Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En ole varma jäikö nyt jotain ymmärtämättä mutta kyllä, jos vaihdat tilin salasanaa et pääse enää vanhalla kirjautumaan. Näinhän sen nimenomaan pitää olla
Varmaan se, että vaihdoin Ruudun salasanan enkä saanut Hesaria auki. Resetoin Hesarin salasanan enkä saanut Ruutua auki. Resetoin taas Ruutua ja hoksasin, että kummallisen tutun näköinen viesti. Vaihtamisen sijaan kokeilin sitä Hesarin salasanaa, toimi yllättävän hyvin. Tämä kaikki ei tapahtunut tietenkään edes saman viikon aikana.
 
Varmaan se, että vaihdoin Ruudun salasanan enkä saanut Hesaria auki. Resetoin Hesarin salasanan enkä saanut Ruutua auki. Resetoin taas Ruutua ja hoksasin, että kummallisen tutun näköinen viesti. Vaihtamisen sijaan kokeilin sitä Hesarin salasanaa, toimi yllättävän hyvin. Tämä kaikki ei tapahtunut tietenkään edes saman viikon aikana.

Sanon nyt ehkä itsestäänselvyyksiä mutta sinulla ei ole kuin yksi tili käytössä. Ottamatta kantaa suunnittelun järkevyyteen, en tiedä olisiko mitenkään järkevästi mahdollista edes toteuttaa tuollaista että yhdellä tilillä on eri salasana käytössä riippuen siitä mitä kautta kirjautuu
 
Tuohon varmaan voi ainakin vähän vaikuttaa kääntämällä sitä suutinta. Monesti niitä saa vähän käänneltyä kun jonkun nuppineulan tökkää reiästä sisään ja kääntää varovasti. Monesti niissä on sellainen kuula joka kääntyy. Ei tuollakaan ihmeitä tee mutta saattaa ehkä auttaa vähäsen.
Ei ihan hirveesti taida tosiaan tässä tapauksessa auttaa :) Suutin on tuo jarruvalon vasemmalla puolella oleva pötikkä.
 
Sanon nyt ehkä itsestäänselvyyksiä mutta sinulla ei ole kuin yksi tili käytössä. Ottamatta kantaa suunnittelun järkevyyteen, en tiedä olisiko mitenkään järkevästi mahdollista edes toteuttaa tuollaista että yhdellä tilillä on eri salasana käytössä riippuen siitä mitä kautta kirjautuu
No siksi otinkin alkuun disclaimerin. Vika on toki minun, kun en tiennyt, että kaksi puhelimeen asennettua erillistä appia käyttävätkin samaa tiliä. Vai kuinka moni teistä käyttää noita samoja palveluita ja tietää, että se on yksi ja sama tili? Ruudun asensin joskus sata vuotta sitten jonkun hyvän syyn takia. Sen jälkeen en ole koskenut. Hesaria luen kännykällä tai läppärillä, kun vaimo rohmuaa aamuisin paperiversion. Vasta nyt sata vuotta myöhemmin käytän molempia hiukan aktiivisemmin.
 
No siksi otinkin alkuun disclaimerin. Vika on toki minun, kun en tiennyt, että kaksi puhelimeen asennettua erillistä appia käyttävätkin samaa tiliä. Vai kuinka moni teistä käyttää noita samoja palveluita ja tietää, että se on yksi ja sama tili? Ruudun asensin joskus sata vuotta sitten jonkun hyvän syyn takia. Sen jälkeen en ole koskenut. Hesaria luen kännykällä tai läppärillä, kun vaimo rohmuaa aamuisin paperiversion. Vasta nyt sata vuotta myöhemmin käytän molempia hiukan aktiivisemmin.

Kyllähän tuo suht selkeästi ilmoitetaankin että samaa tiliä käytetään.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210827-114525.jpg
    Screenshot_20210827-114525.jpg
    93,1 KB · Luettu: 78
  • Screenshot_20210827-114506__01.jpg
    Screenshot_20210827-114506__01.jpg
    123 KB · Luettu: 79
No, mulla ei ole omassa autossa juurikaan noita automatiikkakeksintöjä mutta tuulilasinpyyhkijöissä kyllä vahvasti ärsyttää se, että pissapojalla tuulilasille ruikatessa pyyhkijät lähtevät heti pyyhkimään ennenkuin on saanut edes kunnolla nestettä lasille. Oikein kiva kun kuivana hinkkaa kaiken pölyn ja paskan pitkin lasia, kunnes sitten saa riittävästi nestettä lasille. Ja lisäksi pyyhkijät pyyhkivät aina yhden kerran liikaa tuon jälkeen, viimeisellä pyyhkäisyllä lasi on jo kuiva ja pyyhkijät levittävät paskat takaisin lasille. Tuota kun ei saa edes mitenkään pois käytöstä, mieluummin itse annostelisin sopivasti nestettä ja pyyhkisin halutun määrän.
Saabissa on ärsyttävänä kukkasena sellainen että jos käytät etupyyhkimiä ja survaiset pakin silmään tai se on silmässä, niin myös takapyyhin lähtee pyyhkimään (ilman vettä). Siinä kun on se pakkilukko, eli peruutusvaihteen kautta auto sammuksiin, niin käytännössä aina sadekelillä täytyy parkkeeratessa odotella se yksi pyyhkäisy, tai laittaa pyyhkijät ajoissa pois. Ja jos tihkuasento on päällä, niin yleensä kun takapyyhkijä on mennyt lepoasentoon ovat etupyyhkijät liikkeellä ja päinvastoin, meinaa aina jäädä joku sulka typerään asentoon.

Ja myös kun itsellä on usein tapana pestä lasi lähtiessä (varsinkin siitepölyaikaan), niin aina turhaan sitten takapyyhkijäkin sutii kuivaa lasia vasten.

En oikein tykkää että laitteet tekee asioita mun puolesta, varsinkin kun ne tekemiset ei aina oikein mene nappiin, vaikka joku insinööri on niin kuvitellut että tää on hyvä hei. Kuitenkin pienempi vaiva klikata sitä takalasin pyyhintänappia itse kuin käydä joka kerta lähtiessä joko kastelemassa lasi manuaalisesti tai nostamassa sulka ylös.

Valoautomatiikka (päiväajovalot) vissiin toimii nykyään aika paljon paremmin, noissa pre-2015 autoissa se oli kyllä melkoista sontaa, varsinkin premiumeissa. Vielä kun saisivat ne automaattisesti adaptoituvat superledit ohjelmoitua sellaisiksi ettei ne adaptoidu satunnaisesti pimeällä ajaessa vastaantulijan silmään kun ensin kääntyvät poispäin ja sitten suoraan kohti ja sitten normiasentoon. Jossain autoissa tällaista hölmöyttä havainnut, en ole merkkejä niin noteerannut.
 
Saabissa on ärsyttävänä kukkasena sellainen että jos käytät etupyyhkimiä ja survaiset pakin silmään tai se on silmässä, niin myös takapyyhin lähtee pyyhkimään (ilman vettä). Siinä kun on se pakkilukko, eli peruutusvaihteen kautta auto sammuksiin, niin käytännössä aina sadekelillä täytyy parkkeeratessa odotella se yksi pyyhkäisy, tai laittaa pyyhkijät ajoissa pois. Ja jos tihkuasento on päällä, niin yleensä kun takapyyhkijä on mennyt lepoasentoon ovat etupyyhkijät liikkeellä ja päinvastoin, meinaa aina jäädä joku sulka typerään asentoon.
Siis eikö ne palaudu normaaliin asentoon, jos sammuttaa auton kun pyyhkijä on pyyhkäisemässä vaan pysähtyvät välittömästi? No tuossa on kyllä melkoinen kukkanen.
 
Siis eikö ne palaudu normaaliin asentoon, jos sammuttaa auton kun pyyhkijä on pyyhkäisemässä vaan pysähtyvät välittömästi? No tuossa on kyllä melkoinen kukkanen.
Noinhan se kaikissa autoissa menee että pyyhkijät jää siihen kohtaan lasia missä sattui olemaan kun auton sammuttaa? Ainakin kaikissa mitä itse ajanut.
 
Siis eikö ne palaudu normaaliin asentoon, jos sammuttaa auton kun pyyhkijä on pyyhkäisemässä vaan pysähtyvät välittömästi? No tuossa on kyllä melkoinen kukkanen.
Jäävät siihen missä ovat. Tuo on taas monissa autoissa ihan haluttu ominaisuus, kun varsia ei saa ylös jos ovat ala-asennossa. Ja toisaalta ne olisi lumisateella hyvä jättääkin pystyasentoon ajon jälkeen, ettei lumi sula vedeksi ja jäädy pyyhkijöiden päälle sinne ala-asentoon.

Toki jossain autoissa on toiminto millä ne saa sähköllä ajettua "keskiasentoon", mutta sitä harva tietää eikä kaikissa todellakaan löydy. Mutta tuo on sitten ihan oma suunnittelun kukkasensa.
 
Meillä on Volvossa on sellainen ihan ok mukavuusvaruste, että jos laittaa pakin päälle ja pyyhkäisee etulasia, niin automatiikka pyyhkäisee kyselemättä myös takalasia. Tämä on kiva niin pitkään kunnes unohtuu skraapata myös se takalasi ja pyyhkäisee ajattelemattomasti etulasin puhtaaksi jäähileeestä siinä parkkikselta lähtiessä. Suunnittelukukkanen tuo ei varsinaisesti ole muilta osin, mutta kun sitä ei saa pois edes halutessaan.

Yleisesti ottaen autoissa on aivan liikaa kaikenlaisia ohjelmallisia ominaisuuksia, rajoituksia, tai piippailuita, joihin ei voi itse vaikuttaa.
Tuon saa vidalla ohjelmoitua pois. Tullut poistettua kaikista tuttujen autoista. Täysin typerä ominaisuus.

Tosta omasta transitista eivät kuulemma saa moista pois edes fordilla. Tarttis poistaa koko takalasin naarmuttimet.
 
Jäävät siihen missä ovat. Tuo on taas monissa autoissa ihan haluttu ominaisuus, kun varsia ei saa ylös jos ovat ala-asennossa. Ja toisaalta ne olisi lumisateella hyvä jättääkin pystyasentoon ajon jälkeen, ettei lumi sula vedeksi ja jäädy pyyhkijöiden päälle sinne ala-asentoon.
Lisäksi tuo on hyvä ratkaisu vahinkojen välttämiseksi. Muutaman kerran olen kironnut pitkät sarjat kiinni jäätyneet pyyhkijät vahingossa aktivoituani. Volkkarin perkeleissä(ja aika monessa automallissa nykyään) kun virran katkaisu ei auta, vaan pyyhkijät tekevät väkisin sen yhden syklin ellei sulake tai pyyhinmoottori pamahda. Hirveällä kiireellä ylös ja repimään sulkia irti ennen suurempia vaurioita, samalla osallistuen sulan todennäköiseen pilaamiseen.

Käänteisesti lumisateella ylös jättäminen tämän ratkaisun avulla taas altistaa samalle vauriolle, enkä suosittele. Yleensä hankalat pyyhkijät pystyy jättämään erityisellä toiminnolla huoltoasentoon, mistä näköjään jo mainitsit. Ei toki kaikissa autoissa, mutta varmaankin tällä hetkellä uusista autoista enemmistössä lienee tämä ominaisuus. Myös enemmistö omistajista ja kuljettajista lienee tästä tietämättömiä. Yleensä aktivoidaan käyttämällä heti virran katkaisun jälkeen kertapyyhintää, ja palautuu virran kytkemisen jälkeen kun pyyhkijävivulla tehdään mitä tahansa tai nopeus ylittää esim. 20 km/h. Joissakin taas löytyy kosketusnäytön tai muun valikko-ui:n kautta. Kaikissa autoissa ei toki nykyäänkään ole tarvetta tälle toiminnolle, koska jotkut pyyhkijät ovat perinteisesti esillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..
 
Oma kokemus koskee yli 5 vuotta vanhaa Transitia ja vuosimallin 2013 Focusta, kumpikaan ei ole oma mutta tuolla Transitilla on tullut kohta 50tkm ajettua.
Molemmissa sadetunnistin käyttäytyy yhtä älyttömällä tavalla, jos olisi oma auto niin kävisin tuon toimintaa huollossa "säätämässä"?

Tuli just mieleen tämä keskustelu kun tänään lähdin liikkeelle autolla. Ainakaan tuo 2012 Mondeo ei pyyhkäissyt startatessa vaikka pyyhkimet oli automaattiasennossa. Muistan kyllä sen, että joskus olen kironnut kun pyyhkimet on jäänyt päälle ja pyyhkäissyt lumet avoimesta ovesta sisään, mutta ehkä ne on sitten olleet siinä seuraavassa asennossa. Outoa kyllä jos siihen jatkuvan toiminnan asentoon olisin ne vahingossa jättänyt.
 
Eihän suomessa tuota kovempaa saa ajaakaan
No ei varmaan ikinä ainakaan jos tuon nopeusluokan polkuautot yleistyvät.

Toki pakun tapauksessa en sinänsä pitäisi tuota huippunopeutta ongelmana, mutta tämä tieto jättää hyvinkin avoimeksi, miten hyvin auto kiihtyy edes sataseen. Mutuarvaus on, että huonosti.
 
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..


Ei tuo nyt ihan huono ole. Minähän en koskaan mitään mittoja käyttele kokatessa tai leipoessa, mutta jos joskus pitäisi mitata, niin tuon ehkä tarpeen tullen voisi keittiökaapn nurkasta löytääkin, toisin kuin irralliset desimitat.
 
Ei tuo nyt ihan huono ole. Minähän en koskaan mitään mittoja käyttele kokatessa tai leipoessa, mutta jos joskus pitäisi mitata, niin tuon ehkä tarpeen tullen voisi keittiökaapn nurkasta löytääkin, toisin kuin irralliset desimitat.
Kyllä tuo vaikuttaa todella epäkäytännölliselle. Tavalliset mittalusikat menee sisäkkäin ja vie vähän säilytystilaa. Niillä pystyy ottamaan suolaa, sokeria ja jauhoja suoraan paketista täyden mitan, ei tarvitse erikseen millään lusikalla koittaa täyttää sitä mittaa. Ei tuo oikein vaikuta edes käteen sopivalta toisin kuin mittalusikat.
 
Ei tuo nyt ihan huono ole. Minähän en koskaan mitään mittoja käyttele kokatessa tai leipoessa, mutta jos joskus pitäisi mitata, niin tuon ehkä tarpeen tullen voisi keittiökaapn nurkasta löytääkin, toisin kuin irralliset desimitat.
On se silti aika huono. Jos ei tarvita helppoa ja nopeaa vakiomäärien mittaa kuten mittakauhasarjassa, niin eikös tavallinen asteikollinen mittalasi ole aina parempi kuin tuo? Joo, toki niitä periaatteessa tarvitaan ainakin kaksi. Vaihtoehtoisesti pienemmät tilavuudet lusikalla - eikä tarvitse edes mittalusikoita kun tietää käyttämiensä aterinten tilavuuden.
 
Mua huvitti se kohta videossa, kun se kaataa mittakupilla tasan kupillisen vettä tuohon härveliin. Ja sitten suurella vaivalla sen kupillisen takaisin mittakuppiin. Todella kökkö laite.
 
Kyllä tuo vaikuttaa todella epäkäytännölliselle. Tavalliset mittalusikat menee sisäkkäin ja vie vähän säilytystilaa. Niillä pystyy ottamaan suolaa, sokeria ja jauhoja suoraan paketista täyden mitan, ei tarvitse erikseen millään lusikalla koittaa täyttää sitä mittaa. Ei tuo oikein vaikuta edes käteen sopivalta toisin kuin mittalusikat.

Lisäksi, 5 mittalusikan setti on pari euroa Prismassa eli niitä saa 10kpl samalla hinnalla millä yhden tuollaisen kökkökuution. Sitten vielä kun leivot jotain missä on esim. siirappia, sokeria, jauhoja, vettä ja öljyä niin voi sitä sotkun määrää mitä tulee jos yrität niitä mittailla pelkällä yhdellä kuutiolla.
 
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..

Tuon tarkoitus on olla mitta, ei apuväline ruanlaittoon.
 
On se silti aika huono. Jos ei tarvita helppoa ja nopeaa vakiomäärien mittaa kuten mittakauhasarjassa, niin eikös tavallinen asteikollinen mittalasi ole aina parempi kuin tuo?
Mikä tahansa on parempi kuin tuo ylihintainen ja totaalisen epäkäytännöllinen tuotesuunnittelun irvikuva. Tuon Kitchen Cuben suunnittelija ei ole varmaan itse valmistanut koskaan ruokaa.

Tuon tarkoitus on olla mitta, ei apuväline ruanlaittoon.
Häh? Tuotteen nimi on Kitchen Cube ja sitä mainostetaan ja myydään nimenomaan apuvälineenä ruoanlaittoon.
 
Mikä tahansa on parempi kuin tuo ylihintainen ja totaalisen epäkäytännöllinen tuotesuunnittelun irvikuva. Tuon Kitchen Cuben suunnittelija ei ole varmaan itse valmistanut koskaan ruokaa.


Häh? Tuotteen nimi on Kitchen Cube ja sitä mainostetaan ja myydään nimenomaan apuvälineenä ruoanlaittoon.
Juu, tuo on kyllä sellainen suunnittelun irvikuva ettei tosikaan. Keittiössä ruoanlaitossa mittaamisen pitäisi olla helppoa mutta ensinnäkään tuolla kuutiolla ei saa kauhaistua suoraan jostakin jauho/sokeri/... -astiasta suoraan kuten erillisellä mitalla pystyy ja toiseksikin tuosta kaataminen ei näyttänyt olevan kovin kätevää. Muutenkin tuo muotoilu on aika epäkäytännöllinen oikeaan kokkailuun kun osa noista mitta"kupeista" on vähän hölmösti sijoitettu kuutioon. Varsinkin tuo, ettei voi suoraan kauhoa kiposta on jo paha virhe, teettää ylimääräistä työtä kun pitää joko ottaa joku lusikka tms tai varovaisesti ravistella sopiva määrä ainetta tuon kuution koloon.

Itse tosin en muutenkaan juurikaan mitään tarkkoja mittoja käytä kokkaamisessa, aikalailla arviokaupalla mittailen aineksia ja jos joskus tarvitseekin tarkempaa mittaa niin litran mittakippo puolen desin välein olevalla asteikolla ja joku halpis mittakipposetti hoitaa homman kätevämmin ja helpommin kuin tuollainen kuutio.
 
Itse tosin en muutenkaan juurikaan mitään tarkkoja mittoja käytä kokkaamisessa, aikalailla arviokaupalla mittailen aineksia ja jos joskus tarvitseekin tarkempaa mittaa niin litran mittakippo puolen desin välein olevalla asteikolla ja joku halpis mittakipposetti hoitaa homman kätevämmin ja helpommin kuin tuollainen kuutio.
Sama, mutta leivonnassa pitää olla tarkempi. Silloinki sama se astialle, kunhan keittiövaaka löytyy.
 
Sama, mutta leivonnassa pitää olla tarkempi.
No, silloin harvoin kun leivon niin yleensä reseptit on simppeleitä ja mitat on takaraivossa että "tuohon viivaan asti tuota ainesta ja sitten puoli purkkia tuota ja tuosta kun kauhaisen tuon verran niin se on "close enough" ja sitten tuota ainetta että kipossa on tuohon viivaan asti tavaraa. Toki kokemuksella ja sen myötä tulleella arviointikyvyllä on tuossa aika suuri osuus. Kun tekee samoilla astioilla aina, niin oppii näkemään mittaamatta milloin on oikea määrä mitäkin ainesosaa. Muutenkin ensimmäisellä kerralla jotain tehdessä tulee katsottua / mitattua vähän tarkemmin ja sitten kun toistoja tulee riittävästi niin ainakin itse olen oppinut aika hyvin näkemään jo mittaamattakin yllättävän tarksti oikeat määrät

Toki pitää mainita että mitään hirveän tarkkaa mittaamista vaativaa ei juurikaan tule kokattua / leivottua, emäntä hoitakoon ne tarkemmat kokkaukset. Joku pizzataikina tai sämpylätaikina nyt menee jo ihan mututuntumalla.
 
Voisit kyllä hieman viestiäsi kieltämättä avata. Miksi max 120kmh on suunnittelun kukkanen? Puhutaan kuite hybridi-pakusta.

No jos jätetään pois se seikka että aika moni ajelee päivittäin lujempaa kuin 120km/h, niin itselle tulee mieleen esim sellainen seikka että viitsiikö sellaisella lähteä motarille ollenkaan kun joutuu ajamaan käytännössä urku auki rajoituksen ollessa 120kmh. Veikkaan ettei ole ihan taloudellisinta painaa menemään limiitillä jatkuvasti.

Toisena seikkana vaikka ohitustilanne pitkää rekkaa ohittaessa ja sivutieltä horisontista puskeekin joku eteen. Sinä ei paljon ole valinnan varaa kaasulla korjata tilannetta jos huiput on jo käytössä.

Toki myönnän että käyttötarkoitus on varmasti ajateltu muuksi kuin pelkäksi motarin sahaamiseksi.
 
Ehka naihin hyprideihin ei nyt voi kayttaa ihan samoja saantoja kuin perus polttiksiin. Jos polttis on tehty kestamaan 30kw jatkuvana vaikka se olisi sen maksi teho niin se sen myos kestaa. Myos kiihtyvyytta ei voi tuosta 30kw suoraan paatella koska kaverina saattaa olla 150kw sahkotehoa kiihdyttamaan tuohon 120kmh rivakasti.
 
Ehka naihin hyprideihin ei nyt voi kayttaa ihan samoja saantoja kuin perus polttiksiin. Jos polttis on tehty kestamaan 30kw jatkuvana vaikka se olisi sen maksi teho niin se sen myos kestaa. Myos kiihtyvyytta ei voi tuosta 30kw suoraan paatella koska kaverina saattaa olla 150kw sahkotehoa kiihdyttamaan tuohon 120kmh rivakasti.

Kyllä kai sähkövitkuttimissa on myös anturit paikoillaan mittaamassa, jos meinaa moottori liikaa kuumenemaan ja alkaa häiriötilaan menemään. Rajoitus on varmaan siitä syystä, että kyseisen valmistajan hinnat alkaen sähkömoottori ei kestä korkeampia kierroksia.
 
Onko se sitten suunnittelun kukkanen etta sahkomoottori mitoitetaan 120km/h. Onko tassa nyt ajatuksenan etta jos sahkomoottorista otetaan kaikki irti niin se ei kesta sita? Etta aina kaikki taytyisi mitoittaan tuplasti.
 
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..


Yllätyin: oli tajuttu jättää yksi sivu tyhjäksi, jota konepesu onnistuu.
 
No jos jätetään pois se seikka että aika moni ajelee päivittäin lujempaa kuin 120km/h, niin itselle tulee mieleen esim sellainen seikka että viitsiikö sellaisella lähteä motarille ollenkaan kun joutuu ajamaan käytännössä urku auki rajoituksen ollessa 120kmh. Veikkaan ettei ole ihan taloudellisinta painaa menemään limiitillä jatkuvasti.
Suomessa ja monessa muussakin maassa 120km/h korkein sallittu, joten ei pitäisi olla ongelma ja siellä motarilla ajaa ihan työkseen myös max 80km/h, joilla siis korkein nopeus rajoitettu selkeästi alle motarin korkeimman sallitun.

Noissa varmaan vakkari, mutta jos ei olisi niin varmaan kivempia , helopmpi ajaa tuollaisella, mutta kuten sanottu vakkari aikaan niin väliä.

Toisena seikkana vaikka ohitustilanne pitkää rekkaa ohittaessa ja sivutieltä horisontista puskeekin joku eteen. Sinä ei paljon ole valinnan varaa kaasulla korjata tilannetta jos huiput on jo käytössä.
Motarilla ?

Muualla ne vauhdit selkeästi pienemmät, ja oli rajoitin tai ei, niin samanlailla se ohituksen voi keskeyttää, mutta ihan tolkuttomasti päin se voi estää ajaa, jos nyky joku sellaista suunnittelee.
 
No voi jeesus, Kantateillä on paljon 100kmh rajoituksia. Taisi olla taas sellainen aihe ottaa esille että jätetään tähän kun menee hurskasteluksi. Kukaanhan ei koskaan aja ylinopeutta. Mullakin on tällä hetkellä paku jonka huiput taitaa olla 130kmh. Kyllä sillä nyt pari muuttokuormaa vie, mutta ei kyllä jaksa yhtään turhaan ajella pidempiä reissuja, ohittaminen on mahdotonta ja jatkuvasti saa olla tientukkona. Kyseessä on kuitenkin 20v vanha laite, Transit PHEV on herran vuonna 2021 myytävä auto.
 
MIelestäni ihan validi perustelu. Onko se joku yleismaallinen totuus että kukaan ei aja koskaan ylinopeutta? Onko erityisen paheksuttavaa ajella motarilla 130kmh?
 
MIelestäni ihan validi perustelu. Onko se joku yleismaallinen totuus että kukaan ei aja koskaan ylinopeutta? Onko erityisen paheksuttavaa ajella motarilla 130kmh?
Varmasti ajaa monikin ylinopeutta, varsinkin motarilla. Lain silmissä se on kuitenkin kiellettyä, joten ei auton speksien tarvitse siihen perustua. Aika vittujen elämä täytyy olla jos 130km/h huippunopeuden omaavalla autolla voi pari muuttokuormaa viedä mutta ei muita ajoja. Ajaa vaikka 100km/h ja laskee etäisyydet ja ehtimiset sen mukaan, niin sitten on se 20-30km/h kiihdytysmahdollisuus jos tilanne vaatii? Miksi sinun pitäisi päästä 120km/h ajavan ohi, 120km/h rajoitetulla tiellä?

Itsellä työpakettiauto kulkee 160km/h, sillä saa ajaa 100km/h laillisesti (ellei viimeisin tieliikennelakimuutos ole sitä muuttanut) mutta ajan sillä yleensä 80-90km/h moottoritiellä (mittarisatanen) koska taloudellisin ja mukavin nopeus. Ikinä ei ole stressi noussut "hitaan" nopeuden takia, mutta toisinaan mietityttää perässä roikkujat ja pujottelijat että miten paha stressi heillä täytyy kokoajan olla kun tuollalailla pitää kiirehtiä, saapumisaika kun tuskin juurikaan muuttuu, yleensä nämä tavoittaa seuraavista valoista.
 
Sama homma, itsekin ajan useimmiten suunnilleen rajoituksen mukaan. Motarilla itsekin joudun pakulla ajelemaan välillä alinopeuksia koska ei vaan jaksa sitä huudattamista. Jos voimaa olisi enemmän, tod näk voisin ajella 130-140 mittarinopeuksia ihan ongelmitta.

En tiedä trollaatko, mutta tarkoituksena ei ollut että aina joka tilanteessa pitäisi vetää lappu lattiassa "Täysiä".
 
Lakkaisiko olemasta suunnitelun kukkanen jos se kulkisi 130kmh? Wikipediasta katselin niin aikapaljon maita joissa saa motarilla ajaa 130kmh joten kylla se jonkinlainen perustelu olisi laittaa auton maksimi nopeudeksi 130kmh.
 
En ota kantaa. Itselleni riittää jos paku kulkee 160, oli polttomoottorilla tai sähköllä. Käytännössä koskaan ei tule tarvetta sen kovempaa pakulla ajella, käytännössä ei yleensä tarvetta tule sitä 140 mittarinopeutta enempääkään ajeltua pakulla kun pakulla. Eipä kyllä henkilöautollakaan, mutta se on sitten asia erikseen jos joskus lapsettaa ja haluaa vähän kokeilla venttiilin nousua.

Tuo on vauhti jossa se "rajoittaminen" ei ala haitata koska käytännössä se raja ei koskaan tule vastaan.
 
Sama homma, itsekin ajan useimmiten suunnilleen rajoituksen mukaan. Motarilla itsekin joudun pakulla ajelemaan välillä alinopeuksia koska ei vaan jaksa sitä huudattamista. Jos voimaa olisi enemmän, tod näk voisin ajella 130-140 mittarinopeuksia ihan ongelmitta.

En tiedä trollaatko, mutta tarkoituksena ei ollut että aina joka tilanteessa pitäisi vetää lappu lattiassa "Täysiä".
No siis en ymmärrä miksi siellä pitäisi ajaa kovempaa kuin muut, koska nopeuserothan siellä haittaavat sujuvaa liikennettä eikä se että vaikka koko autojono ajaisi 10kmh hiljempaa kuin nopeusrajoitus. Hitaampaa siellä ajaa aina joku kuitenkin, koska rekat sun muut. Oma työauto ei huuda sen enempää ajaa sillä 100 tai 140km/h mutta ilmanvastus ottaa jo sen verran että polttoaineen kulutus nousee huomattavasti, ja tuulenpuuskat heittelevät ikävästi kovemmissa vauhdeissa.

Eiköhän tuon sähköFordin nopeus ole rajoitettu ihan kestävyysteknisistä syistä, tuskin se mitään huutaa vaikka sen saisi kulkemaan enemmänkin ja tehoa varmaan on tarpeeksi.

Se että voisiko Suomen teillä olla korkeammat nopeusrajoitukset kuin nyt, niin kyllä, mutta tiet pitäisi olla ainakin paremmassa kunnossa ja raskaan liikenteen suhteen voisi tulla ongelmia ainakin jos yli 140km/h mentäisi. Se nopeusero on vaan ratkaisevin tekijä turvallisuuden kannalta.
 
Ajamalla 130 km/t säästät ehkä muutaman minuutin, ajamalla rauhallisesti säästät ehkä ihmishenkiä. Kuulostipas liikenneturvalta......
 
Oliko tuolle 120kmh maksiminopeudelle jotain lahdetta? Yritin foortin sivuilta ja autowikista katsella tietoja niin en löytänyt. Moottorista näyttäisi jäävän puolet reserviin 120kmh koska muut Transitit samoilla tehoilla näyttivät kulkevan 150-160. Phev kikkailu jossa ei ole vaihteita on varmaan tassa kuitenkin syyna alhaiseen maksiminopeuteen.
 
Lakkaisiko olemasta suunnitelun kukkanen jos se kulkisi 130kmh? Wikipediasta katselin niin aikapaljon maita joissa saa motarilla ajaa 130kmh joten kylla se jonkinlainen perustelu olisi laittaa auton maksimi nopeudeksi 130kmh.
Onko näissä muissa maissa ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta pakettiautoille?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 025
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom