Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Laajakaista tuossa on etummainen lambda joka minusta pitäisi olla ideaalitilassa nolla, mutta tuo 3.0mA olisi hyvin laihalla? Taempi kapeakaista tuossa ei mene suuremmaksi kuin tuo 0.999V joten se näyttää niin rikasta seosta kuin pystyy. Optimi olisi 0.5V, eli hyvin eri seoksia lukevat. Viimeksi ajoin 15km motarilla ennen kuin vaihtui järkeviin lukemiin. Täytyy vielä irrottaa tuo lambdan johto ja pakottaa OL-tilaan, niin näkee temppuileeko vielä vai haenko uiden anturin.
Taaempi lambda tarkkailee ainoastaan katin kuntoa ja pitääkin näyttää rikasta eli hapetonta tilaa. Sen toiminnalla ei ole mitään tekemistä seoksen muodostuksen kanssa.
 
Taaempi lambda tarkkailee ainoastaan katin kuntoa ja pitääkin näyttää rikasta eli hapetonta tilaa. Sen toiminnalla ei ole mitään tekemistä seoksen muodostuksen kanssa.
Ok, hyvä tietää, kun ei ole autoalan koulutusta eikä kunnolla kokemustakaan.
Vikatilassa taempi kuitenkin näyttää lukemia välillä 0.980V-0.999V, kun taas ilman vikaa pyörii 0.550V-0.750V välillä.
Vittu mää tajua näistä mitään, mutta en vie vanhaa romua diagnosoitavaksi.
 
Appiukkokokelaan v70 tuli eilen vaihdettua takakelkan ulommat helat, käppärivaijeri, käsijarrukengät, iskarin yläpää ja raidetangonpää. Abs boksin tinasin myös kuntoon.

70-80km hiekkatietä päivässä tekee höpöä alustanosille.

Äsken kävin hakemassa leiman.
 
Merkkihuollot kyllä yrittävät rahastaa miehekkäästi huollosta.

Kakkosautona oleva vm. 2000 Avenikseen syttyi "check engine" valo, vein sen Tammerautoon, mistä soittivat myöhemmin että virranjakajassa oleva Hall-anturi pitää vaihtaa. Hinta-arvio 550€; 120€ osat ja 4 tuntia töitä.
Työarvio kuulosti aika isolta, joten kysyin siitä tarkemmin ja on kuulemma sen verran työläs vaihtaa että menee 4 tuntia.

Päädyin vaihtamaan anturin kotona; 2,5 tuntia töihin kahvitauon ja Googlailun kera, 89€ alkuperäisosaan motonetistä. Jos pitäisi vaihtaa uudelleen, niin menisi varmaan tunnissa.

Mitähän Tammerauton 4 tunnin työarvio sisältää? 2 tunnin valohoito, tunti paperitöihin ja tunti osan vaihtoon?
 
Merkkihuollot kyllä yrittävät rahastaa miehekkäästi huollosta.

Kakkosautona oleva vm. 2000 Avenikseen syttyi "check engine" valo, vein sen Tammerautoon, mistä soittivat myöhemmin että virranjakajassa oleva Hall-anturi pitää vaihtaa. Hinta-arvio 550€; 120€ osat ja 4 tuntia töitä.
Työarvio kuulosti aika isolta, joten kysyin siitä tarkemmin ja on kuulemma sen verran työläs vaihtaa että menee 4 tuntia.

Päädyin vaihtamaan anturin kotona; 2,5 tuntia töihin kahvitauon ja Googlailun kera, 89€ alkuperäisosaan motonetistä. Jos pitäisi vaihtaa uudelleen, niin menisi varmaan tunnissa.

Mitähän Tammerauton 4 tunnin työarvio sisältää? 2 tunnin valohoito, tunti paperitöihin ja tunti osan vaihtoon?
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia :facepalm:

Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.
 
no niin. en ole ennen maksanut penniäkään kun olen muutamaan otteeseen esim. tuonne svt viennyt.
Oletko jo viennyt tarkistettavaksi? Itselläni on ollut 3 kertaa kokemusta autoklinikasta. Heidän sivuillaan voit tehdä tarkistuksen niin lähettävät korjausarvion vakuutusyhtiösi tarkastajalle. Summasta poistetaan omavastuu!
 
Oletko jo viennyt tarkistettavaksi? Itselläni on ollut 3 kertaa kokemusta autoklinikasta. Heidän sivuillaan voit tehdä tarkistuksen niin lähettävät korjausarvion vakuutusyhtiösi tarkastajalle. Summasta poistetaan omavastuu!
juu vein tuonne klinikalle kun oli sopivan myöhään auki. ei tosiaan maksanut mitään ja nyt odottelen rahojen saapumista tilille. ehkä vähän alakanttiin, mutta kyitenkin noin kolmannes auton arvosta niin pitää olla tyytyväinen kun jäljet saa myllyttämällä piiloon lähes kokonaan.
 
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia :facepalm:

Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.

Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
 
Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
Meinaat ettei korjaamolla autoja huolleta ala kautta, vain autotalleissa tapahtuu tätä? :facepalm:
 
Meinaat ettei korjaamolla autoja huolleta ala kautta, vain autotalleissa tapahtuu tätä? :facepalm:

Meinasin sitä, että on turvallisempi korjata päältä, jos sen järkevästi voi suorittaa.

Jos harrastaja jää tallissa nosturin alle ja pahimmillaan menehtyy, niin saa korkeintaan risti-ilmoituksen lehteen (mikäli omaiset kustantaa). Mutta yrityksen kanssa ollaan heti oikeudessa, jos työntekijälle käy jotain vakavampaa. Riskiarviointia siis, jos olet sanasta kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
No kai tuolla ranen nyrkkipajallakin sitten vaihettaisi kaikki yläkautta.

9-5 saabin laturi käsketään vaihtaan apurunkoa tiputtamalla, työarvio ties mitä. Mä vaihan yläkautta ja kampeen inasen jo valmiiksi irti ylätuennasta olevaa konetta hiukan sivuun että mahtuu hivuttamaan laturin ohi imusarjan, joku tunti menee per suunta max.
 
Meinasin sitä, että on turvallisempi korjata päältä, jos sen järkevästi voi suorittaa.

Jos harrastaja jää tallissa nosturin alle ja pahimmillaan menehtyy, niin saa korkeintaan risti-ilmoituksen lehteen (mikäli omaiset kustantaa). Mutta yrityksen kanssa ollaan heti oikeudessa, jos työntekijälle käy jotain vakavampaa. Riskiarviointia siis, jos olet sanasta kuullut.


Toistaiseksi ainakin suomen vaarallisin ala työtapaturmien saralla on ollut rakennusala, siellä tapaturmien suurta määrää "selittää" työpaikan ja työtapojen jatkuva muuttuvuus. Korjaamo työpaikkana on varsin muuttumaton kun kaikki on saatu paikalleen ja normaalin henkilöauton nostaminen ajoneuvonosturilla on aika muuttumatonta.

Joka kerta kun olen autokorjaamolla käynyt on siellä ollut ainakin yksi auto ilmassa ja yleensä asentaja sen alla. Jos ajoneuvonosturit tai niihin liittyvät työtavat muodostaisivat muodostaisivat korkean todennäköisyyden työtapaturmalle, varmasti näkisimme erilaisia teknisiä ratkaisuja (esim. perinteinen rasvamonttu).

Autoala on vaarallisimpien alojen joukossa suomessa tapaturmataajuudella mitattuna (tapaturmaa/1 milj. työtuntia). Vuonna 2020 autoalan tapaturmataajuus oli 40,6. Vertailuksi kaikkien alojen taajuus oli 25. Suurin osa autoalan tapatumista sattui sormiin ja silmiin, yleisimmin aiheuttaen 0-3pv poissaolon.

Linkki TTK sivuille jossa on tilastoja autoalan yleisimpiin tapaturmiin. Työtapaturmat autoalalla - Työturvallisuuskeskus (ttk.fi)
 
näin sitä helposti ajattelisi, mutta kyllä noissa korjautuissakin aika paljon pistetään liikkeelle pelkkää paskaa. jarrunipat vuotaa, kun porattu vanha pois ja reikä liian iso, sylinterin seinämät hoonattu liian isoiksi syöpymien takia ja nestettä vuotaa, käsijarru mekanismi kasattu väärin ym... onhan noita tullut eteen...

Siksi näissä pitääkin tietää kenen korjaamia ostaa, eikä tyytyä siihen mätänetin hyllynalta löytyvään.
Olisinkohan noin 20 autoon laittanut uudet satulat ympäriinsä ja yhtään viallista huollettua ei ole tullut vastaan.

Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.

Valmistajan virallinen työohje pyrkii siihen, että työ tulee tehtyä samalla laadulla, kuin se on alunperin tehty, siksi niissä monesti puretaan työkohde hyvin näkyville, jotta voidaan varmistua siitä, että kaikki asettuu oikein paikoillen, eikä tehdä nopeaa pihtivilppiä alakautta pienestä raosta.

Esimerkkinä nämä VAG:in 3 litraiset dieselit, joissa jakoketju on tulipeltiä vasten, virallisessa korjausohjeessa kone nostetaan pois keulilta ja ketju vaihdetaan koneen ollessa pöydällä, työaika muistaakseni 32 tuntia, autokorjaamoa pyörittävä kaverini tekee noita tiputtamalla koneen takapäätä alas noin kuudessa tunnissa.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Itse en haaskais rahojani tuossa yhtään mihinkään muuhun kuin korkeintaan uusiin (halpa) öljyihin ja suodattimeen...
Päästöt vähenee kun ajaa vähemmän ja uusi öljy voitelee paremmin.
 
Se meni sitten Fiat Lineasta laturi paskaksi. Aamulla ehdin onneksi huomata että akun varoitusvalo palaa ennen kuin lähdin mökin pihalta ajamaan. Se olikin sitten rattoisaa sompailla mökiltä julkisilla töihin. Pitää varmaan tonne talliin hommata joku harrasteauto seisomaan tällaisten varalta.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Yleisesti ottaen nuo lisäaineet, ainakin öljyjen sekaan, on humpuukia. Eikö auto mene katsastuksesta läpi vai mikä se ongelma on mitä yrität korjata noilla?
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Jos täytyy huoltaa, niin jotain sopivaa öljyä öljynvaihtoon, suodatin, tulpat ja ilmansuodatin.

Muistaakseni joku on tankannut esim 5 litaa E10 ja 5 litraa RE85. Saattaa toimia tuollaisellakin?

Fiat Puntossa taitaisi mennä nuo lisäaineet aivan hukkaan? Päästöt ei pienenisi? Moottori varmaan lämpenee normaali lämpötilaan, eli termostaatti toimii? Ehkä joku sporttinen ajelu voisi pienentää päästöjä hieman, jos on ajeltu liian hiljaa.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.

Nuo on puhdistusaineita lähinnä karstan poistoon järjestelmistä. Itselläni oli vanha yhdeksänkymmnetäluvun ruiskusuuttimin varustettu auto ja ainakin siinä tuo STP:n injector cleaner auttoi paljon! Tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi ja muutenkin ajo jouheammaksi. Paljon uudemmassa autossa ne taas ei vaikuttanut juuri mitään, ehkä hieman tyhjäkäynti parani.

Öljyn sekaan laitettavat on taas tarkoitettu öljykanavien karstan poistoon ja se laitetaan öljynvaihdon yhteydessä, ei ajossa tarkoitetuksi. Jotkut korjaamot suorittaa näitä puhdistuksia, mutta aika tyyristä on, muistaakseni 200€ ylöspäin. Radikaalein moottorinsisäpesu suoritetaan pelkällä puhdistusaineella ja suodatinkin vaihdetaan siinä urakassa pari kertaa, mutta tämä maksaakin sitten jo maltaita. Noilla on saatu joitain hyviä tuloksia autoissa, jotka syövät öljyä kuin polttoainetta.
 
Jahas, porukoiden 2007 tms vuosimallin Ford C-max 1.8 TDCi (175tkm) pomppasi sitten leimalla savutuksesta. Oli ajeltu pidempi lenkki motaria kierrokset ~4k ennen katsastusta. Voiko vaikuttaa että on ajettu tasakaasulla eikä tehty kunnon kiihdytyksiä? Faija ajelee yleensä aika "säästeliäästi".

Tehot normaalit ja ei vikakoodeja (tai ei ainakaan valo pala). Pikagooglettelulla näyttäisi tulevan EGRää vastaan, muita ideoita? Yleismallisella ODB-lukijalla ei varmaan kovin ihmeitä saa irti, mutta voisihan sitä kokeilla.
 
ei taida odb lukijalla saada paskaakaan irti noista järjestelmistä , pitäs kai olla merkkikohtanen diagnostiikka testeri ja ehkä kenties livedatasta sais osviittaa jos osaisi tulkita arvoja ja jos diagnostiikka näyttäis referenssi arvoja . yleensä dieseliin auttaa reipas poletus motarilla kierrokset lähes punarajalla jonkun tovin ja jos ei auta niin yleisin vika taitaa olla suutin vuoto.onkohan jakopäätä remontoitu viimekatsastuksen jälkeen , vois olla että jako hampaan pielessä tai pumpun ajoitus pielessä jos siis noita osia on remontoitu viime katsastuksen jälkeen.
 
Nuo on puhdistusaineita lähinnä karstan poistoon järjestelmistä. Itselläni oli vanha yhdeksänkymmnetäluvun ruiskusuuttimin varustettu auto ja ainakin siinä tuo STP:n injector cleaner auttoi paljon! Tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi ja muutenkin ajo jouheammaksi. Paljon uudemmassa autossa ne taas ei vaikuttanut juuri mitään, ehkä hieman tyhjäkäynti parani.

Öljyn sekaan laitettavat on taas tarkoitettu öljykanavien karstan poistoon ja se laitetaan öljynvaihdon yhteydessä, ei ajossa tarkoitetuksi. Jotkut korjaamot suorittaa näitä puhdistuksia, mutta aika tyyristä on, muistaakseni 200€ ylöspäin. Radikaalein moottorinsisäpesu suoritetaan pelkällä puhdistusaineella ja suodatinkin vaihdetaan siinä urakassa pari kertaa, mutta tämä maksaakin sitten jo maltaita. Noilla on saatu joitain hyviä tuloksia autoissa, jotka syövät öljyä kuin polttoainetta.
STP Injector Cleaner paljon ajetuille autoille 200ml | Motonet Oy

joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä. bensaa nyt tankissa 3/4 osaa (maximi tankki 47 litraa) eli koko pulloko tuonne vain ja normaalisti vain ajella?
Ja siis öljyn sekaanko ei tarvi mitään laittaa putelia?
 
joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä
Tuhlaa tuokin raha vaikka kaljaan ja oot paljon tyytyväisempi lopputulokseen.
Jos autossa ei ole mitään vikaa (ja harvoin se vian korjaus löytyy muutenkaan jostain lisäainepullosta), niin ajele Fiiatilla tyytyväisenä kohti auroingonlaskua ja jätä nuo litkut muille.
 
Tilasin Varaosa24:stä Lexukseen jakohihnasarjan, moniurahihnan ja jäähdyttimen. Viimeksi mainittu siis vuotaa. 13tkm:n päästä on täynnä hihnan kilometrit ja sen vaihtoa varten pitäisi joka tapauksessa jäähdytin irroittaa. Ajattelin siis samalla vaihtaa sen verran etupeltoon myös jakohihnan. En ole ennen jakohihnaa vaihtanut, mutta kokeillaan sekin. Youtubesta löytyi jopa videoita aiheesta. Harkitsin myös auton laittamista kiertoon ja tämän jumpan jättämistä seuraavalle. Ymmärsin kuitenkin jumpan kustannusten olevan mitättömät auton vaihdon kustannuksiin, eli mennään vanhalla. Nettiautossa ei näyttänyt olevan mikään alennusmyyntikään käynnissä. Lisäksi autoa vaihtaessa on tyypillisesti aina jotain jumppaa edessä. Uuteen vaihtaessa ei varmaan olisi, mutta kiinnostavat maksavat omakotitalon verran.
 
Nopea konsti hihnanvaihtoon on se että vedät hihnan koko pituudeltaan mattoveitsellä halki, otat ulomman osan pois ja asetat uuden huulilleen, sen jälkeen katkaise vielä jäljelle jäänyt osa ja paina uusi hihna kokonaan paikalleen.

Itse en ole tehnyt, car s.o.s ohjelmassa näin.
 
Nopea konsti hihnanvaihtoon on se että vedät hihnan koko pituudeltaan mattoveitsellä halki, otat ulomman osan pois ja asetat uuden huulilleen, sen jälkeen katkaise vielä jäljelle jäänyt osa ja paina uusi hihna kokonaan paikalleen.

Itse en ole tehnyt, car s.o.s ohjelmassa näin.
Voisi onnistua, jos vaihtaisi pelkän hihnan. Setissä on kuitenkin sen verran muuta romua, että ei luonaa.
845520150100420.jpg
 
Nopea konsti hihnanvaihtoon on se että vedät hihnan koko pituudeltaan mattoveitsellä halki, otat ulomman osan pois ja asetat uuden huulilleen, sen jälkeen katkaise vielä jäljelle jäänyt osa ja paina uusi hihna kokonaan paikalleen.

Kun vanha jakohihna on vielä paikallaan, niin nopeampi on vetää kohdistusviivat esim. hopeatussilla vanhaan hihnaan ja kampi- sekä nokka-akseliin. Sitten poistaa vanhan hihnan, kopioi viivat uuteen ja asennuksessa katsoo viivat kohdalle. Joskus nokka-akseli voi kääntyä jännityksestä mutta saa aika kevyesti väännettyä kohdalleen. Helpoin kohdistaa kampiakselin viiva ensin.

Jos halkaisee hihnan, niin ensin pitää ottaa sytytystulpat pois ja sitten päästä pyörittämään kampiakselia. Muistaakseni tuossa ohjelmassa ottivat moottorin kokonaan irti, että silloin olisi voinut käyttää alkuperäisiä kohdistusmerkkejä helposti. Joskus ovat vähän kryptisiä tai vaativat spesiaaleja lukitustyökaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia :facepalm:

Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.
Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
Noinhan ne tuppaa menemään eli valmistajalta tulee ohjevaihtoajat ja ne monesti tehdään "vaikeimman" kautta.

Mullakin on ollut kulkine, jossa jakopään vaihto vaati valmistajan mukaan moottorin osittaisen irroittamisen ja työaika oli ihan tolkuton. Mutta onneksi merkkiliike vain mainitsi että se on ihan yhtä helppo tehdä, kun toisen mallin samalla koneella oleva vaihto. Joten ajasta putosi yli 4 tuntia pois, joka merkitsi melko paljon loppusummassa. Eli on monesti kiinni siitä tehdäänkö työt virallisesti vai järkevästi. Toki firmalle se toisi enemmän rahaa ottamalla virallisen tuntiveloituksen, mutta tässä tapauksessa toi tyytyväisen asiakkaan joka palasi tarvittaessa uudelleen asiakkaaksi.
 
ei taida odb lukijalla saada paskaakaan irti noista järjestelmistä , pitäs kai olla merkkikohtanen diagnostiikka testeri ja ehkä kenties livedatasta sais osviittaa jos osaisi tulkita arvoja ja jos diagnostiikka näyttäis referenssi arvoja . yleensä dieseliin auttaa reipas poletus motarilla kierrokset lähes punarajalla jonkun tovin ja jos ei auta niin yleisin vika taitaa olla suutin vuoto.onkohan jakopäätä remontoitu viimekatsastuksen jälkeen , vois olla että jako hampaan pielessä tai pumpun ajoitus pielessä jos siis noita osia on remontoitu viime katsastuksen jälkeen.
Hmm, jakopää on itseasiassa just laitettu tänä talvena.
 
en tiedä miten fordin koneessa on , mutta ainakin peogeotin ja rellun koneissa on kampuran ja nokan asento tunnistimet ja vikakoodi tulee ulos camshaft not sync tai jotain tollasta jos jako pielessä , pitäs melkeen lukee vikakoodit fordin omalla diagnostiikka testerillä ja tai tarkistaa jako ja diesel pumpun ajoitus , tosin en ole varma onko uusissa koneissa mitään väliä mihin asentoon sen pumpun lykkää jos ruiskutus hoidetaan sähkösesti.Lunttasin autodatan vian hakua kohdasta liika savutus , siinä kehoitetaan tarkastamaan jako , pumpun ajoituksesta äkkiä vilkaisemalla ei löytynyt mitään että pitäisi asettaa merkkeihin.Kääntyisin ehkä jakopään rempanneen huoltofirman puoleen kyselemään että onhan se jako paikaillaan onhan =). ps. olen dieseleiden suhteen vanhanliiton mies jossa diesel pumpussa ei ollut sähköistä kuin sammutin jos edes sekään :p , siksi kummitelee toi pumpun ajoitus mulla mielessä kun dieseleistä puhutaan.
itelle siis lyhesti tulee mieleen , 1. jakopielessä 2. suutin tai suuttimet vuotaa. 3 ilmanputsari. 4. joku muu anturivika , tosin luulis että moottorin vikavalo palaisi.
onko ilmansuodatinta vaihdettu koska viimeks
dieselissä kyllä paskanen ilmanputsari nostaa kanssa helposti päästöt leimalla jo melkeen ajokielto alueelle , nimim kokemusta on :=)
 
Viimeksi muokattu:
Viallinen maf-anturi aiheuttaa myös reilua savutusta, eikä esim. Rellu antanut mitään vikakoodia.
 
en tiedä miten fordin koneessa on , mutta ainakin peogeotin ja rellun koneissa on kampuran ja nokan asento tunnistimet ja vikakoodi tulee ulos camshaft not sync tai jotain tollasta jos jako pielessä , pitäs melkeen lukee vikakoodit fordin omalla diagnostiikka testerillä ja tai tarkistaa jako ja diesel pumpun ajoitus , tosin en ole varma onko uusissa koneissa mitään väliä mihin asentoon sen pumpun lykkää jos ruiskutus hoidetaan sähkösesti.Lunttasin autodatan vian hakua kohdasta liika savutus , siinä kehoitetaan tarkastamaan jako , pumpun ajoituksesta äkkiä vilkaisemalla ei löytynyt mitään että pitäisi asettaa merkkeihin.Kääntyisin ehkä jakopään rempanneen huoltofirman puoleen kyselemään että onhan se jako paikaillaan onhan =). ps. olen dieseleiden suhteen vanhanliiton mies jossa diesel pumpussa ei ollut sähköistä kuin sammutin jos edes sekään :p , siksi kummitelee toi pumpun ajoitus mulla mielessä kun dieseleistä puhutaan.
itelle siis lyhesti tulee mieleen , 1. jakopielessä 2. suutin tai suuttimet vuotaa. 3 ilmanputsari. 4. joku muu anturivika , tosin luulis että moottorin vikavalo palaisi.
onko ilmansuodatinta vaihdettu koska viimeks
dieselissä kyllä paskanen ilmanputsari nostaa kanssa helposti päästöt leimalla jo melkeen ajokielto alueelle , nimim kokemusta on :=)
Ilmansuodatin on kans just vaihdettu. Ei ois kannattanu tehä jakopääremppaa ennen katsastusta =D
 
Ilmansuodatin on kans just vaihdettu. Ei ois kannattanu tehä jakopääremppaa ennen katsastusta =D
Tai jos kävi tuuri ja sai hampaan pielessä olevan jaon kiinni ajoissa ennen ku VVT säätövara loppuu ja vaihtotyöllä on vielä virhevastuuta ;)
 
STP Injector Cleaner paljon ajetuille autoille 200ml | Motonet Oy

joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä. bensaa nyt tankissa 3/4 osaa (maximi tankki 47 litraa) eli koko pulloko tuonne vain ja normaalisti vain ajella?
Ja siis öljyn sekaanko ei tarvi mitään laittaa putelia?

Huomaa, että bensalle ja dieselille on sitten omat aineensa. Näiden aineiden käyttö muutenkin on täysin omalla vastuulla. Jos sinulla ei autossa ole sen kummempaa oiretta tai vikaa, niin en tiedä kannattaako. Nämähän tosiaan irroittavat kaikenlaista kertynyttä mörskää ja ne voi pahimmillaan tukkia suuttimet, vaikka juuri sen aukaisuun ne on suunniteltu. Ainakin polttoaineensuodatin varmaan olisi hyvä vaihtaa tämän jälkeen jos ei ihan äskettäin ole vaihdettu. Mutjoo, tosiaan täyteen tankilliseen tuota injector cleaneria suositellaan. Koko purkki vain luukusta alas ja ajoa. Älä mene laittamaan mitään öljyn sekaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
No voi per.. Stratus jätti melkein välille. Alkoi nykimään ja moottorin vikavalo syttyi. Päästiin nippa nappa kuitenkin kotiin. Antoi vikakoodin P0351 eli puolapakettiin viittasi. No, ajelin sitten Motonettiin noin 150 km päähän kun siellä sattui olemaan 1 kappale hyllyssä ja oli auki jopa sunnuntaina kuuteen asti. Samalla otin mukaan tulpanjohdot ja tulpat. No eipä mitään, vaihdoin ne paikalleen ja ei vaikuttanut yhtään mitään! Nyt jäljellä taitaa olla vika johtosarjasssa tai PCM paskana. Joskus vastustaa eli lähes aina :(
 
No voi per.. Stratus jätti melkein välille. Alkoi nykimään ja moottorin vikavalo syttyi. Päästiin nippa nappa kuitenkin kotiin. Antoi vikakoodin P0351 eli puolapakettiin viittasi. No, ajelin sitten Motonettiin noin 150 km päähän kun siellä sattui olemaan 1 kappale hyllyssä ja oli auki jopa sunnuntaina kuuteen asti. Samalla otin mukaan tulpanjohdot ja tulpat. No eipä mitään, vaihdoin ne paikalleen ja ei vaikuttanut yhtään mitään! Nyt jäljellä taitaa olla vika johtosarjasssa tai PCM paskana. Joskus vastustaa eli lähes aina :(
Tai sitten se Motonetin halpis puolapaketti on heti uutuuttaan särki
 
Tai sitten se Motonetin halpis puolapaketti on heti uutuuttaan särki
Tuskinpa on niin hyvä tuuri :D Tuo on oireillut jo jonkin aikaa mutta vasta nyt antoi vikakoodin. Ehkä voisi olla myös kampiakselin asentotunnistin. Ei vaan tunnu hyvältä vaihdella puoliksi summassa osia. Puola oli vaihdettu 2016 / 80 tkm sitten niin sitä nyt ensimmäiseksi ajattelin syypääksi. Tulpat oli vaihdettu 2017 niin oli nekin aika vaihtaa.
Teki siis sitä että satunnaisesti, pari kolme kertaa lähti todella vaikeasti käyntiin.
Kerran sammui välille. Lähti kuitenkin jonkun ajan päästä toimimaan ja toimi normaalisti usean kuukauden. Myöhemmin teki sen että alkoi nykimään rajusti vauhdissa ja tehot katosivat. Hetken seisonnan jälkeen taas mentiin.
Nyt tällä viimeisellä reissulla teki taas sen että tehot katosivat. Parkkiin ja virrat pois muutamaksi minuutiksi niin pääsin taas 20 km. Sitten taas nykiminen, ja nyt olikin todella vaikea päästä edes kotipihalle, jonne ei onneksi ollut kuin parisataa metriä. Nyt ei lähde edes käyntiin.
Pitää kaivella johtosarjaa josko siellä joku johto olisi rikki. P*seestä sekin on kun ne pitää tunkea sellaisiin paikkoihin mihin ei aurinko paista.
 
Tuskinpa on niin hyvä tuuri :D Tuo on oireillut jo jonkin aikaa mutta vasta nyt antoi vikakoodin. Ehkä voisi olla myös kampiakselin asentotunnistin. Ei vaan tunnu hyvältä vaihdella puoliksi summassa osia. Puola oli vaihdettu 2016 / 80 tkm sitten niin sitä nyt ensimmäiseksi ajattelin syypääksi. Tulpat oli vaihdettu 2017 niin oli nekin aika vaihtaa.
Teki siis sitä että satunnaisesti, pari kolme kertaa lähti todella vaikeasti käyntiin.
Kerran sammui välille. Lähti kuitenkin jonkun ajan päästä toimimaan ja toimi normaalisti usean kuukauden. Myöhemmin teki sen että alkoi nykimään rajusti vauhdissa ja tehot katosivat. Hetken seisonnan jälkeen taas mentiin.
Nyt tällä viimeisellä reissulla teki taas sen että tehot katosivat. Parkkiin ja virrat pois muutamaksi minuutiksi niin pääsin taas 20 km. Sitten taas nykiminen, ja nyt olikin todella vaikea päästä edes kotipihalle, jonne ei onneksi ollut kuin parisataa metriä. Nyt ei lähde edes käyntiin.
Pitää kaivella johtosarjaa josko siellä joku johto olisi rikki. P*seestä sekin on kun ne pitää tunkea sellaisiin paikkoihin mihin ei aurinko paista.
Kuulostaan osittain samalta ku audi pari kesää sitten, kesken ajon alkoi satunnaisesti yhtäkkiä nykimään, loppujen lopuksi sekosi täysin, nyki niin kovaa ettei eteenpäin enää päässyt ja useampi eri valo paloi taulussa, kierroslukumittari veteli omiaan virrat päällä, hinurilla korjaamolle, antoi koodiksi kampiakselin asentotunnistin ja se vaihdettiin, meni pari päivää ja taas alkoi ajossa nykimään, katoin nokka akselin asentotunnistimen ja liitin ihan öljyssä ja liitin puoliksi irti, (liittimen kiinnike poikki), liittimen putsaus öljystä, uusi asentotunnistin kiinni ja nippuside kaveriksi ettei pääse enää löystymään, ei oo sen jälkeen enää nykiny, oliko vikaa sitten kampiakselin tunnistimessa ollenkaan, ei voi tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa on niin hyvä tuuri :D Tuo on oireillut jo jonkin aikaa mutta vasta nyt antoi vikakoodin. Ehkä voisi olla myös kampiakselin asentotunnistin. Ei vaan tunnu hyvältä vaihdella puoliksi summassa osia. Puola oli vaihdettu 2016 / 80 tkm sitten niin sitä nyt ensimmäiseksi ajattelin syypääksi. Tulpat oli vaihdettu 2017 niin oli nekin aika vaihtaa.
Teki siis sitä että satunnaisesti, pari kolme kertaa lähti todella vaikeasti käyntiin.
Kerran sammui välille. Lähti kuitenkin jonkun ajan päästä toimimaan ja toimi normaalisti usean kuukauden. Myöhemmin teki sen että alkoi nykimään rajusti vauhdissa ja tehot katosivat. Hetken seisonnan jälkeen taas mentiin.
Nyt tällä viimeisellä reissulla teki taas sen että tehot katosivat. Parkkiin ja virrat pois muutamaksi minuutiksi niin pääsin taas 20 km. Sitten taas nykiminen, ja nyt olikin todella vaikea päästä edes kotipihalle, jonne ei onneksi ollut kuin parisataa metriä. Nyt ei lähde edes käyntiin.
Pitää kaivella johtosarjaa josko siellä joku johto olisi rikki. P*seestä sekin on kun ne pitää tunkea sellaisiin paikkoihin mihin ei aurinko paista.
Livedataa tutkimaan startatessa, niin eiköhän vika selviä.
 
Kuulostaan osittain samalta ku audi pari kesää sitten, kesken ajon alkoi satunnaisesti yhtäkkiä nykimään, loppujen lopuksi sekosi täysin, nyki niin kovaa ettei eteenpäin enää päässyt ja useampi eri valo paloi taulussa, kierroslukumittari veteli omiaan virrat päällä, hinurilla korjaamolle, antoi koodiksi kampiakselin asentotunnistin ja se vaihdettiin, meni pari päivää ja taas alkoi ajossa nykimään, katoin nokka akselin asentotunnistimen ja liitin ihan öljyssä ja liitin puoliksi irti, (liittimen kiinnike poikki), liittimen putsaus öljystä, uusi asentotunnistin kiinni ja nippuside kaveriksi ettei pääse enää löystymään, ei oo sen jälkeen enää nykiny, oliko vikaa sitten kampiakselin tunnistimessa ollenkaan, ei voi tietää.
Kiitos vinkistä! Itse asiassa lukaisin vielä koodit ennen töihin lähtöä niin nyt oli tullut eilisen starttailun jälkeen P0725 eli viittaa vahvasti kampiakselin asentotunnistimeen tai sen piuhoihin. Nyt kun tarkemmin muistelen niin kiekkamittari heitteli oudosti yhdellä kerralla kun pätkiminen alkoi. Pitää tutkia! Toki anturi on hieman hankalassa paikassa koneen ja tulipellin välissä. Ehkä anturin voisi varalta tilata kuitenkin, autolla ikää yli 20 vuotta niin eipä se nyt hirveän ihme olisi jos anturi olisi jo vaihdon tarpeessa.
1648438493948.png
 
Osaisikohan kukaan sanoa mikä tiiviste vuotaa kun Peugeot 508 SW:n moottoriin venttiilikopan yläpinnallla öljyä? Muualta moottori on kuivan näköinen eikä missään mielestäni näy merkkiä öljyvuodoista.
 
Ainakin rellun koneessa on nokka-akselien päässä kumitulpat , josta öljyt valuu venakopan saumaan muttei kyllä venttiili kopan kannen päälle. jos tuo on öljystä märkä voiko olla että huohotin tms tukossa että tirisee öljyntäyttö korkin välistä öljyt sinne päälle?
 
Pitääpä katsoa samalla, kun putsaan öljyt pois sekä hieman seurailla tilannetta.
 
Osaisikohan kukaan sanoa mikä tiiviste vuotaa kun Peugeot 508 SW:n moottoriin venttiilikopan yläpinnallla öljyä? Muualta moottori on kuivan näköinen eikä missään mielestäni näy merkkiä öljyvuodoista.

Vähän vaikea haarukoida näillä spekseillä. Onko Diesel vai Bensa ja millä iskutilavuudella?
 
Kyseessä siis 115kW/156hp 1.6L THP EP6CDT bensamoottori.

Haiskahtaa siltä, että huohotuksessa/venakopantiivisteessä ongelmaa. Ovat ns. tyyppivikoja tuossa 150-sarjan THP:ssä, joka on sitten myöhemmissä korjattu hieman eritavalla suunnitellulla venttiilikopalla.
 
Ok, pitääpä siis ekaksi tutkia huohotin ja jos se on ok, niin vaihtaa uudet tiivisteet.
 
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 280
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom