Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Oliko tämä varmasti käyttöönotettu ennen 1.1.2001? ei ole siis odb tarkistusta -> ota esp lamppu pois :D

Just kun sain teipinpalan mittariston sisään niin vika korjautui mitään tekemättä. :darra:

Korjausosaki kyllä tilattu jo (kääntökulma-anturi)...

Nyt täytyy toivoa että vika palaisi samantien kun varaosa saapuu :D
 
Päätelmäni voi olla myös väärä, viime vuonna sanoi huollossa että ylätukivarsi väljä ja siitä päättelin että voisi johtua tuosta, no anyway, uudet jarrupalat on jo tulossa, kun sytytti jarrujen kuluneisuusvalon viikko sitten, nykyset palat on brembot ja nettikeskusteluiden mukaan monilla nuo on ulissut, eli voihan se paloistakin johtua.
Tänään vaihdoin uudet trw palat ja samalla uudet liukutapit ja kumit rasvan kera, putsasin kiinnitysraudan ruosteesta ja rasvasin jarrupalojen korvat ja ei apua, ulina kuuluu edelleen. Voiko ulompi vetarin nivel aiheuttaa kitinää jarruissa? Se menee seuraavaksi vaihtoon, oma osaaminen ei tuohon riitä niin pajalle menee vaihdettavaksi. Jarru on ulissut jo monta vuotta, viime aikoina tosin tullut kovemmaksi ääni, että vähä vaikea uskoa että pyöränlaakerikaan olisi, katsastuksistakin mennyt aina läpi.
 
Ainakin joihinkin automalleihin myydään "asennus sarjaa" jotka ei tule jarrupalojen mukana , niissä monesti ns kitinän vaimennus laatat , ja tai uudet jousipidikkeet satuloihin , puuttuisiko nua sieltä niin sen takia kitisee. en ole ikinä tavannut niveltä joka kitisisi jarrutuksessa ja laakerit yleensä hajoaa naputtavaan tai tasaseen ulinaan jatkuvasti paska nivel pitää yleensä raksuttavaa ääntä ja ensiksi alkaa kuulumaan renkaat linkussa vedättäessä , tosi paska nivel sitten jo raksuttaa suoraan ajaessaki.
tietysti jousituksesta voisi narahdus kuulua kun jarrua painaessa keula laskee joten tukivarren tms kumi voisi narista siinävaiheessa muttei kyllä koko jarrutuksen ajan
 
Se onki hyvä huomata näin parin vuoden jälkeen et se onki takajarru mikä kitisee. :facepalm: :facepalm: :facepalm: Ääni on niin selkeesti kuulunu edestä etten ole edes ajatellut tätä vaihtoehtoa että se takaa kuuluisi. No seuraavaksi sitten takajarrut auki ja putsaamaan. Tässä on muuten molemmat takasatulat vaihdettu pari vuotta sitten sitten kun jarrut jäi aika pahasti päälle, että on voinu jonkunlaista lasittumistakin tapahtua, ainakin toisen puolen, just sen kitinä puolen levy on jonkun verran urittunutkin, palat voi varmaan karhentaa hiekkapaperilla?
 
Se onki hyvä huomata näin parin vuoden jälkeen et se onki takajarru mikä kitisee. :facepalm: :facepalm: :facepalm: Ääni on niin selkeesti kuulunu edestä etten ole edes ajatellut tätä vaihtoehtoa että se takaa kuuluisi. No seuraavaksi sitten takajarrut auki ja putsaamaan. Tässä on muuten molemmat takasatulat vaihdettu pari vuotta sitten sitten kun jarrut jäi aika pahasti päälle, että on voinu jonkunlaista lasittumistakin tapahtua, ainakin toisen puolen, just sen kitinä puolen levy on jonkun verran urittunutkin, palat voi varmaan karhentaa hiekkapaperilla?

Vaihtaisin tässä kohdin uudet palat, asennussarjat ja herkistelisin + rasvaisin paikat. Eipähän luulisi pariin vuoteen olevan tarvetta repiä uudelleen auki.

Levyjenkin kunto on tietysti hyvä tsekata.
 
Mulla on Renault Trafic pakussa robottivaihteisto ja vähän pelästyin kun auto ei enää käynnistynyt. Ensin oli palanut robottivaihteiston sulake ja sen vaihtamalla lähti toimimaan. Parin viikon päästä vika uusiutui. Tutkin sähkökaaviosta miten robottivaihteiston hydraulipumpun ohjaus on toteutettu, eli releen kärjelle sulakkeen kautta 12 v josta pumpulle. Ohjaus 12v tuli vaihteiston ohjauslaitteelta. Releen kärjelle tuli 12 volttia ja pumpulle 0-9 volttia. Varmaan sen takia oli polttanut sulaketta. Relettä heiluttamalla pumpulle tuli jännite tai katosi kokonaan. Logitin ajossa hydraulipaineet vaihteistosta ja niistä ei käynyt ilmi mitään. Vähän hankala selvittää viat mitkä ei ole jatkuvia. Mutta releen ja releen pohjan vaihdolla tuli kuntoon.
 
Tilasin vähän hätiköiden laturin vapaakytkimen diesel sitikkaan. Vasta jälkeenpäin huomasin että niitähän oli neljä(!) erilaista samaan autoon. Tänään sitten aloin katsomaan osuiko arpa kohdalleen. Eipä tietenkään. Tarkemmin asiaa tutkittuani tulin siihen tulokseen, että ainoa isompi ongelma oli että laturin puolelta pyörä tuli liian kauas laturista. Katsoin että eiköhän tuota kaulaa voi vähän ohentaa:
1649525848603.png


Tuumasta toimeen ja rälläkkä laulamaan.
1649525896954.png

Ihme kyllä tuo onnistui kohtalaisesti. Ei tuo varmasti hirveän pitkäikäinen ole kun tiiviste oli vähän siinä ja siinä että pysyy vielä. Sielläpä se nyt pyörii :) Jos kesällä vaikka vaihtaisi oikean osan. Pääasia että ärsyttävä pärinä jäi historiaan. Vähän tuo vastaa johonkin laturissa ja hieman kihnuttaa mutta pääasia että toimii.

Tämä oli muuten hyvä setti:
Sai helposti rullan irti.
 
Noniin, laitetaan itse itselleni vastaten. Ilmeisesti Helsinki-Mäntsälä-Helsinki ei riittänyt, mutta Helsinki-Savonlinna kolmosvaihteella riitti, K-arvo 2,05 -> 0,75 tms. Keskikulutus matkalle oli joku 8,5l/100km. =D

Kun se kone on kunnolla lämmin, niin sen jälkeen hiljaisemmalla mutkapätkällä reilusti happea. Toimii paljon nopeammin kuin tasainen ajo motarilla pienellä vaihteella. Toki onnistuu se noinkin.
 
Käy se hiljainen motarikin kunhan jarruttaa välillä ja kiihdyttää taas. Tasaista vauhtia pienellä vaihteella ajamalla moottorin rasitus ei muutu paljon mihinkään, sisäinen kitka vain vähän nousee kun kierrokset on korkeammat.
 
Ite ku piti vajaa 2v seissy diisseli saaha katsastuksesta läpi niin ajoin katsurille mäkisen pikkutien (rannikoilla vähän vaikeampaa näitä löytää) ja alamäissä hioin jarruja ja ylämäissä poltin karstoja.

Päästöt meni heittämällä läpi mutta dynossa näky vielä aavistus huojuntaa kun levyihin ruostuneet jarupalojen kohat otti paremmin ku puhtaat paikat. Onneksi autoa oli siirretty pihassa pari kertaa tuona aikana niin oli useampi niitä kohtia eikä yks / kierros

1649566555857.png
 
Nyt täytyy taas pieniä vihanhallinnan alkeita harjoittaa tämän homman kanssa.

Autokorjaamo vaihtoi autoon tukivarren samalla kun teki ne surullisenkuuluisat jarrut joista marmatin aikaisemmin.

2022-04-10 17.47.45.jpg

Bassat B5.5, alempi takimmainen etutukivarsi. Tuossa välissä pitäisi olla semmonen teräsholkki joka muuttaa olka-akselissa lieriömäisen reiän kartioksi. Oli vissiin sitten tukivartta vaihtaessa jäänyt vanhaan tukivarteen ja vedetty vain mutteri pohjaan ja hyvää matkaa vailla huolta huomisesta.

Tässä selitetty nuo holkit: 05 Passat Front forward lower control arm help

Nyt sitten pääsee joko korjaamaan tuon tai ostamaan romikselta purkuosan, jipii.
 
Nyt täytyy taas pieniä vihanhallinnan alkeita harjoittaa tämän homman kanssa.

Autokorjaamo vaihtoi autoon tukivarren samalla kun teki ne surullisenkuuluisat jarrut joista marmatin aikaisemmin.

2022-04-10 17.47.45.jpg

Bassat B5.5, alempi takimmainen etutukivarsi. Tuossa välissä pitäisi olla semmonen teräsholkki joka muuttaa olka-akselissa lieriömäisen reiän kartioksi. Oli vissiin sitten tukivartta vaihtaessa jäänyt vanhaan tukivarteen ja vedetty vain mutteri pohjaan ja hyvää matkaa vailla huolta huomisesta.

Tässä selitetty nuo holkit: 05 Passat Front forward lower control arm help

Nyt sitten pääsee joko korjaamaan tuon tai ostamaan romikselta purkuosan, jipii.
Mitään ite aleta korjailemaan jos pajalla ollut ja hommasta on maksettu, soittoa vaan sinne ja sanot että laittakaa auto kuntoon, koska voi tuoda. Takuukorjauksenahan tuo menee.
 
Mitään ite aleta korjailemaan jos pajalla ollut ja hommasta on maksettu, soittoa vaan sinne ja sanot että laittakaa auto kuntoon, koska voi tuoda. Takuukorjauksenahan tuo menee.
HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAAA

Tuo paja ei tule olemaan metriä lähempänä tuon auton osia.




Ikinä.
 
Nyt sitten pääsee joko korjaamaan tuon tai ostamaan romikselta purkuosan, jipii.
Mulla on kolme B5 / B5.5 mallin Passateja purussa. Osa niistä on vanhalla umpinaisella olkavarrella, mutta yhdessä pitäisi vuosimallin perusteella olla jo tuollainen uudempi holkillinen. Laita yksityisviestiä, jos kiinnostaa.
 
Lopputalvesta meni ML:n etuiskarit ja jouset vaihtoon, polannekelit koitui turmioksi. Ne vaihdettiin ja auto kulkee taas suoraan ja ei jää heijaamaan. hyvä hyvä.

Sen sijaan etupään kolina ei sitten kadonnut. Vasemmalta puolelta isommissa ulosjoustoissa kuuluu kolinaa. Painuneen kaivonkannen yliajo on aika klassikko äänen aiheuttaja. Mutta en sitten millään meinaa löytää missä tarkalleen ottaen on väljää. Etupäätä on pidetty ilmassa ja rengasta rytkytetty joka suuntaan käsin ja rautakangella (auto korista ilmassa, mcpherson jousitus). Ei havaittavaa väljää missään. Sen sijaan jos vasenta etupäätä heijaa alaspäin etukulmasta, niin jotain väljän tuntuista kolinaa kuuluu jostakin pyörän seutuvilta. Oikealta puolelta heijatessa ei mitään. Hmm...mietin että voisiko se sittenkin olla vasen koiranluu mutta vaikka kuinka remmoi niitä käsin auton ollessa ilmassa, niin en havainnut mitään.

Kolina on nyt aika pientä ja vain tietyissä tilanteissa havaittavaa mutta ärsyttää silti :D
 
Lopputalvesta meni ML:n etuiskarit ja jouset vaihtoon, polannekelit koitui turmioksi. Ne vaihdettiin ja auto kulkee taas suoraan ja ei jää heijaamaan. hyvä hyvä.

Sen sijaan etupään kolina ei sitten kadonnut. Vasemmalta puolelta isommissa ulosjoustoissa kuuluu kolinaa. Painuneen kaivonkannen yliajo on aika klassikko äänen aiheuttaja. Mutta en sitten millään meinaa löytää missä tarkalleen ottaen on väljää. Etupäätä on pidetty ilmassa ja rengasta rytkytetty joka suuntaan käsin ja rautakangella (auto korista ilmassa, mcpherson jousitus). Ei havaittavaa väljää missään. Sen sijaan jos vasenta etupäätä heijaa alaspäin etukulmasta, niin jotain väljän tuntuista kolinaa kuuluu jostakin pyörän seutuvilta. Oikealta puolelta heijatessa ei mitään. Hmm...mietin että voisiko se sittenkin olla vasen koiranluu mutta vaikka kuinka remmoi niitä käsin auton ollessa ilmassa, niin en havainnut mitään.

Kolina on nyt aika pientä ja vain tietyissä tilanteissa havaittavaa mutta ärsyttää silti :D

Riippuen vähän ripustuksen rakenteesta, voi olla ettei ei kolinoita löydä renkaat ilmassa. Eli pitäisi 4pilarinosturilla mennä etsimään se väljä.
 
Lopputalvesta meni ML:n etuiskarit ja jouset vaihtoon, polannekelit koitui turmioksi. Ne vaihdettiin ja auto kulkee taas suoraan ja ei jää heijaamaan. hyvä hyvä.

Sen sijaan etupään kolina ei sitten kadonnut. Vasemmalta puolelta isommissa ulosjoustoissa kuuluu kolinaa. Painuneen kaivonkannen yliajo on aika klassikko äänen aiheuttaja. Mutta en sitten millään meinaa löytää missä tarkalleen ottaen on väljää. Etupäätä on pidetty ilmassa ja rengasta rytkytetty joka suuntaan käsin ja rautakangella (auto korista ilmassa, mcpherson jousitus). Ei havaittavaa väljää missään. Sen sijaan jos vasenta etupäätä heijaa alaspäin etukulmasta, niin jotain väljän tuntuista kolinaa kuuluu jostakin pyörän seutuvilta. Oikealta puolelta heijatessa ei mitään. Hmm...mietin että voisiko se sittenkin olla vasen koiranluu mutta vaikka kuinka remmoi niitä käsin auton ollessa ilmassa, niin en havainnut mitään.

Kolina on nyt aika pientä ja vain tietyissä tilanteissa havaittavaa mutta ärsyttää silti :D
Onko tuossa apurunkoa jossa puslat? Mulla kans kolahtelee X-Trail epämääräisesti edestä ja koiranluut on jo vaihdettu. Jäljelle jää joko apurungon puslat tai kallistuksenvakaajan runkopuslat.
 
Riippuen vähän ripustuksen rakenteesta, voi olla ettei ei kolinoita löydä renkaat ilmassa. Eli pitäisi 4pilarinosturilla mennä etsimään se väljä.

Onko tuossa apurunkoa jossa puslat? Mulla kans kolahtelee X-Trail epämääräisesti edestä ja koiranluut on jo vaihdettu. Jäljelle jää joko apurungon puslat tai kallistuksenvakaajan runkopuslat.

Ei tuossa mitään kovin erikoista pitäisi olla, mcpherson jousitus ja kaksi päällekkäistä kolmiotukivartta. Aiemmissa autoissa on ollut vääntösauvat ja siinä nivelet piti testata siten että alatukivarresta rengas ilmaan ja sitten rautakankea pyörän alle.

Voi toki olla että en tiedä jotain kikkakolmosta tämän testaukseen. Sellaisen voisi ensi viikonloppuna tehdä että nappaan hetkeksi ongelmapuolen koiranluun irti ja käy vähän testiajolla kaivonkansien päällä...
 
monasti noi vaikeimmin löytyvät väljät löytyy kun tunkilla nostaa tukivarresta että nivelet on ns ajo asennossa ja sitten ravistaa ja vääntelee. omassa oli tukivarren pusla kulunut hassusti ovaaliksi että ilmassa ollessa kiristy uuttavastaavaksi mutta kun tukivarresta nosti ja väänteli niin hirveä klappi tuntu
 
Jahas enpä taida alkaa vanhoja koiranluita irrottamaan ihan vaan testin vuoksi :D Sakemanni taas kehittänyt upean kiristysproseduurin:
Stage 1 Nm 100
2nd stage loosen ° 180
Stage 3 Nm 120
Stage 4 ° 45

Mitä ihmettä, vanhoissa japseissa oli yksi kiristysmomentti ja asia kunnossa :D

Tuubivideon perusteella kierteet on mennyttä kalua kun vanhoja irrottaa. Eipä nuo vakaajan kumit ja koiranluut kovin kummia maksa joten ehkä vaihtoon...alkaahan niillä kilometrejä olemaan 285tkm takana.

monasti noi vaikeimmin löytyvät väljät löytyy kun tunkilla nostaa tukivarresta että nivelet on ns ajo asennossa ja sitten ravistaa ja vääntelee. omassa oli tukivarren pusla kulunut hassusti ovaaliksi että ilmassa ollessa kiristy uuttavastaavaksi mutta kun tukivarresta nosti ja väänteli niin hirveä klappi tuntu

Pitää ehkä tätä vielä testata...
 
Iskarit voi sitten kanssa kolista. Ja lujaa. Keli vaikuttaa asiaan, toisessa autossa kolisi ihan helvetisti paska iskari pakkasilla, toisessa sitten taas kesällä kolisee ja talvipakkasilla on alusta hiirenhiljanen.

Kolisevaan iskariin en ole oikein mitään diagnoosia keksinyt, vaihto lienee ainoa varma tapa sulkea asia pois.
 
Mistä vois johtua semmonen ihme paukahdus/kolahtus mikä tulee vaan sillo jos paikallaan olles lähetään kääntämään rattia? tulee ainostaa yhen kerran ja aivan satunnaisesti. raidetangonpäät ok ja muutenkin kaikki nivelit vaikuttas ehjiltä. auto just katsastettu.
 
Mistä vois johtua semmonen ihme paukahdus/kolahtus mikä tulee vaan sillo jos paikallaan olles lähetään kääntämään rattia? tulee ainostaa yhen kerran ja aivan satunnaisesti. raidetangonpäät ok ja muutenkin kaikki nivelit vaikuttas ehjiltä. auto just katsastettu.
Joustintuen yläpään laakeri?
 
jos nivelet ja kaikki ehjät niin saattaa olla väljää raidetangossa. jossain autoissa tyhjäkäynnillä tehostimen paineet pienet niin saattaa klapata jos on väljää , ajossa taas kovemmat paineet ja renkaat kääntyy helpommin liikkeessä niin ei välttämättä pauku.pitäs kyllä löytyy ohjauksen väljät jos auto sammuksissa ravistelee niveliä , rengasta vääntelee oikeelle ja vasemmalla niin pitäs kyllä ohjauskamojen väljät löytyä.tässä sama varmuuden vuoksi tunkilla keventää renkaan tukivarresta että olis lähellä samaa kohtaa jossa ajossa auto muutenkin , rengas ilmassa saattaa kiristää nivelet välyksettömäks tai raidetankon,
 
Varaosa taisi löytyä että saapi passatin turvallisesti ajokuntoon.

Vaan arvatkaapa mikä tässä on surkuhupaisin asia: Tuo auto on katsatettu tuolla tukivarren asennuksella huomautuksetta viime lokakuussa.
 
Onhan toi munkin rakkine leimassa. Jarruputket näyttää suolatikuilta, pitänee laittaa kuvaa kun saa vanhat irti.
 
Varaosa taisi löytyä että saapi passatin turvallisesti ajokuntoon.

Vaan arvatkaapa mikä tässä on surkuhupaisin asia: Tuo auto on katsatettu tuolla tukivarren asennuksella huomautuksetta viime lokakuussa.

Niin. Ihmisiä ne katsastajatkin vain on.
 
Mikähän Clio Mk3:ssa vm. 2008 kun äänimerkki ei toimi? Sulake on ehjä. Äänimerkin kaiuttimelle päästäkseen pitäisi purkaa koko keula, ranskalaista insinööri-osaamista nääs.
 
HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAAA

Tuo paja ei tule olemaan metriä lähempänä tuon auton osia.




Ikinä.
Olenkin aina miettinyt että kuka niitä pahnanpohjimmaisia vasarapajoja oikein elättää, mutta ilmeisesti juurikin ihmiset jotka maksaa sovitusta työstä, eikä sitten vaadi minkäänlaista laatua tai päin persettä tehtyjen hommien korjausta takuuseen...?
Eihän ne reppanat siellä pajallakaan koskaan opi, vaan tottuvat vain myymään paskaa vuodesta toiseen...
 
Olenkin aina miettinyt että kuka niitä pahnanpohjimmaisia vasarapajoja oikein elättää, mutta ilmeisesti juurikin ihmiset jotka maksaa sovitusta työstä, eikä sitten vaadi minkäänlaista laatua tai päin persettä tehtyjen hommien korjausta takuuseen...?
Eihän ne reppanat siellä pajallakaan koskaan opi, vaan tottuvat vain myymään paskaa vuodesta toiseen...
Mä olen myös miettynyt miten maahantuojat ja merkkikorjaamot yleensäkin voi tehdä niin surkeata jälkeä. Oma auto kävi maahantuojan korjaamossa takuukorjauksessa kun olivat itse liimanneet tuulilasin. Liimat oli jääneet osittain välistä. Jonka seurauksena sateella vesi valui kynnyskoteloon. Kynnyskotelossa sijaitsi käsijarrun liitin ja kässäri lopetti toimintansa. Seurauksena 10 käyntiä jonka aikana rikkoivat a, b ja c pilarin verhoilut sekä naarmuttivat ratin. Kässäri korjattiin kuulemma juottamalla johdot :rofl: ja ratti vaihdettiin uudesta autosta sekä verhoilut uusittiin. Kuukauden ajan mulla oli sijaisauto heidän piikkiinsä käytössä.
 
Olenkin aina miettinyt että kuka niitä pahnanpohjimmaisia vasarapajoja oikein elättää, mutta ilmeisesti juurikin ihmiset jotka maksaa sovitusta työstä, eikä sitten vaadi minkäänlaista laatua tai päin persettä tehtyjen hommien korjausta takuuseen...?
Eihän ne reppanat siellä pajallakaan koskaan opi, vaan tottuvat vain myymään paskaa vuodesta toiseen...
Mulla ei ole aikaa nyt pelleillä sen kanssa kuka tämän maksaa. Korjaamo kun sattuu olemaan aika kaukana kotoa.
 
Mulla ei ole aikaa nyt pelleillä sen kanssa kuka tämän maksaa. Korjaamo kun sattuu olemaan aika kaukana kotoa.
Lähetä tuo kuva korjaamoon ja kysy miten korjaavat sössimisensä. Korjaamo voi sitten ihan itse päättää hinaavatko autosi sinne korjaukseen vai maksavatko korjauksen lähimmällä muulla pajalla.
Ihan normi käytäntö...
 
Voisi onnistua, jos vaihtaisi pelkän hihnan. Setissä on kuitenkin sen verran muuta romua, että ei luonaa.
845520150100420.jpg
Katsoin youtubesta pari opetusvideota hihnan vaihtoon. Molemmissa vaihdettiin myös hydraulinen hihnan kiristin, jota en itse ole aikeissa vaihtaa. Videoissa sylinteristä vedettiin pois sokka, joka sai kiristimen toimimaan. Saako tapin painettua takaisin sisään, jotta sokan korvaavan tapin voi asentaa vanhaan kiristimeen takaisin reikään? Sokka näkyy hyvin tuotekuvissa alla.

 
Katsoin youtubesta pari opetusvideota hihnan vaihtoon. Molemmissa vaihdettiin myös hydraulinen hihnan kiristin, jota en itse ole aikeissa vaihtaa. Videoissa sylinteristä vedettiin pois sokka, joka sai kiristimen toimimaan. Saako tapin painettua takaisin sisään, jotta sokan korvaavan tapin voi asentaa vanhaan kiristimeen takaisin reikään? Sokka näkyy hyvin tuotekuvissa alla.


Kyllä se kokosarja pitää vaihtaa, vai onko tämä vapaasti pyörivä moottori, jossa ei venttiilit ota mäntiin? Ne osat vaihdetaan ihan syystä aina sarjana. Se on sama mikä osa sieltä jakopäästä korkkaa ja ollaan vaihtokonetta etsimässä.
 
Kannattaa se vaihtaa, mutta koneesta riippuen tollanen voi olla vain värinänvaimentimenakin ja kireys käännetään muuten. On noita joskus paineltu takaisin kasaankin, mutta siinä saa olla helvetin kärsivällinen tai painaa ton paskaksi.

Edit: eikä se vapaasti pyöriminen sitä takaa etteikö sieltä hihnan katketessa jotain hajoaisi silti.
 
Kyllä se kokosarja pitää vaihtaa, vai onko tämä vapaasti pyörivä moottori, jossa ei venttiilit ota mäntiin? Ne osat vaihdetaan ihan syystä aina sarjana. Se on sama mikä osa sieltä jakopäästä korkkaa ja ollaan vaihtokonetta etsimässä.
Hankkimassani Gatesin sarjassa ei kyseistä kikkaretta tule. Kikkare on yhdistetty kiristin ja vaimennin. Maksaa Japanpartsina 64€ ja Toyotana reilun 104€, eli ihan tunnelman vuoksi vaan en viitsi vaihtaa. Moottori ei tietääkseni ole sellainen, etteikö venttiilit osuisi mäntiin, vaikka viritysasteesta voisi jotain sellaista arvatakin.
 
Hankkimassani Gatesin sarjassa ei kyseistä kikkaretta tule. Kikkare on yhdistetty kiristin ja vaimennin. Maksaa Japanpartsina 64€ ja Toyotana reilun 104€, eli ihan tunnelman vuoksi vaan en viitsi vaihtaa. Moottori ei tietääkseni ole sellainen, etteikö venttiilit osuisi mäntiin, vaikka viritysasteesta voisi jotain sellaista arvatakin.

Mikäli tuo yleensä kestää käyttää uudestaan eikä sitä yleensä vaihdeta, niin sitten varmaan voisi käyttää uudelleen. Yleensä kaikki jakopään hilut kannattaa kerralla vaihtaa kun tuhoa tulee yleensä aina kun jotain pettää jakopäässä, ellei kyseessä ole vapaasti pyörivä ja sekään ei takaa ettei mitään voisi hajota. 60€ on vähän, jos sillä pienentää riskiä venttiilien ja mäntien tapaamiselle.
 
1649786537939.png

Onko tällaisissa nakutussensoreiden jännitteissä mitään poikkeavaa? Auto on Audi TT mk1, jossa on VW 1.8t AUQ -moottori. Auto käy kuormituksen alla hieman rikkaalla (multiplicative fuel trim n. -9%, ei vikakoodia), käy ajoittain hieman karkeasti (huomaa joskus tärinästä paikoillaan ollessa) ja ajoittain tuntuu, että tehoja on himpun verran kadoksissa. Samoiten tasokaasulla ajettaessa ajotietokoneen ilmoittama kulutus saattaa hetkellisesti hypätä +20% vaikka kaasu on varmasti samassa asennossa.
 
1649786537939.png

Onko tällaisissa nakutussensoreiden jännitteissä mitään poikkeavaa? Auto on Audi TT mk1, jossa on VW 1.8t AUQ -moottori. Auto käy kuormituksen alla hieman rikkaalla (multiplicative fuel trim n. -9%, ei vikakoodia), käy ajoittain hieman karkeasti (huomaa joskus tärinästä paikoillaan ollessa) ja ajoittain tuntuu, että tehoja on himpun verran kadoksissa. Samoiten tasokaasulla ajettaessa ajotietokoneen ilmoittama kulutus saattaa hetkellisesti hypätä +20% vaikka kaasu on varmasti samassa asennossa.
Käykö samanlailla/huonommin/paremmin, jos vedät MAFista piuhan irti?
 
Käykö samanlailla/huonommin/paremmin, jos vedät MAFista piuhan irti?

MAF on vaihdettu alle 10tkm sitten uuteen. Itseasiassa kokeilin sen irroittamista ihan muutama viikko takaperin, kun etsin syytä laihalla käymiseen tyhjäkäynnillä, eikä irroittamisella ollut oikeastaan mitään vaikutusta toimintaan. Laihalla käymisen syyksi paljastui viallinen PCV-venttiili.
 
1649786537939.png

Onko tällaisissa nakutussensoreiden jännitteissä mitään poikkeavaa? Auto on Audi TT mk1, jossa on VW 1.8t AUQ -moottori. Auto käy kuormituksen alla hieman rikkaalla (multiplicative fuel trim n. -9%, ei vikakoodia), käy ajoittain hieman karkeasti (huomaa joskus tärinästä paikoillaan ollessa) ja ajoittain tuntuu, että tehoja on himpun verran kadoksissa. Samoiten tasokaasulla ajettaessa ajotietokoneen ilmoittama kulutus saattaa hetkellisesti hypätä +20% vaikka kaasu on varmasti samassa asennossa.

Eiköhän vaginastakin saa ulos logittamalla ihan knock summit jne joista vois nakua nähdäkkin, jos sitä siis jostain syystä noilla oireilla epäilet
 
MAF on vaihdettu alle 10tkm sitten uuteen. Itseasiassa kokeilin sen irroittamista ihan muutama viikko takaperin, kun etsin syytä laihalla käymiseen tyhjäkäynnillä, eikä irroittamisella ollut oikeastaan mitään vaikutusta toimintaan. Laihalla käymisen syyksi paljastui viallinen PCV-venttiili.
Jos irroittaminen ei vaikuta mihinkään, niin vois loogisesti päätellä sen olevan rikki. Kyllähän toimivalla osalla pitää ja onkin vaikutusta.
 
Eiköhän vaginastakin saa ulos logittamalla ihan knock summit jne joista vois nakua nähdäkkin, jos sitä siis jostain syystä noilla oireilla epäilet

Tarkoittaako tämä samaa kuin "Ignition angle retard" ? Jotain sylinterikohtaista kulmalukua sieltä saa ulos (spoiler-tagin sisällä lisätietoa), mutta en ole kokeillut logata tätä. Otetaan työlistalle.

1649795705943.png

Vähän enemmän taustatietoa:
- Bensasuodatin vaihdettu 6tkm sitten
- Bensanpaineen tasaaja vaihdettu juuri äskeittäin
- Lambda-anturi vaihdettu n. 1tkm sitten
- PCV-venttiili ja ahtoputkessa oleva pressure regulating valve vaihdettu äskettäin, osa huohotinletkuista n. 6tkm sitten, eikä autossa ole näillä näkymin imuvuotoja ( additive fuel trim ~ +2% )
- Diverter valve irroitettu ja testattu toimivaksi tämän ohjeen mukaan.
- Ahtopaineen pyynti ja mitattu ahtopaine ovat järkeviä, tai itseasiassa mitattu ahto on yhden login perusteella keskiarvoisesti hieman pyyntiä suurempi (1074 vs 997mbar) => en siis usko että olisi kyse ahtovuodosta
- Lämpötilat vaikuttavat hyviltä (jäähdytysneste n. 95 astetta ja imuilma ajonopeudesta riippuen järkevällä tasolla)

Auto vain tuntuu vastaavaan kaasuun joskus paremmin ja joskus huonommin. Ongelma on ajoittainen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos irroittaminen ei vaikuta mihinkään, niin vois loogisesti päätellä sen olevan rikki. Kyllähän toimivalla osalla pitää ja onkin vaikutusta.

Mittasin vähän aikaa sitten ilman massan huippulukemiksi täysillä kiihdytettäessä 150g/s, jonka pitäisi olla melko hyvin linjassa auton tehojen kanssa (150 g/s / 0,82 = 182hp). Tietty voihan mittari oikutella ajoittain, mutta en jotenkin jaksa uskoa siihen. Kulku on (pääpiirteittäin) samanlaista, oli MAF kytketty tai ei...
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ohjelmaa sä tossa käytät?

Knock summilla tarkoitan nakujen määrän logittamista. Itse ymmärtäisin ignition angle retardin jo siksi että nakut ovat lyöneet ecun myöhästämään syttyä. Toki silloin voisi auto hyytyä käsiin, mutta ei sen kyllä rikkaalla pitäisi tasakaasulla nakutella.

Maffia kannattaa logitella myös kierrosalueen läpi näyttääkö se järkeviä.

En nyt muista onko noissa kapea vai laajakaista, mutta seosta seurailemaan suoraan. Trimmit nyt ei sinänsä kerro kuin siitä, paljonko ecu joutuu seosta korjaamaan ja esimerkiksi nuo trimmit yleensä täyskaasuvedossa ohitetaan täysin. Toki mitä vähemmän korjausta sen parempi, mutta ei joku muutama prossa vielä kovin vakavaa ole, 9 alkaa olla jo melko rajoilla.
 
Jos irroittaminen ei vaikuta mihinkään, niin vois loogisesti päätellä sen olevan rikki. Kyllähän toimivalla osalla pitää ja onkin vaikutusta.
Ei ei ei ja vielä kerran ei.

Se voi tarkoittaa myös sitä että syystä tai toisesta moottori on jo valmiiksi open loop tilassa.
 
Tarkoittaako tämä samaa kuin "Ignition angle retard" ? Jotain sylinterikohtaista kulmalukua sieltä saa ulos (spoiler-tagin sisällä lisätietoa), mutta en ole kokeillut logata tätä. Otetaan työlistalle.

1649795705943.png

Vähän enemmän taustatietoa:
- Bensasuodatin vaihdettu 6tkm sitten
- Bensanpaineen tasaaja vaihdettu juuri äskeittäin
- Lambda-anturi vaihdettu n. 1tkm sitten
- PCV-venttiili ja ahtoputkessa oleva pressure regulating valve vaihdettu äskettäin, osa huohotinletkuista n. 6tkm sitten, eikä autossa ole näillä näkymin imuvuotoja ( additive fuel trim ~ +2% )
- Diverter valve irroitettu ja testattu toimivaksi tämän ohjeen mukaan.
- Ahtopaineen pyynti ja mitattu ahtopaine ovat järkeviä, tai itseasiassa mitattu ahto on yhden login perusteella keskiarvoisesti hieman pyyntiä suurempi (1074 vs 997mbar) => en siis usko että olisi kyse ahtovuodosta
- Lämpötilat vaikuttavat hyviltä (jäähdytysneste n. 95 astetta ja imuilma ajonopeudesta riippuen järkevällä tasolla)

Auto vain tuntuu vastaavaan kaasuun joskus paremmin ja joskus huonommin. Ongelma on ajoittainen.
Tsekkaisin huohotusjärjestelmästä varmuuden vuoksi kaikki takaiskuventtilit ja letkut vielä uudelleen. Imuvuodot/ahtovuodot, tilannehan muuttuu kun järjestelmä kääntyy paineen puolelle (turbo ahtaa). Tällöin takaiskujen pitäisi mennä kiinni, mutta ovat kulutustavaraa näissä, ainakin vanhemmissa 1.8T versioissa. Ja niitähän on joku 6 kpl ainakin niissä vanhemmissa. mm. tankin huohotus.
 
En tiedä onko tässä audissa, mutta ainakin b7:sta voi löytyä keulan edessä olevasta ilmanohjaimesta sihti, kuulemma lumiverkko nimeltään ja on aika tiheetäkin vielä, itsellä tuo sihti oli täynnä ötökkää ja muuta paskaa, kummasti alkoi löytymään lisää tehoja koneesta kun poistin koko sihdin. Ei saa kunnolla ilmaa = syöttää enemmän bensaa.
 

Liitteet

  • 31A3ED35-CA02-4500-9E19-9CE154A99E75.jpeg
    31A3ED35-CA02-4500-9E19-9CE154A99E75.jpeg
    45,8 KB · Luettu: 38

Statistiikka

Viestiketjuista
286 597
Viestejä
4 921 715
Jäsenet
79 221
Uusin jäsen
kalapuikko22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom