Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tähän liittyen. Olin lukenut Hayesia vähän huonosti ja sekoittanut paineenpoistoventtiilit ja täytön. Paineenpoistoa varten on edessä ja takana omat venttiilit, en etsinyt kun sattuneista syistä paineet oli jo pois. Nesteiden lisäyksen jälkeen jouduin kuitenkin polkupyörän pumpulla paineistamaan säiliön, että pumpulle asti päätyi nestettä. Hayesissa on kuvassa korkissa ”venttiili”, mutta itsellä pelkkä pieni n. 1 mm reikä. Riitti kuitenkin, kun pumpun painoi siihen reiän päälle tiiviisti, kummoistakaan painetta ei tarvinnut.

Huono uutinen sitten oli se, että uusi tiiviste pullahti ulos, kun sen (pallon vastakappaleessa oleva) ”ura” on murtunut ulkokehältä. Tarvis siis varmaan se mäntä tms. sen nimi on uusia. Taitaapi olla tämä auto siinä, ei jaksa enää etsiä romikselta osia. Jos joku tarvitsee talvirenkaita, uudehkoja jarrusatuloita jne. niin viskaa yv:llä. Saa toki koko romunkin noutaa pois, alle tonnin en kyllä laske menemään, romutuspalkkiota vähän suunnittelen.

e: Tämä siis 1.8 bensa sedan, Turun nurkilla.
Laita pallon kierteeseen putkiteippiä ja kokeile pitääkö
 
Tähän liittyen. Olin lukenut Hayesia vähän huonosti ja sekoittanut paineenpoistoventtiilit ja täytön. Paineenpoistoa varten on edessä ja takana omat venttiilit, en etsinyt kun sattuneista syistä paineet oli jo pois. Nesteiden lisäyksen jälkeen jouduin kuitenkin polkupyörän pumpulla paineistamaan säiliön, että pumpulle asti päätyi nestettä. Hayesissa on kuvassa korkissa ”venttiili”, mutta itsellä pelkkä pieni n. 1 mm reikä. Riitti kuitenkin, kun pumpun painoi siihen reiän päälle tiiviisti, kummoistakaan painetta ei tarvinnut.

Huono uutinen sitten oli se, että uusi tiiviste pullahti ulos, kun sen (pallon vastakappaleessa oleva) ”ura” on murtunut ulkokehältä. Tarvis siis varmaan se mäntä tms. sen nimi on uusia. Taitaapi olla tämä auto siinä, ei jaksa enää etsiä romikselta osia. Jos joku tarvitsee talvirenkaita, uudehkoja jarrusatuloita jne. niin viskaa yv:llä. Saa toki koko romunkin noutaa pois, alle tonnin en kyllä laske menemään, romutuspalkkiota vähän suunnittelen.

e: Tämä siis 1.8 bensa sedan, Turun nurkilla.
Se mäntä tms on jousisylinteri. Jotkut ovat saaneet pitämään pallon usit tiivisteellä:
Kokoa en tietä mutta mittaamallahan se selviää. Joskus luin tuosta Citröen foorumilta, omaa kokemusta asiasta ei ole.
 
Minäkin muistelen tuosta usitista lukeneeni ja näemmä siitä on keskusteltu tässä ketjussa aiemminkin.

Oikean puolen sylkky on NFP ja viimeinenkin tilattiin sitroselta joku kuukaus sitten. :btooth: Ellei sun auto satu olemaan just ykköskoppanen berline niin sen tilannetta en tiedä. Jotkut on korjannut noita vuotoja tuosta kohdasta hiomalla pinnan suoraksi ja sit USIT-tiivisteillä tiiviiksi, ja joku hurja oli myös vetänyt vaan pallon kierteeseen hätäratkaisuna teflon-teippiä ja ei ollut ainakaan parin vuoden päästä pettänyt.
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?
 
Kokeile paukuttaa nyrkillä bensatankin alueelle jos bensapumppu olisi vaan hieman jumissa. Kerran kaverin vanhalle mondeolle kävi noin ja korjaantui tosiaan muutamalla hienosäätöiskulla :joy:
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?

Ei välttämättä. Saattaa antaa käytössä vikakoodia kiihdytyksessä liian laihasta seoksesta. 406 ei kertonut mitään kun pumppu antautui..
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?
Bensapumpun äänen yleensä kuulee kun laittaa virrat päälle, siitä saa jo osviittaa et naksahtaako rele. Mut jos ääntä ei kuulu niin joko pumppu on sökö tai se ei saa virtaa.
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?

Näin vanhoissa bensa-autoissa autoissa ei yleensä tule koodia jos polttoaineen paine on liian matala. Uudemmissa suorasuihkutusmoottoreissa yleensä tulee. Näin ainakin saksalaisissa oman kokemuksen perusteella.
 
Ford Mondeo 2001, 1.8 bensa. Eikö tuo tosiaan anna mitään vikakoodia jos polttoaineen syötön paine liian matala? Sellainen vika että auto sammutettiin pihalle ja parin minuutin päästä ei enää käyntiin. Välillä hiukan yritti käynnistyä mutta lopulta ei mitään. Brake cleanerillä käynnistyy hetkeksi. Sormi- ja korvatuntumalta bensapumpusta ei kuulu ääntä eikä liikettä. Itselle ei näin uudet autot ole tuttuja mutta oisin kuvitellu että laittais jonkun vikakoodin?
Kokeilitko antaa kaasua? Meillä oli joskus ysärin loppupuolen mondeo hätäkäyttiksenä. Emäntä ajo 5min kauppaan ja kävi nopeasti kaupassa, ei saanut enää käyntiin.
Soitin isälle, että menee katsomaan mikä tilanne. Isä oli startatessa painanut kaasua ja lähti heti käymään.
Lämpötila oli jossain nollan tietämissä.
 
Bensapumpun äänen yleensä kuulee kun laittaa virrat päälle, siitä saa jo osviittaa et naksahtaako rele. Mut jos ääntä ei kuulu niin joko pumppu on sökö tai se ei saa virtaa.
Jep näin itekkin järkeilin. Pumpulle menee neljä johtoa, en tiedä mikä niistä olis pumpun +12V mutta mustasta johdosta ainakin kahteen toiseen napaan tuli jännite virrat päällä.

Tässä kyseisessä autossahan on siis joku latausvikakin josta kyselin aiemmin, nyt se oli toiminut tähän asti ja ajamalla tuli pihaan, sitten kun alettiin talliin siirtämään eikä lähtenyt enää käyntiin apuvirrallakaan. Kuinka paska tuuri pitää olla että auto sippaa pihaan samalla kun tulee toista vikaa korjaamaan :D
Kokeilitko antaa kaasua? Meillä oli joskus ysärin loppupuolen mondeo hätäkäyttiksenä. Emäntä ajo 5min kauppaan ja kävi nopeasti kaupassa, ei saanut enää käyntiin.
Soitin isälle, että menee katsomaan mikä tilanne. Isä oli startatessa painanut kaasua ja lähti heti käymään.
Lämpötila oli jossain nollan tietämissä.
Kyllä sitä on taidetu kaasupolkimen jokaisessa asennossa koittaa.
 
Jep näin itekkin järkeilin. Pumpulle menee neljä johtoa, en tiedä mikä niistä olis pumpun +12V mutta mustasta johdosta ainakin kahteen toiseen napaan tuli jännite virrat päällä.

Tässä kyseisessä autossahan on siis joku latausvikakin josta kyselin aiemmin, nyt se oli toiminut tähän asti ja ajamalla tuli pihaan, sitten kun alettiin talliin siirtämään eikä lähtenyt enää käyntiin apuvirrallakaan. Kuinka paska tuuri pitää olla että auto sippaa pihaan samalla kun tulee toista vikaa korjaamaan :D

Kyllä sitä on taidetu kaasupolkimen jokaisessa asennossa koittaa.
Veikkaisin että 2 on pumpun johdot ja 2 muuta tankin anturin.
 
Tuli ensimmäistä kertaa auto vastaan, missä ei ole jo valmiiksi lohkolämmitintä ja sisähaaraa, kyselin tuossa osto/asennushintoja ja ensimmäinen tarjous oli yli 700€ o_O

Paljollako olette halvimmillaan saaneet uuden asennettuna?
 
Tuli ensimmäistä kertaa auto vastaan, missä ei ole jo valmiiksi lohkolämmitintä ja sisähaaraa, kyselin tuossa osto/asennushintoja ja ensimmäinen tarjous oli yli 700€ o_O

Paljollako olette halvimmillaan saaneet uuden asennettuna?
Riippuu aivan älyttömästi autosta.
 
Tuli ensimmäistä kertaa auto vastaan, missä ei ole jo valmiiksi lohkolämmitintä ja sisähaaraa, kyselin tuossa osto/asennushintoja ja ensimmäinen tarjous oli yli 700€ o_O

Paljollako olette halvimmillaan saaneet uuden asennettuna?
Auton malli on varmaan olellinen. Itseltä meni 80 luvun jenkkiin ehkä reilu tunti letkulämmittimen (paljon tehokkaampi kuin lohkolämmitin) asennukseen sisähaaroineen. Lämmitin 150e, johtosarjat uutena 50-100e, tunti asennusta ammattilaiselta 80e = 330e. Tuohon vielä jotku pientarvikelisät sun muut katteet päälle. Lohkolämmittimen asennuksessa voi olla lisäksi aika hemmetisti purkamista jos siellä on kaikenmaailman imusarjat ja laturit edessä.
 
Riippuu aivan älyttömästi autosta.

Auton malli on varmaan olellinen. Itseltä meni 80 luvun jenkkiin ehkä reilu tunti letkulämmittimen (paljon tehokkaampi kuin lohkolämmitin) asennukseen sisähaaroineen. Lämmitin 150e, johtosarjat uutena 50-100e, tunti asennusta ammattilaiselta 80e = 330e. Tuohon vielä jotku pientarvikelisät sun muut katteet päälle. Lohkolämmittimen asennuksessa voi olla lisäksi aika hemmetisti purkamista jos siellä on kaikenmaailman imusarjat ja laturit edessä.

Näin varmastikin, mutta nyt kolmen tarjouksen jälkeen ollaan jo 450€:ssa, joka alkaa jo realistisempi olemaan. On se vaan, jos nykypäivänä ei kilpailuta kaikkea, niin kalliiksi tulisi.
 
Monesti korjaamot joilla on muutenkin kiirettä, antaa yleensä sellasen hinnan ns. pikkuhommille, et kannattaa tehä.
 
Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?

Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.

Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi :cry: Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?

Vikavalon syttymisen voi aiheuttaa melkein mikä vaan. Ei liene mitään vakavaa, jos ei ajossa tunnu. Selviää kun vikakoodit luetaan. EGR ottaisin irti ja puhdistaisin joka tapauksessa, samoin kaasuläppä. Todella helpot hommat ja tuonikäisessä ja tuolla käytöllä varmasti puhdistuksen tarpeessa ovat ellei ole puhdistettu. Moottori tykkää kun välillä polttaa karstat pois. Ei niiden kiihdytysten tarvitse olla mitään 0-100 vetoja. Kun liikenne on hiljaista niin vetäsee vaikka 60-120, ohituksissa sopivan pieni pykälä ja kaasu pohjaan jne. Kylmällä koneella ei tietenkään kannata moottoria turhaan kiusata, eli vain lämpimällä koneella. Siis silloin kun öljyt on lämpimät. Itsekin tänään taas vähän karstoja poltin kun tuli ajettua pidempi lenkki. :smoke:
 
Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?

Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.

Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi :cry: Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?
Minkälaisia normaalit ajosi ovat? Itselläni tuppasi karstoittumaan, kun pyrin ajelemaan "vanhoilla autokoulun opeilla" eli mahd isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Nuo kuitenkin korjaantui itsestään ~200km motarisiirtymisellä, koska tossa omassa 1,6 mopokoneessa on silloin kierrokset 4k kieppeillä eli ihan hyvin pitäisi poltella.

Onko sulla ollut asiaa koneen puolelle öljyjä ihmettelemään? Itselläni jää mittatikku toisinaan löysäksi ja kyseinen vikavalo pamahtaa ruutuun.


Mutta jatketaan samasta asiasta - oma kippo nappasi katsastuksesta hylsyn mädistä helmoista takaosassa, sekä akselin (?) kiinnikkeet "vaihdettava" tjsp. Pohdin tässä korjauksen hintaa, missä saisi jonkinmoista jälkeä aikaiseksi että saa hyväksytyn leiman. Eli mahtaako kellää olla halpoja hitsaajia/nyrkkipajoja PKS-suunnilla tiedossa, jotka voisi elvyttää oman vanhukseni.
 
Kiitos vastauksesta! Olenkin tässä juuri lomalla, niin voisin vikakoodien jälkeen käydä nämä tekemässä. Katsotaan vielä mitä huoltamo ehdottaa.
Uskaltaako tällainen perus öljynvaihtaja lähteä puhdistamaan EGR:ää, vai löytyykö suuria riskejä vain rikkoa jotain vielä enemmän?
Olen ollut 6 vuotta ilman autoa, niin huoltojen hinnoista en ole ajantasalla? Osaatko yhtään antaa hintahaarukkaa, jossa EGR:n ja kaasuläpän puhdistus olisi järkevän hintainen?

EGR / kaasuläpän puhdistus on mielestäni juuri niitä hommia, joilla on hyvä lähteä siihen omaan autoon tutustumaan. Noissa on todella pienet riskit mitään rikkoa ellei nyt katko pultteja/laita niitä väärille kierteille kasatessa tai sitten tiputa jotain moottoriin. Eli sama kuin öljynvaihdossa, sinne moottoriin ei saa tiputtaa mitään ylimääräistä. Tuon ikäisen auton omistajana olisi hyvä vähän itsekin jotain osata, niin ei aina tarvitse korjaamolle viedä. Paha sanoa huoltamon hinnoista sanoa kun itse tulee huollot ja suunnilleen kaikki korjaukset tehtyä (pl. renkaan tasapainoitukset ym.). Eiköhän tuosta pitäisi tunnin työ veloituksella + tarvikkeet selvitä korjaamolla. Suosittelen kyllä itse tekemään, jos auton remppaaminen yhtään kiinnostaa. Kun kyseessä on ooppeli, niin lultavasti tarvitset E-torxit pultteihin, mutta nämä nyt ei paljon maksa vaikka motonetissä. Kaasuläpän tiiviste yleensä kannattaa vaihtaa uuteen kun sen avaa, koska eivät läheskään aina jää ehjiksi. EGR yleensä metalli tiiviste, jota ei ole pakko vaihtaa, mutta voi vaihtaa eikä sekään muutomaa euroa enempää maksa yleensä. Sitten lisäksi toki kemikaalit puhdistukseen. Kaasuläppään käy ihan bräkleen/kaasarin puhdistusaine. EGR sitten mitä kukin tykkää käyttää. Itse yleensä puhdistelen sillä mitä sattuu käteen osumaan Bräkleen, EGR puhdistusaine, mr. muscle uunin puhdistusaine (tämä ihan oikeasti toimii) jne. Joku käytetty hammasharja on kova kaasuläpän sekä EGR puhdistukseen.

Näin lopuksi vielä ihan vinkki karstaisen koneeseen, sitä voi sisältä puhdistaa ihan pelkällä vedellä tai sitten siihen voi myös hankkia ihan siihen tarkoitettua puhdistusainetta. Vesikin toimii hyvin. Tässä toki pitää ollaa varovainen ettei työnnä liikaa kerralla koneeseen, koska silloin riskinä on hydrolock. Kierrokset ~1500-3000 ja ainetta sumutetaan ennen kaasuläppää niin, että kierrokset vähän laskee. Ei siis niin paljon, että sammuu. Veden käyttäminen on oldskool ja se toimii edelleen. Joku sumutinpullo ja sillä sumuttaa vaan rauhallisesti sitä vettä, kun auto on ilmeisen karstainen, niin sitä vettä saa olla reilusti (ainakin litra). Jos on sähköinen kaasu niin tarvitset kaverin, vaijerilla olevassa onnistuu yksikin kun toisella kädellä lisää kaasua.
 
No jopa teki Nissan taas erikoisen tempun. Auton sisäkatossa on kolme sisävaloa. Edessä, takapenkeillä ja peräkontin puolella. Takapenkkien valo ei toiminut niin ajattelin vaihtaa sinne polttimon. Alkoi kuitenkin toimimaan kun pyöräytin polttimoa. Hetken päästä kuitenkin sammui ja poltti samalla sisävalojen sulakkeen. Nyt kun vaihdoin uuden sulakkeen niin ovi asennossa etu- ja takapenkkien valo palavat kokoa ajan mutta takakontin valo toimii oikein eli sammuu kun ovet suljetaan. Melko erikoinen vika. Pari samanlaista ongelmaa löytyi Googlella mutta ratkaisua ei valitettavasti.
Minun järjen mukaan vika on keskimmäisessä valossa, pitää ottaa irti se ja tökkiä sitä.
 
No jopa teki Nissan taas erikoisen tempun. Auton sisäkatossa on kolme sisävaloa. Edessä, takapenkeillä ja peräkontin puolella. Takapenkkien valo ei toiminut niin ajattelin vaihtaa sinne polttimon. Alkoi kuitenkin toimimaan kun pyöräytin polttimoa. Hetken päästä kuitenkin sammui ja poltti samalla sisävalojen sulakkeen. Nyt kun vaihdoin uuden sulakkeen niin ovi asennossa etu- ja takapenkkien valo palavat kokoa ajan mutta takakontin valo toimii oikein eli sammuu kun ovet suljetaan. Melko erikoinen vika. Pari samanlaista ongelmaa löytyi Googlella mutta ratkaisua ei valitettavasti.
Minun järjen mukaan vika on keskimmäisessä valossa, pitää ottaa irti se ja tökkiä sitä.
Usein kun sähköt toimii ihan miten sattuu niin on maadoitusvika. Itse vaihdoin joksus vilkun viikseen palautinjousen ja sen jälkeen vilkku ei toiminut kun toiseen suuntaan, ja toiseen suuntaan se toimi vain jos ajovalot oli päällä, tai jotain muuta täysin mystistä toimintaa enkä mitenkään ymmärtänyt miten tämä voi jousen vaihdolla mennä näin vituiksi. Vika löytyi lopulta mittariston johtoliittimessä joka ei ollut toisesta reunasta kokonaan kiinni, reunimmäisena maadoitus.
 
Kiitos paljon! Nyt se vikavalo on itseasiassa omia aikojaan sammunut, mutta täytyy varmaan silti puhdistaa EGR.
Jostain se täytyy aloittaa, niin miksi ei nyt tästä, kun on hyvät neuvot vielä saanut :)

Vikavalo usein sammuu kun ongelma häviää ja autolla ajaa jonkun verran. Riippuen viasta voi heti seuraavassa startissa hävitä tai sitten parin ajokerran jälkeen. Puhdistaisin molemmat EGR & kaasuläpän, luultavasti molemmat on todella paskaiset ellei ole puhdistettu.
 
Oliskohan tää nyt sitten tarpeeksi loppuun käytetty :D

Ja ei muuten tullut edes kuntoon, laturin vapaakytkin jumissa myös.


2021-11-01 14.40.34.jpg
 
Vuosimallin 2007 Leonissa ongelmaa keskuslukituksen kanssa. Ovet avautuvat kaukosäätimestä, mutta lukkoon pitää laittaa sisältä painikkeesta josta muut ovet menevät kiinni ja lopuksi kuskin ovi lukittava ulkoa fyysisesti avaimella. Kuskin oven asentosensori näyttää oven olevan aina auki, tämä todennettu obdeleveniä käyttäen. Vaihdoin kokeeksi keskuslukituksen moottorin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ja lopuksi vähän väärässä järjestyksessä tuli testattua alkuperäisenkin osan mikrokytkin toimivaksi yleismittaria käyttäen.

Seuraava veikkaus olisi oven johtosarja, josta en tosin päällisin puolin tarkasteltuna keksinyt vikaa. Olisiko jotakin muita veikkauksia johtosarjan lisäksi? Aiheuttaako oven näkyminen tilassa auki sen ettei keskuslukitus toimisi avaimesta vai voiko olla jostakin täysin muusta kiinni? Varsinaisia vikakoodeja tuohon liittyen ei löydy, ilmoitusvalo palaa sen merkiksi että ovi on auki.
 
Vuosimallin 2007 Leonissa ongelmaa keskuslukituksen kanssa. Ovet avautuvat kaukosäätimestä, mutta lukkoon pitää laittaa sisältä painikkeesta josta muut ovet menevät kiinni ja lopuksi kuskin ovi lukittava ulkoa fyysisesti avaimella. Kuskin oven asentosensori näyttää oven olevan aina auki, tämä todennettu obdeleveniä käyttäen. Vaihdoin kokeeksi keskuslukituksen moottorin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ja lopuksi vähän väärässä järjestyksessä tuli testattua alkuperäisenkin osan mikrokytkin toimivaksi yleismittaria käyttäen.

Seuraava veikkaus olisi oven johtosarja, josta en tosin päällisin puolin tarkasteltuna keksinyt vikaa. Olisiko jotakin muita veikkauksia johtosarjan lisäksi? Aiheuttaako oven näkyminen tilassa auki sen ettei keskuslukitus toimisi avaimesta vai voiko olla jostakin täysin muusta kiinni? Varsinaisia vikakoodeja tuohon liittyen ei löydy, ilmoitusvalo palaa sen merkiksi että ovi on auki.

Eiköhän vika ole siinä kuskin oven lukossa. Jos ovi on vaikka fyysisesti auki, niin ei ovi silloinkaan lukkoon mene. Jos johtosarja kunnossa niin oven lukon vaihtaisin seuraavaksi.
 
Ostin hiljattain vuoden 2001 G astran. Vanha omistaja oli iäkäs mies joka ei juuri ole autolla ajanut (140 000km). Auto on toiminut muuten, mutta kone nykii kun annan kaasua kunnolla. Tasaisella kaasulla ei ole mitään nykimistä, ainoastaan kiihdyttäessä ja silloin kun kaasupoljin on painettuna vähintään puolenvälin yli. Erityisesti kierrosten ollessa siinä n. 2500 kieppeillä nykiminen on erityisen pahaa, mutta kierrosten noustessa ongelma katoaa.
Opel forumeilta löysin muutamia ketjuja joissa oli vastaavanlaista vikaa, monet ehdottivat EGR- venttiilin puhdistusta. Myös oli puhetta karstoittuneesta koneesta, jota voisi auttaa motarilla ajo pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla?

Huoltohistorian tarkistin ja vuoden 2020 alusta on tullut kilometrejä 9000. Öljynvaihto/määräaikaishuolto kahdesti, jakopää vaihdettu sekä tulpat uusittu 2020 aikana.

Tänään kävin kylässä vähän syrjäisemmällä alueella, jossa uskalsi ajaa hieman kovempaa. Ihan testi mielessä pysäytin auton ja lähdin kiihdyttämään sellaisia 0-100 kiihdytyksiä muutamia kertoja. Jossakin kohtaa huomasin, että nykiminen ei tunnu niin pahalta ja auto tuntui "tehokkaammalta". Nykiminen on nyt lähes kokonaan poissa, mutta moottorin vikavalo syttyi :cry: Menen maanantaina lukemaan vikakoodit! Siihen asti, onko mitään ideoita? Auto siis toimii paremmin kuin ennen, tosin vikavalo palaa?

Egr ja kaasuläppä ainakin oli 03 1.8 Vectrassa ihan tukossa, nyki myös kiitettävästi.Ei ollut hankalia kumpikaan löytynee videoita nettipullollaan itsekin ihan taivasalla rassailin tuolloin.
 
Eiköhän vika ole siinä kuskin oven lukossa. Jos ovi on vaikka fyysisesti auki, niin ei ovi silloinkaan lukkoon mene. Jos johtosarja kunnossa niin oven lukon vaihtaisin seuraavaksi.

Vaihdoin siis koko lukon, osa vastaava kuin vaikkapa tämä mutta käytetty. Itse lukkoa pystyy ajamaan obdelevenillä kiinni ja auki joten toimii kyllä fyysisesti mutta kaukosäätimen kautta suostuu reagoimaan vain avaamiskomentoon. Apukuskinpuolelta testatessa ovisensorin arvo vaihtuu kun ruuvimeisseliä käyttää vastakappaleena mutta kuskinpuolella tällä ei mitään vaikutusta vaan arvo on aina auki. Kaipa se on johtosarjaa seuraavaksi kokeiltava ja mikäli ei auta niin saattaa mennä itselle tarpeettoman vaikeaksi paikallistettavaksi.
 
Moniurahommat jatkuu. Jeesus saatana ja muut apurit :rofl:

2021-11-02 12.19.09.jpg 2021-11-02 12.41.16.jpg

Epäusko meinasi iskeä. Ei lähtenyt hyvällä eikä pahalla, ei iskevällä koneella eikä kiintoavain mutkalle vääntämällä.

Vasta kun rälläköi vanhan pyörän akselille asti puhki niin se antoi myöten niin että erikoistyökalu ei hajonnut. Onkohan joku joskus turauttanut pyörän kiinni isolla pulttikoneella että varmasti pysyy.

Ja sitten vielä tatti otsassa tuon laturin kanssa painiessa katkaisin yhden korvakkeen siitä, saa luvan pysyä kyytissä ilman neljää korvaketta. Kuvassa ympyröity taaempi. Sai siihen vielä pultin kiristettyä mutta se on kiinn vain hihnapyörän puoleisesta reunasta.

2021-11-02 13.34.08.jpg

Miksei nämä voi ikinä purkaantua niin kuin ohjeissa.
 
Moniurahommat jatkuu. Jeesus saatana ja muut apurit :rofl:

2021-11-02 12.19.09.jpg 2021-11-02 12.41.16.jpg

Epäusko meinasi iskeä. Ei lähtenyt hyvällä eikä pahalla, ei iskevällä koneella eikä kiintoavain mutkalle vääntämällä.

Vasta kun rälläköi vanhan pyörän akselille asti puhki niin se antoi myöten niin että erikoistyökalu ei hajonnut. Onkohan joku joskus turauttanut pyörän kiinni isolla pulttikoneella että varmasti pysyy.

Ja sitten vielä tatti otsassa tuon laturin kanssa painiessa katkaisin yhden korvakkeen siitä, saa luvan pysyä kyytissä ilman neljää korvaketta. Kuvassa ympyröity taaempi. Sai siihen vielä pultin kiristettyä mutta se on kiinn vain hihnapyörän puoleisesta reunasta.

2021-11-02 13.34.08.jpg

Miksei nämä voi ikinä purkaantua niin kuin ohjeissa.

Moni olisi saattanut jo vaihtaa koko laturin. Ei sillä kyllähän itsekin vastaavia tulee tehtyä, mutta jos laturilla on paljon kilometrejä takana, niin voi olla jo laakerit & hiilet ym. kohta kuitenkin vaihtokunnossa.
 
a6 c4 2.8 pätkii ajaessa. sekunnin katkos millon veto loppuu ja rundari tippuu nollaan. tapahtuu about kerran per 50km.

oiskohan nokka-akselin asentoanturi tai kampuran asentoanturi rikki... vai mikähän muu vois aiheuttaa...ei vikakoodeja.
 
Moni olisi saattanut jo vaihtaa koko laturin. Ei sillä kyllähän itsekin vastaavia tulee tehtyä, mutta jos laturilla on paljon kilometrejä takana, niin voi olla jo laakerit & hiilet ym. kohta kuitenkin vaihtokunnossa.
Joo, siinä kohtaa kun tatti alkoi pilkottelemaan otsasta niin soitin läpi purkaamot ja varaosaliikkeet ja eipä ollut ainuttakaan hyllyssä.
 
a6 c4 2.8 pätkii ajaessa. sekunnin katkos millon veto loppuu ja rundari tippuu nollaan. tapahtuu about kerran per 50km.

oiskohan nokka-akselin asentoanturi tai kampuran asentoanturi rikki... vai mikähän muu vois aiheuttaa...ei vikakoodeja.
G28 vialta kuulostaa eli kampianturi tai sen johdot.
 
Autossa syttyi moottorinvikavalo ja iski pakoputkesta aina kivat pöllyt, kun liikennevaloista lähti. Pajalle tutkivat koodia ja valitti MAP tunnistimesta. Vissiin saivat putsattua sitä sen verran, että vaivat hävis, mut nyt jotenkin tuntuu, et polttoaineenkulutus olis noussu hieman. Pitäiskö tuo osa sittenkin vaihtaa uuteen vai voiko tuo aiheuttaa tuollaista?
 
Joo, siinä kohtaa kun tatti alkoi pilkottelemaan otsasta niin soitin läpi purkaamot ja varaosaliikkeet ja eipä ollut ainuttakaan hyllyssä.

No siinä vaiheessa ei sitten tosiaan paljon ole muuta vaihtoehtoa kun jatkaa vaan eteenpäin.. Toisaalta kyllähän tuossa säästi luultavasti ihan kohtuullisesti rahaa, kun ei uutta laturia hankkinut. Tai no varaosaliikkeissähän ne on jotain halvimmalla mahdollisella tavalla kunnostettuja.

Autossa syttyi moottorinvikavalo ja iski pakoputkesta aina kivat pöllyt, kun liikennevaloista lähti. Pajalle tutkivat koodia ja valitti MAP tunnistimesta. Vissiin saivat putsattua sitä sen verran, että vaivat hävis, mut nyt jotenkin tuntuu, et polttoaineenkulutus olis noussu hieman. Pitäiskö tuo osa sittenkin vaihtaa uuteen vai voiko tuo aiheuttaa tuollaista?

Näillä tiedoilla kenenkään paha paljon sanoa mitään. Jos näihin kyselyihin nyt laittaisi auton tiedot, niin joku voisi paremmin neuvoa.
 
Pakosarjojen vaihto.
Luulin ja oletin (olisihan se voinut käydä katsomassakin) että ilmapumpulle lähtee pakosarjoilta ne perkeleen ilmaputket. Ja sen takia uudet pakosarjat tilasin. Mutta nehän lähteekin kansista.
No, pakko ne uudet pakosarjat on nyt vaihtaa, kun tähän asti on jo päästy. Kuskin puoli oli helppo irroittaa, kun oli tilaa (ja kun yksi pultti oli sormikireydessä jostain syystä). Tiivisteet oli ihan lopussa ja repaleiset, mutta huomion vei tämä:
johto.jpg

Ihan hyvä, että hommaan lähdin.

Apparin puolelle vaihto on sitten yhtä helevettiä, kun edessä on ilmastoinnin romut.
 
Pakosarjojen vaihto.
Luulin ja oletin (olisihan se voinut käydä katsomassakin) että ilmapumpulle lähtee pakosarjoilta ne perkeleen ilmaputket. Ja sen takia uudet pakosarjat tilasin. Mutta nehän lähteekin kansista.
No, pakko ne uudet pakosarjat on nyt vaihtaa, kun tähän asti on jo päästy. Kuskin puoli oli helppo irroittaa, kun oli tilaa (ja kun yksi pultti oli sormikireydessä jostain syystä). Tiivisteet oli ihan lopussa ja repaleiset, mutta huomion vei tämä:
johto.jpg

Ihan hyvä, että hommaan lähdin.

Apparin puolelle vaihto on sitten yhtä helevettiä, kun edessä on ilmastoinnin romut.
Hyvän tulipalon alun menit pilaamaan.

Passatista löytyi vastaava kun laturin kanssa painin, joku edellinen remppaaja oli vetänyt nippusiteellä laturin B+ johdon kiinni metalliseen vesiputkeen jonka toinen pää on pulteilla lohkossa. Sehän oli jo suojapanssarista kulunut puhki. Ja tän ikäsissä passateissa laturin B+ johdossa ei ole sulaketta, se menee vain muun johtosarjan mukana akulle.
 
Pakosarjojen vaihto.
Luulin ja oletin (olisihan se voinut käydä katsomassakin) että ilmapumpulle lähtee pakosarjoilta ne perkeleen ilmaputket. Ja sen takia uudet pakosarjat tilasin. Mutta nehän lähteekin kansista.
No, pakko ne uudet pakosarjat on nyt vaihtaa, kun tähän asti on jo päästy. Kuskin puoli oli helppo irroittaa, kun oli tilaa (ja kun yksi pultti oli sormikireydessä jostain syystä). Tiivisteet oli ihan lopussa ja repaleiset, mutta huomion vei tämä:
johto.jpg

Ihan hyvä, että hommaan lähdin.

Apparin puolelle vaihto on sitten yhtä helevettiä, kun edessä on ilmastoinnin romut.
Puuttuuko sulla startin tukirauta? Näyttää hyvin paljon GM 6.2/6.5 suoravetostartilta, tosin oltava joku muu jenkkikone jos pakosarjoja olet vaihtamassa. Noissa koneissa ainakin halkeaa lohko, jos tukirauta puuttuu.
 
Puuttuuko sulla startin tukirauta? Näyttää hyvin paljon GM 6.2/6.5 suoravetostartilta, tosin oltava joku muu jenkkikone jos pakosarjoja olet vaihtamassa. Noissa koneissa ainakin halkeaa lohko, jos tukirauta puuttuu.
General Mistaken tekele tämäkin on. 350 Oldsmobile.
Ite oon ymmärtäny et tukiraudan puute diisselissä aiheuttaa startin pulttien katkeamista? Ja sitten liian pienet tyhjäkäyntikierrokset/liika tyhjäkäyttö aiheuttaa kampiakselin suunnilla jtn peruuttamatonta tuhoa. Edellisessä elämässä tuommoinen 6.2 lohko oli kukkatelineenä pihassa.
 
General Mistaken tekele tämäkin on. 350 Oldsmobile.
Ite oon ymmärtäny et tukiraudan puute diisselissä aiheuttaa startin pulttien katkeamista? Ja sitten liian pienet tyhjäkäyntikierrokset/liika tyhjäkäyttö aiheuttaa kampiakselin suunnilla jtn peruuttamatonta tuhoa. Edellisessä elämässä tuommoinen 6.2 lohko oli kukkatelineenä pihassa.
Pulttien katkeaminen on se hyvän päivän harmi. Kannattaa laittaa kuntoon, nythän se on helppo jos siitä on pakosarjatkin lähdössä pois edestä. Sen tekee lattaraudan pätkästä, tarvii vain yks mutka tehdä ja kaks reikää. Hitsauskone toki tarpeellinen. Alle viikko sitten tein itselle just saman tukiraudan ja mietin että otanko mitat ylös jos joku tarvii, en sitten ottanu kun ajattelin ettei kukaan käytä enää suoravetostarttia :D

E: havainnollistava kuva, ylempi on se minkä tarttet, alempi sopii uudemmalle välitysstartille.
 

Liitteet

  • .jpg
    .jpg
    61,1 KB · Luettu: 90
Viimeksi muokattu:
Pulttien katkeaminen on se hyvän päivän harmi. Kannattaa laittaa kuntoon, nythän se on helppo jos siitä on pakosarjatkin lähdössä pois edestä. Sen tekee lattaraudan pätkästä, tarvii vain yks mutka tehdä ja kaks reikää. Hitsauskone toki tarpeellinen. Alle viikko sitten tein itselle just saman tukiraudan ja mietin että otanko mitat ylös jos joku tarvii, en sitten ottanu kun ajattelin ettei kukaan käytä enää suoravetostarttia :D

E: havainnollistava kuva, ylempi on se minkä tarttet, alempi sopii uudemmalle välitysstartille.
Nyt piti ihan alkaa muistelemaan ja ei minulla yhdessäkään GMän bensa-autossa tuommoista rautaa ole ollut. Taitaa diisseleissä joutua startti kovemmalle rasitukselle.
 
Mitä liuotinainetta kannattaa jättää moottoritiloihin vaikuttamaan?
Öljy, paska, lika, rasva jotain sumutettavaa. Sitten jollain painepesurilla pois? Mielellään jotain mitä saisi jostain joensuun paikallisista liikkeistä. Motonet, biltema ja mitälie näitä on.
Sillä mietin että voisi paikantaa tarkemmin tuota että mistäs tuo öljyä eniten haluaa vuotaa.
 
Itse olen käyttänyt ihan sitä motoxin liuotinpesua, sumuttelet konehuoneen ja huuhtelet pois. Muista suojata sähköosat.
 
Itse olen käyttänyt ihan sitä motoxin liuotinpesua, sumuttelet konehuoneen ja huuhtelet pois. Muista suojata sähköosat.


tää, tai sitten se moottoripesuaine. vai oliko sama kyseessä..

kunhan varoo ettei sumuta kuumalle pakosarjalle. ja pesee kunnolla pois sen sekä antaa haihtua rauhassa ennenkun lähtee ajelemaan
 
Vaihtelin tänään autoihin talvirenkaita. Tyttären Boran repsikan puolen eturenkaan navasta meni jotenkin kierteet. Pultti ei mene kuin noin sentin sisäänpäin. En huomannut mitään ongelmaa kun irrotin pultin kesärenkaan poistossa.

Tällä hetkellä yksi talvirengas on 4 pultilla kiinni. Uskaltaako sillä ajaa?
Onko tuon korjaaminen minkälainen homma?
 
Vaihtelin tänään autoihin talvirenkaita. Tyttären Boran repsikan puolen eturenkaan navasta meni jotenkin kierteet. Pultti ei mene kuin noin sentin sisäänpäin. En huomannut mitään ongelmaa kun irrotin pultin kesärenkaan poistossa.

Tällä hetkellä yksi talvirengas on 4 pultilla kiinni. Uskaltaako sillä ajaa?
Onko tuon korjaaminen minkälainen homma?

Uskaltaa ja ei, se on kuitenkin suunniteltu menemään 5-pultilla. Pahimmassa tapauksessa napa + pultti vaihtoon, jolloin se tarkoittaa myös laakerin vaihtoa.
 
Vaihtelin tänään autoihin talvirenkaita. Tyttären Boran repsikan puolen eturenkaan navasta meni jotenkin kierteet. Pultti ei mene kuin noin sentin sisäänpäin. En huomannut mitään ongelmaa kun irrotin pultin kesärenkaan poistossa.

Tällä hetkellä yksi talvirengas on 4 pultilla kiinni. Uskaltaako sillä ajaa?
Onko tuon korjaaminen minkälainen homma?
Uskaltaa ajaa, mutta korjaisin piakkoin. Kokeilitko sitä samaa pulttia muihin reikiin? Sillä halvin korjaus on se, jos jengat meni pultista eikä navasta. Jos navasta meni kierteet niin kierrapakalla kokeilee niitä vielä avata tai sitten se kallein eli uusi napa.
 
Uskaltaa ajaa, mutta korjaisin piakkoin. Kokeilitko sitä samaa pulttia muihin reikiin? Sillä halvin korjaus on se, jos jengat meni pultista eikä navasta. Jos navasta meni kierteet niin kierrapakalla kokeilee niitä vielä avata tai sitten se kallein eli uusi napa.
Kokeilin. Kokeilin myös muitakin pultteja samaan reikään. Täytyy huomenna vielä irroittaa rengas ja katsoa tarkemmin niitä navan kierteitä.
 
En ymmärrä autoista mitää.

165/70R14 81T, 185/60R14 82H, 185/55R15 82V

Mulla on aluvanteet kesärenkaat nyt, mutta kumit nii leveät että puhkonu muovin lokarin sisältä. Pitääkö nää kumit vaihtaa että menee katsaksustesta läpi? Kerrotko myös tarkallee mitä kokoja ja mitä pitää olla, mieluiten vaikka linkin kautta johonki nii katon vaikka jonku nettimyyjän/kaupan/torin sivuja malliesimerkkinä vaihtoehtoja, että oppisin jotain.

Talvirenkaat on väärällä jaolla. Pultit on about sentin väärässä kohtaa. Auton myyjä yrittää tuoda jotku käypäset tilalle ja ottaa mukana tulleet takaisin.


Ostin fiat punton 2004 mallia öljyä taitaa valuttaa. Vilkkua ku käyttää toiseen suuntaan niin jarruvalo vilkkuu. Jarrua painaessa kyllä jarruvalot palaa. Edessä parkkivalo ei toimi.

Jos joku osaa ensikertalaista auttaa. Auton saa kyllä ilmaan jos alle pitää mennä.

Otin paskoja liottimella pois ja painepesurilla hallilla. Jäähynestettä meni 1,5 litraa sisälle. Öljyä kans lisäsin. Ajoa on 300tkm, pitäisi öljyt vaihtaa? Mitä mie tekisin. Myös lokarin tilasin kun oli ruosteensyömä. Takana on puskurissa nyrkin kokonen ruhje.
 
En ymmärrä autoista mitää.

165/70R14 81T, 185/60R14 82H, 185/55R15 82V

Mulla on aluvanteet kesärenkaat nyt, mutta kumit nii leveät että puhkonu muovin lokarin sisältä. Pitääkö nää kumit vaihtaa että menee katsaksustesta läpi? Kerrotko myös tarkallee mitä kokoja ja mitä pitää olla, mieluiten vaikka linkin kautta johonki nii katon vaikka jonku nettimyyjän/kaupan/torin sivuja malliesimerkkinä vaihtoehtoja, että oppisin jotain.

Talvirenkaat on väärällä jaolla. Pultit on about sentin väärässä kohtaa. Auton myyjä yrittää tuoda jotku käypäset tilalle ja ottaa mukana tulleet takaisin.


Ostin fiat punton 2004 mallia öljyä taitaa valuttaa. Vilkkua ku käyttää toiseen suuntaan niin jarruvalo vilkkuu. Jarrua painaessa kyllä jarruvalot palaa. Edessä parkkivalo ei toimi.

Jos joku osaa ensikertalaista auttaa. Auton saa kyllä ilmaan jos alle pitää mennä.

Otin paskoja liottimella pois ja painepesurilla hallilla. Jäähynestettä meni 1,5 litraa sisälle. Öljyä kans lisäsin. Ajoa on 300tkm, pitäisi öljyt vaihtaa? Mitä mie tekisin. Myös lokarin tilasin kun oli ruosteensyömä. Takana on puskurissa nyrkin kokonen ruhje.
Vuotaa öljyä, jäähdytysnestettä ja silti ostit Auton? :eek: Milloin ostit sen ja paljonko maksoit ko. Autosta(liikkeestä tai yksityiseltä)? Eiköhän tuo auto kuuluisi lähinnä paalattavaksi... Itse en käyttäisi latiakaan tuon auton ylläpitoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 469
Viestejä
4 917 265
Jäsenet
79 205
Uusin jäsen
Stormie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom