Ja vitut. Kolinan / tärinän metsästys jatkuu. Jännä tässä on se, että aina kun on jonkin toimenpiteen tehnyt niin auto tuntuu hetken aikaa ihan hyvältä. Tällä hetkellä uusittua:
- Iskarit x 4 laakerointeineen
- Jouset eteen
- Vetonivel vasemmalle
- Kallistuksenvakaajan päät
- Jarrut
- Alapallot eteen
- Raidetangon ulommat päät, sisemmät tarkastettu
- Ohjauskulmat ja renkaiden tasapainotukset katsottu
Yritän listata oireita jotenkin:
- Vasen etukulma kalkattaa. Erityisesti tilanteessa, jossa kääntyy oikealle epätasaisella tiellä. Myös jos liikkeellelähtiessä sutii, niin kuuluu tuollaista kolinaa. Tuntuu, ettei pyörä pysyisi tiessä kunnolla kiinni. Iskari+jousi pitäisi tosiaan olla kunnossa.
- Ohjaus vetelee jonkin verran ja auto on melko uraherkkä.
- Suoraan ajaessa auto nypyttää / täristää ajoittain, riippumatta nopeudesta.
- Ohjauksessa ei ole suoranaisesti väljää, mutta joskus loivissa kaarteissa vasemmalle päin tuntuu ikäänkuin siinä olisi semmoinen kuminauhatyylinen efekti, eli ohjausliikkeet ei välity ihan välittömästi vaan jokin ikään kuin myötää ensin ja sitten vasta hetken päästä rengas kääntyy.
- Jostain kuuluu semmoinen matala ujellus pienillä nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa se katoaa.
Eilen tein havainnon, kun tarkastin sisempiä raidetangonpäitä, että hammastanko pääsee pyörähtämään < 1 mm akselinsa ympäri, kun sitä vääntää. Vaatii jonkin verran voimaa kyllä, että se liikkuu. Lisäksi kun kääntää rattia laidasta laitaan niin jossain kohtaa kuuluu vaimea, kumea kolahdus. Mielestäni kolahdus kuuluu hammastangon ollessa satunnaisessa kohdassa, eli ilmeisesti se ei välttämättä olisi niin että hammastangossa olisi joku väljä väli. Kuinka kiinteä tuon kuuluu olla. Pitkittäisesti en saanut sieltä mitään väljyyttä esiin.
Meretekillä on -80% kaikista valmiiksi puretuista osista, joten tilailin nyt tukivartta ja olka-akselia sieltä, ajattelin kokeilla laittaa uuden laakerin ja puslat niin noihin on helppo prässäillä osat valmiiksi ja ainakin teoriassa vaihto on sitten vaan plug and play. Laakerista en ole kyllä mitään väljää löytänyt, puslissa näkyy pientä mikromurtumaa tms., mutta päällisin puolin ihan järkevässä asennossa ovat, enkä löydä pyörästä semmoista eteen-taakse -väljyyttä mitä nuo puslat ilmeisesti vioittuessaan aiheuttaisivat. Lisäksi toisen puolen vetoakseli tuli tilattua kokonaisuudessaan. Jos näillä ei vika poistu niin kai se on korjaamolle mentävä. Arveluttaa kuitenkin lähteä jonkun mysteerivian kanssa maksamaan tuntiveloitusta vianhausta, jota ei välttämättä löydy vaikka päiväkausia hutkittaisiin
Ehdotuksia otetaan kuitenkin vastaan. Oma ajatus on, että tuo auton nostaminen tunkilla tai alustan osien irrottelu vaikuttaa jotain, koska yleensä oireet väistyy hetkeksi kun on jotain vaihtanut.
Tuli tässä kirjoitellessa mieleen, että ketjussa aiemmin ehdotettiin renkaita vialliseksi niin tänään on tulossa n. 150 km ajolenkki. Taidanpa vaihtaa etu- ja takarenkaat päittäin ennen lähtöä niin saa arvioida muuttuuko tuo tärinä takapäähän.