Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites jakopää ja vesipumppu.Kannet menee johonkin pajalle katottavaks että on suorat, mahdolisen liki Hämeenlinnaa.
Samalla saavat kattella venttiilit ja seetit kuntoon.
Pitää käydä kyselemässä Hämeen Dieselistä, nykynen millog, että vieläkö tekevät ja mitä maksaa jne. Jonkun vinkin sain Lempäälässä olevasta OP Lindroosista ja Lahden kansityöstä.
Pääasia tuli nyt katottua, että putket ei ole liikkuneet, tai jos on, niin on kyllä nyt täydellisessä asennossa kun ei lohkosta ylhäällä tai alhaalla yhtään.
Instaan koitan tehä päivittelyjä aina sillon tällön romujen pajotuksista.
@black_betty_d2
@discobogeyman
VW:n 1.8T -koneella varustettu Audi TT mk1 käy laihalla, pitkäaikaisen additive fuel trimmin ollessa noin +8%. Vikakoodien resetoinnin jälkeen ja kylmällä tai kädenlämpöisellä koneella liikkeelle lähdettäessä seokset ovat hetken aikaa varsin hyvät eikä tyhjäkäynnin heittelyä esiinny. Mutta kun kone on lämmennyt muutaman kilometrin ajomatkan jälkeen, alkaa hetkellinen fuel trim heitellä parhaimmillaan +20%:ssa.
Ei helvetti, jarrujen vika tuli takaisinYhdessä oli, kun sen vaihdolla lopetti laahaamisen, mutta loput kaksi taisivat olla vielä toimintakuntoisia. Noh, nää on näitä jälkiviisauksia, mistäpä tuonkin olisi voinut tietää. Kerta eivät huollossa olleet löysänneet paineita satuloilta ja testanneet palautuuko sitten, vaan todenneet vaan 13 vuotta vanhat satulat ruosteisiksi ja sen syylliseksi vikaan.
Heillä pitäisi kyllä olla jonkinlainen takuu työlle ja osille. Jos vika ei niillä tullut kuntoon, niin saavat tosiaan tulla vastaan.Pitää olla yhteyksissä huoltoliikkeeseen, voihan sitä yrittää jos vaikka jossain määrin tulisivat vastaan, ettei taas pala ihan tolkuttomasti $$$ vanhaan romuun. Pelkään pahinta...
Ootko kattonu näyttääkö lämpötila-anturit järkeviä? imuilman lämpö, jäähdytinnesteen lämpö, ulkoilman lämpötila, ja jos on EGT-anturi niin sekin vielä jne.
Onko sulla siinä ihan orkkis suuttimet paikoillaan? Nimittäin kuulostas esim sellasen oireelta että heitetty eri suuttimet paikoilleen ja siellä heittää ihan liikaa jotkin-kompensointiarvot.. Nimin. itelläkin 1.8T tt ja laitoin tyystin eri suuttimet etanolikonversion takia ja ihan hyvän tovin sai ajaa bensalinja-mappiin uusia arvoja että sai trimmit pysymään alueella. Tosin ei läheskään yhtä hyvää saanut kuin orkkiksilla eli melkosta heittelyä on itelläkin ennen kuin on lämmennyt kunnolla.
Kaikki lämpötila-anturien arvot ovat ok, olen ottanut livedataa talteen pidemmältäkin ajalta.
Suuttimet ovat tietääkseni alkuperäiset tai ainakin ulkonäön perusteella ovat...
Bensanpaineensäätimen olet vaihtanut, mutta oletko varma, ettei pumppu kyykkää? Ja esim. bensansuodatin?
Bensansuodatin vaihdettu 2021 kesällä. Pumppua ei ole vaihdettu/tarkastettu, mutta luulisi, että sen ollessa viallinen olisi myös kulkupuolessa ongelmia.
Ei helvetti, jarrujen vika tuli takaisinEli etu vasen ja taka oikea jarru alkoivat uudestaan laahaamaan. Normaalisti ajoin, ehkä yksi kovempi jarrutus juuri ennen kuin vika ilmaantui. Noh, eikun auto kauppakeskuksen lämpimään parkkihalliin lämpenemään, ihan vaan testiksi vaikuttaako lämpötila. Tässä vaiheessa vasemman eturenkaan vanne oli todella lämmin ja oikean takarenkaan vanne lämmin, muut viileitä. Noin tunnin jälkeen matka jatkui kotia ja yllättäen jarrut tuntuivat löysänneen ja auto rullasi taas suht normaalisti. Varovasti jarrua käyttäen meni loppumatka (n. 2 km) ja tuossa ajaessa vasen etuvanne ihan aavistuksen lämpeni, muttei läheskään yhtä pahasti kuin aiemmin. Oikea takavanne ei huomattavasti lämmennyt tuolla matkalla.
Asiaa pohdiskelin, niin:
- Kaksi jarrua laahaa, molempiin uusittu satulat (ja palat) juuri, joten vika tuskin on niissä. Yksi voisi vielä olla valmistusviallinen, mutta kaksi on jo epätodennäköistä.
- Molempiin laahaaviin jarruihin uusittu jarruletkut, joten vika tuskin on niissä.
- Pitääpä huomenna käydä heittämässä lenkki ja jarrutella reilummin, niin näkee kerääkö järjestelmään pikkuhiljaa painetta ja siksi alkaa jumittamaan, vai tuleeko äkillisemmin.
- Kian sivuilta troubleshootin ohje:
![]()
- Brake boosterille olikin näköjään Kian sivuilla jonkinlainen ohje toimivuuden varmistamiseen, pitääpä huomenna kokeilla.
- Pystyykö pääsylinterin toimivuutta testaamaan mitenkään ennen osien vaihtoa? Ettei mene siihen, että vikaa etsiessä vaihdetaan yksi kerrallaan osia ja viimeisenä vaihdetaan se viallinen osa
Pitää olla yhteyksissä huoltoliikkeeseen, voihan sitä yrittää jos vaikka jossain määrin tulisivat vastaan, ettei taas pala ihan tolkuttomasti $$$ vanhaan romuun. Pelkään pahinta...
Totta helvetissä rekkulaa sisään liikkeeseen. Jos sinun tilauksesi on ollut että jarrut laahaa, laittakaa kuntoon, mutta edelleen laahaavat, niin he ovat tehneet väärän diagnoosin ja väärät toimenpiteet. Heille on annettava mahdollisuus korjata virheensä toisella korjauksella omalla kustannuksellaan, joten kysy haluavatko yrittää korjata vai korjautetaanko muualla heidän kustannuksellaan.Pitää olla yhteyksissä huoltoliikkeeseen, voihan sitä yrittää jos vaikka jossain määrin tulisivat vastaan, ettei taas pala ihan tolkuttomasti $$$ vanhaan romuun. Pelkään pahinta...
Pitää olla yhteyksissä huoltoliikkeeseen, voihan sitä yrittää jos vaikka jossain määrin tulisivat vastaan, ettei taas pala ihan tolkuttomasti $$$ vanhaan romuun. Pelkään pahinta...
Joo, jos on tilattu noilla sanoilla... Mutta jos on tilattu satuloiden, levyjen, palojen jne. hilppeiden vaihto, niin sitten tuskin tulevat vastaan.Totta helvetissä rekkulaa sisään liikkeeseen. Jos sinun tilauksesi on ollut että jarrut laahaa, laittakaa kuntoon, mutta edelleen laahaavat, niin he ovat tehneet väärän diagnoosin ja väärät toimenpiteet. Heille on annettava mahdollisuus korjata virheensä toisella korjauksella omalla kustannuksellaan, joten kysy haluavatko yrittää korjata vai korjautetaanko muualla heidän kustannuksellaan.
Tässä kuvio meni siten, että käytin korjaamolla A, jossa diagnosoivat viat, mutta tarjosivat törkeän kallista huoltoa. Vein korjaamolle B autokorjaamo A:n diagnoosilla, mutta vika ei tullut kuntoon noilla osilla, niin vaihtoivat myös jarruletkut. Kuittiin kirjasivat, että tämän jälkeen jarrut toimivat ok. Eli satuloista yms eivät varmasti tule vastaan enkä olettaisikaan, kun itse ne vaadin vaihdettavaksi. Jarruletkujen vaihto oli heidän diagnoosiin pohjautuva toimenpide, joten olettaisin että siinä voisivat tulla vastaan, jos on turhaan vaihdettu.Joo, jos on tilattu noilla sanoilla... Mutta jos on tilattu satuloiden, levyjen, palojen jne. hilppeiden vaihto, niin sitten tuskin tulevat vastaan.
Ite yritän aina tehdä itse ja jos teetän korjaamolla, niin siinä tulee pohdittua sitä, että pyytääkö suoraan vaihtamaan jonkun osan vai korjaamaan vian. Jos pyytää korjaamaan vian, niin sieltä voi tulla laskua paljon, koska selvittelytyö maksaa jne. Jos osuu omassa arviossaan oikeaan, niin pyytämällä tietyn toimenpiteen pääsee halvimmalla, mutta ei voi reklamoida siitä, ettei vika poistunut...
Meillä kävi kerran vähän ohrasesti, kun tehtiin jarrurempat joka nurkkaan, ja ilmailtiin poljinta painamalla... No sylkkyhän kävi alueella missä ei oo vuosiin käynnyt ja tiivisteet ottivat itteensä.Sitten haettiinkin viellä pääsylkky.
Moni ammattilainen kieltäytyy muiden kuin alkuperäisten vaijerien ja käsijarru sälän asennuksesta juurikin noista syistä. Kaikkien ajan ja rahan tuhlausta. Ja usein ne kiinassa tehdyt vaijerit ovat hyvinkin lyhytikäisiä .Viton -09 seisontajarru ei vaan lähde pelittämään. Vasemmalla 1.2kN ja oikealla 1.0kN. Yhteensä 2.2kN mutta vaatimus olisi 4.6kN.
Oudointa tässä se että ainoat osat joita ei ole vielä vaihdettu on itse poljin, vaijerien välinen "vipu" sekä jarrukenkien levittimet.
Vaihdettu on siis kaikki vaijerit, kaikki sisuskalut rummun sisään (paitsi nuo levittimet) ja myös uudet jarrulevyt. Voiko noissa vaihtamattomissa osissa olla jotain vikaa vaikka vaikuttaisikin olevan täysin kunnossa? Jarrukenkinä on brembot jotka käsittääkseni ihan hyvä merkki jarruosissa? Käynkö hakee marmorilta alkuperäiset? Alkaa olee jo epätoivo tän kanssa kun kaikki pitäisi olla kunnossa mutta ei vaan toimi. Säätöjäkin on yritetty fiksailla mutta ei mitään vaikutusta jarrutustehoon. Kaikki vinkit otetaan vastaan jotta saisi leiman tuohon romuun.
Marmorilla maksaa uudet kengät jousineen ja levittimineen 260€. Alkaa ole aika tyyristä ihan vaan kokeilla että lähtiskö niillä pelittää. Mut pakko kai se kohta on kun ei muutakaan keksi enää.Moni ammattilainen kieltäytyy muiden kuin alkuperäisten vaijerien ja käsijarru sälän asennuksesta juurikin noista syistä. Kaikkien ajan ja rahan tuhlausta. Ja usein ne kiinassa tehdyt vaijerit ovat hyvinkin lyhytikäisiä .
Tyypillinen autokorjaamon veloitus 90e tunti. Halvemmaksi ne alkuperäiset tulee jos teettää töitä.Marmorilla maksaa uudet kengät jousineen ja levittimineen 260€. Alkaa ole aika tyyristä ihan vaan kokeilla että lähtiskö niillä pelittää. Mut pakko kai se kohta on kun ei muutakaan keksi enää.
Ite tää on yritetty fiksata et ehkä tässä se vika onkinTyypillinen autokorjaamon veloitus 90e tunti. Halvemmaksi ne alkuperäiset tulee jos teettää töitä.
Alkuperäiset kestävät pitkiä aikoja. Kiinalaiset yhden katsastusvälin huonoimmillaan.
Ite tää on yritetty fiksata et ehkä tässä se vika onkin
No mä vielä koitan vaihtaa noi parit osat uusiin ja jos ei silläkään pelitä niin pakkohan se kokeilla vielä noilla marmorin jarrukengillä. Ellei nyt mitään fiksumpaa ideaa ole kellään antaa?
No tässä on ainakin yritetty säätää oikein ja useampaan kertaan. Kengät niin että vähän laahaa ja vaijerista löysät pois. Pitäisikö kenkiä kuitenkin säätää niin että laahaa ihan kunnolla että saa jo käyttää voimaa käsin pyörittäessä?Usein käsijarruissa se varsinainen vika se että joku on päättänyt korjata liian korkealle nousevan käsijarruvivun kiristämällä vaan kahvan juuresta, jolloin jarrujen geometria on jo rummun sisällä tapissa. Toki pätee lähinnä vaan vanhoihin rumpujarrullisiin vehkeisiin. Useimmissa levyjarrullisen sisäisissä rummuissa ei taida olla juurikaan säätöjä, joten tämä vinkki on vähän tyhjän kanssa, korjauksena ei ole kuin uusia kaikki kunnes toimii![]()
Ne kengät ja vaijerit sekä tarvikkeet vaihdetaan yleensä yhdellä kertaa. Kaikista edullisin auton omistajalle.Ite tää on yritetty fiksata et ehkä tässä se vika onkin
No mä vielä koitan vaihtaa noi parit osat uusiin ja jos ei silläkään pelitä niin pakkohan se kokeilla vielä noilla marmorin jarrukengillä. Ellei nyt mitään fiksumpaa ideaa ole kellään antaa?
No tässä on ainakin yritetty säätää oikein ja useampaan kertaan. Kengät niin että vähän laahaa ja vaijerista löysät pois. Pitäisikö kenkiä kuitenkin säätää niin että laahaa ihan kunnolla että saa jo käyttää voimaa käsin pyörittäessä?
Suurinpiirtein tällä ohjeella koitettu säätää mutta ei auta. Pitää vielä kyllä kerran käyttää auki ja yrittää vaikka jo useemman kerran yritettykin. Jotenkin vain tuntuu että jossain olis jotain löysää/periksi antavaa mihin osa voimasta häviää... Kaikki kuitenkin on varmasti oikein asennettu paikoilleen ja mikään osa ei jumita vaan liikkuu niinkuin pitääkin.Voi olla, että muistan väärin, mutta seisontajarrun säätö oli kutakuinkin niin, että vaijerit löysälle joka paikasta ja kehintä rummusta ihan kiinni, siis tosiaankin niin kiinni kuin siitä rullasäädöstä saat. Sitten pari(2-4) naksua auki, muistaakseni ihan MB:n ohje kaikille rumpuseisontajarruille. Kaiken edellisen jälkeen kirraa vaijerisäätö auton alta sopivaksi ja sitten polkimesta jos tarvis ja homma ok.
Kannattaa tuossa kehinnän aikana, ennen kuin viimeistelet vaijerit, niin rumpata sitä seisontajarrua, että ne kengät on varmasti keskellä ja edelleen säädöissään, eli sen pari naksua siitä kiini asennosta.
Varmaan noissa Vitoissakin on käyttöjarrut jo levyillä?
Suurinpiirtein tällä ohjeella koitettu säätää mutta ei auta. Pitää vielä kyllä kerran käyttää auki ja yrittää vaikka jo useemman kerran yritettykin. Jotenkin vain tuntuu että jossain olis jotain löysää/periksi antavaa mihin osa voimasta häviää... Kaikki kuitenkin on varmasti oikein asennettu paikoilleen ja mikään osa ei jumita vaan liikkuu niinkuin pitääkin.
On levyjarrut käyttöjarruina
Edit: Osaisiko joku sanoa miltä tuo "2-4 naksua auki" tuntuu käytännössä kun pyörittää käsin niin pitääkö sen vastustaa kuinka paljon? Nyt siis säädetty niin että juuri ja juuri tuntuu pieni vastus kengistä. Olisiko säätö kuitenkin liian löysä? Täytyy kyllä kokeilla kiristää ihan reilusti lisää ja kokeilla voiko vaikuttaa niin paljon tuo säätö.
Suurinpiirtein tällä ohjeella koitettu säätää mutta ei auta. Pitää vielä kyllä kerran käyttää auki ja yrittää vaikka jo useemman kerran yritettykin. Jotenkin vain tuntuu että jossain olis jotain löysää/periksi antavaa mihin osa voimasta häviää... Kaikki kuitenkin on varmasti oikein asennettu paikoilleen ja mikään osa ei jumita vaan liikkuu niinkuin pitääkin.
On levyjarrut käyttöjarruina
Edit: Osaisiko joku sanoa miltä tuo "2-4 naksua auki" tuntuu käytännössä kun pyörittää käsin niin pitääkö sen vastustaa kuinka paljon? Nyt siis säädetty niin että juuri ja juuri tuntuu pieni vastus kengistä. Olisiko säätö kuitenkin liian löysä? Täytyy kyllä kokeilla kiristää ihan reilusti lisää ja kokeilla voiko vaikuttaa niin paljon tuo säätö.
Juuri näin toki.Jarrujahan sinun ei tässä tartte auki ottaa, ainoastaan vaijerit löysälle. Riippuen vanteesta ja työkaluista, niin yksi pyöran pultti pois ja kehintä siitä, mutta todennäköisesti pyörä pois ja kehintä.
Okei. Taitaa olla kyllä itselläni hieman löysemmällä. Täytyy ihan ekana kokeilla kiristää lisää jos nyt vaikka olisikin tuosta kiinni.Se "pari" naksua on aika jäykkä käsin pyöritellä renkaasta, ei todellakaan rullaa ja pyöri edes kierrosta.
Olen polkenut poljinta säädön aikana niin ei kyllä johdu tästä.Minä olen säätänyt kengät mahd. lähelle rumpua ja sitten pari käsijarrun kiskaisua/polkaisua ja uusiksi säätö lähelle. Tuo steppi siksi, että ne kengät hakee oikean paikkansa siellä rummun sisällä
Hyvältä. Mielestäni siltä kuin pitääkin.miltä se käsijarrupoljin tuntuu?
Ei ole automaattisäätöä.Kai siellä kenkien säätörullassa on Mersussakin automaattisäätö?
Jousilla kiinni jarrukilpeen. Ovat kyllä tukevastimutta kengät varmaankin tulee jotenkin jarrukilpeen tapeilla kiinni? Pysyyhän kengät tukevasti paikallaan?
Renkaan kanssaTuohon miltä tuntuu "2-4" naksua asiaan vaikuttaa kokeiletko pyörittää renkaan kanssa vai pelkästä rummusta/levystä
Okei. Taitaa olla kyllä itselläni hieman löysemmällä. Täytyy ihan ekana kokeilla kiristää lisää jos nyt vaikka olisikin tuosta kiinni.
Nyt en pääse kokeilee mutta mututuntumalla sanoisin että ainakin puolenväliin...Miten alas poljin menee? Jos yli puolenvälin niin melkein on kirivaraa vielä vaijerissa tai kengissä.
On pyyhittyOnko muuten rummuista pyyhitty varastorasvat pois?
Mietin tuossa päässäni tuota toimintaa jarrulla niin kenkiä kiristämällähän liikkuu vain kenkien yläpää. Vaijeria kiristämällä taas vain kenkien alapää. Joten jos kengät ylhäältä liian kaukana rummusta niin polkaisemalla seisontajarrua ottaa kengät kunnolla kiinni vain pieneltä pinta-alalta. Olenko oikeilla jäljillä? Eiköhän tää ongelma korjaannu kenkiä kiristämällä.
Mistähän voisi johtua että Avensis 2.2 4d4 moottorista kuuluu ujeltavaa ääntä moottorin sammuttamisen jälkeen n. 30 sek. Paikansin äänen EGR-venttiilin kohdille ja ajattelin että sen sähkömoottori pitäisi sitä ääntä. Mutta otin sen johdon irti ja ääni jatkui. Ilmeisesti ääni tulee sen alapuolella olevasta vekottimesta, minkä funktiota en tunne. Ääni kuulostaa ihan viimeisillä käyvän sähkömoottorin ujellukselta ja katkea kuin seinään, kun joku rele naksauttaa virrat pois.
Siitäkin olis paljon apuja, jos joku osais sanoa että mikä tuo moottorissa oleva osa on EGR:n alapuolella. Kuvassa näkyy EGR ja sen alla on sitten se oletettu ulisija.
Edit. edellämainitun vikaäänen lisäksi autossa on aiemmin/välillä palanut vikavalot, jotka viittaisivat hiukkassuodattimen tukkoisuuteen. Ajattelin nyt ensialkuun putsata EGR:n ja kokeilla jotain lisäainetta, jolla saisi hiukkassuodatinta putsattua.
Laita auton vin tai rekisterinumero niin kenties joku voi katsoa.Tässä vielä parempi kuva nyt kun EGR on purettu päältä pois. Tuossa osassa on samanlainen kansi vasemmassa reunassa, kuin EGR:ssä, joten olettaisin että sen takaa löytyy sähkömoottorin rattaat, jossa vika ehkä on. EGR:stä irroitettu jäähdytinnesteletku menee tuohon osaan. Jollain tavalla tämä siihen EGR:ään on yhteydessä. Tätä on vaan vähän hankala lähteä irrottamaan, kun alapuolella pultit.
Yhdessä xc90 tappelin saman asian kanssa. Rumpujarru seisontajarrussa.
Brembon palat ei vaan sopinut kunnolla ja otti hyvin pieneltä osalta kiinni. Ei ollut viistettä siinä keskellä. Biltemasta toiset palat niin alkoi ottamaan kunnolla.
palasta varmaan näät ottaako kunnolla kiinni.
Meni eilispäivän suunnitelmat "vähän" uusiksi, IV golffin öljypohja teki läheistä tuttavuutta auravallin kanssa. Hetken kirooluttaa kun toteaa että öljyt mäessä. Auto hinaamalla lähimmälle nosturille, öljypohja käteen ja TIG leikkimistä pari tuntia.
Loppu hyvin, kaikki hyvin? Golffi ajamalla kotiin illalla.
Vähä jäi hikoolemaan, olen tyytyväinen.![]()
Voi olla ettei saatavissa. Varsinkaan maaseudulle. Ja autoa usein tarvitaan 24/7.Uus öpohja maksaa muutaman kympin
Voi olla ettei saatavissa. Varsinkaan maaseudulle. Ja autoa usein tarvitaan 24/7.
Asia selvis kun sain kännykällä kuvattua sen osan koodin. Eli kyseessä läppäkotelo. Dieselissä tämä vaikuttaa lähinnä kai päästöjen hallintaan. Vähän hankalassa paikassa pultit, mutta eiköhän sen vaihto onnistu itse. Vaatinee vielä lopuksi ohjelmoinnin?Laita auton vin tai rekisterinumero niin kenties joku voi katsoa.
VW:n 1.8T -koneella varustettu Audi TT mk1 käy laihalla, pitkäaikaisen additive fuel trimmin ollessa noin +8%. Vikakoodien resetoinnin jälkeen ja kylmällä tai kädenlämpöisellä koneella liikkeelle lähdettäessä seokset ovat hetken aikaa varsin hyvät eikä tyhjäkäynnin heittelyä esiinny. Mutta kun kone on lämmennyt muutaman kilometrin ajomatkan jälkeen, alkaa hetkellinen fuel trim heitellä parhaimmillaan +20%:ssa. Tällöin myös kierrokset nousevat hieman 800rpm tuntumasta n. 900rpm:ään. Lopulta fuel trimmin keskiarvo asettuu em. 8% lukemaan. Jännää on, että MAF rekisteröi tällöin normaalia suurempia virtausarvoja (normaalisti alle 3g/s, nyt +4g/s).
Kuvaus kys. moottorin huohotinjärjestelmän letkuista:
![]()
Yleisin vika tässä tapauksessa on lienee jokin huohotinletku, mutta olen nyt käynyt lävitse koko huohotinjärjestelmän savua tuottavan vuodonilmaisinlaitteen avulla seuraavinlaisin tuloksin:
1. Mikään huohotinjärjestelmän letku ei vuoda (vaalensiniset)
2. Mikään EVAP-järjestelmän letku tai takaiskuventtiili ei vuoda (vihreät)
3. Mikään N249 / turbon ohitusventtiili -järrjestelmän letku ei vuoda (keltainen)
4. Mikään jarrubuusterin letku ei vuoda, jarrubuusteri toimii oikein (pinkki)
5. Mikään N112 (toisioilman sekoitusventtiilin ohjausventtiili) -järjestelmän letku ei vuoda (siniset)
6. Toisioilmaletku tai toisioilmapumppu vuotaa, mutta en näe, miten se voisi aiheuttaa imuvuotoa (punaiset). En saa savua tulemaan ulos pakoputkesta asti, joten otaksun, että toisioilman sekoitusventtiili ei vuoda.
Olen lisäksi paineistanut imuputken ilmamassamittarin kohdalta niin pelkällä paineilmalla kuin vuodonilmaisinlaitteella, enkä ole saanut minkäänlaisia vuotoja esille.
Koska en ole saanut ulkoisia vuotoja esille, aloin epäilemään jonkinlaista ongelmaa huohotinjärjestelmässä. Huohotinventtiili on vaihdettu nyt useaan otteeseen, eikä se ole ratkaissut ongelmaa. Ainut keino, jolla olen saanut seokset kohdilleen tyhjäkäynnillä, on huohotinventtiililtä imusarjalle tulevan letkun nipistäminen. ECU:han käsittääkseni huomioi tätä letkua pitkin imusarjalle suoraan tulevan ilman jonkin etukäteen asetetun parametrin avulla, koska tätä ilmaa ei mitata ilmamassamittarilla. Eli imusarjaan tulee liikaa ilmaa joko tätä kautta kampikammiosta tai venttiilikopasta (tai vuoto on sitten jossain ihan muualla, mutta ei ilmeisesti missään letkussa...)
Osia on vaihdeltu/testattu seuraavaksi:
- Diverter valve (5) toimii
- Hockey puck valve (11) toimii
- bensanpaineensäädin toimii (14)
- N75 -venttiili toimii (8)
- huohotinventtiili toimii
- EVAP-venttiili toimii (ennen kohtaa 7)
- N249-venttiili (16) vaihdettu viime kesänä
- Takaiskuventtiilit (7) tarkastettu/vaihdettu
- Lambda vaihdettu kuukausi takaperin
- Ongelma toistuu vaikka MAF:in johto olisi irroitettu, eli ei luultavasti johdu siitä
Olisiko heittää mitään vinkkejä, mitä kannattaisi ruveta tutkimaan seuraavaksi?
Nyt saattoi käydä niin hullusti, että sain vian selville.
Ajoin tänään auton punahehkuisena valmiiksi käyttökuntoon viritettyyn savutestiin, jotta saisin mahdollisen vuodon selville, jos se esiintyy vain lämpimällä koneella. Mutta tälläkään kertaa mikään paikka ei näkynyt vuotavan...
Kävin tämän jälkeen lämmittämässä moottorin uudelleen ja resetoin vikakoodit. Tyhjäkäynnillä lambda näytti +20% lukemaa, eli laihalla kävi kuten aikaisemminkin.
Syystä tai toisesta sain mieleeni idean kopauttaa kaasuläppää kumivasaralla muutaman kerran ja lambdan arvot muuttuivat välittömästi toiseen suuntaan, -20%:iin. Samalla oli toki kuultavissa selvä muutos auton käynnissä.
Ajoin auton tallilta kotiin ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan additive trim oli kotipihassa normaalin rajoissa, noin 1%. Myös itse tyhjäkäynnillä lambdan arvot näyttivät nyt normaaleilta vikakoodien resetoinnin jälkeen, seilaten nollan prosentin molemmilla puolilla.
Olen puhdistanut kaasuläpän viime kesänä ja tehnyt VCDS:llä sen adaptaation monta kertaa myös tämän vian ilmestymisen jälkeen.
Mutta en vain kerta kaikkiaan ymmärrä, miten viallinen kaasuläppä voisi aiheuttaa laihalla käymistä. Eikös seoksen pitäisi perustua ensisijaisesti ilmamassamittarin lukemaan? Vai onko tosiaan niin, että ECU arvioi tarvittavaa polttoaineen määrää myös kaasuläpän (mitatun) asennon perusteella?
Onnistutte vielä hetken aikaa ylipuhumaan minut tilaamasta uutta kaasuläppää, mutta sellainen tulee tilattua, ellei joku keksi tälle asialle jotain yliluonnollista selitystä..