Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Se on kuulemma katsottu eikä siellä mitään kummempaa ollut. Raitisilmasuodatinkin kuulemma sillätavalla ettei sieltäkään pitäisi (ja pitäisi) mitään tulla muuta kun ilmaa.

Lämppärin kenno tai viemäröinnit taitaa yleensä kastella jalkatilaa, niistä lähtisin tutkimaan.
 
Mikähän voisi tuo keltainen olla sulakkeen ympärillä, nostin ylös muttei saanut alas painettua?
IMG_20230928_203101.jpg
 
^Kuvan perusteella arvaan, että kyseessä olisi sulakkeenirrotin, eli apuväline, jolla kuvassa näkyvän tyyppiset sulakkeet saa kätevämmin irti.
 
2002 vuoden P11-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan (EDIT: siis ei lähde moottori päälle). Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Osaako joku antaa suuntaa että mikä tuossa mahdollisesti voi olla ongelmana? Mietin myös tuota NATSia että voisiko olla syy sielläkin? Vähään aikaan ei ole kaukosäädöt toimineet avaimessa mutta lukot ja auto on kyllä toiminut ihan normaalisti avaimella käytettynä. Ja itse asiassa juuri tällä kauppareissulla oli tarkoitus katsella se uusi paristokin kaukosäätimeen. Ei kuitenkaan vaikuta että olisi mikään ajonesto mutta en ole kyllä mikään ammattilainen että miten nuo toimii.

Otin pari videota, joista kuuluu se vaivalloinen "pyörähdysääni" sekä näkyy mitä valot ja mittaristo tekee käynnistysyrityksen aikana. Ainakin kellonaika ja trippimittari nollaantui toisella käynnistysyrityksellä (joka on ensimmäinen ottamani video) mutta kuten jo kirjoitin, niin virtaa siellä minun järkeni mukaan kyllä yhä on.

Se mitä myös kuuluu videolla on lukkojen naksautus(?), joka tapahtuu starttausyrityksen jälkeen eli kun kääntää avaimen pois starttaukselta siihen asentoon, missä näkyy mittarivalot.

Sen verran oudosti mittaristo ja lukot käyttäytyy että onkohan huono arvaus että joku sähkövika? Onko jollain parempaa arvausta tai jopa tietoa mikä tuossa voi olla vikana?



 
Viimeksi muokattu:
2002 vuoden P10-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan. Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Osaako joku antaa suuntaa että mikä tuossa mahdollisesti voi olla ongelmana? Mietin myös tuota NATSia että voisiko olla syy sielläkin? Vähään aikaan ei ole kaukosäädöt toimineet avaimessa mutta lukot ja auto on kyllä toiminut ihan normaalisti avaimella käytettynä. Ja itse asiassa juuri tällä kauppareissulla oli tarkoitus katsella se uusi paristokin kaukosäätimeen. Ei kuitenkaan vaikuta että olisi mikään ajonesto mutta en ole kyllä mikään ammattilainen että miten nuo toimii.

Otin pari videota, joista kuuluu se vaivalloinen "pyörähdysääni" sekä näkyy mitä valot ja mittaristo tekee käynnistysyrityksen aikana. Ainakin kellonaika ja trippimittari nollaantui toisella käynnistysyrityksellä (joka on ensimmäinen ottamani video) mutta kuten jo kirjoitin, niin virtaa siellä minun järkeni mukaan kyllä yhä on.

Se mitä myös kuuluu videolla on lukkojen naksautus(?), joka tapahtuu starttausyrityksen jälkeen eli kun kääntää avaimen pois starttaukselta siihen asentoon, missä näkyy mittarivalot.

Sen verran oudosti mittaristo ja lukot käyttäytyy että onkohan huono arvaus että joku sähkövika? Onko jollain parempaa arvausta tai jopa tietoa mikä tuossa voi olla vikana?




Korvakuulolla ihan selvästi tyhjä akku. Valot toimii, koska ne tarvii murto-osan virtaa verrattuna starttiin.

Varmista että akku on tyhjä mittaamalla jännite yleismittarilla.
Jos akku on tyhjä, lataa akku täyteen.
Käynnistä auto, mittaa latausjännite. Jos jännite on epänormaali, selvitä syy. Jos jännite on normaali, selvitä onko akulla tullut ikä täyteen, vai olitko unohtanut valot päälle tms.

PS. ei voi olla samaan aikaan totta että "auto ei inahdakkaan" sekä "pyörähdysääni kuuluu ja valot toimii" :D Itse ainakin ymmärrän, että jos ei ole inahdustakaan niin avaimesta kääntämällä ei tapahdu yhtään mitään.
 
Kiitokset vastauksista! Ja minä kun nimenomaan muka "järkeilin" että ei ainakaan akku olisi :D

No, ihan satavarmahan tuo ei kai vielä ole mutta lähden tuota nyt ensin setvimään. Onhan sillä jo ikääkin kun auto ollut käytössä viitisen vuotta ja sama akku kuin ostaessa eli ei mitään hajua minkä ikäinen se lopulta on.

Korvakuulolla ihan selvästi tyhjä akku. Valot toimii, koska ne tarvii murto-osan virtaa verrattuna starttiin.
Minulla on tainnut jäädä jostain taannoisesta autosta väärä kuva kun siinä oli sellainen tapaus että kun akku oli loppu niin sen huomasi myös kaikkialta muualta eli myös valoista. Samoin starttaukseen riitti jatkuvasti vähemmän ja vähemmän virtaa. Mutta jos nyt oikein ymmärsin niin ilmeisesti nyt tuo akku on jo niin tyhjä että se starttauksen yrityskin (eli se "pyörähdysääni") on vain tuollainen "sihahdus"?

PS. ei voi olla samaan aikaan totta että "auto ei inahdakkaan" sekä "pyörähdysääni kuuluu ja valot toimii" :DItse ainakin ymmärrän, että jos ei ole inahdustakaan niin avaimesta kääntämällä ei tapahdu yhtään mitään.
Joo, totta turiset. Varmaan olin tarkoittanut siinä kohtaa sanoa että se varsinainen moottori ei tee mitään mutta oli tosiaan vähän ristiriitaisesti kirjoitettu joten kävin nyt vielä yliviivailemassa typeryyteni.

Kiitos paljon ohjeista ja avusta!
 
Veikkaisin myös tyhjää akkua. Tripin ja kellonajan nollaantuminen tapahtuu yleensä, kun huonolla akulla yrittää startata.
 
Startin virrankulutus on pikkasen jotain muuta kuin mittaristovalojen. Sillon se akku on tyhjä kun startti ei enää kunnolla pyöri.
 
Ihan selvästi kuulostaa siltä, että tyhjä akku. Voisi myös olla, että akkukenkä tai maajohto on irti/löysällä.
 
2002 vuoden P10-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan (EDIT: siis ei lähde moottori päälle). Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Veikkaukseni: starttimoottori tai sen solenoidi mennyt rikki.

Itselle kävi kolme vuotta näin saman ikäluokan eurooppalaiselle. Välillä toimi ja välillä temppuili. Ensimmäinen ajatus viasta oli, että akku on sanomassa sopimuksensa irti. Tosin olin vaihtanut akun muutama vuosi aiemmin. Lopulta auto jätti pihaan ja piti kutsua ammattilainen hätiin. Ammattilainenkin lähti liikkeelle akun vaihdosta, ei auttanut. Sitten auto hinausautolla korjaamolle. Samainen ammattilainen vaihtoi starttimoottorin ja vanhan akun takaisin. Siitä lähtien ei ole ollut mitään ongelmia startin eikä akun kanssa.

Tekninen selitys (joka ei ole aukoton): starttimoottori voi ottaa liian suuren viran, joten akku tyhjenee jo yhdellä käynnistysyrityksellä. Solenoidi toimii ja käyttää bendix-käynnistintä, mistä tulee vaimea pyörähdysääni. Omassa kiesissä ääni oli naksahdus eikä mitään pyörimiseen viittaavaa ääntä.

Sitten työkaverilta kuultua: Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).
 
Millaisissa hinnoissa liikkuu ruostevaurioiden korjaukset (tai millaisesta ammattilaisen työtuntien määrästä puhutaan)? Kuvat liittyy. Autona sukulaisen neloskoppainen golf, eli tämmöinen "paaliin vai ei" tilanne jos katsastuksessa tulee sanomista. Mahdollisen korjauksen ulkonäöllä ei hirveän suurta väliä kun lopputulosta ajatellaan.
 

Liitteet

  • pirssi1io.jpg
    pirssi1io.jpg
    93,7 KB · Luettu: 200
  • pirssi2io.jpg
    pirssi2io.jpg
    95,9 KB · Luettu: 199
99 sadasta olisi osannut jo laittaa akun lataukseen ilman mitään ihmettelyä.
No nyt kun viitsin kuitenkin kysyä ja varmistaa niin jatkossa se on 100/100?

Vähän epäilen kuitenkin että noin moni kuin 99/100 (tai edes sinnepäin) osaisi. Aika monet ei välitä minunkaan vertaa kysellä tai itse selvitellä tällaisia.

Ja minusta on kuitenkin aina parempi tunnustaa ettei tiedä ja kysyä. Siinähän sitä oppii.

Sekä tietysti se että minulla ei ole yleismittaria eikä akkulaturia, niin ei oikein pysty kumpaakaan hyödyntämään. Kaupasta ne tietysti saa mutta kun en tuota asiaa jaksa (tai ole tarve) tänään selvittää niin ajattelin ensin kysäistä mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

Veikkaukseni: starttimoottori tai sen solenoidi mennyt rikki.

Itselle kävi kolme vuotta näin saman ikäluokan eurooppalaiselle. Välillä toimi ja välillä temppuili. Ensimmäinen ajatus viasta oli, että akku on sanomassa sopimuksensa irti. Tosin olin vaihtanut akun muutama vuosi aiemmin. Lopulta auto jätti pihaan ja piti kutsua ammattilainen hätiin. Ammattilainenkin lähti liikkeelle akun vaihdosta, ei auttanut. Sitten auto hinausautolla korjaamolle. Samainen ammattilainen vaihtoi starttimoottorin ja vanhan akun takaisin. Siitä lähtien ei ole ollut mitään ongelmia startin eikä akun kanssa.

Tekninen selitys (joka ei ole aukoton): starttimoottori voi ottaa liian suuren viran, joten akku tyhjenee jo yhdellä käynnistysyrityksellä. Solenoidi toimii ja käyttää bendix-käynnistintä, mistä tulee vaimea pyörähdysääni. Omassa kiesissä ääni oli naksahdus eikä mitään pyörimiseen viittaavaa ääntä.

Sitten työkaverilta kuultua: Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).
No niin, eli kuten vähän tuolla ylempänä jo mietiskelin niin vaikka akku kannattaa varmasti ensin sulkea pois niin voi löytyä se vika muualtakin.

Täytyy toivoa että olisi akku niin pääsisi helpolla.
 
Sitten työkaverilta kuultua: Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).
Tämä on kyllä aika tuubaa. Jos männänrenkaat kuluu, niin öljynkulutus kyllä epäilemättä lisääntyy, mutta ei se mitään vastusta tee, pikemminkin päinvastoin, väljemmäksi ne kuluessaan muuttuu. Jos moottori on ylipäätänsä pyörivä ja käyntikuntoinen, niin kyllä ehjä startti ehjällä akulla sitä pyörittää ongelmitta. Manuaalivaihteisessa autossa voi vaikka laittaa vaihteen päälle ja startilla ajaa sitä koko autoa eteenpäin yllättävän pitkälle, ei sieltä voima ihan heti lopu.
 
Sekä tietysti se että minulla ei ole yleismittaria eikä akkulaturia, niin ei oikein pysty kumpaakaan hyödyntämään. Kaupasta ne tietysti saa mutta kun en tuota asiaa jaksa (tai ole tarve) tänään selvittää niin ajattelin ensin kysäistä mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

No niin, eli kuten vähän tuolla ylempänä jo mietiskelin niin vaikka akku kannattaa varmasti ensin sulkea pois niin voi löytyä se vika muualtakin.

Täytyy toivoa että olisi akku niin pääsisi helpolla.
Jos yhtään meinaa mitään touhuilla auton tai minkään muidenkaan laitteiden suhteen, niin yleismittari on aika ehdoton ensimmäinen hankinta. Huonoin ja halvinkin on yleensä riittävä näissä hommissa. Myöskin akkulaturi on ihan ensimmäisiä hankintoja autonomistajalle, ennaltaehkäisevästi käytettynäkin hyvä olla olemassa.
Mars kaupoille :thumbsup:

Jos olisi starttikaapelit, voisi pyytää naapuriautosta virtaa, silläkin selviää heti että onko virranpuutteesta kysymys ja saat todennäköisesti auton käyntiin, että pääset sinne akkukauppaan ajamalla.
 
Jos ei ole intoa autoa yleensä rassailla enempää myöhemminkään niin helpoin on aloittaa hakemalla uusi akku,siinä selviää 50-100€ panostuksella.Itsellä on vastaavassa tilanteessa ollut syynä,kuollut akku,särkynyt akunkenkä,hapettuma akun navan ja kengän välillä ja tyhjä akku.
 
Hänen 90-luvn Toyota Corollan moottorissa mäntien öljyrenkaat olivat vaihdon tarpeessa. Tämä oireili öljykulutuksena sekä vaikeuksina startata (starttimoottorille moottiorin pöyrittäminen oli liian suuri vastus ja siten otti liikaa virtaa, mikä taas tyhjensi akun nopeasti).

Tässä ei oo mitään järkeä.
 
Millaisissa hinnoissa liikkuu ruostevaurioiden korjaukset (tai millaisesta ammattilaisen työtuntien määrästä puhutaan)? Kuvat liittyy. Autona sukulaisen neloskoppainen golf, eli tämmöinen "paaliin vai ei" tilanne jos katsastuksessa tulee sanomista. Mahdollisen korjauksen ulkonäöllä ei hirveän suurta väliä kun lopputulosta ajatellaan.
Riippuu vähän mihin saa korjattavaksi, joku kyläseppä saattaa muutamalla satasella hitsata. Noi kun tahtoo olla sellaisia, että kun näkyy pieni reikä, niin saa vaihtaa ison palan. Ja kovin moni noita ei halua tehdä, kun on aika ikävää hommaa.

Just kaverin avensista hitsasin, katsuri löysi semmoisen 30mm halkaisijaltaan reiän pohjasta. Lopulta siihen sai vaihtaa 33cm*22cm palan, että oli edes jotain mihin hitsata kiinni. Ehjää peltiä ei vielä löytynyt, mutta olisi tarvinnut tehdä jarruputket ja polttoainelinjat uusiksi, jos olisi kauempaa uusinut. Heppailemalla sai tuohonkin just hitsattua.
 
Jos yhtään meinaa mitään touhuilla auton tai minkään muidenkaan laitteiden suhteen, niin yleismittari on aika ehdoton ensimmäinen hankinta. Huonoin ja halvinkin on yleensä riittävä näissä hommissa. Myöskin akkulaturi on ihan ensimmäisiä hankintoja autonomistajalle, ennaltaehkäisevästi käytettynäkin hyvä olla olemassa.
Mars kaupoille :thumbsup:
On minulla autoja ollut jo yli 20 vuotta mutta vielä ei ole ollut tarvetta yleismittarille tai akkulaturille :D

Muutenkin nämä omat touhuamiset ja ongelmien setvimiset menee aina niin että hommaan tarvikkeet ja varaosat sitten kun tulee ongelma eteen. En oikein halua vain varmuuden vuoksi ostaa sitä ja tätä että jos joskus sattuu joku asia X tulemaan eteen. Nytkin olisi mennyt varmaan lainaamalla helpoiten kun en usko että ihan heti tulee uudestaan tarvetta eteen.

Elektroniikkaa tulee myös korjailtua mutta ei sillä tasolla että mittailisin jännitteitä tms. Enemmän sellaista osien vaihtoa jne. Mittari varmasti auttaisi siinä kohtaa jos ei saa osien vaihdolla kuntoon mutta kuten jo kirjoitin niin tätä ennen ei ole mittarille ollut tarvetta vaan on saanut asiat kuntoon ilmankin.

Jos olisi starttikaapelit, voisi pyytää naapuriautosta virtaa, silläkin selviää heti että onko virranpuutteesta kysymys ja saat todennäköisesti auton käyntiin, että pääset sinne akkukauppaan ajamalla.
Näitäkään minulla ei tosiaan ole mutta mietin myös että kuinka usein nykyään edes saa virtaa muilta kun tuntuu olevan niin herkkiä nuo nykyautot ettei sitä ilmeisesti suositella.

Ja omat ajot on tosi vähäisiä niin sen takia nämä hommat on mitä on. Pärjään periaatteessa ilman autoakin mutta kerran viikossa sitä on käytetty kaupassa käymiseen ja hyvin satunnaisiin muihin ajoihin. Jos tarvitsisin autoa enemmän niin varmasti olisin varautunutkin vähän paremmin tällaisiin tavalla tai toisella.

Jos ei ole intoa autoa yleensä rassailla enempää myöhemminkään niin helpoin on aloittaa hakemalla uusi akku,siinä selviää 50-100€ panostuksella.Itsellä on vastaavassa tilanteessa ollut syynä,kuollut akku,särkynyt akunkenkä,hapettuma akun navan ja kengän välillä ja tyhjä akku.
Ajattelin nyt kuitenkin varmistaa jollain halvalla tai lainatulla yleismittarilla että onko se tosiaan tyhjä. Sitä en tiedä että jaksanko ostaa laturia kun tuolla akulla kuitenkin on jo ikää niin eipä se kai haittaa vaikka uusisi vaikka vika olisikin muualla.
 
On minulla autoja ollut jo yli 20 vuotta mutta vielä ei ole ollut tarvetta yleismittarille tai akkulaturille :D

Muutenkin nämä omat touhuamiset ja ongelmien setvimiset menee aina niin että hommaan tarvikkeet ja varaosat sitten kun tulee ongelma eteen. En oikein halua vain varmuuden vuoksi ostaa sitä ja tätä että jos joskus sattuu joku asia X tulemaan eteen. Nytkin olisi mennyt varmaan lainaamalla helpoiten kun en usko että ihan heti tulee uudestaan tarvetta eteen.

Elektroniikkaa tulee myös korjailtua mutta ei sillä tasolla että mittailisin jännitteitä tms. Enemmän sellaista osien vaihtoa jne. Mittari varmasti auttaisi siinä kohtaa jos ei saa osien vaihdolla kuntoon mutta kuten jo kirjoitin niin tätä ennen ei ole mittarille ollut tarvetta vaan on saanut asiat kuntoon ilmankin.

Näitäkään minulla ei tosiaan ole mutta mietin myös että kuinka usein nykyään edes saa virtaa muilta kun tuntuu olevan niin herkkiä nuo nykyautot ettei sitä ilmeisesti suositella.

Ja omat ajot on tosi vähäisiä niin sen takia nämä hommat on mitä on. Pärjään periaatteessa ilman autoakin mutta kerran viikossa sitä on käytetty kaupassa käymiseen ja hyvin satunnaisiin muihin ajoihin. Jos tarvitsisin autoa enemmän niin varmasti olisin varautunutkin vähän paremmin tällaisiin tavalla tai toisella.

Ajattelin nyt kuitenkin varmistaa jollain halvalla tai lainatulla yleismittarilla että onko se tosiaan tyhjä. Sitä en tiedä että jaksanko ostaa laturia kun tuolla akulla kuitenkin on jo ikää niin eipä se kai haittaa vaikka uusisi vaikka vika olisikin muualla.

Hae ihmeessä joku halpa yleismittari on kuitenkin perustyökalu auton sähköpuolen rassaukseen, saat mitattua akku vai startti. Naksahtaako solenoidi, lähteekö starttia lyömällä käyntiin?
 
Millaisissa hinnoissa liikkuu ruostevaurioiden korjaukset (tai millaisesta ammattilaisen työtuntien määrästä puhutaan)? Kuvat liittyy. Autona sukulaisen neloskoppainen golf, eli tämmöinen "paaliin vai ei" tilanne jos katsastuksessa tulee sanomista. Mahdollisen korjauksen ulkonäöllä ei hirveän suurta väliä kun lopputulosta ajatellaan.

Näin hetki sitten 2011 mallin skodaa kynnyskotelosta hitsanneena, huonoltahan tuo näyttää. Nuo roiskeläpän takana olevat osat on volkkareissa surullisen kuuluisia mätäpaikkoja ja tuossa kohtaa kun on noin pahaa haperoa jo olemassa niin se ruoste on jo pitkällä kynnyskotelossa.

Tuossa jälkimmäisessä kuvassahan näkyy jo, että maali kuplii toistakymmentä senttiä peräpäätä kohti.

Jos ne vauriot olisi vain pienellä alueella ja keskellä helmakoteloa niin korjaus olisi suhteellisen vaivaton, mutta tuossa roiskeläpän takana on peltiä suuntaan jos toiseenkin niin noiden paikkailu on selvästi vaivalloisempaa. Ja sitä ehjää peltiä, mihin jotain edes saa kiinni hitsattua ei välttämättä löydy ihan heti.

Hinta-arvio menee ihan hatusta, mutta kyllä tuossa saa työpäivän kulumaan helposti noita kasaan harsiessa ja jos nyt tuntiveloitus on vaikka 50€(joka lienee edullisen puolella?) niin tuleehan tuosta jo useampi satanen.
 
Tämä on kyllä aika tuubaa. Jos männänrenkaat kuluu, niin öljynkulutus kyllä epäilemättä lisääntyy, mutta ei se mitään vastusta tee, pikemminkin päinvastoin, väljemmäksi ne kuluessaan muuttuu. Jos moottori on ylipäätänsä pyörivä ja käyntikuntoinen, niin kyllä ehjä startti ehjällä akulla sitä pyörittää ongelmitta. Manuaalivaihteisessa autossa voi vaikka laittaa vaihteen päälle ja startilla ajaa sitä koko autoa eteenpäin yllättävän pitkälle, ei sieltä voima ihan heti lopu.

Tuubaa tai ei. Kertomus oli mielenkiintoinen juuri mainitsemastasi syystä. Ei vain ollut mahdollisuutta alkaa kyselemään tarkemmin, miten oli päätynyt tähän vikadiagnoosiin ja korjaukseen. Näihän se on, että ehjällä autolla startilla voi liikuttaa autoa pienen matkan, mutta ehtona on juuri se kuten sanot "jos moottori on ylipäätänsä pyörivä ja käyntikuntoinen". Kaikkiaan pointti, miksi kirjasin tuo kaverin kertomuksen oli se, että jos vaikka 95-99% ongelmista on olemassa "ilmeinen syy", joka "käy vielä järkeen", niin aina on olemassa se viimeinen epätodennäköisin mahdollisuus vian syystä.

Vikamahdollisuuksien poissulkemisen tie on välillä aika kallista, erityisesti kun toimitaan vanhojen autojen kanssa, joissa omistaja, korjaaja tai molemmat pohtivat jo sitä, kuinka paljon selvittämiseen kannattaa pistää voimavaroja (aikaa, rahaa, osien vaihtamista ym.). Työkaverin tapauksessa oli kyse harrastajista, isä ja poika, jotka päättelivät syyn ja korjauksen. Korjaus (männän renkaiden vaihto) toimi ja tarjosi ratkaisun. Siinä se.

Lisään vielä toisen omakohtaisen kertomuksen. Meille sähkölaitekorjaamolle tuli liikenneaseman renkaantäyttöpisteen mäntäkompressori korjattavaksi. "Varma tieto" oli, että sähkömoottori on hajonnut. Pian selvisi mittaamalla, että kaikki sähkökomponentit olivat sähköisesti ja mekaanisesti kunnossa. Huomattiin, että kompressori oli öljykuiva. No kiinnileikannuthan se oli, oli välitön oma tuomioni eli romurautaa. Pomo kuitenkin sanoi, että pura nyt vain tuota kompressorin puolta sen verran, nähdään vähän, miltä kompressorin kampiakseli näyttää. Akselilla kiertokangen kaula oli sinisenä. Minä intin edelleen, romu on. Pomo sanoi, laita vain öljyä kaulaan ja ala veivata akselin päätä hiljalleen edestakaisin kunnon isoilla pihdeillä. Aikani epäröityäni ja tuumailtuani, että kiertokangen laakeroinin on pakko olla jokin messinki tmv. liukulaakeri eikä neulalaakeri, koska jälkimmäisen olisi pakko olla moisen jumin jäljiltä murusina (metallimurusia ei näkynyt missään, edes öljyhuutelu ei tuonut niitä esiin). Sitten vain veivasin ja tiputtelin öljyä sinistyneeseen kammenkaulaan. Siitä se lähti taas liikkumaan ja kompressori saatiin elvytettyä. Akselin päästä edestakaisin pöyritettynä ei edes mainittavia välyksiä syntynyt.

Kompressori on palvelut vuosia tapahtuneen jälkeen, kun olen asemalla käynyt tarkistamassa oman pirssin paineet. Ja aina olen muistanut vilkaista, onko kompressori vaihtunut ja näkyykö öljyä tarkistusikkunassa, vaikka ei kompressorin hyvinvointi minun vastuulle kuulukaan. Kompressorin satunnaisena käyttäjänä minua tietysti harmittaisi vietävästi, jos kausirenkaiden vaihdon jälkeen en pystyisi täyttämään gummeja oikeisiin arvoihin sen takia, että joku muu ei ole hoitanut tarkastus- ja lisätäyttöhommaansa.

Sitten on näitä vanhojen moottoreiden ja koneiden rassaajia, joista on Tube-videoita vaikka kuin paljon. Mitä ne oikein värkkää niiden vanhojen moottoreiden kanssa, jos kerran ladatun akun tai starttikäynnistimen kanssa ei saa moottoria kuin moottoria suoraan pyöritettyä? Eräällä puolitutulla tässä meidän kylällä oli vanha Catepillar traktori omassa pihassa, kun kävin hänellä toista asiaa hoitamassa. Kertoi värkänneensä vehkeen kanssa pari päivää. Vehje alkoi kuulema olla siinä kunnossa, että kohta pääsee yrittämään käynnistämistä. Sen verran pystyin itsekin toteamaan ettei hän sentään mitään moottorin purkamista ja kasaamista ollut tehnyt. Kuitenkin ilmeisen paljon teetti työtä saada tuntuma koneeseen ja muuhun mekaniikkaan, milloin käynnistämistä saattoi edes yrittää. En tullut kyselleeksi, miten hän oli pyörittänyt isoa moottoria vai oliko vielä yrittänyt pyörittämistä mitenkään vain todetakseen pyörii tai ei pyöri - siis mekaanisesti - eikä vaikka joku männistä ole sylinterissä poikittain.
 
Millaisissa hinnoissa liikkuu ruostevaurioiden korjaukset (tai millaisesta ammattilaisen työtuntien määrästä puhutaan)? Kuvat liittyy. Autona sukulaisen neloskoppainen golf, eli tämmöinen "paaliin vai ei" tilanne jos katsastuksessa tulee sanomista. Mahdollisen korjauksen ulkonäöllä ei hirveän suurta väliä kun lopputulosta ajatellaan.


on kyllä viimeinen käyttö päivä mennyt aikoja sitten tuolle autolle. Ei mitään järkeä alkaa rakentamaan noita helmoja uudestaan imo. Tai jos alkaa niin se menee jo harrastuneisuuden piikkiin ja täytyy olla joku tunneside autoon.

Jos kunnolla tehdään niin kustannustehokkaampaa on hankkia ehjäkorinen mk4 golffi tilalle (kyllä niitä on), toi on nimittäin poikkeuksellisen ruosteinen ja minun mielestä aivan paalivalmis kun kyseessä ei ole varmaan mikään erikoismalli. Huonosti tekemisessä eli pelkän helman korjaamisessa sillein että just leimasta menee taas ei minun mielestä ole pointtia
 
2002 vuoden P11-144 Primera ei käynnisty :p

Kauppaan piti päästä mutta ei inahdakaan (EDIT: siis ei lähde moottori päälle). Jokin vaivalloinen "pyörähdysääni" sieltä kai kuuluu. Virrat tuntuisi tulevan ohjaamoon asti ja esimerkiksi sisävalot ja pitkät toimii ongelmitta, ei siis pitäisi olla akku tyhjä. Bensaakin pitäisi mittarin ja kilometrien perusteella olla reilusti.

Osaako joku antaa suuntaa että mikä tuossa mahdollisesti voi olla ongelmana? Mietin myös tuota NATSia että voisiko olla syy sielläkin? Vähään aikaan ei ole kaukosäädöt toimineet avaimessa mutta lukot ja auto on kyllä toiminut ihan normaalisti avaimella käytettynä. Ja itse asiassa juuri tällä kauppareissulla oli tarkoitus katsella se uusi paristokin kaukosäätimeen. Ei kuitenkaan vaikuta että olisi mikään ajonesto mutta en ole kyllä mikään ammattilainen että miten nuo toimii.

Otin pari videota, joista kuuluu se vaivalloinen "pyörähdysääni" sekä näkyy mitä valot ja mittaristo tekee käynnistysyrityksen aikana. Ainakin kellonaika ja trippimittari nollaantui toisella käynnistysyrityksellä (joka on ensimmäinen ottamani video) mutta kuten jo kirjoitin, niin virtaa siellä minun järkeni mukaan kyllä yhä on.

Se mitä myös kuuluu videolla on lukkojen naksautus(?), joka tapahtuu starttausyrityksen jälkeen eli kun kääntää avaimen pois starttaukselta siihen asentoon, missä näkyy mittarivalot.

Sen verran oudosti mittaristo ja lukot käyttäytyy että onkohan huono arvaus että joku sähkövika? Onko jollain parempaa arvausta tai jopa tietoa mikä tuossa voi olla vikana?





Joko selvisi missä vika? Kaikenlaiset mahdollisuudet olikin jo esitetty.

Se kun varmaan on manuaali lootalla, niin kokeiles työntää sitä vaihde päällä vaikka muutaman sentin, kytkin pohjaan ja ylös. Kaveria tarvit tähän hommaan, ja sitten kokeilet startata. Jos ei, niin työntämällä tai hinaamalla voi kokeilla kanssa josko lähtis. Ja se akun mittaus/lataus kanssa.

Relevikakin voi olla, pannuhuoneesta sulakeboxi auki ja jos ja kun siellä löytyy samanvärisiä sulakkeita (sinisiä ehkäpä) etit startin sulakkeen ja nappaat jonkun muun samanvärisen sulakkeen kokeeksi. Vai onko noi nyt niitä releiksi kutsuttuja.

En oo asentaja minäkään mutta tälläistäkin sattunut kohdalle joten... Releestä ei välttämättä päällepäin näy onko kärähtänyt vai ei.
Jos ei vieläkään ja akku vaikuttaa olevan kunnossa, huom. liittimet kanssa. Kaapeleilla kokeilua, taas tarvit kaverin ja kaapelit.

Yhteen vähän vastaavaan käyttöesineeseen startti maksoi 120€ ja vissiin tunti työtä päälle.
 
on kyllä viimeinen käyttö päivä mennyt aikoja sitten tuolle autolle. Ei mitään järkeä alkaa rakentamaan noita helmoja uudestaan imo. Tai jos alkaa niin se menee jo harrastuneisuuden piikkiin ja täytyy olla joku tunneside autoon.

Jos kunnolla tehdään niin kustannustehokkaampaa on hankkia ehjäkorinen mk4 golffi tilalle (kyllä niitä on), toi on nimittäin poikkeuksellisen ruosteinen ja minun mielestä aivan paalivalmis kun kyseessä ei ole varmaan mikään erikoismalli. Huonosti tekemisessä eli pelkän helman korjaamisessa sillein että just leimasta menee taas ei minun mielestä ole pointtia
Ja kun noi mätäviat alkaa, niin niille ei ole loppua. Tänä vuonna 30cm helmaa uusiksi, ensi vuonna neliö.
Toki jos leimamies ei ole tuota vielä nähnyt, niin possumassalla uusi helman etupää paikalleen, reilusti kiveniskumassaa päälle, ajelee vuoden ja paaliin...
 
Hae ihmeessä joku halpa yleismittari on kuitenkin perustyökalu auton sähköpuolen rassaukseen, saat mitattua akku vai startti. Naksahtaako solenoidi, lähteekö starttia lyömällä käyntiin?
Päätettiin lopulta hakea akku kun saatiin auto kääntiin ihan apuvirralla. Akku oli siis sipannut, kuten enemmistö täällä arveli. Ja onneksi oli eikä mikään startti tai muu hankalampi/kalliimmin vaihdettava juttu.

Mittari, akkulaturi ja muut jäi tälläkin kertaa ostamatta koska taas selvittiin ilman :D Olisihan niistä tietysti hyötyä mutta niin harvoin yhä näitä on ollut ja tullut enkä ole yleismittaria vielä mihinkään elämäni aikana kaivannut niin en viitsi yhtä asiaa varten varastoon ostaa. Ehkä jos keksisin/olisi enemmänkin käyttöä.

Joko selvisi missä vika? Kaikenlaiset mahdollisuudet olikin jo esitetty.
Akkuhan se oli. Ylemmäs jo kirjoitin että apuvirralla testattiin ja sen jälkeen päätettiin hakea uusi tilalle ja parin testin perusteella on nyt ok.

Apumieskin itse asiassa ihmetteli miten kuitenkin virtaa riitti ongelmitta pitkiin valoihin ja muualle eikä ollut sellaista selvää indikaattoria tyhjästä akusta missään muualla havaittavissa. Samoin minä olen tottunut tai ollut oletuksessa että tyhjästä akusta ei saisi virtaa sitten juuri mihinkään. Siitä on aikaa kun viimeksi on akkua tarvinnut vaihdella mutta vähän muistelisin että ne ajatukset olisivat siitä jääneet mieleen ja että se virran loppuminen oli silloin jotenkin paljon selvempi asia kuin mitä nyt tuossa Primerassa, jossa siis tuntui että olisi virtaa vielä tarjolla ihan eri tavalla ja vain se starttaus yski.

Mutta kiitos myös vielä vinkeistä, arvostan oikeasti paljon että annetaan neuvoja.

Yhteen vähän vastaavaan käyttöesineeseen startti maksoi 120€ ja vissiin tunti työtä päälle.
No ei kyllä paha hinta tuokaan vaikka olisi siis startti ollut vikana.
 
Kyllä se aihetta liippaa kun monet tuntuu ärsyyntyvän muiden hitaasta manuaalin käytöstä. Ongelmasta johon on ollut ratkaisu nimeltä automaatti jo pitkän aikaa.
Päätettiin lopulta hakea akku kun saatiin auto kääntiin ihan apuvirralla. Akku oli siis sipannut, kuten enemmistö täällä arveli. Ja onneksi oli eikä mikään startti tai muu hankalampi/kalliimmin vaihdettava juttu.

Mittari, akkulaturi ja muut jäi tälläkin kertaa ostamatta koska taas selvittiin ilman :D Olisihan niistä tietysti hyötyä mutta niin harvoin yhä näitä on ollut ja tullut enkä ole yleismittaria vielä mihinkään elämäni aikana kaivannut niin en viitsi yhtä asiaa varten varastoon ostaa. Ehkä jos keksisin/olisi enemmänkin käyttöä.

Akkuhan se oli. Ylemmäs jo kirjoitin että apuvirralla testattiin ja sen jälkeen päätettiin hakea uusi tilalle ja parin testin perusteella on nyt ok.

Apumieskin itse asiassa ihmetteli miten kuitenkin virtaa riitti ongelmitta pitkiin valoihin ja muualle eikä ollut sellaista selvää indikaattoria tyhjästä akusta missään muualla havaittavissa. Samoin minä olen tottunut tai ollut oletuksessa että tyhjästä akusta ei saisi virtaa sitten juuri mihinkään. Siitä on aikaa kun viimeksi on akkua tarvinnut vaihdella mutta vähän muistelisin että ne ajatukset olisivat siitä jääneet mieleen ja että se virran loppuminen oli silloin jotenkin paljon selvempi asia kuin mitä nyt tuossa Primerassa, jossa siis tuntui että olisi virtaa vielä tarjolla ihan eri tavalla ja vain se starttaus yski.

Mutta kiitos myös vielä vinkeistä, arvostan oikeasti paljon että annetaan neuvoja.

No ei kyllä paha hinta tuokaan vaikka olisi siis startti ollut vikana.
Lataus olisi varmaan kantsinut mitata kanssa... sen akun hyytymiseen voi joskus olla juurisyy.
 
Lataus olisi varmaan kantsinut mitata kanssa... sen akun hyytymiseen voi joskus olla juurisyy.
Tämä on kyllä erittäin hyvä huomio, joka nousi myös esille siinä asiasta keskustellessa mutta sitten se unohtui kun saatiin auto akun vaihdolla toimimaan. Käytiin siis kyllä kaikkea mahdollista siinä touhutessa läpi aina remonttien ja osien hinnoista siihen mitä voisi tai kannattaisi tutkailla tuon ongelman suhteen.

Eipä tuo paha olisi tietenkään sitä mittaria hakea jostain, joten taidanpa laittaa asialistalle. Kiitos hoksautuksesta, joka varmasti oli taas enemmistölle itsestäänselvyys tai jotain.
 
Apumieskin itse asiassa ihmetteli miten kuitenkin virtaa riitti ongelmitta pitkiin valoihin ja muualle eikä ollut sellaista selvää indikaattoria tyhjästä akusta missään muualla havaittavissa. .

Jos on vanhat halogeenti, niin eipä joku esim H7 syö kuin reilun 50W, eli vajaata 5A per polttimo. Jää aika kauaksi startista, jonka hörppy on jossain parin sadan ampeerin hehtaarilla, tai tuurilla pitkälle ylikin, riippuu autosta. Siinä vaiheessa kun valoissa näkee voipumisen merkkejä, on pienikin haave starttaamisesta ollut täyttä utopiaa jo iät ajat. Jotkut 0-puristeiset veivattavissa olevat potkulaudat voi sitten olla eri asia.
Mutta hyvä kun sait käyntiin. Erittäin vahva suositus ylempänä mainitulle latausjännitteen mittaukselle, ettei ole seuraavalle akulle heti tarvetta.
 
Ei kannata mittailla tai latailla, käyt vaan aina uuden akun ostamassa kun entisestä sähöt loppuu.
Kolmen viestin perusteella et kyllä kauheasti tuo tähän aiheeseen muuta kuin ylimielistä kettuilua mutta onneksi täällä saa tyhmiin kysymyksiin asiallisiakin vastauksia kuten toivoin :)

Jos on vanhat halogeenti, niin eipä joku esim H7 syö kuin reilun 50W, eli vajaata 5A per polttimo. Jää aika kauaksi startista, jonka hörppy on jossain parin sadan ampeerin hehtaarilla, tai tuurilla pitkälle ylikin, riippuu autosta. Siinä vaiheessa kun valoissa näkee voipumisen merkkejä, on pienikin haave starttaamisesta ollut täyttä utopiaa jo iät ajat. Jotkut 0-puristeiset veivattavissa olevat potkulaudat voi sitten olla eri asia.
Mutta hyvä kun sait käyntiin. Erittäin vahva suositus ylempänä mainitulle latausjännitteen mittaukselle, ettei ole seuraavalle akulle heti tarvetta.
Kiitos edelleen näistä hoksautuksista. Oma ajattelu menee monesti näiden kanssa niin että häslää ja miettii kyllä kaikkea mahdollista mutta kun asian saa jollain tapaa kuntoon niin voi jäädä joku aika oleellinenkin tarkistus välistä. Haen siis mittarin ja mittailen että lataileekin akkua :)

Isot kiitokset sinulle ja muillekin, jotka pystyvät asiallisesti vastaamaan vaikka kysyjä onkin joku, joka saattaa tietää vähemmän ja olla väärässä luulossa asioista. Nyt tiedän taas enemmän :thumbsup:

Ja jos ei jaksa ostaa sitä mittaria, aja motomaatille motonetilla, ne tarkistaa muutamalla eurolla...
Hyvä ja asiallinen vinkki tämäkin mutta kyllä tässä nyt täytyy se mittari hakea niin on jatkossa vaikka lainattavaksi asti kun ei sitä apumiekkosellakaan ollut :)

Kuvassa startin kaapeli

katso liitettä 1184302

Ja kuvassa H7 polttimon johdot

katso liitettä 1184303

Sitten mietitään kummasta menee virtaa enemmän...
Tämä ei kyllä perusidealtaan minulle mitenkään epäselvä asia ole ollut.

Yritin myös kirjoittaa mihin se mutuiluni asiaan koskien perustui. Yksinkertaistettuna järkeilin siis että tyhjä tarkoittaa tyhjää, joten ei riitä vaikka kuinka pientä virtaa olisi vailla. Ja niin ne omat muistikuvatkin menee että jos/kun on akku ollut tyhjä niin kyllä se heti näkyi valoissakin.

Ja koska niitä tyhjän akun kokemuksia ei kauheasti ole ollut niin oletin että se nytkin olisi käyttäytynyt samalla tapaa kuin se aiempi mikä oli jäänyt mieleen.

--

Noin yleisesti ottaen vähän ikävä että tänne(kin) mahtuu tympeästi/tylysti vastailevaa porukkaa mukaan. Ainakin itse pyrin omilla osaamisalueillani vastailemaan asiallisesti vaikka asia omaan mieleeni helpolta tai itsestäänselvyydeltä tuntuisikin.
 
No niin, kävin töiden jälkeen hakemassa yleismittarin ja mittailin akut ja latauksen. Vanha akku oli jotain 6-7. Uusi 12.6 ja ladatessa 14 ja jotain. Eli ei onneksi ollut startissa tai laturissa vikaa vaan pelkästään akussa.

Ja olin huomaavinani että auton keskuslukitus toimisi nyt pirteämmin, joten siitä olisi voinut eron huomata jos olisi hoksannut. En sitten tiedä kuinka moni sadasta olisi jo siitäkin tiennyt mutta näin jälkikäteen osaan ja muistan ensi kerralla ehkä vähän paremmin näitä hommia.
 
No niin, kävin töiden jälkeen hakemassa yleismittarin ja mittailin akut ja latauksen. Vanha akku oli jotain 6-7. Uusi 12.6 ja ladatessa 14 ja jotain. Eli ei onneksi ollut startissa tai laturissa vikaa vaan pelkästään akussa.

Ja olin huomaavinani että auton keskuslukitus toimisi nyt pirteämmin, joten siitä olisi voinut eron huomata jos olisi hoksannut. En sitten tiedä kuinka moni sadasta olisi jo siitäkin tiennyt mutta näin jälkikäteen osaan ja muistan ensi kerralla ehkä vähän paremmin näitä hommia.

Jos keskuslukko tai mikä tahansa alkaa hidastua ajan kanssa, niin ei sitä voi huomata mitenkään ellei ole kahta identtistä autoa mitä käyttää vuorotellen, jos edes silloinkaan.
Jos on muuten vaan vähän ajoa ja sekin lyhyttä pätkää, niin ylläpitolaturia kannattaa varsinkin talvella käyttää varmuuden vuoksi välillä. Lisäksi mulla on edellisen (jonkun niistä) suunnilleen ehjä akku mitä latailen kun muistan ja pidän lämpimässä. Jos nyt sattuisi jotain tulemaan niin siinä akku ja kaapeleilla käyntiin tarvittaessa. Joskus -30c pakkasilla ollut ihan hyvä idea.

Mutta juu, kysyminen ei mitään maksa vaikka jotkut nyt heitti vähän huonoa läppää.
 
Kakkoskäyttis Chevrolet Cruzessa läppävika sisäilman kierrossa. Viime talvena tuskailin kosteuden, huurtumisen ja sisäpuolelta jäätymisen kanssa.
Kun viimein jaksoi tutkia ongelmaa syvemmälle, niin sisäilmakierron läppä ei toimi oikein. Esimerkiksi avaa ulkoa tulevan ilman läpän jos naamalle puhalluksella painan sisäilman kierron päälle.

Saan hammaspyörästä asetettua läpän oikeaan asentoon, mutta käytössä hukkaa oikean asemansa ja päätyy aina lopulta tilaan jossa ohjaamoon ei tule ilmaa ulkoa paitsi jossain tietyssä tilassa kun ei pitäisi tulla.
Läppä kyllä liikkuu, kun ohjain komentaa mutta liikkeet jää joko vajaaksi tai menee liian pitäksi ja lopulta päätyy jäämään kiinni. Onko kokemusta mikä voisi olla tyypillinen syy vikaan? Askelmoottori, hammaspyörät, ohjainmoduuli sekaisin, tms?
 
Mikähän siellä määrää ne ääriasennot?

itse melkein ottaisin koko ominaisuuden pois käytöstä ja pakottaisin ilman ulkoa...

Kävi kanssa mielessä pakottaa läppä pysyvästi auki, kun ei tuota ominaisuutta osaa itse kaivata ja tuollaisessa parin tonnin pommissa ei väliä vaikkei kaikki toimi.
 
Kia ceed 2010 diesel, automaatti ilmastoinnilla lakkasi antamasta kunnolla lämpöä. Vasemmalle puolelle antaa +21 asteista ilmaa,oikealle ulkoilmaa. Ilmastointi toimii hyvin ja tottelee pyyntejä. Raitisilma suodatin vaihdettu.
Konehuoneesta kun kokeilee kennolle meneviä putkia tulipellissä, on toinen letkuista hieman viileämpi mitä toinen.

Porin D...a autossa "merkkihuollossa kävi" nostelivat käsiään. Jollain epämääräisellä testerillä koitti lämppärin servoja ajella sekä lukea vikakoodeja. Ei kuulemma mitään ongelmaa. Kysyessä millä testerillä tehty laittoi käden tabletin päälle.
Ehdottivat kennon vaihtoa hintaan 2000e + osat.

Ei syö vettä eikä öljyä. Ajettu 350 000km. Vika alkoi yhtäkkiä lennosta. Ei tee painetta jäähdytysjärjestelmään.
Ideoita ?
 
Kia ceed 2010 diesel, automaatti ilmastoinnilla lakkasi antamasta kunnolla lämpöä. Vasemmalle puolelle antaa +21 asteista ilmaa,oikealle ulkoilmaa. Ilmastointi toimii hyvin ja tottelee pyyntejä. Raitisilma suodatin vaihdettu.
Konehuoneesta kun kokeilee kennolle meneviä putkia tulipellissä, on toinen letkuista hieman viileämpi mitä toinen.

Porin D...a autossa "merkkihuollossa kävi" nostelivat käsiään. Jollain epämääräisellä testerillä koitti lämppärin servoja ajella sekä lukea vikakoodeja. Ei kuulemma mitään ongelmaa. Kysyessä millä testerillä tehty laittoi käden tabletin päälle.
Ehdottivat kennon vaihtoa hintaan 2000e + osat.

Ei syö vettä eikä öljyä. Ajettu 350 000km. Vika alkoi yhtäkkiä lennosta. Ei tee painetta jäähdytysjärjestelmään.
Ideoita ?
Oikeanpuoleinen läppämoottori tai sen akseli poikki. Yleinen vika monessakin merkissä, tarkempaa rakenteellista neuvoa en osaa antaa kun ei kia ole tuttu tapaus. Löytynee Googlen kuvahakua käyttämällä parempaa tietoa. Hakusanaksi vaikkapa kia ceed 2010 heater flap actuator
 
nyt ei kyse toki ole autosta, vaan traktorista..

Uuden lohkolämppärin + nesteet vaihdoin, ja samalla vaihdoin uuden tuulettimen hihnankin myös kun vanha oli vähän repaleinen.

Nyt sai sen kokoon, ja meinasin lähteä liikkeelle niin helvetinmoinen vinkuna. Ihmettelin mikäs siinä, niin eihän se laturin pyörä pyöri ollenkaa mihkää.

Onkohan laturi sitten männy kaput? Koitin eri asentojakin hieman, jos oli hieman vinossa tms.. mutta ei. Koitin myös käsin pyörittää tuota, ei mihkää liikahtanu.
Räikällä sitten väkisten edes pikkuriikkisen liikahti kun tuosta mutterista koitti, mutta todella nihkeästi.

laturi.png
 
nyt ei kyse toki ole autosta, vaan traktorista..

Uuden lohkolämppärin + nesteet vaihdoin, ja samalla vaihdoin uuden tuulettimen hihnankin myös kun vanha oli vähän repaleinen.

Nyt sai sen kokoon, ja meinasin lähteä liikkeelle niin helvetinmoinen vinkuna. Ihmettelin mikäs siinä, niin eihän se laturin pyörä pyöri ollenkaa mihkää.

Onkohan laturi sitten männy kaput? Koitin eri asentojakin hieman, jos oli hieman vinossa tms.. mutta ei. Koitin myös käsin pyörittää tuota, ei mihkää liikahtanu.
Räikällä sitten väkisten edes pikkuriikkisen liikahti kun tuosta mutterista koitti, mutta todella nihkeästi.

laturi.png

Ota hiilet irti ja kokeile sitten pyörittää, jos ei pyöri, niin laakerit loppu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom