Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
Mikäs moottori tällasessa stratuksessa on? Antaako 1 tai 4 kipinän? Tuleeko bensaa?
 
Mikäs moottori tällasessa stratuksessa on? Antaako 1 tai 4 kipinän? Tuleeko bensaa?
2 litran bensa. Motonet tarjoaa moottorikoodiksi C00 :hmm:
En ole kipinää erikseen testannut mutta lähes varmasti sähköpuolella se vika on. Ei satu olemaan testeriä.. Ajosta alkoi nykimään ja oli vikakoodit P0725 ja P0351.
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei. Ne ovat saman puolan kelan takana.
Ei ole aikoihin näin hankalaa vikaa tullut vastaan!
 
2 litran bensa. Motonet tarjoaa moottorikoodiksi C00 :hmm:
En ole kipinää erikseen testannut mutta lähes varmasti sähköpuolella se vika on. Ei satu olemaan testeriä.. Ajosta alkoi nykimään ja oli vikakoodit P0725 ja P0351.
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei. Ne ovat saman puolan kelan takana.
Ei ole aikoihin näin hankalaa vikaa tullut vastaan!
Etkö voi vaihtaa puolia päikseen? Ja kipinänhän voi tarkistaa vaikka ajoituslampulla?
 
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei.
Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.

EDIT: Niin kuin TeknoR sanoi ei sytytysjärjestelmällä merkitystä. Vaan sillä onko suuttimet ryhmissä.
 
Viimeksi muokattu:
2 litran bensa. Motonet tarjoaa moottorikoodiksi C00 :hmm:
En ole kipinää erikseen testannut mutta lähes varmasti sähköpuolella se vika on. Ei satu olemaan testeriä.. Ajosta alkoi nykimään ja oli vikakoodit P0725 ja P0351.
Olisi kovin erikoista että kakkos ja kolmossylinterille tulisi bensaa mutta ykkös- ja nelossylinterille ei. Ne ovat saman puolan kelan takana.
Ei ole aikoihin näin hankalaa vikaa tullut vastaan!

Semi-sequential / bank-fire ruiskussa bensasuuttimet voi olla kahdessa bankissa (joko 1+3/2+4 tai 1+4/2+3), tällöin kun toisen bankin ohjaus pimenee vian takia, loppuu 4-syl koneessa kahden suuttimen toiminta.

Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.

Ja sytytyksen oleminen tai olemattomuus hukkakipinänä ei vaikuta tuohon onko suuttimet batch (kaikki kerralla) / bank (ryhmissä) tai full sequential (jokaista suutinta ajetaan omalla "puolalla")..

eli varmista nyt mikä sielä on pimeänä, sytytys vai bensansaanti. Ja kuinka monessa sylinterissä.
 

Liitteet

  • injection_groups.jpg
    injection_groups.jpg
    93,5 KB · Luettu: 38
Etkö voi vaihtaa puolia päikseen? Ja kipinänhän voi tarkistaa vaikka ajoituslampulla?
Eipä oikeastaan:
1648580598714.png

Eikä satu olemaan ajoituslamppua...

Ihan mahdollista hukkakipinä vehkeissä. Itselle kävi noin kun yksi suutin alkoi vedellä viimeisiään.
Kiitos vinkistä, pitää vielä napata tulpat pois ja tsekata tilanne.

Pohdintoja:
-2 ja 3 sylinteri toimivat. Tästä johtuen ECUn täytyy saada moottorin kierrosnopeus kampiakselin ja nokka-akselin impulssiantureilta.
-Polttoaineen puuttumisesta tuskin on kyse. Yksittäisen sylinterin kohdalla voisi ajatella suutinvikaa, mutta kahden kohdalla erittäin epätodennäköistä. Lisäksi vikakoodit eivät tue sitä.
- P0351 viittaa sytytyspuolaan. Se vaihdettu ja mitattu toimivaksi. Samalla vaihdettu tulpat ja tulpan johdot.
- P0725 viittaa kampiakselin impulssianturiin. Sekin vaihdettu.
- Piuhat puolan ja ECUn välillä mitattu ehjiksi.
- Piuhat kampiakselin anturin ja ECUn välillä ei vielä mitattu, mutta missään ei näy rikkoumaa. Kohdasta 1 pääteltynä en usko että siinäkään on vika, tuskin kävisi edes kahdella jos moottorin kierroslukua ei menisi ECUlle?

Geneeriset sivustot (esim P0351 Chrysler Code - Ignition Coil 1 Circuit) antavat pääsääntöisesti mahdollisiksi vikapaikoiksi:
- puola
- johtosarja
- kontaktihäiriö
- ECM eli moottorin ohjausyksikkö

Vika on oireillut jo jonkin aikaa harvakseltaan ja olin melko varma että kampuran anturi on syyllinen. Se aiheuttaa tällaisia epämääräisiä oireita ja lisäksi nyt oli se vikakoodi. Joka ei muuten tule nyt päälle kun auton saa käymään kahdella.

Auton arvo lasketaan satasissa joten ECUn vaihto tuskin tulee kyseeseen, taitaa olla merkkiliikkeen homma kun autossa on ajonesto.

Livedataa kokeilin katsoa mutta ELM327 ja Car Scanner softalla valikoima oli kovin rajallinen.
 
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
Niin, kuten aiemmin sanoin, niin livedataa lukemaan, olisi heti nähnyt, että onko asentotunnistin ehjä. Ota ykkösen/4 tulppa esille, ja katso antaako kipinää. Yleismittarilla ei puolavika selviä.

Oskiloskoopilla selviää sitten tuleeko puolalle ohjaus. Toki jos ei ole, ja 1ja4 ei anna kipinää, niin vaihda ohjausjohdot ristiin, antaako 1 ja 4 sitten. Jos ei, niin puola rikki.

Toimiko alkun kylmänä, mutta ei lämpimänä? puola yleensä ekana oireilee vain lämpimänä
 
Niin, kuten aiemmin sanoin, niin livedataa lukemaan, olisi heti nähnyt, että onko asentotunnistin ehjä. Ota ykkösen/4 tulppa esille, ja katso antaako kipinää. Yleismittarilla ei puolavika selviä.
Asentotunnistimelle ei ollut omaa livedataa Car Scanner softassa. Moottorin kierrosluvulle oli, ja se näyttikin OK kun auton sai käyntiin.
Puolan kunto selviää kyllä yleismittarilla ;)
1648583633145.png

Oskiloskoopilla selviää sitten tuleeko puolalle ohjaus. Toki jos ei ole, ja 1ja4 ei anna kipinää, niin vaihda ohjausjohdot ristiin, antaako 1 ja 4 sitten. Jos ei, niin puola rikki.
Skooppi olisi paras mutta sitä ei minulla ole. Puola on kunnossa yleismittarilla mittauksen mukaan. Uusi ja vanha puola toimivat samalla tavalla.
Toimiko alkun kylmänä, mutta ei lämpimänä? puola yleensä ekana oireilee vain lämpimänä

Ei siinä oikeastaan ollut mitään selkeää logiikkaa. Pari kertaa teki sen ettei lähtenyt kunnolla käyntiin, mutta sitten kun lähti niin toimi ihan normaalisti. Pari kertaa sammui ajosta nykimisten kera. Molemmilla kerroilla lähti kuitenkin toimimaan kun hetken odotteli. Oireita ei ollut kuin muutaman kerran usean kuukauden aikana ja nyt ajot loppuivat kuin seinään. Summassa en halunnut lähteä osia vaihtelemaan, nyt tuli vikakoodit ja sen perusteella vaihdoin osat, vaikka se näyttääkin nyt aika turhalta :D

Johtosarjaa epäilin ensin, mutta mittaukset eivät sitäkään teoriaa nyt tue :hmm: Ecua en ole yhdestäkään autosta edes kuullut hajoavan, mutta ei kai se ihme olisi kun silläkin ikää yli 20 vuotta.
 
Onko tossa icm/syttymoduuli kuten useissa jenkeissä? Voi puuttua kipuna jostain jos se on paskana.
 
No niin, hommasin sytytyskipinätesterin. Se varmisti diagnoosin mistä olinkin jo 99% varma eli ykkös- ja nelossylintereille ei tule kipinää.
Auto jää nyt hetkeksi odottamaan motivaatiota. Kaivelin lumihangesta vara-auton esille, joka ei (onneksi!) mennyt viime kesänä kaupaksi. Diesel on nyt halpaa niin kelpaa ajella :smoke:
Ehkä voisi käytetyn ECUn hommata ja kokeilla sillä. Tosin sen verran mitä hyytelön läpi näkee niin ei näy vikaa eli mitään mustunutta.
 
Varmaan oot kuitenkin testannu ettei tosta puolapaketista oo vaan toinen puoli pimeenä
 
Varmaan oot kuitenkin testannu ettei tosta puolapaketista oo vaan toinen puoli pimeenä
Juu.. Ja pitäisi olla kahdesta puolasta samalla tavalla rikki, uudesta ja vanhasta.
No ei nyt onnistu ei.. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen niin ei vaan ala toimimaan. Nyt kuitenkin sain auton sen verran käymään että sain selville että auto käy kahdella. Ykkös- ja nelossylinterin irti nykäiseminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Puolapaketissa toinen puoli ohjaa ykkös- ja nelossylinteriä ja toinen puoli kakkos- ja kolmossylinteriä. Yleismittarilla mitattuna puola on kuitenkin ehjä.
Sain myös mitattua että piuhat eculta puolalle ovat ehjiä. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin että ecu on sökö?
Minkään piuhanipun heiluttelu ei vaikuttanut käyntiin.
ECUa ei oikein voinut yrittää kolvailla :D
1648573463466.png
 
Miten katsarit on suhtautunu siihen et autos palaa ESP vikavalo? Iältään kyllä sen verran vanha auto ettei tuo vielä pakollinen ollut ( vm 2000 ).

Menis ainakin kaks viikkoa odotella saksasta/latviasta tms airbagin spiraalia, ja kovasti polttelis päästä ajelemaan autolla..
 
Miten katsarit on suhtautunu siihen et autos palaa ESP vikavalo? Iältään kyllä sen verran vanha auto ettei tuo vielä pakollinen ollut ( vm 2000 ).

Menis ainakin kaks viikkoa odotella saksasta/latviasta tms airbagin spiraalia, ja kovasti polttelis päästä ajelemaan autolla..
Luistonesto merkkivalon perusteella epäkunnossa. - Hylätty/Ajokielto

Näin sanoo katsastuksen arvosteluperusteet. :tdown:
 
Miten katsarit on suhtautunu siihen et autos palaa ESP vikavalo? Iältään kyllä sen verran vanha auto ettei tuo vielä pakollinen ollut ( vm 2000 ).

Menis ainakin kaks viikkoa odotella saksasta/latviasta tms airbagin spiraalia, ja kovasti polttelis päästä ajelemaan autolla..
Oliko tämä varmasti käyttöönotettu ennen 1.1.2001? ei ole siis odb tarkistusta -> ota esp lamppu pois :D
 
Viimeksi muokattu:
Juu.. Ja pitäisi olla kahdesta puolasta samalla tavalla rikki, uudesta ja vanhasta.

Käytitkö uutta puolaa kiinni autossa vai mittasitko vain arvot? Puolien kanssa on törmännyt joskus mitä eksoottisimpiin ongelmiin, joten kai tuossa voisi olla pieni todennäköisyys että homma lähtisi toimimaan uudella puolalla. Ellei sitä ole siis jo kokeiltu.
 
Juu.. Ja pitäisi olla kahdesta puolasta samalla tavalla rikki, uudesta ja vanhasta.
Ootko testan mitä tapahtuu jos nokka-akselin asennontunnistimen liittimen irroittaa, jos moottorissa siis on sellainen. Pitäisi tämänjälkeen käyttää vain kampiakselin anturia kipinän ajoitukseen, saattaisi kertoa onko nokka-akselin anturi viallinen.
 
En toki tosta kyseisestä autosta tiedä, mutta yleensä jos on kaksi pyörintäanturia niin toista käytetään vain ajoituksen tarkistamiseen ja "varalla", eli sen tiedon puuttumisen ei pitäisi viedä kipinää kokonaan vain kahdelta sylinteriltä.
 
Käytitkö uutta puolaa kiinni autossa vai mittasitko vain arvot? Puolien kanssa on törmännyt joskus mitä eksoottisimpiin ongelmiin, joten kai tuossa voisi olla pieni todennäköisyys että homma lähtisi toimimaan uudella puolalla. Ellei sitä ole siis jo kokeiltu.
Autoon on siis vaihdettu uusi puola joka toimii yhtä huonosti kuin vanhakin. Molemmat puolat on nyt mitattu yleismittarilla toimiviksi, eli vika ei oikeasti ole siinä. Vanhempikin puola on vaihdettu 2016 eli ei sekään älyttömän vanha ole. Ostin uuden luottamalla sokeasti vikakoodin ilman mittausta :confused2:
@Cuddle ja @outonaapuri Nokka-akselin ajoitusanturi löytyy, mutta noin minä olen asian selvittänyt niin kuin @outonaapuri sanoi. Kampuran anturi rikki -> auto ei toimi ollenkaan, nokka-akselin anturi rikki -> auto toimii huonommin mutta kipinä tulee joka sylinterille. Eipä tuo nokka-akselin anturi olisi kuin vajaa 40€ rokkiautossa mutta en usko että tuosta on kiinni.

Kiitos kaikille jotka vastailette :tup: Henkistä tukea tarvitaan aina. Vaikka autolle ei akuuttia tarvetta ole niin olisi sillä kiva kesällä kruisailla.
 
Jahas, porukoiden 2007 tms vuosimallin Ford C-max 1.8 TDCi (175tkm) pomppasi sitten leimalla savutuksesta. Oli ajeltu pidempi lenkki motaria kierrokset ~4k ennen katsastusta. Voiko vaikuttaa että on ajettu tasakaasulla eikä tehty kunnon kiihdytyksiä? Faija ajelee yleensä aika "säästeliäästi".

Tehot normaalit ja ei vikakoodeja (tai ei ainakaan valo pala). Pikagooglettelulla näyttäisi tulevan EGRää vastaan, muita ideoita? Yleismallisella ODB-lukijalla ei varmaan kovin ihmeitä saa irti, mutta voisihan sitä kokeilla.
Noniin, laitetaan itse itselleni vastaten. Ilmeisesti Helsinki-Mäntsälä-Helsinki ei riittänyt, mutta Helsinki-Savonlinna kolmosvaihteella riitti, K-arvo 2,05 -> 0,75 tms. Keskikulutus matkalle oli joku 8,5l/100km. =D
 
Oliko tämä varmasti käyttöönotettu ennen 1.1.2001? ei ole siis odb tarkistusta -> ota esp lamppu pois :D

Just kun sain teipinpalan mittariston sisään niin vika korjautui mitään tekemättä. :darra:

Korjausosaki kyllä tilattu jo (kääntökulma-anturi)...

Nyt täytyy toivoa että vika palaisi samantien kun varaosa saapuu :D
 
Päätelmäni voi olla myös väärä, viime vuonna sanoi huollossa että ylätukivarsi väljä ja siitä päättelin että voisi johtua tuosta, no anyway, uudet jarrupalat on jo tulossa, kun sytytti jarrujen kuluneisuusvalon viikko sitten, nykyset palat on brembot ja nettikeskusteluiden mukaan monilla nuo on ulissut, eli voihan se paloistakin johtua.
Tänään vaihdoin uudet trw palat ja samalla uudet liukutapit ja kumit rasvan kera, putsasin kiinnitysraudan ruosteesta ja rasvasin jarrupalojen korvat ja ei apua, ulina kuuluu edelleen. Voiko ulompi vetarin nivel aiheuttaa kitinää jarruissa? Se menee seuraavaksi vaihtoon, oma osaaminen ei tuohon riitä niin pajalle menee vaihdettavaksi. Jarru on ulissut jo monta vuotta, viime aikoina tosin tullut kovemmaksi ääni, että vähä vaikea uskoa että pyöränlaakerikaan olisi, katsastuksistakin mennyt aina läpi.
 
Ainakin joihinkin automalleihin myydään "asennus sarjaa" jotka ei tule jarrupalojen mukana , niissä monesti ns kitinän vaimennus laatat , ja tai uudet jousipidikkeet satuloihin , puuttuisiko nua sieltä niin sen takia kitisee. en ole ikinä tavannut niveltä joka kitisisi jarrutuksessa ja laakerit yleensä hajoaa naputtavaan tai tasaseen ulinaan jatkuvasti paska nivel pitää yleensä raksuttavaa ääntä ja ensiksi alkaa kuulumaan renkaat linkussa vedättäessä , tosi paska nivel sitten jo raksuttaa suoraan ajaessaki.
tietysti jousituksesta voisi narahdus kuulua kun jarrua painaessa keula laskee joten tukivarren tms kumi voisi narista siinävaiheessa muttei kyllä koko jarrutuksen ajan
 
Se onki hyvä huomata näin parin vuoden jälkeen et se onki takajarru mikä kitisee. :facepalm: :facepalm: :facepalm: Ääni on niin selkeesti kuulunu edestä etten ole edes ajatellut tätä vaihtoehtoa että se takaa kuuluisi. No seuraavaksi sitten takajarrut auki ja putsaamaan. Tässä on muuten molemmat takasatulat vaihdettu pari vuotta sitten sitten kun jarrut jäi aika pahasti päälle, että on voinu jonkunlaista lasittumistakin tapahtua, ainakin toisen puolen, just sen kitinä puolen levy on jonkun verran urittunutkin, palat voi varmaan karhentaa hiekkapaperilla?
 
Se onki hyvä huomata näin parin vuoden jälkeen et se onki takajarru mikä kitisee. :facepalm: :facepalm: :facepalm: Ääni on niin selkeesti kuulunu edestä etten ole edes ajatellut tätä vaihtoehtoa että se takaa kuuluisi. No seuraavaksi sitten takajarrut auki ja putsaamaan. Tässä on muuten molemmat takasatulat vaihdettu pari vuotta sitten sitten kun jarrut jäi aika pahasti päälle, että on voinu jonkunlaista lasittumistakin tapahtua, ainakin toisen puolen, just sen kitinä puolen levy on jonkun verran urittunutkin, palat voi varmaan karhentaa hiekkapaperilla?

Vaihtaisin tässä kohdin uudet palat, asennussarjat ja herkistelisin + rasvaisin paikat. Eipähän luulisi pariin vuoteen olevan tarvetta repiä uudelleen auki.

Levyjenkin kunto on tietysti hyvä tsekata.
 
Mulla on Renault Trafic pakussa robottivaihteisto ja vähän pelästyin kun auto ei enää käynnistynyt. Ensin oli palanut robottivaihteiston sulake ja sen vaihtamalla lähti toimimaan. Parin viikon päästä vika uusiutui. Tutkin sähkökaaviosta miten robottivaihteiston hydraulipumpun ohjaus on toteutettu, eli releen kärjelle sulakkeen kautta 12 v josta pumpulle. Ohjaus 12v tuli vaihteiston ohjauslaitteelta. Releen kärjelle tuli 12 volttia ja pumpulle 0-9 volttia. Varmaan sen takia oli polttanut sulaketta. Relettä heiluttamalla pumpulle tuli jännite tai katosi kokonaan. Logitin ajossa hydraulipaineet vaihteistosta ja niistä ei käynyt ilmi mitään. Vähän hankala selvittää viat mitkä ei ole jatkuvia. Mutta releen ja releen pohjan vaihdolla tuli kuntoon.
 
Tilasin vähän hätiköiden laturin vapaakytkimen diesel sitikkaan. Vasta jälkeenpäin huomasin että niitähän oli neljä(!) erilaista samaan autoon. Tänään sitten aloin katsomaan osuiko arpa kohdalleen. Eipä tietenkään. Tarkemmin asiaa tutkittuani tulin siihen tulokseen, että ainoa isompi ongelma oli että laturin puolelta pyörä tuli liian kauas laturista. Katsoin että eiköhän tuota kaulaa voi vähän ohentaa:
1649525848603.png


Tuumasta toimeen ja rälläkkä laulamaan.
1649525896954.png

Ihme kyllä tuo onnistui kohtalaisesti. Ei tuo varmasti hirveän pitkäikäinen ole kun tiiviste oli vähän siinä ja siinä että pysyy vielä. Sielläpä se nyt pyörii :) Jos kesällä vaikka vaihtaisi oikean osan. Pääasia että ärsyttävä pärinä jäi historiaan. Vähän tuo vastaa johonkin laturissa ja hieman kihnuttaa mutta pääasia että toimii.

Tämä oli muuten hyvä setti:
Sai helposti rullan irti.
 
Noniin, laitetaan itse itselleni vastaten. Ilmeisesti Helsinki-Mäntsälä-Helsinki ei riittänyt, mutta Helsinki-Savonlinna kolmosvaihteella riitti, K-arvo 2,05 -> 0,75 tms. Keskikulutus matkalle oli joku 8,5l/100km. =D

Kun se kone on kunnolla lämmin, niin sen jälkeen hiljaisemmalla mutkapätkällä reilusti happea. Toimii paljon nopeammin kuin tasainen ajo motarilla pienellä vaihteella. Toki onnistuu se noinkin.
 
Käy se hiljainen motarikin kunhan jarruttaa välillä ja kiihdyttää taas. Tasaista vauhtia pienellä vaihteella ajamalla moottorin rasitus ei muutu paljon mihinkään, sisäinen kitka vain vähän nousee kun kierrokset on korkeammat.
 
Ite ku piti vajaa 2v seissy diisseli saaha katsastuksesta läpi niin ajoin katsurille mäkisen pikkutien (rannikoilla vähän vaikeampaa näitä löytää) ja alamäissä hioin jarruja ja ylämäissä poltin karstoja.

Päästöt meni heittämällä läpi mutta dynossa näky vielä aavistus huojuntaa kun levyihin ruostuneet jarupalojen kohat otti paremmin ku puhtaat paikat. Onneksi autoa oli siirretty pihassa pari kertaa tuona aikana niin oli useampi niitä kohtia eikä yks / kierros

1649566555857.png
 
Nyt täytyy taas pieniä vihanhallinnan alkeita harjoittaa tämän homman kanssa.

Autokorjaamo vaihtoi autoon tukivarren samalla kun teki ne surullisenkuuluisat jarrut joista marmatin aikaisemmin.

2022-04-10 17.47.45.jpg

Bassat B5.5, alempi takimmainen etutukivarsi. Tuossa välissä pitäisi olla semmonen teräsholkki joka muuttaa olka-akselissa lieriömäisen reiän kartioksi. Oli vissiin sitten tukivartta vaihtaessa jäänyt vanhaan tukivarteen ja vedetty vain mutteri pohjaan ja hyvää matkaa vailla huolta huomisesta.

Tässä selitetty nuo holkit: 05 Passat Front forward lower control arm help

Nyt sitten pääsee joko korjaamaan tuon tai ostamaan romikselta purkuosan, jipii.
 
Nyt täytyy taas pieniä vihanhallinnan alkeita harjoittaa tämän homman kanssa.

Autokorjaamo vaihtoi autoon tukivarren samalla kun teki ne surullisenkuuluisat jarrut joista marmatin aikaisemmin.

2022-04-10 17.47.45.jpg

Bassat B5.5, alempi takimmainen etutukivarsi. Tuossa välissä pitäisi olla semmonen teräsholkki joka muuttaa olka-akselissa lieriömäisen reiän kartioksi. Oli vissiin sitten tukivartta vaihtaessa jäänyt vanhaan tukivarteen ja vedetty vain mutteri pohjaan ja hyvää matkaa vailla huolta huomisesta.

Tässä selitetty nuo holkit: 05 Passat Front forward lower control arm help

Nyt sitten pääsee joko korjaamaan tuon tai ostamaan romikselta purkuosan, jipii.
Mitään ite aleta korjailemaan jos pajalla ollut ja hommasta on maksettu, soittoa vaan sinne ja sanot että laittakaa auto kuntoon, koska voi tuoda. Takuukorjauksenahan tuo menee.
 
Mitään ite aleta korjailemaan jos pajalla ollut ja hommasta on maksettu, soittoa vaan sinne ja sanot että laittakaa auto kuntoon, koska voi tuoda. Takuukorjauksenahan tuo menee.
HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAAA

Tuo paja ei tule olemaan metriä lähempänä tuon auton osia.




Ikinä.
 
Nyt sitten pääsee joko korjaamaan tuon tai ostamaan romikselta purkuosan, jipii.
Mulla on kolme B5 / B5.5 mallin Passateja purussa. Osa niistä on vanhalla umpinaisella olkavarrella, mutta yhdessä pitäisi vuosimallin perusteella olla jo tuollainen uudempi holkillinen. Laita yksityisviestiä, jos kiinnostaa.
 
Lopputalvesta meni ML:n etuiskarit ja jouset vaihtoon, polannekelit koitui turmioksi. Ne vaihdettiin ja auto kulkee taas suoraan ja ei jää heijaamaan. hyvä hyvä.

Sen sijaan etupään kolina ei sitten kadonnut. Vasemmalta puolelta isommissa ulosjoustoissa kuuluu kolinaa. Painuneen kaivonkannen yliajo on aika klassikko äänen aiheuttaja. Mutta en sitten millään meinaa löytää missä tarkalleen ottaen on väljää. Etupäätä on pidetty ilmassa ja rengasta rytkytetty joka suuntaan käsin ja rautakangella (auto korista ilmassa, mcpherson jousitus). Ei havaittavaa väljää missään. Sen sijaan jos vasenta etupäätä heijaa alaspäin etukulmasta, niin jotain väljän tuntuista kolinaa kuuluu jostakin pyörän seutuvilta. Oikealta puolelta heijatessa ei mitään. Hmm...mietin että voisiko se sittenkin olla vasen koiranluu mutta vaikka kuinka remmoi niitä käsin auton ollessa ilmassa, niin en havainnut mitään.

Kolina on nyt aika pientä ja vain tietyissä tilanteissa havaittavaa mutta ärsyttää silti :D
 
Lopputalvesta meni ML:n etuiskarit ja jouset vaihtoon, polannekelit koitui turmioksi. Ne vaihdettiin ja auto kulkee taas suoraan ja ei jää heijaamaan. hyvä hyvä.

Sen sijaan etupään kolina ei sitten kadonnut. Vasemmalta puolelta isommissa ulosjoustoissa kuuluu kolinaa. Painuneen kaivonkannen yliajo on aika klassikko äänen aiheuttaja. Mutta en sitten millään meinaa löytää missä tarkalleen ottaen on väljää. Etupäätä on pidetty ilmassa ja rengasta rytkytetty joka suuntaan käsin ja rautakangella (auto korista ilmassa, mcpherson jousitus). Ei havaittavaa väljää missään. Sen sijaan jos vasenta etupäätä heijaa alaspäin etukulmasta, niin jotain väljän tuntuista kolinaa kuuluu jostakin pyörän seutuvilta. Oikealta puolelta heijatessa ei mitään. Hmm...mietin että voisiko se sittenkin olla vasen koiranluu mutta vaikka kuinka remmoi niitä käsin auton ollessa ilmassa, niin en havainnut mitään.

Kolina on nyt aika pientä ja vain tietyissä tilanteissa havaittavaa mutta ärsyttää silti :D

Riippuen vähän ripustuksen rakenteesta, voi olla ettei ei kolinoita löydä renkaat ilmassa. Eli pitäisi 4pilarinosturilla mennä etsimään se väljä.
 
Lopputalvesta meni ML:n etuiskarit ja jouset vaihtoon, polannekelit koitui turmioksi. Ne vaihdettiin ja auto kulkee taas suoraan ja ei jää heijaamaan. hyvä hyvä.

Sen sijaan etupään kolina ei sitten kadonnut. Vasemmalta puolelta isommissa ulosjoustoissa kuuluu kolinaa. Painuneen kaivonkannen yliajo on aika klassikko äänen aiheuttaja. Mutta en sitten millään meinaa löytää missä tarkalleen ottaen on väljää. Etupäätä on pidetty ilmassa ja rengasta rytkytetty joka suuntaan käsin ja rautakangella (auto korista ilmassa, mcpherson jousitus). Ei havaittavaa väljää missään. Sen sijaan jos vasenta etupäätä heijaa alaspäin etukulmasta, niin jotain väljän tuntuista kolinaa kuuluu jostakin pyörän seutuvilta. Oikealta puolelta heijatessa ei mitään. Hmm...mietin että voisiko se sittenkin olla vasen koiranluu mutta vaikka kuinka remmoi niitä käsin auton ollessa ilmassa, niin en havainnut mitään.

Kolina on nyt aika pientä ja vain tietyissä tilanteissa havaittavaa mutta ärsyttää silti :D
Onko tuossa apurunkoa jossa puslat? Mulla kans kolahtelee X-Trail epämääräisesti edestä ja koiranluut on jo vaihdettu. Jäljelle jää joko apurungon puslat tai kallistuksenvakaajan runkopuslat.
 
Riippuen vähän ripustuksen rakenteesta, voi olla ettei ei kolinoita löydä renkaat ilmassa. Eli pitäisi 4pilarinosturilla mennä etsimään se väljä.

Onko tuossa apurunkoa jossa puslat? Mulla kans kolahtelee X-Trail epämääräisesti edestä ja koiranluut on jo vaihdettu. Jäljelle jää joko apurungon puslat tai kallistuksenvakaajan runkopuslat.

Ei tuossa mitään kovin erikoista pitäisi olla, mcpherson jousitus ja kaksi päällekkäistä kolmiotukivartta. Aiemmissa autoissa on ollut vääntösauvat ja siinä nivelet piti testata siten että alatukivarresta rengas ilmaan ja sitten rautakankea pyörän alle.

Voi toki olla että en tiedä jotain kikkakolmosta tämän testaukseen. Sellaisen voisi ensi viikonloppuna tehdä että nappaan hetkeksi ongelmapuolen koiranluun irti ja käy vähän testiajolla kaivonkansien päällä...
 
monasti noi vaikeimmin löytyvät väljät löytyy kun tunkilla nostaa tukivarresta että nivelet on ns ajo asennossa ja sitten ravistaa ja vääntelee. omassa oli tukivarren pusla kulunut hassusti ovaaliksi että ilmassa ollessa kiristy uuttavastaavaksi mutta kun tukivarresta nosti ja väänteli niin hirveä klappi tuntu
 
Jahas enpä taida alkaa vanhoja koiranluita irrottamaan ihan vaan testin vuoksi :D Sakemanni taas kehittänyt upean kiristysproseduurin:
Stage 1 Nm 100
2nd stage loosen ° 180
Stage 3 Nm 120
Stage 4 ° 45

Mitä ihmettä, vanhoissa japseissa oli yksi kiristysmomentti ja asia kunnossa :D

Tuubivideon perusteella kierteet on mennyttä kalua kun vanhoja irrottaa. Eipä nuo vakaajan kumit ja koiranluut kovin kummia maksa joten ehkä vaihtoon...alkaahan niillä kilometrejä olemaan 285tkm takana.

monasti noi vaikeimmin löytyvät väljät löytyy kun tunkilla nostaa tukivarresta että nivelet on ns ajo asennossa ja sitten ravistaa ja vääntelee. omassa oli tukivarren pusla kulunut hassusti ovaaliksi että ilmassa ollessa kiristy uuttavastaavaksi mutta kun tukivarresta nosti ja väänteli niin hirveä klappi tuntu

Pitää ehkä tätä vielä testata...
 
Iskarit voi sitten kanssa kolista. Ja lujaa. Keli vaikuttaa asiaan, toisessa autossa kolisi ihan helvetisti paska iskari pakkasilla, toisessa sitten taas kesällä kolisee ja talvipakkasilla on alusta hiirenhiljanen.

Kolisevaan iskariin en ole oikein mitään diagnoosia keksinyt, vaihto lienee ainoa varma tapa sulkea asia pois.
 
Mistä vois johtua semmonen ihme paukahdus/kolahtus mikä tulee vaan sillo jos paikallaan olles lähetään kääntämään rattia? tulee ainostaa yhen kerran ja aivan satunnaisesti. raidetangonpäät ok ja muutenkin kaikki nivelit vaikuttas ehjiltä. auto just katsastettu.
 
Mistä vois johtua semmonen ihme paukahdus/kolahtus mikä tulee vaan sillo jos paikallaan olles lähetään kääntämään rattia? tulee ainostaa yhen kerran ja aivan satunnaisesti. raidetangonpäät ok ja muutenkin kaikki nivelit vaikuttas ehjiltä. auto just katsastettu.
Joustintuen yläpään laakeri?
 
jos nivelet ja kaikki ehjät niin saattaa olla väljää raidetangossa. jossain autoissa tyhjäkäynnillä tehostimen paineet pienet niin saattaa klapata jos on väljää , ajossa taas kovemmat paineet ja renkaat kääntyy helpommin liikkeessä niin ei välttämättä pauku.pitäs kyllä löytyy ohjauksen väljät jos auto sammuksissa ravistelee niveliä , rengasta vääntelee oikeelle ja vasemmalla niin pitäs kyllä ohjauskamojen väljät löytyä.tässä sama varmuuden vuoksi tunkilla keventää renkaan tukivarresta että olis lähellä samaa kohtaa jossa ajossa auto muutenkin , rengas ilmassa saattaa kiristää nivelet välyksettömäks tai raidetankon,
 
Varaosa taisi löytyä että saapi passatin turvallisesti ajokuntoon.

Vaan arvatkaapa mikä tässä on surkuhupaisin asia: Tuo auto on katsatettu tuolla tukivarren asennuksella huomautuksetta viime lokakuussa.
 
Onhan toi munkin rakkine leimassa. Jarruputket näyttää suolatikuilta, pitänee laittaa kuvaa kun saa vanhat irti.
 
Varaosa taisi löytyä että saapi passatin turvallisesti ajokuntoon.

Vaan arvatkaapa mikä tässä on surkuhupaisin asia: Tuo auto on katsatettu tuolla tukivarren asennuksella huomautuksetta viime lokakuussa.

Niin. Ihmisiä ne katsastajatkin vain on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom