Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tuo nyt ihan huono ole. Minähän en koskaan mitään mittoja käyttele kokatessa tai leipoessa, mutta jos joskus pitäisi mitata, niin tuon ehkä tarpeen tullen voisi keittiökaapn nurkasta löytääkin, toisin kuin irralliset desimitat.
On se silti aika huono. Jos ei tarvita helppoa ja nopeaa vakiomäärien mittaa kuten mittakauhasarjassa, niin eikös tavallinen asteikollinen mittalasi ole aina parempi kuin tuo? Joo, toki niitä periaatteessa tarvitaan ainakin kaksi. Vaihtoehtoisesti pienemmät tilavuudet lusikalla - eikä tarvitse edes mittalusikoita kun tietää käyttämiensä aterinten tilavuuden.
 
Mua huvitti se kohta videossa, kun se kaataa mittakupilla tasan kupillisen vettä tuohon härveliin. Ja sitten suurella vaivalla sen kupillisen takaisin mittakuppiin. Todella kökkö laite.
 
Kyllä tuo vaikuttaa todella epäkäytännölliselle. Tavalliset mittalusikat menee sisäkkäin ja vie vähän säilytystilaa. Niillä pystyy ottamaan suolaa, sokeria ja jauhoja suoraan paketista täyden mitan, ei tarvitse erikseen millään lusikalla koittaa täyttää sitä mittaa. Ei tuo oikein vaikuta edes käteen sopivalta toisin kuin mittalusikat.

Lisäksi, 5 mittalusikan setti on pari euroa Prismassa eli niitä saa 10kpl samalla hinnalla millä yhden tuollaisen kökkökuution. Sitten vielä kun leivot jotain missä on esim. siirappia, sokeria, jauhoja, vettä ja öljyä niin voi sitä sotkun määrää mitä tulee jos yrität niitä mittailla pelkällä yhdellä kuutiolla.
 
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..

Tuon tarkoitus on olla mitta, ei apuväline ruanlaittoon.
 
On se silti aika huono. Jos ei tarvita helppoa ja nopeaa vakiomäärien mittaa kuten mittakauhasarjassa, niin eikös tavallinen asteikollinen mittalasi ole aina parempi kuin tuo?
Mikä tahansa on parempi kuin tuo ylihintainen ja totaalisen epäkäytännöllinen tuotesuunnittelun irvikuva. Tuon Kitchen Cuben suunnittelija ei ole varmaan itse valmistanut koskaan ruokaa.

Tuon tarkoitus on olla mitta, ei apuväline ruanlaittoon.
Häh? Tuotteen nimi on Kitchen Cube ja sitä mainostetaan ja myydään nimenomaan apuvälineenä ruoanlaittoon.
 
Mikä tahansa on parempi kuin tuo ylihintainen ja totaalisen epäkäytännöllinen tuotesuunnittelun irvikuva. Tuon Kitchen Cuben suunnittelija ei ole varmaan itse valmistanut koskaan ruokaa.


Häh? Tuotteen nimi on Kitchen Cube ja sitä mainostetaan ja myydään nimenomaan apuvälineenä ruoanlaittoon.
Juu, tuo on kyllä sellainen suunnittelun irvikuva ettei tosikaan. Keittiössä ruoanlaitossa mittaamisen pitäisi olla helppoa mutta ensinnäkään tuolla kuutiolla ei saa kauhaistua suoraan jostakin jauho/sokeri/... -astiasta suoraan kuten erillisellä mitalla pystyy ja toiseksikin tuosta kaataminen ei näyttänyt olevan kovin kätevää. Muutenkin tuo muotoilu on aika epäkäytännöllinen oikeaan kokkailuun kun osa noista mitta"kupeista" on vähän hölmösti sijoitettu kuutioon. Varsinkin tuo, ettei voi suoraan kauhoa kiposta on jo paha virhe, teettää ylimääräistä työtä kun pitää joko ottaa joku lusikka tms tai varovaisesti ravistella sopiva määrä ainetta tuon kuution koloon.

Itse tosin en muutenkaan juurikaan mitään tarkkoja mittoja käytä kokkaamisessa, aikalailla arviokaupalla mittailen aineksia ja jos joskus tarvitseekin tarkempaa mittaa niin litran mittakippo puolen desin välein olevalla asteikolla ja joku halpis mittakipposetti hoitaa homman kätevämmin ja helpommin kuin tuollainen kuutio.
 
Itse tosin en muutenkaan juurikaan mitään tarkkoja mittoja käytä kokkaamisessa, aikalailla arviokaupalla mittailen aineksia ja jos joskus tarvitseekin tarkempaa mittaa niin litran mittakippo puolen desin välein olevalla asteikolla ja joku halpis mittakipposetti hoitaa homman kätevämmin ja helpommin kuin tuollainen kuutio.
Sama, mutta leivonnassa pitää olla tarkempi. Silloinki sama se astialle, kunhan keittiövaaka löytyy.
 
Sama, mutta leivonnassa pitää olla tarkempi.
No, silloin harvoin kun leivon niin yleensä reseptit on simppeleitä ja mitat on takaraivossa että "tuohon viivaan asti tuota ainesta ja sitten puoli purkkia tuota ja tuosta kun kauhaisen tuon verran niin se on "close enough" ja sitten tuota ainetta että kipossa on tuohon viivaan asti tavaraa. Toki kokemuksella ja sen myötä tulleella arviointikyvyllä on tuossa aika suuri osuus. Kun tekee samoilla astioilla aina, niin oppii näkemään mittaamatta milloin on oikea määrä mitäkin ainesosaa. Muutenkin ensimmäisellä kerralla jotain tehdessä tulee katsottua / mitattua vähän tarkemmin ja sitten kun toistoja tulee riittävästi niin ainakin itse olen oppinut aika hyvin näkemään jo mittaamattakin yllättävän tarksti oikeat määrät

Toki pitää mainita että mitään hirveän tarkkaa mittaamista vaativaa ei juurikaan tule kokattua / leivottua, emäntä hoitakoon ne tarkemmat kokkaukset. Joku pizzataikina tai sämpylätaikina nyt menee jo ihan mututuntumalla.
 
Voisit kyllä hieman viestiäsi kieltämättä avata. Miksi max 120kmh on suunnittelun kukkanen? Puhutaan kuite hybridi-pakusta.

No jos jätetään pois se seikka että aika moni ajelee päivittäin lujempaa kuin 120km/h, niin itselle tulee mieleen esim sellainen seikka että viitsiikö sellaisella lähteä motarille ollenkaan kun joutuu ajamaan käytännössä urku auki rajoituksen ollessa 120kmh. Veikkaan ettei ole ihan taloudellisinta painaa menemään limiitillä jatkuvasti.

Toisena seikkana vaikka ohitustilanne pitkää rekkaa ohittaessa ja sivutieltä horisontista puskeekin joku eteen. Sinä ei paljon ole valinnan varaa kaasulla korjata tilannetta jos huiput on jo käytössä.

Toki myönnän että käyttötarkoitus on varmasti ajateltu muuksi kuin pelkäksi motarin sahaamiseksi.
 
Ehka naihin hyprideihin ei nyt voi kayttaa ihan samoja saantoja kuin perus polttiksiin. Jos polttis on tehty kestamaan 30kw jatkuvana vaikka se olisi sen maksi teho niin se sen myos kestaa. Myos kiihtyvyytta ei voi tuosta 30kw suoraan paatella koska kaverina saattaa olla 150kw sahkotehoa kiihdyttamaan tuohon 120kmh rivakasti.
 
Ehka naihin hyprideihin ei nyt voi kayttaa ihan samoja saantoja kuin perus polttiksiin. Jos polttis on tehty kestamaan 30kw jatkuvana vaikka se olisi sen maksi teho niin se sen myos kestaa. Myos kiihtyvyytta ei voi tuosta 30kw suoraan paatella koska kaverina saattaa olla 150kw sahkotehoa kiihdyttamaan tuohon 120kmh rivakasti.

Kyllä kai sähkövitkuttimissa on myös anturit paikoillaan mittaamassa, jos meinaa moottori liikaa kuumenemaan ja alkaa häiriötilaan menemään. Rajoitus on varmaan siitä syystä, että kyseisen valmistajan hinnat alkaen sähkömoottori ei kestä korkeampia kierroksia.
 
Onko se sitten suunnittelun kukkanen etta sahkomoottori mitoitetaan 120km/h. Onko tassa nyt ajatuksenan etta jos sahkomoottorista otetaan kaikki irti niin se ei kesta sita? Etta aina kaikki taytyisi mitoittaan tuplasti.
 
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..


Yllätyin: oli tajuttu jättää yksi sivu tyhjäksi, jota konepesu onnistuu.
 
No jos jätetään pois se seikka että aika moni ajelee päivittäin lujempaa kuin 120km/h, niin itselle tulee mieleen esim sellainen seikka että viitsiikö sellaisella lähteä motarille ollenkaan kun joutuu ajamaan käytännössä urku auki rajoituksen ollessa 120kmh. Veikkaan ettei ole ihan taloudellisinta painaa menemään limiitillä jatkuvasti.
Suomessa ja monessa muussakin maassa 120km/h korkein sallittu, joten ei pitäisi olla ongelma ja siellä motarilla ajaa ihan työkseen myös max 80km/h, joilla siis korkein nopeus rajoitettu selkeästi alle motarin korkeimman sallitun.

Noissa varmaan vakkari, mutta jos ei olisi niin varmaan kivempia , helopmpi ajaa tuollaisella, mutta kuten sanottu vakkari aikaan niin väliä.

Toisena seikkana vaikka ohitustilanne pitkää rekkaa ohittaessa ja sivutieltä horisontista puskeekin joku eteen. Sinä ei paljon ole valinnan varaa kaasulla korjata tilannetta jos huiput on jo käytössä.
Motarilla ?

Muualla ne vauhdit selkeästi pienemmät, ja oli rajoitin tai ei, niin samanlailla se ohituksen voi keskeyttää, mutta ihan tolkuttomasti päin se voi estää ajaa, jos nyky joku sellaista suunnittelee.
 
No voi jeesus, Kantateillä on paljon 100kmh rajoituksia. Taisi olla taas sellainen aihe ottaa esille että jätetään tähän kun menee hurskasteluksi. Kukaanhan ei koskaan aja ylinopeutta. Mullakin on tällä hetkellä paku jonka huiput taitaa olla 130kmh. Kyllä sillä nyt pari muuttokuormaa vie, mutta ei kyllä jaksa yhtään turhaan ajella pidempiä reissuja, ohittaminen on mahdotonta ja jatkuvasti saa olla tientukkona. Kyseessä on kuitenkin 20v vanha laite, Transit PHEV on herran vuonna 2021 myytävä auto.
 
MIelestäni ihan validi perustelu. Onko se joku yleismaallinen totuus että kukaan ei aja koskaan ylinopeutta? Onko erityisen paheksuttavaa ajella motarilla 130kmh?
 
MIelestäni ihan validi perustelu. Onko se joku yleismaallinen totuus että kukaan ei aja koskaan ylinopeutta? Onko erityisen paheksuttavaa ajella motarilla 130kmh?
Varmasti ajaa monikin ylinopeutta, varsinkin motarilla. Lain silmissä se on kuitenkin kiellettyä, joten ei auton speksien tarvitse siihen perustua. Aika vittujen elämä täytyy olla jos 130km/h huippunopeuden omaavalla autolla voi pari muuttokuormaa viedä mutta ei muita ajoja. Ajaa vaikka 100km/h ja laskee etäisyydet ja ehtimiset sen mukaan, niin sitten on se 20-30km/h kiihdytysmahdollisuus jos tilanne vaatii? Miksi sinun pitäisi päästä 120km/h ajavan ohi, 120km/h rajoitetulla tiellä?

Itsellä työpakettiauto kulkee 160km/h, sillä saa ajaa 100km/h laillisesti (ellei viimeisin tieliikennelakimuutos ole sitä muuttanut) mutta ajan sillä yleensä 80-90km/h moottoritiellä (mittarisatanen) koska taloudellisin ja mukavin nopeus. Ikinä ei ole stressi noussut "hitaan" nopeuden takia, mutta toisinaan mietityttää perässä roikkujat ja pujottelijat että miten paha stressi heillä täytyy kokoajan olla kun tuollalailla pitää kiirehtiä, saapumisaika kun tuskin juurikaan muuttuu, yleensä nämä tavoittaa seuraavista valoista.
 
Sama homma, itsekin ajan useimmiten suunnilleen rajoituksen mukaan. Motarilla itsekin joudun pakulla ajelemaan välillä alinopeuksia koska ei vaan jaksa sitä huudattamista. Jos voimaa olisi enemmän, tod näk voisin ajella 130-140 mittarinopeuksia ihan ongelmitta.

En tiedä trollaatko, mutta tarkoituksena ei ollut että aina joka tilanteessa pitäisi vetää lappu lattiassa "Täysiä".
 
Lakkaisiko olemasta suunnitelun kukkanen jos se kulkisi 130kmh? Wikipediasta katselin niin aikapaljon maita joissa saa motarilla ajaa 130kmh joten kylla se jonkinlainen perustelu olisi laittaa auton maksimi nopeudeksi 130kmh.
 
En ota kantaa. Itselleni riittää jos paku kulkee 160, oli polttomoottorilla tai sähköllä. Käytännössä koskaan ei tule tarvetta sen kovempaa pakulla ajella, käytännössä ei yleensä tarvetta tule sitä 140 mittarinopeutta enempääkään ajeltua pakulla kun pakulla. Eipä kyllä henkilöautollakaan, mutta se on sitten asia erikseen jos joskus lapsettaa ja haluaa vähän kokeilla venttiilin nousua.

Tuo on vauhti jossa se "rajoittaminen" ei ala haitata koska käytännössä se raja ei koskaan tule vastaan.
 
Sama homma, itsekin ajan useimmiten suunnilleen rajoituksen mukaan. Motarilla itsekin joudun pakulla ajelemaan välillä alinopeuksia koska ei vaan jaksa sitä huudattamista. Jos voimaa olisi enemmän, tod näk voisin ajella 130-140 mittarinopeuksia ihan ongelmitta.

En tiedä trollaatko, mutta tarkoituksena ei ollut että aina joka tilanteessa pitäisi vetää lappu lattiassa "Täysiä".
No siis en ymmärrä miksi siellä pitäisi ajaa kovempaa kuin muut, koska nopeuserothan siellä haittaavat sujuvaa liikennettä eikä se että vaikka koko autojono ajaisi 10kmh hiljempaa kuin nopeusrajoitus. Hitaampaa siellä ajaa aina joku kuitenkin, koska rekat sun muut. Oma työauto ei huuda sen enempää ajaa sillä 100 tai 140km/h mutta ilmanvastus ottaa jo sen verran että polttoaineen kulutus nousee huomattavasti, ja tuulenpuuskat heittelevät ikävästi kovemmissa vauhdeissa.

Eiköhän tuon sähköFordin nopeus ole rajoitettu ihan kestävyysteknisistä syistä, tuskin se mitään huutaa vaikka sen saisi kulkemaan enemmänkin ja tehoa varmaan on tarpeeksi.

Se että voisiko Suomen teillä olla korkeammat nopeusrajoitukset kuin nyt, niin kyllä, mutta tiet pitäisi olla ainakin paremmassa kunnossa ja raskaan liikenteen suhteen voisi tulla ongelmia ainakin jos yli 140km/h mentäisi. Se nopeusero on vaan ratkaisevin tekijä turvallisuuden kannalta.
 
Ajamalla 130 km/t säästät ehkä muutaman minuutin, ajamalla rauhallisesti säästät ehkä ihmishenkiä. Kuulostipas liikenneturvalta......
 
Oliko tuolle 120kmh maksiminopeudelle jotain lahdetta? Yritin foortin sivuilta ja autowikista katsella tietoja niin en löytänyt. Moottorista näyttäisi jäävän puolet reserviin 120kmh koska muut Transitit samoilla tehoilla näyttivät kulkevan 150-160. Phev kikkailu jossa ei ole vaihteita on varmaan tassa kuitenkin syyna alhaiseen maksiminopeuteen.
 
Lakkaisiko olemasta suunnitelun kukkanen jos se kulkisi 130kmh? Wikipediasta katselin niin aikapaljon maita joissa saa motarilla ajaa 130kmh joten kylla se jonkinlainen perustelu olisi laittaa auton maksimi nopeudeksi 130kmh.
Onko näissä muissa maissa ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta pakettiautoille?
 
Oliko tuolle 120kmh maksiminopeudelle jotain lahdetta? Yritin foortin sivuilta ja autowikista katsella tietoja niin en löytänyt. Moottorista näyttäisi jäävän puolet reserviin 120kmh koska muut Transitit samoilla tehoilla näyttivät kulkevan 150-160. Phev kikkailu jossa ei ole vaihteita on varmaan tassa kuitenkin syyna alhaiseen maksiminopeuteen.

Googleen "Ford Transit PHEV" niin löytyy vaikkapa: Koeajo: Ladattava Ford Transit Custom PHEV voi olla vähän ajavalle ekologinen, mutta pitkillä matkoilla kulutus kasvaa hurjasti

Tuohan on ihan puhtaasti imagosyistä ostettava auto, lukuunottamatta niitä jotka oikeasti tekevät jotain pikku jakelukeikkaa taajamassa.
Varmaan ihan hyvä auto siihen tarkoitukseen mihin se on tehty ja varsinkin Euroopan suurkaupungeissa kätevä. Itseä rajoittaa ihan jo se psykologinen efekti että huippunopeus on tosiaan rajoitettu noin matalalle.
 
No voi jeesus, Kantateillä on paljon 100kmh rajoituksia. Taisi olla taas sellainen aihe ottaa esille että jätetään tähän kun menee hurskasteluksi. Kukaanhan ei koskaan aja ylinopeutta.
No siis ihan oikeesti, perustelut ontu,.

Suomessa muualla kuin motarilla on korkein sallittu 100km/h , jos 120km/h rajoitetulla ajoneuvolla ei pääse ohi, tai jotuu varaatilanteeseen, niin ei se ole suunnittelun kukkanen, vaan ihan jotain muuta.

Motarilla 120km/h rajoitin, on lähinnä ottaa päähän juttua koska ei voi ajaa ylinoeputta.

Mutta kyllä se motarille sopii ihan hyvin, tietenkin jos kuskilla pimahtaa niin voi sitten miettiä missä vaika.

En siis tarkoita etteikö rajoitin voisi olla suunnittelun kukkanen, mutta ei edes se selvinnyt miksi siinä on.
Mullakin on tällä hetkellä paku jonka huiput taitaa olla 130kmh. Kyllä sillä nyt pari muuttokuormaa vie, mutta ei kyllä jaksa yhtään turhaan ajella pidempiä reissuja, ohittaminen on mahdotonta ja jatkuvasti saa olla tientukkona. Kyseessä on kuitenkin 20v vanha laite, Transit PHEV on herran vuonna 2021 myytävä auto.

Onko siinä rajoitin, vai loppuuko siitä paukut ?

Jos siinä on rajoitin ja paukkuja piisaa ja sillä on tietukkona, niin se ei kai ole rajoittimen vika.

Vasta aivan hiljan pakulla sallittiin Suomessa ajella lujempaa kuin satasta, se nyt ei tarkoita että sillä pitää motarilla ajella vähintaan 120km/h, mutta lainsäätäjä ajatellut että kuskeilla on älliä ja osaavat tilanne nopeuden omalla ajonevolla, sitä toki väitelty oliko luottoa liikaa.


Edit:

Ei taida kuulua tähän ketjuun, alle komentti myöhemmin tulleeseen vastaukseen.

Ei pakuissa yleensä rajoittimia ole, tuo transit voi olla poikkeus mutta yleisesti kulku loppuu kun motista loppuu voima.
Eli onko tässä nyt sellainena asia että suunnittelun kukkanan onkin "ottaa päähän" , esim työantaja on ostamassa tuollaista autoa jossa huippunopeus ei vastaa kuskin tavoitteita.

Tuo voi toki olla valinnan moka, mutta uskon että on työantajia jotka mielellään ostaa sellaisia pakuja joissa rajoitin, halvempaa tosin olisi vain asennuttaa ne ja ostaa muuten sopiva voimanlähde.

Jos se paku nyt vaan on tehoton, niin se on tehoton (taitaa löytyä vieläkin pienempi tehoisia) ja sitten valitaan tehokkaampi, isot valmsitajat tekee monelle markkinalla ja Fordilla taitaa olli hybridejä, jos tarvii pientä sähkö voimaa. ja niiden kaverina leveä valikoima polttiksia.
 
Viimeksi muokattu:
No siis ihan oikeesti, perustelut ontu,.

Suomessa muualla kuin motarilla on korkein sallittu 100km/h , jos 120km/h rajoitetulla ajoneuvolla ei pääse ohi, tai jotuu varaatilanteeseen, niin ei se ole suunnittelun kukkanen, vaan ihan jotain muuta.

Motarilla 120km/h rajoitin, on lähinnä ottaa päähän juttua koska ei voi ajaa ylinoeputta.

Mutta kyllä se motarille sopii ihan hyvin, tietenkin jos kuskilla pimahtaa niin voi sitten miettiä missä vaika.

En siis tarkoita etteikö rajoitin voisi olla suunnittelun kukkanen, mutta ei edes se selvinnyt miksi siinä on.


Onko siinä rajoitin, vai loppuuko siitä paukut ?

Jos siinä on rajoitin ja paukkuja piisaa ja sillä on tietukkona, niin se ei kai ole rajoittimen vika.

Vasta aivan hiljan pakulla sallittiin Suomessa ajella lujempaa kuin satasta, se nyt ei tarkoita että sillä pitää motarilla ajella vähintaan 120km/h, mutta lainsäätäjä ajatellut että kuskeilla on älliä ja osaavat tilanne nopeuden omalla ajonevolla, sitä toki väitelty oliko luottoa liikaa.

Ei pakuissa yleensä rajoittimia ole, tuo transit voi olla poikkeus mutta yleisesti kulku loppuu kun motista loppuu voima.
 
Suomessahan nuo 120kmh pakut on ollu vasta vuoden ees sallittuja, aika hurjia ylinopeuksia jos yli 50% pitää pystyä rajoitus ylittämään.
 
Pilkunviilaamista, "pakussa" pitäisi olla rajoitin jos on rekisteröity kuorma-autoksi (en tiedä muuttuiko tämäkin viimevuonna).

Tuosta artikkelista lukastuna niin ennemmän pitäisi tuossa transussa suunnittelun kukkasena huonoa "ryömintää".
 
Pilkunviilaamista, "pakussa" pitäisi olla rajoitin jos on rekisteröity kuorma-autoksi (en tiedä muuttuiko tämäkin viimevuonna).

Tuosta artikkelista lukastuna niin ennemmän pitäisi tuossa transussa suunnittelun kukkasena huonoa "ryömintää".

Paku ja kuorkki on kaksi eri asiaa, ei kuorma-autoksi rekisteröityjä pakuja ole olemassakaan. Autoverolain täyden veron pakettiautot sekä §8 alennetun autoveron täyttävät pakettiautotkin on nimenomaan pakettiautoja.
Yli 3,5ton vehkeet on sitten kuorma-autoja, oli korimalli kansankielessä mikä tahansa. Pakettiautoja ne ei silloin ole ja vaatii sen 90kmh rajoittimen. Turha lähteä sotkemaan kuorkkeja näihin keskuteluihin ollenkaan.

Se että joku kuorkiksi rekkaroitu sprinter tmv. näyttää pakettiautolta, ei tee siitä pakua lain silmissä. En tiedä miten tämä kuorkkikeskustelu tähän varsinaisesti edes saatiin esimerkiksi.
 
Onhan tuo 120kmh paska siinäkin mielessä, että mittarit yleensä noissa nopeuksissa huijaa sen 10kmh liikaa, niin ei pääse motarinopeuksiinkaan.
 
Onhan tuo 120kmh paska siinäkin mielessä, että mittarit yleensä noissa nopeuksissa huijaa sen 10kmh liikaa, niin ei pääse motarinopeuksiinkaan.
Eikö se ole päinvastoin,
Jos siis mittarivirhe on 10km/h ja ajaa sen mukaan 120km/h, niin rajoitin puuttuisi vasta mittarin mukaan 130km/h kohdalla.

Rajoitin yleensä säädetään niin että rajoitettu toteutuu, mutta ei ylity liikaa. Renkaat voi vaikuttaa käänteisesti.

Auton sisäinen mittaus on nimelliskoon renkailla tarkempi kuin kuin ns nopeus mittarin näyttämä, jälkimmäinen ei saa näyttää liianvähää.


Jos taasen kommentoit autoa missä polttiksen huippunopeus on esim 120km/h, eli paukut hiipuu sitä ennen, niin mittarin ja sisäisen miitauksen kanssa ei tekemistä. jos esteenä ei ole kierrosrajoitin. , mutta pienitehoisissa polttispakettiautoissa tuppaa vaan paukut loppuu. (joissain ajonenuvoissa voi esteenä olle kierrosrajoitin, mutta eiköhän silloin usein samalla pyritty nopeusrajoittimeen, esim rakenteellisista tai lakisyistä.
 
Viimeksi muokattu:
Sama, mutta leivonnassa pitää olla tarkempi. Silloinki sama se astialle, kunhan keittiövaaka löytyy.
Tästä tulee mieleen muuten myös yksi "kukkanen", eli se että etenkin suomalaisissa resepteissä jauhojen ym. kiinteiden aineiden (pl. rasvat) mitat ilmoitetaan desilitroina, joka on tuohon käyttöön täysin typerä mittayksikkö. Painoyksiköt olisi paljon kätevämpi ja muualla maailmassa tuota paljon näkeekin käytettävän.
 
Tästä tulee mieleen muuten myös yksi "kukkanen", eli se että etenkin suomalaisissa resepteissä jauhojen ym. kiinteiden aineiden (pl. rasvat) mitat ilmoitetaan desilitroina, joka on tuohon käyttöön täysin typerä mittayksikkö. Painoyksiköt olisi paljon kätevämpi ja muualla maailmassa tuota paljon näkeekin käytettävän.
Voluumina on ehdottomasti paras. Olisi ihan absurdia alkaa jollain vaa-alla mittailemaan. Lisäksi ero painon ja voluumin välillä on suht pieni ja ei vaikuta lopputulokseen.
 
Voluumina on ehdottomasti paras. Olisi ihan absurdia alkaa jollain vaa-alla mittailemaan. Lisäksi ero painon ja voluumin välillä on suht pieni ja ei vaikuta lopputulokseen.
Mikä siinä on absurdia? Kulho vaa'alle ja kaataa jauhot pussista. Menee ihan moninkertainen määrä aikaa jos alkaa esim. jotain 8dl määrää mittailemaan edes suunnilleen tarkasti verrattuna esim. 600g.
 
Voluumina on ehdottomasti paras. Olisi ihan absurdia alkaa jollain vaa-alla mittailemaan. Lisäksi ero painon ja voluumin välillä on suht pieni ja ei vaikuta lopputulokseen.

Vaa'alla mittailu on todella kätevää. Senkus iskee kulhon keittiövaa'alle, ja alkaa latoa tavaraa kulhoon ja eri ainesten välissä painaa taarausnappia. Ei tarvii ylimääräisiä mittakulhoja pyörimässä tasoilla, eikä tule turhaa tiskiä niistä. Itsekin arvostaisin sitä että mitat ilmoitettaisiin ennemmin painoina kuin tilavuutena.

Tuo tilavuuksina ilmoittaminen juontanee juurensa siitä, että keittiövaaka nyt ylipäätään on suht moderni kapistus, siinä missä reseptit on saattaneet kiertää vuosikymmeniä eikä kukaan ole vaivautunut volyymimittoja päivittämään massoihin. Ja tämä sama kaava toistuu aika monissakin suunnittelun kukkasissa, kun maailma menee eteenpäin, mutta osa asioista jää kiinni menneisyyteen.
 
Mikä siinä on absurdia? Kulho vaa'alle ja kaataa jauhot pussista. Menee ihan moninkertainen määrä aikaa jos alkaa esim. jotain 8dl määrää mittailemaan edes suunnilleen tarkasti verrattuna esim. 600g.
Mä laitan 1l mitta-astian, jossa dl asteikko ja kaadan siihen 8dl. Pakkoko se on jollain 1dl mitalla mittailla?
 
Mulla on mittoja ainakin:
-tl
-rl
-1dl
-1,5dl
-2.5d
-5dl
-1l
-1.5l
Useampaa noista on vieläpä useampi kappale.

Kyllä noilla aika nopeaan mittaa määrän kuin määrän.
 
Mä laitan 1l mitta-astian, jossa dl asteikko ja kaadan siihen 8dl. Pakkoko se on jollain 1dl mitalla mittailla?
Toki tuota metodia käytän itsekin, mutta tarkkuus kärsii aika paljon. Helposti tulee 10% heitto suuntaan tai toiseen. Tarkkuus riippuu tietysti mitä tekee, mutta esim. pizzataikinassa tai muussa vaivattavassa tuollainen heitto vaikuttaa jo todella paljon lopputulokseen.
 
Toki tuota metodia käytän itsekin, mutta tarkkuus kärsii aika paljon. Helposti tulee 10% heitto suuntaan tai toiseen. Tarkkuus riippuu tietysti mitä tekee, mutta esim. pizzataikinassa tai muussa vaivattavassa tuollainen heitto vaikuttaa jo todella paljon lopputulokseen.
No jaa. Kyllä mä taikinat taas aina teen "näppituntumalta". En koskaan muutenkaan resepteissä tee millän gramman tarkkuudella..
 
Voluumina on ehdottomasti paras. Olisi ihan absurdia alkaa jollain vaa-alla mittailemaan. Lisäksi ero painon ja voluumin välillä on suht pieni ja ei vaikuta lopputulokseen.
Minä en ainakaan edes tiedä, mitä "5 dl jauhoja" tarkoittaa. Jos mitta-astiaa kopauttaa pinnan tasoittamiseksi, menee samaan tilavuuteen astian kapeudesta riippuen helposti 10–20 % enemmän kuin jos vain kaataa ja sipaisee pinnan suoraksi. Kumpi määrä on oikea?
 
Minä en ainakaan edes tiedä, mitä "5 dl jauhoja" tarkoittaa. Jos mitta-astiaa kopauttaa pinnan tasoittamiseksi, menee samaan tilavuuteen astian kapeudesta riippuen helposti 10–20 % enemmän kuin jos vain kaataa ja sipaisee pinnan suoraksi. Kumpi määrä on oikea?

Ei kumpikaan. Lähes aina kaikki määrät on suuntaa-antavia, ja sitten sitä pitää oman fiiliksen mukaan säätää kuitenkin. Ja tämä asia ei riipu siitä ilmoitetaanko nuo volyyminä vai painona, vaan tuo vain vaikuttaa siihen tarvitaanko niitä miljoonaa ylimääräistä mitta-astiaa vai ei.
 
Minä en ainakaan edes tiedä, mitä "5 dl jauhoja" tarkoittaa. Jos mitta-astiaa kopauttaa pinnan tasoittamiseksi, menee samaan tilavuuteen astian kapeudesta riippuen helposti 10–20 % enemmän kuin jos vain kaataa ja sipaisee pinnan suoraksi. Kumpi määrä on oikea?
Kuten aiemmin laitoin. Ei se ole niin tarkkaa. Kunhan on sinnepäin :)
Kai tarkoitus olisi vain laittaa ja sipaista tasaiseksi. Ei ainakaan mitenkään kummemmin tiivistää.

Eikös monessa jenkkiohjeessa (vai britti? vai molemmissa) ole mittayksikkönä cup? Se on jo vähän hankalampi mitta, jos samaan aikaan on muitakin yksiköitä käytössä:
x cup flour
3 eggs
100g butter
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 926
Viestejä
4 782 415
Jäsenet
77 697
Uusin jäsen
LauriTee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom