Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
Samaa sensoria käytetään ilma-alustan säätöön. Sensorista lähtee myös PWM signaali jolla "4-level suspension" alustaa säädetään joka kulmasta (auto aina suorassa).
Pelkkien lamppujen säätöön riittää kaksi sensoria (uudemmissa siis 4-sensoria aktiiviselle ilma-alustalle, vanhemmpissa vain 2).
 
Aikoinaan kun minulla oli E46 325ix, niin sanoin aina katsureille, etteivät aja rullille, eikä kukaan kyllä yrittänytkään.

V70 Volvon haldex nelikon kanssa sanoin saman homman ja kahtena vuonna tyytyivät testaamaan jarrut ajamalla.
Mutta kerran yksi innokas katsuri otti selvää, että haldexin voi testata pyörä kerrallaan pyörittämällä ja yrittikin säätää jarrudynosta sellaista ohjelmaa päälle, mutta kun ei onnistunut 30 minuutin säätämisellä, niin tyytyi testaamaan jarrut toimiviksi koeajolla.
Minultakin on pariin otteeseen etsitty haldexin sulaketta sen poiskytkemiseksi mutta lopulta on aina ajanut koeajolla vain jarrut läpi.

Multa edellisessä golf IV 2.8 V6 4Motionissa viimesellä katsastuksella katsuri oli selvittänyt, et haldexin voi jarrutestata kun vetää just soppelisti virrat pois autosta... Aika rutinaa oli, mut sai se ne testattua. Olis ehkä pitänyt vaatia joku kirjallinen todistus tästä testauksesta mikäli oli sattunut rikkomaan jotain. Mutta auto meni aika pian tuon jälkeen eteenpäin, et sen puolesta ei hätää :D
 
15820209569511598448626883462499.jpg

C5 leimalle tänään, antipöllon poisto.
Edit. Löytyi P0485 vikakoodi sen lisäilmapumpun koodin lisäksi. Paikallisessa motonetissä ei ollut flektin etuvastuksia hyllyssä joten tilasin sitroselta molemmat ja toivottavasti olis huomenna postista noudettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko veikkauksia mitä pitää Skoda Yetista (TDI2.0 2010) uusia, kun konepellin alta moniurahihnan paikkeilta kuuluu jo tyhjäkäynnilläkin heinäsirkkamainen jatkuva sirinä?
 
Mikäs toi alternator pulley nyt suomeksi sitten onkaan. Joillakin foorumeilla kuvatut oireet matchaa melko hyvin tähän omaan ongelmaan, ja siinä nimenomaan viitataan alternator pulleyn vaihtoon. Tuo pitäisi onnistua ihan itsekin, tosin vaatii spesiaalimman avaimen.
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
 
Mikäs toi alternator pulley nyt suomeksi sitten onkaan. Joillakin foorumeilla kuvatut oireet matchaa melko hyvin tähän omaan ongelmaan, ja siinä nimenomaan viitataan alternator pulleyn vaihtoon. Tuo pitäisi onnistua ihan itsekin, tosin vaatii spesiaalimman avaimen.
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.

Alternator == laturi
Pulley == hihnapyörä
 
Volvo S40 meni aikoinaan paaliin, kun petti moniurahihnan kiristin, piti ensin vikinää ja kun ääni loppui, niin katkasi hihnan. Taisi se jonkun viikon kestää kun ääni alkoi ja loppui.
 
Juu pitää paikallistaa. Mites sen fiksuiten tekisi. Vettä hihnalle ja jos kitinä loppuu, niin ongelma hihnassa. Jos kitinä ei lopu, niin vika "hihnapyörässä" tai kiristimessä. Mites noiden välillä pystyis vian paikallistamaan? Ajatuksia?
 
Volvo S40 meni aikoinaan paaliin, kun petti moniurahihnan kiristin, piti ensin vikinää ja kun ääni loppui, niin katkasi hihnan. Taisi se jonkun viikon kestää kun ääni alkoi ja loppui.
Kuin se paaliin meni? Kävikö niinkuin mulla sitikan kanssa aikoinaan, että moniurahihnan kiristimen petettyä moniurahihna meni jakopään väliin? vai puhutko nyt jakopäänkiristimen pettämisestä?
 
Vedelläkin saattaa hihna hiljentyä, jos ei niin hihna irti ja käyntiin, jos ääntä ei kuulu niin käsin pyöräyttelet ohjainrullia ja kuuntelet rahiseeko tjms...laturin vapaakytkimen saa testattua ilman hihnaa siten että pyöriikö toiseen suuntaan vapaasti, jos ei niin rikki, hihna paikallaan huomaa siitä jos hihna hyppii/värisee pyöriessään.
 
Okei, kiitos. Ja vielä tyhmä lisäkysymys jos joku tietää. Lähteekö koko hihna tarvittaessa sivukautta pois, vai vaatisiko hihnan vaihto isompaa purkua?
 
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
se kiristin on tällänen Kiristysrulla, moniurahihna GATES T39292 Ø: 65mm, FleetRunner™ Micro-V® Kit — Osta heti! en tiedä onko tuo kyseinen juuri sinun moottorille mutta kiinni on vain muutamalla pultilla. Helppo vaihtaa ja yleensä kannattaa vaihtaa jos sen moniurahihnan vaihtaa.

Ja yleensä pääsee helposti käsiksi eturenkaan pois ottamalla ja lokarissa yleensä "huoltoluukku" kautta.
 
↑ Kuten tuossa edellä Corle sanoi niin jokainen laakeri on sadan tuhannen (noin) jälkeen jo elikaarensa päässä, ei ainakaan kannata riskeerata toista mokomaa matkaa. Kejtukoneetkin vaativat juttuansa mutta remmillä on oma aikansa ja kilometrit. Ehdottomasti kaikki mikä niissä liittyy venttilikoneistoon niin samalla kertaa vaihtoon. Myös mahdollinen vesipumppu → laakeri.
 
Kuin se paaliin meni? Kävikö niinkuin mulla sitikan kanssa aikoinaan, että moniurahihnan kiristimen petettyä moniurahihna meni jakopään väliin? vai puhutko nyt jakopäänkiristimen pettämisestä?
Ei sentään, auto oli Irlannissa eikä vaan kannattanut korjata. Semmoistakin on kyllä tapahtunut, että jakohihna on mennyt samalla, mikä kävi mm. vanhempien Rellu Laguna II:sen kanssa. Moniurahihna poikki ja jakohihnan väliin ja kone remontiin, meni onneksi takuuseen.
 
Takuu ok mutta kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Siksi fokus huoltokirjaan. ( :D
ei niin merkillä väliä)

Ei ne osat niinkään mutta työtunnit maksaa. (entinen mekaanikko)
 
↑ Kuten tuossa edellä Corle sanoi niin jokainen laakeri on sadan tuhannen (noin) jälkeen jo elikaarensa päässä, ei ainakaan kannata riskeerata toista mokomaa matkaa. Kejtukoneetkin vaativat juttuansa mutta remmillä on oma aikansa ja kilometrit. Ehdottomasti kaikki mikä niissä liittyy venttilikoneistoon niin samalla kertaa vaihtoon. Myös mahdollinen vesipumppu → laakeri.
Sama homma jakopään rempan kanssa. Kannattaa vaihtaa apulaitehihna(t) ja KAIKKI siihen liittyvät rullat. Teetätin itse jakohihnan vaihdon autoon korjaamolla ja yksi ohjainrulla jätettiin vaihtamatta, sehän sieltä sitten kilahti parin vuoden päästä. Näppärä kun se rulla maksoi rockautossa noin 15 euroa ja suomesta ostettuna 60 euroa :cautious:
 
Joihinkin ohjainrulliin saa kyllä (normi) laakerin vaihdettua, ei siis tarvitse koko kallista rullaa hommata. Prässi edes auttaa asiassa.
 
Ei oo kyllä niin kalliita ohjainrullia tullu vastaan että niiden kanssa kannattais alkaa kikkailemaan. Toki mahdollista kai se sekin on.
 
Ei oo kyllä niin kalliita ohjainrullia tullu vastaan että niiden kanssa kannattais alkaa kikkailemaan. Toki mahdollista kai se sekin on.
no juu ei ole mullakaan, tosin tuollaisia automaattikiristimiä on joitain tullut jossa hinnat pyörii siellä yli 100€ joten niissä vois joku nuukailla jos pystyy.
 
Hemmetti, kun teoriassa kaikki yksinkertaiset asiat sisältää aina sitten käytännössä jotain epätriviaaleja detaaleja, kun rupeaa puuhaamaan. Pitäisi vaihtaa akkukenkä, kun vanha vähän pyörii navan ympärillä ja kireämmälle ei enää saa. Liekö tuo vuosien saatossa vääntyillyt vähän muodottomaksi.

Kuvan mukaan tuohon nykyiselle akkukenkälle tulee kaksi johtoa, jotka molemmat on jonkinnäköiseen metallilevyyn tai metallirenkaaseen ilmeisesti puristusliitetty jossain pidemmällä muovikuorien alla. Mietin, että pitääkö nämä nyt hemmetti purkaa pois ihan johdoille asti, ennen kuin noita akkukenkiä katsellessa tyhmempikin hokasi, että ilmeisesti nämä voisi kiinnittää esim vaikka tällaiseen rengasliittimelle tarkoitettuun kenkään:
AKKUKENKÄ 25-70 MM²

Tarvitseekohan tässä muuta ottaa huomioon kuin vähän hinkkaa pintoja puhtaaksi, katsoa että kosketuspintaa tulee riittävästi tuon levyn ja kengän välille. SItten vaan mutteria kiinni ja kovaa ajoa. Suosittelisiko kukaan minkään naparasvojen tai kuparitahnan tms. kanssa leikkimistä?

IMG_20200220_122453.jpg
 
Juuri noin ja kovaa ajoa. Vaikka vähän epäselväksi jäi miten ne johdot siellä nyt kulkee mutta jos ne kengälle tulee ja kenkään saat ne kiinni niin ei kai siinä vikaan voi mennä. Toki kannattaa ensin vilkaista että onko se akun napa syystä x paskoontunu niin että tarttisi laittaa pienempää kenkää. Rasvojen kanssa en oo koskaan pelleillyt mutta tuskin noista haittaakaan on.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?
 
Nyt on taas Megane vm1999 sähköongelmia. 313000km mittarissa.
Kauppareissulla alkoi sisävalo palamaan.Tutkin asiaa ja totesin seuraavaa:

-Sisävalo palaa koko ajan auton ollessa sammuksissa vaikka ovet ovat kiinni.
-Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle tai käynnistää niin sisävalo sammuu.
-Kun auto on käynnissä niin 'aukinainen ovi' varoitusvalo näyttäisi hehkuvan himmeästi.
-Samaan aikaan huomasin että suuntamerkin tahtiin vilkkuu sumuvalo mittaristossa.

Jossain on maadoitusvika.
 
Nyt on taas Megane vm1999 sähköongelmia. 313000km mittarissa.
Kauppareissulla alkoi sisävalo palamaan.Tutkin asiaa ja totesin seuraavaa:

-Sisävalo palaa koko ajan auton ollessa sammuksissa vaikka ovet ovat kiinni.
-Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle tai käynnistää niin sisävalo sammuu.
-Kun auto on käynnissä niin 'aukinainen ovi' varoitusvalo näyttäisi hehkuvan himmeästi.
-Samaan aikaan huomasin että suuntamerkin tahtiin vilkkuu sumuvalo mittaristossa.

Oletko katsonut kaikki maadotukset läpi?
Jos et ole niin käy kaikki läpi ainakin teräsharjan kanssa ja uusi happaman näköiset tarvittaessa, tuollaisella "huollolla" on aika monesta ranskiksesta korjautuneet sähköviat.
Jos maadoitusten kunnostus ei auta, niin sitten tutkimaan piuhoja vaurioiden varalta ja tarkistamaan antureiden toiminta.

Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?

Kysäise joltain paikalliselta hiekkapuhaltajalta tai autoharrastajalta, josko puhaltaisi pohjan sopu rahalla ja mahdollisesti suihkaisisi sinne pohjamaalit sekä jonkun kiveniskumassan?

Yhdellä teollisuusmaalaamolla näitä touhuttiin aikoinaan iltatöinä oikein urakalla ja tuotto meni lähinnä duunareiden kahvikassaan, kun firmaan raha tuli teollisuuden teräsrakenteiden maalaamisesta.
Auto vaan pukeille tai suoraan trukilla ylös, pohja puhtaaksi hiekalla, ei maalattavien osien suojaus muovilla/pahvilla, epoksit pohjaan ja tarvittaessa kiveniskumassa päälle.
Ei mennyt kauaa ja ropposen pohjalle tuli elinikää lisää 5-10 vuotta.

Tai sitten vaan annat pohjan olla ruosteessa ja paikkaat sitten kun sinne tulee reikä?
Ei tuollaisesta vanhasta käyttö anjoviksesta kannata liikaa stressiä ottaa, jos ei museoida aio, eikä pieni pintaruoste tarkoita vielä sitä että pohja lahoaisi käsiin.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?

halvalla ja helpolla jos haluaa päästä niin pohjaan ruiskitaan ruosteenmuunto ainetta ja päälle massat.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?
Dinitrol ml ensin pohjaan ja sitten sen päälle esimerkiksi dinitrol 4941 tai dinitrol metallic.
 
Ei menny C5 katsatus ihan putkee, olis nuo nyt itsekkin voinu todeta joa vaan olis jaksanu vähä tutkia, no ei ainakaa antipöllöstä jääny kiinni.
IMG_20200221_145025.jpg
 
Ei menny C5 katsatus ihan putkee, olis nuo nyt itsekkin voinu todeta joa vaan olis jaksanu vähä tutkia, no ei ainakaa antipöllöstä jääny kiinni.
IMG_20200221_145025.jpg

Sulla ei sentään kait ole sähköistä käsijarrua kuten mulla audissa? :sfacepalm:
 
No ylätukivarsien vaihto ei sentään ihan jäätävältä hommalta vaikuta... Tosin noi pultit ei tule taatusti irtoamaan helpolla :facepalm:


a6_suspension_image2.jpg
 
Noo, kyllä tuossa vaijerijarrussakin hupia riittää jos suojaputkia joutuu irroittelemaan ja ovat jämähtäneet kiinni:smile:
On tullut rassattu tuota mutsin veljen C5 käsijarruja koska ne on etupäässä ja välillä todella vittumaisen hankalia rassattavia. Kerran laitettiin palautusjousi viritys että ei jää jarrut laahaa, mutta joutu vaihtaa molemmat satulat eteen että käsijarrut saatiin toimimaan tasasemmin. Kannatta laittaa kerran vuodessa liukastetta kunnolla sinne putkiin ja vaijerille vaikka ruiskulla.
 
On tullut rassattu tuota mutsin veljen C5 käsijarruja koska ne on etupäässä ja välillä todella vittumaisen hankalia rassattavia. Kerran laitettiin palautusjousi viritys että ei jää jarrut laahaa, mutta joutu vaihtaa molemmat satulat eteen että käsijarrut saatiin toimimaan tasasemmin. Kannatta laittaa kerran vuodessa liukastetta kunnolla sinne putkiin ja vaijerille vaikka ruiskulla.

Kuulostaa hienolta viritykseltä :D
 
Aika tarkkaan 2 vuotta sitten vaihdettu satulat, vaijerit ja suojaputket sekä laitoin palautusjouset.
Herkistelyä ja öljyämistä niin eiköhän se uusinta katsastuksen toimi.
 
Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.
 
Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.
Käytetään päivittäin.
En tiedä kumpi on vammaisempi, saksalainen vai ranskalainen insinööri..... :nb:
Nii-i, silti omegaa välillä ikävä :lol:
Ainoa auto jonka kanssa en ole joutunut tappelemaan käkkärin kanssa oli facelift I-koppane megane takarummuilla.
Tää etujarruissa oleva käkkäri on kyl sellanen innovaatio ainakin C5:ssa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom