Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jaguaarista kuuluu vienoa ujellusta satasen vauhdissa takaa oikealta, heti kun jalan nostaa kaasulta niin ujellus lakkaa ja alkaa taas jalka kaasulla. Olisiko laakeri tms. vaihtokunnossa?
 
Jaguaarista kuuluu vienoa ujellusta satasen vauhdissa takaa oikealta, heti kun jalan nostaa kaasulta niin ujellus lakkaa ja alkaa taas jalka kaasulla. Olisiko laakeri tms. vaihtokunnossa?
Kaasun nostamisella hiljeneminen viittaisi voimansiirron puolelle, perän tai vaihteiston laakeri/hammaskosketus todennäköisesti syyllisenä. Ainakin xf:ssä on noita perän laakerointeja mennyt siellä +200tkm kohdalla.
 
Toyota Yaris (1,3, 2004 vm) sai katsastuksessa merkinnän ;(5.3) Jousen lautanen, vasemmalla edessä, ruostevaurioitunut - uusittava.

Mietityttää mikä tässä on rikki. Olen menossa isän luokse juhannuksena tätä korjaamaan ja pitäisi varaosat ostaa valmiiksi.

Yariksen etuiskarit on tämän näköiset:
iskari.jpg


Onko tuo iskarin kiinteä, ympyröity, osa jousen lautanen? Vai olisiko silloin "iskunvaimennin ruosteessa - uusittava", eikä jousen lautanen?
Ainut erillinen osa minkä löydän olisi iskarin yläpuolelle tuleva osa (etuiskarin ylätuki -nimellä motonetissä), josta se kiinnitetään koriin(nämä on ainakin päältä ruosteiset, mutta molemmilta puolilta. Korjaus koski vain vasenta)
1686818601968.png


Kuvittelisin, että tarkoittaa iskarin kiinteää osaa, mutta hämää kun ei puhuta iskarista vaan jousen lautasesta. Että onko se erillinen osa vai ei.
 
Toyota Yaris (1,3, 2004 vm) sai katsastuksessa merkinnän ;(5.3) Jousen lautanen, vasemmalla edessä, ruostevaurioitunut - uusittava.

Mietityttää mikä tässä on rikki. Olen menossa isän luokse juhannuksena tätä korjaamaan ja pitäisi varaosat ostaa valmiiksi.

Yariksen etuiskarit on tämän näköiset:
iskari.jpg


Onko tuo iskarin kiinteä, ympyröity, osa jousen lautanen? Vai olisiko silloin "iskunvaimennin ruosteessa - uusittava", eikä jousen lautanen?
Ainut erillinen osa minkä löydän olisi iskarin yläpuolelle tuleva osa (etuiskarin ylätuki -nimellä motonetissä), josta se kiinnitetään koriin(nämä on ainakin päältä ruosteiset, mutta molemmilta puolilta. Korjaus koski vain vasenta)
1686818601968.png


Kuvittelisin, että tarkoittaa iskarin kiinteää osaa, mutta hämää kun ei puhuta iskarista vaan jousen lautasesta. Että onko se erillinen osa vai ei.
Sen kummemmin katsastusmiehen päähän pääsemättä vika on tuossa ympyröidyssä kohdassa. Vaatii siis uuden joustintuen. Katsastuskonttorilta saat varmasti pyytämällä tarkan tiedon mitä pitää korjata.
 
Toyota Yaris (1,3, 2004 vm) sai katsastuksessa merkinnän ;(5.3) Jousen lautanen, vasemmalla edessä, ruostevaurioitunut - uusittava.

Mietityttää mikä tässä on rikki. Olen menossa isän luokse juhannuksena tätä korjaamaan ja pitäisi varaosat ostaa valmiiksi.

Yariksen etuiskarit on tämän näköiset:
iskari.jpg


Onko tuo iskarin kiinteä, ympyröity, osa jousen lautanen? Vai olisiko silloin "iskunvaimennin ruosteessa - uusittava", eikä jousen lautanen?
Ainut erillinen osa minkä löydän olisi iskarin yläpuolelle tuleva osa (etuiskarin ylätuki -nimellä motonetissä), josta se kiinnitetään koriin(nämä on ainakin päältä ruosteiset, mutta molemmilta puolilta. Korjaus koski vain vasenta)
1686818601968.png


Kuvittelisin, että tarkoittaa iskarin kiinteää osaa, mutta hämää kun ei puhuta iskarista vaan jousen lautasesta. Että onko se erillinen osa vai ei.
Lautanen ja ylätuki ovat mielestäni (ja kuvan mukaan) eri osia. Lautanen on suoraan kontaktissa jouseen, ylätukijan jää paikoilleen kun ottaa iskarin jousineen pois. Ainakin niissä malleissa mitä itse olen ruuvannut. Minusta näyttää, että tuo lautanen on integroitu iskariin. Viallinen ylätuki yleensä näkyy siten, että iskari pääsee heilumaan. Sanoisin tuomion olevan silloin "ylätuki väljä".

e: Eipä nuo osat niin paljoa maksa, etteikö niitä vaihtaisi molemmin puolin iskarit lautasineen ja ylätuet.
 
S-Type pomppasi katsastuksesta etuakselin reaktiotangon ulkopuslasta, kaipaisin neuvoa että tulee oikea osa tilattua. Reaktiotangon nimellä ei oikein löydy mitään, onko reaktiotangolla joku toinen tukivarsi-nimitys tai onko tuo pusla osa jotain isompaa kokonaisuutta joka ehkä helpompi vaihtaa pakettina?
 
S-Type pomppasi katsastuksesta etuakselin reaktiotangon ulkopuslasta, kaipaisin neuvoa että tulee oikea osa tilattua. Reaktiotangon nimellä ei oikein löydy mitään, onko reaktiotangolla joku toinen tukivarsi-nimitys tai onko tuo pusla osa jotain isompaa kokonaisuutta joka ehkä helpompi vaihtaa pakettina?

Ainakin bmw tapauksessa tarkoittaa etuakselilla alhaalla etummaista tukivartta. Usein tuossa ulommaisena ns. hydraulinen pusla. Ehdottomasti tuohon kohtaan hyvälaatuinen osa. Esim. Lemförder.

Olisikohan tämä haettu osa? LEMFÖRDER Tukivarsi, pyöräntuenta 39680 01
Puslan saa myös irtona, mutta monesti vaihdetaan koko tukivarsi, jotta molemmissa päissä uudet nivelet.
 
Ainakin bmw tapauksessa tarkoittaa etuakselilla alhaalla etummaista tukivartta. Usein tuossa ulommaisena ns. hydraulinen pusla. Ehdottomasti tuohon kohtaan hyvälaatuinen osa. Esim. Lemförder.

Olisikohan tämä haettu osa? LEMFÖRDER Tukivarsi, pyöräntuenta 39680 01
Puslan saa myös irtona, mutta monesti vaihdetaan koko tukivarsi, jotta molemmissa päissä uudet nivelet.
Kiitos, täytyy tutkailla vähän lisää, luulen että ei pelkkää puslaa kannata vaihtaa jos samalla työllä vaihtaa koko tukivarren.

Edit: Löytyikin räjäytyskuva tuosta tukivarren alueelta, ei näyttäisi tukivarren puslia ainakaan kuvassa irto-osina paitsi tuo numero 7.

Jaguar tukivarsi1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, täytyy tutkailla vähän lisää, luulen että ei pelkkää puslaa kannata vaihtaa jos samalla työllä vaihtaa koko tukivarren.

Edit: Löytyikin räjäytyskuva tuosta tukivarren alueelta, ei näyttäisi tukivarren puslia ainakaan kuvassa irto-osina paitsi tuo numero 7.

Aika monesti noihin saa irtopuslia, vaikka ajoneuvovalmistaja ei sellaista erikseen myisikään.
 
Kottero ei ole hajalla, mutta vinkkiä pieneen maalipinnan korjaukseen kyselisin. Huomasin, että itselle uudessa koslassa oli edellisen omistajan aikaan tullut maalipinnan vaurio peräluukkuun. Ilmeisesti jotain oli jäänyt peräkontin saranapuolen väliin. Vähän ärsyttää, kun en liikkeessä huomannut - olisin tinkinyt tuon fiksauksen kaupan päälle.

Paljaassa metallipinnassa olisi jonkun verran ruostetta, mutta sen poistin varovaisesti hiomalla ja ruosteenpoistoaineella. Tohtisiko tuohon peräluukun kulmaan vain laittaa valmistajan värikartan mukaista maalia? Vai lähteeköhän uudestaan ruostumaan?
 

Liitteet

  • IMG_3908.jpeg
    IMG_3908.jpeg
    125,7 KB · Luettu: 175
Kottero ei ole hajalla, mutta vinkkiä pieneen maalipinnan korjaukseen kyselisin. Huomasin, että itselle uudessa koslassa oli edellisen omistajan aikaan tullut maalipinnan vaurio peräluukkuun. Ilmeisesti jotain oli jäänyt peräkontin saranapuolen väliin. Vähän ärsyttää, kun en liikkeessä huomannut - olisin tinkinyt tuon fiksauksen kaupan päälle.

Paljaassa metallipinnassa olisi jonkun verran ruostetta, mutta sen poistin varovaisesti hiomalla ja ruosteenpoistoaineella. Tohtisiko tuohon peräluukun kulmaan vain laittaa valmistajan värikartan mukaista maalia? Vai lähteeköhän uudestaan ruostumaan?

Ei se ruosteenpoistoaineen jälkeen enää ala ruostumaan, maali päälle. Tuotahan on toki helppo seurata...
 
Jotain valkoista pohjamaalia tai Miranolia töpötät siihen siveltimellä tipan. Huolella se ruoste vaan alta pois. Yhtään ei sais jäädä näkyviin.
 
Mastonin joku autorust primer on yllättävän hyvää ainetta. Mulla vanhassa volvossa oli pirusti ruostekohtia, vedin vingun trsäsharjalla puhtaaksi, tota päälle ja pintaväri. Ei ole parissa vuodessa tullut mistään ruoste läpi, ja toi seisoi koko viime talven puun alla ajamatta...
 
Kiitoksia kommenteista! Täytyypä ryhtyä tuumasta toimeen jahka saan alkuviikosta maalin käsiini. Noin pienestä jäljestä en viitsisi muuten suuremmin stressata/rutista, mutta aina kun tulee (itselle) uusi kosla taloon, niin sitä puunaa ihan uudella innolla.
 
Kiitoksia kommenteista! Täytyypä ryhtyä tuumasta toimeen jahka saan alkuviikosta maalin käsiini. Noin pienestä jäljestä en viitsisi muuten suuremmin stressata/rutista, mutta aina kun tulee (itselle) uusi kosla taloon, niin sitä puunaa ihan uudella innolla.
Kannattaa noi ottaa kiinni, ennenkuin pääsevät leviämään....
 
Eilen meinasin hieman illasta v*****a kun N47 lensi ajossa dampperin ulkokehä (tarkoituksena oli tehdä DPF regenerointi). Noh omistaja asuu jonkin matkan päässä niin lupasin sitten vaihtaa sen dampperin ettei tarvitse alkaa hinauttamaan. Lisäksi hän tarvitsi autoa jo sunnuntaina kun lähtee toiselle puolelle Suomea ajamaan ja korjaamot luonnollisesti kiinni lauantaina. Tuuria siinä mielessä, että hajosi niin lähellä minun kotia, että ehti vielä motonettiin kun pikamarssia kävin hakemassa oman auton, koukkasi auton omistajan kyytiin ja monetissä 1955 ovista sisään ja tiskiltä uusi dampperi. Tänään laitoin nippuun ja kovaa ajoa. Noissa aika helppo tuo dampperin vaihto kun neljällä pienellä pultilla kiinni eikä kunkkupultilla. Tarvitsee toki kunnon mopon tai sitten sen erikoistyökalun kiinnipitämiseen, muuten ei saa pultteja auki / kiristettyä. Kiristys kuitenkin ihan topakka 40 Nm + 120 °


Sen kummemmin katsastusmiehen päähän pääsemättä vika on tuossa ympyröidyssä kohdassa. Vaatii siis uuden joustintuen. Katsastuskonttorilta saat varmasti pyytämällä tarkan tiedon mitä pitää korjata.

Tämän takia aina hallissa katsomassa. Joidenkin inssien selityksistä ei ota erkkikään selvää, eikä aina selkene vaikka kysyy tarkentavia kysymyksiä.
 
Tarkoitus tehdä vähän ruosteenehkäisyä pyöräkoteloihin, kannattaako alustamassan alle laittaa kotelosuojaa vai pelkkä massa? Ensin siis putsaus paskasta ja irtoruosteesta, löytyy Motoxin spray kotelosuoja/alustamassaa ja Tectyl siveltimellä levitettävää alustamassaa.
 
Kaipa tuota voi kumimaiseksi kutsua, mietin vaan kun tuo kotelosuojahan ei ns kunnolla kuivu vaan jää vahamaiseksi ettei sinne alle jää mitään muhimaan kun laittaa massan päälle.

Edit: Löytyykin myös ruostepohjamaalia, olisikohan se parempi vaihtoehto?
 
Tarkoitus tehdä vähän ruosteenehkäisyä pyöräkoteloihin, kannattaako alustamassan alle laittaa kotelosuojaa vai pelkkä massa? Ensin siis putsaus paskasta ja irtoruosteesta, löytyy Motoxin spray kotelosuoja/alustamassaa ja Tectyl siveltimellä levitettävää alustamassaa.
Itse teen niin että sisälokasuojat pois. Muovihelmoja ei ole.
Perusteellinen alustan pesu
Rapsuttelu irtoruosteesta enimmät.
Päivä kesällä kuivumisaikaa.
Dinitrol Annitrol pumppupulloon ja ruskuttelu kaikki ruostepaikat. HUOM! Se on fosforihappoa (jota on myös esim. cociksessa mutta vahva liuos, se syövyttää! Ihon suojaus, Silmien suojaus, hengityssuojaus jos sumuttelet etkä sudi pensselillä ja kumihanskat.
Päivä-pari annat vaikuttaa, voit levittää myös toiseen kertaan seuraavana päivänä.
Kesällä kuivuu päivässä (vaatii toimiakseen about 20 lämmintä)
Ensin alle kotelosuoja Dinitrol ML 1-3 kerrosta (annat kuivua reilusti ennen uutta kerrosta)
Lopuksi Dinitrol 4941 alustasuoja. (447 on kumimainen kiveniskumassa jota ei pidä laittaa ruosteiseen paikkaan.)
Kärkkäiseltä saa näitä aineita. Motonetissa on vastaavat budjettihintaiset MOTOX tuotemerkillä.
 
Olisi vähän mystisempää probleemia tarjolla.

Alla Citroen C5 HDi 2.2 vm. 2013, jonka olen omistanut puolisentoista vuotta. Tuli tässä helteillä tuli huomattua, että ilmastointi ei pelaa. Viime kesänä pelasi vielä ihan ok, joten tuumasin että varmaan vaan kylmäaineet vähissä. Kävin tien päällä jossain Nyrkki & Paja - korjaamossa täyttöhuollossa, jossa ilmoitettiin että täytettiin, mutta ei kompura ei pyöri, eli eipä tule kylmää vieläkään. Mutta se ois 78€ kiitos. Noh, vitun perse, ei kait se auta kuin viedä sitten vakipajalle ja varmaan uutta kompuraa laittavat, tuumasin.

Eipä laittaneet. Vakipajalla kertoivat, että kompura on kunnossa ja lähtee pyörimään pakotettuna, eikä laitteistossa muutenkaan mitään vikaa. Testeri kuitenkin kertoi, että vänkärin puoleinen sisäilman lämpötila-anturi ilmoittaa autossa olevan suunnilleen lämpöä saman verran kuin auringon pinnalla, eli rontti viisi ja puol tuhatta celciusta. Autossa on kyllä ollut näillä helteillä ihan saatanan kuuma, mutta ei kuitenkaan nyt ihan noin kuuma. Epäilivät, että ilmastoinnin toimimattomuus johtuu tästä, mutta eivät osanneet äkkiseltään korjata. Se olis 98€, kiitos.

Joten elikkäs, onko kenelläkään sattumalta kokemusta vastaavista probleemista tai jopa tarkempaa tietoa mallikohtaisesti missä tuo anturi tarkemmin sijaitsee? Suosituksia PSA-erikoistuneista pajoista PKS:llä, jotka saattaisivat osata tuolle jotain tehdä otetaan myös mielellään vastaan. Tässä on nyt jo pitkälti toistasataa euroa palanut ja kuuma on saatana vieläkin, joten kiva olisi tuolle saada jotain tehtyä
 
Olisi vähän mystisempää probleemia tarjolla.

Alla Citroen C5 HDi 2.2 vm. 2013, jonka olen omistanut puolisentoista vuotta. Tuli tässä helteillä tuli huomattua, että ilmastointi ei pelaa. Viime kesänä pelasi vielä ihan ok, joten tuumasin että varmaan vaan kylmäaineet vähissä. Kävin tien päällä jossain Nyrkki & Paja - korjaamossa täyttöhuollossa, jossa ilmoitettiin että täytettiin, mutta ei kompura ei pyöri, eli eipä tule kylmää vieläkään. Mutta se ois 78€ kiitos. Noh, vitun perse, ei kait se auta kuin viedä sitten vakipajalle ja varmaan uutta kompuraa laittavat, tuumasin.

Eipä laittaneet. Vakipajalla kertoivat, että kompura on kunnossa ja lähtee pyörimään pakotettuna, eikä laitteistossa muutenkaan mitään vikaa. Testeri kuitenkin kertoi, että vänkärin puoleinen sisäilman lämpötila-anturi ilmoittaa autossa olevan suunnilleen lämpöä saman verran kuin auringon pinnalla, eli rontti viisi ja puol tuhatta celciusta. Autossa on kyllä ollut näillä helteillä ihan saatanan kuuma, mutta ei kuitenkaan nyt ihan noin kuuma. Epäilivät, että ilmastoinnin toimimattomuus johtuu tästä, mutta eivät osanneet äkkiseltään korjata. Se olis 98€, kiitos.

Joten elikkäs, onko kenelläkään sattumalta kokemusta vastaavista probleemista tai jopa tarkempaa tietoa mallikohtaisesti missä tuo anturi tarkemmin sijaitsee? Suosituksia PSA-erikoistuneista pajoista PKS:llä, jotka saattaisivat osata tuolle jotain tehdä otetaan myös mielellään vastaan. Tässä on nyt jo pitkälti toistasataa euroa palanut ja kuuma on saatana vieläkin, joten kiva olisi tuolle saada jotain tehtyä
Nopeella googlella löyty tollanen lanka:
Vuosimalli toki väärä mutta jos olisi saman henkinen järjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tuohon törmäsin itsekin. Tosin tuossa on kyllä puhe kakkoskoppasesta, joka poikkeaa kyllä kolmoskorillisesta aika monessa jutussa. Voisi toki silti kokeilla irroitella hanskalokeron ja katsoa löytyisikö tuo sensori.
Näyttäisi olevan sama osa (6445.VC) vielä C5 II:ssa.
1687438594628.png


EDIT: ellei ne siihenkin vaihtaneet eri ilmastointiyksikköä vuonna 2008 niin kuin Peugeot 407:aan.
Peugeot 407 uudempi
1687439336795.png

Tuossa nuo 4:t on osanumerolla 6436.95.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasinpa tuossa eilen ajellessa pienen suhinan repsikan puolelta ja totesin että ikkuna ei ole noussut ylös asti, jää pieni n. ~5mm rako. Erillis-sarjaa asentaessa totesin että ainakin moottori sinne on joskus vaihdettu, voiko se siinä jäädä jotenkin huonosti ettei ole kunnolla paikallaan yms. Toimii kyllä napista hyvin, laskee alas ja ylös mutta ylhäällä ei ihan perille mene.
Onko kellään kokemuksia samantyylisestä viasta ja miten selvisi?
Auto on Seat leon 1m vm00
 
Huomasinpa tuossa eilen ajellessa pienen suhinan repsikan puolelta ja totesin että ikkuna ei ole noussut ylös asti, jää pieni n. ~5mm rako. Erillis-sarjaa asentaessa totesin että ainakin moottori sinne on joskus vaihdettu, voiko se siinä jäädä jotenkin huonosti ettei ole kunnolla paikallaan yms. Toimii kyllä napista hyvin, laskee alas ja ylös mutta ylhäällä ei ihan perille mene.
Onko kellään kokemuksia samantyylisestä viasta ja miten selvisi?
Auto on Seat leon 1m vm00

Toimiiko ikkunassa yhden painalluksen nosto/lasku? Vai meneekö vain vähän kerrallaan jos hipaset lasku/nosto nappia? Jos ei, niin se on hukannu rajat, ja ne opetetaan näin:

Auto pois käynnistä, virrat päälle, Paina alaspäin nappia kunnes menee alas asti, jatka painaamista ~10s, paina ylöspäin nappia kunnes menee ylös asti, jatka painamista ~10s, virrat pois. Nyt pitäs mennä yhdellä painalluksella ylös asti eikä jäädä raolleen.
 
Nyt on sisälokarit pois ja painepesurilla pesty, 18 vuotta sitten tehty ruostesuojaus ja ihan hyvältä näyttävät, kannattaako kuitenkin hioa pellille asti ja uudet aineet päälle?

20230623_192249.jpg
No ei missään tapauksessa muu kuin ihan irtiolevat rapsuttaa pois missä on näkyvää ruostetta. Paikkailet pohjasta kohtia missä suojaus on kulunut tai joku paikka ruosteessa.
 
Nyt on sisälokarit pois ja painepesurilla pesty, 18 vuotta sitten tehty ruostesuojaus ja ihan hyvältä näyttävät, kannattaako kuitenkin hioa pellille asti ja uudet aineet päälle?

20230623_192249.jpg


Älä hio pellille, vaan laita ohut huntu kotelosuojaa primeriksi, kuivata 24h ja pensselöi kiveniskumassa päälle.
 

Liitteet

  • DSC_1755.JPG
    DSC_1755.JPG
    231,4 KB · Luettu: 152
Toimiiko ikkunassa yhden painalluksen nosto/lasku? Vai meneekö vain vähän kerrallaan jos hipaset lasku/nosto nappia? Jos ei, niin se on hukannu rajat, ja ne opetetaan näin:

Auto pois käynnistä, virrat päälle, Paina alaspäin nappia kunnes menee alas asti, jatka painaamista ~10s, paina ylöspäin nappia kunnes menee ylös asti, jatka painamista ~10s, virrat pois. Nyt pitäs mennä yhdellä painalluksella ylös asti eikä jäädä raolleen.

Nyt en muista kyllä, pitääkin tsekata. Kiitoksia vinkistä. :thumbsup:
 
Älä hio pellille, vaan laita ohut huntu kotelosuojaa primeriksi, kuivata 24h ja pensselöi kiveniskumassa päälle.

Minä en laittaisi massaa vanhaan autoon. Kun siellä on kuitenkin ruostetta jossain kohdissa, niin massan alla saa vain paremmat olosuhteet levitä. Sitten kun tulee hitsaushommia, niin toi massa on pirullinen poistaa. Olen pariin kertaan joutunut korjaamaan massattua vanhaa autoa. Myöskään yritykset eivät laita massaa, tai jos välttämättä haluaa, niin omalla vastuulla, ilman mitään takuuta.

Vanhoihin autoihin laitan enää suojaöljyä pari kertaa vuodessa. Sisälokasuojat jos on, niin ei peltiin asti pitäisi kiviä lentää.
 
Viimeksi muokattu:
Toimiiko ikkunassa yhden painalluksen nosto/lasku? Vai meneekö vain vähän kerrallaan jos hipaset lasku/nosto nappia? Jos ei, niin se on hukannu rajat, ja ne opetetaan näin:

Auto pois käynnistä, virrat päälle, Paina alaspäin nappia kunnes menee alas asti, jatka painaamista ~10s, paina ylöspäin nappia kunnes menee ylös asti, jatka painamista ~10s, virrat pois. Nyt pitäs mennä yhdellä painalluksella ylös asti eikä jäädä raolleen.

Ei ollut tästä apua tähän vaivaan, mutta huomasin tutkiessa et ikkuna on takapäästä jotenkin irti ja sen pystyi nostamaan vinoon.. Nostin sen suoraan ja sain painettua sen ylös asti kiinni. Ei se kunnossa ole mutta parempi nyt.

Toinen ongelma liittyy putkistoon ja pörinään/kuminaan. Käytin auton pakoputkihuollossa missä vaihdettiin haitaripätkä uuteen. Korjasivat samalla yhden liitoksen myös mikä vuoti.
Edelleen vaan kuuluu kiihdyttäessä ja moottoritiellä kuminan tapainen ääni. Tyhjäkäynnillä se vaikuttaa tulevan jostain keskivaiheilta, silloin se on pörinän tapaista, vuotoja ei ole kun rasvamontulla testailin ja kokeilin liitoksia.
Liittyiskö tämä rikkoutuneeseen kattiin tai vaimentimeen?
 
Autona vuoden 2011 Kia Picanto litranen, 175000km. Toissa viikonloppuna auto ei inahtanutkaan, akku oli vioittunut, edellinen saman mallinen akku hajosi 18kk sitten. Akku vaihdettu motomaatilla ja eteenpäin taas pääsee mutta erään pienen ongelman olen huomioinut, auto ei lähde käyntiin aivan joka kerta, virrat toimii mutta moottoria yrittäessä käynnistää, ei vain tapahdu mitään, ei edes kuule yrittävän mitään, virrat pois ja yritys kaksi, käynnistyy, välillä pitää kylläkin yrittää useamman kerran mutta toistaiseksi joka kerta olen lopulta päässyt lähtemään. Mistäköhän voisi olla kyse ? Auto on luultavasti viimeistä vuotta käytössä joten suurempia investointeja ei lämmittäisi enää tehdä. Ensi viikolla on katsastus joten syytä olisi toivoa että edes tuolloin käynnistyisi ekalla tai tokalla :)
 
Mistäköhän voisi olla kyse ? Auto on luultavasti viimeistä vuotta käytössä joten suurempia investointeja ei lämmittäisi enää tehdä. Ensi viikolla on katsastus joten syytä olisi toivoa että edes tuolloin käynnistyisi ekalla tai tokalla :)

Virtalukon pohja, startin solenoidi tai joku maadoituspiuha.
 
Autona vuoden 2011 Kia Picanto litranen, 175000km. Toissa viikonloppuna auto ei inahtanutkaan, akku oli vioittunut, edellinen saman mallinen akku hajosi 18kk sitten. Akku vaihdettu motomaatilla ja eteenpäin taas pääsee mutta erään pienen ongelman olen huomioinut, auto ei lähde käyntiin aivan joka kerta, virrat toimii mutta moottoria yrittäessä käynnistää, ei vain tapahdu mitään, ei edes kuule yrittävän mitään, virrat pois ja yritys kaksi, käynnistyy, välillä pitää kylläkin yrittää useamman kerran mutta toistaiseksi joka kerta olen lopulta päässyt lähtemään. Mistäköhän voisi olla kyse ? Auto on luultavasti viimeistä vuotta käytössä joten suurempia investointeja ei lämmittäisi enää tehdä. Ensi viikolla on katsastus joten syytä olisi toivoa että edes tuolloin käynnistyisi ekalla tai tokalla :)
Kato että akun miinus/pluskaapeli on tiukalla ja puhdas, tuo ilmiö tulee kun jää akunkengän kiristys napaan tekemättä.
 
Kato että akun miinus/pluskaapeli on tiukalla ja puhdas, tuo ilmiö tulee kun jää akunkengän kiristys napaan tekemättä.
@Vision

Hioo niitä kosketuspintoja myös paremman kontaktin takaamiseksi...

Mulla oli prätkässä sama vika kun laitto virrat päälle niin napista ei sanonut mitään vaikka valot ym syttyi normaalisti, akun napojen hionta, putsaus ja napoihin hieman naparasvaa ja toimi kuin uusi...
 
Kiitos kaikille vastanneille, pitääpi irroittaa napakaapelit ja mahdollisesti hiota, puhdistaa sekä kiristää. Kävin juuri hakemassa lähigrilliltä hampparin ja käynnistymisprosentti oli tällä kertaa 100% ja jos edelleenkin ongelmat jatkunevat niin tarkastella myös @kuoris neuvoja.
 
Kiitos kaikille vastanneille, pitääpi irroittaa napakaapelit ja mahdollisesti hiota, puhdistaa sekä kiristää. Kävin juuri hakemassa lähigrilliltä hampparin ja käynnistymisprosentti oli tällä kertaa 100% ja jos edelleenkin ongelmat jatkunevat niin tarkastella myös @kuoris neuvoja.
Nyt jos keli on kuiva ja lämmin niin varmimmin toimii. Jos tulee ukkoskuuroa tai kylmää yötä tms. mistä se saa kosteutta niin käy silloinkin kokeilemassa vieläkö toimii.
 
Nykyään on monessa vehkeessä ohuesta pellistä prässätyt akunkengät,ne voi murtua tai venyä niin että päällisinpuolin näyttää hyvältä mutta liitos on löysä ja huono.Kannattaa tarkistaa myös kaapelien toisen pään kunto.
 
Nykyään on monessa vehkeessä ohuesta pellistä prässätyt akunkengät,ne voi murtua tai venyä niin että päällisinpuolin näyttää hyvältä mutta liitos on löysä ja huono.Kannattaa tarkistaa myös kaapelien toisen pään kunto.

Edelliseen autoon piti vaihtaa miinus akunkenkä, kun oli ohutta peltiä ja lähti murtumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 383
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom