Ilmamassamittari kertoo tietyllä hetkellä, mitä moottoriin menee ilmaa. Sitä verrataan aina siihen, mitä pyydetään. MAF/MAP vs Pyynti vs Lämpötila vs O2 bankit vs ecun kartta.
Sulla voi tuolla olla montakin eri hämminkiä - selvitä nyt ensin et mikä on kaasuläpän suhteellinen asento vs se todellinen. Siinähän ei saa olla heittoa siis. Sitten Jos oot puhistellu tota kaasuläppää niin on ollu riski et sitä puhdistusmöljyä on menny väärään paikkaan (esim ohivrtauskanavaan, jonka kautta tyhjäkäynnin moottori säätää) Jos sulla on tyhjäkäyntimoottori/säätimessä häikkää niin voi aiheuttaa vääriä lukemia (lue: ilmavirtaus/ilmamassa ei täsmää).
Sitten ihan perinteinen, eli mitä sulla tulee kaasuläppäkoteloon ja mitä sieltä lähtee. Tutki kaikki alipaineletkustot läpi kans sit. Edit: tän olitkin jo tehny.
En huomannu et oisit laittanut mitään vikakoodeja tänne.
Ja toi et oireilee hetken ajon jälkeen johtuu siit et kone alkaa säätää eri loopilla sitä. Closed Loop vs Open loop tila. Tai ns. O2 ohjaus.
Sitten vielä se, että kun et laittanu vikakoodei (tai sit en huomannut niitä vain) niin sullahan voi olla monta muutakin tarkastuskohdetta - et toi voi olla kyl se syy tietty mut jos vika palaa niin näit täytyy aina ajatella niin, että polttoaine-ilma seossuhteessa on kaksi tekijää. Toista liikaa tai liian vähän toiseen suhteeseen. Eli sulla voi olla liikaa ilmaa per polttoaine tai sitten sulla on liian vähän polttoainetta per ilma. Eli täytyy selvittää myös esim. suuttimien kunto ja puolien kunto jne.
Mikä lambda vaihdettu? Onko tulpat kunnossa? Onko puolat kunnossa varmasti? Onko suuttimet kunnossa varmasti? Onko lambdojen arvot kunnossa toisiinsa nähden (downstream vs upstream vrt arvot). Mikä on LTFT long term fuel trim.
17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
P1297 - 35-00 -
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
P1136 - 35-00 - System too Lean
VCDS:llä voi tehdä kaasuläpän adaptaation, joka käsittääkseni ohjaa läpän useaan eri asentoon ja vertaa sitten läpälle menevän ohjaus- ja mittausarvojen eroja. Olen tehnyt tämän useasti ja testi on mennyt aina lävitse. Jos tämä ei ole tarpeeksi perinpohjainen testi, löytyykö parempiakin vaihtoehtoja?
Puhdistin kaasuläpän viime kesänä siihen tarkoitetulla puhdistusaineella. Vaikka teoriasi kaasuläpän tukkeutumisesta vaikuttaakin ihan mahdolliselta, itse puhdistuksen ja vikaantumisen välillä oli noin 5 kuukauden ero. Ja autolla myös ajettiin ihan reilusti tuossa välissä.
Mikä lambda vaihdettu?
- Viimeksi pre-cat lambda 2/2023, post-cat lambda vaihdettu 12/2021.
Onko tulpat kunnossa?
- Pitäisi olla, vaihdettu 2021 ja ajettu n. 20tkm. Tarkistin tulppien habituksen viime joulukuussa irroittamalla jokaisen ja kaikki näyttivät hyväkuntoisilta oikean värisiltä
Onko puolat kunnossa varmasti?
- Ei misfire-vikakoodeja, joten siltä osin uskoisin, että ovat
Onko suuttimet kunnossa varmasti?
- Näistä ei ole täyttä varmuutta. Auto kyllä kulkee hyvin osa- ja täysikaasulla.
Onko lambdojen arvot kunnossa toisiinsa nähden (downstream vs upstream vrt arvot).
- En muista vertailleeni näitä. Lambdat ovat keskenään erilaisia, joten arvotkin voivat olla erilaisia. Voin kyllä katsoa tänään, miltä arvot näyttävät.
Mikä on LTFT long term fuel trim
- Additive: +8% (vikakoodi tulee tästä)
- Multiplicative: -6%