Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Itse en haaskais rahojani tuossa yhtään mihinkään muuhun kuin korkeintaan uusiin (halpa) öljyihin ja suodattimeen...
Päästöt vähenee kun ajaa vähemmän ja uusi öljy voitelee paremmin.
 
Se meni sitten Fiat Lineasta laturi paskaksi. Aamulla ehdin onneksi huomata että akun varoitusvalo palaa ennen kuin lähdin mökin pihalta ajamaan. Se olikin sitten rattoisaa sompailla mökiltä julkisilla töihin. Pitää varmaan tonne talliin hommata joku harrasteauto seisomaan tällaisten varalta.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Yleisesti ottaen nuo lisäaineet, ainakin öljyjen sekaan, on humpuukia. Eikö auto mene katsastuksesta läpi vai mikä se ongelma on mitä yrität korjata noilla?
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.
Jos täytyy huoltaa, niin jotain sopivaa öljyä öljynvaihtoon, suodatin, tulpat ja ilmansuodatin.

Muistaakseni joku on tankannut esim 5 litaa E10 ja 5 litraa RE85. Saattaa toimia tuollaisellakin?

Fiat Puntossa taitaisi mennä nuo lisäaineet aivan hukkaan? Päästöt ei pienenisi? Moottori varmaan lämpenee normaali lämpötilaan, eli termostaatti toimii? Ehkä joku sporttinen ajelu voisi pienentää päästöjä hieman, jos on ajeltu liian hiljaa.
 
Minulla on 2003 vuoden fiat punto, ajettu 300k
Mitäs ainetta ne ihmiset yleensä kaataa bensatankin sekaan sekä öljytankin sekaan, joka pienentäis päästöjä sekä toinen puteli voitelis koneen käymään paremmin.

Koitin googletella, mutta ei ole aikasempaan mitään kokemusta, niin en uskaltaisi nyt suorilta tehdä mitään tai kaataa aineita.
Jonkinsortin lisäaineitahan ne on:
Polttoaineen lisäaineet | Motonet Oy

Tuossa on 2,8 litran tilavuus öljytankille sekä 47 litran bensalle.

Nuo on puhdistusaineita lähinnä karstan poistoon järjestelmistä. Itselläni oli vanha yhdeksänkymmnetäluvun ruiskusuuttimin varustettu auto ja ainakin siinä tuo STP:n injector cleaner auttoi paljon! Tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi ja muutenkin ajo jouheammaksi. Paljon uudemmassa autossa ne taas ei vaikuttanut juuri mitään, ehkä hieman tyhjäkäynti parani.

Öljyn sekaan laitettavat on taas tarkoitettu öljykanavien karstan poistoon ja se laitetaan öljynvaihdon yhteydessä, ei ajossa tarkoitetuksi. Jotkut korjaamot suorittaa näitä puhdistuksia, mutta aika tyyristä on, muistaakseni 200€ ylöspäin. Radikaalein moottorinsisäpesu suoritetaan pelkällä puhdistusaineella ja suodatinkin vaihdetaan siinä urakassa pari kertaa, mutta tämä maksaakin sitten jo maltaita. Noilla on saatu joitain hyviä tuloksia autoissa, jotka syövät öljyä kuin polttoainetta.
 
Jahas, porukoiden 2007 tms vuosimallin Ford C-max 1.8 TDCi (175tkm) pomppasi sitten leimalla savutuksesta. Oli ajeltu pidempi lenkki motaria kierrokset ~4k ennen katsastusta. Voiko vaikuttaa että on ajettu tasakaasulla eikä tehty kunnon kiihdytyksiä? Faija ajelee yleensä aika "säästeliäästi".

Tehot normaalit ja ei vikakoodeja (tai ei ainakaan valo pala). Pikagooglettelulla näyttäisi tulevan EGRää vastaan, muita ideoita? Yleismallisella ODB-lukijalla ei varmaan kovin ihmeitä saa irti, mutta voisihan sitä kokeilla.
 
ei taida odb lukijalla saada paskaakaan irti noista järjestelmistä , pitäs kai olla merkkikohtanen diagnostiikka testeri ja ehkä kenties livedatasta sais osviittaa jos osaisi tulkita arvoja ja jos diagnostiikka näyttäis referenssi arvoja . yleensä dieseliin auttaa reipas poletus motarilla kierrokset lähes punarajalla jonkun tovin ja jos ei auta niin yleisin vika taitaa olla suutin vuoto.onkohan jakopäätä remontoitu viimekatsastuksen jälkeen , vois olla että jako hampaan pielessä tai pumpun ajoitus pielessä jos siis noita osia on remontoitu viime katsastuksen jälkeen.
 
Nuo on puhdistusaineita lähinnä karstan poistoon järjestelmistä. Itselläni oli vanha yhdeksänkymmnetäluvun ruiskusuuttimin varustettu auto ja ainakin siinä tuo STP:n injector cleaner auttoi paljon! Tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi ja muutenkin ajo jouheammaksi. Paljon uudemmassa autossa ne taas ei vaikuttanut juuri mitään, ehkä hieman tyhjäkäynti parani.

Öljyn sekaan laitettavat on taas tarkoitettu öljykanavien karstan poistoon ja se laitetaan öljynvaihdon yhteydessä, ei ajossa tarkoitetuksi. Jotkut korjaamot suorittaa näitä puhdistuksia, mutta aika tyyristä on, muistaakseni 200€ ylöspäin. Radikaalein moottorinsisäpesu suoritetaan pelkällä puhdistusaineella ja suodatinkin vaihdetaan siinä urakassa pari kertaa, mutta tämä maksaakin sitten jo maltaita. Noilla on saatu joitain hyviä tuloksia autoissa, jotka syövät öljyä kuin polttoainetta.
STP Injector Cleaner paljon ajetuille autoille 200ml | Motonet Oy

joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä. bensaa nyt tankissa 3/4 osaa (maximi tankki 47 litraa) eli koko pulloko tuonne vain ja normaalisti vain ajella?
Ja siis öljyn sekaanko ei tarvi mitään laittaa putelia?
 
joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä
Tuhlaa tuokin raha vaikka kaljaan ja oot paljon tyytyväisempi lopputulokseen.
Jos autossa ei ole mitään vikaa (ja harvoin se vian korjaus löytyy muutenkaan jostain lisäainepullosta), niin ajele Fiiatilla tyytyväisenä kohti auroingonlaskua ja jätä nuo litkut muille.
 
Tilasin Varaosa24:stä Lexukseen jakohihnasarjan, moniurahihnan ja jäähdyttimen. Viimeksi mainittu siis vuotaa. 13tkm:n päästä on täynnä hihnan kilometrit ja sen vaihtoa varten pitäisi joka tapauksessa jäähdytin irroittaa. Ajattelin siis samalla vaihtaa sen verran etupeltoon myös jakohihnan. En ole ennen jakohihnaa vaihtanut, mutta kokeillaan sekin. Youtubesta löytyi jopa videoita aiheesta. Harkitsin myös auton laittamista kiertoon ja tämän jumpan jättämistä seuraavalle. Ymmärsin kuitenkin jumpan kustannusten olevan mitättömät auton vaihdon kustannuksiin, eli mennään vanhalla. Nettiautossa ei näyttänyt olevan mikään alennusmyyntikään käynnissä. Lisäksi autoa vaihtaessa on tyypillisesti aina jotain jumppaa edessä. Uuteen vaihtaessa ei varmaan olisi, mutta kiinnostavat maksavat omakotitalon verran.
 
Nopea konsti hihnanvaihtoon on se että vedät hihnan koko pituudeltaan mattoveitsellä halki, otat ulomman osan pois ja asetat uuden huulilleen, sen jälkeen katkaise vielä jäljelle jäänyt osa ja paina uusi hihna kokonaan paikalleen.

Itse en ole tehnyt, car s.o.s ohjelmassa näin.
 
Nopea konsti hihnanvaihtoon on se että vedät hihnan koko pituudeltaan mattoveitsellä halki, otat ulomman osan pois ja asetat uuden huulilleen, sen jälkeen katkaise vielä jäljelle jäänyt osa ja paina uusi hihna kokonaan paikalleen.

Itse en ole tehnyt, car s.o.s ohjelmassa näin.
Voisi onnistua, jos vaihtaisi pelkän hihnan. Setissä on kuitenkin sen verran muuta romua, että ei luonaa.
845520150100420.jpg
 
Nopea konsti hihnanvaihtoon on se että vedät hihnan koko pituudeltaan mattoveitsellä halki, otat ulomman osan pois ja asetat uuden huulilleen, sen jälkeen katkaise vielä jäljelle jäänyt osa ja paina uusi hihna kokonaan paikalleen.

Kun vanha jakohihna on vielä paikallaan, niin nopeampi on vetää kohdistusviivat esim. hopeatussilla vanhaan hihnaan ja kampi- sekä nokka-akseliin. Sitten poistaa vanhan hihnan, kopioi viivat uuteen ja asennuksessa katsoo viivat kohdalle. Joskus nokka-akseli voi kääntyä jännityksestä mutta saa aika kevyesti väännettyä kohdalleen. Helpoin kohdistaa kampiakselin viiva ensin.

Jos halkaisee hihnan, niin ensin pitää ottaa sytytystulpat pois ja sitten päästä pyörittämään kampiakselia. Muistaakseni tuossa ohjelmassa ottivat moottorin kokonaan irti, että silloin olisi voinut käyttää alkuperäisiä kohdistusmerkkejä helposti. Joskus ovat vähän kryptisiä tai vaativat spesiaaleja lukitustyökaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Mondeoon piti vaihtaa alipaineletku mikä on lohkon ja imusarjan välissä, foordilta sanottiin että imurarja irti ja 9h homma että tonnin remppa 25€ letkun takia :facepalm:

Otin alhaalta startin pois edestä ja pitkillä pihdeillä vanha pois ja uusi tilalle ja alle tunnissa auto oli ulkona siitä kun ajoin sisään.
Merkkihuollossa on autonvalmistajan tarkat työohjeet, jonka mukaan korjaukset tehdään ja tietyssä ajassa. Varmasti on muitakin tapoja mutta niihin voi sisältyä riskejä ja huolto joutuu korvaamaan, jos hajottaa muuta epävirallista korjausreittiä pitkin.
Ehkä altapäin työskentelyä pyritään välttämään, koska siinä on turvallisuusriski. Yritysmaailmassa on eri säännöt, kuin omassa autotallissa.
Noinhan ne tuppaa menemään eli valmistajalta tulee ohjevaihtoajat ja ne monesti tehdään "vaikeimman" kautta.

Mullakin on ollut kulkine, jossa jakopään vaihto vaati valmistajan mukaan moottorin osittaisen irroittamisen ja työaika oli ihan tolkuton. Mutta onneksi merkkiliike vain mainitsi että se on ihan yhtä helppo tehdä, kun toisen mallin samalla koneella oleva vaihto. Joten ajasta putosi yli 4 tuntia pois, joka merkitsi melko paljon loppusummassa. Eli on monesti kiinni siitä tehdäänkö työt virallisesti vai järkevästi. Toki firmalle se toisi enemmän rahaa ottamalla virallisen tuntiveloituksen, mutta tässä tapauksessa toi tyytyväisen asiakkaan joka palasi tarvittaessa uudelleen asiakkaaksi.
 
ei taida odb lukijalla saada paskaakaan irti noista järjestelmistä , pitäs kai olla merkkikohtanen diagnostiikka testeri ja ehkä kenties livedatasta sais osviittaa jos osaisi tulkita arvoja ja jos diagnostiikka näyttäis referenssi arvoja . yleensä dieseliin auttaa reipas poletus motarilla kierrokset lähes punarajalla jonkun tovin ja jos ei auta niin yleisin vika taitaa olla suutin vuoto.onkohan jakopäätä remontoitu viimekatsastuksen jälkeen , vois olla että jako hampaan pielessä tai pumpun ajoitus pielessä jos siis noita osia on remontoitu viime katsastuksen jälkeen.
Hmm, jakopää on itseasiassa just laitettu tänä talvena.
 
en tiedä miten fordin koneessa on , mutta ainakin peogeotin ja rellun koneissa on kampuran ja nokan asento tunnistimet ja vikakoodi tulee ulos camshaft not sync tai jotain tollasta jos jako pielessä , pitäs melkeen lukee vikakoodit fordin omalla diagnostiikka testerillä ja tai tarkistaa jako ja diesel pumpun ajoitus , tosin en ole varma onko uusissa koneissa mitään väliä mihin asentoon sen pumpun lykkää jos ruiskutus hoidetaan sähkösesti.Lunttasin autodatan vian hakua kohdasta liika savutus , siinä kehoitetaan tarkastamaan jako , pumpun ajoituksesta äkkiä vilkaisemalla ei löytynyt mitään että pitäisi asettaa merkkeihin.Kääntyisin ehkä jakopään rempanneen huoltofirman puoleen kyselemään että onhan se jako paikaillaan onhan =). ps. olen dieseleiden suhteen vanhanliiton mies jossa diesel pumpussa ei ollut sähköistä kuin sammutin jos edes sekään :p , siksi kummitelee toi pumpun ajoitus mulla mielessä kun dieseleistä puhutaan.
itelle siis lyhesti tulee mieleen , 1. jakopielessä 2. suutin tai suuttimet vuotaa. 3 ilmanputsari. 4. joku muu anturivika , tosin luulis että moottorin vikavalo palaisi.
onko ilmansuodatinta vaihdettu koska viimeks
dieselissä kyllä paskanen ilmanputsari nostaa kanssa helposti päästöt leimalla jo melkeen ajokielto alueelle , nimim kokemusta on :=)
 
Viimeksi muokattu:
Viallinen maf-anturi aiheuttaa myös reilua savutusta, eikä esim. Rellu antanut mitään vikakoodia.
 
en tiedä miten fordin koneessa on , mutta ainakin peogeotin ja rellun koneissa on kampuran ja nokan asento tunnistimet ja vikakoodi tulee ulos camshaft not sync tai jotain tollasta jos jako pielessä , pitäs melkeen lukee vikakoodit fordin omalla diagnostiikka testerillä ja tai tarkistaa jako ja diesel pumpun ajoitus , tosin en ole varma onko uusissa koneissa mitään väliä mihin asentoon sen pumpun lykkää jos ruiskutus hoidetaan sähkösesti.Lunttasin autodatan vian hakua kohdasta liika savutus , siinä kehoitetaan tarkastamaan jako , pumpun ajoituksesta äkkiä vilkaisemalla ei löytynyt mitään että pitäisi asettaa merkkeihin.Kääntyisin ehkä jakopään rempanneen huoltofirman puoleen kyselemään että onhan se jako paikaillaan onhan =). ps. olen dieseleiden suhteen vanhanliiton mies jossa diesel pumpussa ei ollut sähköistä kuin sammutin jos edes sekään :p , siksi kummitelee toi pumpun ajoitus mulla mielessä kun dieseleistä puhutaan.
itelle siis lyhesti tulee mieleen , 1. jakopielessä 2. suutin tai suuttimet vuotaa. 3 ilmanputsari. 4. joku muu anturivika , tosin luulis että moottorin vikavalo palaisi.
onko ilmansuodatinta vaihdettu koska viimeks
dieselissä kyllä paskanen ilmanputsari nostaa kanssa helposti päästöt leimalla jo melkeen ajokielto alueelle , nimim kokemusta on :=)
Ilmansuodatin on kans just vaihdettu. Ei ois kannattanu tehä jakopääremppaa ennen katsastusta =D
 
Ilmansuodatin on kans just vaihdettu. Ei ois kannattanu tehä jakopääremppaa ennen katsastusta =D
Tai jos kävi tuuri ja sai hampaan pielessä olevan jaon kiinni ajoissa ennen ku VVT säätövara loppuu ja vaihtotyöllä on vielä virhevastuuta ;)
 
STP Injector Cleaner paljon ajetuille autoille 200ml | Motonet Oy

joo, eli onko tämän käyttöön mitään vinkkiä. bensaa nyt tankissa 3/4 osaa (maximi tankki 47 litraa) eli koko pulloko tuonne vain ja normaalisti vain ajella?
Ja siis öljyn sekaanko ei tarvi mitään laittaa putelia?

Huomaa, että bensalle ja dieselille on sitten omat aineensa. Näiden aineiden käyttö muutenkin on täysin omalla vastuulla. Jos sinulla ei autossa ole sen kummempaa oiretta tai vikaa, niin en tiedä kannattaako. Nämähän tosiaan irroittavat kaikenlaista kertynyttä mörskää ja ne voi pahimmillaan tukkia suuttimet, vaikka juuri sen aukaisuun ne on suunniteltu. Ainakin polttoaineensuodatin varmaan olisi hyvä vaihtaa tämän jälkeen jos ei ihan äskettäin ole vaihdettu. Mutjoo, tosiaan täyteen tankilliseen tuota injector cleaneria suositellaan. Koko purkki vain luukusta alas ja ajoa. Älä mene laittamaan mitään öljyn sekaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
No voi per.. Stratus jätti melkein välille. Alkoi nykimään ja moottorin vikavalo syttyi. Päästiin nippa nappa kuitenkin kotiin. Antoi vikakoodin P0351 eli puolapakettiin viittasi. No, ajelin sitten Motonettiin noin 150 km päähän kun siellä sattui olemaan 1 kappale hyllyssä ja oli auki jopa sunnuntaina kuuteen asti. Samalla otin mukaan tulpanjohdot ja tulpat. No eipä mitään, vaihdoin ne paikalleen ja ei vaikuttanut yhtään mitään! Nyt jäljellä taitaa olla vika johtosarjasssa tai PCM paskana. Joskus vastustaa eli lähes aina :(
 
No voi per.. Stratus jätti melkein välille. Alkoi nykimään ja moottorin vikavalo syttyi. Päästiin nippa nappa kuitenkin kotiin. Antoi vikakoodin P0351 eli puolapakettiin viittasi. No, ajelin sitten Motonettiin noin 150 km päähän kun siellä sattui olemaan 1 kappale hyllyssä ja oli auki jopa sunnuntaina kuuteen asti. Samalla otin mukaan tulpanjohdot ja tulpat. No eipä mitään, vaihdoin ne paikalleen ja ei vaikuttanut yhtään mitään! Nyt jäljellä taitaa olla vika johtosarjasssa tai PCM paskana. Joskus vastustaa eli lähes aina :(
Tai sitten se Motonetin halpis puolapaketti on heti uutuuttaan särki
 
Tai sitten se Motonetin halpis puolapaketti on heti uutuuttaan särki
Tuskinpa on niin hyvä tuuri :D Tuo on oireillut jo jonkin aikaa mutta vasta nyt antoi vikakoodin. Ehkä voisi olla myös kampiakselin asentotunnistin. Ei vaan tunnu hyvältä vaihdella puoliksi summassa osia. Puola oli vaihdettu 2016 / 80 tkm sitten niin sitä nyt ensimmäiseksi ajattelin syypääksi. Tulpat oli vaihdettu 2017 niin oli nekin aika vaihtaa.
Teki siis sitä että satunnaisesti, pari kolme kertaa lähti todella vaikeasti käyntiin.
Kerran sammui välille. Lähti kuitenkin jonkun ajan päästä toimimaan ja toimi normaalisti usean kuukauden. Myöhemmin teki sen että alkoi nykimään rajusti vauhdissa ja tehot katosivat. Hetken seisonnan jälkeen taas mentiin.
Nyt tällä viimeisellä reissulla teki taas sen että tehot katosivat. Parkkiin ja virrat pois muutamaksi minuutiksi niin pääsin taas 20 km. Sitten taas nykiminen, ja nyt olikin todella vaikea päästä edes kotipihalle, jonne ei onneksi ollut kuin parisataa metriä. Nyt ei lähde edes käyntiin.
Pitää kaivella johtosarjaa josko siellä joku johto olisi rikki. P*seestä sekin on kun ne pitää tunkea sellaisiin paikkoihin mihin ei aurinko paista.
 
Tuskinpa on niin hyvä tuuri :D Tuo on oireillut jo jonkin aikaa mutta vasta nyt antoi vikakoodin. Ehkä voisi olla myös kampiakselin asentotunnistin. Ei vaan tunnu hyvältä vaihdella puoliksi summassa osia. Puola oli vaihdettu 2016 / 80 tkm sitten niin sitä nyt ensimmäiseksi ajattelin syypääksi. Tulpat oli vaihdettu 2017 niin oli nekin aika vaihtaa.
Teki siis sitä että satunnaisesti, pari kolme kertaa lähti todella vaikeasti käyntiin.
Kerran sammui välille. Lähti kuitenkin jonkun ajan päästä toimimaan ja toimi normaalisti usean kuukauden. Myöhemmin teki sen että alkoi nykimään rajusti vauhdissa ja tehot katosivat. Hetken seisonnan jälkeen taas mentiin.
Nyt tällä viimeisellä reissulla teki taas sen että tehot katosivat. Parkkiin ja virrat pois muutamaksi minuutiksi niin pääsin taas 20 km. Sitten taas nykiminen, ja nyt olikin todella vaikea päästä edes kotipihalle, jonne ei onneksi ollut kuin parisataa metriä. Nyt ei lähde edes käyntiin.
Pitää kaivella johtosarjaa josko siellä joku johto olisi rikki. P*seestä sekin on kun ne pitää tunkea sellaisiin paikkoihin mihin ei aurinko paista.
Kuulostaan osittain samalta ku audi pari kesää sitten, kesken ajon alkoi satunnaisesti yhtäkkiä nykimään, loppujen lopuksi sekosi täysin, nyki niin kovaa ettei eteenpäin enää päässyt ja useampi eri valo paloi taulussa, kierroslukumittari veteli omiaan virrat päällä, hinurilla korjaamolle, antoi koodiksi kampiakselin asentotunnistin ja se vaihdettiin, meni pari päivää ja taas alkoi ajossa nykimään, katoin nokka akselin asentotunnistimen ja liitin ihan öljyssä ja liitin puoliksi irti, (liittimen kiinnike poikki), liittimen putsaus öljystä, uusi asentotunnistin kiinni ja nippuside kaveriksi ettei pääse enää löystymään, ei oo sen jälkeen enää nykiny, oliko vikaa sitten kampiakselin tunnistimessa ollenkaan, ei voi tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa on niin hyvä tuuri :D Tuo on oireillut jo jonkin aikaa mutta vasta nyt antoi vikakoodin. Ehkä voisi olla myös kampiakselin asentotunnistin. Ei vaan tunnu hyvältä vaihdella puoliksi summassa osia. Puola oli vaihdettu 2016 / 80 tkm sitten niin sitä nyt ensimmäiseksi ajattelin syypääksi. Tulpat oli vaihdettu 2017 niin oli nekin aika vaihtaa.
Teki siis sitä että satunnaisesti, pari kolme kertaa lähti todella vaikeasti käyntiin.
Kerran sammui välille. Lähti kuitenkin jonkun ajan päästä toimimaan ja toimi normaalisti usean kuukauden. Myöhemmin teki sen että alkoi nykimään rajusti vauhdissa ja tehot katosivat. Hetken seisonnan jälkeen taas mentiin.
Nyt tällä viimeisellä reissulla teki taas sen että tehot katosivat. Parkkiin ja virrat pois muutamaksi minuutiksi niin pääsin taas 20 km. Sitten taas nykiminen, ja nyt olikin todella vaikea päästä edes kotipihalle, jonne ei onneksi ollut kuin parisataa metriä. Nyt ei lähde edes käyntiin.
Pitää kaivella johtosarjaa josko siellä joku johto olisi rikki. P*seestä sekin on kun ne pitää tunkea sellaisiin paikkoihin mihin ei aurinko paista.
Livedataa tutkimaan startatessa, niin eiköhän vika selviä.
 
Kuulostaan osittain samalta ku audi pari kesää sitten, kesken ajon alkoi satunnaisesti yhtäkkiä nykimään, loppujen lopuksi sekosi täysin, nyki niin kovaa ettei eteenpäin enää päässyt ja useampi eri valo paloi taulussa, kierroslukumittari veteli omiaan virrat päällä, hinurilla korjaamolle, antoi koodiksi kampiakselin asentotunnistin ja se vaihdettiin, meni pari päivää ja taas alkoi ajossa nykimään, katoin nokka akselin asentotunnistimen ja liitin ihan öljyssä ja liitin puoliksi irti, (liittimen kiinnike poikki), liittimen putsaus öljystä, uusi asentotunnistin kiinni ja nippuside kaveriksi ettei pääse enää löystymään, ei oo sen jälkeen enää nykiny, oliko vikaa sitten kampiakselin tunnistimessa ollenkaan, ei voi tietää.
Kiitos vinkistä! Itse asiassa lukaisin vielä koodit ennen töihin lähtöä niin nyt oli tullut eilisen starttailun jälkeen P0725 eli viittaa vahvasti kampiakselin asentotunnistimeen tai sen piuhoihin. Nyt kun tarkemmin muistelen niin kiekkamittari heitteli oudosti yhdellä kerralla kun pätkiminen alkoi. Pitää tutkia! Toki anturi on hieman hankalassa paikassa koneen ja tulipellin välissä. Ehkä anturin voisi varalta tilata kuitenkin, autolla ikää yli 20 vuotta niin eipä se nyt hirveän ihme olisi jos anturi olisi jo vaihdon tarpeessa.
1648438493948.png
 
Osaisikohan kukaan sanoa mikä tiiviste vuotaa kun Peugeot 508 SW:n moottoriin venttiilikopan yläpinnallla öljyä? Muualta moottori on kuivan näköinen eikä missään mielestäni näy merkkiä öljyvuodoista.
 
Ainakin rellun koneessa on nokka-akselien päässä kumitulpat , josta öljyt valuu venakopan saumaan muttei kyllä venttiili kopan kannen päälle. jos tuo on öljystä märkä voiko olla että huohotin tms tukossa että tirisee öljyntäyttö korkin välistä öljyt sinne päälle?
 
Pitääpä katsoa samalla, kun putsaan öljyt pois sekä hieman seurailla tilannetta.
 
Osaisikohan kukaan sanoa mikä tiiviste vuotaa kun Peugeot 508 SW:n moottoriin venttiilikopan yläpinnallla öljyä? Muualta moottori on kuivan näköinen eikä missään mielestäni näy merkkiä öljyvuodoista.

Vähän vaikea haarukoida näillä spekseillä. Onko Diesel vai Bensa ja millä iskutilavuudella?
 
Kyseessä siis 115kW/156hp 1.6L THP EP6CDT bensamoottori.

Haiskahtaa siltä, että huohotuksessa/venakopantiivisteessä ongelmaa. Ovat ns. tyyppivikoja tuossa 150-sarjan THP:ssä, joka on sitten myöhemmissä korjattu hieman eritavalla suunnitellulla venttiilikopalla.
 
Ok, pitääpä siis ekaksi tutkia huohotin ja jos se on ok, niin vaihtaa uudet tiivisteet.
 
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
 
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
Mikäs moottori tällasessa stratuksessa on? Antaako 1 tai 4 kipinän? Tuleeko bensaa?
 
Mikäs moottori tällasessa stratuksessa on? Antaako 1 tai 4 kipinän? Tuleeko bensaa?
2 litran bensa. Motonet tarjoaa moottorikoodiksi C00 :hmm:
En ole kipinää erikseen testannut mutta lähes varmasti sähköpuolella se vika on. Ei satu olemaan testeriä.. Ajosta alkoi nykimään ja oli vikakoodit P0725 ja P0351.
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei. Ne ovat saman puolan kelan takana.
Ei ole aikoihin näin hankalaa vikaa tullut vastaan!
 
2 litran bensa. Motonet tarjoaa moottorikoodiksi C00 :hmm:
En ole kipinää erikseen testannut mutta lähes varmasti sähköpuolella se vika on. Ei satu olemaan testeriä.. Ajosta alkoi nykimään ja oli vikakoodit P0725 ja P0351.
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei. Ne ovat saman puolan kelan takana.
Ei ole aikoihin näin hankalaa vikaa tullut vastaan!
Etkö voi vaihtaa puolia päikseen? Ja kipinänhän voi tarkistaa vaikka ajoituslampulla?
 
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei.
Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.

EDIT: Niin kuin TeknoR sanoi ei sytytysjärjestelmällä merkitystä. Vaan sillä onko suuttimet ryhmissä.
 
Viimeksi muokattu:
2 litran bensa. Motonet tarjoaa moottorikoodiksi C00 :hmm:
En ole kipinää erikseen testannut mutta lähes varmasti sähköpuolella se vika on. Ei satu olemaan testeriä.. Ajosta alkoi nykimään ja oli vikakoodit P0725 ja P0351.
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei. Ne ovat saman puolan kelan takana.
Ei ole aikoihin näin hankalaa vikaa tullut vastaan!

Semi-sequential / bank-fire ruiskussa bensasuuttimet voi olla kahdessa bankissa (joko 1+3/2+4 tai 1+4/2+3), tällöin kun toisen bankin ohjaus pimenee vian takia, loppuu 4-syl koneessa kahden suuttimen toiminta.

Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.

Ja sytytyksen oleminen tai olemattomuus hukkakipinänä ei vaikuta tuohon onko suuttimet batch (kaikki kerralla) / bank (ryhmissä) tai full sequential (jokaista suutinta ajetaan omalla "puolalla")..

eli varmista nyt mikä sielä on pimeänä, sytytys vai bensansaanti. Ja kuinka monessa sylinterissä.
 

Liitteet

  • injection_groups.jpg
    injection_groups.jpg
    93,5 KB · Luettu: 40
Etkö voi vaihtaa puolia päikseen? Ja kipinänhän voi tarkistaa vaikka ajoituslampulla?
Eipä oikeastaan:
1648580598714.png

Eikä satu olemaan ajoituslamppua...

Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.
Kiitos vinkistä, pitää vielä napata tulpat pois ja tsekata tilanne.

Pohdintoja:
-2 ja 3 sylinteri toimivat. Tästä johtuen ECUn täytyy saada moottorin kierrosnopeus kampiakselin ja nokka-akselin impulssiantureilta.
-Polttoaineen puuttumisesta tuskin on kyse. Yksittäisen sylinterin kohdalla voisi ajatella suutinvikaa, mutta kahden kohdalla erittäin epätodennäköistä. Lisäksi vikakoodit eivät tue sitä.
- P0351 viittaa sytytyspuolaan. Se vaihdettu ja mitattu toimivaksi. Samalla vaihdettu tulpat ja tulpan johdot.
- P0725 viittaa kampiakselin impulssianturiin. Sekin vaihdettu.
- Piuhat puolan ja ECUn välillä mitattu ehjiksi.
- Piuhat kampiakselin anturin ja ECUn välillä ei vielä mitattu, mutta missään ei näy rikkoumaa. Kohdasta 1 pääteltynä en usko että siinäkään on vika, tuskin kävisi edes kahdella jos moottorin kierroslukua ei menisi ECUlle?

Geneeriset sivustot (esim P0351 Chrysler Code - Ignition Coil 1 Circuit) antavat pääsääntöisesti mahdollisiksi vikapaikoiksi:
- puola
- johtosarja
- kontaktihäiriö
- ECM eli moottorin ohjausyksikkö

Vika on oireillut jo jonkin aikaa harvakseltaan ja olin melko varma että kampuran anturi on syyllinen. Se aiheuttaa tällaisia epämääräisiä oireita ja lisäksi nyt oli se vikakoodi. Joka ei muuten tule nyt päälle kun auton saa käymään kahdella.

Auton arvo lasketaan satasissa joten ECUn vaihto tuskin tulee kyseeseen, taitaa olla merkkiliikkeen homma kun autossa on ajonesto.

Livedataa kokeilin katsoa mutta ELM327 ja Car Scanner softalla valikoima oli kovin rajallinen.
 
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
Niin, kuten aiemmin sanoin, niin livedataa lukemaan, olisi heti nähnyt, että onko asentotunnistin ehjä. Ota ykkösen/4 tulppa esille, ja katso antaako kipinää. Yleismittarilla ei puolavika selviä.

Oskiloskoopilla selviää sitten tuleeko puolalle ohjaus. Toki jos ei ole, ja 1ja4 ei anna kipinää, niin vaihda ohjausjohdot ristiin, antaako 1 ja 4 sitten. Jos ei, niin puola rikki.

Toimiko alkun kylmänä, mutta ei lämpimänä? puola yleensä ekana oireilee vain lämpimänä
 
Niin, kuten aiemmin sanoin, niin livedataa lukemaan, olisi heti nähnyt, että onko asentotunnistin ehjä. Ota ykkösen/4 tulppa esille, ja katso antaako kipinää. Yleismittarilla ei puolavika selviä.
Asentotunnistimelle ei ollut omaa livedataa Car Scanner softassa. Moottorin kierrosluvulle oli, ja se näyttikin OK kun auton sai käyntiin.
Puolan kunto selviää kyllä yleismittarilla ;)
1648583633145.png

Oskiloskoopilla selviää sitten tuleeko puolalle ohjaus. Toki jos ei ole, ja 1ja4 ei anna kipinää, niin vaihda ohjausjohdot ristiin, antaako 1 ja 4 sitten. Jos ei, niin puola rikki.
Skooppi olisi paras mutta sitä ei minulla ole. Puola on kunnossa yleismittarilla mittauksen mukaan. Uusi ja vanha puola toimivat samalla tavalla.
Toimiko alkun kylmänä, mutta ei lämpimänä? puola yleensä ekana oireilee vain lämpimänä

Ei siinä oikeastaan ollut mitään selkeää logiikkaa. Pari kertaa teki sen ettei lähtenyt kunnolla käyntiin, mutta sitten kun lähti niin toimi ihan normaalisti. Pari kertaa sammui ajosta nykimisten kera. Molemmilla kerroilla lähti kuitenkin toimimaan kun hetken odotteli. Oireita ei ollut kuin muutaman kerran usean kuukauden aikana ja nyt ajot loppuivat kuin seinään. Summassa en halunnut lähteä osia vaihtelemaan, nyt tuli vikakoodit ja sen perusteella vaihdoin osat, vaikka se näyttääkin nyt aika turhalta :D

Johtosarjaa epäilin ensin, mutta mittaukset eivät sitäkään teoriaa nyt tue :hmm: Ecua en ole yhdestäkään autosta edes kuullut hajoavan, mutta ei kai se ihme olisi kun silläkin ikää yli 20 vuotta.
 
Onko tossa icm/syttymoduuli kuten useissa jenkeissä? Voi puuttua kipuna jostain jos se on paskana.
 
No niin, hommasin sytytyskipinätesterin. Se varmisti diagnoosin mistä olinkin jo 99% varma eli ykkös- ja nelossylintereille ei tule kipinää.
Auto jää nyt hetkeksi odottamaan motivaatiota. Kaivelin lumihangesta vara-auton esille, joka ei (onneksi!) mennyt viime kesänä kaupaksi. Diesel on nyt halpaa niin kelpaa ajella :smoke:
Ehkä voisi käytetyn ECUn hommata ja kokeilla sillä. Tosin sen verran mitä hyytelön läpi näkee niin ei näy vikaa eli mitään mustunutta.
 
Varmaan oot kuitenkin testannu ettei tosta puolapaketista oo vaan toinen puoli pimeenä
 
Varmaan oot kuitenkin testannu ettei tosta puolapaketista oo vaan toinen puoli pimeenä
Juu.. Ja pitäisi olla kahdesta puolasta samalla tavalla rikki, uudesta ja vanhasta.
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 693
Viestejä
4 659 950
Jäsenet
76 491
Uusin jäsen
ÄsP1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom