Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Juur vaihdoin pojan mk3 Mondeoon automaatti-ilmastoinnin puhaltimen. Ovokolta 15 euroa balttiasta hyvä purkuosa, 22 euroa rahti kotiovelle. Puhallin on hanttikuskin puolella hanskalootan takana joka lähtee ilman työkaluja irti. Itse puhallin on kolmella ruuvilla ja kahdella liittimellä. Lisäksi joutui äänieristehuovan ottamaan pois jalkatilan "katosta". Meni siihen koko hommaan varmaan melkein puoli tuntia kun ei koskaan ennen ole tullut tehtyä. Hyvin toimi. Ovokolla purkuosana useampikin 15 euroa, kotimaisilla purkaamoilla jopa 140 pyynti ja Motonetissa tarvike olisi ollut vajaan satasen. AINA kannattaa katsoa sattuisiko Ovokolla olemaan. Näyttää olevan purkaamoita pilvin pimein baltiassa ja puolasssa.
Kiitti tosta ovoko vinkistä, löysin sieltä osat paljon halvemmalla ku kotimaan purkaamolta
 
Vaihdatin pajalla Hyundai i40:seen egr-venttiilin. Sen jälkeen on ruvennut jäähdytinnestettä häviämään. Taitaa egr:n kohdalta tiputtaa lätäköitä. Eli voiko uusi egr vuotaa noin?
 

Liitteet

  • IMG_20230404_193147.jpg
    IMG_20230404_193147.jpg
    313 KB · Luettu: 121
Vaihdatin pajalla Hyundai i40:seen egr-venttiilin. Sen jälkeen on ruvennut jäähdytinnestettä häviämään. Taitaa egr:n kohdalta tiputtaa lätäköitä. Eli voiko uusi egr vuotaa noin?
Ei egr mitään jäähdytysnestettä kulje. Se on pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä. Toki jos sitä vaihtaessa on jotain jäähdytysnesteletkuja jouduttu irroittamaan mitkä ovat olleet tiellä ja ovat nyt huonosti kiinni jne..
 
Vaihdatin pajalla Hyundai i40:seen egr-venttiilin. Sen jälkeen on ruvennut jäähdytinnestettä häviämään. Taitaa egr:n kohdalta tiputtaa lätäköitä. Eli voiko uusi egr vuotaa noin?

Jos ja todennäköisesti kun siellä on myös egr-jäähdytin, niin onhan se mahdollista, että se tiputtaa, mutta eiköhän siellä ole huonosti kiinnitetty letku.
 
Vaihdatin pajalla Hyundai i40:seen egr-venttiilin. Sen jälkeen on ruvennut jäähdytinnestettä häviämään. Taitaa egr:n kohdalta tiputtaa lätäköitä. Eli voiko uusi egr vuotaa noin?
Ei tälläistä täältä kysytä, auto takaisin sinne pajalle ja sanot että korjatkaa.
 
Ei egr mitään jäähdytysnestettä kulje. Se on pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä. Toki jos sitä vaihtaessa on jotain jäähdytysnesteletkuja jouduttu irroittamaan mitkä ovat olleet tiellä ja ovat nyt huonosti kiinni jne..

Suurimassa osissa nykyautoista on EGRssä mukana LÄMMÖNVAIHDIN kun eivät muutenkaan halua lämmetä. Ei mikään jäähdytin.
 
Suurimassa osissa nykyautoista on EGRssä mukana LÄMMÖNVAIHDIN kun eivät muutenkaan halua lämmetä. Ei mikään jäähdytin.

EGR-jäähdytin on järjestelmässä vaan ja ainoastaan tiputtamassa sen läpi kulkevan pakokaasun lämpötilaa ja sitä kautta päästöjä, ei missään nimessä auttamassa moottorin tai auton lämpenemistä. Toki luonnollisesti vesikiertoisena jäähdyttimenä kun kerran toimii, niin se hukkalämpö hyödynnetään jonnekin ja tässä tapauksessa auton muuhun nestekiertoon ja kabiinin lämmittämiseen.
 
Chevrolet captivaa vaivannu pitkään vikakoodi, P0328, ilmeisesti nakutusanturi. Anturi on vaihdettu pariin otteeseen, testattu halpaa ja kalliimpaa anturia mutta ei sillä ainakaan kuntoon tullut. Tuohan voi todennäkösesti johtua periaatteessa muustakin viasta, mutta mistä tuosta aloittaa..
 
Chevrolet captivaa vaivannu pitkään vikakoodi, P0328, ilmeisesti nakutusanturi. Anturi on vaihdettu pariin otteeseen, testattu halpaa ja kalliimpaa anturia mutta ei sillä ainakaan kuntoon tullut. Tuohan voi todennäkösesti johtua periaatteessa muustakin viasta, mutta mistä tuosta aloittaa..

Nopeasti googlattuna antaa "Knock Sensor 1 Circuit High Input". Ja varmaan sama vika tulee jos anturia ei ole kytketty? Johtosarjassa luultavasti vika eculle päin.
 
Nakutusanturit on semmosia otuksia että olisi hyvin suositeltavaa katsoa aivan ensiksi ecun päästä oskilloskoopilla että miltä se anturin signaali näyttää.

Voi säästyä paljolta harmilta ja turhalta vianhaulta.
 
Kiitti tosta ovoko vinkistä, löysin sieltä osat paljon halvemmalla ku kotimaan purkaamolta
Juur vaihdoin pojan mk3 Mondeoon automaatti-ilmastoinnin puhaltimen. Ovokolta 15 euroa balttiasta hyvä purkuosa, 22 euroa rahti kotiovelle. Puhallin on hanttikuskin puolella hanskalootan takana joka lähtee ilman työkaluja irti. Itse puhallin on kolmella ruuvilla ja kahdella liittimellä. Lisäksi joutui äänieristehuovan ottamaan pois jalkatilan "katosta". Meni siihen koko hommaan varmaan melkein puoli tuntia kun ei koskaan ennen ole tullut tehtyä. Hyvin toimi. Ovokolla purkuosana useampikin 15 euroa, kotimaisilla purkaamoilla jopa 140 pyynti ja Motonetissa tarvike olisi ollut vajaan satasen. AINA kannattaa katsoa sattuisiko Ovokolla olemaan. Näyttää olevan purkaamoita pilvin pimein baltiassa ja puolasssa.
Ja näissä Baltian hajottamoissa sitten sellainen pikku ominaisuus, myyvät osia joiden alkuperä voi olla ongelmallinen.
 
Ja näissä Baltian hajottamoissa sitten sellainen pikku ominaisuus, myyvät osia joiden alkuperä voi olla ongelmallinen.
Varmaan joo. Vaikka tuo onkin alallaan suurimpia Euroopassa niin sekaan mahtuu kaikenlaista.
Ongelmia ei varmasti pienemmässä romppeessa tule joku moottori nyt voisi katsastuksessa tulla numeroltaan eteen.
On sitä epämääräistä tavaraa muutenkin. Väärennetyt autonosat on yksi maailman suurimmista bisneksistä.
Parhaimmat on niin tarkkoja kopioita hologrammeineen että valmistaja on ainoa joka voi tunnistaa aidon väärästä. (tosin ne saattaa kyllä tulla Kiinasta aivan samasta tehtaasta myös vilunkikanavaa pitkin).
 
Ja näissä Baltian hajottamoissa sitten sellainen pikku ominaisuus, myyvät osia joiden alkuperä voi olla ongelmallinen.
Eihän se ostajaan vaikuta mitenkään.
Varmaan joo. Vaikka tuo onkin alallaan suurimpia Euroopassa niin sekaan mahtuu kaikenlaista.
Ongelmia ei varmasti pienemmässä romppeessa tule joku moottori nyt voisi katsastuksessa tulla numeroltaan eteen.
On sitä epämääräistä tavaraa muutenkin. Väärennetyt autonosat on yksi maailman suurimmista bisneksistä.
Parhaimmat on niin tarkkoja kopioita hologrammeineen että valmistaja on ainoa joka voi tunnistaa aidon väärästä. (tosin ne saattaa kyllä tulla Kiinasta aivan samasta tehtaasta myös vilunkikanavaa pitkin).
Eipä niittä moottoreita kukaan siellä tarkastele sen enempää, ja niissä ei taida kovin monessa autojen vin koodeja lukee ni voi olla mistä vaan peräsin.

Turhaa pelonlietsontaa tämmönen, kannattaa ostaa sieltä mistä halvalla saaa eikä ryöstöhintoja suomen purkaamoille.
 
Eihän se ostajaan vaikuta mitenkään.

Eipä niittä moottoreita kukaan siellä tarkastele sen enempää, ja niissä ei taida kovin monessa autojen vin koodeja lukee ni voi olla mistä vaan peräsin.

Turhaa pelonlietsontaa tämmönen, kannattaa ostaa sieltä mistä halvalla saaa eikä ryöstöhintoja suomen purkaamoille.
Kylläpä vaan uusissa aiheuttaa hämärät osat ongelmia, osien käyttöönotto .. sähköisten järjestelmien yli. Mersun ja ww hyvinkin nuukia. Ja isompien komponenttien yhteydessä välissä hyvinkin uteliaita kyselijöitä vakuutusyhtiöllä ja konttorilla.
 
Hyundai i30 GD (2014, diesel) kuljettajan istuimen istuinlämmitin on lakannut toimimasta. Napista painettaessa valo menee hetkeksi päälle ja sammuu. Pelkääjän puolen istuinlämmitin toimii moitteetta. Ovat kai saman sulakkeen takana.

Arvioin että vika on joko itse lämmitinosissa tai niiden johdoissa. Minne tuollaista kannattaisi mennä korjauttamaan / troubleshoottaamaan? Merkkikorjaamolle? Johonkin autosähköihin erikoistuneeseen paikkaan?
 
Sille autolle on ihan sama onko joku ohjainlaite rehellisesti ostettu vai pöllitty. Vaatii usein nollaamisen missä auton tiedot poistetaan ja laite palautetaan tehdastilaan. Siihen ei perus testerit kykene kuitenkaan, merkkiliikkeet ei yleensä tee asiakkaan tuomilla osilla, varsinkaan käytetyillä osilla. Ja pienemmät ohjainlaitteisiin yms sähköihin erikoistuneet tekijät ei pysty tarkistamaan onko ohjainlaite pöllitty vai ei. Enkä ymmärrä miksi leimamiestä tai vakuutusyhtiötä kiinnostaa mistä hankittuja osia autossa käytetään. Leimamiestä toki siinä vaiheessa jos osat ei ole vastaavia kuin alkuperäiset.
 
Kylläpä vaan uusissa aiheuttaa hämärät osat ongelmia, osien käyttöönotto .. sähköisten järjestelmien yli. Mersun ja ww hyvinkin nuukia. Ja isompien komponenttien yhteydessä välissä hyvinkin uteliaita kyselijöitä vakuutusyhtiöllä ja konttorilla.

Kuka helvetti ostaa uuteen autoon purkaamolta osia ylipäätänsä?
B osia ostetaan ainoastaan jos uutta ei saa tai uuden hinta jotain tähtitieteellistä vrt auton arvoon.

J4nnu sanokin loput sanottavat, ei nyt ihan faktoihin perustu nää sun väittämät vaan puhdasta mutuilua ja pelottelua turhasta.
 
Kuka helvetti ostaa uuteen autoon purkaamolta osia ylipäätänsä?
B osia ostetaan ainoastaan jos uutta ei saa tai uuden hinta jotain tähtitieteellistä vrt auton arvoon.

J4nnu sanokin loput sanottavat, ei nyt ihan faktoihin perustu nää sun väittämät vaan puhdasta mutuilua ja pelottelua turhasta.
Avk toimintaa aikoinaan läheltä seuranneena, kyllä joka ainoa vakuutusyhtiö lähettää kolarikorjattavista autoista tarvittavien osien listat purkaamoille. Niistä katsotaan mitä löytyy ja lähetetään tarjous.. B osilla korjaaminen on sallittua vaikka viikon vanhaan autoon.. Ja kun ei "itselle" tehdä niin hinta ratkaisee
 
Hyundai i30 GD (2014, diesel) kuljettajan istuimen istuinlämmitin on lakannut toimimasta. Napista painettaessa valo menee hetkeksi päälle ja sammuu. Pelkääjän puolen istuinlämmitin toimii moitteetta. Ovat kai saman sulakkeen takana.

Arvioin että vika on joko itse lämmitinosissa tai niiden johdoissa. Minne tuollaista kannattaisi mennä korjauttamaan / troubleshoottaamaan? Merkkikorjaamolle? Johonkin autosähköihin erikoistuneeseen paikkaan?

Jos penkin alta liitin ei ole irronnut, hapettunut tai johto ei ole katkennut, niin luultavimmin lämmityselementti on vioittunut. "Mikä tahansa" paja voi selvittää missä vika on. Korjaaminen riippuu siitä mitä joudutaa vaihtamaan. Jos lämmityselementti, niin penkki pöydälle ja purkaen. Tai purkuautosta ehjää tai ihan uutta.
 
Sille autolle on ihan sama onko joku ohjainlaite rehellisesti ostettu vai pöllitty. Vaatii usein nollaamisen missä auton tiedot poistetaan ja laite palautetaan tehdastilaan. Siihen ei perus testerit kykene kuitenkaan, merkkiliikkeet ei yleensä tee asiakkaan tuomilla osilla, varsinkaan käytetyillä osilla. Ja pienemmät ohjainlaitteisiin yms sähköihin erikoistuneet tekijät ei pysty tarkistamaan onko ohjainlaite pöllitty vai ei. Enkä ymmärrä miksi leimamiestä tai vakuutusyhtiötä kiinnostaa mistä hankittuja osia autossa käytetään. Leimamiestä toki siinä vaiheessa jos osat ei ole vastaavia kuin alkuperäiset.
Uudessa kolariautossa kun esim kone vaurioitunut, tilalle balttiasta ehjä moottori. Katsastuksella pyydetään alkuperää osiin.. Ja kun säännöstään Saksasta varastettuja, Saksa ilmoittaa koneen sarjanumerot varastetuiksi samalla kun vin numeronkin. Ja siitä eteenpäin mennäänkin tuurilla.
Esim starilla tehdyt online vianhaut uudehkoissa mb
kaluistoissa, käry käy. Saksan poliisilla GPS tiedot ja auton havaitut ongelmat tiedossa välittömästi. Ja viiveellä kulkeutuu tieto tännekin.
Mahdollista noita osia ohjelmoida uusiksi osittain. Toistaiseksi kallista,hämärää ja hidasta, varsinkin kalliit komponentit.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka helvetti ostaa uuteen autoon purkaamolta osia ylipäätänsä?
B osia ostetaan ainoastaan jos uutta ei saa tai uuden hinta jotain tähtitieteellistä vrt auton arvoon.

J4nnu sanokin loput sanottavat, ei nyt ihan faktoihin perustu nää sun väittämät vaan puhdasta mutuilua ja pelottelua turhasta.
Käytännössä uudempiin kolaroituihin autoihin tulee lähes kaikki purkaamoilta.
 
Avk toimintaa aikoinaan läheltä seuranneena, kyllä joka ainoa vakuutusyhtiö lähettää kolarikorjattavista autoista tarvittavien osien listat purkaamoille. Niistä katsotaan mitä löytyy ja lähetetään tarjous.. B osilla korjaaminen on sallittua vaikka viikon vanhaan autoon.. Ja kun ei "itselle" tehdä niin hinta ratkaisee

Jos hinta on ratkasevin tekijä tuleeko kauppaa vai ei ni sit varmaan on lähtökohtasesti jotain pielessä.
Suomessa varsinki nuo B osat maksaa ihan luokattoman paljon ni mitään järkeä oo käytettyä ostaa jos uusia saa kaupasta. Ja äkkiä tulee se käytetty osa kalliimmaks ku hajoo taas kuukauden päästä uusiks.

Vähän rohkenen epäillä että vakuutusyhtiöt mitään kyselee ite, varsinkaan purkaamoilta. Kyl mä oon ainaskin joka kerta laskenu vakuutusyhtiöille arviot uusilla osilla ja kaikki ollu aina ok, ihan samaa tekee muutkin täällä, ei kukaan rupee korjaamaan täällä ainaskaan B osilla autoja jossei pakko ole, ei varsinkaa jos maksaja on vakuutusyhtiö.

Käytännössä uudempiin kolaroituihin autoihin tulee lähes kaikki purkaamoilta.

Tän ehkä ymmärrän jos aivan tuore kapistus kyseessä mutta luulis marmorilta saavan niihinki kaikki uutta.
 
Jos hinta on ratkasevin tekijä tuleeko kauppaa vai ei ni sit varmaan on lähtökohtasesti jotain pielessä.
Suomessa varsinki nuo B osat maksaa ihan luokattoman paljon ni mitään järkeä oo käytettyä ostaa jos uusia saa kaupasta. Ja äkkiä tulee se käytetty osa kalliimmaks ku hajoo taas kuukauden päästä uusiks.

Vähän rohkenen epäillä että vakuutusyhtiöt mitään kyselee ite, varsinkaan purkaamoilta. Kyl mä oon ainaskin joka kerta laskenu vakuutusyhtiöille arviot uusilla osilla ja kaikki ollu aina ok, ihan samaa tekee muutkin täällä, ei kukaan rupee korjaamaan täällä ainaskaan B osilla autoja jossei pakko ole, ei varsinkaa jos maksaja on vakuutusyhtiö.



Tän ehkä ymmärrän jos aivan tuore kapistus kyseessä mutta luulis marmorilta saavan niihinki kaikki uutta.
Saa marmorilta uutta.
Mutta jos teet näitä työksesi ja pidät vakuutusyhtiötä kohden kohtuullisia osan hankkimis kustannuksia. On sinulla tai kioskillasi töitä enemmän. Osaavat arvostaa jos sinulla on hyvät väylät saada uudehkoja osia ilman ongelmia.
 
Uudessa kolariautossa kun esim kone vaurioitunut, tilalle balttiasta ehjä moottori. Katsastuksella pyydetään alkuperää osiin.. Ja kun säännöstään Saksasta varastettuja, Saksa ilmoittaa koneen sarjanumerot varastetuiksi samalla kun vin numeronkin. Ja siitä eteenpäin mennäänkin tuurilla.
Esim starilla tehdyt online vianhaut uudehkoissa mb
kaluistoissa, käry käy. Saksan poliisilla GPS tiedot ja auton havaitut ongelmat tiedossa välittömästi. Ja viiveellä kulkeutuu tieto tännekin.
Mahdollista noita osia ohjelmoida uusiksi osittain. Toistaiseksi kallista,hämärää ja hidasta, varsinkin kalliit komponentit.
Aika monenmonta avk pommia mekin aikoinaan töissä tehtiin ja pomo niitä enempi vähempi harrastuksena haali ja korjaili eikä katsuri ikinä kysellyt osien alkuperää tai moottorin sarjanumeroa. Kyllä, moottorin numerolla on mahdollista tunnistaa varastetut osat jos ne on johonkin ilmoitettu, mutta onko poliisilla oikeasti lista varastettujen moottoreiden sarjanumeroita.
Ja minkä ihmeen gps tiedon ja mistä se saksan poliisi saa?
Ja modulien ohjelmointi uudestaan ei ole härää, kallista tai hidasta. Usein sitä tehdään koska on halvempaa kun uusi osa töineen päivineen marmorilla ja usein nopeampaa. Käytettyjä osia saa korjaukseen käyttää, koskee myös ohjainlaitteita. Ja käytetty ohjainlaite on pakko nollata. Ei kai siinänmitään hämärää ole. Aikoinaan melin tilattiin osia balttiasta ja taisi sielä sivuilla lukea sarjanumeroista alkaen kaikki tiedot osista, luukisi että ne saksan poliisit kävisi varastetut osat suoraan sieltä hakemassa pois.
Ja ei, en kannusta ihmisiä hankkimaan varastettuja osia tai varastamaan osia, mutta ei myöskään voi olettaa että jokainen balttiassa myytävä osa on varastettu. En myöskään sano etteikö katsuri tai vakuutusyhtiö voisi kiinnostua osien alkuperästä, itse en ole koskaan kuullut että olisi kyselty. Luulisi heillekkin riittävän kuitti ostoksesta vaikka se sitten olisi balttiasta.
 
Viimeksi muokattu:
...eikä katsuri ikinä kysellyt osien alkuperää tai moottorin sarjanumeroa....
Vaikka satakunnan jutut ovatkin vähän mitä on, niin kyllä sillä tässä on vähän perääkin.

Itse aikoinaan jouduin todistamaan moottorin alkuperän, kun vaihdoin vanhaan jenkkiin toisen moottorin. Tosin siihen kelpasi ihan kauppakirja moottorista. Ja auton rekisterinumeroa, mistä kone oli lähtösisin, kyseltiin myös. Mutta sitä ei ollut antaa, koska se oli semmoisesta autosta mikä ei ole ollut täällä koskaan kilvissä.

Mutta jos samanlaisen moottorin vaihtaa autoon, niin eipä se insinööri sitä välttämättä edes tajua.
 
Mk2 V70. Ajoin aamulla juna-asemalle, ja sammutin auton, niin puhallin jäi puhaltamaan tuulilasia vaikka virta-avainta ei ollut edes virtalukossa. En viitsinyt jättää sinne niin ajoin takas kotiin, täytyy selvitellä huomenna, mut tosiaan, mikä homma? Pelkääjän puolen takarenkaan takaa moottoritilasta kuuluu huminaa et siellä jokin hönkii, akun tuo syönee alta aikayksikön…
 
Mk2 V70. Ajoin aamulla juna-asemalle, ja sammutin auton, niin puhallin jäi puhaltamaan tuulilasia vaikka virta-avainta ei ollut edes virtalukossa. En viitsinyt jättää sinne niin ajoin takas kotiin, täytyy selvitellä huomenna, mut tosiaan, mikä homma? Pelkääjän puolen takarenkaan takaa moottoritilasta kuuluu huminaa et siellä jokin hönkii, akun tuo syönee alta aikayksikön…
Esivastus/tehoyksikkö hajonnut?
 
Vaikka satakunnan jutut ovatkin vähän mitä on, niin kyllä sillä tässä on vähän perääkin.

Itse aikoinaan jouduin todistamaan moottorin alkuperän, kun vaihdoin vanhaan jenkkiin toisen moottorin. Tosin siihen kelpasi ihan kauppakirja moottorista. Ja auton rekisterinumeroa, mistä kone oli lähtösisin, kyseltiin myös. Mutta sitä ei ollut antaa, koska se oli semmoisesta autosta mikä ei ole ollut täällä koskaan kilvissä.

Mutta jos samanlaisen moottorin vaihtaa autoon, niin eipä se insinööri sitä välttämättä edes tajua.

Eikä sitä kiinnosta jos sinne samanlaisen vaihat, aivan sama mistä se on peräsin, eihän siinä mikään muutu vaikka vaihtasit 10 kertaa samanlaisen sinne.
Eri asia sit tekniiikkaswapit yms, mutta sillonkin niiitä kiiinnosta se teho vaan ja sen takia pitää tietää mistä se on peräisin, ei siks että epäiltäis jotain vilunkia.
 
Eikä sitä kiinnosta jos sinne samanlaisen vaihat, aivan sama mistä se on peräsin, eihän siinä mikään muutu vaikka vaihtasit 10 kertaa samanlaisen sinne.
Eri asia sit tekniiikkaswapit yms, mutta sillonkin niiitä kiiinnosta se teho vaan ja sen takia pitää tietää mistä se on peräisin, ei siks että epäiltäis jotain vilunkia.
Vakuutusyhtiön kautta kun tulee
Aika monenmonta avk pommia mekin aikoinaan töissä tehtiin ja pomo niitä enempi vähempi harrastuksena haali ja korjaili eikä katsuri ikinä kysellyt osien alkuperää tai moottorin sarjanumeroa. Kyllä, moottorin numerolla on mahdollista tunnistaa varastetut osat jos ne on johonkin ilmoitettu, mutta onko poliisilla oikeasti lista varastettujen moottoreiden sarjanumeroita.
Ja minkä ihmeen gps tiedon ja mistä se saksan poliisi saa?
Ja modulien ohjelmointi uudestaan ei ole härää, kallista tai hidasta. Usein sitä tehdään koska on halvempaa kun uusi osa töineen päivineen marmorilla ja usein nopeampaa. Käytettyjä osia saa korjaukseen käyttää, koskee myös ohjainlaitteita. Ja käytetty ohjainlaite on pakko nollata. Ei kai siinänmitään hämärää ole. Aikoinaan melin tilattiin osia balttiasta ja taisi sielä sivuilla lukea sarjanumeroista alkaen kaikki tiedot osista, luukisi että ne saksan poliisit kävisi varastetut osat suoraan sieltä hakemassa pois.
Ja ei, en kannusta ihmisiä hankkimaan varastettuja osia tai varastamaan osia, mutta ei myöskään voi olettaa että jokainen balttiassa myytävä osa on varastettu. En myöskään sano etteikö katsuri tai vakuutusyhtiö voisi kiinnostua osien alkuperästä, itse en ole koskaan kuullut että olisi kyselty. Luulisi heillekkin riittävän kuitti ostoksesta vaikka se sitten olisi balttiasta.
Suomen poliisilla harvoin moottorin tietoja listattu. Saksassa automaattisesti listataan varkauden yhteydessä vin ja moottorin numerot, sekä uusissa ilmoittavat noihin sähköisiin diagnostiikka systeemeihin ( mb star) esimerkiksi. Ja sitä kautta tieto liikkuu.
 
Eikä sitä kiinnosta jos sinne samanlaisen vaihat, aivan sama mistä se on peräsin, eihän siinä mikään muutu vaikka vaihtasit 10 kertaa samanlaisen sinne.
Eri asia sit tekniiikkaswapit yms, mutta sillonkin niiitä kiiinnosta se teho vaan ja sen takia pitää tietää mistä se on peräisin, ei siks että epäiltäis jotain vilunkia.
Siinä vaiheessa kun katsastus tietää että vaihdettu voi kysely alkaa. Ja komponentti tasolla voi löytyä myöhemminkin diagnostiikan yli.
 
Mk2 V70. Ajoin aamulla juna-asemalle, ja sammutin auton, niin puhallin jäi puhaltamaan tuulilasia vaikka virta-avainta ei ollut edes virtalukossa. En viitsinyt jättää sinne niin ajoin takas kotiin, täytyy selvitellä huomenna, mut tosiaan, mikä homma? Pelkääjän puolen takarenkaan takaa moottoritilasta kuuluu huminaa et siellä jokin hönkii, akun tuo syönee alta aikayksikön…
Nuo sitten puhaltelee parkissa ajon jälkeen välillä ihan tarkoituksella kuivatakseen ilmastoinnin sisäkennon. Toki tuskin näillä keleillä.
 
Mitäs jos mulla moottori paukahtaa ja ostan sieltä balttiasta uuden. Se sitten selviää varastetuksi, niin mitä sitten tapahtuu? Tullaanko se moottori hakemaan pois? Saanko rahat takaisin myyjältä? Ihan siis vakavasti, mitä käytännössä tapahtuu?
 
Mitäs jos mulla moottori paukahtaa ja ostan sieltä balttiasta uuden. Se sitten selviää varastetuksi, niin mitä sitten tapahtuu? Tullaanko se moottori hakemaan pois? Saanko rahat takaisin myyjältä? Ihan siis vakavasti, mitä käytännössä tapahtuu?
Yleisesti ottaen varastetun tavaran tapuksessa ostaja joutuu luopumaan tavarasta sen oikealle omistajalle ilman korvauksia, mutta on oikeutettu saamaan rahansa myyjältä takaisin, tosin ongelmaksi voi muodostua se, että myyjällä ei ole rahaa, mitä palauttaa (varsinkin jos myyjä on itse mukana rikollisessa bisneksessä). Lähtökohtaisesti voisi siis sanoa, että varastetun tavaram ostaja yleensä menettää ostamansa tavaran ja rahat ;)

Lisäksi jos ostaja on tiennyt tai ostajan olisi pitänyt tietää, että kyseessä on varastettu tavara, niin myös ostajaa voidaan syyttää rikoksesta. Eli jos ostat liekkipipoiselta hämärämieheltä kolmen tonnin maastopyörän piritorin kulmalla, niin kannattaa varautua rikossyytteeseen...

Itse en osaa sanoa, mitä käytännössä tulisi tapahtumaan, mutta oletettavasti jos ostaja olisi jo ehtinyt asentaa moottorin paikalleen, niin ostajan kannattaisi yrittää neuvotella moottorin oikean omistajan kanssa, mitä asian kanssa voisi tehdä. Oikea omistaja on todennäköisesti tässä vaiheessa vakuutusyhtiö, jonka intresseissä ei ole saada moottoria takaisin, vaan rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosituhannen Corollassa kytkin on aika raskas ja vapauttaa vasta poljin ihan pohjassa. Ollut sitä alusta alkaen mitä olen omistanut 400->500 tkm, mutta pitkissä siirtymissä vaihteiden vaihdot ovat aika harvassa. Autossa on nestetoiminen välitys kytkimelle.
Edellisen omistajan kytkinhuolloista ei ole tietoa, mutta viittaakohan ominaisuus loppuun syötyyn levyyn? Asetelma liikkuu äärirajoille ja vaatii enemmän voimaa? Kytkin ei ainakaan vielä luista.

Edellisessä kytkimenvaihdossa, joskus 10v sitten (toinen auto), kytkimen luisto oli selvä merkki, mutta niin vähän joutunut tekemään, ettei oireet heti muistu mieleen. Pitäisi käydä vertailemassa, ettei raskas kytkin ole Toyotien ominaisuus; jossain kaupunkiajossa saa jo kunnon jalkajumpan.
 
Viimeksi muokattu:
Eri asia sit tekniiikkaswapit yms, mutta sillonkin niiitä kiiinnosta se teho vaan ja sen takia pitää tietää mistä se on peräisin, ei siks että epäiltäis jotain vilunkia.
Kyllä ne tehot yms katsotaan ihan muualta kuin siitä kauppakirjasta.
 
Noinkinhan sen voi tehdä jos vakion koneen laittaa ja katsuri sen vakioksi uskoo
 
Ainakin täälläpäin halusivat nähdä kauppakirjan josta ilmenee luovuttaja-auton VIN ja sitten sillä katsottiin luovuttajan tehot ja päästöt ym.

Tollaihan se menee, eivätkä keksi nykyään mitään itse, vaan työntävät pään Trafin pensaaseen ja pyllistävät asiakkaalle. Ostin yhden lievästi rikkinäisen moottorin aihioksi karvan alta satasella, myyjä oli vähän ihmeissään kun piti alkaa kauppakirjaa vääntämään..

Ilmeisesti noita jotekin kyyläävät, myytiin joskus reilun 10 vuotta sitten totaalisen moottorivikainen VAG (ylläri..) sellaisenaan, oli sitten myyty korjattuna eteenpäin ja katsastusyrityksen jälkeen onnellinen omistaja soitteli vanhoja omistajia läpi että mitä v*ttua.. Tarina ei kerro mitä sinne nokalle oli sitten nostettu.
 
Mitäs jos mulla moottori paukahtaa ja ostan sieltä balttiasta uuden. Se sitten selviää varastetuksi, niin mitä sitten tapahtuu? Tullaanko se moottori hakemaan pois? Saanko rahat takaisin myyjältä? Ihan siis vakavasti, mitä käytännössä tapahtuu?
Juttelet
Yleisesti ottaen varastetun tavaran tapuksessa ostaja joutuu luopumaan tavarasta sen oikealle omistajalle ilman korvauksia, mutta on oikeutettu saamaan rahansa myyjältä takaisin, tosin ongelmaksi voi muodostua se, että myyjällä ei ole rahaa, mitä palauttaa (varsinkin jos myyjä on itse mukana rikollisessa bisneksessä). Lähtökohtaisesti voisi siis sanoa, että varastetun tavaram ostaja yleensä menettää ostamansa tavaran ja rahat ;)

Lisäksi jos ostaja on tiennyt tai ostajan olisi pitänyt tietää, että kyseessä on varastettu tavara, niin myös ostajaa voidaan syyttää rikoksesta. Eli jos ostat liekkipipoiselta hämärämieheltä kolmen tonnin maastopyörän piritorin kulmalla, niin kannattaa varautua rikossyytteeseen...

Itse en osaa sanoa, mitä käytännössä tulisi tapahtumaan, mutta oletettavasti jos ostaja olisi jo ehtinyt asentaa moottorin paikalleen, niin ostajan kannattaisi yrittää neuvotella moottorin oikean omistajan kanssa, mitä asian kanssa voisi tehdä. Oikea omistaja on todennäköisesti tässä vaiheessa vakuutusyhtiö, jonka intresseissä ei ole saada moottoria takaisin, vaan rahaa.
€€€
 
Ainakin täälläpäin halusivat nähdä kauppakirjan josta ilmenee luovuttaja-auton VIN ja sitten sillä katsottiin luovuttajan tehot ja päästöt ym.
Noinhan se menee, kun nuo tiedot on mahdollista saada. Itse perustan vaan kokemukseni näihin vanhempiin romuihin. Niissä saattaa samaa konetta/saman ulkomuodon omaavaa konetta olla saanut eri vuosikymmenellä niin eri tehoilla, että pakko se on koneen kyljestä katsoa numeroiden perusteella, että mikä kone se oikeasti on. Ja sama taitaa olla noiden LS-koneiden kanssa.
 
Vuosituhannen Corollassa kytkin on aika raskas ja vapauttaa vasta poljin ihan pohjassa. Ollut sitä alusta alkaen mitä olen omistanut 400->500 tkm, mutta pitkissä siirtymissä vaihteiden vaihdot ovat aika harvassa. Autossa on nestetoiminen välitys kytkimelle.
Edellisen omistajan kytkinhuolloista ei ole tietoa, mutta viittaakohan ominaisuus loppuun syötyyn levyyn? Asetelma liikkuu äärirajoille ja vaatii enemmän voimaa? Kytkin ei ainakaan vielä luista.

Edellisessä kytkimenvaihdossa, joskus 10v sitten (toinen auto), kytkimen luisto oli selvä merkki, mutta niin vähän joutunut tekemään, ettei oireet heti muistu mieleen. Pitäisi käydä vertailemassa, ettei raskas kytkin ole Toyotien ominaisuus; jossain kaupunkiajossa saa jo kunnon jalkajumpan.

Isäukolla avensiksen(-05, 2.0d4d) kytkin ollut kanssa raskas n. vuoden ajan ja juuri kuvaamasi tuntuinen. Kytkinlevy, kiinteä vauhtipyörä ja painelaakeri odottaa vaihtoa. Kaksoismassavauhtipyörä kyllä kylmänä kolkottaa jo sen verran että ei kovin kauaa enää kestä. Mielenkiinnolla odotan, että asettuuko uusilla osilla.

Poljintuntuma ollut siis auton hankinnasta lähtien jäykkä, ei ollu huoltokirjassa merkintöjä aiemmista vaihdoista.

Samalla huomasin, kun laitettiin avopuolison kansivikainen -08 2.2d avensis eteenpäin copartille ja tilalle hankittiin tuommoinen samanlainen -05 2.0d4d, niin tässä on kanssa jäykemmän oloinen kytkin, kun edeltävässä facelift-mallissa, mutta kumminkin ihan normaalin tuntuinen. Tähän tosiaan kytkin vaihdettu joku 100tkm sitten, mutta ei ollut mainintaa vauhtipyörästä.
 
Jep, mietin Corollan kytkimen nestevälitystäkin, kun aineita ei ole luultavasti koskaan vaihdettu ja osat näyttävät alkuperäisiltä, että voiko niissä olla vikaa. Mutta kytkin kuitenkin liikkuu ja toimii. Onkohan välissä joku alipainetehostinkin, kuten jarruilla.

Muistui vielä kolmas kokemus, vuosia sitten 400 tkm ajetulla Nissanilla. Kytkinpoljin muuttui jäykäksi vähän samalla tapaa, mutta nopemmassa ajassa ja silloin kytkinasetelma räjähti (vaikka levy hyvä). Matka loppui välittömästi siihen.
Taas tuossa toisessa autossa (Peugeot tai Citroen), missä kytkin alkoi luistamaan, kun levy oli ihan loppu, niin kytkinpoljin ei merkittävästi jäykistynyt.
 
Jep, mietin Corollan kytkimen nestevälitystäkin, kun aineita ei ole luultavasti koskaan vaihdettu ja osat näyttävät alkuperäisiltä, että voiko niissä olla vikaa. Mutta kytkin kuitenkin liikkuu ja toimii. Onkohan välissä joku alipainetehostinkin, kuten jarruilla.

Muistui vielä kolmas kokemus, vuosia sitten 400 tkm ajetulla Nissanilla. Kytkinpoljin muuttui jäykäksi vähän samalla tapaa, mutta nopemmassa ajassa ja silloin kytkinasetelma räjähti (vaikka levy hyvä). Matka loppui välittömästi siihen.
Taas tuossa toisessa autossa (Peugeot tai Citroen), missä kytkin alkoi luistamaan, kun levy oli ihan loppu, niin kytkinpoljin ei merkittävästi jäykistynyt.

Jos en hirveästi hakoteillä ole, niin minun käsityksen mukaan kytkimen pääsylinteri käyttää jarrunestettä jarrunestesäiliöstä?

Voihan se olla, että kytkinlevyn vaihtaminen ei auta vaan vika on siinä pääsylinterissä?
 
Jos en hirveästi hakoteillä ole, niin minun käsityksen mukaan kytkimen pääsylinteri käyttää jarrunestettä jarrunestesäiliöstä?

Tähän päivään mennessä en ole sellaista keksintöä nähnyt eli kyllä siellä on eri säiliöt kytkimelle ja jarruille ihan turvallisuudenkin takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 228
Viestejä
4 622 656
Jäsenet
76 003
Uusin jäsen
Mikko777

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom