Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Volvo V70 (2001, ei oma auto) takakontti ei aukea. Sulakkeet on autonsta katsottu ja niissä ei ollut palaneita. Tietty tuon ikäisessä voi olla mikä vaan paskana, mutta löytyisikö täältä tietoa mitä sieltä voisi yleensä antautua?
Jos tosiaan sähkölukko tuossa on, eikä aukea, niin joku avaava katkaisija (voinee mitata yleismittarilla) tai sitten lukko sökö.
 
Ei ole harvinaista, että luukulle menevästä johtosarjasta menee johtoja poikki. Vasemman puolen saranaa pitkin kulkevat johdot.
 
Volvo V70 (2001, ei oma auto) takakontti ei aukea. Sulakkeet on autonsta katsottu ja niissä ei ollut palaneita. Tietty tuon ikäisessä voi olla mikä vaan paskana, mutta löytyisikö täältä tietoa mitä sieltä voisi yleensä antautua?
Fordeissa on ainakin usein ollut risa mikrokytkin takaluukun kahvassa. Oireena aukeaa vain keskuslukituksella mutta ei kojelaidan napista tai takaluukun painikkeesta.
 
Volvo V70 (2001, ei oma auto) takakontti ei aukea. Sulakkeet on autonsta katsottu ja niissä ei ollut palaneita. Tietty tuon ikäisessä voi olla mikä vaan paskana, mutta löytyisikö täältä tietoa mitä sieltä voisi yleensä antautua?
Kuuluuko sieltä luukusta mitään ääniä (eli yrittääkö lukko edes aueta)? Itsellä aikanaan v70:ssä joskus jäänyt jotain ylimääräistä sinne lukkohakasen väliin konttia kiinni lyödessä, ei meinannut aueta millään kun oli sopivasti kiilautunut kieleke jumiin.
 
Mitenkäs tuota, 2000 vm. corolla teki eilen seuraavan tempun. Auto käyntiin, kello nollasi ittensä, radio ei toimi, sisävalot ei toimi, mittariston"ovi auki" valo ei toimi, keskuslukon kaukosäätö tais hävitä kanssa. Käynnistäessä nopeus ja kierroslukumittari heittää täysille ja palautuu sitten normiin. Valoautomatiikkakin tais hävitä.

Valot toimii ja auto käy ja kukkuu normaalisti. Sulakkeet kuulemma ehjät. Ukkosta oli samaan aikaan eilen, mutta ei kai se nyt voi liittyä mitenkään?
Mittaristo siihen on vaihdettu joku vuosi takaperin kun alkuperäiseen tuli jotain vikaa, muuten ei ikinä mitään vikaa ja ollut omistajallaan melkein uudesta lähtien. Luulisi että noinkin yksinkertainen auto ei temppuilisi tuolleen.

Ideoita?

OBD nyt jossain kohtaa kun kerkeää tietysti.
 
Mitenkäs tuota, 2000 vm. corolla teki eilen seuraavan tempun. Auto käyntiin, kello nollasi ittensä, radio ei toimi, sisävalot ei toimi, mittariston"ovi auki" valo ei toimi, keskuslukon kaukosäätö tais hävitä kanssa. Käynnistäessä nopeus ja kierroslukumittari heittää täysille ja palautuu sitten normiin. Valoautomatiikkakin tais hävitä.

Valot toimii ja auto käy ja kukkuu normaalisti. Sulakkeet kuulemma ehjät. Ukkosta oli samaan aikaan eilen, mutta ei kai se nyt voi liittyä mitenkään?
Mittaristo siihen on vaihdettu joku vuosi takaperin kun alkuperäiseen tuli jotain vikaa, muuten ei ikinä mitään vikaa ja ollut omistajallaan melkein uudesta lähtien. Luulisi että noinkin yksinkertainen auto ei temppuilisi tuolleen.

Ideoita?

OBD nyt jossain kohtaa kun kerkeää tietysti.
Jännite kyykkää kun mittarit vilahtaa kaakkoon. Onko uusi akku?
 
Ei ole esim asennettuja vetokoukkuja tai vastaavaa viimeaikoina? Vähän kaukaa haettua mutta itellä oli Fiestan kanssa jääny maapiuha löysälle takakontissa, teki mitä ihmeellisempiä temppuja sillon, kattovalot vilkkui, sammuili, eikä meinannut käynnistyä jne.
 
Jännite kyykkää kun mittarit vilahtaa kaakkoon. Onko uusi akku?

Tuskin on kovin tuore akku, yleismittari oli toisaalla kun kaverilla kävin ja näistä kertoili.

Tämä vois olla syynä. Ainakin Ford teki tuon tempun mittariston kanssa startatessa kun oli akunkenkä löysällä. Tsekkaa myös akun maadoitukset.

Tuota en muistanutkaan. Oma rotisko teki sitä että, no vkl tietenkin ja vaan vara-akulla ja kaapeleilla käyntiin. Viikolla selvis että akun miinus olikin löysällä. Luulin että akku sökö muttei ollutkaan.

Ei ole esim asennettuja vetokoukkuja tai vastaavaa viimeaikoina? Vähän kaukaa haettua mutta itellä oli Fiestan kanssa jääny maapiuha löysälle takakontissa, teki mitä ihmeellisempiä temppuja sillon, kattovalot vilkkui, sammuili, eikä meinannut käynnistyä jne.

Koukku taitaa olla alkuperäinen, ja eilen pitkästä aikaa oli kärry perässä. Yhdessä toisessa omassa patongissa valot sekoili ja syy löytyi sieltä vetokoukun päästä.
 
Mazda 6, vm. 2008 (GH), oikeanpuoleinen etuikkuna on alkanut liikkua todella hitaasti eikä välillä tottele kytkimiä lainkaan. Joskus myös pysähtyy kesken aukeamisen tai sulkeutumisen ennen kuin on kokonaan auki tai kiinni. Ikkunannostin menossa rikki, vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Muut ikkunat toimivat kunnolla.
 
Volvo V70 (2001, ei oma auto) takakontti ei aukea. Sulakkeet on autonsta katsottu ja niissä ei ollut palaneita. Tietty tuon ikäisessä voi olla mikä vaan paskana, mutta löytyisikö täältä tietoa mitä sieltä voisi yleensä antautua?

Katoppa palautuuko se avauskahva riittävästi kiinnipäin, tarvittaessa työnnä sitä takasinpäin ja koita sitten avata. Omassa teki tuota kun oli likaa välissä eikä liikkunut ihan täysin, tosin v70 mk3.
 
Outlanderin sisälokarissa keulan puolella muutama muoviniitti jossa ristipäinen ruuvi joka pyörii vaan tyhjää. Miten tuollaiset kuuluu avata? Selkeesti siinä on keskellä osa joka pitäisi nousta ylös.

Ei taida olla alkuperäiset..
 
Outlanderin sisälokarissa keulan puolella muutama muoviniitti jossa ristipäinen ruuvi joka pyörii vaan tyhjää. Miten tuollaiset kuuluu avata? Selkeesti siinä on keskellä osa joka pitäisi nousta ylös.

Ei taida olla alkuperäiset..

nuo on just aina sellasia ettei ne toimi niikun pitäs. aina joutuu työntämään takapuolelta ruuvin ulos, tai sitten avustamaan esim pienellä talttapäämeisselillä sitä ruuvin ulostautumista samalla kun ruuvaa sitä. Tai verhoilutyökalulla haarukoi väkisin irti sen muoviniitin kokonaisena. Se ruuvijuttu teoriassa ideana hyvä mutta ei toimi kuin kiinnittäessä.
 
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan. Mutta tiistaina olisi katsastus, mitä veikkaatte mitä katsastusmies sanoo tästä?
 
Vähä erikoine, kuitenki pieni häikkä ja kysyis vinkki.. BMW 166i ei saa soitettua bluetoothi kautta audiota, viikko sitte toimi vielä normaalisti. BT yhdistää ja puhelimet toimii, mutta esim. spotifysta ei soi, vaikka puhelin näyttää ja äänet päällä. Audio -kohdassa on check-merkki autossa ja yritetty yhdistellä ja poistella.
 
Vähä erikoine, kuitenki pieni häikkä ja kysyis vinkki.. BMW 166i ei saa soitettua bluetoothi kautta audiota, viikko sitte toimi vielä normaalisti. BT yhdistää ja puhelimet toimii, mutta esim. spotifysta ei soi, vaikka puhelin näyttää ja äänet päällä. Audio -kohdassa on check-merkki autossa ja yritetty yhdistellä ja poistella.

Näihin kun laittaisi autosta vähän tietoja eli vuosimalli, i-drive jne. niin olisi helpompi vastailla. Esim. F20/F21 kohdalla aika monissa on alkanut toimimaan paljon paremmin kun on päivittänyt viihdejärjestelmän. Toki järjestelmän resetointikin voi auttaa.
 
Mazda 6, vm. 2008 (GH), oikeanpuoleinen etuikkuna on alkanut liikkua todella hitaasti eikä välillä tottele kytkimiä lainkaan. Joskus myös pysähtyy kesken aukeamisen tai sulkeutumisen ennen kuin on kokonaan auki tai kiinni. Ikkunannostin menossa rikki, vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Muut ikkunat toimivat kunnolla.
Ekana avaisin ovipahvin ja rasvaisin koneiston. Jos ei auta niin joko moottori tai sitten johtosarja ottamassa lopputiliä taitoskohdasta
 
Näihin kun laittaisi autosta vähän tietoja eli vuosimalli, i-drive jne. niin olisi helpompi vastailla. Esim. F20/F21 kohdalla aika monissa on alkanut toimimaan paljon paremmin kun on päivittänyt viihdejärjestelmän. Toki järjestelmän resetointikin voi auttaa.

F20 juurikin 2014 mallin. Tarvii koittaa ettiä joku päivitys jos auttaisi, mietti jos olisi nopeemmat vaihtoehdot ensin ennen päivitystä, kerran yhtäkkisesti loppu toimimasta. Tarvii kokeilla päivitystä ja resetointia seuraavaksi.

E: ei oma auto niin kuulopuheella enemmänkin tämä yhtäkkinen lopetus, nyt meinasikin, että vakkarihuollon jonkun osan vaihdon jälkeen ei toimisi. Kattoo jos koittaa päivittää ensin.
 
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan. Mutta tiistaina olisi katsastus, mitä veikkaatte mitä katsastusmies sanoo tästä?
1689067501903.png
 
F20 juurikin 2014 mallin. Tarvii koittaa ettiä joku päivitys jos auttaisi, mietti jos olisi nopeemmat vaihtoehdot ensin ennen päivitystä, kerran yhtäkkisesti loppu toimimasta. Tarvii kokeilla päivitystä ja resetointia seuraavaksi.

E: ei oma auto niin kuulopuheella enemmänkin tämä yhtäkkinen lopetus, nyt meinasikin, että vakkarihuollon jonkun osan vaihdon jälkeen ei toimisi. Kattoo jos koittaa päivittää ensin.

Jos se lopetti toimimisen jonkun osan vaihdon jälkeen, niin onkohan koodaukset/kalibroinnit kunnossa? Näissä kun usein tarvitsee koodata/kalibroida osan vaihdon jälkeen. Mikäli autossa ei tehtaalta lähtiessä ollut bluetooth musiikintoistoa, vaan se on jälkikäteen lisätty, niin saattoi kadota sen koodaus. Ensimmäisenä tarkistaisin vikakoodit & koodaukset.
 
Jos se lopetti toimimisen jonkun osan vaihdon jälkeen, niin onkohan koodaukset/kalibroinnit kunnossa? Näissä kun usein tarvitsee koodata/kalibroida osan vaihdon jälkeen. Mikäli autossa ei tehtaalta lähtiessä ollut bluetooth musiikintoistoa, vaan se on jälkikäteen lisätty, niin saattoi kadota sen koodaus. Ensimmäisenä tarkistaisin vikakoodit & koodaukset.
Monissa autoissa tuo saattaa lakata toimimasta ihan puhtaasti kännykkään ladattujen ohjelmistopäivitysten myötä. Meillä on jo kahdesta vanhemmasta (2010+ kuitenkin) autosta kadonnu bluetooth-yhteyksien toimivuuksia kun on ihan normaalisti laitettu aamulla luurin ehdottamat android-updatet rullaamaan. Puhelut jääny molemmissa tapauksissa toimimaan, jne. mutta juurikin Spotifyt ja muut "mediayhteydet" tuntuu olevan herkkiä. Autojen softa kun ei päivity ihan tuosta vaan, jos edes ilmasiks on tehtävissä, tai rahallakaan, niin soppa on valmis.
 
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan. Mutta tiistaina olisi katsastus, mitä veikkaatte mitä katsastusmies sanoo tästä?

Katsastusmies ei huomannut tuota sähkövikaa mutta raidetangon päässä oli väljyyttä niin siitä jäi uupumaan ettei auto mennyt katsastuksesta läpi. Uusi osa maksaa 17,50€ ja kaveri lupasi vaihtaa tuon.
 
Monissa autoissa tuo saattaa lakata toimimasta ihan puhtaasti kännykkään ladattujen ohjelmistopäivitysten myötä. Meillä on jo kahdesta vanhemmasta (2010+ kuitenkin) autosta kadonnu bluetooth-yhteyksien toimivuuksia kun on ihan normaalisti laitettu aamulla luurin ehdottamat android-updatet rullaamaan. Puhelut jääny molemmissa tapauksissa toimimaan, jne. mutta juurikin Spotifyt ja muut "mediayhteydet" tuntuu olevan herkkiä. Autojen softa kun ei päivity ihan tuosta vaan, jos edes ilmasiks on tehtävissä, tai rahallakaan, niin soppa on valmis.

Rahalla saa ainakin BMW:ssä päivitettyä softat. Ei toki ihan halpaa lystiä kun homma ei käy ihan sormia napsauttamalla. Melkein kaikissa mitä itselle on tullut vastaan päivitys on auttanut. Puhun tässä siis BMW:stä, muista merkeistä en osaa sanoa.
 
Katsastusmies ei huomannut tuota sähkövikaa mutta raidetangon päässä oli väljyyttä niin siitä jäi uupumaan ettei auto mennyt katsastuksesta läpi. Uusi osa maksaa 17,50€ ja kaveri lupasi vaihtaa tuon.
Kannattaa sitten tehdä merkki johonkin kohtaan raidetankoa ja mitata raidetangon pään etäisyys keskipisteestä. Kierrosten laskeminen ei toimi ellei uusi ja vanha ole täsmälleen saman mittaisia.
Tai sitten lähtökohtaisesti ajatus on viedä se nelipyöräsuuntaukseen rempan jälkeen.
 
Kannattaa sitten tehdä merkki johonkin kohtaan raidetankoa ja mitata raidetangon pään etäisyys keskipisteestä. Kierrosten laskeminen ei toimi ellei uusi ja vanha ole täsmälleen saman mittaisia.
Tai sitten lähtökohtaisesti ajatus on viedä se nelipyöräsuuntaukseen rempan jälkeen.
Jos pyöränkulmat oli kunnossa ennen vaihtoa niin mittanauhanhan kanssa sen saa tasan samanlaiselle auraukselle ruuvailtua kun mittaa etäisyyden renkaan urista vaikkapa. Ei tarvi merkkailla mitään.
 
Jos se lopetti toimimisen jonkun osan vaihdon jälkeen, niin onkohan koodaukset/kalibroinnit kunnossa? Näissä kun usein tarvitsee koodata/kalibroida osan vaihdon jälkeen. Mikäli autossa ei tehtaalta lähtiessä ollut bluetooth musiikintoistoa, vaan se on jälkikäteen lisätty, niin saattoi kadota sen koodaus. Ensimmäisenä tarkistaisin vikakoodit & koodaukset.

En tiiä onko henkimaailman juttuja vai mitä, mutta naputtelin audioasetuksia pois/päälle ja pistelin additional telephone -asetuksen päälle ja rupesi bt:n kautta spotifyt jne kuulumaan.
 
Jos pyöränkulmat oli kunnossa ennen vaihtoa niin mittanauhanhan kanssa sen saa tasan samanlaiselle auraukselle ruuvailtua kun mittaa etäisyyden renkaan urista vaikkapa. Ei tarvi merkkailla mitään.
Jos on väljä nivel joka vaihdetaan niin ei saa samaan kohtaan. Tai siis saa, mutta ei se oikea kohta ole :) Kyllä minäkin aikoinaan värkkäsin suuntauksien kanssa mutta ei se kannata. Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti. Jos hieman haluaa säästää niin vaihtaa osan itse ja vie sitten suuntaukseen.
 
En tiiä onko henkimaailman juttuja vai mitä, mutta naputtelin audioasetuksia pois/päälle ja pistelin additional telephone -asetuksen päälle ja rupesi bt:n kautta spotifyt jne kuulumaan.

Välillä menee vaan bitti poikittain, niin saattaa alkaa toimia kun vaihtelee asetuksia jne. Välillä tuntuu tosiaan aika henkimaailman juttuja olevan.
 
Jos on väljä nivel joka vaihdetaan niin ei saa samaan kohtaan. Tai siis saa, mutta ei se oikea kohta ole :) Kyllä minäkin aikoinaan värkkäsin suuntauksien kanssa mutta ei se kannata. Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti. Jos hieman haluaa säästää niin vaihtaa osan itse ja vie sitten suuntaukseen.
Linjalangan kun vetää renkaiden ympäri, siis auto kiertäen. Ratti keskelle, ja väljän puolen säätö linjalangan ja tönärin mukaan samaan kuin ehjä, niin on kohdillaan...
 
Linjalangan kun vetää renkaiden ympäri, siis auto kiertäen. Ratti keskelle, ja väljän puolen säätö linjalangan ja tönärin mukaan samaan kuin ehjä, niin on kohdillaan...
Tätä on joskus tullut käytettyä tarkistamiseen, ei niinkään säätämiseen. Toinen keino on ottaa metrin suora mitta, vaikka lattarauta, tjsp., asettaa se ehjällä puolella vanteen päälle ja mitata etäisyys koripaneeleista mitan reunaan, sekä vaakaan että pystyyn. Toistaa saman mittauksen toisella puolella ja säätää tarvittaessa jotta mitta täsmää. Eihän noi nelipyöräsuuntauksen tarkkuuteen mene, mutta sen verran lähelle pääsee ettei tartte viikon jälkeen ihmetellä mihin on renkaasta kantti kadonnu.
 
Jos on väljä nivel joka vaihdetaan niin ei saa samaan kohtaan. Tai siis saa, mutta ei se oikea kohta ole :) Kyllä minäkin aikoinaan värkkäsin suuntauksien kanssa mutta ei se kannata. Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti. Jos hieman haluaa säästää niin vaihtaa osan itse ja vie sitten suuntaukseen.
Viimeksi tuossa onnistuin ihan vain painamalla väljän RT:n pään ruuvipuristimella välyksettömäksi ennen mittaamista. Oli kyl 30 vuotias auto johon ei suuntausta halunnut tehdä.
 
Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti.

Toi nelipyöräsuuntaus (mittaus+säätö) maksaa normaalihinnoilla jo liki 100e. Jos vanhassa autossa raidetangonpäät ovat finaalissa, niin todennäköisesti muuallakin on väljää (puslat, tuennat), että voi olla vaikea saada tarkkaan suunnattua. Silloin lankaviritelmillä voi saada riittävän tarkasti.

Jännä, että normaaliajossa kulmat saavat olla hyvinkin paljon pielessä ja auto on silti hyvä ajettava mutta renkaat kuluu silmissä.
 
Toi nelipyöräsuuntaus (mittaus+säätö) maksaa normaalihinnoilla jo liki 100e. Jos vanhassa autossa raidetangonpäät ovat finaalissa, niin todennäköisesti muuallakin on väljää (puslat, tuennat), että voi olla vaikea saada tarkkaan suunnattua. Silloin lankaviritelmillä voi saada riittävän tarkasti.

Jännä, että normaaliajossa kulmat saavat olla hyvinkin paljon pielessä ja auto on silti hyvä ajettava mutta renkaat kuluu silmissä.
Jeps, nykyään tekee tiukkaa että 100€ saa nelipyöräsuuntauksen.
 
Tässä on aika hyvä työkalu suuntaamiseen:

Siinä mieles hyvä että huomioi myös taka-akselin kulmat ja laskee siitä kulkukulman minkä voi kompensoida etupään suuntauksessa. Jos taka-akseli ei ole täysin suora/kulmat symmetriset niin etupäässä on heti heittoa jos ei tuota huomioi....
 
Olisiko täällä Volvo-tietäjiä, vanhempien S80 2007 anturit herjaavat mitä sattuu, aina käynnistäessä herjaa että jäähdytysneste vähissä vaikka säiliö täysi, häviää kyllä kuittaamalla mutta tulee aina takaisin. Samoin välillä herjaa että öljy vähissä vaikka mittatikku maksimissa, samoin bensamittarin range sekoilee välillä. Onko antureilla joku yhteinen ohjainboksi vai onko yksittäiset anturit vain menossa huonoksi?
 
Tuohon pyörien suuntaukseen vielä, aika usein vanhassa autossa pääsee erittäin hyvään tulokseen, jos lähtökohta on se, että ratti on alunperin suorassa ja kulmat kunnossa. Yhden raidetangonpään vaihdon jälkeen jättää sen kiristysmutterin löysälle ja sopiva lenkkiavain koeajolle mukaan. Jos on säätö pielessä, on myös ratti vinossa kun ajetaan suoraan. Pysähtyy linja-autopysäkille tms tekemään pienen korjauksen ja jatkaa koeajoa. Lähes kaikissa autoissa säädön mahtuu tekemään pyörä paikallaan kun vähän kurottaa. Yleensä se ottaa noin 4-5 pysähdystä ja säätöä että menee kohdilleen.
 
Olisiko täällä Volvo-tietäjiä, vanhempien S80 2007 anturit herjaavat mitä sattuu, aina käynnistäessä herjaa että jäähdytysneste vähissä vaikka säiliö täysi, häviää kyllä kuittaamalla mutta tulee aina takaisin. Samoin välillä herjaa että öljy vähissä vaikka mittatikku maksimissa, samoin bensamittarin range sekoilee välillä. Onko antureilla joku yhteinen ohjainboksi vai onko yksittäiset anturit vain menossa huonoksi?
Mittaristo vikoja ollu noissa kuulostaisi vähän siltä
 
Tuohon pyörien suuntaukseen vielä, aika usein vanhassa autossa pääsee erittäin hyvään tulokseen, jos lähtökohta on se, että ratti on alunperin suorassa ja kulmat kunnossa. Yhden raidetangonpään vaihdon jälkeen jättää sen kiristysmutterin löysälle ja sopiva lenkkiavain koeajolle mukaan. Jos on säätö pielessä, on myös ratti vinossa kun ajetaan suoraan. Pysähtyy linja-autopysäkille tms tekemään pienen korjauksen ja jatkaa koeajoa. Lähes kaikissa autoissa säädön mahtuu tekemään pyörä paikallaan kun vähän kurottaa. Yleensä se ottaa noin 4-5 pysähdystä ja säätöä että menee kohdilleen.

Tätä tullut käytettyä onnistuneesti. Parhaimmillaan saanut kohdilleen yhdellä pysähdyksellä.
 
Olisiko täällä Volvo-tietäjiä, vanhempien S80 2007 anturit herjaavat mitä sattuu, aina käynnistäessä herjaa että jäähdytysneste vähissä vaikka säiliö täysi, häviää kyllä kuittaamalla mutta tulee aina takaisin. Samoin välillä herjaa että öljy vähissä vaikka mittatikku maksimissa, samoin bensamittarin range sekoilee välillä. Onko antureilla joku yhteinen ohjainboksi vai onko yksittäiset anturit vain menossa huonoksi?
Kun laittaa googleen "volvo s80 mittaristo vika" löytyy paljon tarinaa. Ovoko mainostaa käytetyjä osia, on luotettava toimija. Ja ainakin Sercap, Elehuolto ja janilehto.com on tullut vastaan osaavina mittaristokorjaamoina.

Edit. jaa tuo on sillä uudemmalla mittaristolla. Kannattaa kysyä kuitenkin noilta pajoilta onko niissä myös ollu samanlaista probleemaa.

Tuolta voi kans kysyä Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
 
Viimeksi muokattu:
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan.
Huono akku ainakin tekee tätä
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Rikastus (ts ryyppy). Kaaduttimen/ruiskun letkuja lähtisin tutkimaan ja testaamaan mahdolliset vuodot.
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Imuilmavuoto esim kaasuläpän lähistöllä voisi olla syy.
 
huohottimen takaiskuventtiili vihelsi eräässä autossa. lämpimänä moottori voi tehdä suuremman alipaineen ja venttiili alkaa viheltää.
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Viheltääkö vain ajossa, vai myös kun pysähdyt äänen kuuluessa? Vaikuttaako kaasupolkimen asento (koneen kierrokset) vihellysääneen?
 
Viheltääkö vain ajossa, vai myös kun pysähdyt äänen kuuluessa? Vaikuttaako kaasupolkimen asento (koneen kierrokset) vihellysääneen?
Tähän mennessä vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
 
Viimeksi muokattu:
Tähän mennessä oon vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
Helppoja testejä nyt on tosiaan ensin se, että odotat että ääni kuuluu ja sitten pysähdyt ihmettelemään ja kuulostelemaan. Sitäkään ei välttämättä tietä, tuleeko ääni edes moottorista, voi tulla vaikka vaihteistostakin (onhan se jo tarkistettu, että ei tule radiosta..). Helppoja testejä on myös siellä konehuoneessa letkujen heiluttelut voi hyvin olla vuoto. Alipainevuotojen etsimiseen on myös erittäin hyvä keino starttispay (kunnon kama missä eetteriä), sitä kun suihkii moottorin käydessä letkuliitoksiin, imusarjan saumoihin, välijäähdyttimeen jne, kuulee heti jos on vuoto. Tuolla löytää yleensä ne muuten löytämättömätkin vuodot.
 
Tähän mennessä vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
Nyt kun tietoisesti menin ihmettelemään näitä vihellyksiä uudestaan, enää niitä ei tuu, ei ollenkaan, ongelma siis korjaantui itsekseen just kun aloin teiltä kyselee tästä. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille! Palaan asiaan jos vihellyskonsertti jälleen alkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 752
Viestejä
4 674 417
Jäsenet
76 671
Uusin jäsen
kabbuz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom