Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Oli kyllä niin paska ostos että! Kyseessä siis yksityiseltä käytettynä ostettu citroen c4 2011 bensakone. Mukavaa ajella mutta alle vuoden sisällä ostosta kytkimen työsylinteri, lambada, nokka-akselin solenoidi ja raidetangon päät menivät vaihtoon. Uutta vikaa odottelen suurella todennäköisyydella
Kuten yllä todettiin, tuo kuuluu asiaan. Kytkimen työsylinterin antautuminen ei kuulosta tutulta, mutta ei silti yllätä. Lambadat menevät kaiken merkkisistä autoista. Raidetangon päät kestävät joissakin autoissa 400tkm:ä, mutta ovat silti kulutusosia. Solenoidin meno on huonoa tuuria, jos öljyt on vaihdettu 15tkm:n välein tai useammin. Muuten sekin kuuluu asiaan.
 
Oli kyllä niin paska ostos että! Kyseessä siis yksityiseltä käytettynä ostettu citroen c4 2011 bensakone. Mukavaa ajella mutta alle vuoden sisällä ostosta kytkimen työsylinteri, lambada, nokka-akselin solenoidi ja raidetangon päät menivät vaihtoon. Uutta vikaa odottelen suurella todennäköisyydella
Oliko jo paljonkin ajettu patonki? Ne muutamat xsarat ja c4:t joihin jotain remppaa joutun tekee nii tuntuu et kytkin alkaa oireilla 180tkm kohdilla tai sit se on vaan et tuttavat tykkää makuuttaa jalkaa kytkimellä. Mut onneks nuo on yleensä kohtuu edullisia korjata, mikäli kyseistä varaosaa vielä valmistetaan.
 
Jep, itsehän suhtaudun käytetyillä vehkeillä autoiluun siten, että ~tonnin kuluerä vuodessa on ihan perussettiä.
Eikö tämä johdu lähinnä autovalinnasta :confused: Itse olen käyttänyt ehkä sen tonnin 23 vuotta vanhan skodan huoltoihin tässä kuuden vuoden aikana, joten ei sitä rahaa pakko ole käyttää noin paljon.
 
Eikö tämä johdu lähinnä autovalinnasta :confused: Itse olen käyttänyt ehkä sen tonnin 23 vuotta vanhan skodan huoltoihin tässä kuuden vuoden aikana, joten ei sitä rahaa pakko ole käyttää noin paljon.

Onko sulla mun vanha Favorit ehkä, hyvä auto oli sen hetken mitä omistin. Itsellä ei mennyt centtiäkään tuohon laitokseen, ei tarvinnut korjata ja myydessä sain enemmän kun maksoin. :)
 
Onko sulla mun vanha Favorit ehkä, hyvä auto oli sen hetken mitä omistin. Itsellä ei mennyt centtiäkään tuohon laitokseen, ei tarvinnut korjata ja myydessä sain enemmän kun maksoin. :)
Favorit ja hyvä eivät kuulu samaan lauseeseen. Aivan karmea ajettava ja sähköt aina sekaisin. Enolla oli yksi ja muuta kuin ongelmia ei sen kanssa ollut.
 
Onko sulla mun vanha Favorit ehkä, hyvä auto oli sen hetken mitä omistin. Itsellä ei mennyt centtiäkään tuohon laitokseen, ei tarvinnut korjata ja myydessä sain enemmän kun maksoin. :)
Kyl tää on ihan diesel felicia.
 
Kyl tää on ihan diesel felicia.

Mulla meni mallit sekaisin, Feliciahan se oli mullakin. Ihan kohtuullinen ajettava vs. Punto mikä on hirveä.
Jos nyt jotain huonoa niin öljyä vähän vuoti, ei ohjaustehostinta ja laiska.
 
Ajan töissä välillä Puntoa ja Fabiaa, Fabia on kyllä vähän parempi, mutta ei Puntokaan huollettuna ajo-ominaisuuksiltaan huono ole, vaikka laadultaan ja varustelultaan onkin.

Moottorihan vertasi tänä vuonna n. 15 vuotta vanhaa Golfia uuteen Golfiin, ja vanhempi oli parempi eikä uusi kymmenien tuhansien eurojen auto oikein loistanut vanhaan muutaman tonnin autoon verrattuna missään muussa kuin turhissa ja vähemmän turhissa turvallisuusominaisuuksissa.

Tulipas törkeä OT.
 
Millä tavalla se oli parempi?

Uusi Golf oli kevythybridi bensa. Vanha oli diiseli.
Uudempi oli nopeampi ja taloudellisempi.
Uuden Golffin kosketusnäyttö paneeleista ei tykäytty, vanhempi oli selkeämpi

 
Millä tavalla se oli parempi?
Vääntävämpi moottori, parempi äänenvoimakkuuden, lämmityksen yms. hallinta, matkustusmukavampi alusta sitä korostuneemmin mitä epätasaisempi tien pinta, suuntavakaampi, mutkatiellä tunnokkaampi, väistökokeissa suorituskykyisempi.
 
Ok. En silti osta 15 vee vanhaa dieseliä. Tai golfia. :cool:
 
Wanhan rouvan (C5 2002) takapallon tiiviste oli sanonut työsopimuksen irti ja nyt se on vaihdettu, vanha pallo oli ok. Osaako joku sanoa pitääkö tuossa jotain paineistuksia tehdä, kun palloa ei vaihdettu? Uudet litkut sisään ja kovaa käyttöä? Hayesin manuska on hieman epätarkka tässä kohtaa. Jos se pitää paineistaa uusiksi, niin onko se siitä takapallon päässä olevasta venttiilin näköisesti pistettävä ilmaa sisään?
 
Wanhan rouvan (C5 2002) takapallon tiiviste oli sanonut työsopimuksen irti ja nyt se on vaihdettu, vanha pallo oli ok. Osaako joku sanoa pitääkö tuossa jotain paineistuksia tehdä, kun palloa ei vaihdettu? Uudet litkut sisään ja kovaa käyttöä? Hayesin manuska on hieman epätarkka tässä kohtaa. Jos se pitää paineistaa uusiksi, niin onko se siitä takapallon päässä olevasta venttiilin näköisesti pistettävä ilmaa sisään?

ei tarvii tehdä mitään. eikä varsinkaan koskea jousipallon paineisiin!! siellä on jotain 60-100bar muistaakseni.
 
Wanhan rouvan (C5 2002) takapallon tiiviste oli sanonut työsopimuksen irti ja nyt se on vaihdettu, vanha pallo oli ok. Osaako joku sanoa pitääkö tuossa jotain paineistuksia tehdä, kun palloa ei vaihdettu? Uudet litkut sisään ja kovaa käyttöä? Hayesin manuska on hieman epätarkka tässä kohtaa. Jos se pitää paineistaa uusiksi, niin onko se siitä takapallon päässä olevasta venttiilin näköisesti pistettävä ilmaa sisään?
Tuskin mitään, tee varalta normaali ilmaus eli jousitus pari kertaa ylös alas ja rattia edes takaisin.
 
Wanhan rouvan (C5 2002) takapallon tiiviste oli sanonut työsopimuksen irti ja nyt se on vaihdettu, vanha pallo oli ok. Osaako joku sanoa pitääkö tuossa jotain paineistuksia tehdä, kun palloa ei vaihdettu? Uudet litkut sisään ja kovaa käyttöä? Hayesin manuska on hieman epätarkka tässä kohtaa. Jos se pitää paineistaa uusiksi, niin onko se siitä takapallon päässä olevasta venttiilin näköisesti pistettävä ilmaa sisään?
Voisiko joku kertoa autotyhmälle, mikä tämä pallo on ja mihin sitä tarvitaan? Vilpitön kysymys.
 
Muistuttaa myös erehdyttävästi räjähdettä, vanha juttu mutta hymyilyttää silti.


Screenshot_20211023-004458_Samsung Internet.jpg
 
Wanhan rouvan (C5 2002) takapallon tiiviste oli sanonut työsopimuksen irti ja nyt se on vaihdettu, vanha pallo oli ok. Osaako joku sanoa pitääkö tuossa jotain paineistuksia tehdä, kun palloa ei vaihdettu? Uudet litkut sisään ja kovaa käyttöä? Hayesin manuska on hieman epätarkka tässä kohtaa. Jos se pitää paineistaa uusiksi, niin onko se siitä takapallon päässä olevasta venttiilin näköisesti pistettävä ilmaa sisään?
Tähän liittyen. Olin lukenut Hayesia vähän huonosti ja sekoittanut paineenpoistoventtiilit ja täytön. Paineenpoistoa varten on edessä ja takana omat venttiilit, en etsinyt kun sattuneista syistä paineet oli jo pois. Nesteiden lisäyksen jälkeen jouduin kuitenkin polkupyörän pumpulla paineistamaan säiliön, että pumpulle asti päätyi nestettä. Hayesissa on kuvassa korkissa ”venttiili”, mutta itsellä pelkkä pieni n. 1 mm reikä. Riitti kuitenkin, kun pumpun painoi siihen reiän päälle tiiviisti, kummoistakaan painetta ei tarvinnut.

Huono uutinen sitten oli se, että uusi tiiviste pullahti ulos, kun sen (pallon vastakappaleessa oleva) ”ura” on murtunut ulkokehältä. Tarvis siis varmaan se mäntä tms. sen nimi on uusia. Taitaapi olla tämä auto siinä, ei jaksa enää etsiä romikselta osia. Jos joku tarvitsee talvirenkaita, uudehkoja jarrusatuloita jne. niin viskaa yv:llä. Saa toki koko romunkin noutaa pois, alle tonnin en kyllä laske menemään, romutuspalkkiota vähän suunnittelen.

e: Tämä siis 1.8 bensa sedan, Turun nurkilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän liittyen. Olin lukenut Hayesia vähän huonosti ja sekoittanut paineenpoistoventtiilit ja täytön. Paineenpoistoa varten on edessä ja takana omat venttiilit, en etsinyt kun sattuneista syistä paineet oli jo pois. Nesteiden lisäyksen jälkeen jouduin kuitenkin polkupyörän pumpulla paineistamaan säiliön, että pumpulle asti päätyi nestettä. Hayesissa on kuvassa korkissa ”venttiili”, mutta itsellä pelkkä pieni n. 1 mm reikä. Riitti kuitenkin, kun pumpun painoi siihen reiän päälle tiiviisti, kummoistakaan painetta ei tarvinnut.

Huono uutinen sitten oli se, että uusi tiiviste pullahti ulos, kun sen (pallon vastakappaleessa oleva) ”ura” on murtunut ulkokehältä. Tarvis siis varmaan se mäntä tms. sen nimi on uusia. Taitaapi olla tämä auto siinä, ei jaksa enää etsiä romikselta osia. Jos joku tarvitsee talvirenkaita, uudehkoja jarrusatuloita jne. niin viskaa yv:llä. Saa toki koko romunkin noutaa pois, alle tonnin en kyllä laske menemään, romutuspalkkiota vähän suunnittelen.

romutuspalkkioita ei enää myönnetä, ne siihen budjetoidut rahat loppu jo joskus kesällä.
 
Tähän liittyen. Olin lukenut Hayesia vähän huonosti ja sekoittanut paineenpoistoventtiilit ja täytön. Paineenpoistoa varten on edessä ja takana omat venttiilit, en etsinyt kun sattuneista syistä paineet oli jo pois. Nesteiden lisäyksen jälkeen jouduin kuitenkin polkupyörän pumpulla paineistamaan säiliön, että pumpulle asti päätyi nestettä. Hayesissa on kuvassa korkissa ”venttiili”, mutta itsellä pelkkä pieni n. 1 mm reikä. Riitti kuitenkin, kun pumpun painoi siihen reiän päälle tiiviisti, kummoistakaan painetta ei tarvinnut.

Huono uutinen sitten oli se, että uusi tiiviste pullahti ulos, kun sen (pallon vastakappaleessa oleva) ”ura” on murtunut ulkokehältä. Tarvis siis varmaan se mäntä tms. sen nimi on uusia. Taitaapi olla tämä auto siinä, ei jaksa enää etsiä romikselta osia. Jos joku tarvitsee talvirenkaita, uudehkoja jarrusatuloita jne. niin viskaa yv:llä. Saa toki koko romunkin noutaa pois, alle tonnin en kyllä laske menemään, romutuspalkkiota vähän suunnittelen.

e: Tämä siis 1.8 bensa sedan, Turun nurkilla.
Laita pallon kierteeseen putkiteippiä ja kokeile pitääkö
 
Tähän liittyen. Olin lukenut Hayesia vähän huonosti ja sekoittanut paineenpoistoventtiilit ja täytön. Paineenpoistoa varten on edessä ja takana omat venttiilit, en etsinyt kun sattuneista syistä paineet oli jo pois. Nesteiden lisäyksen jälkeen jouduin kuitenkin polkupyörän pumpulla paineistamaan säiliön, että pumpulle asti päätyi nestettä. Hayesissa on kuvassa korkissa ”venttiili”, mutta itsellä pelkkä pieni n. 1 mm reikä. Riitti kuitenkin, kun pumpun painoi siihen reiän päälle tiiviisti, kummoistakaan painetta ei tarvinnut.

Huono uutinen sitten oli se, että uusi tiiviste pullahti ulos, kun sen (pallon vastakappaleessa oleva) ”ura” on murtunut ulkokehältä. Tarvis siis varmaan se mäntä tms. sen nimi on uusia. Taitaapi olla tämä auto siinä, ei jaksa enää etsiä romikselta osia. Jos joku tarvitsee talvirenkaita, uudehkoja jarrusatuloita jne. niin viskaa yv:llä. Saa toki koko romunkin noutaa pois, alle tonnin en kyllä laske menemään, romutuspalkkiota vähän suunnittelen.

e: Tämä siis 1.8 bensa sedan, Turun nurkilla.
Se mäntä tms on jousisylinteri. Jotkut ovat saaneet pitämään pallon usit tiivisteellä:
Kokoa en tietä mutta mittaamallahan se selviää. Joskus luin tuosta Citröen foorumilta, omaa kokemusta asiasta ei ole.
 
Minäkin muistelen tuosta usitista lukeneeni ja näemmä siitä on keskusteltu tässä ketjussa aiemminkin.

Oikean puolen sylkky on NFP ja viimeinenkin tilattiin sitroselta joku kuukaus sitten. :btooth: Ellei sun auto satu olemaan just ykköskoppanen berline niin sen tilannetta en tiedä. Jotkut on korjannut noita vuotoja tuosta kohdasta hiomalla pinnan suoraksi ja sit USIT-tiivisteillä tiiviiksi, ja joku hurja oli myös vetänyt vaan pallon kierteeseen hätäratkaisuna teflon-teippiä ja ei ollut ainakaan parin vuoden päästä pettänyt.
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?
 
Kokeile paukuttaa nyrkillä bensatankin alueelle jos bensapumppu olisi vaan hieman jumissa. Kerran kaverin vanhalle mondeolle kävi noin ja korjaantui tosiaan muutamalla hienosäätöiskulla :joy:
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?

Ei välttämättä. Saattaa antaa käytössä vikakoodia kiihdytyksessä liian laihasta seoksesta. 406 ei kertonut mitään kun pumppu antautui..
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?
Bensapumpun äänen yleensä kuulee kun laittaa virrat päälle, siitä saa jo osviittaa et naksahtaako rele. Mut jos ääntä ei kuulu niin joko pumppu on sökö tai se ei saa virtaa.
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?

Näin vanhoissa bensa-autoissa autoissa ei yleensä tule koodia jos polttoaineen paine on liian matala. Uudemmissa suorasuihkutusmoottoreissa yleensä tulee. Näin ainakin saksalaisissa oman kokemuksen perusteella.
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?
Kokeilitko antaa kaasua? Meillä oli joskus ysärin loppupuolen mondeo hätäkäyttiksenä. Emäntä ajo 5min kauppaan ja kävi nopeasti kaupassa, ei saanut enää käyntiin.
Soitin isälle, että menee katsomaan mikä tilanne. Isä oli startatessa painanut kaasua ja lähti heti käymään.
Lämpötila oli jossain nollan tietämissä.
 
Bensapumpun äänen yleensä kuulee kun laittaa virrat päälle, siitä saa jo osviittaa et naksahtaako rele. Mut jos ääntä ei kuulu niin joko pumppu on sökö tai se ei saa virtaa.
Jep näin itekkin järkeilin. Pumpulle menee neljä johtoa, en tiedä mikä niistä olis pumpun +12V mutta mustasta johdosta ainakin kahteen toiseen napaan tuli jännite virrat päällä.

Tässä kyseisessä autossahan on siis joku latausvikakin josta kyselin aiemmin, nyt se oli toiminut tähän asti ja ajamalla tuli pihaan, sitten kun alettiin talliin siirtämään eikä lähtenyt enää käyntiin apuvirrallakaan. Kuinka paska tuuri pitää olla että auto sippaa pihaan samalla kun tulee toista vikaa korjaamaan :D
Kokeilitko antaa kaasua? Meillä oli joskus ysärin loppupuolen mondeo hätäkäyttiksenä. Emäntä ajo 5min kauppaan ja kävi nopeasti kaupassa, ei saanut enää käyntiin.
Soitin isälle, että menee katsomaan mikä tilanne. Isä oli startatessa painanut kaasua ja lähti heti käymään.
Lämpötila oli jossain nollan tietämissä.
Kyllä sitä on taidetu kaasupolkimen jokaisessa asennossa koittaa.
 
Jep näin itekkin järkeilin. Pumpulle menee neljä johtoa, en tiedä mikä niistä olis pumpun +12V mutta mustasta johdosta ainakin kahteen toiseen napaan tuli jännite virrat päällä.

Tässä kyseisessä autossahan on siis joku latausvikakin josta kyselin aiemmin, nyt se oli toiminut tähän asti ja ajamalla tuli pihaan, sitten kun alettiin talliin siirtämään eikä lähtenyt enää käyntiin apuvirrallakaan. Kuinka paska tuuri pitää olla että auto sippaa pihaan samalla kun tulee toista vikaa korjaamaan :D

Kyllä sitä on taidetu kaasupolkimen jokaisessa asennossa koittaa.
Veikkaisin että 2 on pumpun johdot ja 2 muuta tankin anturin.
 
Tuli ensimmäistä kertaa auto vastaan, missä ei ole jo valmiiksi lohkolämmitintä ja sisähaaraa, kyselin tuossa osto/asennushintoja ja ensimmäinen tarjous oli yli 700€ o_O

Paljollako olette halvimmillaan saaneet uuden asennettuna?
 
Tuli ensimmäistä kertaa auto vastaan, missä ei ole jo valmiiksi lohkolämmitintä ja sisähaaraa, kyselin tuossa osto/asennushintoja ja ensimmäinen tarjous oli yli 700€ o_O

Paljollako olette halvimmillaan saaneet uuden asennettuna?
Riippuu aivan älyttömästi autosta.
 
Tuli ensimmäistä kertaa auto vastaan, missä ei ole jo valmiiksi lohkolämmitintä ja sisähaaraa, kyselin tuossa osto/asennushintoja ja ensimmäinen tarjous oli yli 700€ o_O

Paljollako olette halvimmillaan saaneet uuden asennettuna?
Auton malli on varmaan olellinen. Itseltä meni 80 luvun jenkkiin ehkä reilu tunti letkulämmittimen (paljon tehokkaampi kuin lohkolämmitin) asennukseen sisähaaroineen. Lämmitin 150e, johtosarjat uutena 50-100e, tunti asennusta ammattilaiselta 80e = 330e. Tuohon vielä jotku pientarvikelisät sun muut katteet päälle. Lohkolämmittimen asennuksessa voi olla lisäksi aika hemmetisti purkamista jos siellä on kaikenmaailman imusarjat ja laturit edessä.
 
Riippuu aivan älyttömästi autosta.

Auton malli on varmaan olellinen. Itseltä meni 80 luvun jenkkiin ehkä reilu tunti letkulämmittimen (paljon tehokkaampi kuin lohkolämmitin) asennukseen sisähaaroineen. Lämmitin 150e, johtosarjat uutena 50-100e, tunti asennusta ammattilaiselta 80e = 330e. Tuohon vielä jotku pientarvikelisät sun muut katteet päälle. Lohkolämmittimen asennuksessa voi olla lisäksi aika hemmetisti purkamista jos siellä on kaikenmaailman imusarjat ja laturit edessä.

Näin varmastikin, mutta nyt kolmen tarjouksen jälkeen ollaan jo 450€:ssa, joka alkaa jo realistisempi olemaan. On se vaan, jos nykypäivänä ei kilpailuta kaikkea, niin kalliiksi tulisi.
 
Monesti korjaamot joilla on muutenkin kiirettä, antaa yleensä sellasen hinnan ns. pikkuhommille, et kannattaa tehä.
 
Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?

Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.

Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi :cry: Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?

Vikavalon syttymisen voi aiheuttaa melkein mikä vaan. Ei liene mitään vakavaa, jos ei ajossa tunnu. Selviää kun vikakoodit luetaan. EGR ottaisin irti ja puhdistaisin joka tapauksessa, samoin kaasuläppä. Todella helpot hommat ja tuonikäisessä ja tuolla käytöllä varmasti puhdistuksen tarpeessa ovat ellei ole puhdistettu. Moottori tykkää kun välillä polttaa karstat pois. Ei niiden kiihdytysten tarvitse olla mitään 0-100 vetoja. Kun liikenne on hiljaista niin vetäsee vaikka 60-120, ohituksissa sopivan pieni pykälä ja kaasu pohjaan jne. Kylmällä koneella ei tietenkään kannata moottoria turhaan kiusata, eli vain lämpimällä koneella. Siis silloin kun öljyt on lämpimät. Itsekin tänään taas vähän karstoja poltin kun tuli ajettua pidempi lenkki. :smoke:
 
Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?

Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.

Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi :cry: Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?
Minkälaisia normaalit ajosi ovat? Itselläni tuppasi karstoittumaan, kun pyrin ajelemaan "vanhoilla autokoulun opeilla" eli mahd isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Nuo kuitenkin korjaantui itsestään ~200km motarisiirtymisellä, koska tossa omassa 1,6 mopokoneessa on silloin kierrokset 4k kieppeillä eli ihan hyvin pitäisi poltella.

Onko sulla ollut asiaa koneen puolelle öljyjä ihmettelemään? Itselläni jää mittatikku toisinaan löysäksi ja kyseinen vikavalo pamahtaa ruutuun.


Mutta jatketaan samasta asiasta - oma kippo nappasi katsastuksesta hylsyn mädistä helmoista takaosassa, sekä akselin (?) kiinnikkeet "vaihdettava" tjsp. Pohdin tässä korjauksen hintaa, missä saisi jonkinmoista jälkeä aikaiseksi että saa hyväksytyn leiman. Eli mahtaako kellää olla halpoja hitsaajia/nyrkkipajoja PKS-suunnilla tiedossa, jotka voisi elvyttää oman vanhukseni.
 
Kiitos vastauksesta! Olenkin tässä juuri lomalla, niin voisin vikakoodien jälkeen käydä nämä tekemässä. Katsotaan vielä mitä huoltamo ehdottaa.
Uskaltaako tällainen perus öljynvaihtaja lähteä puhdistamaan EGR:ää, vai löytyykö suuria riskejä vain rikkoa jotain vielä enemmän?
Olen ollut 6 vuotta ilman autoa, niin huoltojen hinnoista en ole ajantasalla? Osaatko yhtään antaa hintahaarukkaa, jossa EGR:n ja kaasuläpän puhdistus olisi järkevän hintainen?

EGR / kaasuläpän puhdistus on mielestäni juuri niitä hommia, joilla on hyvä lähteä siihen omaan autoon tutustumaan. Noissa on todella pienet riskit mitään rikkoa ellei nyt katko pultteja/laita niitä väärille kierteille kasatessa tai sitten tiputa jotain moottoriin. Eli sama kuin öljynvaihdossa, sinne moottoriin ei saa tiputtaa mitään ylimääräistä. Tuon ikäisen auton omistajana olisi hyvä vähän itsekin jotain osata, niin ei aina tarvitse korjaamolle viedä. Paha sanoa huoltamon hinnoista sanoa kun itse tulee huollot ja suunnilleen kaikki korjaukset tehtyä (pl. renkaan tasapainoitukset ym.). Eiköhän tuosta pitäisi tunnin työ veloituksella + tarvikkeet selvitä korjaamolla. Suosittelen kyllä itse tekemään, jos auton remppaaminen yhtään kiinnostaa. Kun kyseessä on ooppeli, niin lultavasti tarvitset E-torxit pultteihin, mutta nämä nyt ei paljon maksa vaikka motonetissä. Kaasuläpän tiiviste yleensä kannattaa vaihtaa uuteen kun sen avaa, koska eivät läheskään aina jää ehjiksi. EGR yleensä metalli tiiviste, jota ei ole pakko vaihtaa, mutta voi vaihtaa eikä sekään muutomaa euroa enempää maksa yleensä. Sitten lisäksi toki kemikaalit puhdistukseen. Kaasuläppään käy ihan bräkleen/kaasarin puhdistusaine. EGR sitten mitä kukin tykkää käyttää. Itse yleensä puhdistelen sillä mitä sattuu käteen osumaan Bräkleen, EGR puhdistusaine, mr. muscle uunin puhdistusaine (tämä ihan oikeasti toimii) jne. Joku käytetty hammasharja on kova kaasuläpän sekä EGR puhdistukseen.

Näin lopuksi vielä ihan vinkki karstaisen koneeseen, sitä voi sisältä puhdistaa ihan pelkällä vedellä tai sitten siihen voi myös hankkia ihan siihen tarkoitettua puhdistusainetta. Vesikin toimii hyvin. Tässä toki pitää ollaa varovainen ettei työnnä liikaa kerralla koneeseen, koska silloin riskinä on hydrolock. Kierrokset ~1500-3000 ja ainetta sumutetaan ennen kaasuläppää niin, että kierrokset vähän laskee. Ei siis niin paljon, että sammuu. Veden käyttäminen on oldskool ja se toimii edelleen. Joku sumutinpullo ja sillä sumuttaa vaan rauhallisesti sitä vettä, kun auto on ilmeisen karstainen, niin sitä vettä saa olla reilusti (ainakin litra). Jos on sähköinen kaasu niin tarvitset kaverin, vaijerilla olevassa onnistuu yksikin kun toisella kädellä lisää kaasua.
 
No jopa teki Nissan taas erikoisen tempun. Auton sisäkatossa on kolme sisävaloa. Edessä, takapenkeillä ja peräkontin puolella. Takapenkkien valo ei toiminut niin ajattelin vaihtaa sinne polttimon. Alkoi kuitenkin toimimaan kun pyöräytin polttimoa. Hetken päästä kuitenkin sammui ja poltti samalla sisävalojen sulakkeen. Nyt kun vaihdoin uuden sulakkeen niin ovi asennossa etu- ja takapenkkien valo palavat kokoa ajan mutta takakontin valo toimii oikein eli sammuu kun ovet suljetaan. Melko erikoinen vika. Pari samanlaista ongelmaa löytyi Googlella mutta ratkaisua ei valitettavasti.
Minun järjen mukaan vika on keskimmäisessä valossa, pitää ottaa irti se ja tökkiä sitä.
 
No jopa teki Nissan taas erikoisen tempun. Auton sisäkatossa on kolme sisävaloa. Edessä, takapenkeillä ja peräkontin puolella. Takapenkkien valo ei toiminut niin ajattelin vaihtaa sinne polttimon. Alkoi kuitenkin toimimaan kun pyöräytin polttimoa. Hetken päästä kuitenkin sammui ja poltti samalla sisävalojen sulakkeen. Nyt kun vaihdoin uuden sulakkeen niin ovi asennossa etu- ja takapenkkien valo palavat kokoa ajan mutta takakontin valo toimii oikein eli sammuu kun ovet suljetaan. Melko erikoinen vika. Pari samanlaista ongelmaa löytyi Googlella mutta ratkaisua ei valitettavasti.
Minun järjen mukaan vika on keskimmäisessä valossa, pitää ottaa irti se ja tökkiä sitä.
Usein kun sähköt toimii ihan miten sattuu niin on maadoitusvika. Itse vaihdoin joksus vilkun viikseen palautinjousen ja sen jälkeen vilkku ei toiminut kun toiseen suuntaan, ja toiseen suuntaan se toimi vain jos ajovalot oli päällä, tai jotain muuta täysin mystistä toimintaa enkä mitenkään ymmärtänyt miten tämä voi jousen vaihdolla mennä näin vituiksi. Vika löytyi lopulta mittariston johtoliittimessä joka ei ollut toisesta reunasta kokonaan kiinni, reunimmäisena maadoitus.
 
Kiitos paljon! Nyt se vikavalo on itseasiassa omia aikojaan sammunut, mutta täytyy varmaan silti puhdistaa EGR.
Jostain se täytyy aloittaa, niin miksi ei nyt tästä, kun on hyvät neuvot vielä saanut :)

Vikavalo usein sammuu kun ongelma häviää ja autolla ajaa jonkun verran. Riippuen viasta voi heti seuraavassa startissa hävitä tai sitten parin ajokerran jälkeen. Puhdistaisin molemmat EGR & kaasuläpän, luultavasti molemmat on todella paskaiset ellei ole puhdistettu.
 
Vuosimallin 2007 Leonissa ongelmaa keskuslukituksen kanssa. Ovet avautuvat kaukosäätimestä, mutta lukkoon pitää laittaa sisältä painikkeesta josta muut ovet menevät kiinni ja lopuksi kuskin ovi lukittava ulkoa fyysisesti avaimella. Kuskin oven asentosensori näyttää oven olevan aina auki, tämä todennettu obdeleveniä käyttäen. Vaihdoin kokeeksi keskuslukituksen moottorin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ja lopuksi vähän väärässä järjestyksessä tuli testattua alkuperäisenkin osan mikrokytkin toimivaksi yleismittaria käyttäen.

Seuraava veikkaus olisi oven johtosarja, josta en tosin päällisin puolin tarkasteltuna keksinyt vikaa. Olisiko jotakin muita veikkauksia johtosarjan lisäksi? Aiheuttaako oven näkyminen tilassa auki sen ettei keskuslukitus toimisi avaimesta vai voiko olla jostakin täysin muusta kiinni? Varsinaisia vikakoodeja tuohon liittyen ei löydy, ilmoitusvalo palaa sen merkiksi että ovi on auki.
 
Vuosimallin 2007 Leonissa ongelmaa keskuslukituksen kanssa. Ovet avautuvat kaukosäätimestä, mutta lukkoon pitää laittaa sisältä painikkeesta josta muut ovet menevät kiinni ja lopuksi kuskin ovi lukittava ulkoa fyysisesti avaimella. Kuskin oven asentosensori näyttää oven olevan aina auki, tämä todennettu obdeleveniä käyttäen. Vaihdoin kokeeksi keskuslukituksen moottorin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ja lopuksi vähän väärässä järjestyksessä tuli testattua alkuperäisenkin osan mikrokytkin toimivaksi yleismittaria käyttäen.

Seuraava veikkaus olisi oven johtosarja, josta en tosin päällisin puolin tarkasteltuna keksinyt vikaa. Olisiko jotakin muita veikkauksia johtosarjan lisäksi? Aiheuttaako oven näkyminen tilassa auki sen ettei keskuslukitus toimisi avaimesta vai voiko olla jostakin täysin muusta kiinni? Varsinaisia vikakoodeja tuohon liittyen ei löydy, ilmoitusvalo palaa sen merkiksi että ovi on auki.

Eiköhän vika ole siinä kuskin oven lukossa. Jos ovi on vaikka fyysisesti auki, niin ei ovi silloinkaan lukkoon mene. Jos johtosarja kunnossa niin oven lukon vaihtaisin seuraavaksi.
 
Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?

Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.

Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi :cry: Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?

Egr ja kaasuläppä ainakin oli 03 1.8 Vectrassa ihan tukossa, nyki myös kiitettävästi.Ei ollut hankalia kumpikaan löytynee videoita nettipullollaan itsekin ihan taivasalla rassailin tuolloin.
 
Eiköhän vika ole siinä kuskin oven lukossa. Jos ovi on vaikka fyysisesti auki, niin ei ovi silloinkaan lukkoon mene. Jos johtosarja kunnossa niin oven lukon vaihtaisin seuraavaksi.

Vaihdoin siis koko lukon, osa vastaava kuin vaikkapa tämä mutta käytetty. Itse lukkoa pystyy ajamaan obdelevenillä kiinni ja auki joten toimii kyllä fyysisesti mutta kaukosäätimen kautta suostuu reagoimaan vain avaamiskomentoon. Apukuskinpuolelta testatessa ovisensorin arvo vaihtuu kun ruuvimeisseliä käyttää vastakappaleena mutta kuskinpuolella tällä ei mitään vaikutusta vaan arvo on aina auki. Kaipa se on johtosarjaa seuraavaksi kokeiltava ja mikäli ei auta niin saattaa mennä itselle tarpeettoman vaikeaksi paikallistettavaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 044
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom