Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tähän päivään mennessä en ole sellaista keksintöä nähnyt eli kyllä siellä on eri säiliöt kytkimelle ja jarruille ihan turvallisuudenkin takia.

höpöhöpö, vageissa on samat säiliöt ollu kautta aikain molemmille.

Kytkin ottaa sen nesteen niin ylhäältä säiliöstä että se ei vaikuta jarruihin mitenkään, vaikka polkisit kytkinlinjan tyhjäksi.

japsit taas harrastaa eri säiliötä.

1680889707112.png
 
Viimeksi muokattu:
Onha tuo kytkinneste otettu jarrunestesäiliöstä monessakin autossa. Varsinkin saksalaisissa näkee. Letkunippa on säiliön puolivälissä, joten säiliö ei pääse täysin tyhjenemään, vaikka vuoto olisikin kytkin puolella.
 
höpöhöpö, vageissa on samat säiliöt ollu kautta aikain molemmille.

Kytkin ottaa sen nesteen niin ylhäältä säiliöstä että se ei vaikuta jarruihin mitenkään, vaikka polkisit kytkinlinjan tyhjäksi.

japsit taas harrastaa eri säiliötä.

1680889707112.png

Peugeot 406:saa ainakin täysin itsenäinen järjestelmä (veikkaan, että sisarmalleissa sama systeemi: C5, 407..)
 
Ei sillä tosiaan loppukädessä ole väliä onko sama vai erillinen säiliö kun se kytkin ei jarruihin vaikuta hajotessaan.

Tai siis jos löytyy säiliö mikä tyhjenee kytkinletkun räjäyksessä niin taitaisi jollain turvallisuusviranomaisella olla vähän kommentoitavaa ko. automalliin. :D
 
Jos en hirveästi hakoteillä ole, niin minun käsityksen mukaan kytkimen pääsylinteri käyttää jarrunestettä jarrunestesäiliöstä?

Voihan se olla, että kytkinlevyn vaihtaminen ei auta vaan vika on siinä pääsylinterissä?

Tilanne on kuitenkin sama, vaikka yhteinen säiliö on käytössä (Corollassa on yhteinen, Nabco Japan järjestelmä). Ei kytkinpuolen jarrunesteet ole vaihtuneet, jos ei kytkinsylinteriä ole erikseen tyhjennetty. Ainakin jarrusylinterit tahtoo ruostua tehokkaasti, jos vettä on seassa.

Vikahan voi olla myös asetelmassa, kuten yksi omistamani Nissan, jossa asetelma räjähti palasiksi (liki 30v ja 400 tkm jälkeen).

Huomasin tutkiessa, että kytkinputki on ottanut jostain osumaa ja osin litistynytkin, joten tuon nyt samalla vaihtaa. Täytyy odotella vielä lämpimiä säitä, että laatikon ottaa irti ulkona ja laittaa odotellessa remonttipaketti netistä tilaukseen.
IMG-0197m.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa taas jumpattua. Aloin vaihtamaan X-Trailiin öljyt. Suodatin oli tilattu Aeromotorsilta valmiiksi ja öljytkin ostettu. Laitoin moottorinpesuaineen koneeseen ja laitoin käymään. Keräilin vehkeet valmiiksi. Kaikki meni niinkuin römssössä. Öljyt oli laskettu koneesta ja otin uuden öljynsuodattimen laatikosta. Ihmettelin, että miten tämä suodatin on näin ison näköinen. Eihän se sopinut! Takaisin sisälle ja Aeromotorsin sivuille. Numero täsmäsi tilaukseen. Tarkempi öljynsuodattimien listan tutkiminen paljasti että niitähän on kahta kokoa! Tämä ns normaalin kokoinen väärä ja pienen nyrkin kokoinen oikea. Noh, kaupasta hakemaan uusi M-Filter suodatin tilalle.
Tänään sitten homma jatkui. Ajattelin että samalla vaihdan VVT solenoidin ja nokka-akselin tunnistimet kun talvella tuli kerran P0011 koodi. VVT solenoidin vaihto meni muuten ihan hyvin vaikka on todella ahtaassa paikassa, mutta uuden ja vanhan vertailun aikana pääsi kotelosta valumaan öljyä laturin remmille. Noh putsasin sen niin hyvin kuin pystyin. Nokka-akselin asentotunnistin herätti hieman ihmetystä kun oli ihan eri näköinen. Uusi oli tämän näköinen:
1681142384312.png

Vanha tämän:
1681142371419.png

Noh, fyysisesti mitat täsmäsivät ja liitin sopi niin ajattelin että kai se on oikea. Laitoin uuden paikalleen lievää väkivaltaa käyttäen koska o-rengas oli aika tiukka. Kone käyntiin, hyvin käy.
Siirryin sitten takajarrun kimppuun, se kun laahasi hieman. Näihin satuloihin ostin pitkästä aikaa korjaussarjan ja uuden männän. Yleensä en näitä haarasta vaan uusin suosiolla koko satulan. Ei se edelleenkään kannata. Näitä on joutunut nyt useita kertoja rappaamaan. Ruostuminen on päässyt sen verran pitkälle. Nyt putsasin taas reunan männän ulkopuolelta, oli siihen kerros ruostetta ilmestynyt taas. Lisäksi uusi mäntäkin oli jo parista kohti alkanut ruostumaan.
No sain kuitenkin jarrun toimimaan ihan hyvin, vaikka pölysuoja alkaa olemaan jo melko entinen kun se on kahdesti irrotettu. Kamat kasaan, sisällä käsien pesu ja koeajolle. No vaan eipä lähde enää käyntiin!
Mutka syömään toisella autolla ja vanha nokka-akselin anturi takaisin ja taas toimii. Joko uusi anturi oli jo uutena viallinen tai sitten kärsi siitä kun varovasti sen naputtelin vasaralla paikalleen. Sitä en kyllä usko. Näissä tilanteissa on huono kun on tilannut ulkomailta, tuskin viitsin alkaa Aeromotorsin kanssa vääntämään vaikka kyseessä oli heidän kallein NTK anturi.
Pääasia että auto kuitenkin nyt toimii. Ennen ensi talvea ostan uuden takasatulan, mutta jos tuolla nyt jonkun kuukauden ajelisi.
Semmoista harrastamista tällä kertaa :)
 
Voiko laturin vapaakytkimen, ilmastoinnin kompuran tai muiden hihnapyörien kunnon testata kädellä pyörittäen?

1.6 TDI Passatissa ollut jo pidempään ongelmana se, että jos kylmällä koneella kuormittaa laturia tai ilmastoinnin kompuraa, menee tyhjäkäynti vähän epätasaiseksi. Auto tärisee ja kierrokset voivat heitellä hieman. Nyt kelien lämmettyä huomaa taas, kun ilmastointi potkaisee käyntiin. Tuo voi mielestäni johtua joko tyhjäkäynnin ongelmalta kylmänä tai jonkun jumittamisesta moniurahihnan puolella. Kaksi vuotta sitten moniurahihnan kiristin alkoi vikisemään ja vaihettiin ja silloin pyysin tsekkaamaan muiden hihnapyörien kunnon. Eivät ainakaan sanoneet mitään.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
Varmaan jostain hyvä hitsaus ukko löytyy. Päivän hommassa voi olla hiukan hintaa.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?

Ei kai moisia kukaan vääntele suorasta pellistä kun niitä saa valmiina joka varaosakioskista.
 
No työtä on todennäköisesti enemmän kuin pelkän paikan laittamisessa.
Tämä on vähän kuin housuihinsa kusisi talvella. Jos pidempään meinaa käyttää, niin ainoa kelvollinen korjaustapa on vaihtaa isommin peltiä. Jos täytyy kerran päästä katsastuksesta läpi, niin pellinpala, popniitit, plastic pudding, hiomapaperi ja kilikali on ihan riittävä korjaus ei-kriittiseen osaan. Alustaan kannattaa heittää vielä kiveniskemämassaa tms. päälle ja ajaa viikko-pari, niin katsuri ei edes näe missä kohtaa korjaus oli.
 
Ei kai moisia kukaan vääntele suorasta pellistä kun niitä saa valmiina joka varaosakioskista.
Itse asiassa kävin katsomassa Aeromotorsilta, Alvadista ja Autodocilta eikä noista löytynyt helmapeltiä tuon ikäiseen Civicciin. En tiedä onko varaosaliikkeillä paremmat luettelot.
Mutta jos helman vain saa niin ilman muuta ostaa sen ja leikkaa siitä sopivan palasen tai vaihtaa koko helman.
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
Oulun seudulla en valitettavasti hitsareita tiedä, mutta etelämpänä ainakin Revonlahdella on joskus hitsattu helmaa:
sekä Raahessa Pattijoella Esa Kavaluus:
Kavaluus Esa Tmi - Y-tunnus: 1438814-9 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet
Molemmista on omia kokemuksia, Esa sai jopa väyryseen paikan pysymään :D
 
Itse asiassa kävin katsomassa Aeromotorsilta, Alvadista ja Autodocilta eikä noista löytynyt helmapeltiä tuon ikäiseen Civicciin. En tiedä onko varaosaliikkeillä paremmat luettelot.
Mutta jos helman vain saa niin ilman muuta ostaa sen ja leikkaa siitä sopivan palasen tai vaihtaa koko helman.

Kannattaa huomata, että suuri osa ulkomaisista nettikaupoista ei lähetä isokokoisia peltiosia ja jos lähettää, niin erikoistoimituksena, jolloin hinta on ~satasia, ja kotimainen toimittaja voi tulla halvemmaksi.

Helmapelleille on osanumerot esim. Klokkerholm yleinen ja sitten voi hakea netistä numerolla, jos löytyy toimittajia. Tilanteesta riippuen suoran helmaprofiilin nyt pokkaa pellistä helposti särmärillä. Pitäisi olla perustyökalu joka peltisepällä ainakin manuaalisena, jos ei hydraulista cnc-ohjattua ole.
 
Viimeksi muokattu:
Usein helmapeltihommissa ongelma ei vain rajoitu siihen ulkopeltiin, vaan ruoste on syönyt kotelon sisältä varsinaiset kantavat rakenteet, jotka voivat vielä olla suurlujuusterästä ja näin ollen ei saisi edes migillä hitsata (no tietysti mikä tahansa korjaus on parempi kuin olemattomaksi varissut vahvike, missä esim. turvavyö on kiinni).

Erääseen 90-luvun micraan tein varsinaiset kantavat helmat rhs-palkista, siihen sai sitten näppärästi hitsattua korjauspellin kiinni alkuperäisille paikoilleen.
 
Vieläkö nuo Biltema/Motonet tummennuskalvot menee muutamassa vuodessa ihan violetiksi? Olisi tässä maasturin takaosaston lasit irtonaisina, ja kovan työn jälkeen vanhat kalvot saatu pois. Ostaako rahalla paremmat vai mennäkkö budjettilinjalla?
 
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1). Olettaen, että ei ole vaan anturi sökö niin uskaltaako tuolla ajella sen verran että saa korjaamolle ens viikolla. Mitenkään ei auto toistaiseksi ole oireillut kun tunteroisen ajelin.
 
Vieläkö nuo Biltema/Motonet tummennuskalvot menee muutamassa vuodessa ihan violetiksi? Olisi tässä maasturin takaosaston lasit irtonaisina, ja kovan työn jälkeen vanhat kalvot saatu pois. Ostaako rahalla paremmat vai mennäkkö budjettilinjalla?
Näissä ainakin mainitaan haalistumattomuus Ikkunakalvo 75 x 300 cm, erittäin tumma, K27 - 18,90 EUR jos biltemasta jotain kokeilisin niin sitä niiden kalleinta kalvoa mikä on sen 30€ rulla.
 
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D" tai "5WY9174E".

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Ja kun etsii, niin menee hermot kun ensimmäiset kymmenen sivua on tyyliin autodocia.... Osaisiko joku auttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D"

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Osaisiko joku auttaa?

Toinen on melkovarmasti osavalmistajan oma osanumero. Ja toinen sitten autovalmistajan. Aika normaalia että on lyöty kahdet osanumerot tuon takia siihen..

toi 5WY9174D kuulostaa Siemensin/VDO tekemältä osalta.
 
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D" tai "5WY9174E".

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Ja kun etsii, niin menee hermot kun ensimmäiset kymmenen sivua on tyyliin autodocia.... Osaisiko joku auttaa?
Hyvä henkilö. Kerro auton malli ja tarkka käyttöönotto, tai vin numero... niin ehkä joku pystyy auttamaan. Meillä ei ole täällä kristallipalloa.
 
Hyvä henkilö. Kerro auton malli ja tarkka käyttöönotto, tai vin numero... niin ehkä joku pystyy auttamaan. Meillä ei ole täällä kristallipalloa.
:)
Oli tuosta ensimmäisestä jäänyt näköjään pois kun copy/pastena muistiosta tänne laitoin.
'HYUNDAI i40 CW (VF) 1.7 CRDi 2012" moottori koodi "D4FD"
VIN:
KMHLC81UBCU016251
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1). Olettaen, että ei ole vaan anturi sökö niin uskaltaako tuolla ajella sen verran että saa korjaamolle ens viikolla. Mitenkään ei auto toistaiseksi ole oireillut kun tunteroisen ajelin.
Kulutus kasvaa kun menee vikatilassa, muuta ei varmaan huomaa...
 
Menihän siinä vklp kun takajarrut remppas. Päätin sit uusia toisenkin jarrusatulan, kun mäntä nihkeästi meni takaisin sisään niin homma venyi kauppojen mentyä jo kiinne. Jos joku haluaa focus mk2 takajarrusatulat niin edullisesti saa, tuli viel ostettuu turhaan liukutapit kun uusien mukana nekin oli jo. Käsijarru pitää jokupäivä viel jaksaa hienosäätää, ku menee 7 naksulla vasta lukkoon
 
Itse ajoin lambdavikaisella +800km matkan lappiin ja ainoa mitä huomasi niin keskikulutus oli 1,5l/100km suurempi kuin normaalisti...
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
 
Menihän siinä vklp kun takajarrut remppas. Päätin sit uusia toisenkin jarrusatulan, kun mäntä nihkeästi meni takaisin sisään niin homma venyi kauppojen mentyä jo kiinne. Jos joku haluaa focus mk2 takajarrusatulat niin edullisesti saa, tuli viel ostettuu turhaan liukutapit kun uusien mukana nekin oli jo. Käsijarru pitää jokupäivä viel jaksaa hienosäätää, ku menee 7 naksulla vasta lukkoon
Vaihdatko renkaatkin yksitellen ?
 
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Ei katalysaattori vielä tuollaisista itseensä ota, sitten ehkä kun sinne pääsee palamatonta bensaa...
 
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
 
Viimeksi muokattu:
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.

Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.
 
Yksi minkä oppinut varsinkin VAG jarrujen kanssa, että parempi katsoa mitkä jarrut autossa on samasta tarrasta missä on esim. värikoodi.
 
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.

Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.
 
Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.

Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.

Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
 
Viimeksi muokattu:
Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.

Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
Piti ihan vilkaista niin motonetissäkin myyvät tuota ilman absia ja abseilla levyjä. Itte kyl muistelen et erään exän almera 2002/2003 ois ollu ilman absei, oli hänen ensiautonsa minkä sai isältään 2005. Et kyl niit alkaen malleja uitettiin tännekin, kun olivat hieman halvempia.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
AutoJerry.fi
Youtubesta varmasti löytyy vaihdosta video, ei kai se tuollaiseen vaikea ole.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
Erittäin todennäiköistä että se kapiakselin ratas on menny väljäksi, jos kampiakselin pää ei vielä oo menny väljäksi niin selviää uudella rattaalla, muuten joutinee hitsaus hommii.
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
 
Viton -09 seisontajarru ei vaan lähde pelittämään. Vasemmalla 1.2kN ja oikealla 1.0kN. Yhteensä 2.2kN mutta vaatimus olisi 4.6kN.
Oudointa tässä se että ainoat osat joita ei ole vielä vaihdettu on itse poljin, vaijerien välinen "vipu" sekä jarrukenkien levittimet.
Vaihdettu on siis kaikki vaijerit, kaikki sisuskalut rummun sisään (paitsi nuo levittimet) ja myös uudet jarrulevyt. Voiko noissa vaihtamattomissa osissa olla jotain vikaa vaikka vaikuttaisikin olevan täysin kunnossa? Jarrukenkinä on brembot jotka käsittääkseni ihan hyvä merkki jarruosissa? Käynkö hakee marmorilta alkuperäiset? Alkaa olee jo epätoivo tän kanssa kun kaikki pitäisi olla kunnossa mutta ei vaan toimi. Säätöjäkin on yritetty fiksailla mutta ei mitään vaikutusta jarrutustehoon. Kaikki vinkit otetaan vastaan jotta saisi leiman tuohon romuun.
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 010
Viestejä
4 754 890
Jäsenet
77 418
Uusin jäsen
Timo667

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom