Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pösö 307/c4 sitikassa noita sekalaisia jarrumurheilmoituksia(ja bmp:n kanssa vaihteisto) ongelmia aiheuttaa kympin arvoinen jarruvalokytkin, lienekkö tuossakin vastaavaa...nopea ja halpa kokeiltava ainakin. Kytkin irtoaa pyöräyttämällä kytkintä+johto irti.

Tämä olisi kokeilemisen arvoinen. Tekee tätä kaiken lisäksi vain talvella ja kosteilla keleillä.
 
Ei kyl välttämättä välyksellistä pyöränlaakeria huomaa äänestä. Yksi tapa tunnistaa ääntävä laakeri on pyöräyttää rengasta ja käsi jousella tunnustellen tärinää. Tosin ääntämätön ja välyksetön jonkun verran kulunut laakerikin saattaa pitää pientä tärinää.

Itelle vaihdettiin nykyiseen autoon pyöränlaakeri kuljettajanpuolelle eteen. Vähän jurisi ajossa, mutta nosturin päällä hiljainen. Oli kertyny ruostetta ja muutaman kerran 10 tonnia prässillä ennen irtoamista. Ollu sen jälkeen hiljainen.
 
En tiedä lieneekö tämä oikea ketju, mutta 207 pösö pitäisi leimalle saada. ABS ja satunnaiset muut vikakoodit vaivaa. Sulakerasiaa itse epäilen tällä hetkellä syypääksi. Joten löytyisikö joltain koneelta diagbox tai pp2000 josko sieltä saisi kytkentäkaavion tuolle rasialle? Pääsisi kiroilemaan ja mittailemaan mitä mitattavissa olisi.

Laita vaikka YV:llä auton runkonumero/rekkari, niin katsotaan :tup:.
 
Tuli tuo jarruvalon katkaisin tarkastettua. Hieman resistanssi vaikutti heittelevän joten purkaahan se piti ja putsata. Näyttää kuitenkin sisältä hyvältä, joten harmi kyllä vika taitaa olla muualla. Rehellisyyden nimissä resistanssin heittely saattoi johtua väliaikaisista mittavälineistäkin kun yleismittari on muuton jäljiltä hukkapiilossa :confused:

Edit. Näyttää se resistanssi vieläkin jonkinverran soutavan... Kaipa tuon voisi uusia kun motonetissa maksaa ~9€. Tai ainakin mitata kunnon vehkeillä.

Vähän kuvasaastetta operaatiosta:

IMG_20200304_202629_resize_67.jpg
IMG_20200304_200806_resize_58.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuo jarruvalon katkaisin tarkastettua. Hieman resistanssi vaikutti heittelevän joten purkaahan se piti ja putsata. Näyttää kuitenkin sisältä hyvältä, joten harmi kyllä vika taitaa olla muualla. Rehellisyyden nimissä resistanssin heittely saattoi johtua väliaikaisista mittavälineistäkin kun yleismittari on muuton jäljiltä hukkapiilossa :confused:

Edit. Näyttää se resistanssi vieläkin jonkinverran soutavan... Kaipa tuon voisi uusia kun motonetissa maksaa ~9€. Tai ainakin mitata kunnon vehkeillä.

Vähän kuvasaastetta operaatiosta:

IMG_20200304_202629_resize_67.jpg
IMG_20200304_200806_resize_58.jpg
Nyt on kyllä pakko kysyä miten mittaat resistanssia tietokoneen avulla ja mitä ohjelmia ym. tarvii? Ja rautalangasta saa vääntää, olen kyllä ihan sinut koneiden kanssa mutta noista koneen päähän kytkettävistä omavirityksistä en hirveästi tiedä....
 
Nyt on kyllä pakko kysyä miten mittaat resistanssia tietokoneen avulla ja mitä ohjelmia ym. tarvii? Ja rautalangasta saa vääntää, olen kyllä ihan sinut koneiden kanssa mutta noista koneen päähän kytkettävistä omavirityksistä en hirveästi tiedä....

Eipä tuossa tällä hetkellä resistanssia tullut ulos. Arduinolla kuitenkin onnistuu melko helposti jännitteenjaon avulla. Googlailemalla löytyy lisää. Kytketään mitattava vastus +5v ja analogisen pinnin väliin, ja tästä analogisesta pinnistä jokin sopiva vastus maihin. Analogisen pinnin lukemasta jännitteestä voisi sitten vastuksen laskea.

Tuolta löytyy laskuri josta saa aika hyvän kuvan:

Edit. Tuossa kytketty siis vin +5v, vout analogiseen pinniin.
 
Mahtava homma kun eilinen vitullinen räntäsade osu eteläsuomeen... Harmittavaa kyllä oli todeta että samalle päivälle oli ohjelmassa remonttia mk1 focukseen jossa ei sen kummempaa vikaa ollut ku ei lähteny käyntiin... Ensimmäisenä pensansuodatin vaihtoon, jonka jälkeen sai todeta että ei tuu bensa läpi uudellakaan suodattimella (pumppu piti ääntä ja virta kulki). Seuraavaksi ohjelmassa uus bensapumppu motonetistä ja touhuamaan.. Autossa tankki ihan täynnä bensaa joten sen tiputtaminen tunkinvarassa ei ollut vaihtoehto, joten siis peltisaksilla reikä takapenkin alle ja pumppua naputtelemaan irti.. Senhän arvaa miten siinä käy ku ottaa täydestä tankista pumpun pihalle, tuloksena oli n.10l bensaa myös parkkipaikalla. Uudella pumpulla hörähti samantien käyntiin ja sen jälkeen alko ilmestymään hetkenkuluttua ruskea läntti auton viereen... Ei kestäny 18vuotias muoviliitin suodattimen vaihtoa vaan oli halennu yläpuolelta ilmeisesti takasin kiinnilaittaessa.. ei mitään uudestaan vaan autoa ylös (tässävaiheessa auton vieressä oli n. 5cm nuoskaa (ruskeaa bensansekasta sohojoa).. liittimet veke ja klemmaria tilalle niin eiköhän tuo nyt nipussa pysy...
 
Mahtava homma kun eilinen vitullinen räntäsade osu eteläsuomeen... Harmittavaa kyllä oli todeta että samalle päivälle oli ohjelmassa remonttia mk1 focukseen jossa ei sen kummempaa vikaa ollut ku ei lähteny käyntiin... Ensimmäisenä pensansuodatin vaihtoon, jonka jälkeen sai todeta että ei tuu bensa läpi uudellakaan suodattimella (pumppu piti ääntä ja virta kulki). Seuraavaksi ohjelmassa uus bensapumppu motonetistä ja touhuamaan.. Autossa tankki ihan täynnä bensaa joten sen tiputtaminen tunkinvarassa ei ollut vaihtoehto, joten siis peltisaksilla reikä takapenkin alle ja pumppua naputtelemaan irti.. Senhän arvaa miten siinä käy ku ottaa täydestä tankista pumpun pihalle, tuloksena oli n.10l bensaa myös parkkipaikalla. Uudella pumpulla hörähti samantien käyntiin ja sen jälkeen alko ilmestymään hetkenkuluttua ruskea läntti auton viereen... Ei kestäny 18vuotias muoviliitin suodattimen vaihtoa vaan oli halennu yläpuolelta ilmeisesti takasin kiinnilaittaessa.. ei mitään uudestaan vaan autoa ylös (tässävaiheessa auton vieressä oli n. 5cm nuoskaa (ruskeaa bensansekasta sohojoa).. liittimet veke ja klemmaria tilalle niin eiköhän tuo nyt nipussa pysy...
Siinäpä oli melko hyvin kiteytetty miksi koitan välttää talviremontteja viimeiseen asti! Yritän kesällä saada kaikki tiedossa olevat viat kuntoon, ja mahdollisesti vähän ylihuoltaakin.
Hyvä että sait auton kuntoon, hatun nosto siitä!
Stratuksessa *ttuillee takaoven lukko. Lukkolaitetta ei näytä saavan oikein mistään :confused2: Lisäksi sain hajotettua aiemmin yhden tangon lukitusnipsun joten oven sisäpuolinen lukitusnuppi ei toimi.
Noh, yllättävän hyvin tuo on toiminut talvellakin. Jenkkiautot eivät ole ihan parhaiden talviautojen maineessa :)
 
Psa-konserni -miehiä täällä? 607 Pösön valojen korkeussäätö ei pelaa. Eli xenonien korkeussäätö ei pelaa ja kuskinpuolen valo osoittaa täysin alas ja vänkärin puolen vastaavasti täysin ylös. Näkyykö tämä vika lexialla/pp2000? Anturivika vai mitä luulette?
 
Psa-konserni -miehiä täällä? 607 Pösön valojen korkeussäätö ei pelaa. Eli xenonien korkeussäätö ei pelaa ja kuskinpuolen valo osoittaa täysin alas ja vänkärin puolen vastaavasti täysin ylös. Näkyykö tämä vika lexialla/pp2000? Anturivika vai mitä luulette?

Kyllähän se Peugeot Planet/Diagbox kertoo, jos siellä on anturivika. Saattaa jopa kertoa jotain umpionkin sielunelämästä. Ei kyllä ole tarkkaa muistikuvaa, kun siitä on pieni ikuisuus kun noin vanha auto on itselle työnalle sattunut.
 
Psa-konserni -miehiä täällä? 607 Pösön valojen korkeussäätö ei pelaa. Eli xenonien korkeussäätö ei pelaa ja kuskinpuolen valo osoittaa täysin alas ja vänkärin puolen vastaavasti täysin ylös. Näkyykö tämä vika lexialla/pp2000? Anturivika vai mitä luulette?

Ainakin AMVAR-iskunvaimennuksella varustetussa on takana ja edessä molemmilla puolilla omat korkeusanturinsa ja aika usein niiden linnunluut takana alkaa näillä vuosilla olla poikki jumiutumisen takia. Ehkä voisi selittää miksi toinen näyttää ylös ja toinen alas, tai sitten ei?

Lexia ainakin osaa C6:ssa näyttää jotain juttuja ja sillä pystyy muistaakseni liikuttelemaan valoja, että varmaan sama onnistunee luultavasti facelift 607:ssa.
 
Olisikos tässä sopivat tarvikkeet levyjarrujen huoltoon?
Ei varmaan ole käytännön eroa onko rasvat CRC tms. vai Biltemasta?
 
Olisikos tässä sopivat tarvikkeet levyjarrujen huoltoon?
Ei varmaan ole käytännön eroa onko rasvat CRC tms. vai Biltemasta?
Kuparitahnaa et jarrujen kanssa tarvitse. Tuo jarrusatularasva sopii kaikkeen mihin rasvaa jarrujen kanssa tarvitset. Sitä voi laittaa kohtiin missä palat koskettaa niitä metallisia palan pidikkeitä, liukutappeihin, palan toiselle puolelle mitkä ottaa kiinni satulaan kitinän vaimentamiseksi jne... myös tuota voi käyttää palojen kanssa Metalliton tahna , mutta liukutappeihin en ole kokeillut.

Jos haluaa olla liukutappien kumien kanssa varovainen niin silikonirasva on parasta mikä ei varmasti turvota niitä kumeja. Osa autojen liukutappien kumeista on todella tarkkoja käytettävän rasvan kanssa ettei ne kumit turpoa.

Ihan yhtälailla se Bilteman rasva/aine toimii, kuin crc.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa vähän tympäännyttämään jo tää vianetsintä Audista :cautious:. Alla vikakoodi joka tulee vähän väliä takas. Vaihdettu 2 kertaa MAP-anturi, moottoritilaan suihkuteltu puhdistussprayta alipainevuodon löytämiseksi. VCDSllä otin graafia vkonloppuna MAPlta ja näytti tasaisesti käyrät liikkuvan.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 68DFAE525B69A00639-803C

1 Fault Found:
17549 - Load Calculation Cross Check
P1141 - 000 - Implausible Value - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100100
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 31
Reset counter: 40
Mileage: 344659 km
Time Indication: 0
Date: 2018.03.21
Time: 15:48:53

Freeze Frame:
RPM: 1696 /min
Mass Air / Rev.: 174.4 mg/str
Temperature: 82.5°C
Part Throttle
Time: 128.0 s
Bin. Bits: 00000010

Readiness: 0010 0000

Johonkin foorumipostaukseen törmäsin, jossa viallinen O2-lambda vois moisen tehdä. VCDSllä katselin lambda-arvoja, mut hyvin näyttivät yhden pintaan pysyvän nekin. Tää vika on ollut nyt yli vuoden jo, eikä vielä ole ratkennut.
 
Alkaa vähän tympäännyttämään jo tää vianetsintä Audista :cautious:. Alla vikakoodi joka tulee vähän väliä takas. Vaihdettu 2 kertaa MAP-anturi, moottoritilaan suihkuteltu puhdistussprayta alipainevuodon löytämiseksi. VCDSllä otin graafia vkonloppuna MAPlta ja näytti tasaisesti käyrät liikkuvan.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 68DFAE525B69A00639-803C

1 Fault Found:
17549 - Load Calculation Cross Check
P1141 - 000 - Implausible Value - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100100
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 31
Reset counter: 40
Mileage: 344659 km
Time Indication: 0
Date: 2018.03.21
Time: 15:48:53

Freeze Frame:
RPM: 1696 /min
Mass Air / Rev.: 174.4 mg/str
Temperature: 82.5°C
Part Throttle
Time: 128.0 s
Bin. Bits: 00000010

Readiness: 0010 0000

Johonkin foorumipostaukseen törmäsin, jossa viallinen O2-lambda vois moisen tehdä. VCDSllä katselin lambda-arvoja, mut hyvin näyttivät yhden pintaan pysyvän nekin. Tää vika on ollut nyt yli vuoden jo, eikä vielä ole ratkennut.
Niinhän sitä sanotaan, että auton pitää herättää tunteita.
 
Alkaa vähän tympäännyttämään jo tää vianetsintä Audista :cautious:. Alla vikakoodi joka tulee vähän väliä takas. Vaihdettu 2 kertaa MAP-anturi, moottoritilaan suihkuteltu puhdistussprayta alipainevuodon löytämiseksi. VCDSllä otin graafia vkonloppuna MAPlta ja näytti tasaisesti käyrät liikkuvan.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 68DFAE525B69A00639-803C

1 Fault Found:
17549 - Load Calculation Cross Check
P1141 - 000 - Implausible Value - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100100
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 31
Reset counter: 40
Mileage: 344659 km
Time Indication: 0
Date: 2018.03.21
Time: 15:48:53

Freeze Frame:
RPM: 1696 /min
Mass Air / Rev.: 174.4 mg/str
Temperature: 82.5°C
Part Throttle
Time: 128.0 s
Bin. Bits: 00000010

Readiness: 0010 0000

Johonkin foorumipostaukseen törmäsin, jossa viallinen O2-lambda vois moisen tehdä. VCDSllä katselin lambda-arvoja, mut hyvin näyttivät yhden pintaan pysyvän nekin. Tää vika on ollut nyt yli vuoden jo, eikä vielä ole ratkennut.

Vikakoodit on kyllä sellaista syöpää välillä, prätkässä missä vain sytytys on sähköinen niin on helppo löytää vikakohdat jos alkaa käynti sakkamaan.

Esimerkiksi alkoi kovilla kierroksilla tulemaan sytyskatkoksia ja paukutti putkessa, tulpanjohdossa oli vuodet tullut täyteen ja rupesi lyömään läpi, tai kun hetken ajelun jälkeen sammui kuin napista eikä edes luvannut, hetken jäähdyttyä taas käyntiin kuin palmun alta kauhean pamauksen saattelemana, no kampiakselin asentoanturihan se siellä oli entinen ja sytytys katosi.
 
Alkaa vähän tympäännyttämään jo tää vianetsintä Audista :cautious:. Alla vikakoodi joka tulee vähän väliä takas. Vaihdettu 2 kertaa MAP-anturi, moottoritilaan suihkuteltu puhdistussprayta alipainevuodon löytämiseksi. VCDSllä otin graafia vkonloppuna MAPlta ja näytti tasaisesti käyrät liikkuvan.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 68DFAE525B69A00639-803C

1 Fault Found:
17549 - Load Calculation Cross Check
P1141 - 000 - Implausible Value - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100100
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 31
Reset counter: 40
Mileage: 344659 km
Time Indication: 0
Date: 2018.03.21
Time: 15:48:53

Freeze Frame:
RPM: 1696 /min
Mass Air / Rev.: 174.4 mg/str
Temperature: 82.5°C
Part Throttle
Time: 128.0 s
Bin. Bits: 00000010

Readiness: 0010 0000

Johonkin foorumipostaukseen törmäsin, jossa viallinen O2-lambda vois moisen tehdä. VCDSllä katselin lambda-arvoja, mut hyvin näyttivät yhden pintaan pysyvän nekin. Tää vika on ollut nyt yli vuoden jo, eikä vielä ole ratkennut.

Tuollainen tuli vastaan Implausible Value - AudiForums.com
En tiedä onko tuossa edes vastaava moottori, mutta tuo oli ratkennut kaasuläpän sopeuttamisella.

Implausible Value:han on epäuskottava arvo ja jos kaasuläppä näyttäisi väärää tietoa kaasun asennosta, niin tuollainen vikakoodi olisi mahdollinen.
 
Alkaa vähän tympäännyttämään jo tää vianetsintä Audista :cautious:. Alla vikakoodi joka tulee vähän väliä takas. Vaihdettu 2 kertaa MAP-anturi, moottoritilaan suihkuteltu puhdistussprayta alipainevuodon löytämiseksi. VCDSllä otin graafia vkonloppuna MAPlta ja näytti tasaisesti käyrät liikkuvan.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 68DFAE525B69A00639-803C

1 Fault Found:
17549 - Load Calculation Cross Check
P1141 - 000 - Implausible Value - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100100
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 31
Reset counter: 40
Mileage: 344659 km
Time Indication: 0
Date: 2018.03.21
Time: 15:48:53

Freeze Frame:
RPM: 1696 /min
Mass Air / Rev.: 174.4 mg/str
Temperature: 82.5°C
Part Throttle
Time: 128.0 s
Bin. Bits: 00000010

Readiness: 0010 0000

Johonkin foorumipostaukseen törmäsin, jossa viallinen O2-lambda vois moisen tehdä. VCDSllä katselin lambda-arvoja, mut hyvin näyttivät yhden pintaan pysyvän nekin. Tää vika on ollut nyt yli vuoden jo, eikä vielä ole ratkennut.

Täällä ollut samantapaista ongelmaa?


Tokeni, kun vaihtoi aidon Bosch anturin.
 
Alkaa vähän tympäännyttämään jo tää vianetsintä Audista :cautious:. Alla vikakoodi joka tulee vähän väliä takas. Vaihdettu 2 kertaa MAP-anturi, moottoritilaan suihkuteltu puhdistussprayta alipainevuodon löytämiseksi. VCDSllä otin graafia vkonloppuna MAPlta ja näytti tasaisesti käyrät liikkuvan.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 68DFAE525B69A00639-803C

1 Fault Found:
17549 - Load Calculation Cross Check
P1141 - 000 - Implausible Value - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100100
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 31
Reset counter: 40
Mileage: 344659 km
Time Indication: 0
Date: 2018.03.21
Time: 15:48:53

Freeze Frame:
RPM: 1696 /min
Mass Air / Rev.: 174.4 mg/str
Temperature: 82.5°C
Part Throttle
Time: 128.0 s
Bin. Bits: 00000010

Readiness: 0010 0000

Johonkin foorumipostaukseen törmäsin, jossa viallinen O2-lambda vois moisen tehdä. VCDSllä katselin lambda-arvoja, mut hyvin näyttivät yhden pintaan pysyvän nekin. Tää vika on ollut nyt yli vuoden jo, eikä vielä ole ratkennut.

MAF-anturi putsattu tai vaihdettu?
 
Piinatussa rellussa oli kuin olikin kaksi pyöränlaakeria väljänä, en olisi uskonut 50tkm ajetulta, tosin mä en kyllä tuota mitenkään nätisti käsittele, hidastustöyssihin en hirveämmin himmaile tms.

400€ jäi lopulta hintaa, mikä nyt ei kovin paha ole työhön nähden.
 
Nykyinen on Boschin MAP-anturi. Toki vika voi olla myös O2-lambdassa.

Sähköisen käsijarrun vika sentään tuli selvitettyä tänään. Johto poikki, mut tietysti aivan liittimen juuresta hapettunut liittimeen sisälle asti... :facepalm: Nyt tarvis sit jostain metsästää uus liitin johdonpätkineen et sais korjattua.

Joko tällainen: AUDI VW 2 pin connector 1J0973752 1J0 973 752 brake support with rubber boot | eBay

tai

 
Nykyinen on Boschin MAP-anturi. Toki vika voi olla myös O2-lambdassa.

Sähköisen käsijarrun vika sentään tuli selvitettyä tänään. Johto poikki, mut tietysti aivan liittimen juuresta hapettunut liittimeen sisälle asti... :facepalm: Nyt tarvis sit jostain metsästää uus liitin johdonpätkineen et sais korjattua.

Joko tällainen: AUDI VW 2 pin connector 1J0973752 1J0 973 752 brake support with rubber boot | eBay

tai



Merkkiliikkeestä saa johdot jos vain suostuvat myymään. Itselle ei suostuneet muutakuin siten että asentavat :mad: 4v sitten Rauman käyttöautossa... 06vm passattiin.
 
Nykyinen on Boschin MAP-anturi. Toki vika voi olla myös O2-lambdassa.

Sähköisen käsijarrun vika sentään tuli selvitettyä tänään. Johto poikki, mut tietysti aivan liittimen juuresta hapettunut liittimeen sisälle asti... :facepalm: Nyt tarvis sit jostain metsästää uus liitin johdonpätkineen et sais korjattua.

Joko tällainen: AUDI VW 2 pin connector 1J0973752 1J0 973 752 brake support with rubber boot | eBay

tai


Joistain varaosaliikkeistä saattaa saada noita volkkarin liittimiä sekä niitä pinnejä mihin johdot puristetaan.
 
Merkkiliikkeestä saa johdot jos vain suostuvat myymään. Itselle ei suostuneet muutakuin siten että asentavat :mad: 4v sitten Rauman käyttöautossa... 06vm passattiin.

No lähin merkkiliike 60km päässä, niin mieluummin korjailen ite :D
 
Mitä mahdollisia ongelmia on, kun:
- renkaista, levyistä, jostakin, kuuluu vinkunaa kun autolla ajetaan alle 20km/h. (sellaista jarrujen vingunnasta tuttua ääntä)
- kun vauhti kiihtyy yli 20km/h ääni loppuu
- vinkuu alle 20km/h vauhdilla vapaalla ja veto päällä
- jarrujen painaminen ei vaikuta asiaan, eikä käsijarrukaan
- levyt eivät ole kuumat normaalin ajon jälkeen
- levyissä ei näytä olevan naarmuja
- vinkuna on epätasaista, eli aivan kun jonkin renkaan tietyssä asennossa ääni on kovempi

Kuvittelin äänen tulevan selkeästi edestä ja ajattelin, että kivi välissä. Mitään ei ole välissä, kopistelin jarrukengän kylkeä ja puhalsin ilmaa kompuralla. On siis vielä mahdollista, että ääni tuleekin takarenkaista. Tämä täytyy tutkia huomenna. Mitä muita ajatuksia tulee mieleen? Renkaan pyörittämistä ylhäällä on vaikea tunkkia käyttäen pihalla tehdä, kun auto on neliveto.
 
Kokeillaan löytyykö täältä airbagin toiminnasta enemmän ymmärtäviä. Auto Kia Sportage ja airbagin valo palaa ja vikakoodin lukijalla antaa seuraavan vikakoodin: B1331(Front impact sensor)- Passenger short to ground. Tämä koodi siis aktiivisena eikä lähde kun yrittää nollata lukijalla.

Lisäksi historiasta löytyi kaksi ei aktiivista vikakoodia:

B1334( Front impact sensor) - passenger communication error
B1706 (Buckle pretensioner)- passenger resistance too high

Kuitenkin kun tuon apukuskin puolen törmäysanturin irrottaa (kahdella ruuvilla rungossa kiinni) ja antaa roikkua vapaana liittimestä niin airbagin valo sammuu. Mistähän tuo voisi johtua?

Tässä vielä linkki jossa hyvät kuvat tuosta etutörmäysanturista: Front Impact /Crash / Airbag Sensor for Hyundai Tucson, Kia Sportage -Genuine OE
 
Johtosarjavialta tuo haiskahtaa, eli sitä tutkimaan.

Edit: myös liittimen avaus ja uudestaan kytkeminen saattaa joskus auttaa, jos sinne tullut liian suuri yli menovastus
 
Tuo aktiivinen vikakoodi meinaa oikosulkua maahan, eli itse veikkaisin enemminkin hankautunutta johtoa.
 
Mitä mahdollisia ongelmia on, kun:
- renkaista, levyistä, jostakin, kuuluu vinkunaa kun autolla ajetaan alle 20km/h. (sellaista jarrujen vingunnasta tuttua ääntä)
- kun vauhti kiihtyy yli 20km/h ääni loppuu
- vinkuu alle 20km/h vauhdilla vapaalla ja veto päällä
- jarrujen painaminen ei vaikuta asiaan, eikä käsijarrukaan
- levyt eivät ole kuumat normaalin ajon jälkeen
- levyissä ei näytä olevan naarmuja
- vinkuna on epätasaista, eli aivan kun jonkin renkaan tietyssä asennossa ääni on kovempi

Kuvittelin äänen tulevan selkeästi edestä ja ajattelin, että kivi välissä. Mitään ei ole välissä, kopistelin jarrukengän kylkeä ja puhalsin ilmaa kompuralla. On siis vielä mahdollista, että ääni tuleekin takarenkaista. Tämä täytyy tutkia huomenna. Mitä muita ajatuksia tulee mieleen? Renkaan pyörittämistä ylhäällä on vaikea tunkkia käyttäen pihalla tehdä, kun auto on neliveto.

Jarrupalojen taustapuolelle voisi sipaista rasvaa ja katsoa lähteekö kitinät. Osa paloista on myös sellaista materiaalia joka alkaa ulvomaan aamukosteilla keleillä, levyjä voisi sen vuoksi siis lämmitellä parilla 100-0 jarrutuksella ja katsoa josko kitinät kaikkoavat tuonkin myötä.
 
Mitä mahdollisia ongelmia on, kun:
- renkaista, levyistä, jostakin, kuuluu vinkunaa kun autolla ajetaan alle 20km/h. (sellaista jarrujen vingunnasta tuttua ääntä)
- kun vauhti kiihtyy yli 20km/h ääni loppuu
- vinkuu alle 20km/h vauhdilla vapaalla ja veto päällä
- jarrujen painaminen ei vaikuta asiaan, eikä käsijarrukaan
- levyt eivät ole kuumat normaalin ajon jälkeen
- levyissä ei näytä olevan naarmuja
- vinkuna on epätasaista, eli aivan kun jonkin renkaan tietyssä asennossa ääni on kovempi

Kuvittelin äänen tulevan selkeästi edestä ja ajattelin, että kivi välissä. Mitään ei ole välissä, kopistelin jarrukengän kylkeä ja puhalsin ilmaa kompuralla. On siis vielä mahdollista, että ääni tuleekin takarenkaista. Tämä täytyy tutkia huomenna. Mitä muita ajatuksia tulee mieleen? Renkaan pyörittämistä ylhäällä on vaikea tunkkia käyttäen pihalla tehdä, kun auto on neliveto.

Et kertonut auton mallia etkä ikää. Mut jos käsijarru on toteutettu kengillä, niin voi olla kenkää jarrukilvessä pitävä jousi irronnut/ruostunut poikki. Jättää kenkän vinoon hankaamaan, jolloin metalli käy äkkiä kiinni rumpuun.
 
Pari vuotta vanha Suzukin pikkuauto kyseessä. Kaikki renkaat nyt otettu irti ja tsekattu levyt ja satulat. Puhallettu ja pesty läpi. Kitinä jatkuu, se vaan muuttaa päivittäin vähän sävelasteikkoa. Mutta vtun korkeelta ja ärsyttävästi ääntä joka kerta tulee. :)

Tota kenkien ulkopuolta minäkin mietin, että voisko se metalli siinä hinkata paloja. Sit kun ei todellakaan pysty tulkitsemaan mistä renkaasta tai renkaista se ääni tulee. Taidan viedä suosiolla ensi viikolla huoltoon, josko menis takuuajan ruikutuksena huoltoon.
 
Mitä mahdollisia ongelmia on, kun:
- renkaista, levyistä, jostakin, kuuluu vinkunaa kun autolla ajetaan alle 20km/h. (sellaista jarrujen vingunnasta tuttua ääntä)
- kun vauhti kiihtyy yli 20km/h ääni loppuu
- vinkuu alle 20km/h vauhdilla vapaalla ja veto päällä
- jarrujen painaminen ei vaikuta asiaan, eikä käsijarrukaan
- levyt eivät ole kuumat normaalin ajon jälkeen
- levyissä ei näytä olevan naarmuja
- vinkuna on epätasaista, eli aivan kun jonkin renkaan tietyssä asennossa ääni on kovempi

Kuvittelin äänen tulevan selkeästi edestä ja ajattelin, että kivi välissä. Mitään ei ole välissä, kopistelin jarrukengän kylkeä ja puhalsin ilmaa kompuralla. On siis vielä mahdollista, että ääni tuleekin takarenkaista. Tämä täytyy tutkia huomenna. Mitä muita ajatuksia tulee mieleen? Renkaan pyörittämistä ylhäällä on vaikea tunkkia käyttäen pihalla tehdä, kun auto on neliveto.

Mahtaisko sitten olla etupään pyöränlaakeri/vetoakseli joka ääntä pitää?
 
Tän päivän projekti oli vaihtaa ylätukivarret auriin.

Homma olikin yllättävän helppo ja kävi lähes yhtä helposti kuin videolla.



Hiukan oli varmaan kovemmin kiinni pultit, mut videon ohjeella meni aikaa kahvitauon kera aika tarkkaan 1½ tuntia :)

WhatsApp Image 2020-03-14 at 18.14.57.jpegWhatsApp Image 2020-03-14 at 18.14.46.jpeg
 
1.6 TDI Passatissa alkaa kytkin välillä ravistamaan, jos tulee paljon liikkeellelähtöjä esim. ruuhkassa. Joskus kylmän ja kostean yön jälkeen saattaa myös parilla ekalla liikkeellelähdöllä hieman ravistella, mutta häviää äkkiä. Muuten normaaliajossa toimii kyllä tasaisesti. Eilen tuli ajeltua Helsingin keskustassa ja siellä onneksi ravistuksen sai pidettyä kurissa lukuisista pysähdyksistä huolimatta, kun lähdin mahdollisimman matalilla kierroksilla aina liikkeelle mahdollisimman vähän kytkintä luistattaen.

Onkohan tuo varmasti kytkin, eikä kaksoismassa? Kannattaako kokeilla luistattaa oikein kunnolla, jos sillä korjaantuisi? 189tkm ajettu, josta itse rullannut 12tkm ja ei ole sen aikana muuttunut ainakaan huonompaan suuntaan. Kaksoismassa ei täristä yhtään, vaikka tahallaan vedättäisi isolla vaihteella liian matalilla kierroksilla, eikä kyllä kolkatakaan. Toista samanlaista ja hieman vähemmän ajettua Passattia ajanut ja siinä jo huomasi, että kaksoismassa ravisti isommilla vaihteilla. Sekin kyllä ravisti välillä myös liikkeellelähdöissä ja samasta kärsii myös kaverin Golf etenkin kosteilla keleillä.
 
Pari vuotta vanha Suzukin pikkuauto kyseessä. Kaikki renkaat nyt otettu irti ja tsekattu levyt ja satulat. Puhallettu ja pesty läpi. Kitinä jatkuu, se vaan muuttaa päivittäin vähän sävelasteikkoa. Mutta vtun korkeelta ja ärsyttävästi ääntä joka kerta tulee. :)

Tota kenkien ulkopuolta minäkin mietin, että voisko se metalli siinä hinkata paloja. Sit kun ei todellakaan pysty tulkitsemaan mistä renkaasta tai renkaista se ääni tulee. Taidan viedä suosiolla ensi viikolla huoltoon, josko menis takuuajan ruikutuksena huoltoon.

Oletko kokeillut vaihtaa jarrupaloja? Muistan kun oli joskus jotkut huonot jarrupalat niin ne aiheutti vinkunaa. Jos palan pinta on lasittunut niin senkin voisi hioda pois ja kokeilla mitä tapahtuu.
 
Oletko kokeillut vaihtaa jarrupaloja? Muistan kun oli joskus jotkut huonot jarrupalat niin ne aiheutti vinkunaa. Jos palan pinta on lasittunut niin senkin voisi hioda pois ja kokeilla mitä tapahtuu.
Onhan mahdollisen apolaitehihan ja laturin vapaakytkimen toiminta tarkastettu, vinkumisen osalta. Meillä mersu aiheutti samanlaatuista akustista ongelmaa, ja syyllinen oli laturin vapaakytkin.
Kytkimen vaihdolla, tuo jarrumainen kitinä poistui.
 
Kokeillaan löytyykö täältä airbagin toiminnasta enemmän ymmärtäviä. Auto Kia Sportage ja airbagin valo palaa ja vikakoodin lukijalla antaa seuraavan vikakoodin: B1331(Front impact sensor)- Passenger short to ground. Tämä koodi siis aktiivisena eikä lähde kun yrittää nollata lukijalla.

Lisäksi historiasta löytyi kaksi ei aktiivista vikakoodia:

B1334( Front impact sensor) - passenger communication error
B1706 (Buckle pretensioner)- passenger resistance too high

Kuitenkin kun tuon apukuskin puolen törmäysanturin irrottaa (kahdella ruuvilla rungossa kiinni) ja antaa roikkua vapaana liittimestä niin airbagin valo sammuu. Mistähän tuo voisi johtua?

Tässä vielä linkki jossa hyvät kuvat tuosta etutörmäysanturista: Front Impact /Crash / Airbag Sensor for Hyundai Tucson, Kia Sportage -Genuine OE
Siellä on johto jostain poikki. Lähde seuraamaan anturilla lähtevää johtoa ja yritä löytää mistä poikki. Voi olla myös murtunut jostain syystä niin ulkoapäin näyttää ehjältä vaikka on sisältä poikki
 
1.6 TDI Passatissa alkaa kytkin välillä ravistamaan, jos tulee paljon liikkeellelähtöjä esim. ruuhkassa. Joskus kylmän ja kostean yön jälkeen saattaa myös parilla ekalla liikkeellelähdöllä hieman ravistella, mutta häviää äkkiä. Muuten normaaliajossa toimii kyllä tasaisesti. Eilen tuli ajeltua Helsingin keskustassa ja siellä onneksi ravistuksen sai pidettyä kurissa lukuisista pysähdyksistä huolimatta, kun lähdin mahdollisimman matalilla kierroksilla aina liikkeelle mahdollisimman vähän kytkintä luistattaen.

Onkohan tuo varmasti kytkin, eikä kaksoismassa? Kannattaako kokeilla luistattaa oikein kunnolla, jos sillä korjaantuisi? 189tkm ajettu, josta itse rullannut 12tkm ja ei ole sen aikana muuttunut ainakaan huonompaan suuntaan. Kaksoismassa ei täristä yhtään, vaikka tahallaan vedättäisi isolla vaihteella liian matalilla kierroksilla, eikä kyllä kolkatakaan. Toista samanlaista ja hieman vähemmän ajettua Passattia ajanut ja siinä jo huomasi, että kaksoismassa ravisti isommilla vaihteilla. Sekin kyllä ravisti välillä myös liikkeellelähdöissä ja samasta kärsii myös kaverin Golf etenkin kosteilla keleillä.
Ettei vaan olisi paineasetelma? Jos siinä rupee olemaan jouset väsyneet eikä jaksa irrottaa kunnolla kun päästät kytkimen. Kaksoismassa rupee usein rallattamaan kun on menossa paskaksi. Tosin jos sen avaa niin samaan vaivaan kannattaa sitten laittaa vp-kytkin-asetelma ja painelaakeri.
 
Merkkiliikkeestä saat korjaussarja jossa pätkät johtoa missä ne liittimet valmiina ja sen kotelon mihin liittimet tulee. Ei pitäisi mikään hirveän kallis olla.

Kylläpä vaan VAGilla ovat, jos en väärin muista niin tuollainen 2-pinninen liitinrunko kahdella metalliliittimellä ja johdonpätkillä oli likemmäs 20 euroa.
 
Kylläpä vaan VAGilla ovat, jos en väärin muista niin tuollainen 2-pinninen liitinrunko kahdella metalliliittimellä ja johdonpätkillä oli likemmäs 20 euroa.

No en mä hirveän kalliina pidä kyl jos parillakympillä saa.
 
1.6 TDI Passatissa alkaa kytkin välillä ravistamaan, jos tulee paljon liikkeellelähtöjä esim. ruuhkassa. Joskus kylmän ja kostean yön jälkeen saattaa myös parilla ekalla liikkeellelähdöllä hieman ravistella, mutta häviää äkkiä. Muuten normaaliajossa toimii kyllä tasaisesti. Eilen tuli ajeltua Helsingin keskustassa ja siellä onneksi ravistuksen sai pidettyä kurissa lukuisista pysähdyksistä huolimatta, kun lähdin mahdollisimman matalilla kierroksilla aina liikkeelle mahdollisimman vähän kytkintä luistattaen.

Onkohan tuo varmasti kytkin, eikä kaksoismassa? Kannattaako kokeilla luistattaa oikein kunnolla, jos sillä korjaantuisi? 189tkm ajettu, josta itse rullannut 12tkm ja ei ole sen aikana muuttunut ainakaan huonompaan suuntaan. Kaksoismassa ei täristä yhtään, vaikka tahallaan vedättäisi isolla vaihteella liian matalilla kierroksilla, eikä kyllä kolkatakaan. Toista samanlaista ja hieman vähemmän ajettua Passattia ajanut ja siinä jo huomasi, että kaksoismassa ravisti isommilla vaihteilla. Sekin kyllä ravisti välillä myös liikkeellelähdöissä ja samasta kärsii myös kaverin Golf etenkin kosteilla keleillä.

Paineasetelma tiensä päässä/likainen kytkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom