitten paskana, vähintään ne kiinnitysklipsut.

 
Eilen kävin akun ja tänään oli tarkoitus vaihtaa. Teoriassa helppo homma, mutta tuo helvetin ilmansuodatin ei vaan suostu irtoamaan. Tai ei oikeastaan edes liikahda. Lieneekö vain jumissa tai jäässä. Noh, vielä ei ole homma edennyt mihinkään, vaikka esim. tämän videon perusteella pitäisi olla helppo homma


Joskus helpottaa, kun etsii netistä irroitettuja purkuosia niin näkee miltä ne näyttää toiselta puolelta. Tuon ilmansuodattimen kuva alapuolelta https://www.galamotors.co.uk/wp-content/uploads/2022/09/2019-03-28-22.32.23.jpg Ilmansuodattimen runngossa on siis kaksi muovista tappia, jotka on menee kumisiin rinkuloihin. Kuvassa toiseen tappiin on se rinkula jäänyt kiinni. Linkkaamallasi videolla ne rinkulat näkyy kohdassa 1:14. Noi on välillä aivan jumissa ja vaikeita irottaa, jos sinne ei mitään wd40-öljyä saa ruiskaistua jostain välistä. Pitää vain kammeta irti. Itse laitain noihin silikonirasvaa niin on helpompi laittaa paikalleen ja ensikeralla irroittaa.
 
Joskus helpottaa, kun etsii netistä irroitettuja purkuosia niin näkee miltä ne näyttää toiselta puolelta. Tuon ilmansuodattimen kuva alapuolelta https://www.galamotors.co.uk/wp-content/uploads/2022/09/2019-03-28-22.32.23.jpg Ilmansuodattimen runngossa on siis kaksi muovista tappia, jotka on menee kumisiin rinkuloihin. Kuvassa toiseen tappiin on se rinkula jäänyt kiinni. Linkkaamallasi videolla ne rinkulat näkyy kohdassa 1:14. Noi on välillä aivan jumissa ja vaikeita irottaa, jos sinne ei mitään wd40-öljyä saa ruiskaistua jostain välistä. Pitää vain kammeta irti. Itse laitain noihin silikonirasvaa niin on helpompi laittaa paikalleen ja ensikeralla irroittaa.

Eli ovat tuolla akun puoleisella reunalla, jos oikein nyt kuvaa tulkitsin? näillä keleillä voi olla tosiaan vittumainen irrottaa, ja on toi moottoritila niin täyteen ahdettu etten tiedä saako sinne mitään liukastetta suihkutettua. Pitää varmaan kokeilla vaan voimalla, ja alkaa sitten etsimään varaosio jos jokin menee rikki.
 
Eli ovat tuolla akun puoleisella reunalla, jos oikein nyt kuvaa tulkitsin? näillä keleillä voi olla tosiaan vittumainen irrottaa, ja on toi moottoritila niin täyteen ahdettu etten tiedä saako sinne mitään liukastetta suihkutettua. Pitää varmaan kokeilla vaan voimalla, ja alkaa sitten etsimään varaosio jos jokin menee rikki.

Omaan silmään ne olisi nämä: mondeo — Postimages
 
Loppu hyvin, kaikki hyvin, vaikka pitikin vaihtaa aikaa ja rahaa vitutukseen.

-lauantaina ja sunnuntaina yritin irrottaa ilmansuodattimen koteloa. Ihan kunnon voimalla siis, auto heilui mutta kotelo ei liikahtanutkaan
-tänään soitin vakuutusyhtiön piikkiin hinauspalvelun tuomaan apuvirtaa. Auto käynnistyi hyvin, ja laturi antoi akulle virtaa kunnolla. Laturi siis kuitenkin ehjä, eikä tämä auto siis taida olla sitä mallia missä akku lataantuu vain moottorijarrutuksessa
-huolto velotti 45€ akun vaihdosta ja 30€ BMS:n ja vikakoodien nollauksesta. En lähtenyt kysymään että jättäisivätkö toisen tekemättä, niin ramppaan itse valoja ja jarrupoljinta että BMS resetoituu

Jos nyt pitäisi tehdä sama homma uudestaan, niin kävisin ekasta motonetistä apukäynnistimen, sitten auto jonnekin Motonettiin tms. ja tiskille sanomaan että myykää akku ja laittakaa se paikalleen. Itse tehtynä olisi ollut halvempaa, mutta kun pihalla pitää pakkaskelissä säätää ja osat on jumissa, niin ei siitä saa kuin vitutusta itselleen.

Aikaisemmin oli tuon avaimettoman käynnistyksen ja rengaspainemittauksen kanssa välillä ongelmia, ne ovat nyt pakkasilla toimineet. Itse arvelin että joku kosteusvaurio voisi olla syynä, mutta alunperinkin täällä joku sanoi että akun liian matalalla käynyt jännite voi noita sotkea... sopisi tähän kuvioon hyvin. Tuosta nyt ei kuitenkaan osaa sanoa mitään ennenkuin se uudestaan hajoaa, tai jos vaikka vuoden nyt toimii putkeen.
 
Lepojännite on se, mitä mittari näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, esim. aamulla on hyvä hetki mitata ennen kuin autoa käynnistää. Se kertoo akun varaustasosta melko hyvin ja sitten tietää onko virta vähissä vai voisiko vika olla vaikka siellä maadoituksessa.

Jos auton käydessä latausjännite on 13 volttia niin sulla lienee laturi paskana. En tunne tuota economy mode -systeemiä tarkemmin, yleisesti autoissa laturin merkkivalo on punainen akun kuva, joka palaa auton käydessä. Ymmärtääkseni tuon laukaisee liian alhainen jännite käymisen aikana, joka viittaa yleensä laturin hajoamiseen tai laturin hihnan hajoamiseen. Äkkiseltään en löytänyt googlesta, että kuinka alas jännitteen pitää mennä sytyttääkseen vikavalon, mutta 13 volttia voisi hyvinkin riittää. Normaali latausjännite on karkeasti 14 volttia ja desimaalin tai kaksi voi tuosta mennä vielä alemmaksi.

Lepojännitteen osalta voi taulukosta katsoa miten hyvin tai huonosti akku on pitänyt virtaa.

Tarkoitin siis että latailin akkua täyteen ulkoisella Bilteman laturilla, auton ollessa päällä en ole mitannut. Se näppää ensin sen 12.7V ja nousee siitä 14V:een. Toisin kuin väitin, niin mulla ei sen ihmeempää mittaria löydy. Ajattelin suunnata Motonettiin.

Mut tuo taulukko on hyvä.

Auto nyt kuitenkin kaivettu esille ja ajatus, että ostaisin apukäynnistimen ja ajan sen sitten jonkun pihaan, joka asiasta ymmärtää.

Minkälainen apukäynnistin riittää perusautolle? Sain apua yhdestä MxBoostin BG50:stä mutta ajattelin, että jos selviäisi alle satasella.
AX4 apukäynnistin 12V 600/1200A IP67, 16000 mA varavirtalähteellä | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Itseänikin kiinnostaisi nyt kunnon apukäynnistin. Tuolla hinausauton tyypillä se näytti myös laturin kautta akkuun menevän virran kun auto oli päällä, onko tämä ominaisuus mukana noissa perushintatason kuluttajavehkeissä?
 
Itseänikin kiinnostaisi nyt kunnon apukäynnistin. Tuolla hinausauton tyypillä se näytti myös laturin kautta akkuun menevän virran kun auto oli päällä, onko tämä ominaisuus mukana noissa perushintatason kuluttajavehkeissä?
Varmaan siis joku Telwin Sprinter 4000 apukäynnistin/akkulaturi 12/24V | Motonet Oy tyyppinen. Tuohon näyttää apuakkuun saapuvan virran, tuskin mikään integroituu niin, että näyttäisi laturin todellisen ulostulon.
 
Auto nyt kuitenkin kaivettu esille ja ajatus, että ostaisin apukäynnistimen ja ajan sen sitten jonkun pihaan, joka asiasta ymmärtää.

Minkälainen apukäynnistin riittää perusautolle? Sain apua yhdestä MxBoostin BG50:stä mutta ajattelin, että jos selviäisi alle satasella.
AX4 apukäynnistin 12V 600/1200A IP67, 16000 mA varavirtalähteellä | Motonet Oy

Starcartin kautta Virtaselta Nocon GB40. Noco Genius Boost GB40+ Apukäynnistin 1000A 12V, katso halvin hinta Starcartista – Starcart

STAR20/ALE20 koodia käyttämällä jäi hinnaksi 95,64e ja Matkahuolto toi vuorokaudessa lähiautomaattiin.
 
Yritän listata oireita jotenkin:

- Vasen etukulma kalkattaa. Erityisesti tilanteessa, jossa kääntyy oikealle epätasaisella tiellä. Myös jos liikkeellelähtiessä sutii, niin kuuluu tuollaista kolinaa. Tuntuu, ettei pyörä pysyisi tiessä kunnolla kiinni. Iskari+jousi pitäisi tosiaan olla kunnossa.
- Ohjaus vetelee jonkin verran ja auto on melko uraherkkä.
- Suoraan ajaessa auto nypyttää / täristää ajoittain, riippumatta nopeudesta.
- Ohjauksessa ei ole suoranaisesti väljää, mutta joskus loivissa kaarteissa vasemmalle päin tuntuu ikäänkuin siinä olisi semmoinen kuminauhatyylinen efekti, eli ohjausliikkeet ei välity ihan välittömästi vaan jokin ikään kuin myötää ensin ja sitten vasta hetken päästä rengas kääntyy.
- Jostain kuuluu semmoinen matala ujellus pienillä nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa se katoaa.
Vaihdoin autoon vasemman alatukivarren ja olka-akselin laakereineen, joka tuntuu vaikuttaneen positiivisesti tuohon vetelyyn ja ohjauksen tarkkuuteen. Oikean vetoakselin vaihtamisella lähti tuo nypytys ja täristely.

Nykyiset ongelmat siis ovat tuo ujellus (jostain) ja vasemman etukulman kalkatus. Huomasin eilen, että k.o. kulman jousi takeltelee ja narisee kun pyöriä kääntelee ilmassa. Siellä on uusi yläpään laakeri, mutta liekö mennyt sitten paskaksi esim. vetaria tai alapalloa irti hakatessa, noihin piti molempiin käyttää voimaa aika reilusti ja erityisesti alapallon irroittamisessa voima on varmasti välittynyt tuonne iskarin tuentaankin, kun sitä on iskarin suuntaisesti täytynyt lyödä irti. Lisäksi löysin takaa oikealta alkavan laakerivian, joka tuntuu lähinnä jousen tärinänä, välystä siellä ei tunnu pyörää heiluttelemalla kumminkaan. Kai tuo voisi silti sitä ääntä aiheuttaa. Lisäksi ohjauskulmissa lienee sanomista, sillä oon uusinut aika monta osaa sen mittauksen jälkeen.

Ihmeen paljon siellä on ollut hajonneita osia, koska aika vähän noista vaihtamistani osista on ollut ehjiä. Voikohan näissä olla jonkinlainen ketjureaktio, esim. tyhjä iskari tai väljä vetari aiheuttanut liiallista tärinää ja rikkonut sitten muita osia? Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että saaga alkaa lähentyä loppuaan. Ainakin toivottavasti. Rahaa ei ole mennyt ihan kauheasti, mutta aikaa ja tupakkia projekti on syönyt. Tuskin paljon on liioittelua, jos arvioin että edeltävään kuukauteen mahtuu 100 h auton korjausta :smoke:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 196
Viestejä
4 864 026
Jäsenet
78 616
Uusin jäsen
Kappe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom