Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vuosituhannen Corollassa kytkin on aika raskas ja vapauttaa vasta poljin ihan pohjassa. Ollut sitä alusta alkaen mitä olen omistanut 400->500 tkm, mutta pitkissä siirtymissä vaihteiden vaihdot ovat aika harvassa. Autossa on nestetoiminen välitys kytkimelle.
Edellisen omistajan kytkinhuolloista ei ole tietoa, mutta viittaakohan ominaisuus loppuun syötyyn levyyn? Asetelma liikkuu äärirajoille ja vaatii enemmän voimaa? Kytkin ei ainakaan vielä luista.

Edellisessä kytkimenvaihdossa, joskus 10v sitten (toinen auto), kytkimen luisto oli selvä merkki, mutta niin vähän joutunut tekemään, ettei oireet heti muistu mieleen. Pitäisi käydä vertailemassa, ettei raskas kytkin ole Toyotien ominaisuus; jossain kaupunkiajossa saa jo kunnon jalkajumpan.
 
Viimeksi muokattu:
Eri asia sit tekniiikkaswapit yms, mutta sillonkin niiitä kiiinnosta se teho vaan ja sen takia pitää tietää mistä se on peräisin, ei siks että epäiltäis jotain vilunkia.
Kyllä ne tehot yms katsotaan ihan muualta kuin siitä kauppakirjasta.
 
Noinkinhan sen voi tehdä jos vakion koneen laittaa ja katsuri sen vakioksi uskoo
 
Ainakin täälläpäin halusivat nähdä kauppakirjan josta ilmenee luovuttaja-auton VIN ja sitten sillä katsottiin luovuttajan tehot ja päästöt ym.

Tollaihan se menee, eivätkä keksi nykyään mitään itse, vaan työntävät pään Trafin pensaaseen ja pyllistävät asiakkaalle. Ostin yhden lievästi rikkinäisen moottorin aihioksi karvan alta satasella, myyjä oli vähän ihmeissään kun piti alkaa kauppakirjaa vääntämään..

Ilmeisesti noita jotekin kyyläävät, myytiin joskus reilun 10 vuotta sitten totaalisen moottorivikainen VAG (ylläri..) sellaisenaan, oli sitten myyty korjattuna eteenpäin ja katsastusyrityksen jälkeen onnellinen omistaja soitteli vanhoja omistajia läpi että mitä v*ttua.. Tarina ei kerro mitä sinne nokalle oli sitten nostettu.
 
Mitäs jos mulla moottori paukahtaa ja ostan sieltä balttiasta uuden. Se sitten selviää varastetuksi, niin mitä sitten tapahtuu? Tullaanko se moottori hakemaan pois? Saanko rahat takaisin myyjältä? Ihan siis vakavasti, mitä käytännössä tapahtuu?
Juttelet
Yleisesti ottaen varastetun tavaran tapuksessa ostaja joutuu luopumaan tavarasta sen oikealle omistajalle ilman korvauksia, mutta on oikeutettu saamaan rahansa myyjältä takaisin, tosin ongelmaksi voi muodostua se, että myyjällä ei ole rahaa, mitä palauttaa (varsinkin jos myyjä on itse mukana rikollisessa bisneksessä). Lähtökohtaisesti voisi siis sanoa, että varastetun tavaram ostaja yleensä menettää ostamansa tavaran ja rahat ;)

Lisäksi jos ostaja on tiennyt tai ostajan olisi pitänyt tietää, että kyseessä on varastettu tavara, niin myös ostajaa voidaan syyttää rikoksesta. Eli jos ostat liekkipipoiselta hämärämieheltä kolmen tonnin maastopyörän piritorin kulmalla, niin kannattaa varautua rikossyytteeseen...

Itse en osaa sanoa, mitä käytännössä tulisi tapahtumaan, mutta oletettavasti jos ostaja olisi jo ehtinyt asentaa moottorin paikalleen, niin ostajan kannattaisi yrittää neuvotella moottorin oikean omistajan kanssa, mitä asian kanssa voisi tehdä. Oikea omistaja on todennäköisesti tässä vaiheessa vakuutusyhtiö, jonka intresseissä ei ole saada moottoria takaisin, vaan rahaa.
€€€
 
Ainakin täälläpäin halusivat nähdä kauppakirjan josta ilmenee luovuttaja-auton VIN ja sitten sillä katsottiin luovuttajan tehot ja päästöt ym.
Noinhan se menee, kun nuo tiedot on mahdollista saada. Itse perustan vaan kokemukseni näihin vanhempiin romuihin. Niissä saattaa samaa konetta/saman ulkomuodon omaavaa konetta olla saanut eri vuosikymmenellä niin eri tehoilla, että pakko se on koneen kyljestä katsoa numeroiden perusteella, että mikä kone se oikeasti on. Ja sama taitaa olla noiden LS-koneiden kanssa.
 
Vuosituhannen Corollassa kytkin on aika raskas ja vapauttaa vasta poljin ihan pohjassa. Ollut sitä alusta alkaen mitä olen omistanut 400->500 tkm, mutta pitkissä siirtymissä vaihteiden vaihdot ovat aika harvassa. Autossa on nestetoiminen välitys kytkimelle.
Edellisen omistajan kytkinhuolloista ei ole tietoa, mutta viittaakohan ominaisuus loppuun syötyyn levyyn? Asetelma liikkuu äärirajoille ja vaatii enemmän voimaa? Kytkin ei ainakaan vielä luista.

Edellisessä kytkimenvaihdossa, joskus 10v sitten (toinen auto), kytkimen luisto oli selvä merkki, mutta niin vähän joutunut tekemään, ettei oireet heti muistu mieleen. Pitäisi käydä vertailemassa, ettei raskas kytkin ole Toyotien ominaisuus; jossain kaupunkiajossa saa jo kunnon jalkajumpan.

Isäukolla avensiksen(-05, 2.0d4d) kytkin ollut kanssa raskas n. vuoden ajan ja juuri kuvaamasi tuntuinen. Kytkinlevy, kiinteä vauhtipyörä ja painelaakeri odottaa vaihtoa. Kaksoismassavauhtipyörä kyllä kylmänä kolkottaa jo sen verran että ei kovin kauaa enää kestä. Mielenkiinnolla odotan, että asettuuko uusilla osilla.

Poljintuntuma ollut siis auton hankinnasta lähtien jäykkä, ei ollu huoltokirjassa merkintöjä aiemmista vaihdoista.

Samalla huomasin, kun laitettiin avopuolison kansivikainen -08 2.2d avensis eteenpäin copartille ja tilalle hankittiin tuommoinen samanlainen -05 2.0d4d, niin tässä on kanssa jäykemmän oloinen kytkin, kun edeltävässä facelift-mallissa, mutta kumminkin ihan normaalin tuntuinen. Tähän tosiaan kytkin vaihdettu joku 100tkm sitten, mutta ei ollut mainintaa vauhtipyörästä.
 
Jep, mietin Corollan kytkimen nestevälitystäkin, kun aineita ei ole luultavasti koskaan vaihdettu ja osat näyttävät alkuperäisiltä, että voiko niissä olla vikaa. Mutta kytkin kuitenkin liikkuu ja toimii. Onkohan välissä joku alipainetehostinkin, kuten jarruilla.

Muistui vielä kolmas kokemus, vuosia sitten 400 tkm ajetulla Nissanilla. Kytkinpoljin muuttui jäykäksi vähän samalla tapaa, mutta nopemmassa ajassa ja silloin kytkinasetelma räjähti (vaikka levy hyvä). Matka loppui välittömästi siihen.
Taas tuossa toisessa autossa (Peugeot tai Citroen), missä kytkin alkoi luistamaan, kun levy oli ihan loppu, niin kytkinpoljin ei merkittävästi jäykistynyt.
 
Jep, mietin Corollan kytkimen nestevälitystäkin, kun aineita ei ole luultavasti koskaan vaihdettu ja osat näyttävät alkuperäisiltä, että voiko niissä olla vikaa. Mutta kytkin kuitenkin liikkuu ja toimii. Onkohan välissä joku alipainetehostinkin, kuten jarruilla.

Muistui vielä kolmas kokemus, vuosia sitten 400 tkm ajetulla Nissanilla. Kytkinpoljin muuttui jäykäksi vähän samalla tapaa, mutta nopemmassa ajassa ja silloin kytkinasetelma räjähti (vaikka levy hyvä). Matka loppui välittömästi siihen.
Taas tuossa toisessa autossa (Peugeot tai Citroen), missä kytkin alkoi luistamaan, kun levy oli ihan loppu, niin kytkinpoljin ei merkittävästi jäykistynyt.

Jos en hirveästi hakoteillä ole, niin minun käsityksen mukaan kytkimen pääsylinteri käyttää jarrunestettä jarrunestesäiliöstä?

Voihan se olla, että kytkinlevyn vaihtaminen ei auta vaan vika on siinä pääsylinterissä?
 
Jos en hirveästi hakoteillä ole, niin minun käsityksen mukaan kytkimen pääsylinteri käyttää jarrunestettä jarrunestesäiliöstä?

Tähän päivään mennessä en ole sellaista keksintöä nähnyt eli kyllä siellä on eri säiliöt kytkimelle ja jarruille ihan turvallisuudenkin takia.
 
Tähän päivään mennessä en ole sellaista keksintöä nähnyt eli kyllä siellä on eri säiliöt kytkimelle ja jarruille ihan turvallisuudenkin takia.

höpöhöpö, vageissa on samat säiliöt ollu kautta aikain molemmille.

Kytkin ottaa sen nesteen niin ylhäältä säiliöstä että se ei vaikuta jarruihin mitenkään, vaikka polkisit kytkinlinjan tyhjäksi.

japsit taas harrastaa eri säiliötä.

1680889707112.png
 
Viimeksi muokattu:
Onha tuo kytkinneste otettu jarrunestesäiliöstä monessakin autossa. Varsinkin saksalaisissa näkee. Letkunippa on säiliön puolivälissä, joten säiliö ei pääse täysin tyhjenemään, vaikka vuoto olisikin kytkin puolella.
 
höpöhöpö, vageissa on samat säiliöt ollu kautta aikain molemmille.

Kytkin ottaa sen nesteen niin ylhäältä säiliöstä että se ei vaikuta jarruihin mitenkään, vaikka polkisit kytkinlinjan tyhjäksi.

japsit taas harrastaa eri säiliötä.

1680889707112.png

Peugeot 406:saa ainakin täysin itsenäinen järjestelmä (veikkaan, että sisarmalleissa sama systeemi: C5, 407..)
 
Ei sillä tosiaan loppukädessä ole väliä onko sama vai erillinen säiliö kun se kytkin ei jarruihin vaikuta hajotessaan.

Tai siis jos löytyy säiliö mikä tyhjenee kytkinletkun räjäyksessä niin taitaisi jollain turvallisuusviranomaisella olla vähän kommentoitavaa ko. automalliin. :D
 
Jos en hirveästi hakoteillä ole, niin minun käsityksen mukaan kytkimen pääsylinteri käyttää jarrunestettä jarrunestesäiliöstä?

Voihan se olla, että kytkinlevyn vaihtaminen ei auta vaan vika on siinä pääsylinterissä?

Tilanne on kuitenkin sama, vaikka yhteinen säiliö on käytössä (Corollassa on yhteinen, Nabco Japan järjestelmä). Ei kytkinpuolen jarrunesteet ole vaihtuneet, jos ei kytkinsylinteriä ole erikseen tyhjennetty. Ainakin jarrusylinterit tahtoo ruostua tehokkaasti, jos vettä on seassa.

Vikahan voi olla myös asetelmassa, kuten yksi omistamani Nissan, jossa asetelma räjähti palasiksi (liki 30v ja 400 tkm jälkeen).

Huomasin tutkiessa, että kytkinputki on ottanut jostain osumaa ja osin litistynytkin, joten tuon nyt samalla vaihtaa. Täytyy odotella vielä lämpimiä säitä, että laatikon ottaa irti ulkona ja laittaa odotellessa remonttipaketti netistä tilaukseen.
IMG-0197m.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa taas jumpattua. Aloin vaihtamaan X-Trailiin öljyt. Suodatin oli tilattu Aeromotorsilta valmiiksi ja öljytkin ostettu. Laitoin moottorinpesuaineen koneeseen ja laitoin käymään. Keräilin vehkeet valmiiksi. Kaikki meni niinkuin römssössä. Öljyt oli laskettu koneesta ja otin uuden öljynsuodattimen laatikosta. Ihmettelin, että miten tämä suodatin on näin ison näköinen. Eihän se sopinut! Takaisin sisälle ja Aeromotorsin sivuille. Numero täsmäsi tilaukseen. Tarkempi öljynsuodattimien listan tutkiminen paljasti että niitähän on kahta kokoa! Tämä ns normaalin kokoinen väärä ja pienen nyrkin kokoinen oikea. Noh, kaupasta hakemaan uusi M-Filter suodatin tilalle.
Tänään sitten homma jatkui. Ajattelin että samalla vaihdan VVT solenoidin ja nokka-akselin tunnistimet kun talvella tuli kerran P0011 koodi. VVT solenoidin vaihto meni muuten ihan hyvin vaikka on todella ahtaassa paikassa, mutta uuden ja vanhan vertailun aikana pääsi kotelosta valumaan öljyä laturin remmille. Noh putsasin sen niin hyvin kuin pystyin. Nokka-akselin asentotunnistin herätti hieman ihmetystä kun oli ihan eri näköinen. Uusi oli tämän näköinen:
1681142384312.png

Vanha tämän:
1681142371419.png

Noh, fyysisesti mitat täsmäsivät ja liitin sopi niin ajattelin että kai se on oikea. Laitoin uuden paikalleen lievää väkivaltaa käyttäen koska o-rengas oli aika tiukka. Kone käyntiin, hyvin käy.
Siirryin sitten takajarrun kimppuun, se kun laahasi hieman. Näihin satuloihin ostin pitkästä aikaa korjaussarjan ja uuden männän. Yleensä en näitä haarasta vaan uusin suosiolla koko satulan. Ei se edelleenkään kannata. Näitä on joutunut nyt useita kertoja rappaamaan. Ruostuminen on päässyt sen verran pitkälle. Nyt putsasin taas reunan männän ulkopuolelta, oli siihen kerros ruostetta ilmestynyt taas. Lisäksi uusi mäntäkin oli jo parista kohti alkanut ruostumaan.
No sain kuitenkin jarrun toimimaan ihan hyvin, vaikka pölysuoja alkaa olemaan jo melko entinen kun se on kahdesti irrotettu. Kamat kasaan, sisällä käsien pesu ja koeajolle. No vaan eipä lähde enää käyntiin!
Mutka syömään toisella autolla ja vanha nokka-akselin anturi takaisin ja taas toimii. Joko uusi anturi oli jo uutena viallinen tai sitten kärsi siitä kun varovasti sen naputtelin vasaralla paikalleen. Sitä en kyllä usko. Näissä tilanteissa on huono kun on tilannut ulkomailta, tuskin viitsin alkaa Aeromotorsin kanssa vääntämään vaikka kyseessä oli heidän kallein NTK anturi.
Pääasia että auto kuitenkin nyt toimii. Ennen ensi talvea ostan uuden takasatulan, mutta jos tuolla nyt jonkun kuukauden ajelisi.
Semmoista harrastamista tällä kertaa :)
 
Voiko laturin vapaakytkimen, ilmastoinnin kompuran tai muiden hihnapyörien kunnon testata kädellä pyörittäen?

1.6 TDI Passatissa ollut jo pidempään ongelmana se, että jos kylmällä koneella kuormittaa laturia tai ilmastoinnin kompuraa, menee tyhjäkäynti vähän epätasaiseksi. Auto tärisee ja kierrokset voivat heitellä hieman. Nyt kelien lämmettyä huomaa taas, kun ilmastointi potkaisee käyntiin. Tuo voi mielestäni johtua joko tyhjäkäynnin ongelmalta kylmänä tai jonkun jumittamisesta moniurahihnan puolella. Kaksi vuotta sitten moniurahihnan kiristin alkoi vikisemään ja vaihettiin ja silloin pyysin tsekkaamaan muiden hihnapyörien kunnon. Eivät ainakaan sanoneet mitään.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
Varmaan jostain hyvä hitsaus ukko löytyy. Päivän hommassa voi olla hiukan hintaa.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?

Ei kai moisia kukaan vääntele suorasta pellistä kun niitä saa valmiina joka varaosakioskista.
 
No työtä on todennäköisesti enemmän kuin pelkän paikan laittamisessa.
Tämä on vähän kuin housuihinsa kusisi talvella. Jos pidempään meinaa käyttää, niin ainoa kelvollinen korjaustapa on vaihtaa isommin peltiä. Jos täytyy kerran päästä katsastuksesta läpi, niin pellinpala, popniitit, plastic pudding, hiomapaperi ja kilikali on ihan riittävä korjaus ei-kriittiseen osaan. Alustaan kannattaa heittää vielä kiveniskemämassaa tms. päälle ja ajaa viikko-pari, niin katsuri ei edes näe missä kohtaa korjaus oli.
 
Ei kai moisia kukaan vääntele suorasta pellistä kun niitä saa valmiina joka varaosakioskista.
Itse asiassa kävin katsomassa Aeromotorsilta, Alvadista ja Autodocilta eikä noista löytynyt helmapeltiä tuon ikäiseen Civicciin. En tiedä onko varaosaliikkeillä paremmat luettelot.
Mutta jos helman vain saa niin ilman muuta ostaa sen ja leikkaa siitä sopivan palasen tai vaihtaa koko helman.
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
Oulun seudulla en valitettavasti hitsareita tiedä, mutta etelämpänä ainakin Revonlahdella on joskus hitsattu helmaa:
sekä Raahessa Pattijoella Esa Kavaluus:
Kavaluus Esa Tmi - Y-tunnus: 1438814-9 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet
Molemmista on omia kokemuksia, Esa sai jopa väyryseen paikan pysymään :D
 
Itse asiassa kävin katsomassa Aeromotorsilta, Alvadista ja Autodocilta eikä noista löytynyt helmapeltiä tuon ikäiseen Civicciin. En tiedä onko varaosaliikkeillä paremmat luettelot.
Mutta jos helman vain saa niin ilman muuta ostaa sen ja leikkaa siitä sopivan palasen tai vaihtaa koko helman.

Kannattaa huomata, että suuri osa ulkomaisista nettikaupoista ei lähetä isokokoisia peltiosia ja jos lähettää, niin erikoistoimituksena, jolloin hinta on ~satasia, ja kotimainen toimittaja voi tulla halvemmaksi.

Helmapelleille on osanumerot esim. Klokkerholm yleinen ja sitten voi hakea netistä numerolla, jos löytyy toimittajia. Tilanteesta riippuen suoran helmaprofiilin nyt pokkaa pellistä helposti särmärillä. Pitäisi olla perustyökalu joka peltisepällä ainakin manuaalisena, jos ei hydraulista cnc-ohjattua ole.
 
Viimeksi muokattu:
Usein helmapeltihommissa ongelma ei vain rajoitu siihen ulkopeltiin, vaan ruoste on syönyt kotelon sisältä varsinaiset kantavat rakenteet, jotka voivat vielä olla suurlujuusterästä ja näin ollen ei saisi edes migillä hitsata (no tietysti mikä tahansa korjaus on parempi kuin olemattomaksi varissut vahvike, missä esim. turvavyö on kiinni).

Erääseen 90-luvun micraan tein varsinaiset kantavat helmat rhs-palkista, siihen sai sitten näppärästi hitsattua korjauspellin kiinni alkuperäisille paikoilleen.
 
Vieläkö nuo Biltema/Motonet tummennuskalvot menee muutamassa vuodessa ihan violetiksi? Olisi tässä maasturin takaosaston lasit irtonaisina, ja kovan työn jälkeen vanhat kalvot saatu pois. Ostaako rahalla paremmat vai mennäkkö budjettilinjalla?
 
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1). Olettaen, että ei ole vaan anturi sökö niin uskaltaako tuolla ajella sen verran että saa korjaamolle ens viikolla. Mitenkään ei auto toistaiseksi ole oireillut kun tunteroisen ajelin.
 
Vieläkö nuo Biltema/Motonet tummennuskalvot menee muutamassa vuodessa ihan violetiksi? Olisi tässä maasturin takaosaston lasit irtonaisina, ja kovan työn jälkeen vanhat kalvot saatu pois. Ostaako rahalla paremmat vai mennäkkö budjettilinjalla?
Näissä ainakin mainitaan haalistumattomuus Ikkunakalvo 75 x 300 cm, erittäin tumma, K27 - 18,90 EUR jos biltemasta jotain kokeilisin niin sitä niiden kalleinta kalvoa mikä on sen 30€ rulla.
 
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D" tai "5WY9174E".

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Ja kun etsii, niin menee hermot kun ensimmäiset kymmenen sivua on tyyliin autodocia.... Osaisiko joku auttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D"

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Osaisiko joku auttaa?

Toinen on melkovarmasti osavalmistajan oma osanumero. Ja toinen sitten autovalmistajan. Aika normaalia että on lyöty kahdet osanumerot tuon takia siihen..

toi 5WY9174D kuulostaa Siemensin/VDO tekemältä osalta.
 
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D" tai "5WY9174E".

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Ja kun etsii, niin menee hermot kun ensimmäiset kymmenen sivua on tyyliin autodocia.... Osaisiko joku auttaa?
Hyvä henkilö. Kerro auton malli ja tarkka käyttöönotto, tai vin numero... niin ehkä joku pystyy auttamaan. Meillä ei ole täällä kristallipalloa.
 
Hyvä henkilö. Kerro auton malli ja tarkka käyttöönotto, tai vin numero... niin ehkä joku pystyy auttamaan. Meillä ei ole täällä kristallipalloa.
:)
Oli tuosta ensimmäisestä jäänyt näköjään pois kun copy/pastena muistiosta tänne laitoin.
'HYUNDAI i40 CW (VF) 1.7 CRDi 2012" moottori koodi "D4FD"
VIN:
KMHLC81UBCU016251
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1). Olettaen, että ei ole vaan anturi sökö niin uskaltaako tuolla ajella sen verran että saa korjaamolle ens viikolla. Mitenkään ei auto toistaiseksi ole oireillut kun tunteroisen ajelin.
Kulutus kasvaa kun menee vikatilassa, muuta ei varmaan huomaa...
 
Menihän siinä vklp kun takajarrut remppas. Päätin sit uusia toisenkin jarrusatulan, kun mäntä nihkeästi meni takaisin sisään niin homma venyi kauppojen mentyä jo kiinne. Jos joku haluaa focus mk2 takajarrusatulat niin edullisesti saa, tuli viel ostettuu turhaan liukutapit kun uusien mukana nekin oli jo. Käsijarru pitää jokupäivä viel jaksaa hienosäätää, ku menee 7 naksulla vasta lukkoon
 
Itse ajoin lambdavikaisella +800km matkan lappiin ja ainoa mitä huomasi niin keskikulutus oli 1,5l/100km suurempi kuin normaalisti...
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
 
Menihän siinä vklp kun takajarrut remppas. Päätin sit uusia toisenkin jarrusatulan, kun mäntä nihkeästi meni takaisin sisään niin homma venyi kauppojen mentyä jo kiinne. Jos joku haluaa focus mk2 takajarrusatulat niin edullisesti saa, tuli viel ostettuu turhaan liukutapit kun uusien mukana nekin oli jo. Käsijarru pitää jokupäivä viel jaksaa hienosäätää, ku menee 7 naksulla vasta lukkoon
Vaihdatko renkaatkin yksitellen ?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom