Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En sanoisi, että tämä on yleisellä tasolla mikään "tietenkään". Kyllä sitä rahaa vastaan tekee moni pienempi firma. Tietysti jollain Ikealla ei ole mitään intressiä ryhtyä palvelemaan yksittäistä asiakasta, koska ovi käy samaan tahtiin joka tapauksessa.

Alkon verkkokauppa nyt ei ole varsinainen verkkokauppa kun kotiin ei voi tilata, mutta hämmästyttävän hyvin tuolla toimii myymäläsiirto ottaen monopoliaseman huomioon. Jos jotain olutta ei löydy kuin 4 pulloa toisella puolella Suomea olevasta Alkosta niin parhaimmillaan 4 päivässä on tullut lähialkoon haettavaksi.

Noilla varmasti tavaraa tuodaan niin paljon ja useasti että toiseen suuntaan kuskaaminen ei ole kuin halusta kiinni, ja onneksi ovat siihen lähteneetö
 
Edellisistä tulikin mieleen, että onko kukaan koskaan törmännyt missään oikeasti toimivaan ja hyödylliseen chatbottiin? Siis yritysten sivuilla toimivaan, ei mihinkään Siriin tai Alexaan. Minä en ole moista ihmettä vielä käytännössä nähnyt, ainakaan jos on tarve kysyä mitään muuta kuin jonkin kaupan aukioloaikoja.

Tämä tuli vaan mieleen, kun töissä on kova digihurmos ja kaupparatsut ovat huumanneet johtajat mainostamalla korein sanoin "tekoälybotteja, jotka vapauttavat toistuvan työkuorman sinne missä sitä tarvitaan" jne. Oikeastihan nuo ovat skriptikyhäelmiä, jotka valitsevat vastaukset valmiiksi opetetuista rakenteista ja tekoälyn osuus keskittyy lähinnä kirjoitettujen kysymysten ymmärtämiseen, jos siihenkään. Nyt jo kauhistuttaa, että kuinkahan paljon siihen poltetaan rahaa ja sitten lopputulos on kuitenkin joku käyttökelvoton asiakasnöyryytin. :D
Muistaakseni koronan alkuaikana sain Finskin chatbotin kautta vastaukset kysymyksiini. Rahoja siis hain peruuntuneista lennoista. Ois noi varmaan googlaamallakin selvinnyt, mutta pääasia että selvisi.

Mutta kyllä noi 98% on haistapaska -osastoa noi botit. Pääosin myös noi chattien ihmisetkin on aika hyödyttömiä. Ainakin ne joiden kanssa olen joutunut asioimaan.
 
Alkon verkkokauppa nyt ei ole varsinainen verkkokauppa kun kotiin ei voi tilata, mutta hämmästyttävän hyvin tuolla toimii myymäläsiirto ottaen monopoliaseman huomioon. Jos jotain olutta ei löydy kuin 4 pulloa toisella puolella Suomea olevasta Alkosta niin parhaimmillaan 4 päivässä on tullut lähialkoon haettavaksi.

Noilla varmasti tavaraa tuodaan niin paljon ja useasti että toiseen suuntaan kuskaaminen ei ole kuin halusta kiinni, ja onneksi ovat siihen lähteneetö
Juu, Alkolla tuo tuntuu toimivan varsin hyvin. Muutamassa päivässä saa oikeastaan mitä tahansa olutta/viiniä/viinaa noudettavaksi lähi-Alkoon mitä valikoimissa ja varastossa on. Tietty välillä on tuotteita joissa erä on loppunut koko maasta mutta yleensä niissäkin on kohtalaisen hyvin paikkaansa pitävä arvio koska kyseistä tuotetta tulee lisää. Meillä ei ole taidettu Alkossa käydä ainakaan pariin vuoteen muuta kuin noutamassa valmiiksi kerätty paketti noutopisteestä.
 
Niin yrititkö tilata postin kuljetuksella vai ikean noutona? Ei ne tietenkään myymälöiden kesken rupea tavaroita siirtämään.
Tuo myymäläsiirron puuttuminen on yksi suunnittelukukkanen itsessään. Haluat tuotteen ketjun x liikkeestä y, mutta sitä ei ole saatavilla kuin saman ketjun myymälässä z. Mitä tekee myyjä, toteaa tylysti että ei onnistu edes rahalla. Miten tämä voi olla mahdollista vuonna 2021?

Tai ei se suurin ongelma ole edes myymälöiden välisen siirron puuttuminen, vaan juuri se ettei verkkokauppatilauskaan onnistu, vaikka tuotteella olisi saldoa ties kuinka paljon jossakin myymälässä, mutta ei juuri siellä verkkokaupan varastossa/lähettämössä. Toki siinä olisi vähän järjestelemistä että saa toimituksen lähtemään poikkeustilanteessa suoraan jostakin myymälästä, mutta jos asiakas on valmis maksamaan tästä ekstraa, niin ei sen pitäisi olla nykypäivänä niin mahdotonta, kuin mitä se lähes joka puljussa on. Varsinkin Kärkkäinen on tässä ollut ongelmallinen, kun siellä on hyvin usein sellainen tilanne, että tuotetta ei ole verkkokaupassa, eikä paikallisessa myymälässä, mutta jossakin Rovaniemellä olisi hyllyssä 20 kappaletta.
Mutta kyllä noi 98% on haistapaska -osastoa noi botit. Pääosin myös noi chattien ihmisetkin on aika hyödyttömiä. Ainakin ne joiden kanssa olen joutunut asioimaan.
Joo, harvemmin siihen hommaan niitä penaalin terävimpiä kyniä laitetaan. Se on yleensä sellainen homma, jota tehdään muun työn ohessa ja vastauksia luetaan jostakin valmiista kansiosta tms.
 
Tuo myymäläsiirron puuttuminen on yksi suunnittelukukkanen itsessään. Haluat tuotteen ketjun x liikkeestä y, mutta sitä ei ole saatavilla kuin saman ketjun myymälässä z. Mitä tekee myyjä, toteaa tylysti että ei onnistu edes rahalla. Miten tämä voi olla mahdollista vuonna 2021?

Tai ei se suurin ongelma ole edes myymälöiden välisen siirron puuttuminen, vaan juuri se ettei verkkokauppatilauskaan onnistu, vaikka tuotteella olisi saldoa ties kuinka paljon jossakin myymälässä, mutta ei juuri siellä verkkokaupan varastossa/lähettämössä. Toki siinä olisi vähän järjestelemistä että saa toimituksen lähtemään poikkeustilanteessa suoraan jostakin myymälästä, mutta jos asiakas on valmis maksamaan tästä ekstraa, niin ei sen pitäisi olla nykypäivänä niin mahdotonta, kuin mitä se lähes joka puljussa on. Varsinkin Kärkkäinen on tässä ollut ongelmallinen, kun siellä on hyvin usein sellainen tilanne, että tuotetta ei ole verkkokaupassa, eikä paikallisessa myymälässä, mutta jossakin Rovaniemellä olisi hyllyssä 20 kappaletta.
Jo aikanaan edesmenneellä Tietoasemalla tämä onnistui. Tavaraa lähti sieltä missä sitä oli ja läheteltiin liikkeestä toiseen.
 
Kyllä se nyt vaan on suunnittelun kukkanen, jos yhteyttä pitää ottaa jonkun fb:n kautta kun järkeviä kanavia ei ole.
Viaplayn tuki fb:n kautta toimii yllättävän hyvin. Tosin silloin pitää olla valmis antamaan IVO-reset koko kämpälle ja kaikki sovellukset pitää asentaa uudelleen ennen seuraavaa vaihetta, mutta tukipyyntöihin kyllä vastataan.

E. Verrokkina esim. Eurosportin "tuki". Nettisivun kautta tukipyyntö ja joskus kolmen päivän päästä Sinbad ehdottaa noita buutteja ja uudelleenasennuksia meilitse. Siihen voi sitten vastata, että kaikki tehty jo ennen tukipyyntöä, vastaus meiliin ehkä seuraavana päivänä ja kierros jatkuu. Loppuu yleensä siihen, että tuki vastaa "emme saa ongelmaa toistettua omilla laitteillamme". Kun Viaplayn chatin saa fb:ssä langan päähän, homma jatkuu, kunnes ollaan yksimielisiä mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Viaplayn tuki fb:n kautta toimii yllättävän hyvin. Tosin silloin pitää olla valmis antamaan IVO-reset koko kämpälle ja kaikki sovellukset pitää asentaa uudelleen ennen seuraavaa vaihetta, mutta tukipyyntöihin kyllä vastataan.
Ei kyse ollut siitä etteikö voisi toimia, vaan ettei voisi vähempää kiinnostaa ottaa yhteyttä jonkun helkutin Facebookin kautta ja/tai että pitäisi luoda sinne ensin tunnus että pääsee ottamaan yhteyttä (kun ne muut vaihtoehdot puuttuvat, tai eivät toimi).
 
Ei kyse ollut siitä etteikö voisi toimia, vaan ettei voisi vähempää kiinnostaa ottaa yhteyttä jonkun helkutin Facebookin kautta ja/tai että pitäisi luoda sinne ensin tunnus että pääsee ottamaan yhteyttä (kun ne muut vaihtoehdot puuttuvat, tai eivät toimi).
No onpa äärimmäisen hankalaa.

Piti siis korostamani sitä, että verrattuna "olette jonossa... tuut tuut" leikkiin tuo on oikeasti toimiva tukikanava.
 
No onpa äärimmäisen hankalaa.

Piti siis korostamani sitä, että verrattuna "olette jonossa... tuut tuut" leikkiin tuo on oikeasti toimiva tukikanava.

Miksi helvetissä pitäisi tukipalvelun toimia jonkun somekanavan kautta? En minä ole ikipäivänä tuohon palveluun liittymässä.

Aivan yhtähyvin voi olla chat tai sähköpostiosoite minne lähettää viestiä.
 
Piti siis korostamani sitä, että verrattuna "olette jonossa... tuut tuut" leikkiin tuo on oikeasti toimiva tukikanava.
Ymmärrän. Väärinkäsitys johtui siitä, että vastasit ja lainasit viestiä, jossa todettiin ettei ole sitä "olette jonossa... tuut tuut" -vaihtoehtoa olemassa, vaikka kuinka sitä haluaisikin käyttää FB:n sijaan. FB on kuitenkin monille niin syvältä sieltä, että maksullinen jonotusäänikin on parempi asiakaspalvelukokoemus. :D
 
Miksi helvetissä pitäisi tukipalvelun toimia jonkun somekanavan kautta? En minä ole ikipäivänä tuohon palveluun liittymässä.

Aivan yhtähyvin voi olla chat tai sähköpostiosoite minne lähettää viestiä.
Juuri näin. Lisäksi Facebookkiin pitää rekisteröityä. Ikinä en tuohon kuonaan itseäni rekisteröisi.
 
Tää ei olekkaan kuonaa. Enkä tänne rekkaisi vain sen takia, että saisin otettua yhteyttä kolmannen osapuolen yritykseen.
No ole huoleti. Tukisivut tuolla toimivat niin, että parin perus-alasvetovalikon ja perusneuvon jälkeen saa esiin "ota yhteyttä". Tulee kolme vaihtoehtoa, joista messenger on se hyväksi koettu. Sen lisäksi on soittomahdollisuus ja meili. Muuten olen sitä mieltä, että jos facen feedi riepoo, on valinnut ystäväpiirinsä hiukan huonosti. Ymmärrän toki, ettei joku sinne halua liittyä, mutta yhtä lailla ihan missä tahansa sosiaalisessa mediassa tulee vastaan ei-toivottua feediä, josta pääsee itse halutessaan eroon. On se sitten ignore tai mikä tahansa mute. Uhka vs. mahdollisuus.
 
No ole huoleti. Tukisivut tuolla toimivat niin, että parin perus-alasvetovalikon ja perusneuvon jälkeen saa esiin "ota yhteyttä". Tulee kolme vaihtoehtoa, joista messenger on se hyväksi koettu. Sen lisäksi on soittomahdollisuus ja meili. Muuten olen sitä mieltä, että jos facen feedi riepoo, on valinnut ystäväpiirinsä hiukan huonosti. Ymmärrän toki, ettei joku sinne halua liittyä, mutta yhtä lailla ihan missä tahansa sosiaalisessa mediassa tulee vastaan ei-toivottua feediä, josta pääsee itse halutessaan eroon. On se sitten ignore tai mikä tahansa mute. Uhka vs. mahdollisuus.
En kuule yhtään osaa sanoa Facebookin fiideistä, koska en ole sinne ikinä rekannut tai ylipäätään vieraillut. Ei kiinnosta pätkääkään kenenkään fiidit.

Jos pitää tuollaisilla argumenteilla perustella sitä, että yrityksen ainoa kommunikaatiokanava on yhdysvaltalainen somesivusto, on asiat yrityksellä erittäin huonosti.
 
No ole huoleti. Tukisivut tuolla toimivat niin, että parin perus-alasvetovalikon ja perusneuvon jälkeen saa esiin "ota yhteyttä". Tulee kolme vaihtoehtoa, joista messenger on se hyväksi koettu. Sen lisäksi on soittomahdollisuus ja meili.
Missä "tuolla"? Kysymys oli yrityksistä, joissa ei ole kuin yksi ja ainoa vaihtoehto yhteydenottoon, eli se perkeleen FB. Ei siis kolmea vaihtoehtoa, vaan yksi. Ymmärrätkö?

Muuten olen sitä mieltä, että jos facen feedi riepoo, on valinnut ystäväpiirinsä hiukan huonosti. Ymmärrän toki, ettei joku sinne halua liittyä, mutta yhtä lailla ihan missä tahansa sosiaalisessa mediassa tulee vastaan ei-toivottua feediä, josta pääsee itse halutessaan eroon. On se sitten ignore tai mikä tahansa mute. Uhka vs. mahdollisuus.
Ei ystäväpiiri ota päähän, vaan se FB.

Kovin hankalaa on tämä keskustelu, kun koko ajan pitää toitottaa samaa monen henkilön toimesta, eikä siltikään mene perille. Pitäisi varmaan luoda FB-tunnus ja laittaa viestiä sen kautta? :D
 
Multa on nyt mennyt hiukan ohi, että millä firmalla fb on ainoa tukikanava?
Ei se ole olennaista. Jossakin näin varmasti on ja se on silloin suunnittelun kukkanen ja siitä keskusteltiin.

Sulta taisi tosiaan mennä ohi, että puhe oli tästä lähteneestä kommentista:
Kyllä se nyt vaan on suunnittelun kukkanen, jos yhteyttä pitää ottaa jonkun fb:n kautta kun järkeviä kanavia ei ole.
Puhelin, maili, chatti. Ainakin kaksi noista kolmesta tulisi olla ja toimia.
 
Ei se ole olennaista. Jossakin näin varmasti on ja se on silloin suunnittelun kukkanen ja siitä keskusteltiin.
Niin siis jos noin olisi, se olisi ihan perseestä? Mutta kukaan ei pysty kertomaan, onko jossain noin? Mutta joka tapauksessa se on ihan perseestä.

Mitä tulee noihin vaihtoehtoihin, varmaan jokaisella on äärimmäisen huonot kokemukset puhelintuesta. Maksullinen jonotus, joka katkeaa ja joudut hännille. Siitä ei liene epäselvyyttä. Ja liki yhtä monella on samoja kokemuksia chateista. Ikkuna kyllä pompsahtaa, mutta sieltä ei saa ihmistä kiinni ja välillä jopa pelkän ilmoituksen, että chat ei ole juuri nyt käytössä. Jäljelle jää sitten meili, jossa on omat ongelmansa. Vastauksen yleensä saa, mikä on plussaa. Jos mikään noista kanvavista ei toimi, se ei ole sen kanavan vika. Se on sen firman vika, joka sitä huonoa palvelua antaa. Suunnittelusta ja sen huonoudesta ei ole kyse.
 
Juu, Alkolla tuo tuntuu toimivan varsin hyvin. Muutamassa päivässä saa oikeastaan mitä tahansa olutta/viiniä/viinaa noudettavaksi lähi-Alkoon mitä valikoimissa ja varastossa on. Tietty välillä on tuotteita joissa erä on loppunut koko maasta mutta yleensä niissäkin on kohtalaisen hyvin paikkaansa pitävä arvio koska kyseistä tuotetta tulee lisää. Meillä ei ole taidettu Alkossa käydä ainakaan pariin vuoteen muuta kuin noutamassa valmiiksi kerätty paketti noutopisteestä.

Alkolla tämä kieltämätä tämä toimii todella hyvin. Itse olen viskejä ja oluita tilaillut lähialkoon noita aika paljon tässä parin vuoden aikana. Propsit hyvälle ja nopealle palvelulle.
 
Tuo myymäläsiirron puuttuminen on yksi suunnittelukukkanen itsessään. Haluat tuotteen ketjun x liikkeestä y, mutta sitä ei ole saatavilla kuin saman ketjun myymälässä z. Mitä tekee myyjä, toteaa tylysti että ei onnistu edes rahalla. Miten tämä voi olla mahdollista vuonna 2021?

Hommassa täytyy olla jokin idea myös myyjälle. Eli ei välttämättä ole järkevää.

Yleisesti.
Kivijalka voi olla erikositunut kivajalkamyyntiin, ei verkkomyyntiin, ketjun verkkokauppa ihan muualla siihen touhuun optimoitu.

- Myymälät osalla ketjua enemmän tai vähemmän itsenäisiä
- Myyjän pitäisi järjestää resurssit postitteluun,
-- Miten se hinnoitella, miten ehdot sädäetään ja onko sen jälkeen enään kysyntää, toimitusaika lupaus, riittääkö joskus.

--- Kuluttajakaupassa myös kuluttajasuoja, se sitoo myyjää myös toimittaan, eli nostaa kustannuksia, myymälä saldot oltava todellisia ja jos tilattu, niin se tavara pitäisi hyllyyn lukita, jos edes siellä on jne. Jos myymälä sirito tuota on kalliimpi myyjälle ja/tai ostajalle, niin miten käy palautusta ja miten ne hoidetaan. (riita ketjussa löytyy mitä seuraa kun myymälästä voi tilata)

Jos hommassa miettiä, onko homma palvelu sellainen lisäarvo että kannattaa, vai onko homman toteuttaminen imagonkin kannalta haitallinen.

- Tuotteen hyllysaatavuus voi olla myymälän omaa palvelua, eli myymälän ajatus on nimenomaan pitää se tavara myymälässä, jolloin jos sen myy joku ketjun verkkokauppa niin se yksittäisen myymälän mahdollinen palvelulupaus kärsii. Ketjun perus järejtelmä pitäisi olla kehitty myös verkkokauppaa silmällä pitäen, ja myymälässä pitäisi olla myös sille osaaminen.
 
K-ryhmän verkkokauppa. Yhtä harvinaisempaa tuotetta etsin googlella, ekana tulee vastaan noiden sivu. Tuote on sinne listattu ja lisäkommentilla "ei löydy valitusta kaupasta". Tuolla ei siis voi etsiä tuotetta ja katsoa sen jälkeen mistä löytyisi, vaan pitää ensin valita kauppa ja sitten etsiä onko niiden valikoimassa.
 
K-ryhmän verkkokauppa. Yhtä harvinaisempaa tuotetta etsin googlella, ekana tulee vastaan noiden sivu. Tuote on sinne listattu ja lisäkommentilla "ei löydy valitusta kaupasta". Tuolla ei siis voi etsiä tuotetta ja katsoa sen jälkeen mistä löytyisi, vaan pitää ensin valita kauppa ja sitten etsiä onko niiden valikoimassa.
Samaa olen ihmetellyt minäkin monta kertaa. Jos menee sinne etusivulle ja tekee haun vaikkapa sanalla "siipipalat", niin se löytää vain jotain koiranruokaa ja kun siitä klikkaa vielä edelleen, niin näytetään sen Champion-pussin tilanne Espoon Isossa Omenassa. Ala-arvoinen hakukone ja ehdotuksena väärä kauppa. Täysin käyttökelvoton koko sivusto.
 
Samaa olen ihmetellyt minäkin monta kertaa. Jos menee sinne etusivulle ja tekee haun vaikkapa sanalla "siipipalat", niin se löytää vain jotain koiranruokaa ja kun siitä klikkaa vielä edelleen, niin näytetään sen Champion-pussin tilanne Espoon Isossa Omenassa. Ala-arvoinen hakukone ja ehdotuksena väärä kauppa. Täysin käyttökelvoton koko sivusto.

Toimii varmaan siihen ihan hyvin että sulla on tasan yksi kauppa missä käyt, ja haluat katsoa sen valikoimaa tai tilata kotiin
 
Tuo myymäläsiirron puuttuminen on yksi suunnittelukukkanen itsessään. Haluat tuotteen ketjun x liikkeestä y, mutta sitä ei ole saatavilla kuin saman ketjun myymälässä z. Mitä tekee myyjä, toteaa tylysti että ei onnistu edes rahalla. Miten tämä voi olla mahdollista vuonna 2021?

Tai ei se suurin ongelma ole edes myymälöiden välisen siirron puuttuminen, vaan juuri se ettei verkkokauppatilauskaan onnistu, vaikka tuotteella olisi saldoa ties kuinka paljon jossakin myymälässä, mutta ei juuri siellä verkkokaupan varastossa/lähettämössä. Toki siinä olisi vähän järjestelemistä että saa toimituksen lähtemään poikkeustilanteessa suoraan jostakin myymälästä, mutta jos asiakas on valmis maksamaan tästä ekstraa, niin ei sen pitäisi olla nykypäivänä niin mahdotonta, kuin mitä se lähes joka puljussa on. Varsinkin Kärkkäinen on tässä ollut ongelmallinen, kun siellä on hyvin usein sellainen tilanne, että tuotetta ei ole verkkokaupassa, eikä paikallisessa myymälässä, mutta jossakin Rovaniemellä olisi hyllyssä 20 kappaletta.
Tämä on erityisen ärsyttävää kun myymäläsiirto ei onnistu edes vähän kalliimpien ja mallistosta poistuvien tuotteiden kanssa. Kesällä yritin ostaa alumiinirakenteisia Delaktig -sänkyjä Ikeasta ja tuote oli Kuopiosta loppu mutta muissa liikkeissä saldot kymmenen luokkaa. Aspan vastaus oli ettei rahti onnistu mitenkään. Tilasin sitten toisella paikkakunnalla sijaitsevaan anopillaan ja he sitten toivat tilatut tavarat samassa yhteydessä kun tulivat juhannuksen viettoon. Hölmöä tässä on se, että Tampereen ikea on suunnilleen yhtä kaukana kuin Kuopion mutta silti rahti ei onnistunut Tampereelta.
 
K-ryhmän verkkokauppa. Yhtä harvinaisempaa tuotetta etsin googlella, ekana tulee vastaan noiden sivu. Tuote on sinne listattu ja lisäkommentilla "ei löydy valitusta kaupasta". Tuolla ei siis voi etsiä tuotetta ja katsoa sen jälkeen mistä löytyisi, vaan pitää ensin valita kauppa ja sitten etsiä onko niiden valikoimassa.
Persreiät on kuin mielipiteitä. Vai miten se meni. Itsehän pidän tuota ominaisuutta positiivisena suunnittelun kukkasena. Eihän tuo verkkokauppa ole suunniteltukaan olevan ns. perinteinen verkkokauppa, vaan nimenomaan homma toimii niin päin, että ensin valitset sen myymälän jossa asioit ja luonnollisestikin haku pitääkin kohdistua siihen myymälään. Vittuako ketään kiinnostaa, että sitä whiskasia olisi saatavilla jossain perähikiällä jos tilausta on omasta kaupasta tekemässä.
Toki lisänä voisi olla joku 'hae kaikista myymälöistä' optio, mutta oletuksena pitäisi olla edelleen tuo valitusta myymälästä haku.

Kehityksen myötä tuo haku on kyllä mennyt huonommaksi. Vielä alkuvuonna kaupassa oli yksi hakukenttä ja jos navigoit itsesi esim. 'Liha ja kasvisproteiinit' tuoteryhmään, niin haku kohdistui nimenomaan lihatuotteisiin, jolloin 'siivet' haulla löytyi vain ne kiinnostavat siivet minkään libressen sijasta. Kaikenlisäksi tuossa tuoteryhmään kohdistuvassa haussa yleensä riitti jo pari-kolme ensimmäistä kirjainta siihen, että halutut tuotteet tuli näkyville.

Keväällä haku muuttui sellaiseksi, että haku kohdistuu aina koko kaupan valikoimaan ja sitämyöden hakutuloksiin alkoi ilmestymään kaikanlaisia turhia akkojen hömpötyksiä. Annoinkin tuosta uudistuksesta rakentavaa palautetta ja sain palautteeseen hyvinkin asiallisen vastauksen.

Myöhemmin tuota on sitten yritetty korjata siten, että tuoteryhmänäkymään on lisätty toinen hakukenttä 'Hae tuoteryhmästä'. Tämä toimii kohtuullisesti, mutta onhan se huonoa suunnittelua, että sivulla näkyy samanaikaisesti kaksi hakukenttää ja nämä löytävät eri asioista. Kaikenlisäksi tuo tuoteryhmästä haku on jotenkin onnistuttu saamaan huomaamattomaksi, eikä ole lainkaan harvinaista, että kirjoitan hakua väärään kenttään.
 
Persreiät on kuin mielipiteitä. Vai miten se meni. Itsehän pidän tuota ominaisuutta positiivisena suunnittelun kukkasena. Eihän tuo verkkokauppa ole suunniteltukaan olevan ns. perinteinen verkkokauppa, vaan nimenomaan homma toimii niin päin, että ensin valitset sen myymälän jossa asioit ja luonnollisestikin haku pitääkin kohdistua siihen myymälään. Vittuako ketään kiinnostaa, että sitä whiskasia olisi saatavilla jossain perähikiällä jos tilausta on omasta kaupasta tekemässä.
Toki lisänä voisi olla joku 'hae kaikista myymälöistä' optio, mutta oletuksena pitäisi olla edelleen tuo valitusta myymälästä haku.

En viitsi alkaa edes laskemaan montako K-ryhmän kauppaa mulla on sanotaan nyt vaikka 10km säteellä. Niinkuin sanoin niin toimii hyvin jos on yksi kauppa mitä käyttää, täysin paska jos yrittää etsiä mistä kaupasta voisi sen yhden tuotteen löytää.

Tässä siis puuttuu mahdollisuus nähdä missä sitä tiettyä tuotetta on tarjolla ja toi ominaisuus on ihan jokaisessa verkkokaupassa mitä olen käyttänyt.
 
Persreiät on kuin mielipiteitä. Vai miten se meni. Itsehän pidän tuota ominaisuutta positiivisena suunnittelun kukkasena. Eihän tuo verkkokauppa ole suunniteltukaan olevan ns. perinteinen verkkokauppa, vaan nimenomaan homma toimii niin päin, että ensin valitset sen myymälän jossa asioit ja luonnollisestikin haku pitääkin kohdistua siihen myymälään. Vittuako ketään kiinnostaa, että sitä whiskasia olisi saatavilla jossain perähikiällä jos tilausta on omasta kaupasta tekemässä.
Olihan asiatekstinen kommentti. Voisi ehkä keskittyä "hieman" ulosantiin ja sen laatuun.

Ja kyllä sitä Whiskasia nyt vaan useampi etsii nimenomaisesti siksi, ettei lähimmässä kaupassa ollut. Eli parhaiten palvelee listaus "näissä x km säteellä on". Ehdoton minimi olisi "näytä lähimmät myymälät, joissa hakemaasi tuotetta on"
Eli nykyisellään ohjaa kyllä todella helposti asioinnin aivan muuhun ketjuun.

En viitsi alkaa edes laskemaan montako K-ryhmän kauppaa mulla on sanotaan nyt vaikka 10km säteellä. Niinkuin sanoin niin toimii hyvin jos on yksi kauppa mitä käyttää, täysin paska jos yrittää etsiä mistä kaupasta voisi sen yhden tuotteen löytää.

Tässä siis puuttuu mahdollisuus nähdä missä sitä tiettyä tuotetta on tarjolla ja toi ominaisuus on ihan jokaisessa verkkokaupassa mitä olen käyttänyt.
Aivan sama koski ainakin viimeksi kokeillessani K-rautoja. Jopa popuppina tms. En tiedä tätä hetkeä, kokemuksesta viisastuneena en jaksa enää edes kokeilla
Todella rasittavaa, miten on pakko valita sitä ja tätä saadakseen edes hintaa näkyville. Muutoinkin, jos haluan sen tuotteen x, haluan tietää, mikä lähin sitä myy. Riippumatta, onko se sitten euron elintarvike vai 10k€ rakennustarvike.

On toki S-ryhmällä tuota aivan samaa mutta K on kyllä omassa luokassaan. Samalla syy boikotoida aina, kun mahdollista. Uskomattoman rasittavaa eikä todellakaan palvele millään tavalla.
 
Olihan asiatekstinen kommentti. Voisi ehkä keskittyä "hieman" ulosantiin ja sen laatuun.
Anteeks kauheesti jos pahoitit mielesi.
Ja kyllä sitä Whiskasia nyt vaan useampi etsii nimenomaisesti siksi, ettei lähimmässä kaupassa ollut. Eli parhaiten palvelee listaus "näissä x km säteellä on". Ehdoton minimi olisi "näytä lähimmät myymälät, joissa hakemaasi tuotetta on"
Eli nykyisellään ohjaa kyllä todella helposti asioinnin aivan muuhun ketjuun.
Nimenomaan ruokakaupan kohdalla ylivoimaisesti yleisin käyttötapaus on se, että valitaan kauppa, tehdään viikon ruokaostokset ja käydään noutamassa tai jäädään odottelemaan kotiintoimitusta. Siihen tuo nykyinen toimintalogiikka on varsin pätevä.

Se on totta, että kyllä tuollainen hae koko Keskon valikoimasta- tyyppinen hakumahdolisuuskin pitäisi olla, mutta se pitäisi olla erillisen valinnan takana, oletuksena haku vain valitusta kaupasta.

Kannattaa laittaa palautetta, siellä ihan oikeesti luetaan niitä.
 
Nimenomaan ruokakaupan kohdalla ylivoimaisesti yleisin käyttötapaus on se, että valitaan kauppa, tehdään viikon ruokaostokset ja käydään noutamassa tai jäädään odottelemaan kotiintoimitusta. Siihen tuo nykyinen toimintalogiikka on varsin pätevä.
Huomasitko ollenkaan, mitä esim @juhei kommentoi?

Enkä myöskään itse ymmärrä, miksi tahtoisin katsoa, onko lähimmässä kaupassa maitoa. Sen sijaan saatan hyvinkin katsoa, onko jotain erikoistuotetta ja mieluusti valitsisin sen perusteella kaupan. Mutta sitä mahdollisuutta ei K-ryhmä tarjoa joten joka ainoa erikoistuote tarkoittaa omalta kohdalta muuta ketjua.
Varmasti tässäkin on eri toiminttapoja mutta omaan ei tosiaan kuulu perustuotteiden etsiminen. Ne voi hakea hyllystä tai ottaa vastaavan.
 
En viitsi alkaa edes laskemaan montako K-ryhmän kauppaa mulla on sanotaan nyt vaikka 10km säteellä. Niinkuin sanoin niin toimii hyvin jos on yksi kauppa mitä käyttää, täysin paska jos yrittää etsiä mistä kaupasta voisi sen yhden tuotteen löytää.

Tässä siis puuttuu mahdollisuus nähdä missä sitä tiettyä tuotetta on tarjolla ja toi ominaisuus on ihan jokaisessa verkkokaupassa mitä olen käyttänyt.
K-ruoka osaa vieläpä näyttää, missä muissa kaupoissa valitun kaupan lähellä (tai "lähellä", yhdestäkin ilmeisesti vain Citymarkettien valikoimaan kuuluvasta tuotteesta näytti 100 km päässä olevia kauppoja) tuotetta on saatavilla. Kaikki vaadittava lähellä olevien kauppojen valikoimasta hakemiseen on siis jo toteutettu verkkokaupan ohjelmistoon. Vaatisi vain painikkeen haun tekemiseksi, jotta tiedon saisi muistakin tuotteista kuin valitun kaupan valikoimiin kuuluvista.
 
K-ruoka osaa vieläpä näyttää, missä muissa kaupoissa valitun kaupan lähellä (tai "lähellä", yhdestäkin ilmeisesti vain Citymarkettien valikoimaan kuuluvasta tuotteesta näytti 100 km päässä olevia kauppoja) tuotetta on saatavilla. Kaikki vaadittava lähellä olevien kauppojen valikoimasta hakemiseen on siis jo toteutettu verkkokaupan ohjelmistoon. Vaatisi vain painikkeen haun tekemiseksi.
Onko tämä todellakin faktaa? Kuulostaa todella uskomattomalta, jos vain painike on jätetty laittamatta vaikka se palvelisi varmasti todella monia eikä toisaalta vaikuttaisi nykyiseen tyytyväisten käyttöä millään tavalla.

Todellinen suunnittelun kukkanen kyllä siis.
 
Huomasitko ollenkaan, mitä esim @juhei kommentoi?
Huomasin kyllä. Ainoa ongelmahan tässä on se, että alunalkaen löytää jostain kaupasta sen erikoistuotteen. Siinä tuotenäkymässä on se saatavuuslista, josta näkee lähimmät kaupat josta tuotetta on saatavilla.
 
Onko tämä todellakin faktaa? Kuulostaa todella uskomattomalta, jos vain painike on jätetty laittamatta vaikka se palvelisi varmasti todella monia eikä toisaalta vaikuttaisi nykyiseen tyytyväisten käyttöä millään tavalla.

Todellinen suunnittelun kukkanen kyllä siis.
En osaa ottaa tällä mobiiliselaimella screenshottia, mutta jos valitsee kaupan valikoimasta jonkun tuotteen, tuotesivulla on:

Tuotteen saatavuus
Sulje

Muut valittua kauppaa lähellä olevat K-Ruokakaupat, joiden valikoimasta tuote löytyy

Sivu siis suorittaa haun muiden kauppojen valikoimasta valitusta tuotteesta. Käyttäjän pitäisi vain antaa suorittaa sama haku muillekin tuotteille kuin kaupan valikoimaan kuuluville.

Juu juu, vaatii varmasti uuden näkymän toteuttamisen ja pitää vähintään tilata graafikko kertomaan, miltä sen tulossivun pitäisi näyttää, mutta noin niin kuin periaatteessa tekninen toteutus vaikuttaisi olevan jo olemassa.
 
Onko tämä todellakin faktaa?
Juu, siellä se on 'Tuotteen saatavuus' namiskan takana.
1630007795601.png
 
Miksi kaikissa "ohuen ohut" leikkeleissä tavara tuntuu olevan väärin päin paketin sisällä? Tuon kun kippaisi ylösalaisin niin olisi 100% mukavampi käyttää.
Saadaksesi palan leivän päälle täytyy avata koko paketti tai kaivaa leikkele muiden alta? Ja kyllä, ongelma on olematon "first world problem" mutta olemassa.

Fordin sadetunnistin sopii myös hienosti tähän ketjuun, päällä ollessaan se pyyhkii lasia varmuuden vuoksi joka kerta kun käynnistät auton, hieno ominaisuus suomen ilmastossa kun pyyhkimet/tuulilasi ovat jäässä, lumessa, sohjossa, pölyssä yms.
 
En osaa ottaa tällä mobiiliselaimella screenshottia, mutta jos valitsee kaupan valikoimasta jonkun tuotteen, tuotesivulla on:

Tuotteen saatavuus
Sulje

Muut valittua kauppaa lähellä olevat K-Ruokakaupat, joiden valikoimasta tuote löytyy

Sivu siis suorittaa haun muiden kauppojen valikoimasta valitusta tuotteesta. Käyttäjän pitäisi vain antaa suorittaa sama haku muillekin tuotteille kuin kaupan valikoimaan kuuluville.

Juu juu, vaatii varmasti uuden näkymän toteuttamisen ja pitää vähintään tilata graafikko kertomaan, miltä sen tulossivun pitäisi näyttää, mutta noin niin kuin periaatteessa tekninen toteutus vaikuttaisi olevan jo olemassa.
Eli ei muutoksia aikaisempaan, pois lukien nyt tuo haku jopa toimi. Aikaisemmin ei oikein hyvin.

Mutta uudelleen suunnittelua vaatisi joka tapauksessa ollakseen toimiva. Ja tosiaan, edelleen olen oletuksena isossa omenassa, kuten jo ikuisuus sitten tuota testatessa. Tuoreruudussa vaihto kaupalle on sentään olemassa mutta tarjoaa oletuksena verkkokauppaa. Kaikkia hakien paremmin muttei luonnollisesti osaa tarjota lähintä. Varsinkaan postinumerolla et saa kuin "ei kukaan toimita". Mihin jäi "lähimmät toimipisteet, joissa voit asioida" tms?

Entä jos halua tietää loma / mökki jne paikkakunnan lähimmät? Jos ko. paikassa ei ole ainoatakaan, ei tuo tarjoa edes lähimpiä. Eli ei oikein hyvä sekään. Varmaan jostain muusta valikoista voi etsiä mutta...

Ei mikään käyttömukava todellakaan.
 
Miksi kaikissa "ohuen ohut" leikkeleissä tavara tuntuu olevan väärin päin paketin sisällä? Tuon kun kippaisi ylösalaisin niin olisi 100% mukavampi käyttää.
Saadaksesi palan leivän päälle täytyy avata koko paketti tai kaivaa leikkele muiden alta? Ja kyllä, ongelma on olematon "first world problem" mutta olemassa.

Fordin sadetunnistin sopii myös hienosti tähän ketjuun, päällä ollessaan se pyyhkii lasia varmuuden vuoksi joka kerta kun käynnistät auton, hieno ominaisuus suomen ilmastossa kun pyyhkimet/tuulilasi ovat jäässä, lumessa, sohjossa, pölyssä yms.

Tähän asti kaikki omistamani autot, joko muistilla varustetut tai sitten manuaalisesti päälle kytkettävät on tehneet tuon saman liikesarjan, sillä olenkin tuon aina kytkenyt pois ensimmäisten pakkasten aikaan, eiköhän sen voortinkin saan kytkettyä pois päältä.
 
Tähän asti kaikki omistamani autot, joko muistilla varustetut tai sitten manuaalisesti päälle kytkettävät on tehneet tuon saman liikesarjan, sillä olenkin tuon aina kytkenyt pois ensimmäisten pakkasten aikaan, eiköhän sen voortinkin saan kytkettyä pois päältä.
Eihän nuo millään "muistilla" toimi vaan tunnistimella.
Muutamasta vag konsernin tuotteesta on kokemusta, nuo ei ainakaan pyyhi joka kerta kun auton käynnistää vaikka pyyhkimet ovat "automaatisessa" asennossa?
Firman Ford tekee aina tämän joka kerta jos et erikseen käännä pyyhinvipua pois auto asennosta...
 
Onko tämä todellakin faktaa? Kuulostaa todella uskomattomalta, jos vain painike on jätetty laittamatta vaikka se palvelisi varmasti todella monia eikä toisaalta vaikuttaisi nykyiseen tyytyväisten käyttöä millään tavalla.

Todellinen suunnittelun kukkanen kyllä siis.
Keskolla on se ongelma että ne yksittäiset kauppiaat ovat yksittäisiä kauppiaita joilla on se yksi tai muutama myymälä. Jos joku tulee sinunkauppaasi ja kysyy jotain tuotetta, niin vähän siinä on kakomista jos verkkokauppa toimittaja ilmoittaa että hei, tässä sinulle käyttöön tulevassa verkkokauppasoftassa on sellainen ominaisuus että se mainostaa kilpailiaa, eikä sinulta löytyviä vaihtoehtoja. (no en nyt varmistanut mitä se esittää).

Tosin asiakaslähtöistä olisi että verkon ruokakauppa tarjoaisi kilpailevien kauppojen valikoimaakin ja tietenkin kun valitse jonkun tuotteen joka sinun kaupasta löytyy, niin näyttäisi siinä sitten kilpailevien halvemmat tuotteet.

Keskon ja (kauppiaiden) on toki mietittävä että millä ne kuluttajat voittaa ja se voi tarkoittaa että tarjotaan sitä kilpailijaakin.

Keskon pitää olla myös vähän varovainen ettei rajoita kilpailua.


Tässä ketjussa haukuttu osuukaupan verkkokauppa, en nyt muista miten siellä meni jos tuote ei löydy, mutta siellä voi tehdä sen ostoslistan vaikka sen isoimman prisman valikoimalla ja sitten katsoa löytyykö lähi Salesta ja vertailla eri myymälöiden ostoskorihintoja ja arpoa sen perustaalla käynti tai noutopaikka, kannattaako lähteä kauemmaksi.

Osuuskauppaa helpottaa että tyypillisesti ne lähialueen kaupat on saman omistajan. (osa toki asuu rajalla).

Enkä myöskään itse ymmärrä, miksi tahtoisin katsoa, onko lähimmässä kaupassa maitoa. Sen sijaan saatan hyvinkin katsoa, onko jotain erikoistuotetta ja mieluusti valitsisin sen perusteella kaupan.
Jep, osa käyttää verkkokauppaa ihan vain tuoteiden selailuun, hinnastona.
Osa käyttää sitä verkkokauppana, ostaa sieltä omasta kaupasta tuotteet, ruokakaupan joidenkin muiden osalta noutona. Erityisesti korona aikana sai kovin sysäyksen eteenpäin.


Edit:
Kauppiaille kiusallista noissa "verkkokaupoissa" on se että asiakas voi siellä myymällässä tarkistaa sen huippu pluss, bonus vain tänään ale tarjouksen todellisen edullisuuden vs kilpailijat. K-kaupoissa kilpailevan ketjun viivakodi luku on jopa suhteellisen nopea tapa tarkistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkia hakien paremmin muttei luonnollisesti osaa tarjota lähintä. Varsinkaan postinumerolla et saa kuin "ei kukaan toimita". Mihin jäi "lähimmät toimipisteet, joissa voit asioida" tms?
Onhan tuo kaupan valinta käytettävyydessään varsinainen saavutus, mutta kun klikkaa oikeasta kohdasta tuon 'Kaikki', niin kyllä ne sieltä löytyy.
Edit: Typerästi kyllä tuossa postinumerollakin hakiessa järjestys ei ole etäisyyden mukaan, vaan ensin tulee verkkokaupat ja vasta kaikkien verkkokauppojen jälkeen muut.
1630009848795.png
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nuo millään "muistilla" toimi vaan tunnistimella.
Muutamasta vag konsernin tuotteesta on kokemusta, nuo ei ainakaan pyyhi joka kerta kun auton käynnistää vaikka pyyhkimet ovat "automaatisessa" asennossa?
Firman Ford tekee aina tämän joka kerta jos et erikseen käännä pyyhinvipua pois auto asennosta...

Osassa noissa omissa on joutunut joka käynnistyksellä laittamaan erikseen sadetunnistimen päälle ja sitten osa on muistanut sen edellisen asetuksen, joko viiksesta tai sitten ajotietokoneelta, eli myös ne täysin automaattiset on saanut pois päältä.

Edit: niin ja jokainen rottelo on sitten tehnyt sen kertapyyhkäisyn kun sadetunnistin on päällä, joko automaatilla tai sitten joka käynnistyksen jälkeen nappia painamalla.
 
Osassa noissa omissa on joutunut joka käynnistyksellä laittamaan erikseen sadetunnistimen päälle ja sitten osa on muistanut sen edellisen asetuksen, joko viiksesta tai sitten ajotietokoneelta, eli myös ne täysin automaattiset on saanut pois päältä.

Edit: niin ja jokainen rottelo on sitten tehnyt sen kertapyyhkäisyn kun sadetunnistin on päällä, joko automaatilla tai sitten joka käynnistyksen jälkeen nappia painamalla.
Ei kyllä ainakaan vag konsernin autot (Vw, Audi, Seat, Skoda) tee mitään "ylimääräistä" vaikka sadetunnistin on automaatilla, en muista samaa ilmiötä myöskään psa (stellantis) konsernin autoista?
Myös edellinen pari vuotta vanha Mercedes älysi olla pyyhkimättä lasia jokaisessa startissa? En tiedä millä rotteloilla olet ajanut?
 
Ei kyllä ainakaan vag konsernin autot (Vw, Audi, Seat, Skoda) tee mitään "ylimääräistä" vaikka sadetunnistin on automaatilla, en muista samaa ilmiötä myöskään psa (stellantis) konsernin autoista?
Myös edellinen pari vuotta vanha Mercedes älysi olla pyyhkimättä lasia jokaisessa startissa? En tiedä millä rotteloilla olet ajanut?

Eikä tee Fiat, Alfa Romeo, Opel, Subaru, Volvo. Pitäisin tuota Fordin meininkiä jotenkin jälkeenjääneenä jos oikeasti se pyyhkäisee vailla tarvetta sitä lasia.
 
Eikä tee Fiat, Alfa Romeo, Opel, Subaru, Volvo. Pitäisin tuota Fordin meininkiä jotenkin jälkeenjääneenä jos oikeasti se pyyhkäisee vailla tarvetta sitä lasia.
Oma kokemus koskee yli 5 vuotta vanhaa Transitia ja vuosimallin 2013 Focusta, kumpikaan ei ole oma mutta tuolla Transitilla on tullut kohta 50tkm ajettua.
Molemmissa sadetunnistin käyttäytyy yhtä älyttömällä tavalla, jos olisi oma auto niin kävisin tuon toimintaa huollossa "säätämässä"?
 
Keskolla on se ongelma että ne yksittäiset kauppiaat ovat yksittäisiä kauppiaita joilla on se yksi tai muutama myymälä. Jos joku tulee sinunkauppaasi ja kysyy jotain tuotetta, niin vähän siinä on kakomista jos verkkokauppa toimittaja ilmoittaa että hei, tässä sinulle käyttöön tulevassa verkkokauppasoftassa on sellainen ominaisuus että se mainostaa kilpailiaa, eikä sinulta löytyviä vaihtoehtoja. (no en nyt varmistanut mitä se esittää).
...
Keskon pitää olla myös vähän varovainen ettei rajoita kilpailua.
Suurin osa tuotteista tulee kuitenkin Keskon omasta tukusta joten on tiedossa, mitä missäkin liikkeessä myydään. Ja moniko oikeasti tilaisi sen maitopurkin verkosta jos paikallinen ei tarjoa?
Unohdat lisäksi sen, että se paikallinen ne tuotteet kuitenkin toimittaisi. Näin siis suuressa osassa Suomea. Keskustoissa tottakai voi olla mahdollisuus valita useasta.

Mutta mitä tarkoitat kilpailun rajoittamisella tilanteessa, jossa kaivataan jonkin myymälän valikoiman listausta netissä?

Jep, osa käyttää verkkokauppaa ihan vain tuoteiden selailuun, hinnastona.
Osa käyttää sitä verkkokauppana, ostaa sieltä omasta kaupasta tuotteet, ruokakaupan joidenkin muiden osalta noutona. Erityisesti korona aikana sai kovin sysäyksen eteenpäin.
Aivan, niin käyttää. Ja osa valitsee niistä paikallisista tarjonnan perusteella sopivan. Voisi oikeastaan kysyä, kenen etu on asiakas siihen toimipisteeseen x etsimään jotain tiettyä tuotetta ja kun ei löydä, jatkossa valitsee toisen toimipisteen?

Onhan tuo kaupan valinta käytettävyydessään varsinainen saavutus, mutta kun klikkaa oikeasta kohdasta tuon 'Kaikki', niin kyllä ne sieltä löytyy.
Edit: Typerästi kyllä tuossa postinumerollakin hakiessa järjestys ei ole etäisyyden mukaan, vaan ensin tulee verkkokaupat ja vasta kaikkien verkkokauppojen jälkeen muut.
1630009848795.png
Saavutusta parantaa todella merkittävästi se, ettei tuo löydä läheskään kaikkea. Ei postinumerolla, ei paikkakunnalla. Niistä on kuitenkin olemassa listat joten olisi helppoa tarjota lähintä ja nimenomaan etäisyyden mukaan.

Moniko etsii lähintä kauppaa asuinalueellaan? Tuskin monikaan, tietää valmiiksi vaihtoehdot.
Mutta otin randomilla liitoskunnista paikkakunnan, eli Alahärmä. Liitetty reilu 10 vuotta sitten ja siinä kohden vajaa 5000 asukasta. Paikan nimenä siis olemassa, postinumero olemassa jne. Tuo K:n haku ei tarjoa edes tällaisissa lähintä jos ei itse ko. paikassa ole. Saati, jos etsit postinumerolla, jossa ei kauppaa ole.

Eli käytettävyys on mitä on mutta niin on myös tekninen toteutus. Eikö "lähimmät pisteestä x" olisi kuitenkin monessakin mielessä nykyaikaa ja palvelisi satunnaisesti missä tahansa olevia?
Jos aivan sama toistuu keskusta-alueila, eikä postinumerolla löydy lähintä, on sitä pahemp suunnittelun kukkanen kyseessä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 294
Viestejä
4 741 655
Jäsenet
77 314
Uusin jäsen
Lukrula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom