Tämä on kyllä aika tuubaa. Jos männänrenkaat kuluu, niin öljynkulutus kyllä epäilemättä lisääntyy, mutta ei se mitään vastusta tee, pikemminkin päinvastoin, väljemmäksi ne kuluessaan muuttuu. Jos moottori on ylipäätänsä pyörivä ja käyntikuntoinen, niin kyllä ehjä startti ehjällä akulla sitä pyörittää ongelmitta. Manuaalivaihteisessa autossa voi vaikka laittaa vaihteen päälle ja startilla ajaa sitä koko autoa eteenpäin yllättävän pitkälle, ei sieltä voima ihan heti lopu.
Tuubaa tai ei. Kertomus oli mielenkiintoinen juuri mainitsemastasi syystä. Ei vain ollut mahdollisuutta alkaa kyselemään tarkemmin, miten oli päätynyt tähän vikadiagnoosiin ja korjaukseen. Näihän se on, että ehjällä autolla startilla voi liikuttaa autoa pienen matkan, mutta ehtona on juuri se kuten sanot "jos moottori on ylipäätänsä pyörivä ja käyntikuntoinen". Kaikkiaan pointti, miksi kirjasin tuo kaverin kertomuksen oli se, että jos vaikka 95-99% ongelmista on olemassa "ilmeinen syy", joka "käy vielä järkeen", niin aina on olemassa se viimeinen epätodennäköisin mahdollisuus vian syystä.
Vikamahdollisuuksien poissulkemisen tie on välillä aika kallista, erityisesti kun toimitaan vanhojen autojen kanssa, joissa omistaja, korjaaja tai molemmat pohtivat jo sitä, kuinka paljon selvittämiseen kannattaa pistää voimavaroja (aikaa, rahaa, osien vaihtamista ym.). Työkaverin tapauksessa oli kyse harrastajista, isä ja poika, jotka päättelivät syyn ja korjauksen. Korjaus (männän renkaiden vaihto) toimi ja tarjosi ratkaisun. Siinä se.
Lisään vielä toisen omakohtaisen kertomuksen. Meille sähkölaitekorjaamolle tuli liikenneaseman renkaantäyttöpisteen mäntäkompressori korjattavaksi. "Varma tieto" oli, että sähkömoottori on hajonnut. Pian selvisi mittaamalla, että kaikki sähkökomponentit olivat sähköisesti ja mekaanisesti kunnossa. Huomattiin, että kompressori oli öljykuiva. No kiinnileikannuthan se oli, oli välitön oma tuomioni eli romurautaa. Pomo kuitenkin sanoi, että pura nyt vain tuota kompressorin puolta sen verran, nähdään vähän, miltä kompressorin kampiakseli näyttää. Akselilla kiertokangen kaula oli sinisenä. Minä intin edelleen, romu on. Pomo sanoi, laita vain öljyä kaulaan ja ala veivata akselin päätä hiljalleen edestakaisin kunnon isoilla pihdeillä. Aikani epäröityäni ja tuumailtuani, että kiertokangen laakeroinin on pakko olla jokin messinki tmv. liukulaakeri eikä neulalaakeri, koska jälkimmäisen olisi pakko olla moisen jumin jäljiltä murusina (metallimurusia ei näkynyt missään, edes öljyhuutelu ei tuonut niitä esiin). Sitten vain veivasin ja tiputtelin öljyä sinistyneeseen kammenkaulaan. Siitä se lähti taas liikkumaan ja kompressori saatiin elvytettyä. Akselin päästä edestakaisin pöyritettynä ei edes mainittavia välyksiä syntynyt.
Kompressori on palvelut vuosia tapahtuneen jälkeen, kun olen asemalla käynyt tarkistamassa oman pirssin paineet. Ja aina olen muistanut vilkaista, onko kompressori vaihtunut ja näkyykö öljyä tarkistusikkunassa, vaikka ei kompressorin hyvinvointi minun vastuulle kuulukaan. Kompressorin satunnaisena käyttäjänä minua tietysti harmittaisi vietävästi, jos kausirenkaiden vaihdon jälkeen en pystyisi täyttämään gummeja oikeisiin arvoihin sen takia, että joku muu ei ole hoitanut tarkastus- ja lisätäyttöhommaansa.
Sitten on näitä vanhojen moottoreiden ja koneiden rassaajia, joista on Tube-videoita vaikka kuin paljon. Mitä ne oikein värkkää niiden vanhojen moottoreiden kanssa, jos kerran ladatun akun tai starttikäynnistimen kanssa ei saa moottoria kuin moottoria suoraan pyöritettyä? Eräällä puolitutulla tässä meidän kylällä oli vanha Catepillar traktori omassa pihassa, kun kävin hänellä toista asiaa hoitamassa. Kertoi värkänneensä vehkeen kanssa pari päivää. Vehje alkoi kuulema olla siinä kunnossa, että kohta pääsee yrittämään käynnistämistä. Sen verran pystyin itsekin toteamaan ettei hän sentään mitään moottorin purkamista ja kasaamista ollut tehnyt. Kuitenkin ilmeisen paljon teetti työtä saada tuntuma koneeseen ja muuhun mekaniikkaan, milloin käynnistämistä saattoi edes yrittää. En tullut kyselleeksi, miten hän oli pyörittänyt isoa moottoria vai oliko vielä yrittänyt pyörittämistä mitenkään vain todetakseen pyörii tai ei pyöri - siis mekaanisesti - eikä vaikka joku männistä ole sylinterissä poikittain.