Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vedelläkin saattaa hihna hiljentyä, jos ei niin hihna irti ja käyntiin, jos ääntä ei kuulu niin käsin pyöräyttelet ohjainrullia ja kuuntelet rahiseeko tjms...laturin vapaakytkimen saa testattua ilman hihnaa siten että pyöriikö toiseen suuntaan vapaasti, jos ei niin rikki, hihna paikallaan huomaa siitä jos hihna hyppii/värisee pyöriessään.
 
Okei, kiitos. Ja vielä tyhmä lisäkysymys jos joku tietää. Lähteekö koko hihna tarvittaessa sivukautta pois, vai vaatisiko hihnan vaihto isompaa purkua?
 
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
se kiristin on tällänen Kiristysrulla, moniurahihna GATES T39292 Ø: 65mm, FleetRunner™ Micro-V® Kit — Osta heti! en tiedä onko tuo kyseinen juuri sinun moottorille mutta kiinni on vain muutamalla pultilla. Helppo vaihtaa ja yleensä kannattaa vaihtaa jos sen moniurahihnan vaihtaa.

Ja yleensä pääsee helposti käsiksi eturenkaan pois ottamalla ja lokarissa yleensä "huoltoluukku" kautta.
 
↑ Kuten tuossa edellä Corle sanoi niin jokainen laakeri on sadan tuhannen (noin) jälkeen jo elikaarensa päässä, ei ainakaan kannata riskeerata toista mokomaa matkaa. Kejtukoneetkin vaativat juttuansa mutta remmillä on oma aikansa ja kilometrit. Ehdottomasti kaikki mikä niissä liittyy venttilikoneistoon niin samalla kertaa vaihtoon. Myös mahdollinen vesipumppu → laakeri.
 
Kuin se paaliin meni? Kävikö niinkuin mulla sitikan kanssa aikoinaan, että moniurahihnan kiristimen petettyä moniurahihna meni jakopään väliin? vai puhutko nyt jakopäänkiristimen pettämisestä?
Ei sentään, auto oli Irlannissa eikä vaan kannattanut korjata. Semmoistakin on kyllä tapahtunut, että jakohihna on mennyt samalla, mikä kävi mm. vanhempien Rellu Laguna II:sen kanssa. Moniurahihna poikki ja jakohihnan väliin ja kone remontiin, meni onneksi takuuseen.
 
Takuu ok mutta kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Siksi fokus huoltokirjaan. ( :D
ei niin merkillä väliä)

Ei ne osat niinkään mutta työtunnit maksaa. (entinen mekaanikko)
 
↑ Kuten tuossa edellä Corle sanoi niin jokainen laakeri on sadan tuhannen (noin) jälkeen jo elikaarensa päässä, ei ainakaan kannata riskeerata toista mokomaa matkaa. Kejtukoneetkin vaativat juttuansa mutta remmillä on oma aikansa ja kilometrit. Ehdottomasti kaikki mikä niissä liittyy venttilikoneistoon niin samalla kertaa vaihtoon. Myös mahdollinen vesipumppu → laakeri.
Sama homma jakopään rempan kanssa. Kannattaa vaihtaa apulaitehihna(t) ja KAIKKI siihen liittyvät rullat. Teetätin itse jakohihnan vaihdon autoon korjaamolla ja yksi ohjainrulla jätettiin vaihtamatta, sehän sieltä sitten kilahti parin vuoden päästä. Näppärä kun se rulla maksoi rockautossa noin 15 euroa ja suomesta ostettuna 60 euroa :cautious:
 
Joihinkin ohjainrulliin saa kyllä (normi) laakerin vaihdettua, ei siis tarvitse koko kallista rullaa hommata. Prässi edes auttaa asiassa.
 
Ei oo kyllä niin kalliita ohjainrullia tullu vastaan että niiden kanssa kannattais alkaa kikkailemaan. Toki mahdollista kai se sekin on.
 
Ei oo kyllä niin kalliita ohjainrullia tullu vastaan että niiden kanssa kannattais alkaa kikkailemaan. Toki mahdollista kai se sekin on.
no juu ei ole mullakaan, tosin tuollaisia automaattikiristimiä on joitain tullut jossa hinnat pyörii siellä yli 100€ joten niissä vois joku nuukailla jos pystyy.
 
Hemmetti, kun teoriassa kaikki yksinkertaiset asiat sisältää aina sitten käytännössä jotain epätriviaaleja detaaleja, kun rupeaa puuhaamaan. Pitäisi vaihtaa akkukenkä, kun vanha vähän pyörii navan ympärillä ja kireämmälle ei enää saa. Liekö tuo vuosien saatossa vääntyillyt vähän muodottomaksi.

Kuvan mukaan tuohon nykyiselle akkukenkälle tulee kaksi johtoa, jotka molemmat on jonkinnäköiseen metallilevyyn tai metallirenkaaseen ilmeisesti puristusliitetty jossain pidemmällä muovikuorien alla. Mietin, että pitääkö nämä nyt hemmetti purkaa pois ihan johdoille asti, ennen kuin noita akkukenkiä katsellessa tyhmempikin hokasi, että ilmeisesti nämä voisi kiinnittää esim vaikka tällaiseen rengasliittimelle tarkoitettuun kenkään:
AKKUKENKÄ 25-70 MM²

Tarvitseekohan tässä muuta ottaa huomioon kuin vähän hinkkaa pintoja puhtaaksi, katsoa että kosketuspintaa tulee riittävästi tuon levyn ja kengän välille. SItten vaan mutteria kiinni ja kovaa ajoa. Suosittelisiko kukaan minkään naparasvojen tai kuparitahnan tms. kanssa leikkimistä?

IMG_20200220_122453.jpg
 
Juuri noin ja kovaa ajoa. Vaikka vähän epäselväksi jäi miten ne johdot siellä nyt kulkee mutta jos ne kengälle tulee ja kenkään saat ne kiinni niin ei kai siinä vikaan voi mennä. Toki kannattaa ensin vilkaista että onko se akun napa syystä x paskoontunu niin että tarttisi laittaa pienempää kenkää. Rasvojen kanssa en oo koskaan pelleillyt mutta tuskin noista haittaakaan on.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?
 
Nyt on taas Megane vm1999 sähköongelmia. 313000km mittarissa.
Kauppareissulla alkoi sisävalo palamaan.Tutkin asiaa ja totesin seuraavaa:

-Sisävalo palaa koko ajan auton ollessa sammuksissa vaikka ovet ovat kiinni.
-Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle tai käynnistää niin sisävalo sammuu.
-Kun auto on käynnissä niin 'aukinainen ovi' varoitusvalo näyttäisi hehkuvan himmeästi.
-Samaan aikaan huomasin että suuntamerkin tahtiin vilkkuu sumuvalo mittaristossa.

Jossain on maadoitusvika.
 
Nyt on taas Megane vm1999 sähköongelmia. 313000km mittarissa.
Kauppareissulla alkoi sisävalo palamaan.Tutkin asiaa ja totesin seuraavaa:

-Sisävalo palaa koko ajan auton ollessa sammuksissa vaikka ovet ovat kiinni.
-Kun autoon laittaa sytytysvirran päälle tai käynnistää niin sisävalo sammuu.
-Kun auto on käynnissä niin 'aukinainen ovi' varoitusvalo näyttäisi hehkuvan himmeästi.
-Samaan aikaan huomasin että suuntamerkin tahtiin vilkkuu sumuvalo mittaristossa.

Oletko katsonut kaikki maadotukset läpi?
Jos et ole niin käy kaikki läpi ainakin teräsharjan kanssa ja uusi happaman näköiset tarvittaessa, tuollaisella "huollolla" on aika monesta ranskiksesta korjautuneet sähköviat.
Jos maadoitusten kunnostus ei auta, niin sitten tutkimaan piuhoja vaurioiden varalta ja tarkistamaan antureiden toiminta.

Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?

Kysäise joltain paikalliselta hiekkapuhaltajalta tai autoharrastajalta, josko puhaltaisi pohjan sopu rahalla ja mahdollisesti suihkaisisi sinne pohjamaalit sekä jonkun kiveniskumassan?

Yhdellä teollisuusmaalaamolla näitä touhuttiin aikoinaan iltatöinä oikein urakalla ja tuotto meni lähinnä duunareiden kahvikassaan, kun firmaan raha tuli teollisuuden teräsrakenteiden maalaamisesta.
Auto vaan pukeille tai suoraan trukilla ylös, pohja puhtaaksi hiekalla, ei maalattavien osien suojaus muovilla/pahvilla, epoksit pohjaan ja tarvittaessa kiveniskumassa päälle.
Ei mennyt kauaa ja ropposen pohjalle tuli elinikää lisää 5-10 vuotta.

Tai sitten vaan annat pohjan olla ruosteessa ja paikkaat sitten kun sinne tulee reikä?
Ei tuollaisesta vanhasta käyttö anjoviksesta kannata liikaa stressiä ottaa, jos ei museoida aio, eikä pieni pintaruoste tarkoita vielä sitä että pohja lahoaisi käsiin.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?

halvalla ja helpolla jos haluaa päästä niin pohjaan ruiskitaan ruosteenmuunto ainetta ja päälle massat.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?
Dinitrol ml ensin pohjaan ja sitten sen päälle esimerkiksi dinitrol 4941 tai dinitrol metallic.
 
Ei menny C5 katsatus ihan putkee, olis nuo nyt itsekkin voinu todeta joa vaan olis jaksanu vähä tutkia, no ei ainakaa antipöllöstä jääny kiinni.
IMG_20200221_145025.jpg
 
Ei menny C5 katsatus ihan putkee, olis nuo nyt itsekkin voinu todeta joa vaan olis jaksanu vähä tutkia, no ei ainakaa antipöllöstä jääny kiinni.
IMG_20200221_145025.jpg

Sulla ei sentään kait ole sähköistä käsijarrua kuten mulla audissa? :sfacepalm:
 
No ylätukivarsien vaihto ei sentään ihan jäätävältä hommalta vaikuta... Tosin noi pultit ei tule taatusti irtoamaan helpolla :facepalm:


a6_suspension_image2.jpg
 
Noo, kyllä tuossa vaijerijarrussakin hupia riittää jos suojaputkia joutuu irroittelemaan ja ovat jämähtäneet kiinni:smile:
On tullut rassattu tuota mutsin veljen C5 käsijarruja koska ne on etupäässä ja välillä todella vittumaisen hankalia rassattavia. Kerran laitettiin palautusjousi viritys että ei jää jarrut laahaa, mutta joutu vaihtaa molemmat satulat eteen että käsijarrut saatiin toimimaan tasasemmin. Kannatta laittaa kerran vuodessa liukastetta kunnolla sinne putkiin ja vaijerille vaikka ruiskulla.
 
On tullut rassattu tuota mutsin veljen C5 käsijarruja koska ne on etupäässä ja välillä todella vittumaisen hankalia rassattavia. Kerran laitettiin palautusjousi viritys että ei jää jarrut laahaa, mutta joutu vaihtaa molemmat satulat eteen että käsijarrut saatiin toimimaan tasasemmin. Kannatta laittaa kerran vuodessa liukastetta kunnolla sinne putkiin ja vaijerille vaikka ruiskulla.

Kuulostaa hienolta viritykseltä :D
 
Aika tarkkaan 2 vuotta sitten vaihdettu satulat, vaijerit ja suojaputket sekä laitoin palautusjouset.
Herkistelyä ja öljyämistä niin eiköhän se uusinta katsastuksen toimi.
 
Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.
 
Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.
Käytetään päivittäin.
En tiedä kumpi on vammaisempi, saksalainen vai ranskalainen insinööri..... :nb:
Nii-i, silti omegaa välillä ikävä :lol:
Ainoa auto jonka kanssa en ole joutunut tappelemaan käkkärin kanssa oli facelift I-koppane megane takarummuilla.
Tää etujarruissa oleva käkkäri on kyl sellanen innovaatio ainakin C5:ssa...
 
Aika tarkkaan 2 vuotta sitten vaihdettu satulat, vaijerit ja suojaputket sekä laitoin palautusjouset.
Herkistelyä ja öljyämistä niin eiköhän se uusinta katsastuksen toimi.
Minä vaihdoin noin 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole tehnyt mitään ja vielä toimii :nb: Palautusjousista en ole kuullutkaan. Nyt on talvella meinannut jäädä käsijarru laahaamaan, jos sitä kesällä noille jotain tekisi. Pitäis hommata se erikoishylsy niin sais irrotettua tuon käsijarrun tapin satulasta.
No, syksyllä laitoin lisää kutistesukkaa putken ja vaijerin saumakohtaan kun entiset olivat murtuneet.
 
Useampi VAGina tullut elämän aikana omistettua, mut harvemmin on käsijarrussa ollut vikaa. Nyt eka siis, mut sähköinen sellainen.. Tulee varmaan mielenkiintoinen tsetti tästäkin jahka alkaa duunailee sitä kuntoon :beye:
 
Minä vaihdoin noin 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole tehnyt mitään ja vielä toimii :nb: Palautusjousista en ole kuullutkaan. Nyt on talvella meinannut jäädä käsijarru laahaamaan, jos sitä kesällä noille jotain tekisi. Pitäis hommata se erikoishylsy niin sais irrotettua tuon käsijarrun tapin satulasta.
No, syksyllä laitoin lisää kutistesukkaa putken ja vaijerin saumakohtaan kun entiset olivat murtuneet.
15823040781048762640443368717927.jpg

Tollanen helvetin upea tsi :cigar2:
Huomautettavaa myöskin se että jousi liian lyhyt joten mutterilla "pidennetty":whistling:
Toki nämä satulat ei välttämättä ole ihan parhaat, silloin ebayn halvimmat joihin ei tarvinnut palauttaa vanhoja, valurautaa toki.
 
15823040781048762640443368717927.jpg

Tollanen helvetin upea tsi :cigar2:
Huomautettavaa myöskin se että jousi liian lyhyt joten mutterilla "pidennetty":whistling:
Toki nämä satulat ei välttämättä ole ihan parhaat, silloin ebayn halvimmat joihin ei tarvinnut palauttaa vanhoja, valurautaa toki.
Just samanlainen patentti tehtiin mekin C5:lle.
 
Samanlaisia virityksiä ja lisäjousia saa lisäillä myös mk3 mondeoihin ja oikeastaan kaikkiin muihin joissa on liian pieni vipusuhde käsijarrulle, tahmautuu ajansaatossa jumittavaksi kun liikerata on niin pieni.
 
Nelivetoisien 3B ja 3BG Passattien teräksiset taka-apurungot alkavat olla varsin happamia näin parin vuosikymmenen suolakylpyjen jäljiltä. Nimimerkki @jultsu n postauksen insipiroimana tilasin Ruotsista Audi RS6 C5 taka-apurungon sovittelua varten:

Kuten tolle porin kaverillekin ehdotin, leikkaa jostain autosta pohjapelti irti jossa apurungon kiinnitykset, osta rs6 alumiiniapurunkoja, rälläköi ne poikki hitsaussaumoistaan (ovat pari senttiä pidempiä/leveämpiä kuin passatin) ja hitsaa takaisin kasaan jigissä sopivan mittaisiksi.

... ...
RS6 taka-apurunko on noin 6cm leveämpi kuin Passattin vastaava. Korin suuntaiset päätypalat ovat identtiset, mutta poikkiputket Audissa leveämmät. Leikkasin purkuautosta pohjapalan irti ja nostin peräkärryyn. Leikkaa liimaa operaation ulkoisin paikalliselle erikoishitsauspalvelulle:

IMG_20200222_123936.jpg IMG_20200222_123937.jpeg IMG_20200222_123939.jpeg
Apurungon poikkiputket leikattiin päätypaloista irti ja niitä lyhennettiin kummastakin päädystä 3cm. Kappaleen "kolmiulotteinen" korikiinnitys tekee hommasta haastavan ja sovituksen kannalta Passatin pohjalevy on lähes välttämätön. Viimeisessä kuvassa RS6 apurunko pultattuna Passatin pohjalevyssä ja taka-alalla Passatin alkuperäinen apurunko hiekkapuhallettuna ja mustaksi maalattuna. (Alumiininenkin käy vielä saman prosessin läpi ennen lopullista asennusta.)
 
Tää etujarruissa oleva käkkäri on kyl sellanen innovaatio ainakin C5:ssa...

Tuo etupyöräkäsijarruhan on enemmänkin jäänne vanhemmista hydraulisitikoista, joissa myös jalkajarru toimi jousituksen pumpun avustamana. Tästä syystä oli ihan hyvä olla varajarru edessä, jos tuli joku ongelma, esim. apulaitehihna katkeaa. Toinen syy on siinä kun etenkin noissa vanhoissa, joissa ei ollut mitään jousituksen vajoamisen estoa lysähtivät tonttiin yön yli seistessään. Korkeuden muuttuessa akseliväli muuttuu ja jos käsijarru olisi takana niin tämä aiheuttaisi rasitutusta voimansiirrolle. C5 ei varsinaisesti valu vaikka seisoisi pitkän aikaan ja jarrujärjestelmäkin on "perinteinen" niin teoriassa kyllä toimisi ihan hyvin takapään käsijarrullakin...
 
Kyllä C5:sen alusta valahtaa hieman, no voi tosin olla ajan kanssa tullutta ohivuotoa sylintereissä.
Mutta esim. kun ajaa parkkiin ja nousee autosta pois nousee c5 ylöspäin ja laskee taas normaaliin asentoon, johtuen autossa olevasta painosta jonka hydraulijärjestelmä korjaa painetta nostamalla.
Ainakin farkussa saa tavaratilasta takapään maahan on joku lastausavustus eli ei tarvi painavia tavaroita nostaa niin korkealle.
Aikaisemmin kun ei käsijarru toiminut ollenkaan, sain muutaman kerran perän pomppaamaan kun istuin autoon, painoin jarrua ja laitoin käymään, hyde nosti etupään ja takapää nousi kun päästin jalan jarrulta. Tämä johtuu siitä että takapään jousitus on saman kaltainen vääntösauvajousituksen kanssa eli takarengas liikkuu pituussuunnassa korkeuden muuttuessa. Mcperson korjaisi tilanteen.
 
Samanlaisia virityksiä ja lisäjousia saa lisäillä myös mk3 mondeoihin ja oikeastaan kaikkiin muihin joissa on liian pieni vipusuhde käsijarrulle, tahmautuu ajansaatossa jumittavaksi kun liikerata on niin pieni.

Ei mun mk3 mondeo jousta tarvinnut 6v ja 120tkm aikana, toki säädin käsijarrun niin että just meni renkaat lukkoon hiekalla, mutta asfaltilla ei toivoakaan, liikettä tulee enemmän = pysyy paikat auki, silti katsurille oli tarpeeksi voimaa vaikka jokainen aina kysyi että onko tarkoituksella säädetty.
 
Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.

Parikin -90 luvun Nissania omistaneena, niin näissähän tahtoi olla nimenomaan käsijarruissa ongelmaa talvella (käsijarru vaikutti suoraan satuloihin taakse) ja kesällä toimi aina nätisti. Toiseen Primeraan jouduttiin katsastukseen vaihtamaan kuljettajan puolen takasatula, ei enään liikkunut käsijarru, mitä satula oli kiinnitetty ruuvipenkkiin ja kokeiltu toimivuutta.

Oli todella mustan mönjän peitossa.

Ja keväällä suunnilleen sai avata kaikki jarrut. Muillakin Nissaneiden omistajilla on myös ollu ongelmaa käsijarrujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma entinen C5, millä tuli ajeltua 110tkm -> 260tkm, ei käsijarruille tehty erikseen koskaan mitään. Levyjä ja paloja siihen toki tuli vaihdeltua, mutta aina meni kässäri katsastuksesta läpi, vaikkei sitä tuossa automaattivaihteisessa tullut käytettyä kuin 10min ennen katsastusta.

Loppuvaiheessa alkoi toki vaijerin muovikuoret olla kypsää kamaa. Omistuksessa tuo taisi olla 9 vuotta.

Edit:
Jottei vallan offtopiciin mennä, niin eilen löysin pihalta 1/4 kierroksen verran jousta, joka mitä ilmeisemmin oli 4x4 Scenicistä peräisin. Tänään piti aamusella lähteä liikenteeseen, joten piti kurkata auto sen verran läpi ettei ihan hazardi olisi ajella. Vasemmalta edestä löytyi jousen kärki jo jousilautasen ohittaneen noin 1,5cm päässä renkaan pinnasta. Onneksi varaosa-auto oli pihassa ja purin ja vaihdoin koko asetelman parissa tunnissa. Vain varaosa-autossa oli pultteja jumissa, käyttiksestä onneksi irtosi osat helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Cortongin käsijarru pitää aina säätää katsastusta varten, kun oikea puoli loittonee itsekseen. Kahvan tuntumasta saa vinkkiä ja onneenkin voi luottaa, jos laiskalle päälle sattuu.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?

Perus puhdistus ja kuivaus. Sitten vetää kaikki paikat kotelonsuojalla. Hyvä tuli. Parin vuoden kuluttua katsoo, jos jostain pitää täydentää.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 302
Viestejä
4 655 705
Jäsenet
76 418
Uusin jäsen
kalevi1950

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom