Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?
Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.
Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi
Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?