Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt on vasemman puolen jarruputket vaihdettu ja joku kehoitti vaihtamaan molemmat puolet samaanaikaan. Ihan hyvä vinkki kun nyt on oikealta puoleltakin osittain vaihdettu kun sielläkin oli vuoto, jonka vuoksi korjaamon oli pakko fiksata seki, että jarrujen ilmaus onnistuu :grumpy:.

Ja eikä siinä vielä kaikki: Kun ne nosti auton ylös sieltä oli tippunu iskarin laippa? lattialle, joten sekin on nyt korjauslistalla (listalla kun ei ollut rahaa korjauttaa sitä heti kuten ei myöskään vaihtaa koko oikean puoleista jarruputkea...). Vituttaa olla köyhä!

Ristus mitä meteliä kuuluu nyt perästä kun erehtyy ajamaan jollakin epätasaisella alueella, mutta onneks niitä ei näin talvella "paljoa" löydy.... VI**U!!!


Kannattaa vaihtaa molemmat taka-iskarit (ehkä koko paketti eli iskarit, jouset, yläpään kumit/lautanen tms. koiranluut) ja tilaat osat autodoc, spareto, aeromotors, mikä noista tulee edukkaimmaksi.

Köyhänä autoilu on kivaa :cigar2:
Nimim. Yhden kuukauden aikana C5:n takapäähän n.600€ :darra:
 
Yläpään laakerien kanssa ongelmaa tääläkin. 9-5 Saab.

Vaihdoin laakerit uuteen ja kiristin mutterin takaisin pyssyllä (Ryobin akullinen). Kuitenkin välillä jousi plonksahtelee ajaessa sopivasti kuoppaan tms. Onko tuo mutteri voinut mennä liian tiukalle tms, vai mikä helvetti tässä mättää?

Meillä on noita saappeja 2kpl ja molempiin vaihdoin, molemmissa samaa ongelmaa rempan jälkeen.:(
 
Yläpään laakerien kanssa ongelmaa tääläkin. 9-5 Saab.

Vaihdoin laakerit uuteen ja kiristin mutterin takaisin pyssyllä (Ryobin akullinen). Kuitenkin välillä jousi plonksahtelee ajaessa sopivasti kuoppaan tms. Onko tuo mutteri voinut mennä liian tiukalle tms, vai mikä helvetti tässä mättää?

Meillä on noita saappeja 2kpl ja molempiin vaihdoin, molemmissa samaa ongelmaa rempan jälkeen.:(
Minusta tuo kuulostaa enemmän nivel (koiranluu, alapallo,raidepää)/alatukivarren puslien vialta.
 
Minusta tuo kuulostaa enemmän nivel (koiranluu, alapallo,raidepää)/alatukivarren puslien vialta.
Kyllä se laakereista tulee, se on moneen kertaan kuunneltu ja tunnusteltu.

Tällä tavalla voit tarkistaa että toimiiko joustintuen laakerointi oikein.

Joustintuen laakeroinnin ollessa rikki kuuluu klonksahduksia kun rattia kääntelee puolelta toiselle ääripäihin.
Tällöin jousi ei tasaisesti pääse pyörimään laakeroinnin varassa.
Asian voi tarkistaa nostamalla auton etupää ylös ja apumies pyörittää rattia ja toinen henkilö katsoo samalla jousta että pyöriikö se muljahdellen ja klonksahtaen.

Jos taas kolinaa kuuluu kuoppiin ajaessa, ei vika mielestäni ole joustintuen laakeroinnissa vaan esim koiranluut.
Juu paikallaan kääntäessäkin välillä rutisee, ajaessa joskus kääntäessä kuuluu samainen ääni.

Äänen lähde on tiedossa, mietin vaan mitä teen väärin noiden asennuksessa kun mokomat ei ole edelleenkään hiljaa.

Koko muu alusta onkin uutta palaa niin tarvitse miettiä mikä rutisee. :)
 
Kyllä se laakereista tulee, se on moneen kertaan kuunneltu ja tunnusteltu.

Juu paikallaan kääntäessäkin välillä rutisee, ajaessa joskus kääntäessä kuuluu samainen ääni.

Äänen lähde on tiedossa, mietin vaan mitä teen väärin noiden asennuksessa kun mokomat ei ole edelleenkään hiljaa.

Koko muu alusta onkin uutta palaa niin tarvitse miettiä mikä rutisee. :)

Onko se kasattu varmastin oikein ja minkä merkkiset nuo hilut on?
 
Nissan Almera. Kuulostaa ihan vetonivelen runksutukselta, mutta jos ääni kuuluu (ja tuntuu) enemmän vasemmalle käännettäessä, onko todennäköisempää,
että ongelma on oikealla vai vasemmalla puolella?
 
Nissan Almera. Kuulostaa ihan vetonivelen runksutukselta, mutta jos ääni kuuluu (ja tuntuu) enemmän vasemmalle käännettäessä, onko todennäköisempää,
että ongelma on oikealla vai vasemmalla puolella?

Yleensä se on se missä on suojakumi hajalla. En lähtisi veikkauksen perusteella vaihtamaan.
 
Saattaa olla myös sisemmät. Itsellä on omassa autossa ties kuinka pitkään vetarin sisempi äänellyt oikealla, mutta hyvin kestäny.

Hyvä tietää, ettei ole tavatonta, että sisempikin nivel voi Almerassa mennä.
Pitää vielä könytä auton alle tarkemmin tutkimaan niitä kumeja.
 
Nissanit ovat tunnettuja siitä että vetonivelet paukkuu. Sisemmät nivelet harvemmin kuluvat. Silloin kun on paljon ajettu niin saattavat sisemmätkin olla vaihtokunnossa. Minulla meni avensiksesta vasen sisempi nivel rikki kun oli 600tkm ajettu. Silloin kun minä harrastin 90-luvun nissaneita niin minulla oli aina yksi vetonivel jemmassa.
 
Silloin kun sisemmät nivelet ovat lopussa niin se tuntuu yleensä nypytyksenä kaasupolkimessa.

No kun vaihdettiin tuossa kuljettajan puolelle pyöränlaakeri, niin siinä kuuneltiin. Laakeri ei pitäny ääntä kun ajossa ja kuljettajan puolelle jouduttiin vaihtamaan koko vetari, kun tuosta tuli nivelestä rasvat pihalle. Oikealla vaihdettiin ylivedettävä kumi ja vaan korjaamo ilmoitti, että sisemmäinen nivel vähän ääntelee.
 
Onko se kasattu varmastin oikein ja minkä merkkiset nuo hilut on?
SKF laakeri. Miten voi kasata väärin? Laakeri menee sinne yksinpäin, paskat poistettu siitä jousen pääle tulevalta lautaselta jolle laakeri asetetaan. Myös itse se iskarin yläpää on tottakai uusi. Jousi tulee oikein sinne stopperiin asti alalautaselle.
 
V50 volvossa alkanut tuo kaksoismassa ääntämään eli vaihtoon menossa. Onko kukaan tilannut koko pakettia ulkomailta? Näytti ainakin ebayssä olevan myynnissä.
 
Alunperin ajatus oli että kokeilen että kuinka ylätukivarsien yhdyspultti lähtee liikkeelle (ns vittuilupultti). Olin jo varannut paineilmavasaraa ja muuta hollille uuden pultin lisäksi. Hämmästys oli suuri kun se pultti tuli pois sormilla vetämällä, siinä jo ajattelin että näinkö helposti se menee. Tekasen pois ja kerkenä käymään kaupassa ja saunassa ja mitä vielä. Teoriassa nivelen vaihto on tunnin homma tuon pultin jälkeen hitaasti tehdenkin vaan eihän se sit niin mennyt :D

Uskoakseni syy tuohon nivelen irtoamattomuuteen oli vääränlainen jousisokka vetarin päässä, se oli ihmeellisen muotoinen ja ohuempaa lankaa kuin SKF nivelen mukana tullut joka nippa nappa sopi uraan ja joka toimikin kuten kuten piti. Tuohon olisi voinut tehdä ulosvetäjän tai painaa nivelen pois prässillä mutta noinkohan olisi sokan urasta jäänyt jäljelle mitään.

passat1.jpg passat2.jpg passat3.jpg

Tuossa eilisen illan askareet siihen asti että huomasin että uusi nivel on inasen isompi kuin mikä siellä oli.

Noh löysin oikean ja sain auton kasaan ja homma sitä myöten taputeltu, mitä nyt kun kuskin puoli ei enää kuulosta sepelimyllyltä niin nyt kuulee hyvin kuin hanttarin puolen nivel naputtaa peruuttaessa.

Hohhoijaa, naputelkoot! :D
Play stupid games; win stupid prizes


Ja tämähän meni sitten oikein hienosti loppuun saakka. Olen itse ollut aina sitä mieltä että vetokeppihommat pitää tehdä koko vetoakseli pöydällä jolloin voi oikeasti varmistua siitä että kaikki menee oikein.

Viikonloppuna lähdin käymään lumitöissä mökillä 80km päässä kotosalta ja pääsin nippa nappa mökkitien päähän ja rupesin kääntämään autoa niin eiköhän tämä kuskin puolen vetari päätä muljahtaa nivelestä ulos ja matkanteko loppuu tarkalleen naapurin liittymään auto poikittain tielle :D

Soitin apua paikalle työkalujen kanssa ja kaivoin koko vetoakselin pois autosta pienessä lumimyräkässä ja vein harrastepajalle rassattavaksi. Seuraavana päivänä keppi takasin autoon ja ajamalla pois vielä suuremmassa lumimyräkässä.


E.jpg B.jpeg A.jpeg D.jpg C.jpeg

Mikä siinä sitten meni perseelleen? Laitoin epähuomiossa osan 2 väärinpäin siinä sorapihalla vittuunnuksissani ährätessä ja se aiheutti sen että nivel ei mennyt aivan tarpeeksi pitkälle (prikan viiste nivelen viisteen sisään) boorille jotta lukkorengas olisi laajentunut ja lukinnut nivelen paikoilleen. Boori oli sen verran tahmea ettei siitä pystynyt keppi autossa kiinni sanomaan että oliko se lukittunut vai ei, ei ollut tilaa vetää tarpeeksi kovasti.

Oli taas vähän pohjolan talli hommaa, mökillä ei ollu tarpeeksi työkaluja että olisi saanut napapultin auki. Ja vaati melkoisesti väkivaltaa moskalla ja messinki tampilla että sai käännettyä tuon nivelen sisäosan takaisin suoraan kun se oli kääntynyt irrotessaan poikittain. Aivan uusi ja tiukka nivel niin eihän se meinaa liikkua millään.

Uudet rasvat, uusi lukkorengas, pultit, kumi ja klemmarit ja on se ny jo toista päivää pysyny kasassa!
 
Viimeksi muokattu:
En ala :D Lainasin pikkuveljen A4 B8 Äudia, oman Volvon ollessa umpijäässä. Hetken ajelun jälkeen huomaan xenonien osoittavan suoralla tiellä kohti taivasta ja vastaantulijat välkyttelee valoja. Koetin ruuvata umpioiden päällä olevasta säätöruuvista valoja alaspäin, mutta eihän siitä mitään tapahtunut.

Google osasi konsultoida, että valojen kalibrointiin ja säätöön tarvitsee VAG-COM -kaapelin, joka oli tarkoitus hommata jo vuosi sitten. Kaapeli tilaukseen ja toiveissa on, ettei tarvitse alkaa jumppaamaan alustaan uusia tasoantureita.

Eihän tässä muuten mitään, tarvikkeet maksaa pikkuveli, mutta itse pääsee ruuvaamaan kun toinen ei osaa. Aiemman lainauskerran myötä sai jo remontoida etujarrut, kun oli sattumalta kuluneet loppuun.

Aikaa pitäisi tuollekin vain löytää. Kunhan se oma laiva sulaa, niin pääsee siihenkin vaihtamaan hapertuneita muoviletkuja ja puslia kourallisen. Ajatuksissa on käynyt muutto Helsinkiin ja julkiseen liikenteeseen siirtyminen.
 
En ala :D Lainasin pikkuveljen A4 B8 Äudia, oman Volvon ollessa umpijäässä. Hetken ajelun jälkeen huomaan xenonien osoittavan suoralla tiellä kohti taivasta ja vastaantulijat välkyttelee valoja. Koetin ruuvata umpioiden päällä olevasta säätöruuvista valoja alaspäin, mutta eihän siitä mitään tapahtunut.

Google osasi konsultoida, että valojen kalibrointiin ja säätöön tarvitsee VAG-COM -kaapelin, joka oli tarkoitus hommata jo vuosi sitten. Kaapeli tilaukseen ja toiveissa on, ettei tarvitse alkaa jumppaamaan alustaan uusia tasoantureita.

Eihän tässä muuten mitään, tarvikkeet maksaa pikkuveli, mutta itse pääsee ruuvaamaan kun toinen ei osaa. Aiemman lainauskerran myötä sai jo remontoida etujarrut, kun oli sattumalta kuluneet loppuun.

Aikaa pitäisi tuollekin vain löytää. Kunhan se oma laiva sulaa, niin pääsee siihenkin vaihtamaan hapertuneita muoviletkuja ja puslia kourallisen. Ajatuksissa on käynyt muutto Helsinkiin ja julkiseen liikenteeseen siirtyminen.
Ei tuon ikäisessä tarvi kaapelia valojen säätöön. Säädät vaan oikeasta ruuvista niistä kolmesta niin kyllä valot alas menee. Jos vaikuttaa ettei säädy niin valon kiinnityksessä häikkää, kannattaa tarkistaa siinä tapauksessa.
 
V50 volvossa alkanut tuo kaksoismassa ääntämään eli vaihtoon menossa. Onko kukaan tilannut koko pakettia ulkomailta? Näytti ainakin ebayssä olevan myynnissä.

Katsoppas löytyykö tuolta sopivaa, oli ainakin Toyotan 2.2D:hen ja Volkkarin 1.9 TDi:hin muutaman kympin halvempi hakea koko paketti tuolta kuin tilata saksan Ebaysta.
Jos ei löydy tai hinta on liian suolainen, niin sitten vaan ebay.de laulamaan.
 
Google osasi konsultoida, että valojen kalibrointiin ja säätöön tarvitsee VAG-COM -kaapelin, joka oli tarkoitus hommata jo vuosi sitten. Kaapeli tilaukseen ja toiveissa on, ettei tarvitse alkaa jumppaamaan alustaan uusia tasoantureita.
Eiköhän se vika sieltä tasoantureista kuitenkin löydy... Jos oikeasti valot näyttää kohti taivasta ja vastaantulijat vilkuttelee, niin ei ole mikään säätökysymys enää. Jos vaan toinen, niin sitten voi olla valossakin se vika mutta jos molemmat niin tasoantureita veikkaisin.

Testeri on toki oivallinen apuväline vianhaussa, katsoo mitä ne tasoanturit näyttää niin tietää mihin päähän alkaa vaihtamaan.

Jos umpion ruuvista kääntämällä ei valo liikkunut yhtään alaspäin, niin käänsit väärää ruuvia.
 
Ei tuon ikäisessä tarvi kaapelia valojen säätöön. Säädät vaan oikeasta ruuvista niistä kolmesta niin kyllä valot alas menee. Jos vaikuttaa ettei säädy niin valon kiinnityksessä häikkää, kannattaa tarkistaa siinä tapauksessa.
Eiköhän se vika sieltä tasoantureista kuitenkin löydy... Jos oikeasti valot näyttää kohti taivasta ja vastaantulijat vilkuttelee, niin ei ole mikään säätökysymys enää. Jos vaan toinen, niin sitten voi olla valossakin se vika mutta jos molemmat niin tasoantureita veikkaisin.

Testeri on toki oivallinen apuväline vianhaussa, katsoo mitä ne tasoanturit näyttää niin tietää mihin päähän alkaa vaihtamaan.

Jos umpion ruuvista kääntämällä ei valo liikkunut yhtään alaspäin, niin käänsit väärää ruuvia.

Pitänee vielä vilkuilla tarkemmin, itse en löytänyt kuin yhden tasonsäätöruuvilta vaikuttavan kuusiokolon. Normaalisti tullut ruuvailtua vain ruotsinlaivoja, niin nämä eivät ole niin tuttuja.
Kyllähän se tasoanturien simahtaminen vaikuttaa myös hyvin todennäköiseltä vaihtoehdolta, mutta sama tosiaan testailla kaapelin välityksellä ensin, mitä anturit sanovat. Käynnistettäessä auto valot kyllä käyvät alhaalla, mutta nousevat sitten takaisin ylimpään korkeuteen.
 
Pitänee vielä vilkuilla tarkemmin, itse en löytänyt kuin yhden tasonsäätöruuvilta vaikuttavan kuusiokolon. Normaalisti tullut ruuvailtua vain ruotsinlaivoja, niin nämä eivät ole niin tuttuja.
Kyllähän se tasoanturien simahtaminen vaikuttaa myös hyvin todennäköiseltä vaihtoehdolta, mutta sama tosiaan testailla kaapelin välityksellä ensin, mitä anturit sanovat. Käynnistettäessä auto valot kyllä käyvät alhaalla, mutta nousevat sitten takaisin ylimpään korkeuteen.
E: Tuossa tapauksessa tarkistaisin säädöt ja että kaikki umpion pultit on kunnolla kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.
 
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.

Päivänselvä anturivika / anturi irti.
 
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.

Lähtisin kans tsekkaa ettei ole tasoanturin varsi mennyt poikki. Kuskin puolella alatukivarren vieressä pitäs olla edessä ja takana sellanen vipuanturi. Joku kuvan tapainen hässäkkä löytynee :)

1580908471535.png
 
Sitikka C5 sai uuden oikean etupyörän laakerin. Kumma kun laakeri äänsi enemmän kun autolla kaartoi oikealle :confused: Yleensä kun paino on mennyt vialliselle laakerille niin ääni on suurentunut.
Stratus sai uuden sisätilapuhaltimen. Vanha ei enää pyörinyt ollenkaan, pikkuisen nytkähti kun kokeilin puhallinta irrallaan jalkatilassa. Epäilinkin kun syksyllä vaihdoin etuvastuksen ettei kauaa kestä.
Jos näillä rempoilla menisi kesään asti :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.


Noiden xenonien adaptaatio VCDSllä on helppoa, kunhan on vain oikeasti suora ja tasainen lattia tms. ja hiukan vajaan 8 metrin päässä seinästä/ovesta tms. pitäis ajovalojen kuvion yläreunan olla muistaakseni 64 cm korkealla... Vai oliko se 84 cm... :bored:
 
Noiden xenonien adaptaatio VCDSllä on helppoa, kunhan on vain oikeasti suora ja tasainen lattia tms. ja hiukan vajaan 8 metrin päässä seinästä/ovesta tms. pitäis ajovalojen kuvion yläreunan olla muistaakseni 64 cm korkealla... Vai oliko se 84 cm... :bored:
Prosentin lasku pitää olla xenoneissa vai oliko jopa alle. Mittaa siis lampun korkeuden ja katsoo että pudotus on sentin metriä kohden. Käytännön laskulla siis tarkistettuna kumpikaan antamistasi senteistä ei pidä paikkaan. Voisko olla halogeeneilla noin :unsure:
 
Prosentin lasku pitää olla xenoneissa vai oliko jopa alle. Mittaa siis lampun korkeuden ja katsoo että pudotus on sentin metriä kohden. Käytännön laskulla siis tarkistettuna kumpikaan antamistasi senteistä ei pidä paikkaan. Voisko olla halogeeneilla noin :unsure:

Ainakin e60 lci bemarin umpiossa (jota olen nyt viimeksi ropannut useasti) siinä päällä lukee se, en ole nyt auton tykönä mutta ulkomuistista 1,2%. Luulisi muissakin umpioissa olevan merkintä säätöä varten.
 
Jotain C6 audin ohjetta kaivelin netistä nopeasti, niin laskua annettiin siinä 1.5%...
 
Ai että nyt kelpaa. Töissä käydessä hieman vuotanut (yksi tai molemmat) klemmari pakoputkessa antoi kunnolla periks... Kyllä nyt on mörinät audissa prkl :smoke: Varsinkin kun ne klemmarit on kohta kattien jälkeen, että ei mitään vaimennusta...
 
Onko kumissa uraa johon rintapellin aukon reunojen pitäisi mennä, monta kertaa olen itsekin joutunut tappelemaan läpivientien kanssa kun vaikuttaisi olevan oikein mutta ei sitten ole kuitenkaan asettunut uraansa kunnolla ja irtoaa. Joutuu pienellä meisselillä tjms painelemaan reunoilta että menee oikein. Tuosta kuvasta on vaikea sanoa tarkemmin.

Edit: katselin googlella noita, vaikuttaisi että kumi jää kanittamaan kartio osastaan, kokeile suihkia jotain rasvaa ja nuljuttele kumia paikalleen, jospase siitä.
 
Tästä rellun korjauksesta saisi kyllä aikaiseksi pienen eepoksen.
Jos se konepelti toimii niinkuin pitää, niin kannattaako tuommoista asiaa (varsinkin muutaman kympin rellussa) sen enempää murehtia?

Jos se tiiviste on samassa paikassa kuin entinenkin, niin kovaa ajoa vaan. Ei se siellä vauhdissa edestakas vatkaa. Vanha saattoi olla "tiukasti paikoillaan" ihan vaan vanhuuttaan.
 
Onhan tämä rellun kunnossapito ollut loputon savotta. 7 vuoden aikana korjattu ja huollettu 6000e.
Mutta pitää nyt koittaa tehdä asiat kunnolla eikä jättää puolitiehen. Jos se auttaa kun laitan sitä liukastetta tiivisteeseen.

Kuulostaa aika kohtuuttomalta rahamäärältä vanhaan relluun.
 
Kyllä nää vanhat romut kiittettävästi rahaa vie jos huonosti sattuu. Itsellä on mennyt noin kuuden vuoden ja ~100 tkm aikana C5 sitikkaan noin 5k€. Vaan mihinpä sitä ei menisi :confused2: Isoimmat menoerät on eka käynti merkkihuollossa ~600€, talvirenkaat ~400€ ja jakohihnan hilut ~320€. Etupyöränlaakeritkin vaihdatin korjaamolla kun itsellä ei ole prässiä, á 200€ per puoli. Näissä kestää etupyöränlaakerit about 100 tkm.
Itse kun tykkää rapata niin tää menee vähän niin kuin kalliista harrastuksesta :D
 
Jaa niin, noin 10 vuotiaalla Avensiksella about 50 tkm ja 1,5 vuotta, kulut ~3800€. Loppuhuipennuksena kansi halki ja auto paaliin. Jakopään remppa merkkihuollossa vaatimattomat ~1500€.
 
Kyllä nää vanhat romut kiittettävästi rahaa vie jos huonosti sattuu. Itsellä on mennyt noin kuuden vuoden ja ~100 tkm aikana C5 sitikkaan noin 5k€. Vaan mihinpä sitä ei menisi :confused2: Isoimmat menoerät on eka käynti merkkihuollossa ~600€, talvirenkaat ~400€ ja jakohihnan hilut ~320€. Etupyöränlaakeritkin vaihdatin korjaamolla kun itsellä ei ole prässiä, á 200€ per puoli. Näissä kestää etupyöränlaakerit about 100 tkm.
Itse kun tykkää rapata niin tää menee vähän niin kuin kalliista harrastuksesta :D

Näinhän se on. Täysin kiinni siitäkin, miten edelliset omistajat on autoa huoltaneet, tai jättäneet huoltamatta.
 
Eipähän mennyt nappiin väliholkkien vaihto pakoputkeen. Ensinnäkin tosiaan tuli ostettua vääränkokoiset väliholkit ja piti käydä vaihtamassa, mut motonetissa ei ollu niitä 5mm pienempiä lainkaan, vaikka saldojen mukaan ois pitäny olla 9 kpl. Noh isommat sitten taas mukaan ja pakoputkinauhaa kans. Ekan sain vähän peltisaksia ja mirgeliä käyttämällä sopivaks ja nauhan kera tiiviiksi kaiketi, mut nauha kävi todella vähiin jo.
Ja sit toisen puolen holkista lähti vaan pultit pyörimään, ku se pultin kannan puolella oleva neliö meni pyöreeks, eli en saanu lainkaan irti :beye:. Sit jäljellä olevalla pakoputkinauhalla ja alumiiniteipillä jonkinlainen patentti siihen vanhan holkin päälle siteiden väliin ja hioin toisesta uudesta holkista kiristinlenkin kapeeks ja se siihen ympärille. Vähän vuotaa, mut ei huuda sillee helvetisti.. pitää huomenna hakee 50mm holkki jostain toisesta liikkeestä ja vaihtaa sekin vielä sit :sfacepalm:
 
Ja itsekseni totean, et tätä se on ku vanhojen romujen kans tarvii ite tuhdata :facepalm: Varsinkin kun rälläkkää ei ollut käytettävissä olosuhteissa joissa nyt tuota remonttia tein. Kaikkee muuta kyl melkein löyty :shy:

WhatsApp Image 2020-02-09 at 12.09.07.jpeg
 
Vanhan -97 Corollan paisuntasäiliö on täynnä. Paisarin kannen alla letku näyttäisi olevan paskana ainakin maallikon silmään, kuten kuvasta näkyy. Miten tuo letkuviritys oikeastaan toimii? Syyläriltä lähtee siis letku tuohon paisarin kanteen/korkkiin. Se on jollain klipsulla kiinni. Kannen alla taas näyttäisi olevan joku ohuempi putki (se, joka on kuvan mukaan paskana) jonkun vähän paksumman letkun sisällä. Miksi tuossa näyttäisi olevan tuollainen ohut letku paksu letku sisäkkäin -viritys?

Toinen juttu on, että millä nimellä löytää tuollaisen varaosan, jos lähtökohtaisesti haluaisin uusia nuo kaikki letkut syyläriltä paisariin? Paisuntasäiliön letku tai -kansi hauilla ei öytynyt mitään tuon näköisiä ja muutama varaosa nettikauppa sanoi vain out of stockia. Pitääkö ostaa kokonaan uusi paisuntasäiliö ja siinä sitten korkki ja letkut mukana?

IMG_20200209_171428.jpg
 
Vanhan -97 Corollan paisuntasäiliö on täynnä. Paisarin kannen alla letku näyttäisi olevan paskana ainakin maallikon silmään, kuten kuvasta näkyy. Miten tuo letkuviritys oikeastaan toimii? Syyläriltä lähtee siis letku tuohon paisarin kanteen/korkkiin. Se on jollain klipsulla kiinni. Kannen alla taas näyttäisi olevan joku ohuempi putki (se, joka on kuvan mukaan paskana) jonkun vähän paksumman letkun sisällä. Miksi tuossa näyttäisi olevan tuollainen ohut letku paksu letku sisäkkäin -viritys?

Toinen juttu on, että millä nimellä löytää tuollaisen varaosan, jos lähtökohtaisesti haluaisin uusia nuo kaikki letkut syyläriltä paisariin? Paisuntasäiliön letku tai -kansi hauilla ei öytynyt mitään tuon näköisiä ja muutama varaosa nettikauppa sanoi vain out of stockia. Pitääkö ostaa kokonaan uusi paisuntasäiliö ja siinä sitten korkki ja letkut mukana
Japan-partsista rungon numerolla hakemalla löydät kuvat ja varaosanumerot. Jos tuo on pallolamppuinen 1.3:lla bensakoneella, oikea varaosanumero on 16405-1510. Hinta marmorilla todennäköisesti jossain kympin ja kahden välissä.
 
Volvo V70 vm 2009 kanssa hieman ongelmia.

Kytkinpolkimen ollessa pohjassa kuuluu eräänlaista jyrinää. Kytkimen ollessa ylhäällä ääntä ei kuulu, esim. liikennevaloissa vapaalla ollessa. Vaihteet menevät hienosti silmään eikä kytkin luista, mutta tuo ääni häiritsee. Voisiko olla painelaakeri menossa vai kenties jotain muuta?

Toinen ongelma on puhaltimessa. Se toimii hyvin toisaikaisesti. Kun laitan esim. tuulilasille puhalluksen täysille, niin puhallus voi olla pitkän aikaa erittäin vaimea, ja sitten alkaa puhaltamaan kunnolla. Sama on kesällä viileän puhalluksen kanssa, eli puhallus toimii mutta silloin tällöin. Olin huomaavinani että puhallus toimisi sitä paremmin mitä kovempaa ajaa. :D Mutta tämä on mutuna havaittua. Mikähän tässä voisi olla vialla? Tätä on ollut vaikea googlettaa tai sitten en vain ole osannut muotoilla ongelmaa oikein.
 
Ei nyt oma auto varsinaisesti, mutta ihan mielenkiintoinen kuitenkin.

Eli edellinen F11 BMW, johon oli retrofitattu Professional Navi. Vaihdoin auton pari-kolme vuotta sitten ja uusi koti bemarille löytyi nopeasti. Noh, kuten xDrivessä on tapana, niin jakolaatikko oli käytännössä sanonut työsuhteen irti ja tämän tiimoilta uusi omistaja marmorille. Jakolaatikkoleikki meni ymmärtääkseni BMW:n piikkiin, mutta ilmeisestikin nyt pitäisi päivittää ohjelmisto, mutta kas kummaa softa ei suostu menemään sisään, kun ohjelmaa on luonnollisestikin muutettu Navin asennuksen yhteydessä. Minulla sattui olemaan jäänyt varastoon auton vanhat roippeet ja postitin ne Laakkoselle. Ei vieläkään mene ohjelmisto sisään ja nyt heidän ratkaisunsa on tilanteeseen uuden vastaavan myynti ja asennus (1400 €).
 
Tästä rellun korjauksesta saisi kyllä aikaiseksi pienen eepoksen.
Jos se konepelti toimii niinkuin pitää, niin kannattaako tuommoista asiaa (varsinkin muutaman kympin rellussa) sen enempää murehtia?

Jos se tiiviste on samassa paikassa kuin entinenkin, niin kovaa ajoa vaan. Ei se siellä vauhdissa edestakas vatkaa. Vanha saattoi olla "tiukasti paikoillaan" ihan vaan vanhuuttaan.
Tätä samaa se on rellufoorumillakin, aivan yksinkertaisista asioista saadaan väännettyä kuukausi tolkulla.

Kuten olen monta kertaa sanonut niin rellu omistajista 90% ei ole mitään käryä auton korjaamisesta ja jokainen vika korjataan korjaamolla. 9% osaa jotain mutta yleensä olettaa liikaa ja pahentaa asiaa ja 1% sitten oikeasti ymmärtää autojen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mä taidan kuulua tuohon 9% joukkoon :D Tietty intternjetistä löytää paljon apuja jos/kun osaa etsiä ja vähän on kokemusta auton ropailusta :hmm:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom