Tulipa taas jumpattua. Aloin vaihtamaan X-Trailiin öljyt. Suodatin oli tilattu Aeromotorsilta valmiiksi ja öljytkin ostettu. Laitoin moottorinpesuaineen koneeseen ja laitoin käymään. Keräilin vehkeet valmiiksi. Kaikki meni niinkuin römssössä. Öljyt oli laskettu koneesta ja otin uuden öljynsuodattimen laatikosta. Ihmettelin, että miten tämä suodatin on näin ison näköinen. Eihän se sopinut! Takaisin sisälle ja Aeromotorsin sivuille. Numero täsmäsi tilaukseen. Tarkempi öljynsuodattimien listan tutkiminen paljasti että niitähän on kahta kokoa! Tämä ns normaalin kokoinen väärä ja pienen nyrkin kokoinen oikea. Noh, kaupasta hakemaan uusi M-Filter suodatin tilalle.
Tänään sitten homma jatkui. Ajattelin että samalla vaihdan VVT solenoidin ja nokka-akselin tunnistimet kun talvella tuli kerran P0011 koodi. VVT solenoidin vaihto meni muuten ihan hyvin vaikka on todella ahtaassa paikassa, mutta uuden ja vanhan vertailun aikana pääsi kotelosta valumaan öljyä laturin remmille. Noh putsasin sen niin hyvin kuin pystyin. Nokka-akselin asentotunnistin herätti hieman ihmetystä kun oli ihan eri näköinen. Uusi oli tämän näköinen:
Vanha tämän:
Noh, fyysisesti mitat täsmäsivät ja liitin sopi niin ajattelin että kai se on oikea. Laitoin uuden paikalleen lievää väkivaltaa käyttäen koska o-rengas oli aika tiukka. Kone käyntiin, hyvin käy.
Siirryin sitten takajarrun kimppuun, se kun laahasi hieman. Näihin satuloihin ostin pitkästä aikaa korjaussarjan ja uuden männän. Yleensä en näitä haarasta vaan uusin suosiolla koko satulan. Ei se edelleenkään kannata. Näitä on joutunut nyt useita kertoja rappaamaan. Ruostuminen on päässyt sen verran pitkälle. Nyt putsasin taas reunan männän ulkopuolelta, oli siihen kerros ruostetta ilmestynyt taas. Lisäksi uusi mäntäkin oli jo parista kohti alkanut ruostumaan.
No sain kuitenkin jarrun toimimaan ihan hyvin, vaikka pölysuoja alkaa olemaan jo melko entinen kun se on kahdesti irrotettu. Kamat kasaan, sisällä käsien pesu ja koeajolle. No vaan eipä lähde enää käyntiin!
Mutka syömään toisella autolla ja vanha nokka-akselin anturi takaisin ja taas toimii. Joko uusi anturi oli jo uutena viallinen tai sitten kärsi siitä kun varovasti sen naputtelin vasaralla paikalleen. Sitä en kyllä usko. Näissä tilanteissa on huono kun on tilannut ulkomailta, tuskin viitsin alkaa Aeromotorsin kanssa vääntämään vaikka kyseessä oli heidän kallein NTK anturi.
Pääasia että auto kuitenkin nyt toimii. Ennen ensi talvea ostan uuden takasatulan, mutta jos tuolla nyt jonkun kuukauden ajelisi.
Semmoista harrastamista tällä kertaa
