Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aika tarkkaan 2 vuotta sitten vaihdettu satulat, vaijerit ja suojaputket sekä laitoin palautusjouset.
Herkistelyä ja öljyämistä niin eiköhän se uusinta katsastuksen toimi.
Minä vaihdoin noin 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole tehnyt mitään ja vielä toimii :nb: Palautusjousista en ole kuullutkaan. Nyt on talvella meinannut jäädä käsijarru laahaamaan, jos sitä kesällä noille jotain tekisi. Pitäis hommata se erikoishylsy niin sais irrotettua tuon käsijarrun tapin satulasta.
No, syksyllä laitoin lisää kutistesukkaa putken ja vaijerin saumakohtaan kun entiset olivat murtuneet.
 
Useampi VAGina tullut elämän aikana omistettua, mut harvemmin on käsijarrussa ollut vikaa. Nyt eka siis, mut sähköinen sellainen.. Tulee varmaan mielenkiintoinen tsetti tästäkin jahka alkaa duunailee sitä kuntoon :beye:
 
Minä vaihdoin noin 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole tehnyt mitään ja vielä toimii :nb: Palautusjousista en ole kuullutkaan. Nyt on talvella meinannut jäädä käsijarru laahaamaan, jos sitä kesällä noille jotain tekisi. Pitäis hommata se erikoishylsy niin sais irrotettua tuon käsijarrun tapin satulasta.
No, syksyllä laitoin lisää kutistesukkaa putken ja vaijerin saumakohtaan kun entiset olivat murtuneet.
15823040781048762640443368717927.jpg

Tollanen helvetin upea tsi :cigar2:
Huomautettavaa myöskin se että jousi liian lyhyt joten mutterilla "pidennetty":whistling:
Toki nämä satulat ei välttämättä ole ihan parhaat, silloin ebayn halvimmat joihin ei tarvinnut palauttaa vanhoja, valurautaa toki.
 
15823040781048762640443368717927.jpg

Tollanen helvetin upea tsi :cigar2:
Huomautettavaa myöskin se että jousi liian lyhyt joten mutterilla "pidennetty":whistling:
Toki nämä satulat ei välttämättä ole ihan parhaat, silloin ebayn halvimmat joihin ei tarvinnut palauttaa vanhoja, valurautaa toki.
Just samanlainen patentti tehtiin mekin C5:lle.
 
Samanlaisia virityksiä ja lisäjousia saa lisäillä myös mk3 mondeoihin ja oikeastaan kaikkiin muihin joissa on liian pieni vipusuhde käsijarrulle, tahmautuu ajansaatossa jumittavaksi kun liikerata on niin pieni.
 
Nelivetoisien 3B ja 3BG Passattien teräksiset taka-apurungot alkavat olla varsin happamia näin parin vuosikymmenen suolakylpyjen jäljiltä. Nimimerkki @jultsu n postauksen insipiroimana tilasin Ruotsista Audi RS6 C5 taka-apurungon sovittelua varten:

Kuten tolle porin kaverillekin ehdotin, leikkaa jostain autosta pohjapelti irti jossa apurungon kiinnitykset, osta rs6 alumiiniapurunkoja, rälläköi ne poikki hitsaussaumoistaan (ovat pari senttiä pidempiä/leveämpiä kuin passatin) ja hitsaa takaisin kasaan jigissä sopivan mittaisiksi.

... ...
RS6 taka-apurunko on noin 6cm leveämpi kuin Passattin vastaava. Korin suuntaiset päätypalat ovat identtiset, mutta poikkiputket Audissa leveämmät. Leikkasin purkuautosta pohjapalan irti ja nostin peräkärryyn. Leikkaa liimaa operaation ulkoisin paikalliselle erikoishitsauspalvelulle:

IMG_20200222_123936.jpg IMG_20200222_123937.jpeg IMG_20200222_123939.jpeg
Apurungon poikkiputket leikattiin päätypaloista irti ja niitä lyhennettiin kummastakin päädystä 3cm. Kappaleen "kolmiulotteinen" korikiinnitys tekee hommasta haastavan ja sovituksen kannalta Passatin pohjalevy on lähes välttämätön. Viimeisessä kuvassa RS6 apurunko pultattuna Passatin pohjalevyssä ja taka-alalla Passatin alkuperäinen apurunko hiekkapuhallettuna ja mustaksi maalattuna. (Alumiininenkin käy vielä saman prosessin läpi ennen lopullista asennusta.)
 
Tää etujarruissa oleva käkkäri on kyl sellanen innovaatio ainakin C5:ssa...

Tuo etupyöräkäsijarruhan on enemmänkin jäänne vanhemmista hydraulisitikoista, joissa myös jalkajarru toimi jousituksen pumpun avustamana. Tästä syystä oli ihan hyvä olla varajarru edessä, jos tuli joku ongelma, esim. apulaitehihna katkeaa. Toinen syy on siinä kun etenkin noissa vanhoissa, joissa ei ollut mitään jousituksen vajoamisen estoa lysähtivät tonttiin yön yli seistessään. Korkeuden muuttuessa akseliväli muuttuu ja jos käsijarru olisi takana niin tämä aiheuttaisi rasitutusta voimansiirrolle. C5 ei varsinaisesti valu vaikka seisoisi pitkän aikaan ja jarrujärjestelmäkin on "perinteinen" niin teoriassa kyllä toimisi ihan hyvin takapään käsijarrullakin...
 
Kyllä C5:sen alusta valahtaa hieman, no voi tosin olla ajan kanssa tullutta ohivuotoa sylintereissä.
Mutta esim. kun ajaa parkkiin ja nousee autosta pois nousee c5 ylöspäin ja laskee taas normaaliin asentoon, johtuen autossa olevasta painosta jonka hydraulijärjestelmä korjaa painetta nostamalla.
Ainakin farkussa saa tavaratilasta takapään maahan on joku lastausavustus eli ei tarvi painavia tavaroita nostaa niin korkealle.
Aikaisemmin kun ei käsijarru toiminut ollenkaan, sain muutaman kerran perän pomppaamaan kun istuin autoon, painoin jarrua ja laitoin käymään, hyde nosti etupään ja takapää nousi kun päästin jalan jarrulta. Tämä johtuu siitä että takapään jousitus on saman kaltainen vääntösauvajousituksen kanssa eli takarengas liikkuu pituussuunnassa korkeuden muuttuessa. Mcperson korjaisi tilanteen.
 
Samanlaisia virityksiä ja lisäjousia saa lisäillä myös mk3 mondeoihin ja oikeastaan kaikkiin muihin joissa on liian pieni vipusuhde käsijarrulle, tahmautuu ajansaatossa jumittavaksi kun liikerata on niin pieni.

Ei mun mk3 mondeo jousta tarvinnut 6v ja 120tkm aikana, toki säädin käsijarrun niin että just meni renkaat lukkoon hiekalla, mutta asfaltilla ei toivoakaan, liikettä tulee enemmän = pysyy paikat auki, silti katsurille oli tarpeeksi voimaa vaikka jokainen aina kysyi että onko tarkoituksella säädetty.
 
Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.

Parikin -90 luvun Nissania omistaneena, niin näissähän tahtoi olla nimenomaan käsijarruissa ongelmaa talvella (käsijarru vaikutti suoraan satuloihin taakse) ja kesällä toimi aina nätisti. Toiseen Primeraan jouduttiin katsastukseen vaihtamaan kuljettajan puolen takasatula, ei enään liikkunut käsijarru, mitä satula oli kiinnitetty ruuvipenkkiin ja kokeiltu toimivuutta.

Oli todella mustan mönjän peitossa.

Ja keväällä suunnilleen sai avata kaikki jarrut. Muillakin Nissaneiden omistajilla on myös ollu ongelmaa käsijarrujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma entinen C5, millä tuli ajeltua 110tkm -> 260tkm, ei käsijarruille tehty erikseen koskaan mitään. Levyjä ja paloja siihen toki tuli vaihdeltua, mutta aina meni kässäri katsastuksesta läpi, vaikkei sitä tuossa automaattivaihteisessa tullut käytettyä kuin 10min ennen katsastusta.

Loppuvaiheessa alkoi toki vaijerin muovikuoret olla kypsää kamaa. Omistuksessa tuo taisi olla 9 vuotta.

Edit:
Jottei vallan offtopiciin mennä, niin eilen löysin pihalta 1/4 kierroksen verran jousta, joka mitä ilmeisemmin oli 4x4 Scenicistä peräisin. Tänään piti aamusella lähteä liikenteeseen, joten piti kurkata auto sen verran läpi ettei ihan hazardi olisi ajella. Vasemmalta edestä löytyi jousen kärki jo jousilautasen ohittaneen noin 1,5cm päässä renkaan pinnasta. Onneksi varaosa-auto oli pihassa ja purin ja vaihdoin koko asetelman parissa tunnissa. Vain varaosa-autossa oli pultteja jumissa, käyttiksestä onneksi irtosi osat helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Cortongin käsijarru pitää aina säätää katsastusta varten, kun oikea puoli loittonee itsekseen. Kahvan tuntumasta saa vinkkiä ja onneenkin voi luottaa, jos laiskalle päälle sattuu.
 
Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?

Perus puhdistus ja kuivaus. Sitten vetää kaikki paikat kotelonsuojalla. Hyvä tuli. Parin vuoden kuluttua katsoo, jos jostain pitää täydentää.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tarvitse Corollaa enää korjailla. Kävin läheisellä pajalla mittauttamasssa päästöjä, että vieläkö saadaan katsastuksesta läpi. Tuomio oli, että ei toivoakaan, vaan jos halutaan kuntoon, niin kansiremontista lähdetään liikkeelle. Noh, olihan tuo vähän arvattavissa, kun jäähdytysneste näyttää joltain ruosteöljyiseltä ripulipaskalta. Tuon lisäksi olisi tietty muutakin laittoa, joten eiköhän se ollut siinä.

Mitäs tuollaiselle 22-vuotiaalle 280tkm ajetulle Corollalle tapahtuu? Viedäänkö suoraan paaliin, vai vieläkö joku hakee näitä Afrikkaan taksiksi tms. niin kuin joskus :cigar2:
 
Miksi vähän ajetussa moottorissa on noin perustavaa vikaa?

Sen kun tietäisi niin. Enitenhän tuossa oli vuosien varrella ongelmia juuri päästöjen ja jäähdytyksen kanssa. Vuorotellen eri vuosina vuoti syyläri, vesipumppu (kaksi eri kertaa) ja paisari. Joskus tuli sitten varmaan vähän kuumalla koneella ehkä ajettua jossain vaiheessa. Jotain karstoittumisongelmaa kai myös oli joskus, ehkä se on saanut venttiilejä heikkoon happeen yms. Tai sitten vain paska tuuri. Kai näillä on tosiaan paljon enemmänkin rullattu.
 
Miksi vähän ajetussa moottorissa on noin perustavaa vikaa?

Eipä tuo mitenkään erityisen vähän ole ajettu. Todennäköisesti on kestänyt aika lailla sen henkilöautolle suunnitellun 250-300 tkm elinkaarensa.

Keskimäärin bensa-autoilla kuitenkin huristellaan alle 12 tkm/a. Romutusiän ollessa n. 20 vuotta ei siinä tavallisen paalattavan bensakinnerin mittarissa ole mitään puolta miljoonaa.
 

Meat&Doria:n osahaku sanoisi, että alkuperäiskoodilta osa 95681-3E101 on 2002-04.2006 valmistettuihin ja 95681-3E300 olisi 05.2006- eteenpäin. Metzgerin haku on samoilla linjoilla.
 
Naftaluukussa rallikorkki joka vaatii avaimen avatakseen. Piti kuitenkin tankata aamusta ja jouduin kaksinkäsin vääntämään jotta sain kannen irti luukusta ja nyt avain on vääntynyt, kokemuksia mitä tuollaisen vanhemman auton avaimen uudelleen teettäminen kustantaa? 206 -06 Pögötti
 
Naftaluukussa rallikorkki joka vaatii avaimen avatakseen. Piti kuitenkin tankata aamusta ja jouduin kaksinkäsin vääntämään jotta sain kannen irti luukusta ja nyt avain on vääntynyt, kokemuksia mitä tuollaisen vanhemman auton avaimen uudelleen teettäminen kustantaa? 206 -06 Pögötti

Jos avain vielä toimii, halvimmalla varmaan pääset hommaamalla esim. Ebaysta uuden avaimen aihion kuorineen ja käymällä suutarilla teettämässä siihen uran. Avaimen sähköhilut (ajonestosiru, kaukolukitus) kuitenkin ovat ehjät ja tallella.

406:en aikanaan teetin tuolla tavalla avaimen, kun vanha oli niin kulahtanut. Aihio maksoi euron-pari ja kaiverrus jonkun kympin.

Bonuksena tällöin saat myös uudet keskuslukon napit, jos vanhat ovat kulahtaneet :joy:.
 
Eipä tuo mitenkään erityisen vähän ole ajettu. Todennäköisesti on kestänyt aika lailla sen henkilöautolle suunnitellun 250-300 tkm elinkaarensa.

Keskimäärin bensa-autoilla kuitenkin huristellaan alle 12 tkm/a. Romutusiän ollessa n. 20 vuotta ei siinä tavallisen paalattavan bensakinnerin mittarissa ole mitään puolta miljoonaa.
Keskimäärin ehkä joo, mutta noi -90-luvun bensatoyotat ei ole keskimäärin. Puolimiljoona konetta avaamatta ei ole mikään ihmejuttu noille. Itseltä lähti joitain vuosia sitten kiertoon 320tkm ajettu -98 corolla, joka ei syönyt nesteita, ja päästöjen kanssa ei mitään ongelmaan.
 
Mitäs tuollaiselle 22-vuotiaalle 280tkm ajetulle Corollalle tapahtuu? Viedäänkö suoraan paaliin, vai vieläkö joku hakee näitä Afrikkaan taksiksi tms. niin kuin joskus :cigar2:

Kyllä musta mies näitä vielä ostaa, maksaa jopa muutaman satasen ja hakee kotoa pois.

Jotainhan tuolle koneelle on tapahtunut, kun nyt jo antautui, yleensä tuollaista alle 300 tkm ajettua Corollaa kehutaan vähän ajetuksi. :rofl2:
 
Kyllä ton ajan bensavaparien pitäis kestää 400-500tkm ilman kansiremontteja. Tiivisteet ja venavarrenkumit ja mahdolliset kiristimet ja ketjut pitää vaihtaa, mutta ei venttiilikoneiston, männänrenkaiden tms pitäisi niin väljäksi kulua, että remontti tai paali on edessä.
 
No, mulla on ollu aika paljon ton ajan mitsuja ja osa on menny sen 500tkm ilman koneen avaamista ja osa 200tkm ennenku räjähtää. Sellasta se on.
 
Noniin, tänään saapui uusi MAP-anturi jenkeistä, tällä kertaa sitten Boschin valmistama, hintaa 27€. Josko nyt sit menis "alipainevuoto" vikakoodi pois lopullisesti. Kävin myös tilaamassa TRW ylätukivarret paikallisesta varaosaliikkeestä ja hintaa näillä 80€ ja 84€.

Ensviikolla sitten haen uuden pakoputken klemmarin et saa putken tiiviiksi ja alan ihmettelee tuota käsijarrua kondikseen... :rolleyes:

a6suspensionympyrä.jpg
 
Noniin, tänään saapui uusi MAP-anturi jenkeistä, tällä kertaa sitten Boschin valmistama, hintaa 27€. Josko nyt sit menis "alipainevuoto" vikakoodi pois lopullisesti. Kävin myös tilaamassa TRW ylätukivarret paikallisesta varaosaliikkeestä ja hintaa näillä 80€ ja 84€.

Ensviikolla sitten haen uuden pakoputken klemmarin et saa putken tiiviiksi ja alan ihmettelee tuota käsijarrua kondikseen... :rolleyes:

a6suspensionympyrä.jpg
Kerro sitten miten kauan trwssä kestää puslat, kaveri tilasi omegaan ko. merkin alatukivarret, vuosi ja 12tkm myöhemmin ihmetteli leimaukon ja rengasraudan kanssa miten voi olla puslat jo loppu :D

Mulla 9-5 Saabin perässä saman merkin poikittaistukivarren helat kesti sen ~30tkm ennen klappaantumista. Tosin femmojen kanssa ollut juttua että syövät puslat kun puslat, eli ehkei tämä nyt ole pätevä syy mollaukselle...

Anyway luotto kyseisen valmistajan tuotoksiin on vähän rapistunut viimeaikoina.
 
Kerro sitten miten kauan trwssä kestää puslat, kaveri tilasi omegaan ko. merkin alatukivarret, vuosi ja 12tkm myöhemmin ihmetteli leimaukon ja rengasraudan kanssa miten voi olla puslat jo loppu :D

Mulla 9-5 Saabin perässä saman merkin poikittaistukivarren helat kesti sen ~30tkm ennen klappaantumista. Tosin femmojen kanssa ollut juttua että syövät puslat kun puslat, eli ehkei tämä nyt ole pätevä syy mollaukselle...

Anyway luotto kyseisen valmistajan tuotoksiin on vähän rapistunut viimeaikoina.

No TRW pitäisi olla alkuperäistoimittaja jopa noille... :nb:
 
15829723459887076378661275820755.jpg

Upea diy työkalu C5:n alapallon irroitukseen. Kesti jopa avauksen akkumopolla, mitä nyt vähän väkäset vääntyi ja jouduin mutterin hitsaamaan uusiksi. Ei tarvinnut napaa ottaa työpöydälle.
 
Kerro sitten miten kauan trwssä kestää puslat, kaveri tilasi omegaan ko. merkin alatukivarret, vuosi ja 12tkm myöhemmin ihmetteli leimaukon ja rengasraudan kanssa miten voi olla puslat jo loppu
Puslan pää tukivarresta kiristetty paikalleen pyörien ollessa ilmassa, jolloin jousituksen ollessa ajoasennossa puslat on jatkuvasti kiertyneenä, ja lopputulos on tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Puslan pää tukivarresta kiristetty paikalleen pyörien ollessa ilmassa, jolloin jousituksen ollessa ajoasennossa puslat on jatkuvasti kiertyneenä, ja lopputulos on tämä.

Mites tuon aurin kans? pitäskö tunkilla nostaa ns. normaalikorkeuteen ennenkuin vetää tiukkaan?
 
Kannattaa katsoa missä asennossa tukivarret on kun auton paino on päällä ja kääntää ne siihen asentoon ja kiristää.

Mietein näin, että mittaan navan korkeuden lokasuojasta kun auto tasaisella, sitten vermeet irti ja tunkilla sitten samaan korkeuteen jarrulevystä nostaen ja kireelle.
 
Mietein näin, että mittaan navan korkeuden lokasuojasta kun auto tasaisella, sitten vermeet irti ja tunkilla sitten samaan korkeuteen jarrulevystä nostaen ja kireelle.

3BG Passatissa missä rakenne on aika pitkälti vastaava niin olen itse kiristellyt ylätukivarret heti oikeaan asentoon jousijalan ollessa vielä lattialla. Tuollain se on omasta mielestä helpoin kun kasassa ollessa pultit on aika ahtaassa paikassa. Yksi kerrallaan kun vaihtaa niin asennonkin saa oikein vieressä olevasta tukivarresta.
 
3BG Passatissa missä rakenne on aika pitkälti vastaava niin olen itse kiristellyt ylätukivarret heti oikeaan asentoon jousijalan ollessa vielä lattialla. Tuollain se on omasta mielestä helpoin kun kasassa ollessa pultit on aika ahtaassa paikassa. Yksi kerrallaan kun vaihtaa niin asennonkin saa oikein vieressä olevasta tukivarresta.

Ne saa sinne päinkin vaihdettua, kunhan poikkaisee toisen pultin, koska se ei mahdu tulemaan pois.
Laiska, siksi näin.
 
Riippuu joo autosta että miten se on helpoin tehdä, mutta pääasia on että ne puslat on "suorassa" eikä kiertyneenä kun auto on pyörillään. Uretaanipuslien kanssa se on se ja sama kun ne toimii kuin laakerit. (sisä ja ulko-osa liikkuu erikseen.
 
Puslan pää tukivarresta kiristetty paikalleen pyörien ollessa ilmassa, jolloin jousituksen ollessa ajoasennossa puslat on jatkuvasti kiertyneenä, ja lopputulos on tämä.
Ei ole tuosta kiinni. Luulisi olevan jokaisen tukivarren puslia vaihtavan tiedossa.
 
Autolla ikää 5v ja 49tkm, vasen etulaakeri ja oikea takalaakeri pitäisi vaihtaa. :beye:

Korjaamo sanoi hinnaksi 500€, täytyy nyt vähän kysellä muilta ja ensinnäki tarkistaa onko siinä laakerissa oikeasti vikaa, mitään ääntä en ole kuullut.
 
Autolla ikää 5v ja 49tkm, vasen etulaakeri ja oikea takalaakeri pitäisi vaihtaa. :beye:

Korjaamo sanoi hinnaksi 500€, täytyy nyt vähän kysellä muilta ja ensinnäki tarkistaa onko siinä laakerissa oikeasti vikaa, mitään ääntä en ole kuullut.

Mikä auto kyseessä? Kuulostaa kyllä aika kalliilta, kun tuskin ne tuossa vielä mitenkään tiukkaan on ruostuneet kiinni, joten vaihdon pitäisi mennä aika nopeasti. Jossain 15v autossa suurinhaaste on monesti se ruoste laakerijumpassa. Toki jos joutuu koko paketin abs-antureineen vaihtamaan, niin sitten hinta on ymmärrettävä.
 
Mikä auto kyseessä? Kuulostaa kyllä aika kalliilta, kun tuskin ne tuossa vielä mitenkään tiukkaan on ruostuneet kiinni, joten vaihdon pitäisi mennä aika nopeasti. Jossain 15v autossa suurinhaaste on monesti se ruoste laakerijumpassa. Toki jos joutuu koko paketin abs-antureineen vaihtamaan, niin sitten hinta on ymmärrettävä.

Renault Megane, takana laakeri on jarrulevyn kanssa yhtä puuta, mutta osa maksaa satasen, keulaan laakeri maksaa 50€, niin 350€ töille kuulostaa vähän paljolta...
 
Autolla ikää 5v ja 49tkm, vasen etulaakeri ja oikea takalaakeri pitäisi vaihtaa. :beye:

Korjaamo sanoi hinnaksi 500€, täytyy nyt vähän kysellä muilta ja ensinnäki tarkistaa onko siinä laakerissa oikeasti vikaa, mitään ääntä en ole kuullut.

Jos osaat tunkata niin pyörä ylös, hanskat käteen, ote 12-18 eli ylhäältä ja alhaalta. Ei kuulu lonksua yhtään. Laakerin välys tuntuu semmosena millin tai parin lonkseena. Väljäkin laakeri voi silti käsipelillä olla hyvä, mutta ääntää ajossa.

Jos ajossa ei ääniä niin vahvasti epäilisin huollon diagnoosia.

Mikä oli alkuperäinen syy auton viemiselle huoltoon? Vai sanoivatko jonkun perus ylläpitohässäkän yhteydessä?

Pyöränlaakerin kuuluisi joka vehkeessä kestää vähintään 100tkm.
 
Jos osaat tunkata niin pyörä ylös, hanskat käteen, ote 12-18 eli ylhäältä ja alhaalta. Ei kuulu lonksua yhtään. Laakerin välys tuntuu semmosena millin tai parin lonkseena. Väljäkin laakeri voi silti käsipelillä olla hyvä, mutta ääntää ajossa.

Jos ajossa ei ääniä niin vahvasti epäilisin huollon diagnoosia.

Mikä oli alkuperäinen syy auton viemiselle huoltoon? Vai sanoivatko jonkun perus ylläpitohässäkän yhteydessä?

Pyöränlaakerin kuuluisi joka vehkeessä kestää vähintään 100tkm.

Joo tiedän miten noita katsotaan ja kuunnellaan, selkä vain paskana niin en nyt heti pääse tarkistamaan.

Auto kävi siis normi vuosihuollossa ja siinä sanoivat että tuntuu välystä, itse en kuule mitään ääniä, mutta kun alla on nastarenkaat ja tuollainen laakeri kun rupeaa ääntämään pikkuhiljaa niin voihan se olla mahdollista mutta silti hieman epäilen....
 
Joo tiedän miten noita katsotaan ja kuunnellaan, selkä vain paskana niin en nyt heti pääse tarkistamaan.

Auto kävi siis normi vuosihuollossa ja siinä sanoivat että tuntuu välystä, itse en kuule mitään ääniä, mutta kun alla on nastarenkaat ja tuollainen laakeri kun rupeaa ääntämään pikkuhiljaa niin voihan se olla mahdollista mutta silti hieman epäilen....
Odottelet selän kuntoon ja katsot itse.:) Sen verran hämärän oloinen case etten lähtisi sokkona uusimaan jossei johonkin takuuseen vielä mene.

Yleensä välyksen omaava pyöränlaakeri pitää jo sellaista melua ettei siitä voi erehtyä. Talvirenkaat toki lisäävät soppaan oman mausteensa.
 
Ei kyl välttämättä välyksellistä pyöränlaakeria huomaa äänestä. Yksi tapa tunnistaa ääntävä laakeri on pyöräyttää rengasta ja käsi jousella tunnustellen tärinää. Tosin ääntämätön ja välyksetön jonkun verran kulunut laakerikin saattaa pitää pientä tärinää.
 
Ei kyl välttämättä välyksellistä pyöränlaakeria huomaa äänestä. Yksi tapa tunnistaa ääntävä laakeri on pyöräyttää rengasta ja käsi jousella tunnustellen tärinää. Tosin ääntämätön ja välyksetön jonkun verran kulunut laakerikin saattaa pitää pientä tärinää.
Onnistui myös tunnustella C5:n jousitolpasta :)
 
En tiedä lieneekö tämä oikea ketju, mutta 207 pösö pitäisi leimalle saada. ABS ja satunnaiset muut vikakoodit vaivaa. Sulakerasiaa itse epäilen tällä hetkellä syypääksi. Joten löytyisikö joltain koneelta diagbox tai pp2000 josko sieltä saisi kytkentäkaavion tuolle rasialle? Pääsisi kiroilemaan ja mittailemaan mitä mitattavissa olisi.
 
Pösö 307/c4 sitikassa noita sekalaisia jarrumurheilmoituksia(ja bmp:n kanssa vaihteisto) ongelmia aiheuttaa kympin arvoinen jarruvalokytkin, lienekkö tuossakin vastaavaa...nopea ja halpa kokeiltava ainakin. Kytkin irtoaa pyöräyttämällä kytkintä+johto irti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom