No voi jeesus, Kantateillä on paljon 100kmh rajoituksia. Taisi olla taas sellainen aihe ottaa esille että jätetään tähän kun menee hurskasteluksi. Kukaanhan ei koskaan aja ylinopeutta.
No siis ihan oikeesti, perustelut ontu,.
Suomessa muualla kuin motarilla on korkein sallittu 100km/h , jos 120km/h rajoitetulla ajoneuvolla ei pääse ohi, tai jotuu varaatilanteeseen, niin ei se ole suunnittelun kukkanen, vaan ihan jotain muuta.
Motarilla 120km/h rajoitin, on lähinnä ottaa päähän juttua koska ei voi ajaa ylinoeputta.
Mutta kyllä se motarille sopii ihan hyvin, tietenkin jos kuskilla pimahtaa niin voi sitten miettiä missä vaika.
En siis tarkoita etteikö rajoitin voisi olla suunnittelun kukkanen, mutta ei edes se selvinnyt miksi siinä on.
Mullakin on tällä hetkellä paku jonka huiput taitaa olla 130kmh. Kyllä sillä nyt pari muuttokuormaa vie, mutta ei kyllä jaksa yhtään turhaan ajella pidempiä reissuja, ohittaminen on mahdotonta ja jatkuvasti saa olla tientukkona. Kyseessä on kuitenkin 20v vanha laite, Transit PHEV on herran vuonna 2021 myytävä auto.
Onko siinä rajoitin, vai loppuuko siitä paukut ?
Jos siinä on rajoitin ja paukkuja piisaa ja sillä on tietukkona, niin se ei kai ole rajoittimen vika.
Vasta aivan hiljan pakulla sallittiin Suomessa ajella lujempaa kuin satasta, se nyt ei tarkoita että sillä pitää motarilla ajella vähintaan 120km/h, mutta lainsäätäjä ajatellut että kuskeilla on älliä ja osaavat tilanne nopeuden omalla ajonevolla, sitä toki väitelty oliko luottoa liikaa.
Edit:
Ei taida kuulua tähän ketjuun, alle komentti myöhemmin tulleeseen vastaukseen.
Ei pakuissa yleensä rajoittimia ole, tuo transit voi olla poikkeus mutta yleisesti kulku loppuu kun motista loppuu voima.
Eli onko tässä nyt sellainena asia että suunnittelun kukkanan onkin "ottaa päähän" , esim työantaja on ostamassa tuollaista autoa jossa huippunopeus ei vastaa kuskin tavoitteita.
Tuo voi toki olla valinnan moka, mutta uskon että on työantajia jotka mielellään ostaa sellaisia pakuja joissa rajoitin, halvempaa tosin olisi vain asennuttaa ne ja ostaa muuten sopiva voimanlähde.
Jos se paku nyt vaan on tehoton, niin se on tehoton (taitaa löytyä vieläkin pienempi tehoisia) ja sitten valitaan tehokkaampi, isot valmsitajat tekee monelle markkinalla ja Fordilla taitaa olli hybridejä, jos tarvii pientä sähkö voimaa. ja niiden kaverina leveä valikoima polttiksia.