Etkö voi vaihtaa puolia päikseen? Ja kipinänhän voi tarkistaa vaikka ajoituslampulla?
Eipä oikeastaan:
Eikä satu olemaan ajoituslamppua...
Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.
Kiitos vinkistä, pitää vielä napata tulpat pois ja tsekata tilanne.
Pohdintoja:
-2 ja 3 sylinteri toimivat. Tästä johtuen ECUn täytyy saada moottorin kierrosnopeus kampiakselin ja nokka-akselin impulssiantureilta.
-Polttoaineen puuttumisesta tuskin on kyse. Yksittäisen sylinterin kohdalla voisi ajatella suutinvikaa, mutta kahden kohdalla erittäin epätodennäköistä. Lisäksi vikakoodit eivät tue sitä.
- P0351 viittaa sytytyspuolaan. Se vaihdettu ja mitattu toimivaksi. Samalla vaihdettu tulpat ja tulpan johdot.
- P0725 viittaa kampiakselin impulssianturiin. Sekin vaihdettu.
- Piuhat puolan ja ECUn välillä mitattu ehjiksi.
- Piuhat kampiakselin anturin ja ECUn välillä ei vielä mitattu, mutta missään ei näy rikkoumaa. Kohdasta 1 pääteltynä en usko että siinäkään on vika, tuskin kävisi edes kahdella jos moottorin kierroslukua ei menisi ECUlle?
Geneeriset sivustot (esim
P0351 Chrysler Code - Ignition Coil 1 Circuit) antavat pääsääntöisesti mahdollisiksi vikapaikoiksi:
- puola
- johtosarja
- kontaktihäiriö
- ECM eli moottorin ohjausyksikkö
Vika on oireillut jo jonkin aikaa harvakseltaan ja olin melko varma että kampuran anturi on syyllinen. Se aiheuttaa tällaisia epämääräisiä oireita ja lisäksi nyt oli se vikakoodi. Joka ei muuten tule nyt päälle kun auton saa käymään kahdella.
Auton arvo lasketaan satasissa joten ECUn vaihto tuskin tulee kyseeseen, taitaa olla merkkiliikkeen homma kun autossa on ajonesto.
Livedataa kokeilin katsoa mutta ELM327 ja Car Scanner softalla valikoima oli kovin rajallinen.